10 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

10 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

SON POSTA 6 Sayfa OaE — ea karar Bugün Veriliyor A vusturya İle MacaristanİTeLGRA Zecri Tedbirlere İtiraz Ettiklerini Cenevre, 9 (Özel) — Ulus'ar kurumu Assamblesi beklenen tarihi taplantısını bugün (dün) saat altıda yapmış ve tahminin hilâfına ola- rak çok kısa bir celseden sonra yarın saat 10,30 da tekrur içtima etmek Üzere dağılmıştır. Sabah ve öğleden sonra ha- zırlıklar yapılmış, Ingiliz delegesi Eden, Fransız delegesi Laval, Benes ve sair delegeler - biribir- lerile sık sık gözüşmüşlerdir. Cel- senin bu kadar kısa sürmesinden, son dakikada usulün değiştirildi- ği, her şeyden evvel sür'atın na- rarı dikkate alındığı ve azanın ayrı ayrı beyanatta bulunup rey verinesine lüzum — kalmıyacağı, ancak zecrli tedbirlerin tatbikını muvafık bulmıyan devletlerin söz alıp bu vaziyetlerinin esbabını izah edecekleri, söz almıyan de- legeler'n ise, bu sükütlerile mu- vafakat etmiş olacakları anlaşıl- maktadır. Söz alanlar Filvaki bugünkü celsede yalnız Avusturya ve Macaristan delege- leri söz almıştır. ve her ikisi de hemen hemen aynı beyanatta bu- lunmuşlardır, Evvela, uluslarının uluslar kurumuna olan hürmet ve sadakatlerini beyan eltikten sonra Htalya ile olan eski dostluk ve komşuluk münasebetlerinden, ken- di müşkül mali ve iktısadt vazi- yetlerinden, — ticaretlerinin kısmı azamının İtalya ile olduğu için bu komşu milletle ticari münase- betlerini — kesdikleri — takdirde memleketlerinin iktısadi ve mali muvazenesinin — tamamile altüst olacağından ve bundan kendileri kadar alucaklı devletlerin de mu- tazarrır olacaklarını, kendi kana- atimce barışın idadesi için bütün çarelere muracaat edilmediğini, binaenaleyh Italyaya karşi zeert tedbirlerin tatbikmı muvafık bul- madıklarını ve bu hususta fikirleri telif komitesinden daha ziyade izahat vermek hakkını muhafaza etliklerini söylemişlerdir. Yarın saat 10,30'da aktedile- cek celsede yalnız İtalya delege- &i Baron Aloizi söz alacak ve tahın'n edildiğine göre de diğer azaların sükülile zecri tedbirlerin tatbiki tasvip edilmiş olacaktır. Buadan sonre Laval ve Eden kısa birer nutuk irat ececek ve İşviçre delegesile Habeş delege- sile Habeş deleges'de beyanatta bulunacaklardır. Yarın öğleye kadar “ fikirleri telif ,, komitesinin teşekkül etmiş olacağı tahmin edilmektedir. Bu komiteye konsey azalarından bap- ka Cenubi Afrika, Holanda, Iran, Macaristan, Belçika, Avusturya, Litvanya delegelerinin de dahil bulunacağı söylenmektedir, Dört madde Cenevre, 9 ( A.A )— Italazan- Habeş anlaşmazlığında zecri ted- birler meselesini tetkik etmek Üzere tekrar çağrılan Uluslar Sos- yetesi asambelesi bugün saat 16 dan biraz sonra toplanmıştır. Avrupa — devletlerinin ekserisinin Dış Bakanları temsil ediyordu. Halkın ve basının ilgisi geçen toplantılardan çok daha fazla idi. Asamb'e başkanı Çekos!lovak« Bildirdiler