26 Ekim 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Ekim 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

26 Birinci Teşrin in Sözün Kısası İstankalan Yazı Çok Olduğu İçin Ekmek Bugün Ki Derdi gün Konamadı M.Eaver Başs' sanasanaenaa sn ssauma saananksamamsunam İstanbulun iyi olamıyan ve ikide bir- İzmirdeki Maç de nükseden ezeli bir derdi vardır:, 3 Ler. 1-2Sovyetler i olmaz çünkü: . Ekmekçilik memleketin başlıca gida G alip maddelerinden birisi olduğu halde, hâlâ küçük sermayelerin elindedir. O, kü- çük sermayeler de uncuların birer is- İzmirliler Bir Çok Fırsatlar miştir. Fabrikalarda ve müesseselerde hayatlarını ve gençlik- Kaçır. Var lerini sarfedenler, ihtiyarlıklarında aç kalmaya mahküm olu.) | İzmir 25 (A.A.) — Rus karışık takımı yorlar. ile İzmir karışık takımı bugün o Alsancak Sanayi hayatı inkişafa başlayınca içtimai sigortayı genişlet- | stadyomunda binlerce seyirci önünde kar- timar vasıtalarıdırlar. Şimdi bu hastâ- liğin teşhisi konmuştur. Fakat eldeki Yasıtalara nazaran alınan tedbirler ya da cemiyet onlara borcunu öder. Harpler bunların miktarı hiç, ya lâşey mesabesindedir. Bundan bir müddet önce de gene bu sütunlarda yazdığımız gibi (1) İstan- bulun ekmek derdinin öhüne geçmek için alınacak ilk tedbir, İstanbulun un Piyasasını ele geçirmekten ibarettir. Bu, bugün için güç bir iş olmakla be- raber, bütün bütün yapılamaz bir iş te lâzımdır? Un piyasasını ele almak için: 1 — Sermaye; 2 — Bilgi; * 3 — Teşkilât, Lâzımdır. “ Sermaye: Ziraat bankasile anlaşıla- rak elde edilebilir. Bugün belediye, şehrin bir aylık un ihtiyacını stok ola- rak daima elinde bulundurmak isterse" aşağı yukarı dokuz yüz bin lira kadar bir paraya ihtiyacı olur. Banka ile anlaşmak, bu işi kredi yo- maddede gösterdiğimiz teşkilâtı mem- leketin içtimai bünyesine uydurarak kurabilsin. Geçen yıl Avrupadan dönmüş, fırın- cılıkla ilgilikli tüccar bir yurtdaş bana bir elden idare edilen Viyana fırıncılı- İni anlattı ve getirdiği katalogları gös- terdi, * O gün düşündüm.. Bugün o düşün- €elerimden hiç birisini değiştirmiş de- Hilim; eğer Viyana veya Avrupanın: henhangi bir şehrinde böyle imiş diye bugün İstanbul ekmekçiliğini bir fabri- kadan ve bir elden çekip çevirmeğe kalkışırsak bu şeklin burada kabiliyeti tatbikiyesi olamaz. Emekle birlikte! harcanan para dâ heder olup gider. Çünkü şehir dağınıktır. Bu dağınıklık tevziatı güçleştirir ve hatta mümkün kılmaz... O halde bizde de; bize göre Ür denedin sakbüğeümki gerektir. Bunu Yapabilmek için: 1 — Belediyenin Ziraat bankasile anlaşıp un işini eline alması; 2— Sonra bu işi bir kaç bilgili eline bırakması; 3 — Teşkilât yapması lâzımdır. Tep-| ilâtın başı da, bilhassa mühim ve ka| İabalik yerlerde asgari (elli) çuval vn| işletilebilir modern. altı - yedi örnek rin yapmaktan ibarettir. Ancak bu suretledir ki, İstanbul €kmekçiliğinin daimi kontrolu temin <dilmiş olur, Dediğim şartlar dairesinde İşe girişilirse müsbet sonunç alına- Sağı şimdiden ve kat'i olarak temin olunabilir... Yoksa bütün hayatın Makineleştiği bu asırda ekmekçilik gibi Memleketin birinci derecedeki bir gıda maddesi; teknik vasıflarından mah. Tüm, sermayesi kıt, bilgisi az ve en'ni- hayet Bir kaç madrabazın istismar va- Silan ve daha sonra da ateşin etrafın” da dolanıp içine düşerek yanan perva NE gibi kendini bu uğurda tedricen öl dürmekics başka bir iş yapamıyan bu- günkü esnafın elinde kalamaz. Kalırsa u nevi gürültüler eksilmez. Hulâsa: Ekmek işi, bir sermaye ve leğene kei (1) 29/7/935 Son Posta. Bizde bu, yalnız devlet memurlarına inhisar eden içtimai bir siyortadır. Şimdiye kadar bizde sanayi hayatı olmadığı için, bu siyortanın diğer yurtdaşlara