18 Aralık 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

18 Aralık 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Ikın Sesi | Fransız Gazetesinde Çıkan Aleyhimizdeki Yazıya Ne Dersiniz? Geçen gün Fransada çıkan «Ör « yazısından — bahsetmiştik. Bizde en dren gazetesinin aleyhimizdeki — bir fazla tecasüf uyandıran nokta, © ge- zetede intişar eden mektubun, bura- daki sefaret kâtiplerinden biri tarafın- dan gönderilmiz olmasaydı. Çok şü- kürkü Fransız sefiri sorduğumuz sua- le, teessürümüzü gideren bir cevap verdi. Bu münasebetle dün bir yazı - cımız rastgeldiklerine sormuştor. Aldığı cevapları yukarıki suali aşağıya yazıyorur: * Gümrük muhafarza memurlarından Sa « lâhattin :8 Geçen gün Son Postada bu hususta çıkan yazıyı akuyunca şaşa kaldımı Fran- #Z gözetesinde çıkan yazıya göre, Dizim gazeteler, Fransayı idare edenler hakkında iyi lisan kullanmıyorlarmış! Ben, her gün muntazaman güzete oku- Bu kadar zaman içinde, Fransadan bahseden tek satıra rastgel- rum fena şekilde medim. Bilâkis, gazetelerimiz, Fransız devlet ricalinden daima hürmetle, muhabbetle bahsetmişlerdir. Bu yalanları uyduran; Türk - Fransız bağlılığını şu veya bu maksatla çekemiyen bir müfteri olsa gerek. Fakat Türkiye ile Fransa arasındaki dost- luk o kadar kuvvetlidir ki, bu kabil iftira- lar ve tezvirler karşısında dudak bükmek- ten başka bir şey yapmak İüzumsuzdur! Erenköy, Fırın sokağı, 8 numaralı hane, Lütfi: — Ben, Fıansız gazetelerinde aleyhi - mizde yazı çıkmasını gayet tabil bulurum: Çünkü Fransa, matbuatının bayli geniş bırakmış bir millettir. Koca Fransız matbuatı içinde, lena mak- satlara hizmet eden kimseler yok değildir. Ve şüiphe yok ki bu kimseler, Fransız matbuatırın hürriyetini, fena niyetletine âlet etmeye kalkışabilirler. Fakat bu kabil fena niyetlerden doğan yazılar, Fransa devletinin ve Fransızların hakkımızdaki kanaaltini ve duygusunu ifa- deden çok uzaktır. Çirkin telkinlere çabucak kapılacak ka- dar sıska iradeli olmayanlar, bu kabil üre- yişleri merhametten başka bir hisle karşı- layamazlar! hürriyetini * Elektrik şirketi memurelerinden Emine: — Pransızlarla aramızda, lafta kalmı - yan bir dostluk bulunduğu muhakkaktır. Dünyanın az yerinde, Fransız kültörü, bi - zim memleketteki kadar geniş bir yer tut- muştur. Bu da, Fransızlara karşı —duyduğumuz yakınlığın en kuvvetli delillerinden biri - dir! Fransız gazetelerinde, bu dostluğu sars- mak iİstiyenlerin kaleminden çıkmış yazı - lar görülebilir. Fakat bu dostluğu anlıyarak — besli - yenler pira için yorgan yakacak kadar kuş beyinli değildirler Mozbahada Kesilen Hayvanlar Mezbahada bir ay içinde 28849 Ka- raman, 3914 Dağlıç, 3528 — Kıvırcık koyunu, 1861 keçi, 2560 kuzu, 14 oğ> lak, 1601 Öküz, 331 İnek, 339 Mand. ııs Dana, 427 Malak, 10 Boğa-kesilmiş- tir. — Gazetelerde okudum, Hasan Bey.. Birinci Kânun 18 DAHİLİ HABERLER Tasarruf Haftası Bitti Bu gün Tasarruf Haftasının son günüdür. Bu münasebetle İktisat ve Ta- ki Cumuriyet âbidesine bir çelenk konu- lacaktır. Müsabakaya iştirak eden vit- rinlerin tetkik işi bitmiştir. Bugün jüri heyeti sanayi müfettişliğinde toplana- | Kilis kumaşı diye ecnebi kumaşları- mı memleketimizden sürmekten ve bunları kendi — fabrikalarında pilmiş — gibi — göstermekten — suçlu |olanlar — hakkındaki — tahkikat — ik.