28 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 EYLUL CUMARTESİ 1935 SAYISI 5 KURUŞ Cenevredeki Yeni Komite italyanlara Müsait Değil ! ei BUGÜN | | 2 incide : Peyami Safa'nın fikrası “Modern sanat” — Siz ne dersiniz ? — Şehit haber der Süncüde: — Ankara telgrafları şar Nebi'nin Feke mir Şa Felek'i ressam #üncüğe; Memlekette TAN — Şat | ranç dersleri Son haberler — Matmazel Doktor İpar yolcuları — Sağlık ö- #üdü — Sevişmeler, evlen- e Yinede : Spor — Kültür, 8 incide : Dünya gazetelerine göre hâdiseler. Suncuda: Kazan Hianlığımın son güm leri — Faydalı bilgiler — Mikâye, | | | BUGUN 12 SAYFA TARI ISTANBUL TELEFON | SAYI 159 — 3462 On Birinci YIL SAHIP ve BAŞMUHARRIRİ mut SOYDAN Müdür : 24318 Yazı işleri 5 24315. İdare ve Matbaa : 24310. Onüçler Komitesi Dün Toplandı Habeşler Askerlerini Geri Çektikleri için Komite imparatora Teşekkür Etti Türkiye, Sovyet Rusya Gizli Toplantıda Beşlerin übalagalı Teklif Şart Adisababada 10.000 kişilik bir geçit resmi yapıldı italyan - Habeş Meselesi | Habeşistan meselesi hakkın - da gelen telgraflar, yavaş ya - vaş, hiçbir şey anlatmamağa başladılar. Muamma, sanki git- tikçe daha düğümleniyor.. Ne Roma, ne Londra, nede Ce- nevreden gelen sesler, açık, vâ- zıh değildirler. Her taraftan ve- rilen karma karışık haberler arasında, vaziyet istikametini kaybetmiş gibidir. Hâdiselerin tam inkişaflarını gösterebilme - leri için, anlaşılıyor ki, daha on, onbeş gün beklemek lâzım ge- lecektir, Fakat bir taraftan bize vazi - yetin nasıl açılıp gelişeceğini gösterecek tölgraf haberlerini beklemekte devam ederken ve bir taraftan son gelen Avrupa gazetelerinde Habeş-İtalyan me selesinin kendi tabii yatağın - dan taşırtılarak, sağa sola da- gıtıldığını. gösteren yazılara, hattâ bir çeşit propa- gandaya dikkat ve hayret et- mekten de kendimizi alamıyo - ruz. Bu yazılardan bizim için en ehemmiyetlisi, muhtelif kaynak lardan sızan ve bize değil, Tür- kiyeden bahsederek, hele or - dumuzun şu veya bu maksatla hazırlandığını açık veya ihsas yoliyle anlatmak isteyen yazı - lârdır. İtalyan - Habeş anlaşmazlı - ğını ve bu anlaşmazlığ v diği bütün safhaları ya gibi bizim de büyük dikkat, alâka ve hassasiyetle takip etti- ğimiz tabiidir. Fakat yine o ka - dar tabii olarak. açık söylemek lâzmm gelir ki, bütün bu davada Türkiyeden ve hele Türk ordu- sundan ne münasebetle bahso- lunabileceğini . anlamak kolay değildir. Çünkü bizim İtalya ile münasebetlerimiz, hiçbir yeni « Jik ve fevkalâdelik göstermiyen eski, Habeşistan kavgasının çi- karak dal budak salmağa başla- dığı tarihlerden evvelki normal halindedir. O halde? Resmi şek- li siyasi vesikalarla tesbit edil miş böyle bir durumda, bir mem İeket için, bütün bu vak'alarda, elinde müdafaa kuvvetlerini a- lâkadar edebilecek nasıl ve han- gi bir sebep bulunabilir? Nerde kaldı ki, İtalya ile Türkiye ara- sındaki münasebetlerde yazılmı- yan, söylenmiyen ve herkes ta- rafmdan bilinmiyen herhangi - bir nokta da yoktur. Senelerden beri ve kaç örneği ile artık dün- yanın öğrendiği bir gerçeklik - tir ki, Türkiye kendisi için has- sasiyet sebebi göstermiyen va - ziyetlerde daima ve dajma sullı- cü durumunu muhafaza etmeği bilmiş ve