28 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

28 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Sm OR.ç.gak UÇLERDEN, BEŞLERDEN SONRA ŞIMDI DE... İtalya - Habeş davası, üçlerden beşlere, beşlerden konseye, konsey- den asambleye, tekrar konseye ve bundan sonra da on üçlere atılıp du- ruyor, Konsey namına meseleyi tet- kik eden beşler komisyonunun tek- liflerini İtalya kabul etmedikten sonra mesele tekrar Konseye gelmiş- ti. Konsey de şimdi işi on üç devlet delegesinden teşekkül eden bir heye- te bırakmıştır. Bu heyetin on bet gün kadar uğraşarak yeni bir teklif yapacağı bildiriliyor. On üçler komitesi, çinde , diğer taraftan İngil- ında ve bu tedir. Mesele İngiltere ile İtalya arasın- da bir anlaşmazlık olduğuna göre uluslar kurumu çerçevesi içinde ya- pılan müzakerelerden ziyade üç dev- Tet arasmdaki özel görüşmelerden konsey namına davayı inceliyen beğ- ler komisyonu teklifinden sonra vazi- tamamlanacaktır. lerdir. SON HABERE LURK - YUNAN TECIMİ Yunanistanla 6 Aylık Bir Tecim Anlaşmasıimzalandı Atina, 27 A.A. — Bugün imzalanan ve 1 İlkteşrinde mer'iyete girecek ve altı ay sürecek olan yeni Türk - Yunan anlaşması bo- no usulü yerine umumi kleringi koymaktadır. Anlaşmanın esas- ları kömürden başka bütün Türk malları bedellerinin yüzde elli- $i serbest döviz, yüzde ellisi muhtelif süretlerde kullanılabilecek ve klering yoluyle ödenecektir, Kömürlerin ve bedelleri tripartit yoliyle ödenecektir .Transit mallar serbest dövizle ödenecektir. | 225 kilova kadar canlı hayvanlarımızın resmi 7 madeni drahmi- | ye. yaban domuzlarının resmi 15 drahmiye in takdiri kıymet komisyonları kıymet biçmekte Türk menşe şeha- detnamelerini esas alacaklardır, Anlaşmadan müdevver takas - | bonoları yeni anlaşma müddeti esnasmda Yunan malı almakta kullanılabilecek ve tamamlanamamış hususi takas muameleleri rilmiştir. Yunan Amerikada Deniz Manevraları San Pedro (Kaliforniya) 27 A.A. — Harp filosu baş komütant Amiral Reeves, pazartesi başlayarak dört gün sürecek olan bir tabiye manevrasına hazırlanmaları bütün gemilere emretmiştir. Manevraların nerede yapılacağı işaret edilmemiştir. Subaylar, bu ani karar hakkında fikir yürütmekten çekinmiş - yet değişmiştir. Mussolini, konseyin Paristeki üçler konferansındaki tek. Nfler ile kendi istedikleri arasında bir mutavassıt teklifte bulunacağını sanmıştı. Hiç de öyle olmadı. Beşler komisyonu İtalyaya Paris konferan srmn ifleri: daha az müsa- it tekliflerde bulundu. On üçler ko- mitesinin de beşlere nazaran daha &z müsait tekliflerde bulunacağı #8 nılmaktadır. Binaenaleyh İtalya ulus- lar kurumunun davada bir mutavas- srt rolünü oynıyacağından ümidi kesmiştir. Bu vaziyette İngiltere ile yi zorağı karşısında kalabilir Diğer taraftan barış namına daima asılı olan bir tehlike vardır: Üçler, beşler ve on üçleregörüşürken acaba İtalya doğu Afrikada Habeşistana karşı harekete geçer mi? Şunu söylü- yelim ki bu tehlike geçen aya naza- ran bu ay daha azdır. İsi sebepler 1 — İngiliz donanması bütün kuv- vetiyle Akdenizde toplanmış bir hal dedir. Habeşistanda herhangi bir em- rivakâe boyun iğmiyeceğini İngiltere kesin olarak anlatmıştır. Habeşistanı yutmak İtalya için