3 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

3 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

—SON POSTA italyada Para Sıkıntısı Alâmetleri Habeşistana karşı İtalyanın yaptığı hazırlıklar arasında en farla göze çarpan şey, ne yüz binlerce İnsanı gemilere bindirip doğu Afrikasına göndermek, ne İtalyan donanmasını seferber haline koymak, ne de yür- lerce uçağı hazırlayıp techiz. etmek değildir. Göze batacak derecede çar- pan şey, bütün bu İşleri yapmak için icap eden parayı İtalyanın nereden bulabildiğidir. Bu suali ısrarla soran bütün dünya matbuatı, henüz bu s0- rasuna cevap alamamıştır. Mamafih, yüz binlerce İnsan, yüz- lerce gemi ve tayyare, binlerce hay- vanın seferi er edilmesi için İcap eden paranın bepsini — dışırdan — almak mümkün olamaz; bu teşebbüsö girl- şen memleketin kaynakları da, lâzım elan para ve eşyayı, icabında ortaya kismen — olsun dökmek — gerektir. Nitekim — bu — ihtiyaç İtalyada da hasıl olmaya başlamış ve bir- kaç gün evvel Bolzanoda, M. Mu- solini'nin başkanlığı altında toplanan İtalyan nazırları, İtalyanın yapmak mecburiyetinde bulunduğu masraflara karşılık — olarak birtakım — kararlar vermişlerdir. İcabında hususl servet- lere kadar el atmayı bile göze alan bu kararlar, bilhassa bu bakımdan büyük ehammlyeti haizdirler. Bundan başka İtalyan kararları da almışlardır. Memleket dışına çıkarılan servete lere veziyet edilecek. Yüzde altıdan — fazla kezsaçları muvakkaten hükümet Hamiline yazılı ola tahvilât resimleri topyekün yüzde on arttırılacak. Modern — muharebelerin 1 olduğunu, İtal, şimdiden verdiği şu Allah eyya rları ça Çerez Yıka Da Getir! Muharrir Abdülhak Şinasi, titizliği hastalık derecesine vardırmış bir zattir. Rahmetli Süleyman Nasif, onun bu haline son dereoşlerde sinirlenir ve fırsat düştükçe de alay ederdi. Bir gün, ikisi beraber, Beyoğlundu pastacıda oturmuşlar, konuşuyor- lardı. Garson, gelip ne arzü — etiik- lerini sordu. Nazif, ssmarlıyacağını ternarladı. Sıra Abdülhak Şinasiye gelince, dudaklarını bükerek, karar- sızlık içinde: — Bilmem ki.. dedi; güvenemem ki.. Burası temiz midir 1. Bir kah- ve İçsem mi ?. Nazif kızmıya başliyordu. — Canım! İşte birşey 1smarlayıver ürttk ta, bitsin | diye çıkıştı. Bunun üzerine, Abdülhak Şinasi, garsona: Eh, öyle ise bir Taşdelen suyu ver, bana | dedi. Garson, peki diyip te uzaklaşırken, eyman Nazif arkasından hay- kırdı: k moraklıdır.. Suyu yıka da Tıftı Namık İsmailin Ölümü Sağlık Direktörlüğünün Tahkikatı Neticelendi Namık İsmailin ölümü dolayı» siyle Akay idaresinin Burgaz va- purunda ecza dolabının açılama- dığı da ileri sürülmekte idi. Şehrimiz sağlık direktörlüğü- nün bu iş hakkında yaptığı tah- kikat neticelenmiştir. Buna nazaran, Burgaz vapu- rundaki sıhht imdat dolabının anahtarla açılmış olduğu ve Nas mık İsmailin Bursa saylavı bak- teriyoloğ bay Refik ile Alman profesörü — tarafından muayene edildiği ve bütün müdavatın vak- tinde yapıldığı anlaşılmıştır. Ankara, 3 (Özel) — Ressam Namık İsmailin ölümü burada da tessslr öyandırdı. Ankara Hal- kevi, sanatkârın her sene hatır- lanması için bir Namık Ismail günü yapacaktır. # & SON DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİI ö Şimdi Romadan Hususi Bir Haber Aldık: Habeşliler