30 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

30 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Atinada Birçok Cumuriyetçi.er Tevkif Edildi 3 Kişi Ölidü, Birçok “Yaralı Var Atina, 30 ( Özel ) — Genoy yapılmasına daha bir aylık bir zaman olduğu halde sinirler pek gerginleşmişlir. Dün / pazar tatili münasebetile seçim propaganda- ları her tarafta — çok ateşli olmuştur. Eskidenberi cumuriyetçi olan muhacir mahallelerinde dolaşan devriyeler Viron — mahallesinde birçok — tevkifatta — bulunmuştur. Bunların hepsi cumuriyetçllerdir. Ayrışık — gazetelerin akşam nüshasında şiddetli yazılarla hü- kümete hücum — edilmekte ve serbest bırakılan kıralcıların - bir çok fenalık'ara ve kanlı hâdiselere meydan verdiklerini söyleyerek hükümetin gösterdiği tarafkirlik protesto edilmektedir. * Selânik, 29 ( Özel ) — Dün buraya gelen hürriyetperver parti lideri Sofulis'in sabahleyin vermek istediği söylev kralcıların ellerin- deki rovelverleri patlatarak toplantı yerine hücum etmeleri Üüzerine bügüne bırakılmış iİdi. Bugün, yapılan — tehditlere rağman, bir çok ahalinin toplandığı yerde Sofulis cumuriyet partilerinin hiç bir vakit kırallığı tammıyacağını söylemiştir. Bu sırada suvari müfre zelerinin toplanan ahaliyi dağıtmak istemesi üzerine abali ile müfreze arasında çarpışma başgöstermiştir. Iki taraftan kullanılan s'lâhlardan ahaliden ç kişi ölmüş ve birçok- ları yaralanmıştır. Dost Yunan Subayları Edirnede Edirne, 29 — Dost Yunan subaylarından bir heyet şehrimize gelmiş ve şereflerine uray salo- nunda bir öğle yemeği verilmiştir. Şölen sıcak bir dostluk havası içinde geçmiştir. Mısır Dilberi Dünya Güzeli Oldu Brüksel, 30 (A.A.) — Armulu- sal güzellik müsabakasında Mısırlı kız dünya gözeli seçilmiştir. Çerez Kabilinden Hancının Cevabı Maarif Vekili Necati merhum bir gün kuzey illerimizde bir. İnceleme gezisi yapıyordu. Kastamonudan kalkıp, başka bir kasabaya geliyorken, yolda” Veki- lin bindiği otomobil ansızın bozulu- verdi, Tamiri en aşığı bir ssat sürecekti. En yakın çehir ise yayan iki, üç &aat mesafede idi. Gidecekleri yere, öğleyin vanlaca- ini — hesapladıkları — için, Vekilin maiyetindekiler yanlarına yiyecek kiç bir göy almamışlardı. Halbuki hepsinin de karınları zilça- hyordu. Ne yapacaklarını, norede ne bulacaklarını düşünürlerken, bu yeri iyi tamıyan şolör, biraz ileride bir han bulunduğunu ve bu hanı tutanın da bir sübay — mütekaldi olduğunu haber verince, hep se- vindiler. Vekil de, muiyeti ile beraber oraya kakar gitti ve hancıyı bulup ondan yumurta İstedi, Gelen taze yumurtaları kemâli İş- tiba İle yedikten #onra kaç para vereceklerini sordular. Hancı yu- murta başına on kurüş — iateyince, Necatl merhumı — Galiba burada — yumürta çok nadir.. Tavukların — seyrek mi yu- murtluyorlar? diye sordu. Hancı gülümsedi: — Hayır, efendim! dedi tavuklarım seyrek — yumurtlamıyorlar — amma, sizln gibi Vekiller buradan seyrek geçiyor L Tıfla & SON DAKİKA - TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ v Harp Başlamak Üzçre.'