18 Aralık 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

18 Aralık 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

| 18 Birinci Kânun Hergün Halkevinin Müsameresi o Artık Bukadarı Da Fazla şa Kadıköy Halkevi geçen akşam, köy hal kına kendi yetiştirdiği koro heyetile haki- katen mükemmel bir konser verdi. Sahneye elli kişilik bir heyet çıkarıldı. Halkevinde altı ay içinde yetiştirilen bu gençler, bu kadar kısa bir zamanda umul- miyacak bir muvaffakiyet gösterdiler ve köy halkına çok nefis bir gece geçirttiler. Kadıköy Halkevinin bu muvaffukiyeti, Halkevlerinin halk içinde ve halk için nasıl çalışılabileceğini göstermesi itibarile de, gü- zel bir misaldi. Şimdiye kadar bizde bütün teşekküller kalkın üstünde kulınıştı. Halk içine giren, onunla birlikte ve onun için çalışan bir tek müessese gösterilemez. Hattâ diğer Halkev- lerinin de bu vazifelerini hakkile ifa ettik- lerine vâkıf değilim. Fakat Kadıköy Halke- vi, muhtelif dershaneletile, konferanslarile, örada sırada halka verdiği müsamerelerile, hülâsa içli dışlı faaliyetile tam bir halk mü- €ssesesi olmuştur. Kadıköy Halkevine girdiğiniz zaman, bu- rada gençlerin muhtelif faaliyetlerine şahit olursunuz. Lisan derslerine hemen de bü - tün Kadıköy gençleri devam eder. Bir tarafta bir hocanın kürsüden ders verdiğini, diğer bir salonda çocukların mu- #iki talimi yaptıklarımı, bir diğer odada re- sim dersi hazırladıklarını görür, ve haki - katen sevinirsiniz. Kadıköy Halkevini, bütün diğer Halk- evlerine nümune olarak gösterebiliriz. # Bu Kadarı da Olmaz Ötedenberi Milletler Cesâiyetinin, büyük #mperiyalist devletlerin bir aleti olduğunu iddia ettik. Burada küçük devletlerin, sadece bü - yüklerin birer oyuncağı gibi kullanıldığın- dan şikâyet ettik Ve her vakit Milletler Cemiyetinin gü - İünç bir müessese olduğunu anlatmağa ça: hştık, Japonyanın Çine saldırmasına mâni olamıyan, harbin önüne geçemiyen Millet- İer Cemiyetinin artık hikmeti vücudu kal madığını söyledik. Fakat büyük devletler şimdiye kadar bu İddiaları tekzip için, zahiri kurtarmağa ça- ışırlardı. İngiltere, kendi menfaatleri icabı, İtal - Yanın Habeş seferini akamete uğratmak için Cemiyeti Akvamı kendine bir alet olarak kullandı. Fakat daima onun ağzından ko - Puştu ve bütün hareketleri ona yaptırttı. Zecri tedbir kararın: bile Milletler Cemiyeti- Me aldırdı. Milletler Cemiyeti de, hakikaten İş görüyormuş gibi, içtimalar aktetü, ka - Yazlar verdi. Fakat son sulh teklifi bütün bu komedya- Yı örten perdeyi yırttı ve hakikat çırçıplak Meydana çıktı. Milletler Cemiyetini öte - denberi bir alet gibi kullanan İngiltere ve Tansa, kendi başlarına bir sulh projesi ha- | Zırladılar ve bunu, milletlerin fikrini ve re- Yini almağa lüzum görmeden, İtelyaya ve abeşistana teklif ettiler. Bu, doğrudan doğruya Milletler Cemiye- tinin yüzündeki maskeyi yırtmaktan başka bir şey değildi. İngiltere ve Fransanın arkasına takılan Milletler Cemiyetine mensup küçük dev - etler bu defa isyan ettiler ve böyle bir ka- Yarı benimsemiyeceklerini bildirdiler. İste o vakit İngiltere ve Fransada itiraz- başladı. Milletler Cemiyeti büyük dev- lerin o hâkimiyetinden