30 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

a e A MM ye MM MM Ank) Cumuriyetin 12 inci Yıl Dönümü Programı TÖzel Cumuriyetin on ikinci yıldönümü bayramı kutlulama progra- munı hazırlamak üzere C. H. P, ilyönkur başkanı, ordu ve uray mümessilleriyle Halkevi mümessili, kültür direktörü ve diğer ilgili bakanlıklar mümessillerinden mürekkep heyet bugün ilbay Nevzad'ın başkanlığında ilk toplantısını yapmış ve hazırlıklara başlamıştır. İtalya : Habeşistan Savaşı Gelecek Hafta Başlıyor. (Baş taraf: 1 incide) Seferberlik ilân edildi Londra, 29.A.4. — Adisababa- 'dan bildirildiğine göre, Habeş İmpa- zatoru genel seferberliği ilân etmiştir. Cenevre, 29. A.A, — Habeşistan'da ilân edilen genel seferberlik İmpara- torun asker toplamak hususunda şimdiye kadar almış olduğu mütefer- rik tedbirlere pek az bir şey eklemiş placaktır. 13 ler komitesinin yarın toplatma- sı muhtemeldir, Roma haberi nasıl karşıladı? Roma, 29. A.A, — (Habeşistanda genel seferberlik ilân edildiği hakkın daki resmi haberler süel hareketlerin başlangıcını daha ziyade yaklaştırmış olmaktadır. Bu haber heyecanla karşılanmştır. Çünkü bu birkaç gündür bekleniyor- du. Seferberlik Cenevreye telgraflabildirildi Cenevre, 29.A.A. — Habeş İmpa- ratorunun genel seferberlik hakkın- daki esinde bunun artık ge- çiktirilemiyecek bir zaruret ve bir vazife halini aldığını bildirmektedir. Habeş İmparatoru Uluslar Sosye- tesine gönderdiği bir telgrafta, genel seferberliği ilân ettiğini rezmen bil- dirmektedir. Gelecek haftaya Paris, 29.A.A. — Romadan Matin gözetesine — bildirildiğine göre mu- hasamanıniğelecek hafta ortasında başlaması mühtemel görünmektedir. er yol amaları son günlerde art miştir, Beş vapurla 10.000 asker cumarte- si günü Napoliden hareket etmiştir, Bazün de önemli sevkiyat yapılması beklenmektedir. N On gündenberi beklenen faşist kuv vetleri genel toplanması taarruz em- ri verilmeden bir gün evvel yapıla- caktır. Süel faaliyet sanıldığmdan çok evvel başlıyacak Roma, 29.A.A, — Bugünkü bildi. rik, mesuliyetleri ayrı ayrı tesbit e- den önemli bir hareket olarak telâk- ki edilmektedir. Çok kesin bir niyet besliyen İtalya, Afrikaya yayılmaya karar vermiş bulunmaktadır. Süel faa Jiyetin sanıldığından çok evvel başla- ması muhtemeldir. Habeşistana giden gazeteciler Roma, 29.A.A. — Dün Napoliden hareket eden ve Doğu Afrikasma 10 bin kişilik bir İtalyan kuvveti götü- ren gemilerle birçok yabancı ajans ve basın mümessilleri de İtalyan müs- temlekelerine hareket etmişlerdir. Mussolinin söyledikleri Paris,29. AA, — Petit Journal gazetesinin özel aytârı Mussolini ile bir konuşma yapmıştır. Romada Laval ile yaptığ ıgörüşme İer sırasında Habeşistan'nın paylaşıl. ması meselesinin konuşulup konuşul- madığı sorgusuna Mussolini şu ceva br vermiştir. “Hiçbir zaman bu mesele evvel. €e İngiltere ile kotarılmış olduğun. dan Laval'in vaddeceği | hiçbir şey Streza mefkücesinin canlandırıla. cağ: bir Üçler konferansından yeni- den bahsedildiğini söyleyen gazeteci- ye Mussolini demiştir ki: || “Böyle bir konferansa iştiraki red- detmiyeceğim.,, İngiliz bildiriği na. sıl karşılandı ? Londra, 29.A. A, — İtalyan kabi- hesinin toplantısından sonra yayılan bildirik memnuniyetle kat tr. Siyasal