-| mal — edilmiştir. Bu işin suçlularından ikisi evvelce ihtisas mahkemesine tevdi edilmişlerdi. Diğer 18 inin daha mah-| |kemeye tevdi edilmeleri kararlaştırıl- mıştır. Bu suçlulardan ancak yedisi İs-| tanbulda Üst tarafı diğer şehirlerimiz- | dedirler. Diğer taraftan M de bu iş et- rafında İstihlâk vergisi kaçakçılığı ba- kımından tetkiklere başlamıştır. İlk Tedrisatta Tek Sistem İlk tedrisat müfettişleri, tedrisatın terbiyevi bakımdan, muallimlerin ken- di kanaatlerine göre değil, umum! ve bir sisteme göre hareket etmelerini te- min etmek için çalışmaktadırlar. Ya- pilan tetkikler neticesinde yeni bir ta- | ya-| | sarruf Cemiyeti tarafından Takasimde- , Yerli Mallara — Takip Ediliyor cak, her semtin 1 inci ve 2 isini tespit e- decektir Mekteplerde tasarruf mevzu- u etrafında yazı müsabakaları yapıl- mıştır. İkramiyeli satışlar da bugün niha- yet bulacak, yarın bütün — makbuzlar bakkallardan toplanıp piyango çekile- Kast Yapanla;—r Şüpheli Bir Olüm Geredenin Çayır köyünden Pehli- van oğlu Recebin kızı Bayan Mesude bir müddet evvel Bakırköyüne — bağlı | Kavas köyünde Vesile'ye misafir gel- | miştir. Mesude sıhhatli ve neş'eli bir kızdır. Vesile evvelki sabah komşularına Mesudenin birdenbire ölüverdiğini söy- lemiştir. Bu haber jandarmaya ve ora- dan da müddelumumiliğe aksetmiştir. Müddeiumumilik tahkikata başlamış, ve Bakırköy hükümet doktorunu — da cesedin muayenesi için köye gönder- miştir. Verilecek rapor, yapılacak tah- kikata veche vrecektir. limatname projesi hazırlayarak M rif Vekâletine teklif edecekleri bildiri- liyor. sokağında Sormagir mahallesinde bir facia olmuştur. Yedi yaşında bir ço- cuk (10) yaşında bir arkadaşını döğe- rek öldürmüştür. Öğrendiğimize göre bu facia şöyle olmuştur: Sormagir mahallesinde oturan Hüz- nünün (7) yaşındaki oğlu Hüsamettin ile komşularından Ahmedin on yaşın- daki kızı Şükriye sokakta oynuyorlar- mış. Kavga etmişler. Hüsamettin Şük- lriyıııiıı göğsüne ve sırtı vurmuş, I'Şühiye bu küçük mütecavizin darbe- lerinden kurtulmak için koşmak — iste- miş ve koşarken de yere yuvarlanarak bayılmıştır. Komşular Şükriyeyi kaldır- mışlar. Fakat yavrucak biraz sonra öl- müştür. Tahkikata müddiumumi mua- vinlerinden Sadullah el koymuş ve ta- bidi adli Enver Karan da ceşedi mua- yene ederek Morga kaldırılmasına lü- zum göstermiştir. Polis yedi yaşındaki | katili yakalamıştır. Ona bu işi neden yaptığını sordukları zaman da: Gülüyor ve elindeki kalemi ağzına |götürerek pencereden dışarıdaki — gü- |vercinleri gösteriyordu. Müddeiumumilik bugün suçlu çocu- 7 Yaşında Katil! Bu Çocuk, 10 Yaşinda Bir Kızcağızın Ölümüne Sebep Olmuştur Şehremininde Hekim oğlu Alipaşa | ğu hâkim huzuruna çıkararak velisine leri başında bulunmamaktaydilar. teslim kararı alacaktır. TAKVIM BİRİNCİ KÂNUN | Rurat sene * | Arabi sene 1351 18 ssi Resmi senel 1 inic kânun | 1935 ÇARŞANBA 90 (16/42|(18 /21 ÇTT Zekât Ve Fitrenizi Hava —a Kurumuna Veriniz Z. (12|10| 44 Bugün Abideye Çelenk Konacak Ve Vitrin Müsabakası Neticelendirilecek cek, kazanan numaralar ilân edilecek- tir. Ellerinde bu numara yazılı makbuz Müfettişliğinden hediyelerini alacaklardır. Hediyeler a- ipekli ku- bulunanlar — Sanayi rasında elbiselik yünlü ve maşlar da vardır. Tramvayda Aşırılan Para Zabıta Tarafından Çabu- cak Ele Geçti Sabıkalılardan yankesici Osman Nuri ile Moruk Mehmedin İstiklâl cad- | desinde şüpheyi uyandıracak derecede hızlı hizli kaçtıklarını gören polis me- murları her ikisini önliyerek Üzerleri. ni araşlırmışlar, Osman Nurinin cebin- de, içi (149) lira dolu bir cüzdan ya- kalamışlardır. Yapılan sorguda suçlu- lar bu cüzdanı Maçkada oturan avukat Nosimin tramvay içinde iç cebini kes- mek süretiyle aşırdıklarını — itiraf et- mişlerdir. Tıp Fakültesinde Üniversite Rektörlüğü Tetkikat Yapıyor