30 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

30 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

30 EYLUL PAZARTESİ 1935 SAYI161 — 3464 On Birinci YIL SAHIP ve BAŞMUHARRİRİ Mahmut SOYDAN sia Lil PR dem a Lİ ya (O LG SANKO SAYISI 5 KURU UGÜN B incide : Peyami . Satı — Siz ne dersin:z?. Şehir haberleri. Süncüde: o Ankara haberleri — Ruş- çuklu Halde'nm “Sağlık, E- senlik” Yazısı *ü Memlekette TAN, 5 Son haberler — Matmazel Dektor, 6 mcıda * İpar yolcuları — Sağlık & öütleri — Sevişmeler, ev lenmeler. 7 incide : Balkan oyunları 8 incide ; Dünya gazetelerine (göre Huncnda $ ığımın sen gün- ileri — Faydalı bilgiler — Hikâye, Sovyet Rusya Ve Habeş Anlaşmazlığı Yazan RADEK Radek, Habeş - Italya anlaşmazlığı hahkında önemli bir makale yazmıştır. Italya - Habeş mese- İesinde Sovyet görüşünü izah Sovyet İttihadinın Flabeşistanda ekonomik ve siyasal hiçbir menfaati yoktur. Sovyet İttihadı şahsı ve doğ- rudan doğruya menfaatleri bakım savaşa seyirci kalabilir, Fakat Hi şistana karşı hiçbir devletin lâkayt kalamıyacağını görmek için bu savas gın sonuçların: özel bir tahlilden ge- girmek te lüzumsüzdur. Bu sonuçlar Avrupanın durumunda ve dünyan genel durumunda akis- let yapacaktır. Bunlar, arsıulusal mü- RADEK paferetleri arttırmağa, bu münafcret. lerin harple çözülmesini tacile yar. dım edeceklerdir. Habeşistana temellük savaşı hak- kındaki prensip bakımına (noktai na zarına) gelince; bu hususta fikir edin. mek için, Sovyetlerin sömürge siya- üzerine olan düşüncelerini, az da olsa, bilmek yeter. Üç büyük devlet: Almanya, Japon- ya ve İtalya sömürgelerin “bakkani- yet üzere” yeniden taksimini israrla istiyorlar, yahut şimdiye kadar şu ve- Ya bu şekilde müstakil kalmış ülkele- Tİ eğemenlikleri altına sokmak iddia. $mda bulunuyorlar. Bu, bu devletle rin, tarihçi ağzile, nekadar geç kal- dıklarını gösteren bir vak'adır. devletlerin sömürge hususundaki id- diaları, harpten evvel, geç kalmıştı; bu memleketler ancak öteki emper- Vaziyet Adisababadan gelen telgraflara nazaran Habeş imparâloru genel seferberlik ilân etmiştir. Fransız gazeteleri muhasamanın gelecek hafta başlayacağım yaz - mahtadırlar. Bununla beraber yağ- murlar hâlâ devam etmektedir. Bu yüzden birçok yollar kapanmıştır. Faşist kuvoetlerinin genel toplan- ması taarraz emri verildikten bir gün evvel yapılacaktır. Diğer taraftan Habeşistanda yağ mur mevsiminin bitmesi dola bayram ve süsl gösteriler yapı. maktadır. İşin siyasal cephesine gelince va- siyet şadur: Italyan o kabinesinin Afrikada İngiliz ve Italyan mena- #iini telif edebilmek için Ingiltere işmiye hazır olduğunu bil- dirmesi, Italyanların Fransızları bir tarafa bırakarak iki taraflı bir gö- rüşmeye yanaştıklar: şeklinde tef- şir olanmiaktadır. . Maamafih Mur. h Heder ” earmizanbie nin enlem ann söylemiştir. Ayrıca Italyan gazeteleri müte- madiyen İngilizler aleyhine yazı yazmakta çe Onüçler Konferansı. nın faaliyetini bir komedya olarak tavsif etmektedirler. Her halde vaziyet umümiyet iti- barile çok naziktir. Harp günden güne gayri kabili içtinap bir hale gelmektedir. Dün bu hususta aldı. ğrmız telgralar 3 üncü sayfımızda- dir. Diyet seçimi Esnasında kanlı İ Kavgalar oldu | |, Memel, 29. A.A. — Memel bölge sinin yetmiş seçmeni yarın Diet ku- rulunun yeni üyelerini seçeceklerdir. Litvanya hükümetinin son inancaları üzerine hiçbir önemli hâdise cereyan etmiyeceği hissi beslenmektedir. Se- çim sonuçları birkaç gün geçmeden bildirilmiyecektir, Memel hükümeti alkollu içkilerin bu akşam ve yarın satılmasını yasak etmiştir. Buraya