çevenler, İtalyanın, hiç ol- Mmazsa görüşme safhasında, (Uluslar Sösyetesinden çikmak niyetinde ol madığını kaydetmektedirler. Aynı çevenlerin tahmin ettiklerine göre, İtalyan e hükümetinin, şimdiki durumunu izah etmek için sarfettiği faaliyet, bu durumun müstesna ma- hiyetini izah etmek hususundaki iyi niyetini ispat etmekte, ve İtalyanın arsıulusal kamoya karşı Jakaytlik bes lediği hakkındaki isnatları yalanla maktadır. > İki taraflı görüşme mi? Londra, 29.A.A. — İngiliz kamo- aytarımız | bildiriyor) Ankara, 29 yunun bir kısmı İtalyan bildiriğinin bir bölümünü iki taraflı bir görüşme önergesi olarak tefsir etmektedir. Uluslar Sosyetesi Konseyinin ba- #t üyeleri araya girme, işine takar başamağı istemedikeri takdirde, İn- gilterenin Uluslar Sosyetesi dışmda görüşueler yapılması, Cenevre mef- küresise uygun görmiyeceği tahmin edimektedir. Araya girme işine tekra: başarı. ür ve Kransa da İşrak ettiği takdir. de İngilterenin İtalyan telkinlerini redetmemesi kuvvetle muhtemel gö- rünmektedir. Aloizi Romaya döndü ! Cenevre, 29.A.Â. — Uusar Sosye- tesi Konseyi, La Hay âdalet divanın- da hâkim Kellog'un istifasını kabul ederek toplantısını sonraya bırakmış. 8 iolei Romaya hareket etmiştir. Italya ve Uluslar Sosyetesi Roma, 29.A,A. — Roma basını Muwolini Bakanlar kurulundaki Giyevini daha incelemeye başlama- mıştır, Yalnız gazetelerin koydukları klar, İtalyanın Uluslar Sosyetesi haricine çıkacağından bahsetmekte- dir. Bügün İtalyan efkârı umumiye- sinin bütün ilgisini bu mesele çekmek bara gâzetesi, 13 er Komitesi. nin fgeliyetini bir komedya olarak tavsif etmekte ve bu komedya, tehli- keli bir oyun olduğu için gülünç ol- maktan ziyade fena bir komedyadır, Azmabsadir (zere efisTerini KAYA NE tirmektedir £ “Uluslar Sosyetesi kendi. istikba- Wiyle oynamaktadır. İşin asıl gülünç tarafı, İtalyanın korkutulmasının İş. tenmesindedir.,, Ingilterenin cevabı Paris, 29 A.A, — Avrupada bir mu hasama başgösterecek olursa Ulüşlar Sosyetesi paktı mucibince tedbir alın. ması gereği karşısında İngüterenin takmacağı durum hakkımda ia atından lan sorgulara veril ingiliz cevabı bugün semt 19 da gerek Paris ve gerek Londrada yayılacak- tur. Söylendiğine göre bu vesika, Sir Samuci Hoar'ın Uluslar Sosyetesi a- samblesi önünde verdiği diyevi izah e den daktilo ile yazılmış dört sayfa - 'dan ibarettir. : Ingiliz ihancalarının yetkeli çeven- ler tarafından çok müsait surette kar- şılandığı görülmektedir. Cevabın metni Londra, 29 A.A. — Dış Bakanlığı Son Dakika T. Rüştü Aras Geliyor Tekrar Dönecek Cenevre, 29 A.A. — Anadolu A. jansının özel aytarı bildiriyor: Dışişleri Bakanı Rüştü. Aras bir haftalık aralıktan istifade ederek hü- kümetle temas etmek ve Büyük Şefin, Başvekilin emir ve talimatlarını al- mak üzere bugün Ankaraya bareket etmiştir. Italyan - Habeş meselesini konuşmak üzere toplanacak olan Kon sey içtimaında hazır bulunmak üzere yakında tekrar buraya gelecektir. Konsey bugün toplanıyor Cenevre, 29 A Reel snn,öğrendiğine göre Habeş impara- toru tarafından Uluslar çeri gönderilen telgrafın birer sureti Kon- sey azalarma hemen dağıtılmıştır. Konseyin yarın toplantı yapması muh temeldir, İtalya elçisi konso- losaneyi kapatıyor Addis-Ababa, 29. A. A. — İtalya