teşmiline lüzum görülme- rmız yarın için bir - Bu Yıl 400 Orman Yangını Çıktı kenara koyabileceğimiz beş on kuruştur. Kamutayda T arım Bakanı Izahat Verdi Ankara 25 (A.A) — Bugün, Fikret Sılayın başkanlığında yapılan Kamutay toplantısında Tarım Bakanı Muhlis Erk - birler alındığı hakkında Berç Türker (AF. yon) tarafından yapılan soruya karşılık ver- miştir. Tanım Bakanı, memleketimizde orman yangınlarının mühim tahribat yapmakta ol duğunu ve bu yıl çıkan yangın sayımın 400 ü geçtiğini işaret ederek bu sön-yan- gınlar etrafında tahkikat henüz neticelen - memiş olduğundan şimdilik bir şey söyli- yemiyeceğini ilâve eylemiş ve demiştir ki: «Bu sene yangınların çok olmasının baş- hea sebebi havanın üsnomal kurak gilme- sidir. Ve böyle kurak yıllarda yangınların çok olduğu kayıtlarla sabittir. Bu sene bir- Bulgar- Yunan Yakınlığı Sofya 25 (Özel) — Bulgar - Yu- nan dostluğu ve yakınlığı için çalı san Sofya ve Atinadaki Yunan - Bulgar dostluk cemiyetleri bir genel proğram altında çalışmağa karar vermişlerdir. Bu sebeple birbirleri- nin hazırlıyacakları faaliyet proğ » ramlarını kendi aralarında inceleyip tasdik edeceklerdir. Atinadaki Bulgar - Yunan dost - luk cemiyetinin faaliyeti neticesi 0- larak Yunan mü Sofyaya bir gezinti tertibine karar vermiş - lerdir. ven ooaanansn0sanasanuararassannasmn saran uanaaan0a bu sermayeyi ameli olarak memleketin durumuna uygun bir surette tatbik ve kullanmak işidir. Bunu yapmak ta, ya-'rinde uçarken düşmüş, 3 subay X kişi karıki izahata göre : -r bir şey değildir. > — Bir arkadaş yazıyor: için bilmem Bu arada bir de nakil ücreti diye bir telefonu da nakletmek istiyor, şirketinin ücretinden tutun da tesisat masraf tari! ir kdar kadar fahi, © kadar baştan yukarı ve © derees i afsiz şeyler vardır ki, insan, değil yaptırmağa, banu k kumağa tahammül edemez. Meselâ telefonun duvardan ı ik metreden fazla uzağa gitmesini isterseniz her metre tel ne kadar kira vereçeksiniz. larımızdan biri Beyoğlunda oturduğu apartmandan çıkıp tami karşısında bir-apartımana taşmıyor. Ve taşınırken evindeki, Orman yangınları hakkında suni takriri soran Afyon Saylavı Berç Türker İçek yerlere bir katre bile yağmur düşme) beşte toplanmak üzere dağıl Kı ırallıktan o | Sofyada Komünist Evvel Kısailık Şenlikleri Atina (Özel) — Krallığın tekrar kurulmasını kutlulamak için bu a- İyın yirmi altısında milli bayram sa- İyılması hakkında hükümetin verdi- İği karar yarın (bugün) büyük tö -' İrenle kutlulanacaktır. Hükümet er-| 'kânı, bu münasebetle Başpiskapos-' İluk kilisesinde dini merasimde bu -' lunacaklardır. Ayinden sonra Kon- dilis bir söylev verecek, sonra meç- 'hul asker anıtı önünde Atina garni- zonu bir geçit resmi yapacaktır. bombardıman tayyaresi, şehir üze. müştür. İSTER İNAN İSTER — 19 lira küsur vereceksiniz! diyorlar. «Arkadaş gidip daşın telefonunun teller tarife vardır. Arkadaş, miştir. Tahribi önlemek için ormanları tahdit etmek, muhafaza | teşkilâtim arttırmak, |Yaptk. Sol iç bu fırsatı da kaçırdı. mek ve çalışan bütün vatandaşların istikballerini teminat alir. şılaştılar. na almak perektir. ” Bu içtimai sigorta yapılıncıya kadar, bizim yegâne sigorta Saat 14,30 da evvelâ konuklar vâ biraz sonra da İzmir karışık takımı alana çıktılar. Her iki takım alkışlandı. Hakem İzmirden Mustafa idi. Oyunu İzmir takımının bir akını ile baş- landı. Komüklarımız ilk dakikalarda rüzgü- nı lehlerine aldıklarından üstün oynuyorlar» dı. Top ortalarda dolaşırken / aleyhimize korner oldu. Korner vuruşu kale önlerine | düştü. Rastgele vurulan topu müdafilmiz kafa ile karşılamak istedi ve aksi bir vu- ruşla kendi kendimize bir gol attık. Mu- kabil hücuma geçtik. Konuklar çok sert çı- kış yapıyorlar. Yedinci dakikada Vahaba favul yaptılar. Ceza vuruşunu Vahap di- “İşarı attı. Biraz sonra aleyhimize gene bir korner oldu, Korner boşa gitti. Vahap çalı pyor, Onuncu dakikada lehimize olan korner- den istifade edemedik. Konuklar aleyhine çok ceza vuruşu veriliyor. Vabap sıkı si- kıya marke ediliyor. Adım atmasına fır- sat vermiyorlar. 