lenin çağrılmasını icab ettiren hâdiseleri bildiren bir diyevle celseyi açmış, İtalyan hareketinlı uluslar sosyetesi paktını muhil olduğu hakkındaki Konseyin Pa- zartesi günkü kararımı okumuş ve celsede takib olunacak vsulü müzakere hakkında tekliflerde bulunmuştur. Yarım saatten fazla süren bu Izahatten sonra Asamble bu me- selenin ruznameye alınmasını ve derhal müzakere edilmesini ka- bul etmiştir. Bunun — Üzerine Başkan B. Benes önceden hazırlanmış bir takım direktifler vermiştir. 1 — Konsey bu mesele İle meşgul olmakta devam edecektir. 2 — On beşinci — maddeyi, yani hakem usulünü ele almak asamblenin işi değildir. 3 — Konseyin kararı hakkın- da üyeler durumlarını - bildirmeli- dirler. Ihtiraz kayıtlarında bulu- nacaklarla kararın tadilini isteye- ceklere söz verilecek ve istlinkâf tasvip mahiyetinde telâkki oluna- caktır. 4 — Zecrt tedbirler mesele- sinde bazı devletlerin busust du- rumları ayrıca teşkil olunacak bir komiteye havale olunacaktır. Bu direktiflerden sonra İlk söz alan Avusturya delegesi olmuş- tur. Avusturya delegesi memleke- tinin zecri tedbirleri kabul ede- miyeceğini söylemiş ve Avusturya delegesinden sonra söz alan Ma- car delegesi aynı yolda konuş- müştur. Funun Üzerine Asamble mlüza- kereyi yarın sabah saat 10,30 a bırakmıştır. İlk olarak — İtalyan delegesi B. Aloisi söz alacaktır. Yunanlistan Zecri Tedbirleri Tatbik Edecek Atina, 9 (Öul) — Yunanlı- tanın Uluslar sosyetesinin zecri tedbirlere ait olarakvereceği kararı tatbik edeceği salâhiyettar kay- naklardan tebliğ edilmiştir. Musolininin Gazetesi Fran- | sa İngiltereden fazla ateşle oynayor diyor Roma 9 (A.A.) — Matbuat, Fransanın Ingiliz tavizlerine ka- pılarak zecri tedbirler yoluna lu- zumundan faziy girmesinden kor- kuyor. Gazeteler, B. Lavalın zecri tedbirlerden bir anlaşmazlık çık- maması için herşeyi yapmak hu- susundaki kararını memnuniyetle kaydediyorlar, fakat ileri sürdüğü ihtirazi — kayıtların tesirini şüple ile karşılayorlar. Popolo D'italia gazetesi: Ku- zu ile otu yanyana koymak gay- retine sadık olan Fransanın, İn- giltereden daha fazla ateşle oy- nadığı zannolunur. dedikten son- ra, Fransaya, Tİngiliz sıyasasının pişdarlığını yapmamayı - teklif et mektedir. Almanya Ve Zecri Tedbirler Londra, 9 (A.A) — Resmi mahafi!, A'manyanın Uluslar Sos- yetesi tedbirlerine iştiraki hak- kında hiçbit teşebbüs yapılma- masi mühtemel olduğunu - bildir- mekte ve buna karşılık olarak ya dış bakası B. Be.cs, Asamt- | bir ikrazda Lu'unmak meselesinin - SON DAKİKA - F, TELEFON, TELSİZ HABERLER e Bd Turm 10 Habeş Ordusu Umumi Bir Taarruza Geçiyor (Baş tarafı birinci yüzde) ber almamıştır. Bu da gösteri- yorki hükâmet merkezi ile olan tolgraf — muhaberatı ya durmuş yahut da İtalyan uçakları tara- finden tahrip edilmiştir. Her hal- de şurası şayanı kayıttır ki: Res- mi telgrafların gelmesi için yaya koşucu postaları teşkil — olunmuş- tur. Koşucular künde 50 