_ Habeş imparatoru Genel Seferber Cenevre, 29 (A. A.) — Habeş imparatoru Ulus-« telgrafta, seferberliği ilân ettiğini resmen bildirmektedir. Londra, 29 AA) — Adisababadan bildirildiği- ne göre, Habeş imparatoru genel seferberliği ilân lar sosyetesine gönderdiği bir etmiştir. İtalya Nasıl Karşıladı? Roma, 29 (A.A) — Habeşistanda genel sefer- berlik ilân edildiği hakkındaki resmi haberler süel hareketlerin başlangıcını daha ziyade yaklaştırmış olmaktadır. Bu haber, o kadar heyecanla karşılanmamıştır. Çünkü bu bir kaç gündür bekleniyordu. Z # v iği genel ilân Etti Italyanın Habeşe Bir Cevabı! Roma, 29 (A.A.)— Gazetta Popola son 48 saat içinde Eritreye gönderilen mühim asker kuvvetlerini Habeş seferberliğine bir cevap suretinde telakki ederek diyor ki: “ Cenevredeki barışçıl baylar, asıl hesaba ka- tılacak şey smnırın öte tarafındaki otuz kilometre değil, seforberliktir.,, Genel Seferberliğin Sonucu Cenevre, 29 |A.A) — Habeşistanda ilân edilen genel seferberlik, İmparatorun asker toplamak hu- susunda şimdiye kadar almış olduğu müteferrik tedbirlere pek az bir şey eklemiş olacaktir. On Üçler Toplanıyor Fakat İtalya, Afrikaya Ya- yılmak Kararını Verdi Harp Için Hazırlıklar Habeşistan Bir Yığın Silâh Aldı ( Baştarafı 1 inciyüzdâ ) bütün ilgisini bu mesele çekmek- tedir. Tribuna gazetesi, 13ler komi- tesinin faaliyetini bir komedya olarak tavsif etmekte ve bu ko- medya, tehlikeli bir oyun olduğu için gülünç olmaktan ziyade fena bir komedyadır, demektedir. *Ga- zete sözlerini şöyle bitirmektedir : “ Uluslar sosyetesi kendi İs- tikbaliyle oynamaktadır. İşia asıl gülünç tarafı, İtalyanım korkutul- masının İstenmesindedir. ,, İtalya, Afrikaya yayılmaya karar vermiş Roma, 29 (A.A) — Kabinenin son bildiriği, mesuliyetleri ayrı ayrı tesbit eden Önemli bir hare- ket olarak telâkki edilmektedir. Çok kesin bir niyet besliyen Ita- ya, Afrikaya yayılmaya karar yermiş bulunmaktadır. . Süel (as- kert) faaliyetin sanıldığından çok evvel başlaması muhtemeldir. . İngiltere memnun Londra, 29 (A.A) — Italyan kabinesinin toplantısından sonra yayılan bildirik memnuniyetle kar- şılanmıştır. Siyasal çevenler, Italyanın, hiç olmarzsa işmeler — safhasında, uluslar sosyetesinden çıkmak ni- yetinde olmadığını kaydetmekte- dirler. Aynı çevenlerin tahmin ettik- lerine göre, Halyan hükümetinin, şimdiki durumunu izah etmek için sarfettiği faaliyet, bu durumun müsteşna mahiyetini İzah etmek hususundaki iyi niyetini isbat et- mekte, ve İtalyanın arsıulusal ka- moya karşı İâkaytlik beslediği hakkındaki isnatları yalanlamak- tadır. İki Taraflı Bir Görüşme Müm- kün Olacak mı? Londra, 29(A. A.) — Ingiliz kamoyunun bir kısımı İtalyan bil- diriğinin bir bölümünü iki taraflı bir görüşme önergesi olarak tefsir etmektedir. Uluslar s#osyetesi konseyinin ba- zı Üyeleri ara; başlamağı istemedikleri takdirde, Ingilterenin ulus'ar sosyete İ dışın- da görüşmeler yapılmasını, Ce- nevre mefküres'ne uygun