Italyan Elçisinin Evrakını Ele Geçirdiler (Baş tarafı 1 ieci sayfada) kadar remi makamlar bu hususta hiçbir şey söylemiyorlar. Bir İtalyan Tayyaresi Ha- beşlilerin Eline Geçti Diğer taraftan Lodradan aldığımız bir habere göre, bir İtalyan tayyaresi Habeş topraklarında Habeşlilerin eline geçmiştir. Telgraf şudur: Londra, 3 (Özel) — Üç Itak yan tayyaresi Ogaden mıntaka- sında Habeş hududunu geçmiş, fakat derhal Habeş askerlerinin ateşile karşılaşmıştır. Neticede bunlardan biri yere Inmiye mec- bur kalmıştır. Plot tayyareyi yak- mak istemiş, fakat muvaffak ola- madan — rasıdile birlikte — tevkif edilmiştir. 400 Arslan Yeni gelen haberlere göre, Habeşlstan ordusunda imperato- run emrile 400 Aslan beslemek- tedir. Bu aslanlar bir harp vu- kuunda hephede ön saflara ge- çirilecek ve düşmana yırtıcı hü- cumlar yapacaktır. Habeşte Başka Bir Hâdise Daha Oldu Roma, 3 (Özel) — Adisaba- badaki Italyan elçisine ait resmi ve hususi evrak ve mektup çan- tası, Habeşistanda birkaç Habeşli tarafından ele gaçirilmiştir. Bu çantayı taşıyan İtalyan me- muru bir kaç Habeşli tarafından yakalanmış ve çanta o suretle alın- mıştır. Fakat bu Habeşlilerin Ha- beş hükümetinin emrile hareket edip etmedikleri henüz belli de- ğgildir. Italyan elçisi bu hâdiseyi şiddetle protesto etmiştir. Mısır Hükümeti Yeni Bir Karar Verdi Kahire, 3 (A.A.) — Mısır Hükümetinin — ecnebi devletlere gönderdiği bir notada askeri tayyarelerin — Misir. — üzerinden geçebilmeleri için on beş gün evvelden Mısır hükümetini haber- dar etmeleri lüzumunu bildirmiştir. İtalyan Gemlilerine Erzak Yüklemiyorlar Londra, 3- ( Özel) — Cenubi Afrikadaği Kap) limanın- da çok önemli hâdiseler olduğu haber veriliyor. Kap limanının yükleme boşaltma işçileri, İtalya ordusu İçin rıhtımda duran et denklerini Italya bayrağımı taşı- yan Sabliya vapuruna yükleme- mişlerdir. Bu hareketi yapan işçiler. Bu suretle bir Italya - Habeş savaşına alet olamıyacak- larını söylemişlerdir. Bu hare- kete İşçi federasyonu tarafından müzaheret edilmiştir. Fakat et denkleri başka işçiler tedarikile yükletilmiştir. Her ihtimale karşı, Kolombo adındaki İngiliz kruvazörü Kap limabına hareket etmiştir. Musoliniye Hücum! Londradaki işçi sendikaları kongresinde de İtalyaya — karşı şiddetli hücumlar yapılmıştır. Kon: gre başkanı Kean, dört milyon işçi namına Musoliniye karşı çok sert söylemiştir. Diğer bir top- lantıda da York kontluğu başpa- pazı demiş!ir ki: “ — Harbi durdurmak ve ulus- lar kurumu nizamnamesinin faydalı olması için kuvvete müracaat etmek lâzımgeliyorsa, buna hazır olmalıyır. ,, Toplantıda Osvald Mosley lse Şehrimizde İtalyan Gönüllüleri Çoğalıyor İtalyan - Habeş savaşında Ha- beşlilere — karşı — gönüllü — olarak gitmek arzusunu gösteren şehrimiz- deki bazı İtalyan tebeasının geçen gün İsimlerini — yazdık. —Bu İlste usamaktadır. Haber aldığımıza göre şehrimizdeki eski İtalyan mu- haripleri buşkanı doktor Pellegrini, Acro Bapresso tayyare şirketi mü- dürü M. Simen'de M. Muvwoliniye müracaat odenler — arasındadırlar. Gönüllü olarak Habeyistana gide- bilmek için bazı sıhhi yartlar ge- rekli görülmektedir. Eğer, istekliler bu şartları halz iseler, talepleri muhakk ki kabul edilecektir. Buradaki İtalyanalrı “ Habe- şistan bizimdir,, Diye