bir haysiyet me- selesi olmuşsa, bir emrivaki yaptır. mamak da İngiltere için bir haysiyel meselesi olmuştur. Habeşistanda top- lanan İtalya askerlerinin inşesi içim | ancak on beş günlük erzak mevcut | olduğu ve oradaki askeri harekâtı idame 2 — İtalya aleyhine ikinci bir va- ziyet de Uluslar Kurumu konseyinin işe elkomuş olması ve dünya kamo- yunu bu mesele “ üzerinde toplamış bulunmasıdır. Gerçi Japonya uluslar kurumunu hiçe sayarak Mançuryayı i etmişti. Fakat hatırlardadır ki ya uluslar kurumunu emrivaki karşısında bırakmıştı. Menafiinin mü- dafaası zaruretini ileri sürerek Man- guryayı istilâ etmiş ve uluslar kuru- || mu da emrivaki karşısmda bir şey || yapamamıştı.. Mussolini şimdiye ka- || dar emrivakiden kaçınmıştır. Hattâ doğu Afrikaya yüz binlerce as- ker gönderdiği halde bir sınır çar- pışması bile olmamasına dikkat et- miştir, Şimdi de artık uluslar kuru muna ve İngiliz donanmasına mey. dan okuyarak emrivaki yapmak za- manı geçmiş gibi görünüyor. Bunun içindir ki her şeye rağmen, İtalyanın bir savaşa meydan vermeden bu iş üzerinde İngiltere ile anlaşması lâ- zumdır. A.Ş.E. ema | İtalya Kömür Bedellerini Ödemiyor | Londra, 27 A.A. — Morning Post gatetesinin haber aldığına göre Gal memleketinin güneyinde bulunan bir» çok kömür madenleri istiksallerini durdurmak üzeredirler. İngilterenin İtalyaya çıkardığı kö- mür normal zamanlarda üç milyon ol- duğu halde İtalyan müşterilerin kö - mür bedellerini ödeyememeleri yü » zünden bu çıkat yarı yarıya düşmüş- tür. Avrupa Birliği Komisyonu Başkanlığı Cenevre, 27 A.A, — Uluslar Sos- yetesi asamblesi arsınlusal Tüzt Di vanı üyeliğinden çekilen Kellog'un İs tifasmı kabul etmiş. Avrupa birliği komisyonunun vazifesini yenilemiş ve Herriot'yu bu komisyonun başkanlı. ğında birakmıştır. Asamblenin kabul ettiği birçok raporlar arasında Ada- let divanı nizamnamesinde yapılan değişikliklerin tatbike konması da var dir. Giritte Kanlı Çarpışmalar Atina, 27. (Özel âytarımız bildiri. yor) — Hanyadan Iç Bakanlığına ge- İen telgraflarda grevci işçilerin dün gösteriler yapukları ve birtakım çar» pışmalar olduğunu bildirmektedir. Hanya işçilerine müzaheretlerini göstermek üzere Girit adasının bütün İşçileri genel grev ilâhma karar ver- dikleri bildirilmektedir. Giritliler kral istemiyor Hanya, 27 A.A. — Krallığın kurul masını protesto maksadile 24 saatlik genel bir grev ilân edilmiştir. Büyük Britanya Donanmasını Fazlalaştıracak 1, AA, — Daily Mail ga- zetesi İngiltere hükümetinin Amerikâ Birleşik hükümetlerine ve Vaşington mushedesinde imzası bulunan öbür hükümetlere yakinda bir nota vererek i bir deniz konferansı kur - leri kalmadığı için çok geniş bir deniz yapı programını taibike baş- ıyacağını bildirecektir. Bu progra - mın açılır açılmaz patlâmentoya tek- Uf edileceği sanılmaktadır. Kabine ü- yeleri bu silâhlanma programını tat - bik edebilmek için ulusal bir istikra. 