2 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

2 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

ö— Halkın Sesi Tâcirlerden Hesap Soruluyor Güzel İzmirlmizde bir “üzüm, ve “İncir,, meselesi var. İddialara göre, bazı tâcirler, kendi menlas milerini, znüstahsllin © zararından temin etmek için fiatları kasten düşürüyorlarmış. Ekonomi Bakan- liği bu oanbaxca işe şiddetle el koymuş ve bu gibi tâcirlerden hesap sormuya başlamış. Bu hay- ret edilecek işe biz de elkoyarak halkın fikir ve mütalânsını aray tırdık ve şu satırları topladıkı Hayri OYarcan ( İlkmektep muallimlerinden) Azizim,. Ben İzmirliyim, Bu sebeple Ürüm ve incir hikâyesini pek iyi bili- rim. Yurdumuzun bu iki altın kaymağı yıllardanberi onun bunun elinde oyun- cak olmuştur. Köylümüz aylarca uğ- taşıp alın teriyle hazırladığı altın sarisi mahsulünü, oyok pahasına (elinden kaptırmıştır. İşitiyoruz ki bu yılda bazı açıkgöz tâcirler köylüyü, perde arkasında at uynatmak suretile haraca bağlamak savdasındadır. Açlık yözün- den bir okka ekmek çalan bir deli- kanlıyı, hırsızlığa kat'iyen cevaz ver- mediği Için hapse mahküm eden cümheriyet kanunlarının, bu ulu orta dalavereyi cezasız bıraktığını kabul «demem. Hükümet, demir yumruğunu bu dalavarecilerin başlarına şiddetle indirmelidir. * Suphi Öner ( Taksim Sırs- sorviler ) — Son Postamızda günlerdenberi okuyorum : Güzel: İzmir köylüleri, bazı insafsız tâcirlerin ailerinde kukla vaziyetinâ düşmüşler. Bana kalırsa ortada bir suç vardır. Suç teşkil ed vaziyetler de adliyenin mutlaka mü- dahâlesi izim ve zarüridir. Bu se- bepledir ki Türkoflsin veya Ekonomi Bakanlığının bu işle kendi başlarına uğraşmaları doğru olamaz. Bu gibi töcirlür derhal adliyeye verilmeli ve bunlardan hâkim huzurunda hesap sorulmahıdır. pa Kadri Hasan ( Beyazıt Tav- şantaşı ) — Benim anlamadığım bir nokta 4r. Gezetenizde, yeni sene İzmir üzümünün on kuruşa kadar satıldığını okuyorum. Halbuki biz burada İzmir üzümünü otuz kuraştan aşağı alamı- yoruz bunda bir iş olsa gerek. Orada on kuruşa satılan üzümün buraya gelince üç mis'ine fırlamasina akil #rmiyor. Eğer bu para köylünün cebine giriyoran mesele yok, köylü- müz varsın fazla para kazansın, fakstğ aradaki mutavassıtların kasasına giris yorsa hükümet buna meydan verme melidir. Nezafet Ahırları Beyoğlu kazası temizlik İşleri ahırlari Şişlide Bomonti caddesin- de İdi. Kaymrkamlık bu ahırları, ge- çenlerde Mecidiye köyüne kal- dırmıştı, Fabat nezafet ahırlarının Me- eldiye köyünde bulunması kış mevsiminde mahzuru olacağı ci- hetle, bu ahırların daha yakına getirilmesi kararlaşmıştır. — Hasan Bey ! Okuyuculardan mektup alıyor ız. SON POSTA ERMEK NN - GENLER DAN Belediye Evkaf İdaresinden Milyon- ları Aşan Para İstiyor Hakem Heyetinin Çalış- ması Devam Ediyor Urayla Evkaf arasındaki ka- rışık işleri düzeltecek olan ha- kem heyetinin çalışmaları ilerle- miş, 8 iş hakkında dosya tesisine başlanılmıştır. Her iş için Iki taraftan gö- rüşlerini (bildiren birer lâyiha istenilmekte, bunlardan Evkafın lâyihası Belediyeye, Belediyenin lâyihas da OEvkafa verilmekte, bu olâyihalarada birer cevap istenilmektedir. Bu mesele hak- kındaki lâyiha teâtisi ikmal edil miştir. Şimdi hakem heyeti bu İâyihaları ve cevapları tetkik ede- cek, kat'i kararını verecek, icap ederse Evkaf ve Belediye vekilleri huzurile mürafaa da yapacaktır. Bu İşlerin en mühimmi Evkaf. tan Uraya devredilmiş