2 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

2 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

(öiveset Rtemt) Japonyanın İştihası Yine Kabardı Mançukuo'nun — işgali ve Çinle olan anlaşamazlığı yözünden uluslar kurumunun takındığı tavurdan Ötürü Japonya Cenevreden çekildi ve çeki- Teli de iki sene kadar bir şey oluyor. Yani, kurum misakına göre iki sene tamamlanmış olursa, bu çekilişi de katileşmiş olacak' 1914 - 1918 hat yük devletler ar taksimatı yapılırken Jsponyanın da hiaserine büyük Okyanuata birtakım adalar düştü. Suriye Fransaya, Filis- tin İngiltereye nasıl verildilerse, Bu adalar da, Japonyı uluslar kurumu mBamına ve onüun vekilleri — sıfatiyle manda ifa etmek Üzere tevdi olum- dular. Japonya kendi isteğile aluslar kurumundan çekildi, — çekilirkan bu adaları uluslar kurumuna iade et- mesi de mantıkan İcap ederdi. Etme- di. Etmedikten — başka — bu hususta yükselen bir, ikl hafif sese ters tera mukabelede bulundu. Derken, bir gün — geldi, olduğu Üzere — Japonyada, kurumunun mandalar nundaki kısım da, buü adaıları idare Çediş tarmına —dair sorguya çekildi, görüldüki Japonya bu ada- , Tara bir ha; maraf yapmış. Fakat yapılan masraflar, Ööyle bayindırlık, falan, filan işlerinin icap ettireceği şekil ve miktar da değil, yüklü. Uluslar kurumu bihakkın — şüpheye düşmüş ve Japonyanın bu adalarda tahkimat yapmasından işkillenerek bu masrafların mahiyetini izah etmesini istemiş. Japonya, — bir sene evvel sorulan sualin cevabını gimdi veriyor ve bu paranın trl ve ekonomik inkişafat neticesi sarfedilmiş olduğu- nu bildiriyor. Bunun — haricinde ise, Japonya, İngiltere ile Felemenk ve diğer bazı Uzak Şarkta toprak — sahibi — olan devletlere baş vurmuş ve bu toprakta Japon muhaciri yerleştirilmesini iste- miştir. Görülüyor ki —milyonları — İst'ap edebilecek genişlikte olan Mançurya toprakları bile Japonyanın İştihasına, eğer bu müracaatı doğru İse, az geliyor ve Uluslar kurumu, bu man- zara karşısında seyirel kalıyor. Onun İtalya-Habeş amlaşamazlığı önündeki durumunu da yakında göreceğiz. Çok birşey — kalmadı, nihayet — birkaç gün.— Büreyya Çerez Kabilinden em sonra, bü- da müstemleke vaul uluslar komisyo- Tufan Doktor Abdullah Cevdet bir gün ülemâdan bir zat ile din tarihi üze- rine mübaharaye girişmişti. Hoca, tülfânı anlatıyor, onun #sâik ve sebeplerini uzuu uzadıya — izah ediyordu., — Ö zaman, diyordu.. İnsanlığın sapmış bulunduğu fek ve fucüru, fitneyi bastırmak, İnsanların fevka- lâde bozulup tefesslih etmiş ahlâ- kıyâtını islâh eti mümkün ola- madığından, Cenâbıhak beşeriyeti kökten temitlemeyi muvafık bul: dular ve bu maksatladır ki - tüfan oldu.. Doktor Abdullah Cevdet, gülümse- yerek, hocanın sözünü kentir — Ve, dedi, bu ilk tüfünm asl maksadı temin etmediğini ve hiç bir işe yaramadığını gördüğü İçin- dir