gelen İngiliz müşahidi lişinin resmi olmaktan fazla şahsi duğunu söylemiştir. Statüyü taahhüt eden devletlerden hiçbirinin müş hid yollamıyacağı sanılmaktadır. LArkası 3 üneüdel &- yalist devletlerin sofrasından artakas lanlara konmuşlardı. Harpten sonra, dünya sömürgelerini taksim için ye lArkası 5 incide) Yunanistan birinci, Yugoslavya Altıncı Balkan Oyun ISTANBUL Son Vaziyetten Çıkan Netice Şudur: italya - Habeşistan Savaşı Gelecek Hafta Başlıyacak! İtalyan Kabinesinin Bildiriği İtalyanların İki Taraflı Bir Konuşma İstediklerini Gösteriyor Beyaz bir ata binerek savaşa iştirak edeceğini bildiren Habeş imparato- ru Haile Selasiyenin ki pozu. Memelde Seçim Başladı Nazilerle Litvanyalılar Arasında Mücadele Var SR ESTON YAŞ Memelin Litvanya le AVRUPA MESELELERİ Gömböş dün Hitlerle görüştü Bir Bulgar heyetide Varşovaya geldi Habeş - Italyan meselesi son had dine geldiği bir esnada Almanya önemli siyasal faaliyete girişmiştir. Dünkü telgraflar, Hitlerin Ma- car Başbahanı Gömböş'le konuşa - cağını bildirmektedir. Diğer taraf- tan Lehistan sefirile Laval arasında mühim bir görüşme olmuştur. Ayrıca bir Bulgar heyetinin u- çak fabrikalarını gezmek üzere Varşovada bulunduğu bildirilmek- tedir, Ote yandan Berlin diploma. tik çevrenleri Macaristanın gerek | topraklarını ve gerekse uçak alan- larını Alman havacılığının emrine bıraktığına emin bulunmaktadırlar. Diğer taraftan Hitlerin en emin Almanya | adamı ve memuru mahsusus Riben- arasındaki sıkışık vaziyetini göste- | trop Belçikaya giderek Başbakan l rir harita ikinci, Romanya üçüncü, Türkiye dördüncü oldu. ları Dün (Arkası 3 üncüde) Bitti Yukardaki resim- lerde soldan itibaren bir gülle atışı görüyorsunuz. Ortada, Yunan atlet lerine madalya vermek için gelen Atina şarbayı Koçyos, # yo la yarışlardan bir intiba (Spor muhabirimizin yazıları ve muh telif fotoğraflar 7 inci sayfamızdadır) v ( Müdür a ZASIR Yar işleri 5 24319. TELEFON İ fösre ve hiztban : 24510. Ti rakya Imar Ediliyor Göçmenleri İskân İçin Çok Hummalı Bir Faaliyet Var Yüzlerce göçmen evi yapıldı, 4 bin çift öküz dağıtıldı. bütün vollar tamir ediliyor Güzel Trakyamızın bir haritasile Edirneden bir görü ve Balkanlar- dan gelen bir göçmen kafilesi Edirne, 28 (Özel aytarımız bildi -| o Göçmenlerin evlerini kış bastır riyor) — Trakyanın kalkınması ve| dan yapmak için çalışıyoruz. Bi gelen göçmenlerin yerleştirilmesi i- | yerlerde 50 den 250 ye kadar yep- çin burada göze çarpan bir. çalışma | yeni evler görünmektedir. var, Trakya genel enspektörlüğünde duruma ilgili bir zat, bana, şimdiye kadar ya- Sağlık durumuna çok ehemmiyet pılan ve yapılacak işler hakkında çok | veriliyor, Yarın Sağlık Bakanı ile w- önemli malümat verdi. Aldığım iza - | mumi müfettiş ve valiler Muratlıda (Arkası 5 incide) mü 2000 Lira Mükâfat Veriyoruz Ev Kraliçesi Müsabakamız #9 Yakında başlıyor Müsabakamız bütün Ev kadınlarını Alâkadar edecektir 15 o Müsabakamız, şumev- zular üzerinde cereyan edecekti; A — Ev tertibi, B — Dikiş, biçki, nakış C — Çocuk bakımı D — Yemek pişirmek 3- Müsabakamızda dört mev- zuda kazananlara ayrı ayrı mü- kâfatlar verilecektir. 2- Ev kraliçesi müsabakamız, İstan. ar: bul kız san'at mekteplerini idare eden | Mükâfatlar: değerli mütehassısların (fikirleri ale İş. o Müsabakamıza “girecek olanların marak ve onların bir nevi teknik ida: | fotoğrafları gazetemizde. neşredile resinde cereyan edecektir, - | cektir. ARTLAR: . 5 - Müsabakaya girme şartlarını dağıtı- lacak mükâfatları ve müsabakanın ne zaman başlıyacağını yakında ilân edeceğiz. ALE YİLİNİN A