29 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

29 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

parme SAYISI 5 KURUŞ iskend Filo Ve Uçaklar 3 üncüde: n kroniki — Felek'in 'Adam dondurma: #üncüğde: $ incide 6 mcnda : « balları — Sağlık — Seviymeler, ev Tincde: Radyo. 8 incide : Dunya gazetelerine güre hâdiseler: Kazan Hanlığının sen gün leri — Faydalı bilgiler — Hikâye Türk - Yunan Tecim Anlaşması irkiye arasında yön nası için bir müd- rapılan görlişme- Vermiş ve mu- kavele imzalanmıştır. Yunanistana karşı yakın komşuluk ve candan dost- luk bağla bulunduğumuz Min verecek ölen vu mmullleyiL GİR kamoyu sevinçli karşılamıştır.Bu de- fa imzalanan mukâvelenin şümul ve ini anlamak için o Yunanistanla daki ticaret asebetlerinin liği safhaları hatırlamak lâzim- Yunani: ni bir tecim anla eri Atinada Türkiye arasmda icaret ve ikamet müs hi Yunanistanla 1930 tarihli bir k ürk - Yunan karşılıklı mübadeleleri tetkik edilecek olursa, Türkiyenin da- ima altı ilâ dokuz milyon lira arasın- da oynayan ihracatına mukabil, Yu» nanistanın sadece üç yüz ilâ dört yüz bin liralık mukabil ihracat yapabil miş olduğu görülür. Bu vaziyet, dost memleketin umumi ihracat kabiliye- tindeki noksanlıktan değil, bilhassa şu sebeplerden ileri gelmekte idi: 1 — Türkiye daha çeşitli bir istih- sal ve ihracat memleketidir 2 — Büyük ihracat maddeleri iti barile çok defa iki memleket arâsme da ayniyet vardır. 3 — Yunanistanın gıda ve smal iptidai maddeler itibarile ithalâta kat'i ihtiyacı vardır, Bu yüzden Yunanistan diğer mem- Ieketlere yaptığı bol ihracat, ticaret filosumun temin ettiği yüksek gelir, we dış ülkelerde yerleşmiş olan Yunan kların anayurtlarına o gönderdikleri yüksek rakkamlara baliğ olan para- İarla fazla ihracatını müşkülâtsız öde- mekte idi, Tâ ki 1930 yılından sonra iki önemli âmil ortaya çıktı: 1 — 1929 Eylülünde patlamış ve Türkiyeyi ve Yunanistan, içine almış olan genel buhran, 2 — Türkiye-Yunanistan ebetlerindeki büyük inkişaf, onuncusu bu ici Komşu bütün ihtilâfların mâ- nasızlığını ve devamının her iki ülke menfaatlerine ne derece zararlı oldu- ğumu, yalnız iki mesileketin işbaşın- daki adamlarının dimağında değil, ayrı ayrı her ferdinin kafasında bir bedahet haline getirmiş ve bütün i dostluklarn iyi ve yegâne temeli Jan iktisadi sahada daha uygun bir galışmıya Tüzüm hasıl etmiştir, 1933 yılının ilkbaharında imzaladı. ğamız kismen döviz, kısmen mal kli- ringli esaslı anlaşma bu istikamette atılmış ilik adımdı. Bu anlaşma birkaç | defa temdit edildi ve nihayet geçen yıl memleketimize gelen ve az za- man içinde derin bir sevgi kazanan Pesmezoğlu'nun heyeti ile ikinci bir safhaya girmiş oldu. Bu anlaşma da üç defa uzatıldı, Bu anlaşmaların neticesini, dütsüz olarak, Türkiyenin Yunan ihracatmı artirmak türlü tedbirleri alması ve Yi ihracatını kolaylaştırması cümlelerile Arkası 10 uzcuda) A. Şükrü ESMER siyasal erye Limanı Kapatıld Limana Büyük Menzilli Toplar Kondu Manevralar Yaptılar BUGUN 12 SAYFA TARI Italyan Kabinesinde Verilen Karar an Hükümeti, Afrikada ingiliz Ve n Menfaatlerini Telif Edebilecek zırdır italy italya Bir Görüşmeye Ha İtalya Şimdilik Sosyeteden Çekilmiyor! Vaziyet Italyan kabinesi, toplanarak şu kararı vermiştir: “Uluslar Sosyete- si, Jtalyaya tatbik