bağırdılar Dün akşam Kaza Ditalyada Italyan — kolonisi — bir. — toplantı yapmıştır. — Toplantıda bulunan gençler! “Habeşiştan bizimdir!,, diye bağırmışlardır. Konsolos namına verilen bir söylevde buradaki Italyanların ne suretle gönüllü — kaydedecekleri anlaşılmıştır, Togilterenin yalnız kalma siyasasını mudafaa etmiş ve hükümeti, Tngil- tereyi altın hırsına sürüklemekle ititham etmiştir. Habeş imparatorunun bir In- giliz - Amerikan — kumpanyasına son verdiği imtiyaza — gelince; Adlisababa'daki Ingiliz elçisi Ha- beş imparatorile bu hususta ko- nuşmuş, İngilterenin bu İmtiyaza muvafakat edemiyeceğin! bildir- miştir. Fakat netice benliz belli değildir. Imparatoru dün İItalya elçini de ziyaret etmiştir. gazetesinin Londra aytarı, İn- giliz amirallığı tarafından geçen hafta alınan ihtiyat tedbirleri hakkında şu tafsilâtı vı 1 — Vatan filosu, evvel ber verilen 9 eylül tarihi yerine | eylülde Portland limanında top: | lanmak emrini almıştır. 13 hattı- harp gemisi, Portland'a gitmek Üzere, halkın alkışları arasında, bağlı oldukları limanlardan aynıl- mışlardır. 2 — Protamut limanında bu- lunan Vatan filosunun hattıharp gemileri gereç ve cephane yük- lemektedir, daha eski gemiler tekrar servise alınmaktadır. 3 — Akdeniz — filosunun bir kısmı Süveyş kanalı yakinindeki gerzilerine devam etmektedir. Her birl 31,000 tonluk Keen Elizabet ve Barham zırhlıları Akdeniz filo- sunu takviye edeceklerdir. 4 — Bellarofan ve Noralya | gemileri mühimmat ve bir topçu müfrezesi — yükleyerek hareket etmişlerdir. 5 — Moalta halkı, hava hi- cumlarına gı hazırlatılmıştır. Malta Himanının müdafaası sali günü hazır olacaktır. 200 Bin Asker Üç Ây için Roma, 3 (A.A.) — 1912, 1913, 1914 gınıflarından silâh altına çuğrıilan İki yüz bin asker ancak üç ay müddetle ssilâh altında bulundurulacaklardır. Son Dakika Romadan Gelen Bir Tekzip Fakat son dakika aldığımız telgraflarda Italya bu haberleri tekzip ediyor: Roma, 3 (A.A.) — İtalyan askerinin — Donkali — civarından hududu geçtiğine dair haberler kat'i surette tekzib edilmiştir. * Maltaya Roma, 3 (A. A.) — Resmi mahafilde İtalya askerinin Habeş Ingiliz donanması harekete goöçti| kududunu geçtiğine dair malümat Paris, 2 (A. A.) — Jurnal Akdeniz Meselesi Cenevrede Maksimos T. Rüştü Arasla Görüşecek Atina, 1 (Özel) — Dış Işleri Bakamı — Maksimos — Ceneyvreya gitmiştir. Maksimos Cenevrede Uluslar Kurulu konuşmalarında hazır bulunacak ve orada dost devletlerin — murahhaslarile ilgili bulundukları siyasa işleri için görüşecektir. Yunan Dış Bakamı en önce Türkiye Dış Bakanı doktor Aras e İle görüşecektir. Bu görüşme- lerin — Akdenizde — İngiltere İle Italya arasında başgösteren ih- tilâfa karşı iki devletin alacağı duürümün — birlikte tayinine ait olduğu —için ayrı bir. Snem aldığı buradaki siyasa çevren- lerde söylenmektedir. Yine bu çevrenlere göre Türkiye ile Yu- nanistanın bu ihtilâfına karşı du- rumlarının samimi sulhseven dev- letlerin durumunun aynı olacaktır. Avukatlar Tasnif Edildi Kazanç Vergisi Kanunu mu- eibince Istanbul avukatlarının da sınıflara ayrılması işi bitirilmiştir. Fevkalâde sınıfa 29 birinci sımıfa elli avukat ayrılmıştır. yit edilmemiştir. Ali Çetinkaya Devlet Demiryolları Mü- dürile Şarka Gitti Ankara, 