bunu da kendisine as- lâ değişmiyen devlet siyaseti edinmiştir. Türk ordusunun bu memleketin kendi öz müdafaa - sından ve ulusal emniyetinden başka hiçbir meselesi olmadığı ve olamıyacağı o kadar yazılmış bir hakikattir ki, onu tekrar et- mek bile zaittir. Demek istiyoruz ki, Habe - şistan meselesi, bizi, Uluslar Sosyetesinin bir âzası olarak ve diğer âza kadar - ne eksik, ne fazla » alâkadar ettiğine göre, muhtemel hâdiseler “arasında Türkiyeden hususi bir surette bahsedilmesinin hiçbir mânası yoktur ve olamaz. Ali Naci KARACAN EV KRALİÇESİ 2000 Lira Mükâfat UÇUNCU SAYFAMIZDA BU HUSUSTA FAZLA TAFSI- LAT BULACAKSINIZ Müsabakamız bütün Ev kadınlarını Alâkadar edecektir Veriyoruz Ev Kraliçesi Müsabakamız Yakında başlıyor larını M se Doğu Afrikasında muhtelif devlet- lerin koloni ve vaziyetlerini göste- rir harita Vaziyet Uluslar Sosyetesi Konseyi tara- fından teşkil edilen 13 ler Komitesi dün ilk toplantısını yapmıştır. Komite, Habeşistana müşahitler heyeti göndermek için Habeşistan tarafından yapılan teklifi incele- miş ve hâdiselerin önüne geçmek iğin kuvvetlerini sınırın 30 kilomet- re uzağına çeken Habeş imparato- runa telgrafla teşekkür etmiştir. Renter ajansı, Konseyin hüsüsi içtimamda Romanya, Türkiye ve Sovyet Rusyanın Beşler Komitesi tekliflerine itiraz kayıtları ileri sür düklerini bildirmektedirler. Fran- 51z gâzeteleri bu itibarla dün 13 ler Komitesi tarafından hazırlanacak raporun Italyaya daha az taraftar olacağını yazmaktadır. Bu gazetelere nazaran şimdi, Fransa ile Ingiltere arasındaki dost luk daha zayıflamış yani Fransa ile italya arasında bir uzaklaşma baş- lamıştır, Yine hu gazel gının önüne geçilemiyeceğini kay- detmektedirler, Habeşlerin süel havacılığı ıslâh et- tiğini bildirmektedir. e Uçakların hepsi tamir edilmiştir. ,Habeşler şimdi yağmur mevsimi- nin bitmesi münasebetle bayram yapmaktadırlar. Habeş imparatoru Adisababada 10 bin kişiden mürek kep askerin geçit resminde bulun- muştur. (Bu husustaki telgraflar 10 uncu sayfamızdadır.) i Japonyada Tayfun Faciası 80 bin ey yıkıldı Toklo, 27 A.A, — Iç Bakanlığı ta rafından yayilan bir bildiriğ, dün hü- küm süren tayfunda 230 kişinin öl- düğünü haber vermektedir. Kaybo- lanlar 195, yaralananlar 84 kişidir. Bundan başka, Japonyanın batı sa» bili açığında manevra yapan harp g8 milerine mensup deniz sübay ve n€- ferlerinden 54 kişi de boğulmuştur. Birçok gemiler, su hortumlarından hasara uğramış ve tayfalar, denize sürüklenmiştir. Tayfunda 20 bin ev ve 190 köprü yıkılmıştır. Dört Jepon destroyeri bir tayfuna tutulmuş, bu arada 41 neler dalgalar tarafından « #ürüklenmiştir. Bundan başka tayfalardan biri ölmüş, 10 u ya Italyan sava- | Adisababadan gelen telgraflar | Yüzlerce kişi öldü, Buldular o 100 gileometro Tecavüz Olursa.. ingilizler Fransanın sorduğu suale cevap verdiler Londra, 27.A.A. — Dış işleri ba- kanlığı daimi genel kâtibi Van Sit- tart, Fransız sefirine Avrupaya karşı vuku. bulacak bir tecavüzde İngilte- Tenin ne gibi bir battı hareket takib edeceğine dâir Fransızlar tarafından sorulmuş olan suallerin cevabın: tev- etmiştir. Bütün bu muhaberat, ö- nümüzdeki haftanın — başlangıcında matbuata verilecektir. İngiliz cevabı Londra, 27.