4a lüzum olduğu fikrindedirler, Bu nota, evvelce Japonya tarafın- dan reddedilen Vaşington deniz and- laşmasının İngiltere tarafından da hüleümeliz adeğilmesi demek olâcak- tar. Haber Yalanlanıyor Londra, 27 A.A, — Yakında Ingik tere tarafından deniz meselesi hak - kında bir nota verileceği haberleri i olarak yalanlanmaktağı KUÇUK HARICI HABERLER İ * Boenos-Aires, 27 A-A. — Süel ve deniz hava malzemesini artırmak maksadiyle saylavlar kurulu 42 milyonluk bir tahsisat kabul etmiştir. * Cenevre, 27 A.A. — Fransa Tecim Bakanı Bonnet, hemhu- dut ülkelerin toplu bir şekilde hareket etmelerini temin için nakliyatı bir düzene koyma me- selesini incelemeği ekonomik komiteye teklif etmiştir. * Vaşington, 27 A.A. — Ro- osevelt, dün Birleşik Devletler İ topraklarmda bir geziye çıkmış tır. Bu geziye büyük bir önem verilmektedir. Roosevelt, bu ge zi sırasında dört söylev verecek- tir. * Vaşington, 27 A.A, —Virgi ni ilinden başka yerlerde Linyit grevi bitmiştir. Virgini'de pat- ronların son dakikada araların - daki anlaşmayı imzalamaktan vazgeçmişlerdir. * Varşova, 27 A.A, — Silizya voyvodası Grazynski, Lehistan izcileri başkanı sıfatiyle Londra arsrulusal izçilik birliğine bir mektup göndererek Çekoslovak yadaki Lehistan izcilerine ya - pılan fena muameleleri protes - to etmiştir. Bu mektupta deni- Wyor ki: “bu gibi usuller, izcilik ve arsrulusal kardeşlik ideale - Yunanistanda Cumuriyetçiler Atina, 27 (Özel ay tarımız bildiriyor) — Dün Başbakan ile Tüze Bakanı genoy için neşredile- cek beyannameyi tetkik ederek bazi önemli tadilât yapmışlardır. Bu meyanda asker mensuplarının ayrı seçim şubelerinde rey verme » leri kararlaştırılmıştır. oAyrışıkların bu beyannameye karşı yapmakta öl- dukları itirazları incelemek için hür- tiyetperver partisi lideri ile Tüze B; kanı arasında yapılacağı söylenen gi rüşmelerin geri kaldığı söylenmekte dir. Ahali partisinin ileri gelenlerinden &ski âyandan Kanellopulos, partiden aytılarak cumuriyet rejiminin kalma- ana çalışacaktır. Bununla | birlikte bazı saylavlar da partiden ayrılacak» lardır, Amerikadan dönen Papanastasiu dün Kafandaris ile görüşmüş; cumu- riyetin muhafazası için savaşa atıl - mağa karar vermişlerdir. Bu ki par- 4 İle diğer cumuriyetçi partiler de, girişecekleri savaşın fırkacılık ve ay- rişıklık zihniyetile olmayıp, ulusal lemektedirler, Mogolistan ve Mançuri Moakova, 27 A.A. — Mogol ve Mançuri hükümetleri arasnda konuş maların yeniden başlamak üzere bu- Tunduğu bugünlerde Sovyet Rusya İ- le Moğolistan hükümetlerinin müşte- rek manevralar hazırladıklarına dair şıkan haberler Ta: nst tarafından yalanlanmaktadır. Lehistanda Fırtınalar Varşova, 27 A.A, — Doğu ve Gü- rey bölgelerinde çok şiddetli fırtına- lar olmuş, Luk şehrinde on beş kişi yallırmndan ölmüş ve iki köy yanmış» ir. Amerikadaki İşçi Grevi Vaşington, 27 A.A. — İş Ba- kanı, Bitümlü kömür madenle - kında bir anlaşma müzakeresin- de bulunmağa memur komisyo- nun, 400.000 amelenin son za - manlarda başlayan grevini sona erdirecek bir kotarma yolu bul- duğunu bildirmiştir. Polonyanın Yaptıdığı Transatlântik Roma, 27 A.A. — Polonya hesabı. na Italyan tezgâhlarında yapılmakta olan trasatlantik yapurunun Talya bülümetince müsadere edildiği or'a- ya çıkarılmaktadır. Bunun aslı yok - tur, İlk Alman denizaltı filosu Berlin, 27 A.A. Mart 1935 ka- nununa göre altı denizaltı gemisinden kurulan birinci filotiiâ Kiel'de hiz - mete girmiştir. Pilotillânm adı, Bü- yük harpte yüzbaşı olan