ki, Allah, ikinci — bir — tüfan daba göndermeye lüzum gürmüyor! Tıftı 33 Çocuğu Olan Baba Gedis, (Özel) — Kasabamızın Altınkuş köyünden 43 yaşlarında ve 1,95 boylu marangoz deli Ha- tip'in şimdiye kadar 33 çocuğu olmuştur. Bunlardan 211 ölmüş, 12 si sağ kalmıştır. Bayındırlık Bakanı Doğu İllerine Gidiyor Ankara, 2 (Özel) — Istanbul- dan buraya dönen Bayındır'ık Bakanı Ali Çetin Kaya iki gün sonra doğu İllerinde bir inceleme gezisine çıkacaktır. Telefonda Ça'ışma Saatleri Değiştirildi Hükümet idaresine geçen Te- lefon şrketinde çalışma saatleri değiştirilmiştir. Memorlar iş ba- gçına sabah sekiz buçukta göle- cekler, akşam beş buçukta çıka- caklardır. MA İreLGrar & SON POSTA SON DAKİKA , TELEFON, TELSİZ HA Habeş İşi Yeni Bir Çıkmazda Son İmtiyaz Müthiş Bir Bomba Gibi Patladı ( Baştarafı 1 inci yüzde) İle ağırlaştırmak veya durdurmak vehminde bulunanlar, bu vebim- lerinl bırakmalıdır.,, İngiltere'nin Hiç Birşeyden Haberi Yok Londra, 2 (Özel) — Habeş İmpratorunun verdiği yeni İmtiyaz özenle tetkik ediliyor. İIngiltere hükümeti, böyle bir imtiyazdan haberi olmadığını, bununla bera- ber Habeş İImpratorunun İngi- tere, İtalya ve Fransa ile anlaş- madan önce böyle bir imtiyaz veremiyeceğini bildirmiş, Habeş hükümetine de gimdilik bu imti- yazın geri bırakılması - tavsiye- sinde bulunmuştur. Bununla bera- ber, Habiştan hükümeti bu imti- yazın Üç yıl önce verilmiş oldu- ğgunu öna sürmektedir. Amerikanın Bitaraflığı Teh- likeye MI Düşüyor? Vaşington, 1 (A.A.) — Habe- şistanda bir — Amerikan - Ingilız kumpanyasına imtiyaz verilmesi, buradn endişeler uyandırmıştır. Çünkü hükümetin, günün birinde bu şirketin menfaatlerini koru- mak için harekete geçmek maec- burlyetinde kalacağı İlerl sürülü- yor. Halbuki bu hareket, Ameri- kanın bitaraflık presipine aykırı- dır. Diğer taraftan Dış Bakanı Hul, Meseleyi tamamile anlama- dıkça hükümetin hiçbir. karar veremiyeceğini söylemiştir. Fakat, bitaraflık prensipinden hiç aytıl- mıyacak olan Amaerikanın, bu yeni imtiyazdan doğacak mahzur- lar karşısında kumpanyayı siyasal bakımaaa tutmıyacağı söyleniyor. Fransiz Gazeteleri İngilte- reyi İtham Ediyor Parla, 2 (Özel) — Habeş Im- pratorunun verdiği yeni imtiyaz yeni zorluklar doğuracak mahi- yettedir. — Gazeteler, — İngiltere hükümetinin bu imtiyaz İşinden daha evvelden haberdar bulun- duğunu, bu suretle İngiltere tara- fından" İtalya hakkında alınmak teklif edilen zecri tedbirler pren- sipine yine İngiltere tarafından darbe indirildiğini ilerl — sürüyor- lar. Eko dö Pari, Ingiltereyi it- ham ederek diyor ki: “Zecrl tedbirler tezine ciddi bir darbe vurulmuştur. Ingiliz hü- kümeti tarafından verilen şükran değer İnançlara reğmen, zecri tedbirler — tatbikiui — isteyenlerin bitaraflığından çok kolay şüphe edilecektir.,, Övr Gazetesi De Şöyle Diyor Övr diyor