30 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Du yiDu de * ŞİİR Paul Valery'ye sorarsanız, “düşünce, manzumenin içinde, bir yemişteki besleyicilik has- sası gibi gizlenmiş olmalıdır. Bir meyve gıdadır, fakat ancak lezzet halinde görünür. İnsan yalnız tad duyar, fakat bir öz a- İır. Duyulan zevk, bu hissedil- mez gıdayı örter.,, Havayı ha » fifçe buruşturarak müphem ve tatlı bir ses, bir fısıltı halinde bize büyük şeyler, ehemmiyetli, | hayret verici, derin ve doğru| şeyler sezdiren şiir “çığlıkların, | gözyaşlarının, öpmelerin, okşa - maların, iç çekişlerin karanlık | bir surette eda etmeğe çalıştık- ları şeyi veya şeyleri, bize his- settirir, Mânasını bir tellâl hay- kırışı ve maksadını bir gök gü - rültüsü kadar allâk ve şamatacı bir ses kabarışile ilân eden man zum bir patlayış değildir o. Şuu- run sathını yalayıp geçerek boş luklarda dağılmaz, ruhun mesa- melerinden içeri işliyerek derin tabakalarda yer eder, kalır, bes- | ler. Kötü şiirde mana,maksat, he- yecan, fikir, taze bir;yemişin üsa resinde gizli vitamin gibi özlü bir mahremiyet değil, kuru bir yemişin kabuğu gibi sert ve lez zetsiz bir sarahattir. Y Peyami SAFA Karadenizde Şiddetli fırtına var İki gündenberi Karadenizde şid- detli bir fıruna hüküm sürmektedir. Bu yüzden, evvelki akşam Jimane- muzdan Karadenize hareket eden Bar T AN üç Romen deniz Uçağı dün Pireye gitti gün Romanyadan şehri üç büyük Romen deniz len mürekkep uçak filosu reket etmişlerdir. ze seyahatlerindeki retle anlatmışlardır * — Diğer tayyareci arkadaşlarımız dost Türkiyeyi ziyarette bulunurken | biz de Yunanistan görmeğe gidiyo- fuz ve bu vesile ile şehrinize uğrya- rak dost ve kardeş Türkiyedeki mes- lekdaşlarımızla © tanıştığımıza memnunuz.,, İki dost memleket için her yolda bilhassa tayyarecilik sahasında böy- le temaslarda bulunmak iki memle- ket gençliğini daha çok biribirine yaklaştırmaktadır. Bunun için dost T deş tayyarecilerini de Romanyada görmeği çok arzu etmekteyiz. Şehrimizde bulunan altı tayyare- den mürekkep Romen uçak filosu havanın düzelmemesi yüzünden dün Ankaraya gidememiştir. Dün sabah bir an havanm açmasi- le Yeşilköye giden tayyareciler hava nın tekrar bozması ve rüzgârm Şi detlenmesi yüzünden hareketten vaz» geçmişlerdir. Ada vapurları Biletieri ucuzladı Adalara karşı bilhassa kış mevsi- minde de rağbeti celbetmek için Ada- ları Güzelleştirme cemiyeti bundan | bir müddet evvel Akay idaresine mü- racaat etmiş ve Adalar tarifesinin W- cuzlatılmasını istemişti. Bu hususta Akay idaresi tarafın - Un vapuru dün akşama kadar boğar dan dışarı çıkamamıştır. Fırtınadan dolayt evvelki gün Ji- manimıza gelemiyen vapurculuk gir- ketinin Güneysu vapuru da dün E-| reğliden limanımıza hareket etmiş fa- | kat yolda fırtınanın şiddetlenmesi yü- | zünden geri dönerek tekrar Ereğli limanına ilticaya mecbur kalmıştır. | Bunlardan başka İimanımızdan Ka radenize gidecek olan yirmi kadar va- pur da boğazdan dışarı çıkamamakta- | dır. Karadenizden' “gelen “haberlere göre fırtına pek şiddetlidir ve seyrü- sefer-tamamen durmuştur. Yağmurların zararları Birkaç