elçisi Harardaki İtalyan konsolosuna hemen konsoloshaneyi kapatarak Ci- butiye hareket etmesini emretmiştir. Siyasal çevenlerde bu emir harb başlangıcının yakınlaşmış olmasına bir alâmet olarak telâkki edilmekte dir. Şimdi Habeşistanda bulunan ye- güne İtalyan konsolosu Adovadadır, ki, bu da çabucak geri alabilir. İmparatorun Sos - yeteye müracaatı Cenevre, 29. A.A. — Habeş İmpa- ratoru Uluslar Sosyetesine gönderdiği telgrafta, Airikadaki İtalyan ordusu- nuh mütemadiyen kuvvetlendirilmek- te olmasma binaen genel seferberli- ğin artık geciktirilmiyeceğini bildir- mekte ve İtalyanın saldırı siyasasına karşı bütün ihtiyat tedbirlerinin alın- masını Uluşlar Sosyetesinden rica et mektedir. , İmparator, seferberliğin, Habeşis- tanm Uluslar Sosyetesi ile teşriki me Sai hususundaki temayülletini aslâ de Biştirmiyeceğini ilâve etmektedir. | ki telmihl, uzak bulunduğunu ehemmiyetle kây- | detmiştim, Bu İtrsattan istifade ederek tam bir mesuliyetle tekrar ediyorum ki, Bri - tanya ulusu Uluslar sasyetesi pren - de ne kadar hakikatten | siplerinden herhangi bizin butget > » dagi, e yrammigianim bön sat kendisine bağlılığını göstermek © tedir. Bundan başka herhangi bir fi- kir ve mütalçada bulunmak Britanya» nın hüsnü niyetini ve samimiyetini tanılmamak olur. Tekrar ehemmiyetle kaydediyorum , Uluslar Sosyetesi, ve onunla be- raber Büyük Britanya, Uluslar Sos- yetesi patının olduğu gibi tam ola rak elbirliğiyle muhafaza edilmesin. den ve bilhassa sebebiyet verilm aksi- zin uğranılacak bütün tecavüz hare- ketlerine karş müşterek ve devamlı bir mukavemet gösterilmesinden ya- nadır. Öyle zannediyorum ki, Uluslar Sos yetesi Üyelerinden hiçbirinin, tetki- kini icap edecek (o herhangi bir mel- huz hususi vaka hakkındaki, siyasa- sını bu kelimelerle ifade edildiğinden daha açık ve daha azimkâr bir şekil- de önceden izah edemiycceği umumi- yetle teslim eğilir. Sebebiyet veril meksizin vuku bulucak bütün tecavüz hareketlerinden bahsediyorum. Bu 26 Elülde Fransız OBüyük Elçisine verilmiş olan mektubun metrini nEş- retmektedir. Bu mektupta Dış Bakanı Sir Samu- el Hoare diyor ki: * Şimdiki Italyan - Habeş anlaş - mazlığı münasebetile, Uluslar s08Y€- tesi paktının ihlâli ve Avrupada kuv- vete müracaat takdirinde mişakın 16 ıncı madesinde derpiş edilen bütün zecri tedbirlerin filen ve derhal In - giltere tarafından tatbiki hususunda sizin hükümetinizin ilerde ne dercc€- ye kadar emin olabileceğini öğren * mek arzusunu bana izhar ettiniz. Bu hususta bilhassa Avrupada, Uluslar Sosyetesi üyesi olsun olmasın, her - hangi bir devlet tarafından kuvvete müracaat edilmesi ihtimaline telmih ettiniz. Cenevrede 11 Eylülde söylemiş ol duğum nutukta Britanya hükümeti- nin Uluslar sosyetesi patkma karşi olan taahhütlerini kudreti yettiği nis- pette yerine getirmek hususunda ilk olmak fikrinde bulunduğunu beyan et miş ve paktta zikredilen fikirlerin, ve bilhassa arsrulusaj işlerde kanunu hâ- kim kılmak emelinin, büyük Britan- ya ulasu vicdanının bir cüzü haline gelmiş olduğunu ilâve etmiştim. Yine Cenevrede bütün telmihlere verdiğim cevapta Ingiliz hükümetinin hattı hareketinin Uluslar sosyetesine ve önün temsil ettiği her şeye sar - silmaz bir sadikattan baska bir sey olmadığını