ki: “Londra'nın sözünden şüphe edilmemekle beraber, İngiliz me- murlarının, uzun zamandanberi bu işlerden habersiz olduklarına da ihtimal verilemez. Eğer Rickett, Habeş Impratoruna “bunu İmza- lamazsan'z, İngiltere gayretleri- nize karşı kayıtsız kalacaktır.,, Demek kuvvetini kendisinde bul: mamiış olsaydı. impratorun böyle bir imtiyaz bağışlamıya razı ola- cağını tahmi: etmek zor olur. Pöti Jurnal diyor ki: ““Imtiyazın zenginliği, anlaşmaz- liğın asil mahiyet'ni uydınlatmak- tadır. Bu, petrol harbinin yeni bir evresidir. Hümanite gazetesi de yor ki: *“Tngiltere ve Italya karşı kar- şıyadır. İki empervalzın Habe- şistana el koymak için yarışıyor- lar. Harp tehlikesi dünküne na- di * Belediyeler Belgratta Bir Balkan Toplantısı Yapıldı Dört Balkan Devleti Bütün Işlerde Mutabık Kaldı Belgrad, 1 (A.A) — Türkiye dış bakamı Tevfik Rüştü Aras İle Romanya dış bakanı Titülesko onoruna başbakan ve dış bakanı Sto- y.ıdlıovlç tarafından verilen şölenden sonra Üç devlet adamı, Yuna- nistanın Belgrad sefiri Melasın da iştirakiyle, bir konferans akdet- bakanını temsil etmekte olduğundan mişlerdir. Melas, Yunanistan dış konferans bir Balkan antantı. konferansı olmuş, bunda antantı ilgi- lendiren meseleler görüşülmüş ve ilerde ve hele Cenevrede takip edilecek hattıhareket kararlaştırılmış, mutabık kalınmiştır, Fransada Büyük Manevralar Orduda Beygir Yerine Motör Kullanılıyor Rıylll' (Fransa) 1 — Büyük manevraların mümeyyiz vasfı, bundan sonra kat'iyyen beygir kullanılmaması olacaktır. Piyade fırkalarına motörlerle mücehhez elemanlar refakat ettiği gibi süvari fırkası da tamamiyle motörleştirilmiştir. Yabancı sübaylar, bugün Reymse gel- mişlerdi i Bir Yıldönüm Bundan on yıl önce kurulan Ortaköydeki Şifa Yürdunuün dün onuncu yıl dönümü samimi bir törenle kutlulanmıştır. Bu müna- sebetle Yurdun müessis ve direk- törü Dr. Asım Onur bir söylev Bankası Hususi idarelerde de Avans Verilecek Ankara, 2 — Belediyeler ban- kası nizamnamesinin bazı mad- delerinin — değiştirilmesine — dair mnizamname Bakanlar Kurulunca kabul edilmiştir. Yeni değişikliğe göre banka bazı şartlar dahilin- de Hususi Idarelerede kısa veya uzun — vadeli avanslar verebile- cektir. zaran bugün daha büyüktür. Habeşistanda Adisababa, 1 (A.LA) — Hükü- met, ahaliyi sükünete davet et- miş ve memleketten çıkmak is- tiyenlerin hapis ve mallarının mü- saderesi ile cezalandırılacaklarını ilân etmiştir. ı l vermiş, sonra bir gardenparti eğlencesi yapılmıştır. Kalabalık bir davetli kitlesinin iştirâk ettiği bu eğlence çok güzel olmuştur. Bu sıhhat müessesesine bayırlı işler dileriz. Resimde davetliler- den bir kısmını görüyorsunuz. İnğiliz Veliahtı İstanbul'da Yunanistandan — Sonra Buraya Geleceği Tekrar Haber Veriliyor Atina, 1 (Özel) — Yakın doğuda özel hir gezi yapacak olan lagiliz Veliahdi