gündenberi havaların yağ- murlu ve fırtınalı gitmesi şehirde ba- zı zârarlara sebep olmuştur. Bunlar- dan Cerrahpaşada Çardaklı sokakta polis Omere ait olan ev yağmurların tesirile çökmüşse de insanca bir za» yiat olmamıştır. Bundan başka hergün 7,45 te şeh- rimize gelen Âvrupa ekapresi de yağ- | murların tesirile ancak 8,45 te gele- | bilmiştir. Akay'ın yaptıracağı yeni 3 vapurlar Devlet deniz yolları ile Akay ida- resinin Avtupada yaptıracağı vapur- ların projelerini hasırlamakta olan heyet birkaç güne kadar işini bitire- cektir, Bundan sonra beyetin hazırla» dığı proje çoğaltılarak Avrupadaki bütün gemi tezgihlarma gönderi cek ve bu hususta şartların bildi mesi istenecektir. Projeleri hazırla - Cumbadan Rumbaya! Server BEDİ Kim bu Nahide? Selim Cemileye niçin ondan hiç bahsetmedi? Demek, ki bunda bir iş var! “Selim. Şimdi se- nin Nahide ile vaziyetin ne olacak?.. diye sormuştu arkadaşı... Derek ki babasının yakalanmasından sonra Se limin Cemile ile olduğu gibi başka bir kızla da sarsrlan, bozulan bir ve ziyeti, sıkelıkı — münasebet gi Öyle ya, bu sözlerden başka mana çıkmıyordu. Hem Selimin bu mese- İeyi Cemileden gizleyişi, üstelik ar- kadaşını susturarak alçak sesle ko- nuşmıya mecbur edişi de Börteriyör. du ki duyulmasından korktuğu bit şey, bir sır, bir suç, bir hile var işin içinde. Cemile bunları düşündükçe iki yumruğunu şekaklarına bastıracak başını sıkıyor, sonrâ yorganın: tek meliyerek yatağın içinde sıçrıyor, dönüyor, oturuyor. tekrar yatıyor. ühtilâçlar geçiriyordu. Birkaç defa yüksek sesle: “Ben bu kadar budala mıyım, budala mıyım ?,. dedi, Hiç ağ- lamamıştı. Çünkü borne vaziyette İ sine tebliğ edilmiştir. dan hazırlanarak Ekonomi Bakanlı- ğına gönderilen tarife projesi Ba- kanlıkşa tasdik edilerek Akay idare- Buna göre tenrilâtlı yeni tarife Bi- rinciteştinin birinden, yani yarından itibaren tatbike başlanacaktır. Yeni tarifeye göre yarından itibaren Köp- rü ile Adalar arasındaki gidip gelme bilet fiyatları şöyledir: Köprüden Büyükada ve Heybeliye gidip getme biletler birinci mevki 30, İkinci mevki" 22 ve Köpmdez Kroalı | ve Burgaz adalarma da gidip gelme birinci mevki 27, ikinci mevki 20 ku- TUŞtUL, Gazhane tramvayı bugün işliyor Yeni yapılan Kadıköy - Gazhane tramvay hattı bugünden itibaren işle- tilmeğe açılacaktır. Gazhane civarı halkı, bü münase - betle ilk örabayı törenle karşılaya” caklardır. Şirket yeni hatta ait bilet Ücretini tespit etmiş, kıtaların yerle- ri belli edilmiştir. Gazhane ve civarı halkı tramvayın kendi semtlerine gel- mesinden dolayı çok sevirimektedir. Şehir Tiyatrosu açıldı Şehir tiyatrosu yarın akşamdan iti- baren kış temsillerine başlamaktadır. Bu kış, Fransız tiyatrosunun kiralan- mwasından vazgeçilmiştir. Çünkü bu- rasının masrafı fazla bir yük olmak- tadır. Temsiler Tepebaşında eski kığ- lık tiyatroda verilecektir. Haftanm muayyen günleri operet, diğer günle- ri de drams tahsis edilmiştir. Hafta. yatrosuna ait keymetli piyesler temsil edilecektir. Tiyatro mevsimine Şek: ie başlanmaktadır. dün sabah Büyükdereden Pireye ha» || On kişiden mürekkep olan Romen || tayyarecileri dün hareketlerinden ev» || vel kedilerile görüşen bir muharririmi || maksadı şu Su- | | İ İ sok | ürkiyenin kar || da üç defa da çocuklar için çocuk ti- | 50 KURUŞUN Bir muallim dostumuz anlatı- yor: ilemin romatizmasını teda- irmek için geçenlerde Bur- İ saya gitmeğe karar verdim. Bir aileme bir &e kendime bilet al- mak üzere vapur gişesine müra- caat ettim, Memur dedi ki: — Moallim olduğunuz için ten- zilâttan istifade edeceksiniz. Fa- hat maallim olduğunuza dair ge- tirdiğiniz vesikadan İstanbuldan Muadanyaya gideceğiniz tasrih e- enaleyh tenzilâttan mezsiniz. Hem de bir | fotoğrafınız bu vesikaya ilişik ol- mak lâzımdır. Gişedeki memurla epeyce mü: etmenin imkânı olmadığı anlaşıl İ dı. Zaten istifade edeceğim tenzi: İ lât 50 - 60 kuruştan ibaretti. Bu | parayı verdik. On gün sonra six İ detimde Mudanya iskelesinde ay- İ ni meseleden dolayı tenzilâttan is- nakaşa ettik. Tenzilâttan istifade | EHMEMMİYET! | | | tifade kabil olamadı. Elimdeki ve: || İssika, nereye gideceğim tasrih e- dilmediğinden bir işe yaramadı. Halbuki bir ay evvel Haydar. ! paşadan uzun bir tren yolculuğu» na çıkmıştım. Ayni vesika ile ten- | zilâtle bilet aldım. Hem trenden İ istifadem, Mudanyaya gidiş gibi | 50 - 60 kuruş değil, tam 15 lira i- i di. Haydarpaşada ne Fotoğraf is- tediler, ne de, nereye gideceğime | dair vesika üzerinde bir sarahat., | | Vesikalık resim çıkartmak zaten | 50 kuruşluk bir işti, Binaenaleyh bu külfetten kurtulmak için, Mu- İ danyaya tenzilâtsız olarak gitme $i tercih ettim. Devlet Demiryol- ları idaresi 15 liralık tenzilât için muallim olduğumu gösteren müs- bet vesikayı kâfi görüyor da, va- pur idaresi 50 kuruşluk tenzildt için, fotoğraf ve sarahata niçin lüzum görmüyor, Anlayamadım... Biz bu işe şaştık. Siz ne dersiniz ? istanbul sLond ra, Londra - Kap yolu Londra - İstanbul yolu için Peşte- de toplanan kongrede alınan karar- lara göre bu yol iki sene sonra tama- men bitirilmiş olacaktır, Yolun Türkiyeye isabet eden kıs- mmdan mühim bir parçası bayındır. bk bakanlığı tarafından müteahhide ihale edilmiştir, İstanbul ile Edirne arasındaki yol, 1936 senesi sonuna kadar tamamlanmış olacaktır. İki sene sonra tamamen bitmiş bir bale gelen Londra - İstanbul yo- lundan başka kongrede konuşulan mühim bir mesele de 1937 senesin- den itibaren bu yolu cenubi Afrika. daki Kap burnuna kadar uzatmaktır, Filhakika bu yolun yapılması w- zun zamana mütevakkıftır, Fakat hat üstündeki bulunan birçok memleket- lerin yolları muntazamdır. Ve son za- anlarda da Afrikada bu huk'lkşarin. de birçok yeniyollar. syapılmıştır. Bunun için Londra ve cenubi Afrika yolunun açılması daha kolaylaşmış- tır. Avrupa, Asya ve Afrikayı mun- tazam bir şose ile biribirine bağliya- cak olan bu yolun yapılması için ya- kında ilgili memleketler arasında ar- srulusal bir kongre toplanacaktır. Bu kongrede her memleket kendi hissesine düşen parçayı üstüne ala. cak ve böylelikle yolun derhal yapıl- masma başlanacaktır. Bu yol bittik- ten sonra üç kıt'a arasmdaki ekono- mi ve turizm münasebetlerinin eherm- miyetli surette artacağı