ve Uluslar sosyetesine üye lerine terettüp eden vecibelerin ta - mamile kabul edilmesi hususunda bü- tün İngiliz ulusunun nasıl kuvvetle hükümete müzahir olduğunu ve talyan - Habeş anlaşmazlığındaki Tn- giliz siyasasının bazı hususi menfa- cümlenin her bir kelimesi bütün ma- na ve kiymetiyle alınmalıdır. Evvelâ şurası bedihidir ki, paktın 16 ncı maddesi mucibince sebebiyet verilmedik müspet bir tecavüz hare- ketine tatbik edilebilecek usül, bir muahede ahkâmmin ademi ifası gi- bi, menfi bir harekete kabili tatbik değildir. Kera kuvvete müracaat halinde de mücrimiyetin ve tecavüzün derecele ri olduğu ve binâenaleyh 16 ıncı mad de tatbik edilebildiği ” takdirde bu madde mücibince yapılacak hareketin el ve Kya a hususi vakanın şartlarına e değişebi, de ga a 'ğişebileceği de gi Biliyorum ki sizin hükümetiniz bu farkları tanıyor. Ayni suretle muahe- delerden doğan taahhütler hususunda şunu hatırlatmak İcap eder Ki, elesti- kiyet emniyetin bir cüz'üdür ve Ulus Jar Sosyetesi üyesinden herbiri biz- zat Sosyete paktının da tanıdığı gibi dünyanın statik olmadığını kabul et- gnelidir. Cenevredeki ve bu beyanatım şim- diki İngiliz inin siyasasgır göstermekte ise de ulusun ezici eks€- riyetinin müzaheretini ve tasvibini de haizdir. İngiliz efkârr umumiyesinin son haftalar içindeki hattı hareketi açıkça göstermiştir ki kendisi değişen ve kati olmıyan bir hisle hareket et- miyor. İngiliz efkârı umumiyesi, U- dualar Sesyetesi Gİ bir teşekleil ola. rak kaldıkça bağlı duracağı genel ar- #rulusal idare prensibiyle ilgilidir.O, yu mütalaadadır ki : Mazinin şuur- svr felâketlerini önlemek ve ilerde müşterek emniyetle o dünya barığını temin etmek hususunda o yegâne ve hakiki bir ümit olan © bu müessese, atlerinden mülhem olduğu hakkında. | hiffetle hareket ederek bizzat kendi sizi ie em ii almiş Göky Uçakların saldırışı, işte havadan gelen ölüm tehlikesi. Ne yapmalı, ondan sakınmak için?. Hava saldırışlarına karşı Almanlar Münihte sığınaklar o yapmışlar. Beş yüz, iki bin kilo ağırlığında bombalar tepeden iniyor. Düştüğü yerde onlar» dan korunmak, boş düşünce... Sakın- mak, sığınmak için, hiç olmazsa, beş metre kalınlığında bir beton yahut yirmi metre kalınlığında bir toprak tabakası olmalı, Dersiniz, bana: Böy- le bir mahzeni, mağarayı nerede bu- lalım?, Gerçek önemle düşünülecek bir şey. Bu bombaların hepsi isteni- len yerlere düşürülemez. Birçokları boşa gider. Bu iri bombaların yanında daha küçükleri var, tıklım tıkışık mermi- lerle dolu, Patlayınca bu demir küt- leleri her yana dağılırlar. Patladıkla- latt yerden yüz metre öteye kadar tesirleri dokunuyor. Yelpaze gibi da» ğriyorlar, En sağlam kurtuluş çâre- si civardaki mahzenlere kaçmaktır. Bu mahzenler de, otomobil, tram- vay duraklarında bulunmalıdır. Gale- riler, tüneller bu mahzenlerin yerini tutamaz. Bunların içine zehirli gaz- lar girebilir. Sonra yangın * bombaları... Bunlar ak fosfor, mağnezyum, alüminyom, demir humzu esaslarından yapılırlar. Üç bin dereceye yakın sıcaklık ya- parlar. Su yüz derecede kaynar, Bun- lardan çıkan sıcaklığı düşünün artık «iz, Bereket versin, bunların öteye be- riye girip saplanmak hassaları zayii. Çatıları delip geçerler. Ama tesirleri volkan lâvları gibidir. Sürüp