görmi- yeceği tahmin edilmektedir. Araya girme işine tekrar baş- girme işine tekrar. Roma, 29( A. A.) — Dün Na- poliden hareket eden ve Doğu Afrikasına 10 bin kişilik bir Itak yan kuvveti götüren gemilerle, kir çok yabancı ajans ve basın mümessilleri de Italyan müstemle- kelerine hareket etmişlerdir. Haboş Silâh Aldı Brüksel, 29 (A. A.) — Lö Su- var gazetesine göre, Habeş hü- kümeti, 1,700 tüfek, 2,300 kara- bina ve yedi milyon fişek 18mar- lamıştır. Bu gazete, Haboş hlükü- metinin bu siparişinin, peşin öden- miş 3.700.000 frank tuttuğunu ilâve etmektedir. İngiltere yeniden 12 Harp Gemisi Yaptırıyor Londra, 29 (A.LA.) — İngi- terenin yeni deniz inşaatı proğra- landığı ve fransa da iştirak ettiği takdirde Tagilterenin İtalyan tel- kinleri reddetmemesi — kuvvetle muhtemel görünmektedir. Romada Habeşistanın Paylaşıl- ması İşi Görülmemiş Paris, 29 (A. A.) — Pötl Jur- nal gazetesi, özel aytanın B, Muso.ini ile yaptığı bir konuşma- yı yaymaktadır. Streza mefküresinin canlandı- rılacağı birüç'er konferansından yeniden bahsedildiğini söyliyen ga- zeteciye Muaolini demiştir ki: * — Böyle bir konferansa iş- tiraki reddetmiyeceğim. ,, Musolini Roma da B. Lâval ile yaptığı görüşmeler sırasında Habeşistanın paylaşılması mesele- sinin bahse mevzu edilip edilme- diği sorgusuna şu cevabı vermiş- tir: — Hiç bir zaman! Bu mese- le evvelce İngiltere ile kotarılmış olduğundan, Laval'ın vadedeceği hiç bir şey yoktu. ,, Habeş Harbi, İtalyayı Zayıf Düşürür: a.. Paris, 29 (A.LA) — Roma bil- diriğinin önemini kaydeden gaze- teler, İtalyanın Avrupada zayıf düşmesi sonuçunu verecek olun mı takriben 10 milyon İngiliz li- rasına mal olacaktır. 1935 yılında yapılacak gemilerin adedi 21 dir- ki, bunlar için amlirallık, tezgâh- lara inşaat hesaplarını vermiştir. Masraflar çu süretle taksim olunmuştur: 3 kruvazör için beş milyon İira, torpitolar için üç mil yon lira ve diğer ufak gemller İçin Iki milyon İlra, İnşaat Üç se- nede bitecektir. Asıl inşaata önü- müzdeki ilkbaharda başlanacak ve şubata kadar - tezgâhlarla uz- laşma işi halledilmiş olacaktır. Yeni bir Fransız Gemisi Bordo, (Fransada) 29 (A.A)J — 7000 tonluk Gluvar adındaki yeni kruvazör dün suya - indiril- miştir. Italyan — Habeş anlaşmazlığının Avrupada uyandıracağı akisler- den ötürü endişeli görünmektedir. Pöti Pariziyen diyor ki : “ Kesin olarak söylenebilir ki Italyan — Habeş muhasamelerinin başlaması bugünden sonra pek yakındır. ,, Maten ; “İtalyanın uluslar sos- yetesinden çekilmesi tehdidi, ba- zı kayitlere bağlı olmakla bera- ber, çok kesindir,, diyor. Siyasi çevenlerin — tahminine göre İtalya, uluslar sosyetesinden çıktığı takdirde, bu İşte yalnız kalmıyacak ve hiç olmazsa Po- lonya ve Macaristan da ona uya- caklardır. Harp Başlangıcının Yak- laştığına Bir Alâmet Adisababa, 29 (ALA.) — Jtalya elçisi Harardaki İtalyan konsolosuna hemen konsolosha- neyi kapatarak Cibuti'ye hareket etmesini emretiniştir. Sıyasal çevenlerde bu emir harp başlangıcının — yakınlaşmış