muhakkaktır. Dil Fakültesine Muallim Mek- tebi mezunları da almacak Ankara Dil, Tarih ve Coğrafya fa- kültesinde ancak bir ay sonra dersle- re başlanabilecektir. O vakte kadar fakültenin bütün hazırlıkları, yazılması ve saire bitirilmiş olacak- tır. Fakültenin nehari kısmına alına» cak talebelerin lise mezunu olmaları şarttır. Leyli meccanl kısmı için alı nacak 40 talebe için ise, bir müsabae ka imtihanı açılacaktır. Bu kısma lise mezunundan başkâ 6 senelik ilk muallim mektebi mezun- Jarı da alınacaktır. Bu suretle liya » katli lkmektep bocalarının yüksek tahsili temin edilmiş olacaktır. talebe | istanbulun Kurtuluşu Önümüzdeki pazar günü, 6 Teşri- nievvel, Istanbulun kurtuluş bayrı mıdır. Her yıl olduğu gibi, bu sene de, kurtuluş bayramın parlak tö - renle kutlulanması için icap eden program hazırlanmıştır. Program bu. günlerde matbaaya verilerek caktır. Kurtuluş bayramı münaı le parisk bir geçit resmi yapılacaktır. Bayramın pazara tesadüf etmesi, ta- ti) gününden daha iyi istifade etmek imkânmı verecektir. Taksi Otomobilleri pazarlıkla müşteri alamıyacak Son zamanlarda taksi otomobilleri- nin pazarlıkla müşteri taşıdıkları ya- pılan teftişlerden anlaşılmıştır. Bazı otomobil sahipleri garajlardaki iks taksi arabalarını da çıkartarak, ucuz Ty ula dr yecer “Teşrin YEyLalİNişter dır, Halbuki bü vaziyer, diğer yoför- | lerin vaziyetini sarsmıştır. Rekabet dolayısile yapılmakta olan bu hare - ket, birçok otomobilleri işsiz birak - maktadır, Belediye bu işi tetkik et - mektedir. Şehir Meclisi bir ay sonra açılıyor Istanbul umümü meclisi bir ay son- ra açılacak ve toplantılarma başlaya cektir. Bu yel, mecliste görüşülecek birçok meseleler vardır. Bunların bgl- libaşlı olanları, Istanbulur; imat plâna, yeni belediye zübrtası talimatnamesi, süt talimatnamesi tatbikatı ve saire. kında Ankarada toplanacak be - lediyeler kongresi için de hazırlıklar devâm etmektedir. İstanbul Radyosu Bayındırlık Bakanlığı dokuz ây sonra imtiyaz mukavelesi bitecek O- lan İstanbul radyosunu gelecek sene- den itibaren kendisi İdare etmeğe ka- Bayındırlık Bakanlığı hazırlamakta olduğu proje- İh syon kuvvetinin artı. rilması ile neşriyatım zenginleştiril « mesi işi üzerine çok ehemmiyet ver- mektedir. olursa olsun kendisini Selimden daha uluyordu. Her istediği da- kikada intikam alabilirdi. “Ah, di. yordu, bele bir yalanı çıksın, götür o, görür o..... Ve yastığın kenarındaki işlemeleri Selimin eti farzederek diş Verinin olanca kini ile ısırıyordu. Kaç defa hayalinde Selimi karşısı- na çekerek yakasma (yapış, Sarsu ve ona sordu: “Kim bu Nahide? Söyle bana, yoksa boğacağım seni, anlıyor musun? Boğarım, vallahi de arım, billâhi de... Söyle! kim bu? Nelen baban hapstdilince onunla va» #İyetin bozuluyormuş? Yoksa üni- versitedeki kız bu mu? Hani Atıfla İ sevişiyorlar diyordun, yalan değil | mi? Yalan! Bana yalan söylemek ha?. Ben sana yalan istemem deme- dim mi, Fakat, hakikatte, Selimi bu tarada istintak etmenin tehlikelerini hissedi- yordu. Yalanının çıktığını gören Se- lim, meseleyi başka bir kalıba dök” mek için bin dereden su getirmeğe