gitmek için rastgeldiğini yakıp eritmeleri lâ- nmâır. Eğer yanabilecek ve eriye- cek nesnelere rastlamazlarsa yangın tehlikesinin çarçabuk önüne geçilebi- lir. Çatı arasında yanabilecek ne var- sa, yatak, yorgan, yastık, eşya, çama- şir, hemen boşaltılmalıdır. Ve çatı arası döşemesinin Üstüne on santi- metre kalınlığında bir kum tabakası Brtmeli, * Temelli bir öğüt te ateş saçan bir bombanm üstüne su atmamaktır. Ate şin tesirile suyum idrojeni ve oksile- ni ayrılır, patlayıcı terkipler peyda olur. Onların patlamasile parçalanan bomba parçaları uzaklara kadar fır- lar, yayılır. Ihtiyat olarak hazırlanan kovalar, bombalara karşı değil, yan- gını söndürmek için kullanılmalı. Kumbaraların sahipleri gazlerden sakınmak için en uygun olan yere sığınmalı, Büyükler gaz maskelerini takarlar. Küçük yaştaki çocukları hağran em keder hir örtüye yapılmış posülfit dö sud mahlülü ile rslatmalı, içerisine sığmılan yerin avluya açı- -on mahlâl yapılacak, 250 gram hipo SAĞLIK, ESENLİK üzünden Gelen Ölüm lan kapısı olmamalı, yalnız bir pen- ceresi bulunmalı, İçinde beş kişinin hiç dışarıya çıkmadan altı saat kala- bileceği yerin üç metre eni, dört met- re boyu olmalı, bir de bacası olursa faydası olur. Bombanın baca üstüne düştüğü görülmemiştir. Bacanın de- liğini paçavralar ve kum yığınları ile daraltmak ve ancak bir soba borusu geçebilecek kadar yer bırakmak ted- birli bir iş olur. Pancurları kapamalı ve pencere ile aralarındaki boşluğu bir yorgan veya battaniye ile doldur- malı. Yorgan ve battaniyeyi asmak için pancurların yukarılarında önce » den takılmış çengeller bulunmalı. Ya- kında patlıyan bir bombanm yelen- den camlarnın kırılmasile kopacak tehlikeyi önlemek için camlara kâğıt şiritler yapıştırılmış olmalı. Delikler, deşikler pamuk paketleri ile, paçavra- larla tikanmalı, Evde mum bulunma. hı. Mum yanarken zeytinyağı ve pet- rol lâ daha az hava sar- teder. i Şişelerle sular, maden suları bu- Tunma'ı. Musluklarda sular kesilebi- lir ve uçak saldısrışlarından sonra su- ları ihtiyatla kullanmak Jâzimgelir. Kutu konserveleri, süt hulâsası, süt tozu, temiz pamuk, açık kalan yerle- Te sürmek için bir şişe zeytinyağı bu- Yandurmalı, asit karboniği çekmek için bir litre sodalı suyu yassı tabak- lara koyarak öteye beriye yerleştir. meli. Hiperitin tesirini tadil için yer- lere serpmek üzere iki litre javal su» yu, gâz kompreslerini veya çocukla. ra sarılan örtüleri ıslatmak için yüzde sülfit bulundurmalı. Bunlardan başka bir kutu kompres, birkaç sargı ve kâçmak lâzsmgelirse ancak birkaç ça- maşır koyarak götürmek üzere bir torba, Saldırış bitinciye © kadar herkes kendisinin gaz maskesini yoklamalı, iyi işleyip işlemediğini, gazları geçi- tip geçirmediğini, çarçabuk takılabi- lip takılamıyacağın: denemeli. 