olmasına bir alâmet olarak te- lâkki edilmektedir. Şimdi Habe- şistanda bulunan yegâne İtalyan konsolosu - Adovadâdır ki, bu da çabucak geri alınabilir . ? |< Karadenizde Müt- hiş Bir Fırtına 23 Vapur Ereğli Limanı- na İitica Etti Ereğli, 30 (Özel) — Karade- nizde mütbiş bir fırtına büküm sürüyor, Bu yüzden yollarına de- vam edemiyen 23 vapur, İlmanıs mıza iltica etti. Aralarında Ka- radeniz ve Güneysu vapurları da vardır. Şimal fırtınası ve yağmur devam ediyor. * Sinop, 29 ( A. A. ) — Düns akşam başlıyan fırtına bütün şid- detile devam etmektedir. Vapure lar yollarına gidemeyerek limanı- mıza sığınıyorlar, 'Dinmeden yağan yağmurlardan dereler taşmıştır. Aksarayda Kar Yağdı Aksaray, 29 (A. A.) — Ha- valar birden değişmiş, dağlara kar yağmıştır. Sıcaklık altı de- receye kadar düşmüştür. Nankör Bir Talebe Muallimini Vurdu Dün şehrimizde bir cinayet oldu. Kabataş lisesi talebesinden 19 yaşlarında Burhan Haydarpaşa ve Kabataş liseleri Almanca mu- allimi Halim Ludneri ağır surette yaraladı. Bu menfur cinayet şöyle olmuştur: Burhan dün saat on bir bu- çukta muallim Ludnerin tünelde ğıu sokağındakl evine gitmiş, ocasile bir müddet konuşmuş- tur. Burhan Almancadan sınıfta kaldığını, memleketi olan Kay- seriye gideceğini söyilemiş ve ho- casından Almanca kitaplar iste- miştir. Öğretmen, kitapları ha- zırlarken Burhan toekrar gelmek Üzere evi terketmiştir. Üç dakika sonra tekrar eve dönen talebe Bürhan, Ludnerin masadan birşey almak istediği sırada bı- çağını çekerek öğretmeni boy- nundan, arkasından ve omuzla. rından ağır surette yaralamıştır. - Yaralı hastahaneye kaldınl- mıştır. Cani talebe aranmaktadır. Tevfik Rüştü Aras Geliyor Cenevre, 29 (A A.) — Dış Işleri Bakanı Rüştü Aras, bir baftalık aralıktan istifade ederelt hükümetle t tmek ve büyük gefin, Başvekilin emir ve talimat- larımı almak Üzere bügün Anka- raya hareket etmiştir. İtalya - Habeş meselesini konuşmak Üzere toplanacak olan konsey içtimaında hazır bulunmak -Üzere yakında tekrar buraya gelecektir. İngilterenin Fransaya Verdiği Cevap Paris; 29 (A.A) — Avrupada bir muhasame baş gösterecek 0- lursa Uluslar Sosyetesi paktı mus cibince tedbir alınması gereği karşısında İngilterenin takımacağı durum hakkinda Fransa tarafım dan yapılan sorgulara verilen İn- îlîlı cevabı gerek Paris ve gerek ondra'da yayılmış. Ingiliz — inancalarının, yetkeli çevenler tarafından çok müsait surette karşılandığı görülmektedir. Gömböş - Hitler Görüşmesi Berlin, 30 (A. A.) — Hitlerle Gömböş arasındaki dünkü mülâ- kat iki saat sürmüştür. Mülâkat esnasında General Göring de hazır bulunmuştur. Bundan sonra Gömböş İtalya ve — Avusturya Elçilerile de görüşmüştür. ' HitlerBirdenbire Şarki Prusyaya Gitti Berlin 30 (A.A.) — Hitler birdenbire Şarkt Prusyaya gitmiş ve bu, hayretle karşılanmıştır. Bu hareket Hitlerin Memel seçi- mine vermiş olduğu ehemmiyeti göstermektedir. Hit'erin “Memel- deki Alman kardeşierine hitaben bir söylev vermesi bekleniyor. K e ı eee Bi e