meçbur olacaktı. En iyisi hiç belli etmemek, #ğ7In! aramak, alttan alta tahkikat yapmak. PU işin aslını iyi ce anladıktan sonra ona göre hareket etmek... Ah, fakat Cemile buna müktedir olacak mıydı? Selimle YÜZ Yüze ge- Ne olursa olsun hiç renk vermeme yi kendi kendisine vaadederek saba- ba karşı uykuya daldı ve öğleye doğru başımın ucunda duran annesi- nin sesiyle uyandı. Asiye hanım adeta bağtıyordu: — Kalk ayol. Neredeyse öğle ezanı okunacak. Bu ne uykut.. Git lince kendini nasıl tutacak? Bağır- miyacak mı? Haykırmıyacak mı? Ağ. lamıyacak mı? tikçe lapalaşıyorsun sen.. Gündüz hant hant, darıra dazır koş, gez, do- 1ş; geceleri öğlelere kadar uyku çek! Nedir bu senin halin?.. Ablsna hiç yardım etmez oldun. Kadıncağı- im görü kararmıya başladı. Demin tavayı dökmüş, elini kızgın yağ haş- lamış, aşağıda o kıvranıp duruyor. Hem © senin kiracının oğlu olacak Selim, ne serseri şeymiş!., Gece &ve bir sürü arkadaşlarını o dolduruyor, SEHİRDE OLUP BİTENLER | -Ne Dersiniz? — KUÇUK HABERLER * Şehrimizde bulunan Atina Şar- bayı Koşyar dün şehri dolaşarak mü- ze ve camileri ziyaret etmiştir. * Iklay mezuniyetle Avrupaya giden Ametikanm Ankara sefiri Ski- her dünkü ekspresle şehrimize dön- müştür. Sefir şehrimizde birkaç gün İstira- hatten sonra Ankatâya gidecektir. © Son zamanlarda datphanede ba» sılan 25 ve 50 kuruşluklar on beş gü- ne kadar cümhuriyet merkez banka- &ı tarafından piyasaya çıkarılacaktır. | Bu paralar piyasaya çıktıktan sonra yavaş yavaş 25 kuruşluklar ve kıs- men de kâğıt paralar gözükmemeğe İ baştıyacaktır. * Havalar bozulduğu samandan- beri yumurta fiatları yavaş yavaş yükselmeğe başlamıştır. Bu Suretle Türkiye yumurtalarının fiatı eski no- mat seviyesini bulmak üzeredir. Şim- dilik tate ve iri yumurtaların san- dıkları 20 liraya kadar ve malca da- ba'düşkün olanları 14 - 16 lira ara- sında tiat almaktadır. * Paşabahçede İş Bankası tarafın» dan yaptırılan şiye fabrikasının sU ihtiyacını temin için 19.000 Jira sar» fiyle bir artezyen kuyusu kazdırıl ması karatlaşmıştır. Bu iş yüz met- reden su çıkarmak şartile bir şirkete ihale edil ir, * Evvelki sabah Polonya bandıra- lı Kociuzsko vapuru ile şehrimize ge- len turist, profesör, mühendis ve res- sam olmak üzere 500 Polonyalı gez- gindün akşam şehrimizden Kösten- ceye hareket etmişlerdir. Gezginler Köstenceden trenle Varşovaya döne- ceklerdir. * Vilâyet zirmat müdürlüğü, İstan bulun suhtelif semtlerindeki cins çam ve köknar ağaçlarının tohumla. rını toplamağa karar vermiştir. Bun- lar fidanlıklarda üretilecektir. * Olçü ve ayarlar direktörlüğü, geçen bir yıl içinde 60 bin uzunluk ölçüsü, 455 bin terazi ve baskül 91 bin mayi ölçüsü, 6 bin havagâzı, 25 bin elektrik ölçüsü muayene etmiştir. Yeni yıl için daha geniş bir program hazırlanmaktadır. © Usküdar - Kadıköy Tramvay şit- ketinin yeni yaptırdığı hatların inşa- itirilmiştir. Yeni hatlar muayene. si için Nafia Bakanlığından bir heyet bugünlerde hatları teftiş edecektir. © Yapılan bir istetistiğe göre şeh- timizdeki ekalliyetlerden mühim bir kısmı çocuklarını resmi, ilkmekteple. te velileri feri rumi imali EE lerde talebe sayısmın yüzde yirmisini ekalliyetler teşkil etmektedir. © Maliye tahakkuk şubelerinde ve- raset ve diğer tahakkuk işlerinin ça- buk yapılmadığından dolayı bazı i- kâyetler olmuştur. Bunun üzerine tas hâkkuk direktörlüğünce maliye şube- lerine yeniden tebligat yapmağa ka- râr Vertiştir, © Gureba hastanesinin (teftişine başlanmıştır. Tettişleri Sağlık Bakan- bıği müfettişlerinden İsmail Hakkı Yeşilyurt ve Enver yapmaktadır. 