0 Saldırışlar biter. Tehlike hemen bitmez, Zehirli gazler kalır. Sığınak» takilerden biri, olan: biteni anlamak için maskesini takarak dışarıya çık malı. Yolda rastlayacağı mayi biri kintilerine dökmek için yanında bi- vaz bypoklorit 6ö sud veya kum bu- lundurmalı, Gaz dokunmuş gıdai şey- leri atmalı. Müz ve portakal gibi ka- buklu yemişler, kapukları soyulduk- tan sonra yenebilir. Ağızları parafinlenmiş kavanozlar- daki reçeller ve kutu konserveleri de öyle. Sulardan şüphe edilirse, içile - cek söyun hetMeresime ikt'damla jar val suyu damlatmalı. Biraz şarap ka- tılırsa suya sinen klor kokusu gider. Dr. Rusçuklu Hakkı AVRUPA MESELELERİ Gömböş Dün Hitlerle Görüştü (Baş tarafı 1 incide) Berlin, 29 A.A. — 'in av misafiri olarak Almanyada bulunmak- ta olan ve dün buraya gelmiş bulu - nan Macar Başbakanı Gömböş bugün Hitler tarafından kabul edilecektir. Gömböş, Berlinde bulunduğu müd- det zarfında bazı diğer Alman bakan- Isrile konuşmalar yapmak fırsatını bul ir. Seyyahat özeldir Budapeşte, 29 A.A. — Macar bası- nı Başbakan Gömböşün Berlin gezisi etrafında yarı resmi bazı neşriyat yap maktadırlar. Bu neşriyat gezinin ta- mamen özel bir mahiyeti olduğunu göstermiye çalışmaktadır. Hükümet taraftarı gazeteler Göm- böşün filhakika bazı siyasal müzake- relerde bulunacağını söylemekle be - raber büyük mikyasta bazı kombine- zonlatın bu müzakerelere bağlanma- 8t doğru olmuyacağını söylemektedir- ler. Herhangi bir memlekete karşı bir süsl andlaşma veya herhangi bir an- laşma bu yoldaki müzakerelere gite- mez. Budapeşti Hırlab gazetesi, Almân- ya - Polonya - Macaristan arasında bir hava paktının yapılacağına dair olan iddiaların uydurma olduğı unu yaz Süel ittifak yok mu? Peşte, 29 A.A, — Macar basını ülkülerinde hiyanet etmek ve müşte- reken hareketten imtina göstermek suretiyle kend! kendisini kötürüm bı. caletır. Fakat bu iman ve bu hareket müş- terek olmalıdır. Bu, hayati bir nokta- dır, Barış uğrunda tehlikelere atıl mak İâzımsa bu herkes tarafından yâ . Uluslar o Sosyetesi bizzat kendi kendisine örnek olarak kendi mevcudiyetini muhafaza ettiği müd. detçe Britanya hükümeti ve ulusu, Sosyetenin bütün prensiplerine uy- gun olarak yaşayacaktır. A zil Se, dek HİTLER ve GOMBOŞ Başbakan Gömböşün Almanyaya ge- zisinden bahsederek, siyasal görüş « melerin mümkün olduğunu ancak bu görüşmelerin bir süel ittifakı veya diğer bir devlete karşı herhangi bir andlaşmayı ( istihdaf edemiyeceğini yazmaktadır, N Hükümet gazetesi olan “Budapesti Hırlap”, Almanya - Polonya - Maca- ristan arasında bir hava paktı yapıla" cağı hakkındaki yabancı haberleri kat'i olarak tekzip etmektedir. Paris, 29 A.A. — Siyasi çevenlerin tahminine göre, Italya, Uluslar Sos- yetesinden çıktığı takdirde, bu işte yalnız kalmıyacak ve hiç olmazsa Po- İonya ve Macaristan da ona uyacak- lardır. Dayandığı esas, ne kadar doğ- ru veya yanlış olursa olsun, bu tah. min, gariptir ki, bir Alman - Macar paktı hakkında kuvvetle dolaşan ya. yıntılara uygun bulunmaktadır. Berlinin Varşova ve Peşte üzerine tesir yapması ihtimali ile Polonya ve Macaristanın Cenevreden kurtularak Italya safma geçmek istekleri, Habeş anlaşmazlığınm Avrupa durumunda Pim muhtemel gelişimler hak- da sarih bir fikirvermektedir. Petit Parisicn bu hususta şu fikri yürütmektedir ; “Hiç şüphesiz ki, Avrupanın Orta ve Kuzey doğusunda sile) bazı kom- binezonlar yapılmaktadır. Havacılık şefi Vasiliyeff'in başkan- lığında bir Bulgar heyeti, uçak fab- rikalarını gezmek üzere Varşovaya gelmiştir. Ote yandan, Berlin diplo » Memeld Seçim Başladı (Baş tarafı 1 incide) Silâhlı müdahele mi? Varşova, 29. A.A. — Almanyanın Memel işlerine müdahale edeceği hak kında endişg verici haberler