3 ( Özel ) — Bayın- dırlık Bakanı Ali Çetinkaya, Devlet Demiryolları Müdürü ile, Yollar Müdürünü yanına alarak Şark vilâyetlerine tetkik seyaha- tine çıktı. İngiliz Donanması Yunan Limanlarında Atina, 2 ( Özel) — Eylülün sonlarına doğru İngilterenin bütün Akdeniz donanmasının Yunan sularını ziyaret edeceği resmi bir tebliğ ile bildirilmektedir. Ingiliz donanması doğu Akdenizin başka Himanlarını da ziyaret edecektir. Yunanlılar Dört Torpito Yaptırıyorlar Atina, 2 (Özel) — Yeni yap- tırılacak beheri 900 - 1000 tonluk dört torpido muhribi bugünlerde ısmarlanacktır. Iran Heyeti Geliyor Cenevreye gidecek olan Iron Dış Bakanı Kâzımi Hanın Baş- kanlığındaki Heyet — şehrimize gelmektedir. Kâzımi Han burada önemli görüşmeler yapacaktır. Belediyeler Kurultayı Yeni Ve Esaslı Varidat Menbaları Bulunacak Ankara 3 ( Özel) — Boledie yeler — Kurultayının — toplanması yakınlaşmaktadır. Belediyelere yeni varidat meme baları bulunması için yapı'an tete kikler rapor halinde hazırlanarak Kurultaya iştirak edecek her Şat baya verilecek ve fikirleri alına- caktır. Belediyelere yeni varidat mene baları bulmak için vergiler kone mak meselesi mevzuubahı olsa bile bu vergi halka tahmil edi- leçek bir şekilde olmıyacaktır. Pirinç Ekimine Önem Veriliyor Ankara, 3 (Özel) — Tarım Bakanlığı memlekette pirinç zi- raatine de önem vermektedir; En iyi pirinç çiftçiye tohumluk olarak verilecektir. Hükümet çek tik fabrikalarını icap ettiği yer kilde himaye edecek, lüzum göre düğü yerlerde yoni fabrikalar açtıracaktlır. İktısadi Bilgiler Enstitüsü Ankara, 3 (Özel) — Buradaki ticaret lisesinin “Iktısadiğibilgiler - Enstitüsü,, haline getirilmesi içi$ bir proje hazırlanmıştır. Enatittl Üç sene olacak, son sınıfta dersler Almanca, Fransızca ve Ingilizce olarak verilecektir. Gümrük Hamalları Için Nizamname Ankara, 3 (Telefonla) — Güme rük hamalları için Ekonomi bas kanlığı tarafından bir nizamname hazırlanmaktadır. Iş Bankasının Büyük Ikramiyesi 1 Eylülde çekilen Iş bankasi küçük cari hesaplar Ikrııı.lyı: 2000 lira Afyonda 666 numaral hesap sahibi Turan Ibrahime çılâ mıştır. Dün Geceki, Cinayet Dün gece Çenberlitaşta bir cinayet oldu: Atik Ali paşa camll civarında Kurşunlu han oda bas gını Ali Rıza ile, han kiracıların« dan Ali Osman işmindeki bir gencin bir alacak meselesindeğ araları açıktır. Ali Rıza, dün gece saat ong doğru yine alacağını istemiş, Ose man da veremiyeceğini söylemişe tir. Bu yüzden çıkan münazaa ne« ticesinde Osman, bıçağını çekmiş, Ali Rızayı yüzünden yaralamıştır. Ali Rıza da bu darbenin tesiriyle bıçağı Osmanın elinden almış ve onu Osmanın vücudunun bir kaç yerine saplamıştır.. Osman, kan- lar içinde yera yığılmış vaka ye- rine gelen polls memurları, ölüm halinde bulunan genci hastaneye kaldırmışlar, Ali Rızayı da yaka* lamışlardır. Kıraliçe Astridin Cenaze- sinde Türkiyeyi Temsil Edecekler Brüksel, 2 — Kıraliçe Astrk din ceneaze töreninde Türkiye cümur başkanını temsile Paris büyük elçisi Suat buraya gelmiş- tir. Türkiyenin Brüksel işgüderl Emin Âli de Türkiye cümuriyetini temsil edecektir. Şark Demiryolları Satın Alınacak Hükümet — tarafından — satın alınmasına karar verilen Şark Demiryolları için Iki taraf ara- sında görüşmelere bir müddet sonra başlanacaktır.