2000 göçmen geldi Evvelki gün Köstenceden Nazım İ ve Bürsa vapurlatı ile şehrimize 2000 göçmen gelmiştir. Göçmenler vapur- İa doğru Tuzlaya götürülerek sıhhi muayeneleri yapılmış ve iskân edil-| mek üzere Tekirdağma gönderilmiş- | Ankaradan verilen haberlere göre, bütün lise ve örtamektep talebesi İz- i si giyecektir. Bu suretle bü- tün talebe yeknesak bir kıyafette bu- lunacak ve gençlik daha stkı bir disi lin altıma alınmış olacaktır. Bu iş la talimatname hazırlanmaktadır. me uyku girmedi, Hem onun babasi da sağlam ayakkabı değilmiş, vezne- den para çalmış, hapse koymuşlâr, benim bir şeylerden - haberim yol... Kavafın oğlu hepsini öğrenmiş, gaze- teler de yazmış, ben seni böyle ada- mın oğluna nasl veririm? Hem kalk bakaymı... Oğlan demin geldi: “Ha- um valide, babam eve gelemiyor, ben yalnız oturamıyacağım, yengemin evine gideceğim, diyor. Bugün arâ- ba getirip eşyasını taşıtacakmış. Kalk da şu oğlanla konuş. Ne olmuş, ne bitmiş, anla da bana haber ver. Kalk! Cemile annesinin odadan çıkması» ni beklemeden yataktan atladı. Başı dönüyordu. Mya pese Selim evden lerin Üst üste Acı bir male kulağının dibinde haykırılması Cemileyi ser- sem etmişti. — Ne vakit çıkıyormuş aşağıki- ler? diye gordu. — Bugün ayol, bugün.. Araba gelecekmiş. Allah allah... Selim bundan da Ce mileye hiç bahsetmemişti. Demek bu yalancı onu aldattıktan sonra Nahi- denile yaşamak Üzere prlsseni pırtıst- ar alıp gidiyor, kaçıyor. Cemile 30-9-935 Mektepler Açılıyor Liselerde bugün derslere başlanıyor Bu sabahtan itibaren İse ve orta mekteplerde derslere başlarnmakta - dir. Dersler saat 9 dadır. Günde beş saat ders okunacak, her ders müdde- ti 50 dakika sürecektir. Geçen yıl tat bik edilen 60 dakikalık ders şekli iyi Detice vermemiştir . Açıkta kalan talebeler (tamamen mekleplere yerleştirilmiştir. Fakat şimdiye kadâr yazılmıyan talebelerin kaydına bugün de devam edilecektir. Mekteplerde yeniden birçok şubeler açılmıştır, 8 şubeli dershaneler çok- tur. İstanbul kültür direktörü Meh » met Emin Ankaradan şehrimize dön- müştür. Mehmet Emin Jise ve orta mektep muallim kadrolarını da getir miştir. Bu yrl İstanbul orta tedrisat kadroları mektep müdürleri tarafın - dan yapılmış, bakanlık bu kadrolar - daki mahalleri doldurarak, tasdik et- miştir, Maamafih şehrimizde halâ münhal muallimler vardır. Bugün kad tolar mekteplere bildirilecektir. Yeni açılan şubelerden dolayı muallimle « rin ekserisine ilâve dersler verilmiş« tir. Bunlar için ayrıca ücret verilmi - cektir. Mekteplerde dershanelerin va riyeti kat'i olârak tesbit edilmemiştir. Bu hafta içinde fazla kalabalık mek- teplerin her talebesinden