kurtularak küçük Milletlerin eline geçiyor diye sikâyete baş - , r. İngiltere ve Fransa gibi iki büyük *vletin, küçük milletlerin kaprislerine alet “lamıyacağını ileri sürdüler ve Milletler Ce- Miyetinin dağılmasını istediler, Kendilerine sessizce itaat eden Milletler Cemiyeti faydalı bir müesnese idi, fakat rey Bakim krullanımek istiyen devletlerden mali: Tekkep bir cemiyet birdenbire faydasız olu- xerdi. Bir İngiltere ve bir Fransa karşısında 30 millet küçük görülür oldu. < Artık bu kadarı da fazla do Gazete Sayf: Edilmiyecek Ankara 17 — Kamutay dahiliye encü- Meni gazete sahifalarının tahdidi hakkinda Matbunt i e © eklenmesi alg kanununa bir made kleni ki kanın lâyihasını reddetmiştir. | Emniye Umum Müdürü . | Ankaraya Döndü ve Ankara 17 — Vazife ile Beyruta gitmiş temaslarda bulunmuş olan emniyet w - a müdürü Şükrü Ankaraya dönmüş, İç Bakanına temasları hakkında izahat SON POSTA Resimli Makale MB Kadere İnananlar B Kadere inananlar esrarengiz bir el tarafından idare edildik- lerini sanırlar. Bilhassa evlenirken mukadderatlarını bu esraren- zaaflarından biridir. Kader, insanların tabiate hâkim olmadık- ları, izah edemedikleri meçhul kuvvetlere kudret “ atfettikleri devirden kalma bir inanışa dayanır. Fakat zamanla insan tabiate ve hâdiselere hâkim olmanın sırrını öğrendikçe bu gizli elin «srarengiz mahiyeti kaybolmuştur. Bilgi bize bir çok sırlarn anahtarını vermiştir. Bilgi ile bu esrarengiz elin üzerimizdeki tesirine de mâni olabiliriz, Bir Yahudinin Kundakçılığı Sofya Yahudi Evinde Türk Zulmundan Rahsediliyor MemleketeGelenGöçmen lerin Yerleştirme Faaliyeti! — ere iy, ! Ph Sofya, 17 (Özel) — Bulgarların ulusal bayramla” ndan bahset- i yetmiyormuş gibi bir de şimdi burada Yahudi avukatı Eli Alfandari Eşkenazi, bu geçmiş maziyi Bulgarla- ra hatırlatarak yaranmak ve Bulgar- ları koltuklamak için ayın 11 inde sa- bah saat 8,5 de Klementina sokağında 62 numaradaki Yahudi Halkevinde «Türk esareti zamanımda Sofya Yahu- di tarihçesi» mevzuunda halka bir konferans vermiştir. Geçen seneye kadar Bulgaristanda Türk ekalliyeti ile beraber yahudile - bitmez, tükenmez Uzunköprü, (Özel) — Köstence- den gelen göçmenler için alâkadarla- rının faaliyetleri son günlerde artmış- tır. Göçmenler şimdilik kazamızda mi- tizam dairesinde temin edilmektedir. Bu arada kaymakam Nami ile hükü- met doktoru Musa tarafından yemek- ler sik sık muayene olunmaktadır. rin de Rodna Zaştita (Milli müdafaa), Kubrat, milli lejiyonlar vesaire gibi Bulgar ulusal teşkilâtlarından çek- ! dileceklerdir. 65 Numaralı diklerini çarçabuk unutan bu Yahudi münevverinin bu tarzı hareketi dikkat edilecek bir hâdisedir. Mısır Kredi Fonsiyesi safireten bulunmaktadırlar. Bilâhare Ayrıca göçmenler için Ziraat ban- Keşan, İpsala ve Kavaklı'ya iskân ©- kasına gelen tohumluk ve yemeklik buğdaylar kazaların ziraat memurları tarafından teslim edilmeğe başlanmıştır. i Suriyede Af İlân Çekildi Edilecekmiş Kahire, 17 (A.A.) — Yüzde 3 fa- Beyrut, 17 (Özel) — Burada dola» 'izli ve ikramiyeli Mısır Kredi Fonsiye şan bir şayiaya göre Suriye Fevk lâde | tahvillerinin dünkü çekilişinde: Komiserliği hariçte bulunan Suriye ve! 