Üniversite Rektörü, Tıp Fakültesi- ne merbut müesseselerde tetkikatta bulunmaktadır. — Anlaşıldığına — göre, şimdiye kadar bir çok hastanelerde bilhassa ameli dersler muntazam — bir seyir takip etmemekte ve bir çok asis- tan ve doçentler tam vaktinde vazife- Rektör, sabah saat 9 da hastanele- re giderek, bizzat mevcut kontrolü yapmaktadır. Bu itibarla, vazifelerin- de tekâsül gösterdikleri görülen tanlar tecziye edileceklerdir. Diğer taraftan, Tıp Fakültesi tale- besi de mevcut teşisatın azlığından do- layı derslerini iyice takip edemedikle- rinden şikâyetçidirler, Şimdiki vaziyete göre Üniversite İdaresi bu cihetten ol- dukça sıkılmıştır. Italya İle Ticaret Anlaşmamız Müddeti Bugün Nihayete Ermektedir İtalya ile ticaret anlaşmasının müd- deti bugün bitmektedir. Anlaşmanın bir ay daha uzatılacağı umulmakta.- dır. Bizim İtalyadan mübayaatta bu- lunmamamıza rağmen İtalyanlar — biz- den bazı maddeler almaktadırlar. * asis- Pazar Ola NWasan B. Dlğor Ki v Berberler mektebi, teşkilâtını geniş> cekmis.. <.. Yeni açılacak şubede saç boyamak, ıııhyı, yapmak ve kaş almak ve kaş | öğretil, seler. bari! ——— * Ğ . Bir iki Satırla Fransız Sefirinin Söyledikleri Fransanın Ankara sefiri M. Kammemet Fransız sefareti kâtiplerinden biri tarafın: dan yazıldığı kagdile Ördre gazetesinde çı- kan mektuptan mütecmsif olduğunu, lakat bunda bir yanlışlık olduğunu, sefaret kâ « tiplerinden biri tarafından böyle bir mek « tup yazılmadığının ertesi gün ayni gazetd tarafından tavzih edildiğini söylemiş, — Bir budalanın yazılarından kendimj mazur gösterecek vaziyette değilim, de « ve: İmiştir. ... Tahlisiye Gemilerinin Adı Tahlisiye gemilerimizden Laninamın adı Hora, Lavaletin. adı Akbaş, Sezsun adı Sarcs, Kleopatranın adı Kilyos çlarak der tür. ... Esnaf Direktörlüğü Ticaret 936 yılı kadrosu ve bütçesi hazırlanmıştır. - Bütçe geçen — yıla nisbetle dardır. Kadroda fazlalık vardır. Yeni kadro ile Ticaret Odasında bir csnaf direktörlüğü ihdas edilmektedir. bütçe oda meelisine tevdi edilmiştir. *”.. İlk Mektepler İlk mekteplerin hususi muhasebelerder muvazeneye — ithali — içir alâkadar bakanlıklarla Odasının alınarak umumi Kültür Bakanlığı temasa başlamıştır. ... Kaçak İpekli Marsilyadan lkmamımiza gelen Fransiz İbandıralı Patriya vapurunda Pilimx açi |kadının üzerinde bir buçuk kilo ipekli kumaş bulunmuş, takibata başlan « mıştır. ... Yansen Şehrimizde Ankarada bulunan şehircilik mütehas « sısı Yansen şehrimize gelmiştir. Yansen cenup vilâyetlerimizin plânlarını yapacak« tar. ... Yugoslavya Bizden Tuz Alıyor Yugoslâvya inhisarlar idaresi ile 50 bin ton tuz almak için müzakerelere başla « mıştır. ... Yeni Posta Şubesi Yeni hâl binmsından fabrikasının civarında da bir posta ve telgraf gubesi açılması kararlaş « tırılmıştır. sonra — Pasmbahçe ... Vağner Atinada Belejlire beneimüsietü Valkasi #ül ei lan davet üzerine konferanslar vermek ü« zere Âtinaya gitmiştir. ... Nikel Yirmi Beşlikler Piyasadan Kalkıyor Finans Bakanlığı nikel (25) kuruşlukla- zın hükümet veznelerine geldikçe — tekrar piyasaya çıkarilmamasını gönderilmesini alükadarlara emretmiştir, ... Yeni Pasaportlar Türk pasaportlarının 20 sahife yerine 40 sahifelik olması kararlaşcırılmış ve yeni pa> saportlar basılmıştır. ... Hava Vaziyeti Karadenizdeki — fırtına tamamen durmuştur. Dün gecedenberi hava lo- doslamış ve Marmarada kuvvetlice bir fırtına geçmiştir. Dün hava, —aksama İkadak teile gibedçiir. ve darphaneye Hasan Bey — Adamı dikine tıraş eden yapayım derken göz çıkaran bazı da o mektebe devam ettir - w