lle Prens Gluçester'in Atina, Korfo ve Akdeniz adalarınu uğrayacakları ve Yunan'standan sonra İstanbula da gidecekleri Londradan bildi- rilmektedir. Ş Son Posta (Bu haberi birkaç gün evval Sofya muhabirimiz vermiş ve bizde yazmıştık, O zaman bazı gayret- keş arkadaşlar, hiç tahkik etmeden masa başında tekzibe kalkışmışlardı.) Yugoslavya Kabinesi Belgrat, 2 (A.A.) — B. Branko Kaloudjeriteh, posta bakanlığına, B. Mihet de Nezaretsiz bakanlığa tayin edilmiştir. A BERLERİİ Arnavutlukta Ölüm Eylâl 2 Atinadan Türk - Yunan Tecim Anlaşması Konuşmalarda Bazı Zorluklar Çıkmış Atina 1 ( Özel) — Yeni bir tecim anlaşması elde etmek üzere yapılmakta olan konuşmalarda uzlaşılamadığından bu konuşma- ların kesildiği yayıntısı çıkmış iso de bu, resmi kaynaklardan yalanlanmıştır. Ayni kaynaklarda yalnız ko- nuşmalarda bir takım zorluklar başgöstermiş olduğu söylenmekte, her iki tarafça bunların ortadan kaldırılmasına çalışılmakta olduğu da ilâve edilmektedir. Konuşmaların normal bir halde devam edeceği teyit olunmaktadır. Venizelosun Kasası Açıldı Atina, 1 (Özel) — Atina del- terdarlığı, isyandan sonra hacze- dilip bankalarda bulunan Venize- los, oğlu Kiryakoa ve eski âyan başkanı Gonatas ile Argiropolosa ait kasaları açtırmıştır. Bu kasa- larda pek çok tahvilât çıkmış ise de altın miktari memurların tah- tahmin ettiği kadar değildir. Giritte Yeni Bir Ayaklanma Mı? Atina, | (Özel) — Iç bakan: lığına Giritten, gelen tolgraflarda adadaki işçiler meselesinin yine mleyanlı bir hal aldığı ve genel :îr grev çıkmak ihtimali olduğu bildirilmektedir. t Yunanistanda Bir Casus Şebekesi Yakalandı Atina, (Özel) — Bugün Atina telefon santralında hudut kıt'ala- rile muhabere etmekte olan bir casus şebekesi yakalanmıştır. Bun- lar komünistlerden mürekeptir. Şiddetle tahkikat başlamıştır. Cezaları Yeniden Dört Kişi Ölüme' Mahküm Oldu Tiran, 1 (A.A.) — Fieri divamı harbı, dört kişiyi Idama, 23 kişiyi müebbet hapse ve 11 kişiyi de 20 sene hapse mahküm etmiştir. Güreşirken Bir Rum Genci Beynine Kan Hücumile Öldü Beyoğlunda — eski — Venedik sokağında — bakkal - Dimitrinin oğlu Vasil, kendi yaşında Salih adındaki arkadaşile güreşirken yere düşerek başı taşlara çarp- mış, biraz sonra da dimağ ner- finden ölmüştür. Zabıta hâdiseye el koymuşlur. Ipar Yatı Marmarada Fırtınaya Tutuldu Moda denizcilik - kulübünün İpar yatı, içinde on sporcu İle Pireye muvalfakıyetli bir seyahat yapmıştı. Dün şehrimize dönmesi beklenen yat, fırtına yüzünden Marmara adasına sığınmıştır. Beykoz Sırtlarında 150 Dönümlük Arazi Yandı Cumartesi günü öğleden sonra Beykoza 6 kilometre uzakta He- kimbaşı çiftliği cıvarımdaki fun- dalıklardan ateş çıkımıştır. Sert esen rüzgârdan yangın birdenbire genişlemiş ve 24 saat sürdükten sonra söndürülmüştür. Yanan yer 150 döaüm — tahınla edilmektedir. — ___“j