1886 tahvillerinden 106.990 numa- Lübnanlı siyasi mücrimlerin affı mese. va 50.000 frank, 1903 tahvillerinden lesiyle meşgul olmakta ve mahalli hü. 467.973 numara 50.000 frank, 1911 kümetlerle müzakerelerde bulunmak. tahvillerinden 312.215 numara 50.000 Irkdaşlarımızın iaşeleri tam bir in- Şirket Vapurunun Pervanesi Kırıldı ketihayriyenin 65 numaralı vapuru Beyko- za yaklaştığı zaman pervanesi kırılmış, | canlanmıştır. İcaret müdürü bugün vapurda pervanenin İ Bakani ile yapacakları temasta öğrenecek- beklenmektedir. Bir çok yabancı Vermiştir, halk bunu büyük bir kaza sanarak heye - iraz sonra vapuru tek us- kurla çalıştırmak mümkün olmuş, yolcular Beykoz iskelesine çıkarılmış, bir kısmı da başka vapura aktarma edilmiştir. Deniz ti- tadır. frank kazanmışlardır. Geçenki BulgarlIsyanının Muhakemesi Başlıyor Sofya, 17 (Özel) — Hükümeti de: istasyonda tevkif olunmuştur. Albay Gul virmek maksadiyle, eski Albay Dam- çefin taraftarlarından olan Maçef Yorgief yan Velçef'in tertip ettiği suikast teş- kabinesinin devrilmesi üzerine Bulgaristan « kilâtı mensuplarının omuhakemesine, dan gitmişti. Maçef 2 ilk teşrin darbei hü- burada yarın (bugün) telgraf — pos: kümetinde mühim rol oynamıştı. Ankara 17 — Vapurculük şirketi umum ta mektebinin büyük salonunda divanı ee ile meclisi idare reisi ve hukuk mü- harp tarafından bakılmağa başlana-, Ortamekteplerin İlkmek- şaviri buraya gelmişlerdir. İdare meclisi reis) -aktır.. Muhakeme edilecek suçlular n| teplere İlhakı Düşünülüyor si Ankaraya ne için çağırıldıklarını bilme - kişi diklerini ve bunu cumartesi günü Ekonomi” “: kırılması sebeplerini tetkik edecektir. Vapurculuk Şirketi Erkânı Ankarada Muhakeme büyük bir alâka ile ga”. Z lerini söylemiştir. Bu davetin tunaj tak. zeteciler de muhakemede hazır bulu. |20'€ hazırladığı projeler hakkında yakında simi meselesi ile alâkadar olması ihtimali nacaklardır. - — İParti grupunda izahat © verecektir. Orta gibi şirketin vapurlarının satın alınması tek-| Eski Polis Müdürü Tevkif Edildi |mekteplerin zamanla ilk mekteplere ilha- Wifi yapılmak üzere vaki olduğu da söylen-| | Sofya 18 (A.A.) — Eski genel polis di- |kı ve bu suretle tahsil seviyesinin yükselti. mektedir. İ rektörü Maçef Belgrattan döner dönmez! mesi tasavvuru vardır. Ali z — ze — — A, İ İ | İ Kadıköyün elli binden fazla nüfusu vardır. Son senelerde bu | mektep olarak yapılmış olduğu için bir lise veya orta mektep semtin her tara'ında yeni ilk mektepler açılmıştır. için lâzım olan her türlü şartları haiz. Umuyorduk ki bu mektep Fakat bu mekteplerden çıkan çocukların devam edebilecek» | bir orta mektep halinde yeniden açılır. leri bir orta mekte; yok. Haydarpaşada açılar Tise Kadıköy ço- | | Halbuki öğreniyoruz ki bu bina Kadıköy Halkevine verili- cuklarının ihtiyacına cevap vermiyor, Kısıltopraktaki kız orla | yormuş. Halkevi de faydalı bir müessese. Fakat o, bu sene ken- mektebi de Kadıköy çocukları için, kışın gidilemiyecek kadar | dine mahsös bir bina yaptıracaktır. Bu bina ondan ziyade mek- uzaktır. tebe yaraşırdı. Bu yıl, Kadıköy Franrız mekteplerinden biri kapandı. Burası | © Bu sebeple bu kararda bir isabet olduğuna! İSTER İNAN İSTER INANMA! 