18 inci dakikada sağdan bir hücüma geç- tik. Oyun karşılıklı akımlarla devam ediyor. 24 üncü dakikada soldan güzel bir iniş Sağ açığa Necdet geçti. Bu ara aleyhimi- mer'a işlerini halletmek, ormana giriş Ve| ze korner oldu, avutla neticelendi. Hemen çıkışları tanzim etmek gibi çok paraya ve | hücuma geçen İzmir takımı topu kale ön- kanuni müeyyidelere dayanan tedbirler al- lerine götürdü, Necdetle Vahabm anlaşa * mak lâzımdır. Bu tedbirler de kurultaya 'mamazlığı bu fırsatın da sebep sevkedilmiş olan orman konununda derpiş | oldu. eşe edilmiş bulunuyor.» 38 inci dakikada soldan güzel bir akın Kamutay bundan sonra İstanbul üniver- | yapıyoruz. Vahap Necdete güzel bir pas sitesi ile Seyrisefain idaresinin 193) yılı son hesaplarına ve müvazendi smumiyeye giren baytarların uhdesinde maaşlı veya ücretli il ve uray baytarlıklarının içtima e- debileceğine dair kanun lâyihaların kabul etmiş, İ ikinci teşrin cuma günü sant on Tevkifatı Sofya 25 (Özel) — Zabıta, Varna- da gizli komünist partisine mensup bir teşkilât meydana çıkarmış ve üyelerinden (31) kişiyi tevkif et - miştir. Bunların dışında ikametgâh- — abluka edilen bazı kimseler de ılaya ateş açmış ve kaçmağa mu- vaffak olmuşlardır. Yataklık yap - maktan ötürü iki kadın da tevkif e- dilmiştir. Pusuda -Katil Samsun (Özel)— Şehrimize iki saat mesafede Çırakman köyü muh- tarı İsa akşam köyüne dönerken pu- suya düşürülmüş ve altı tabanca kur- şünile öldürülmüştür. Şüphe üzerine yakalanmıştır. Cinayetin sebebi muhtar ar intihabıdır . amm İNANMA! yeni aparlımana bakıyor ve görüyor ki, orada oturan eeki kiracının da telefonu varmış ve bizin arka! bağlı olduğu (kofre) den alınmış. Bütün ve tesisat olduğu gibi duruyor. Arkadaşm Silföninül nakil için bir işçi gelecek, aleti çıkanip karş seikneisliği — Teres, para istedi! dedi. Ben mevcut lelin ucuna bağlıyacak ve (kofre) deki bağlarım ona göre tarbih edecek. nn bir saatlik ve hiç bir malzemeye mubtaç inizi ha yapılacak bir iş, Bunum için 20 liraya yakın para vermeğe i : mecbur, Çönkü tarife böyle imiş.» | mea la İSTER İNAN İSTER INANMA! | i üstündeki odasında liçeriye birisi gelip, usulcacık şairin verdi, Necdet te güzel bir vuruşla beraber. lik sayısını ka dyetti. Bu gol misafir takımı gayrete getirdi. Bu haf ve forların kısa pasları bile ekseriyetle yerine varmıyor, 32 inci dakikada soldan iyi bir akın ya- pan konuklar kalemize kadar indiler. Yeni giren oyuncu güzel bir pas aldı ve ikinci İsalibiyet golünü de attı. İzmir karışık takımı bugün çok fena bir oyun oynuyor, bütün oyuncular birbirlerile bir törlü anlaşamıyorlardı. Oyun misafir tas amın baskısı altnda devam ederken 2-1 mağlübiyetimizle neticelendi. * Malatyada at koşusu Malatya 25 (Özel) — Cumhuriyet Gi Sim basmikdir Gunel elli tir. Bayram günü büyük bir at koşusı yapılacaktır. Çerez Kabilinden “İki Türlü Çare Şair Andeliple Hikmet Molla mer- hum sıkı dost idiler. Bir gün, ikisi de, Andelibin, Sirkecide, işkemibecinin otururlarken, kulağına iğildi ve bir geyler söyledi. Andelip bunu bir iki kelime ile is- | böylelerinden kurtulmak için bir tek tiskal ettikten sonra, herif çıkar çık- maz, Hikmet Mollaya, izahat verdi: çare buldum: Vermiyorum. Bir da- da gelmiyorlar.. — Ben dededi, bunun aksini yapı" yorum: Veriyorum... Ve bir daha yüzlerini görmiyorum!.. Tul iye