olan mezar- lık, çeşme, mektep ve medrese lerin imarı ve işletilmesi için tahsis edilmiş vakıfların Uraya devredilmesi isteğidir. Milyonlar tutan bu geliri Evkaf elinden çıkarmak İstememekte, bu va- kıfların ayrılmasına imkân olma- dığını İleri sürmektedir. Hakem heyetinin bu işi nasıl halledebile- ceği merakla beklenilmektedir. Yollardaki Mezarlar Umumi cadde ve yolun Gze- rine tesadüf eden mezarlıklardan tarihi kıymeti olmiyanlar kaldırr lacak ve daha gerilere alınacaktır, Telgraf işleri Anadolu şehirleri Avrupa ile telgraf muhaberelerini Istanbul Üzerinden yaparlar. Adana, İzmir ve Konya gibi mübim ticaret merkezlerinde doğrudan doğruya Avrupa İle muhabere tesisine çalışılmaktadır. Bunun Için bura- larda birer küçük telsiz alıcı ve verici İstasyonları tesis edilecektir, Bundan başka Adana ile Sürye şehirleri arasında da telefon mu- haberesi temin edilecektir. limi Temaslar Kültür Bakanlığı müxelerimizin dünya müzelerile temas etmeleri ve arkeoloji âleminde yeni buluş- lardan istifade edebilmeleri için müzeler tarafından zaman zaman risaleler ve kitaplar neşredilerek ilmi temaslar teminini düşünmek- tedir. meli Eski Eserler Müzelerimizdeki kiymetli ve eski eserlerin oçürümemesi ve bozulmaması için müzeler umum müdürlüğü geçen sene Topkapı sarayın eski fırınlarının yerinde bir kimya lâboratuvarı kurulma- sını kararlaştırmış ve bir de plân yaptırmıştı. Bu tasavvur bu sene hakikat olacaktır. Lâboratuvar kurulacak ve eski eserlerin fenni bir şekilde muhafazaları temin edilecektir. Kütüphanelerdeki ki taplari kemiren kurtlar için de fenni dezenfekte sandıkları alına- caktır. Mazotlu Banyo Boğaz Sularında Bunun Da Meraklıları Türedi Bir haftadanberi bogazın her tarafı ve Haliç mazotla kaplar mıştır. Mazot vapurlarının boğazda anbar O temizlemeleri ve sonra (800) tonluk bir mazot dubasımu batması boğama güzel sularını kokuttu ve ziftledi. Kimse denize giremiyordu. Fakat iki gündenberi ortaya bir şayia çikmiş, Güya doktorlar mazotlu banyo çok faydalı olduğunu söylemişler. Şim- di sahillerde vıcık vicik mazotlu banyo alanlar çoğalmıştır. Müstahdamin İdarehaneleri Sıkı Bir Kontroldan Geçirilecek Şehirde müstahdimin idareha- neleri unvanı alında faaliyette bulunan müesseselerin genel bir kontroldan geçirilmesi kararlaş- mıştır. Buralardan evlere alınan bazı hizmetçilerin sık sık kaçarak tek- rar İdarehanelere başvurup. yeni- den başka bir işe gitmek için para aldıkları ve bazı müstahdi- min İdarehanelerinin de buna bilerek veya bilmeyerek © âlet oldukları görülmüştür. Buna ben- zer hareketlerin önüne kat'i olar rak geçilmesi için belediye müs- tahdimin müdürlüğü icap eden tedbirleri alacaktır. İLİ HABERLER sum Her yeni medeniyet, her yükseliş ve her bayındırlık ruhun bir beden istemesi gibi mutlâka insan çokluğu istiyor. Eski zamanın bütün mede niyetleri nülus ârtması İle birlikte vücut bulmuş, nüfus düştükçe bu medeniyetler do çökmüştür. Bu sebeple: 20 İlkteşrin Pazar günü Yapılacak olan (Genel Nüfus) #- yımi en önemli soysal İşlerden biridir. Le ei. er ni Yol Parası Belediye, Bir Karar İle Tahsil Şeklini Değiştirdi Belediye eskiden yol parasını tahsil için tatbik etmekte olduğu usulü değiştirmiştir. Yol parası ötedenberi serbest meslek sahip- lerinin evlerine ve yazıhanelerine, müesseselerde çalışan İşçi, amele ve memurların da (maaşlarına müracast edilerek iki taksitte alınırdı. Fakat bu şekilde yapılan