kilomet- re kadar mesafe katediyorlar. Eritrode Resmi Habeş çevenlerinde Ha- beş kuvvetlerinin Eritreye akın yaktıkları hakkında hi çir şey bilinmediği söyleniyor. Ayni çe- veeler son günlerde İtalyan ordu- larının İşgal ettikleri mevzilerden biç birinin gerl alınmadığı da ka- bul ediyorlar. Maamafih barp cephelerinin bir çok noktalarında çarpışmalar olmaktadır. İtalya Tayyaleri Italyan — hava filosu savaş Üzerinde keşif hareketlerinde bu- lunmuşlardır. Bu mevi Adisaba- ba'da kuş uçuşu İle 730 kilometre mesafededir. Adisababa Cibuti demiryolu bu nokta Aavaş neh- rini geçmektedir ki burada çok mühim bir köprü vardır. Diğer Ktalyan uçakları da Harar Üstün- de Dredava cenubunda görlü!mlüş- lerdir.. Bu keşiflere — bakılırsa Ktaların yakacakları lik hareketi şimal ve cenup ordularımın mşte- rek bir haretle Fransız ve İngi'İz Somalilerini Habeşistandan tama- mile ayırmak ve yegâne demir yolu hattına hâkim olmaktır. Cenup Caphesinde Daha şimdider cenup İtalyan İkibuçuk Milyar Altın Liret! Roma, 9 (A.A.) — İtalyanın eko- nomik ve finansal zeori tedbirleri göz önünde bulundurarak Almanya- ya İkibuçuk milyar Jliretlik altın gönderdiği : bakkında yabancı kay- naklardan çıkan haberler burada ne teyit, nede tekzip olunmakta- dır. Anoak zecri tedbirler mesele- #lüde ne gibi bir hattı hareket ala« gağı henüz belli olmuyan bir mem- lekete İtalyanın altın parasının ya- msnı göddermesine ihtimal verik- miyor. varit olmadığını temin etmek- tedirler, İngilizler Fransanin Cova- bından Memnun Değiller Paris, 9 (A A.) — Ocuvre ga- zetesinin diplomalik muharririsin Cenevreden — bildirdiğine — göre, Cenevredeki — Ingiliz Çevenleri, Fransızların Ingiliz sorularına ver- diği cevaplardan memnun değilk- dir. Tagilizler, uluslar sosyetesi, stalünün 16 mcı maddesinin tat- bikine karar vermeden evvel, Fransızların tezi mucibince, Fran- saya yardım etmek mecburiyeti altına girmeği kabul etmemekte ve bu Fransız teklifini bir kapan te.âkki etmektedirler. Echo de Paris ise, Fransız ce- vabının daha evvel verilmiş olma- sı ve daha sarih yazılmış bulun- mazı lâzımgeldiği fikrindedir. ordusunun öncüleri Oguden çö- lünde elli kilometre kadar İlerle- mişlerdir. Resmi malümat olma- makla beraber şurası biliniyor ki, Habeşler yalnız şimal ordularına değil cenup ordularına da süratle takviye kuvuetleri göndermekte- dirler. Cenup orduları Japonya- dan gelme mühim mikdarda silâh almışlardır. Şimalde İtalyanlar uçakları va- sıtasile, yakında ilerliyecekleri araziyi en İnce teferrüatına ka- dar tetkik- etmektedirler. Habeş makamatı — İtalyan — uçaklarının Ogaden'de kimyevt maddeleri Ihtiva eden bombalar kullandık- ları bakkındaki ittihamlarını rar etmektedirler. Iİtalyan elçisi kont Vinci sababadan cumartesi günü ket etmiye davet edilmiştir. Uydurma Haberler Adisababa, 9 (A.A.) — İP graf hatlarının dolu olması d0 yısile Habeş hükümeti Adi badaki gazetecilerin her güd $ kecekleri telgraf