Weddingen'» dir. rii kırıdır.,, * Paris 27 A.A. — Genel me- sai konfederasyonu kongresi, bugün müşterek bir toplantı yap maya karar vermiştir. * Paris, 27 A.A. — Hava or- duşu şefleri konferansı, bugün toplanacak ve teknik meseleler ve bilhassa emniyet meselesinin artırılması meselesi hakkında tetkikatta bulunacaktır bir ödev olarak kabul ettiklerini söy- | ri işçilerinin gündelikleri hak - | “AN İ Buyuk | Matmazel Doktor'un İ ALMAN İ CASUSU HAKİKi ;, A SN . Bu Adam Acaba Casus Muydu? Doloresi Idama Mı Götürüyordu ? — ispanyol orada idi. Dolores'i görünce derhal yanına yaklaştı: — Ah sinyorina, dedi, ah bil- seniz sizi nekadar seviyorum. Fakat akşam az kalsın kendimi denize atacak, köpek balıklarına mükemmel bir ziyafet çekecek- İ tim. O Amerikalı diplomata öy- le içerledim ki, bulsam onu bir kaşık suda boğacağım. Nasıl oldu da sizi onunla yalnız bırak- tım. Hayır, Ben içkiden sarhoş olmadım. Sizi gördüm de ondan kendimi kaybettim. İspanyolun sözleri çorap sö- küğü gibi biribiri ardınca gidi- yordu. Dolores: — Ee kâfi, dedi. Seviyorsu - nuz, anladım. Fakat bu sevginizi nasıl ispat edersiniz? — Size bütün hayatımı veri- rım, — Hayatınızı mi? — Size bütün servetimi veri- rim. Benimle gelin size ayda üç bin dolar vereceğim. — Tuhafsınız Sinyor Kastel- 10! Kahve alıp satar gibi pazar- lık ediyorsunuz! - Dolores'in fikri başka idi: lem Amerikalı diplomatı, hem de Kastello'yu tutmak isti- vermek kâfi yordu. Bunun parasından zivade | Rio de Janero'daki ahbapların- dan istifade edecekti, Velhasıl limana varmcıya ka- dar her ikisini de idare ederek, kullanarak, birile olan münase- betini ötekine çaktırmıyarak va- kit geçirdi. Nihayet Rio de Janero görün- müştü. Güzel bir şehirdi burası. Bü- tün evleri dört köşe, bütün yol- İlları biribirine. amuttu. Vapurun güvertesinden koca Rio sanki| i gayet mükemmel surette tanzim edilmiş bir bahçe gibi görünü- yordu. Dolores, Amerikalı diplomatın elini sıktı. Ve ayrılırken de bir randevu almağı unutmadı. Hoş zaten bu randevuyu eden o idi, Fakat Kastello sakız gibi kendisine yapışmıştı. Bir türlü arkasından ayrılmıyordu. Dolo- res kaç kere başka bir yerde bu- luşmağı vaadederek yakasını bu müz'iç adamdan sıyırmak iste- dise de bir türlü muvaffak ola- madı, O, illâki beraber gidelim, diyordu. Nihayet rıhtıma çıkar çıkmaz, buluşmağa karar verdiler. Kastello diyordu ki: — Olmaz sinyorina! Olamaz. Sakın bir yere gideyim deme- yin. Arkanızdan gözetliyorum. Otomobilde İkisi de bir otomobile binmiş- lerdi. Sözde Kastello onu gayet büyük ve güzel bir palasa gö- türüyordu. Fakat otomobile at- lar atlamaz, arabanın pencerele- ri birdenbire kapandı, perdeleri jindi. Dolores şaşkın şaşkın etrafı. na bakınıyordu. — Ne oluyor, dedi. — Perdeler bozulmuş olacak! — Öyle ise inelim de bir baş- ka otomobile binelim. — Hayır, olamaz... O zamana kadar genç kadı- nun her istediğini yerine getiren kahve tüccarı, ilk defa olarak böyle sert bir cevap veriyordu. Dolores endişede idi: — Neye, dedi, ben şehri sey- retmek istiyorum. İnelim. Buna İspanyol zengini şu su- retle cevap verdi: — Hayır. Şimdiye kadar ben sizin esirinizdim. Şimdiden son- ra siz benim emrimdesiniz!. Vaziyet anlaşılmıştı. Kastello