bir. kısmı kadrosu müsait olan mekteplere nak lolunacaktır. Çamlıca kız orta mektebi lâğvedil- miş buranın muallimleri ve talebesi Gazi Osman Paşa orta mektebine ve« rilmiştir. Çamlıca uzak olduğundan buradan İstifade edilememekte ve tas lebesi gayet az bulunmakta idi Çamlıca kır orta mektebi binası - da bir muallim mektebi açılması dü- şünülüyor. Haydarpaşa lisesine bağ» İ bulunan erkek muallim mektebinin buraya nakli çök muhtemeldir. O vakıt Haydarpaşa lisesinin talebe kad rosu daha çok artırılacaktır. Yeni sene müfredat programı da mekteplere bildirilmiştir. Bu yıl Hise ve orta mektep derslerinde birçok de gişiklikler vardır. Bir kı dereler kısaltılmış, bazı sınıfların muayyen bahisleri de bir sınıf yukarı veya bir sinef alınmıştır. Bazı kitaplar da bu yıl için kaldırılmıştır. Bu derslerde, talebe muallimlerin vereceği notlardan İstifade edecektir. İstanbul Üniversitesi fakülteleri ya yından itibaren derslere başlıyacak - Etibba Odası Kütüphanesi açılıyor Ktiba odası kütüphanesinin könu- üusanide açılmasma çalışılmaktadır. Istanbul saylavı doktor general Be sim Ömer Akalın kendi eserle- rinden olan 34 cilt tibbi kitabı, dok- tor Nâzım Hamdi 100 çilde yakın ki- tabı, doktor Fahrettin Kerim, Ihsan Sami de tıbba ait kıymetli eserleri yörüzbani e için terk ve hediye etmiş- lerdir. Merhum doktorlarımızdan Selânik- li büyük Rifatın ailesi de merhuma &- it tabbi ve fransızca kitaplardan 500 cildi mütecaviz kitaplarmı oda kütüp- hanesine teberru etmiştir. Oda idare heyeti merhumun ailesine kütüphane. ye gösterilen bu büyük yardımdan dolayı tebrik ve takdirini bildirmiştir. Fındıkçılar kongresi Birinciteşrinin yedisinde Ankara. da cak olan ve Ekonomi Ba- kanı Bayar'ın başkanlık edece- Ei fındık kongresi için şehrimizde de hazırlıklar başlamıştır. Şehrimizdeki hındık ihracat firmalarından köngre- ye mümessil göndermeleri istenmiş- tir. Tecim Odası da kongreye bir ra- por gönderecektiz ucunda ve gözünün önünde durduğu balde onu göremiyordu. Birdenbire: “Nerede teri”, 'm?,, diye öyle bir bay- kırış haykıra» ki bir adım geriye sıç- tıyan Asiye hanım iki avucunu da yanaklarının üstüne koyarak gözleri- Di açtı: — Çıldırıyor musun kız sen? de di, ödümü patlatın! Kör müslin? Terliğin orada, nah, karyolanın ayak ucunda! Cemile biraz sonra kiracıların bö- lüğüne koşmuştu. Selim kitaplarını topluyordu. Cemileyi. görünce koştu: — Hah! dedi, saatlerdenberi seni bekliyorum. Dün gece söyliyecektim. arkadaşlar » geldiler, söyliyemedim Ben yengeme gidiyorum. Annen söy- lemiştir. Yalnız oturamıyacağım bu- rada. Binin biliyorsun. e ağar şimdilik yök. Ben yumurta pi- girmesini bile bilmem. Tek başına sefil, perişan olurum. Bak şu yatağı denk yapayım dedim, beceremedim. Araba gelecek simdi Cemile şaşırmıştı. Birçok şeyler söylemek istediği halde boğazı tıka” nıyor, yutkunuyor, ağzını açamıyor” du. Gayrlibtiyari bir hareketle oda- nin ortasinda duran yatak bağma ve şiltelere doğru giderek dengi yapmı- kıpkırmızı oldu. Yere iğilmişt, Bu kahkaha kıyamet... Dün gece gözü- sefer terliğinin teki karyolanın ayak ya başladı. (Arkası var)