tahmin yanlış çıkıyordu. Belediye tahminde hatâ edil memesi İçin şimdi müesseselerde maaş ve Ücretlere müracaat edi- lerek tahsilât yapılmasından sar- fınazar etmiştir. Tabsilât mahalle mümessilles rinin hazırladığı listelere dayanı- larak evlerden (o yapılmaktadır. Bu listeleri hazırlayan (o mahalle mümessillerine (yazdıkları her mükellef başına dört kuruş ve- rilmektedir. Belediye bu İş için de bir tahsildarlık teşkilâti yap- mıştır. Haliç Şirketinde Bir Ihtilâf Haliç şirketi, memur ve müstah- demlerine her yıl birer kat elbise verir, bunun yarı bedelini onlar- dan alırdı. Şirket bu sene memur ve müştahdemlerine elbise verme- miştir, Onlar da şirketten, yarı elbise bedelini istemektedirler, Otel İskelacileri Sirkeci otellerine müşteri ara- mak için tren duraklarında ve vapur iskelelerinde dolaşan otel iskelecilerinin birbirlerile kavğa ettikleri, bu yüzden yolcuların rahatlarım kaçırdıkları şeklinde şikâyetler yapılmıştır. Bu şikâyet- ler üzerine iskeleciliğin bir nizam altına alınmasına karar verilmiştir. Ceza Görecekler Belediye, açıkta denize giren çocukları yakalayıp cezalandırma hakkındaki kararını giddetle tat- bik etmektedir. Bu gibi çocuk- lardan çok küçük olanlar için veli'erinden para cezası alınacaktır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: — Harp lâkırdısından .. sw Gaz hucumu teblikesinden.. Bıktık, usandık, diyorlar. Tâze havadis İstiyorlar. Hasan bahsedin | Eylal 2 | Günün Tarihi Bir Iki Satırla 45 Yıllık Öğretmenler Bu yıl, meslek O hayatlarındı 45 inci yıllarını doldurarak tekafi olan öğretmenlerden Kandilli sesi direktörü Bay Âkil ile Bey koz 45 inci ilk okul öğretmenle rinden Bay Mehmet Ali için öğretmenler birliği Çapa kız mu allim mekiebinde bir tören hazı lamıştır. Tören, şimdi Samsund! bulunan öğretmenlerin şehrimise gelişinden sonra yapılacaktır, » » * Ingiltere Elçisi İngiltere büyük elçisi Sir Pera Loren bir ay izinle mâmleketini gitmiştir. # * Lise Muallimler! Use ve orta okulların muasllig kadroları bu ayın ortalarına doğfü tebliğ edilecöktir. * * * ilkmekteplerde İlk mekteplere talebe yazımına bu” gün başlanmıştır. İlk sınıflara 925 dge ğumlularia daha evvelki doğumlardafı arta kalanlar alınmaktadır. » * * Profesörler Yaz tatili münasebetile Anadoluda tetkik gezintilerine çıkan Üniversitü profesörleri şehrimize dönmüşlerdir. » * * Tulüat Piyesler! Matbüat Umum Müdürlüğü, tulünü kumpanyaları için piyesler hazırlate mıştır. # * * Merinos Kuponları Karnenbeydeki Merinos çiftliği için Avrupadan 500 damızlık getirilmek- tedir. * * » Göçmen Geldi Balkan memleketlerinden anayuf. da yeniden 30 aile göçmen gelmiş, tayin edilen yerlere (oyerleştirilmiğ. lerdir. * * * Peçe, Çarşaf Peçe ve çarşafın İstanbulda da ya» sak edilmesi için bir cereyan olduğu haber veriliyor. * * * Telefon Işi İstanbul telefonu dünden itibare& tamamen bükümete geşmiştir. * # # Umum! Aylık Mâmurlarin umumi Eylül aylığı bu günden itibaren dağıtılmaktadır. » * * Denizcilerin imtihanı Mektep mezunu oölmiyan ameli kaptan, makinist ve klavuzların bugün terfi İmtibanlarına başlanacak, aya yedisine kadar sürecektir. * > * Sis Düdüğü Yeşilköydeki sis düdüğü bozulmuş» tur bu sebeple bir müddet ötmiye- eektir. » * » Sivaş Atelyesi Devlet demiryollarının Sıvasta yap- tıracağı vagon atelyesi için 1,300,000 lira bedel keşfedilmiştir. B. — Öyle fse, adılarn s - yundan, sari mezarlıktan, şehir plânınü.n