edilecek tedbir- lerin bütün mesuliyetini yükletece- ği güne kadar Italyan hükümeti Sosyeteden çekilmiyecektir.,. Italyan hükümeti, Afrikada fn- giliz ve İtalyan menfaatlerini telif edebilecek bir anlaşmayı görüşmi- ye hasır bulunduğunu da bildirmiş- tir. Buna rağmen iki İngiliz diret- notunun İskenderiye limanı önünde demirlediği ve limanın uzun men- zilli toplarla tahkim edildiği haber verilmektedir. İskenderiye limanı kapatılmış ve büyük manevralar ya pılmıştır. İskenderiyeye beş günde “Masırın Libya hadudunda sirhle otomobiller dolaşmaktadır. Diğer taraftan Süveyş ka, lenen ISTA Tnsiliş o Gilmemnun manevraları çıkan temsili bir resim Ve kate alınırsa bu toplanışların önemi kapatılması meselesini tetkik ede. | daha çok meydanc çıkar. cek olan şirket konseyinin gelecek hafta Pariste toplanacağı haber ve- | rilmektedir. Süveyş Sosyetesi hisse senetlerinin yüzde 44 ünün İngiliz » Durumun Cenevre cephesine gö- lince, dün burada önemli bir faali- yet kaydedilmemiştir. Yalnız Ulus- lar Sosyetesi asamblesi şimdilik da- ler elinde bulunduğunu nazarı dik- | gılmıyarak toplanışını tehire karar ÇİZGİLİ, YERLER © İTALYANIN HAVA HAKIM. İYETİNİ GÖSTERİR . Ingiltere ve Italyanın Akdenizde hava vaziyetini tetkik eden bir Fra çizgili yerlerde şiddetli hava saldırışları Yunanistanla Tecimimiz Yeni Yapılan 6 Aylık Tecim Anlaşmasının Esasları Atina 28, (Özel aytarımızdan) — Veni imzalanan Türk - Yunan tica- ret anlaşmasının esasları hakkında al- dığım malümatı bildiriyorum. Haber aldığıma göre, yeni anlaşmada ihra- cat mallarımız evvelce olduğu gibi muhtelif san'atlere değil, sadece ma- den kömürü ve kömürün gayrı olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Madenkömürü Ihraç ettiğimiz madenkömürü be- delleri Yunanistanca triparit yolile ödenecek ve tripartit mahsupları oto- matik olarak yapılacağı için, ihracat- çılarımız alacaklarını derhal Merkez Bankamızdan temin edebileceklerdir. Diğer mâllarımıza gelince bunlar için Cümhuriyet Merkez Bankamız emrinde 94 50 serbest döviz alınacak ve 95 50 si banka kleringi yolu ile Yunanistandan yapacağımız mübaya- st, Yunanistana işliyen Türk gemile- rinin muhtelif masarifi, Yunanistana gidecek Türklerin masrafları, Selânik panayırına iştirak masraflarımız gibi muhtelif şekillerle tasfiye olunacaktır. Klering hesabında parası olup der- hal Yunanistandan bir mal almek ve- ya matlubatını Yunanistandan derhal ithalât yapacak bir tüccara devretmek istiyenler, klering bangerde esas olan tarih sırasın: beklemeden bunu yapa» bileceklerdir. Yunanistanda tatbikatı ve faaliyeti ticaretimiz için felâket halini alan fa- tura tetkik okomiysonlarının rolü, menşe şehadetnamesindeki kıymetler esas alınmak suretile ortadan kaldır- mıştır. Şayet büyük fark ve yanlışlık olduğu hakkında ciddi deliller göste- (Arkası 10 uncuda) NBUL esnasında İngiliz gazetelerinde tapatilan Iskenderiye limanı vermişti İtalyan © kabinesi bir tebliğ neşretti | Roma, 28.A.A. — Reuter ajans aytarı bildir İtalyan kabinesi şu kararı vermiş- (Arkası 10 uncudal i İ nstz gazetesine göre İtalya ancak | yapabilir... Trakyada Göçmen İşleri Sağlık Bakanı geldi Sağlık ve Soysal Yardım nı doktor Refik Saydam, yanında müs- teşar Hüsametti ve Hıfzıssıhha Genel direktörü Asan olduğu halde dün