#/A. — Avrupada bir taarruz olduğu takdirde İngiltere'nin takınması muhtemel durum hakkın- daki Fransız sorularını mevzuu bah- seden Reuter Ajansı, İngiliz ceva- | bin, Cenevrede Sir Samuel Hoare tarafından verilen diyevin bir teyidi mahiyetinde olduğunu bildirmekte- (Arkası 3 üncüde) Temiz Süte Kavuşuyoruz Hileli Süt Satan Esnafa Çok Ağır Cezalar Verilecektir Sütçüler Kurumu talimatnamesinin memesinden çıktığı Sağlık Bakanlığı tarafından hazır» lanan. ve tebliğ edilen süt talimatna- mesinin tatbikine Sütçüler Kurumu başlamıştır. Öğrenildiğine göre, bü- tün süt istihsal edenlere ve satanla- ra emirler verilmiş, talimatname hü- kümleri ayrı ayrı bildirilmiştir. Süt kapları üzerine takılacak olan «tiketler bir fabrikaya sipariş olun- muştur. Etiketler emaye olacak, renkli zeminli yaptırılacaktır. Üzer- Avrupada Yeni süt talimatnamesine göre ar- tık hileli süt içmiyeceğiz. Sür ineğin gibi satılacak Yi Anlaşmalar yeni yapılan süt tatbikine başladı SERE | lerinde bir seri numara bulunacak olan bu etiketler, hem sütçünün kim olduğunu öğretecek, hem de kap içindeki sütün cinsini, evsalını tayi- ne yardım edecektir. bırakarak ka: retle sütçüni bitirin gü ları görülmüş, bu sur kim olduğunun tese ikleri meydana çıkarıle JAfkası 10 uncuda) Almanya Avrupa Siyasasında Yeniden Faaliyete Girişiyor Kolonet Bek, Hitler ve Macar Başbakını Gömböş, Berlin, 27. A.A. — Resmi çeven. ler, Almanya, Lehistan ve Macaris- tan arasında başlayan görüşmelere dair hiçbir şey söylememektedirler. Bununla beraber, Correspondance Diplomatigut gazetesi, dün akşamki sayısında Sovyetlere karşı şiddetli bücumları ihtiva eden bir yazı neşret | miştir. | ralanmıştır. Destroyerlerden 2 si ö- | Macaristan, Polonya, Almanyayı ve bunlar arasında sıkışık vaziyelte Demli şekilde hasara uğramıştır. bulunan Avustaryayı gösterir harita “Habeş mese tehlikesi değil- dir.” dedikten sanma, Rusyanın Me- Yarı resmi gazete, lesi bugünün biricik mel'deki durumunun, - Litvinof'un Cenevredeki durumu ile tezad teşkil ettiğini ilâve etmektedir. Av partisi Berlin, 27. A. A, — Havas ajansı aytarı bildiriyor : Goering tarafından geyik avına ça ğırlan Gömböş, dün yanımda Macar siyasa adamları bulunduğu halde, Al- man - Litvanya sınırında bulunan Memonicn'e gelmiştir. Lehistan'ın Berlin elçisi de, son zamanlarda, Memonien'de, Goering ve Lehistan sü bakanlığı yönetgerile birlikte avlanmıştır Diğer taraftan Von Ribbertrop, Birinciteşrinde, Lehistan'da ava Çi kacaktır. Hava paktı mı? Cenevre, 27.A.A. — Lehistan mu- rahhas heyeti Almanya, Macaristan ve Polonya arasında bir hava pâktı konuşulduğu haberini yalanlamakta- dir, Bu, Alman diplomatik faaliyetinin başlangıcına bir işaret gibi görülmek» te ve Lehistanla Çekoslovakya ara- sındaki gerginliğin, Sovyet tesirinin ve nihayet İtalyan-Habeş anlaşmaz- lığının ortaya çıkardığı meselelerin Memonien görüşmelerinde o mevzuu bahsedildiği veya edileceği sanılmak- tadır, Macar uçakçılığı Budapeşte, 27. A.A. — Bütün uçak alanlarını gezmek ve Macar havacılye ğının yönetmenlerile temas etmek Ü- zere Macaristan'a gelmiş olan Alman Hava Bakanlığı yönetgeri Mileh, bir kaç gün daha burada kalacaktır.