mıktarım t etmiştir. Dündenberi stel bi” ketler hakkında hiçbir tebliğ rilmemiştir. Sansör kıtaatın — hareket” hakkındaki haberlerle uyd habeleri kotrol edecekt. Habeş Deîeğesi Acıklı Sözler Söyledi Cenoevre, 10 ( Özel) — Uluslar Kurumu heyeti umumiye: nli İçtimaından sonra Habeş delegesi Takle Halarlat Conevre radi sunda şu mealde kısa bir nutuk söylemiştir: K “ — Memleketimi çok müşkül bir şereftir. bu feci zamanda temsij Bize karşı dostluk gösteren heri etmek bedim İf teşekklür etmeyi bir vazifa bilirim. Habeşistan aylardan beri adı beklemekle idi. Onun Için Ulualar kurumu — heyeti umumiyesinin ve konsey Habeşistanın taahhütleri zadık kaldığını ve benelmilel kanun rlayat etiiğini büyük bir sevinçle karşılamaktayim. Konseyin verdi müttefik kararla, kanunun daima zora Üstün olduğunu bu defa Isbat etmiştir. Uluslar kurumunun, gine eminim.,, » Yeni Bir adaletin tatbikini temin ed * Protesto Belçikanın Italyaya Feni Halde Canı Sıkıldı! Brüksel, 9 (A. A.) — Adu'ada kadın ve çocukların Italya! tarafından öldürüldüğü hakkındaki haberleri umumi harpte Ü Belçikada Almanyayı gözden düşürmek için nydurulmuş olan ler gibi yalan olduğuna dair Italyan radyo istasyonları tarafınd? yapılan neşriyat Belçika kamoyunu derin bir tecesüre düşürmüş*” Mem'eketlerinin işgali hatırasını hala taşıyan bir çok Belçi gazetelere protesto mektupları göndermektedirler, Haber alındığına göre, Belçik başbakanı, Romadaki el: gönderdiği talimatta bu hâdiseni1 doğruluğunu tekzip etmesini ' icabında Roma hükümetine Belçikanın elim hayretini - bildirm emretmiştir. . Ingiliz Kabinesi Sık Sık Toplanıyd Londra 9 (A.A.) — Kabine toplan- tısı, iki saat sürmüştür. Sanıldığına gö- re, Bakanlar, arsıulusal durumun bü - tün safhalarını incelemiş ve muvakkat bazı kararlar vermiştir. Bu kararların kesin bir mahiyet alması, yakında Ce- nevrede ilân edilecek Uluslar Sosyetesi siyasasına bağlıdır. Bu arada silâhlar üzerine konulacak ambargo meselesi- nin yeniden incelenmiş olması çok muhtemeldir. Fakat bu mesele hakkın- da İngiliz siyasasında bir değişiklik vu- kuunu tahmin ettirebilecek hiç em - mâre yoktur. * Londra, 9 (Özel) — Ingi- tere kabinesi bu akşam bir - içti- ma daha akdetmiştir. Bu içtimaa bütün Milli müdafea teşekkülleri kumandanları iştirak etmişlerdir. * Londra, 9 ( A. A. ) — Kabine bugünkü toplanlısında gündeliğin « deki bütün meselelerin tük: diğinden — tekrar — 15 ilkteş toplanacaktr. Parlâmenta Londra 9 (Özel) — İngiliz k£ mumisi kaptan Krukşank'ı din tir. İngiltere, İtalyaya en çok W ihraç eden bir memleket olduğu bu mülâkata hususi bir ehemm |fodilmektedir. j | Cenevredeki vakayi icap &ğ takdirde 29 teşrinievvelde içtimi cek olan parlâmentonun 22 tetf velde toplanmasına karar verili? Atina italyan elçisi | Atina, 9 ( Özel ) — Bura€! Italyan Elçisi Patras ahal Italya aleyhindeki harekell Yunan — matbatının — düşmü” neşryatından dolayı dış bakat? protestoda bulunmuştur.