kendisini kaçırıyordu. Dolores'in aklına şimşek gi- bi iki ihtimal geldi: Bu adam ya mukabil casusluk teşkilâtının adamı idi. Kendisi» ilk teklif; nin casus olduğunu öğrenmiş ve a kaçırmağa teşebbüs etmiş- ti Yahut alelâde bir kadın tüc: carı idi. Yolda rastgeldiği ve güzel kadınları böyle bir da- lavere ile hususi bir otomobile atıyor, sonra bunları götürüp satıyordu. İkinci ihtimal birincisine gö- i re daha az fecidi..Fakat birinci | ihtimal genç kadının dimagını kavuruyordu. kırdı. — Bağırmayın.. Şimdi ağzı nıza bir mendil tıkamak mecbu- riyetinde kalacağım... — Beni öldürecek Beni öldürecek misiniz? — Hayır. Bilâkis size gayet lüks, gayet kibar bir hayat te- min edeceğim. misiniz? biraz rahatlık vermişti." Çünki İngiliz Elçisi Memel'e Gidiyor Londra, 27 A.A, — Reuter ajansı- nın sandığına göre, Litvanya hüküme tinin çağrısına icabet eden Kaunas” daki İngiliz Büyük Elçisi, pazar günü seçimlerin yapılacağı Memel'e gide- cektir, O gün, Fransa ve İtalyada Me mel'de temsil edilmiş bulunacaklar - dır. Her ikisi birden genç| — Nereye? Nereye? diye hay | Bt sözler Dolores'in al otomobile atladılar herifin bu sözlerinden kendisini satmağa götürdüğünü anlamak kabildi, Hiç olmazsa hayatı teli- likede değildi Ve kim bi . Evet kim bili | sayede tuttuğu olacaktı. Otomobil hızla gidiyor, bir- çök sokaklara sapıyor, bir sürü dönemeçleri dönüyordu. Nereye gittiklerinin farkında değildi. Kastello genç kadın yolu tanr- masın diye perdeleri indirtmiş- | ti. Bir elile onu kucaklamış, di- ger elini de ceketinin bir cebine sokmuştu. Belki bu cepte icabım da genç kızın ağzını tıkayacak bir bez vardı. Böylece yarım saat kadar git- tiler ve' nihayet otomobil bir yerde birdenbire durdu. Kastello'nun istediği gelmişlerdi. belki de bü işte muvaffuk yere TArkasi 4) Buğday Fiatları Yükseldi Adana, 27 A.A, — Borsamızda buğ İ day değerleri yükselmiştir. Buğdayın kilosu dört buçuk kuruştur. Ekmeğin kilosu da 8.5 kuruştur. Mısır pamuğu değerlerinde düşük- lik varsa da alıcı çoktur. Mısır pa - müklarının Kilosu 40 « 41, yerli pas muklarınınki de 35 « 37 kuruştur. > larda Akay İdaresinin çıkması için husus likler yapılmaktadır. la olacaktır. Yeni Kadıköy iskelesi Yeni iskelenin uzunluğu şimdiki kadar, genişliği dört metre daha faz- İskelenin birinci katında bekleme salonları ile bilet gişeleri bulunacak. tir. Yeni yapılacak gişeler şimdiki gi- ——-— Köprüdeki Akay skellesi Havuz- Yeniden Yapılıyor inşaatından iki görü... Kasrmpatadaki , bi kenarlarda değil iskelenin ortasın- havuzlarda yaptırmakta olduğu yeni ve moderr Hudıköy iskelesinin inşası devam etmektedir. Yeni iskelede bil- hassa halkın vapurlarâ kolayca girip tertibat olduğu gibi diğer kısımlarda birçok değişik- da yapılacak ve böylelikle halkın bi- let alırken uğradığı güçlüklerin önü- ne geçilmiş olacaktır. İskelenin ikinci katının deniz tara» fına büyük bir gazino İle köprü ta- rafa da memur daireleri yapılacak» tar, Bundan başka vapurlardan çıkacak güverte yolcuları ile kamara yolcu« Yarının ayrı ayrı yollardan geçmeleri için de yeni tertibat yapılmaktadır. Yeni iskelenin inşası gelecek yaza kadar bitirilecek ve şimdiki iskelenin olduğu yere konacaktır.