8 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

8 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

Adisabebada genel sofoerberlik ilân edilirken Menelikin Emekdar davulunun Sesi Duyulunca.. On Binlerce Habeş Ölmeye Amade Olduklarını İlân Ettiler Kılıçlar Parladı, Bir Harp Dansı Başladı Adisababa Mektubu: Habeş İmparatorluğunun se- ferberlik ilân edişi, burada, unu- tulmaz sahnelere sebebiyet ver- miştir. Garplı gözüne tuhaf gö- rünen bu merasim, Menelik'in “Büyük Gebi,, adındaki kadim sarayında cereyan etmiştir. .”.. Beyazlara Bürünmüş 20 :.lıı Zenci Bir Arada at onda, sarayın geniş me; danı, 20 bin insanla, lı'qtıı q:: gı beyazlar geyinmiş ve tepeden tırnağa kadar silâhlı tam 20 bin Zenci ile dolmuştu. Hepsi de bi- ribirlerine sokulmuşlar, — müossir ve mevtaf bir süküt İçinde bek- liyorlardı, ... 60 Bin Papas Ve Gerge- dan Derlili Davul Ve o anda, dizegelmiş 60.000 Zenci papazı, Habeşistan ve hü- kümdar için dua ediyordu. Bütün muharipler, hükümdarın beyannamesini okuyacak murah- hası gözliyorlardı, Haile Selasyenin, yüksek ma- iyeti, ve büyük harp kumandar- larile birlikte Içinde bulunduğu salondan İnen merdivende, Ger- gedan derisinden muazzam bir davul vardı. Kırmızı kenarlı muharip cüb- besine bürünmüş bir siyahi Habeş, elindeki tokmakla saniyede bir, iki metre kutrundaki koca davulu gümletiyer, sükütu dağıtıyordu. Bu dayul, Menelikin harp “BR an kırk yıl Öni Adu da zafer kııınııı"ıHıb::' ıııh: riplerini cepheye toplayan da bu emektar ve tarihi davulun sesidi. ... Neredeyim, Hangi Devirde, Kangi Diyardayım ? Gözlerim davulda, kulaklarım onun sesinde, düşünüyorum : Neredeyim? Hangi devirde ve hangi diyarda? Bir millete bir harbi haberlemenin bu kadar garip şekli nerede görülmüştür? ÂAyni zamanda, — gözlerimin Gnüne, tankla, tayyareyle, topla, kamyonla, hulâsa medeniyetin en son ölüm vesaitile mücehhez İtal- yan ordusu geliyor. Bu ordunun, bu biçare davula saldırışını tahayyül dudaklarımda | bazin bir tebesslim yaratıyor. suradaki derin sükütu ve ha- reketsizliği ihlâl eden sade mu- azzam harp davulunun gümbürtüsü değil. Telâşlı telâşlı her köşeye girip çıkan sinemacılar, makinelerine en müsait yaziyeti verebilmek için — profesyonelce — vukuf — ve hasasiyetlerini — seferber — edi- yorlar, bu suretle de, manzara- nin trajik büyüklüğünü bozmuş oluyorlar. Davulun ürpertici gümbürtüsü, hiçbir ölçüye sığmayan iki yaşa- yış tarzını |birbirinden ayırıyor: ... Son Karar Sulk zamanı bitiyor, ve harp zamant başlıyor. Nihayet, davulun bulunduğu merdivenin s#onundaki kapı açık dı: Heyeti Vekile toplantısı sona ermiş, ve —hükümdar kararını vermiştir. imdi gönderdiği vekili bu beklenen kararı, meraklı bekle- yicilere bildirecekti. ... Vatan ve Kıral için Herkes Silâh Başına! Elinde elle yazılmış bir kâğıt tutan, — kırçıl, kasa sakallı kıral wekili, bir sandalye üzerine çıktı. Ve beyaz pelerininin eteğini omuzuna atarak elindeki kâğıdı okumaya başladı. Hâlikın mahbubu ve Habeşle- tan — imparatoru Birinci - Haile Gn di o, sözüne gittikçe artan bir heyecanla devam ediyor. . Artık koca harp