Istanbula gelmiş ve Tekatliyan oteline inmiştir, Bakan, Trakyaya giderek Muratlı- İda Trakya Genel espektörü Kâzım İ Dirik ve bütün Trakya ilbaylarının katılmasile yapılacak olan toplantıda | bulunmak maksadile gelmiştir. Bakan, kendisile görüşen bir mu- harririmize şunları söylemiştir “— Trakya genel espektörlü gesi içinde iskâna tâbi göçmenlerin durumlarını incelemek için Başbaka- nımdan aldığım emir Üzerine bu ak- şam Trakyaya gidiyorum. Dönüşte hazırlayacağım raporu kendilerine takdim edeceğim... Bakan, Muratlıda üç gün kadar ka- Jemeler yapacaktır, lacak ve göçmen işleri üzerinde ince- | TELEFON | ISAYI 160 — 3463 On Birinci YIL SAHIP ve BAŞMUHARRİRİ İ Mahmut SOYDAN İdare've Matbaa * Berlin Kı onuşmaları ; Küçük Antanta Karşı Bir Blok Yapmak istiyorlar Hitler Gömböşle süel meseleleri de tetkik edecek Berlin, 28.A.A. — Havas aytarm- dan : Siyasal çevenler, Bömböş'in Al manya gezisinden bir Alman - Ma- car uzlaşması çıkıp çıkmayacağını s0- ruşturmaktadırlar. Bir yandan, Gömböş, Göring ile birlikte, Doğu Prusya'da avlana dur« sun, onunla beraber gelmiş olan iki yüksek Macar işyarı, Başbakanın pazardan sonra Hitler ile yapacağı görüşmelerin zeminini hazırlamak üzere Berlin'e gitmişler ve orada $i- yasal çevenlerle temasa geçmişlerdir. Sonra, haber verildiğine göre, Gömböş'ten önce buraya Macar süel beyeleri de gelmiş olduğundan, gö- rüşmelerde silel meselelere de döku- nulacağı anlaşılmaktadır. bir takımına göre de, bu gi yeni bir siyasal sistemin. temel kuracaktır. Bu yeni (sistem ie Antanta karşı, Orta, Avrupa et lerinden bir blok vücude getirmeği gözetecektir. İtalya Almanyaya yaklaşmak niyetinde , Paris, 28. A.A. — Matni gazetesi, bilhassa İngiliz siyasasınıdan mütees- sir olarak Almanyaya yaklaşmakta 0- lan İtalyanın bu durumundan ötürü antlaşmaları » değiştirmek (isteyen devletler arasmda yeni gekklir ihtimaliyle uğraşmakta Macar Başkanı Gömböş'ün Almanya- ya yaptığı geziden sonra gelen ba- berlerden bu ihtimal dederek şunları yazmaktadı Berlin'deki diplomatik çevenlerin bir blok te- |. İtalyanlar Şimdiden Almanya- ya Yaklaşmak Niyetindedirler Hitler son Roma gezisinde Mussoli- ni ile beraber “ İngilterenin bu suretle birleşme lerine yardım ettiği kuvvetlerin değe» Tini tam vaktında ölçmesini temenni edelim. İstikbal, İngilterenin Uluslar i nizamnamesine gösterilme» i saygının £ şekline bağlı İtalyanlar ve orta Avrupa Roma, 28. A.A. — Gömböş'ün ge gisi ile ilgili olarak, Ciornale ditsiya Macar saylavlardan Rainis'in bir ga- | JArkası 10 uncuda) — — EV KRALİÇESİ 2000 Lira Mükâfat £) ) Müsabakamız bütün Ev kadınlarını Alâkadar edecektir Müsabakamız, şu mev- zular üzerinde cereyan edecektir: A — Ev tertibi. , biçki, nakış C — Çocuk bakımı D — Yemek pişirmek 2- Ev kraliçesi müsabakamız, İstan. bul kız san'at mekteplerini idare eden 1s | değerli mütehassısların fikirleri alı- narak ve onlarm bir nevi teknik ida“ resinde cereyan edecektir. ŞARTLAR: Veriyoruz Ev Kraliçesi Müsabakamız 3- Müsabakamızda dört mev- | zuda kazananlara ayrı ayrı mü- kâfatlar verilecektir. Mükğfatlar: İ4- Müsabakamıza girecek olanlarm İ fotoğrafları gazetemizde neşredile- cektir, 5 - Müsabakaya girme şartlarını dağıtı- lacak mükâfatları ve müsabakanın ne zaman başlıyacağını yakında ilân edeceğiz.