dolaş maktadır. Muhtemel bir silâhir müdahalenir Polonyada akis © uyandırıp uyandır. mıyacağını anlamak (Üzere Varşovi çevenlerinin iskandil edildikleri söy lenmektedir. Litvanyalılar Memel'de tazyik yapıyorlarmış Memeli, 29.A.A. — Alman istihba- rat ajansı bildiriyor : Litvanya hükümeti, Memel hak- kmdaki arssulusal kararlara imzasını koymuş bulunan devletlere birçok de fa seçimlerin normal şersit altında yapılacağı hakkında teminat vermiş» ti. Buna rağmen, Memel havzasmın her tarafından gelen haberlerde bu- gün bunun aksinin varid olduğu bil- dirilmektedir. Halk Litvanya makam ları tarafından taciz edilmekte ve bu makamlar, memurlarla işçiler üzerine de secim oyu. bakımından tesir icra edecek hareketlerde bulunmaktadır. Memurlar ve işçiler birçok yerlerde Litvanya Histelerine rey vermek için emir almışlardır. Seçim işlerini karıştıranlar Kiaipcida, 29.A.A. — Polis, dayak ve hakaretten suçlu olan birkaç kişiyi yakalamıştır. Yapılan O gerçin sonü- günda bunların, Litvanya hükümeti tarafından yapıştırılan afişleri yırte mak ve seçim toplantılarını karıstır. mak için günde yirmi litas aldıkları anlaştimıştar. Tabanca ! Kiapeida, 29.A.A. — Bir kahvede dün gece bir Alman polisiyle müşte. riler arasında bir kavpa çıkmış ve bir el tabanca atılmıştır, Bir kaç kişi tev kif olunmı POLis Ev sahibi kiracıyı Bıçakla öldürdü Dün saat 10,35 te Yüksekkaldırıme di bir kira meselesinden dolayı bir kavga çıkmış ve ölüm ile meticelen- miştir. Galatada Yüksekkaldırımda Yazma cu sokağında oturan Vangelir, Artia isminde bir kiracısı vardır. Artin ki- Fas: vermediği için ev sahibi İle ev- velâ bir ağız kavgasma başlamış ve sonra iş bıçağa kadar dayanmıştırAz #onra kavga bir şekil almiş ve kavgacılar biribirlerine bıçaklarını saplamağa başlamışlardır. Artin Vangeli sağ kolundan ve Vangel de Artini göğsünden ağır su- rette yaralamıştır. Yarayı alan Artin derhal yere düşmüş ve biraz sonra öl. müştür. Yaralı kati! Vangel de bıçağı le birlikte yakalanmış ve Beyoğlu Er- kek bastanesine kaldırılmış, tahkikas ta başlanmıştır. RAT 20 ilkteşrin Pazar Genel Nüfus sayımında Yerli, yabancı herkes o gün İ bulunduğu yerde kendisini yaz- Jdrracaktır. Başvekâlet Istatistik Umum Müdürlüğü . Belçika ve Avrupa durumu Brüksel, 29 A.A, — Saylavlar Ku- rulu ve Senato dışişleri 'ümenleri önümüzdeki çarşamba günü için top- lantıya çağrılmışlardır. Gazetelerin haber verdiklerine göre, bu toplantı» mın gündeliğinde Dışişleri Bakanı Van Zeeland'ın dışarı durum etrafın» da çok önemli bir diyevi vardır. Ribentrop ile Belçika Baş bakanr arasında görüşmeler Brüksel, 29 A.A — “Nation Belge, Bazetesi, Alman delegesi Ribbentrop'- un Belçikaya gezisinden bahsederek resmi çevenlerden Alman diplomatile Başbakan Van Zetland arasındaki ko nuşmalar hakkında he Sir dığını yazdıktan sonra diyor ki: ST memleket arasında bir adeini tecavüz paktı mevzuubahis olmadığı gibi müstemleke mandalarmda da ta- dilât yapılması görüşülmemiştir. Ko» ni esasını Alman - Belcika ekonomi münasebetlerinin iyileştiril. mesi teşkil etmiştir.,, Libre Sare ve de Ribben- trop'un gezisi ancak gö, şime mâ hiyetinde olduğunu ye Fransa ve Lehistan Paris, 29 A.A. — Laval Fransanın Varşova Büyük Elçisi Leon Noel'i kabul etmiştir.