davulu güm- bürdemiyor, dinleyicilerin mevtai sükütu, sade, bu acalp merasimin cazibesine kapılmış gibi alçaklarda uçuşan atmacaların kanat seslerile Ürperiyor. Hatibin nutku yarım saatten fazla sürm O, sözlerine, şu cümlelerle son verdi: — Askerler, şeflerinizin etra- fina toplanınız! Onlara yürekten itaat ediniz! Allah sizinle bera- berdir. Kral ve vatan için sllâb- larınıza sarılınız!,, ... Kılıçlar Parlıyor Ve Çılgın Bir Harp Dansı Yapılıyordu Kral vekilinin sandalyesinden İnişi, yaman bir fırtınanın kopu- şuna başlangıç oldu. On binlerce siyah avuç şaklı- Çılgın | yor, dalgalanan beyazlı İmsanlar deryasından - bir ses — kasırgası yükseliyordu. Fakat hükümdar görünmüyordu. Az sonra, insan dalgası, hü- kümdarın bulunduğu sulona çıkan merdivenin basamaklarına çarptı. Oraya sıralanan biçare fotoğ- rafçılar, gazeteciler, ve sinemacı- lar, çilyavruları gibl dağılmışlardı. Şimdi koca meydanda, acayip bir harp dansı başlamıştı. Kılıçlar silâhlar parlıyor, — çılgınca bir hora tepiliyordu. Bu gsuüretle hepsi, sadakatle ölmeye âmade olduklarını ilân ediyorlardı. Heyecanın bu mecnunâne te- zahürü, — bağırmak, — sıçramak, sonra, hepsinin takatlerini tü- ketmiştir. Adisababada da seferberliğin böylece sona erişinden az sonra, şehre —Adua — bombardımanının haberleri yayıldı. Bu baberin duyuluşundan son- ra şehir sokaklarında başlıyan süküt, bu gürültülü heyecandan çok daha mücssirdi. « Porl Suvar- ÇTT TUT Zorluklar Adlisababa, 7( A. A.) — Röy- ter ajansı a: ndan : Şehir evvelce tahliye edilmiş bulunduğundan, İtalyanların — mu- kavemet görmeden Adua'yı al- dıkları resğmen kabul edilmektedir, x Yeni Tatsilât Adisababa, 7 ( A. A.) — Adu- anın İtalyanlar tarafından işgali hakkında şu tafsilât verilmektedir: Habeşler, Italyanların tanklar- dan mürekkep kolbaşları şehre girdikten sonra yan ve geriden saldırmışlardır. Bundan sonra şe- hir bir kaç defa elden ele geçmiş- tir Ancak dün akşam İtalyanlar şehri kat'i olarak işgal edebilmiş- lerdir. Bu sabah harp tekrar baş- lamıştır. Netice henüz belli değil- dir. Her iki tarafın da zayiatı ağırdır. Adigrat bölgesinde İta- yanlar bir çok hücumlarda bulun- muşlarsa da henüz kat'i bir netice alamamışlardır. Italyanlar bu şe- hirden iki kilömetre ilerideki mevzilerde tutunmuşlardır. R * Habeşlerin Mukabil Taarruzu Londra, 7 (A.A)— Daily Chro- nicle gazetesinin Adis-Abebadan öğrendiğine göre, Ras Seyumun kuvvetlerinden bir kısmı Adaanın batı kuzeyindeki Mareb'den İtal- yan hatlarını geçerek Eritreyi is- tilâ için ilerlemeğe başlamıştır. 150 bin kişilik bir yardım kuvveti Adu bölgesine gitmektedir. * Çete Harbi Adisababa, 7 ( A.A ) — Resmt çevenlerde kaydedildiğine göre, Şimdiye kadar Italyan ve Habeş- ler arasında yapılan çarpışmalar yalnız öncüler arasında olmuştur. Ögaden bölgesinde de çete harbi devam etmektedir. Italyan uçakları keşif uçuşları yapmakta ve bombalar atmaktadır. Habeş- ler ise Italyan öncülerini pusular- da — bekliyorlar. Georlogubi'nin Italyanlar eline düştüğüu söylen- mektedir. Aduvanın Zabtından Sonra Fransadan Uzlaşma Ses- leri Yükseliyor Fransada : Paris, 7 (A. A.) — Aduanın zaptı münasebetile gazeteler, kar ha başlıklarla yazılar neşredi- yorlar. Mutedil partilere mensup olan gazeteler, zecri tedbirlerin aley- hindedirler ve umumiyetle İtalya» ya mail bulunuyorlar, Öc Alınmış * Figaro, Aduvanın zaptının fay- dalı görüşmelere — girişilmesine müsande edeceğini, eski mağlü- biyetinin öcünü aldığını, şimdi artık akıl ve mantık kanunlarının emrettiği fedakârlıklara katlan- mak lâzım geleceğini yazıyor. Aynı gazete, Üluslar sosyete- sinde de artık 161mcı maddenin | tatbikine kalkışılmamasını, bilâkis uzlaşma konuşmalarına başlanıl- masını kayderek her tarafta be- ceriksizlikler yapılmıştır. Bir çok kan dökülmüştür. Artık uzlaşma lâzımdır. Fikrini ileri sürmektedir. Ambargo Övr ( solcu ) ise diyor kit Amerikanın koyduğu am (0 nun- büyük ıhımıiyoğl" vu=h hal, muharebe edenlerin evvelden Vi de” VE - ——— — Eritre Topraklarında Muharebe Habeş Kuvvetleri Mu- kabil TaarruzaGeçtiler İtalyanlar Gün Geçtikçe Büyük Karşısında şevk ve ümlidini kırmaktadır. Aynı zamanda — muharebeyi de güçleştirmektedir. ı meecemeşenen Birinci Teşrin © —0 Kalıyorlar Hareket Zorluğu Londra, 7 ( A.A ) — Röyterin Italyan ordusu nezdindeki muha- biri bildiriyor: “Italyanlar, karşılaştıkları müş- küllere rağmen son kazandıkları muzafferiyetlerinden kuvvet buk maktadırlar. Bu müşküllerin gerçekten çok büyük — olduğunu göz önünde, tutmak gerektiği söylenmektedir. ,Ayni hedefe doğru giden 3 Italyan kolu, arazidaki anzalar- dan ötürü ayrı ayrı yollardan yürümek zorunda kalmışlardır. Bütün Habeş ülkesinde ancak, birkaç yol bulunduğundan arazi- nin gösterdiği bu arızalar yüzün- den ayrı ayrı ileri hareketlerinin hı:hııım' fevkalâde müşkül oimak- tadır. Ktalyanın Yeni Harekoti Londra, 7 (A. A.) — Habor verildiğine göre, İtalyanlar yenl bir ileri hareketi hazırlamak Üze- re Habeşistanın kuzeyine takviye kuvvetleri yığmaktadırlar. * . Haboşler Movzilerde Adisababa, 7 ( A, A.) — Ogadenin güneyinde Italyanlar uçakların yardımile Polo ile Vat araşında büyük bir faaliyet gözr termektedirler. Gamala ırmağının solu boyunca ve civar tepelerde Habeşler kuvvetli mevziler tut- muşlardır. Hava Hücumuna Karşı Adisababa,( A. A. )— Yaban- cı elçilikler hükümetlerine birer telgraf çekerek Adisababanın ve Diredovanın bombardiman edil-' miyeceği hakkında İtalyanlardan teminat alınmasını rica etmişlerdir.. * Adisababa, 7 (A. A ) — Impa- rator halka kendi emniyetleri için civar dağlarda sığınak yapmala- rını emretmiştir. Bir hava taarru« zu karşısında şebri süratle boşalt« mak için tedbirler alınmıştır. * Bir İtatlyan Konsolosu Adis-Abeba, 7 (A.A) — Der-« ba'deki Italyan konsolosu ve ya- nındakiler buraya gelmişler ve geceleyin muhafaza altında İltal- yan elçiliğine götürülmüşlerdir. * ktalyan Filosu Londra, 7 (A.A)— Taymla ga- zetesinin Portsaidden aldığı bir habere göre Italyanın Kızıldeniz de25 harp gemisi bulunmaktadır. Bunların biri Toronto kruvazörü ve dördü. denizaltı gemisidir. Öbürü küçük torpitolardır. Haboş congüvorleri | 4 l Üç neslil bir arada: Büyük 'a a, 'a 'a ve ;ullır;ınr mürekkep K l