7 Sözün Oldu Olacck Hepsi Yerli Olma. | Ek -Ta > Ulusal ekonomi ve artırma haftası mü- nasebetile. Türkiye yurttaşlarına hitaben, her vasıtaya baş vurup, haykırıyoruz: — Yerli malı a1. Yerli maldan gayrisini kullanma! Yerli malı kullanmıyan yurda f6- nalık ederi, Bu öğüt, bu ikaz çok yerinde, bu sözler safi hakikattir. Bir memleket içerisinde ka» zanılan paranın gene o memleket içerisinde harcanması kadar tabii, meşru ve gerekli bir şey olamaz. Milletler kendi endüstri ve ticaretlerini, kendi ziraatlerini teşvik ve himaye etmekle yükselirler. Bugün bu ha: kikat, ekonomi hususunda en liberal tanın- mış milletler tarafından bile anlaşılmış, tat- bik edilmekte bulunmuştur. İngilterenin her köşesinde, adım başın- da, asılı levhalar görürsünüz: Buy Britisht.. İngiliz malı sâtın all, Polonyada, her sok n ağzında gene ay- ni meslde bezler gerilidir. Türklerin de, Türk malından gayrisine para harcamamalarını bu itibarla kimse a- yıplıyamaz. Fakat bizim zayıf tarafımız yerli mala rağbet etmemek değildir. Esasen güm- rük kayıtları, memlekete pek az yabancı mal girmesine müsaade ettiği cihetle, yerli malı kullanmanın faziletini büsbütün be - nimsiyecek vaziyette değiliz. Bunu geçe “ Tim... Asıl temas edeceğim mesele başkadır: Bizlerde, ötedenberi bir zihniyet vardır. «Kendini asaçaksan dahi firenk sicimi ile asln ve: Akıl firengistan, saltanat Alios - manle darbı mesellei in doğurmuş olduk- arı bu yanlış zihniyet, çoğumuzu, bizden ol: mıyanların hüner ve marifet hususunda üs- tünlüklerine kani kılmıştır, Ev yaptırırken: uDaha usta!» diye bil - mem hangi Moskof duvarcıyı, boyatırken: «Bizimkilerden iyidir!» diye Bulgar bir nakkaşı, düşetirke: zevki selimi başka diye İtalyan bir döşemeciye havale ederiz. Hastamız olursa Alman profesöre, hattâ Tatavladaki Patagonyalı hekime koşar, ilâ- cımızı Doğruyolda İspanyol eczanesine yap- tırınz. Çocuğumuzun mürebbiyesi tatlı su fi - rengi, terzimiz Maltızlı, kunduracımız Ulah- herifin tir. Halbuki her şubede ayrı ayn ve Allah Ankara 17 — Külür Bakanlığı orta! mekteplere talebe tebacümünü önlemek ü-| için iyi yetişmiş mütehassıs ustalarımız. iş- çilerimiz, sanatkârla; lerimiz. doğrusu, gerçekten ağartan kimselerdir. Hem tuhaf şu ki, burada yaşıyan yaban- «lardan çoğu bizim doktorlarımızı, öşçile - rimizi hepsine tercih ettikleri halde, onlara itimatsızlık gösteren gene bizler oluyoruz. Hükümetin açtığı sanat o mekteplerinde, değerli muallimlerin yetiştirdikleri dikiş, biçki, şapka, yemek mütehassıslarından hiç birisini - Türk oldukları için - kabul etme- mek küstahlığını gösteren Beyoğlunun ki - bar terzi, şapkacı, pastacı firmalarına zen- ginlerimizin etek dolusu döktükleri paraya günahtır. Ulusal ekonomi mücadelesi, yalnız halkı üç beş kuruş arttırmaya, elili gram üzüm, in- Türk olan Türkten cir yemeğe teşvik | ile olmaz. gayriye iş vermemeli, gayrideri alış veriş etmemelidir. Oldu olacak, hepsi yerli olmalıdır! Ben "Türkten İftarlık ; taba Nasihati Köylünün biri, ramazanda gidip, Nas - raddin Hocayı bulmuş ve: — Aptest almak için göle girdiğim za - man, yüzümü bangi tarafa döndürmeli » yim? Diye sorunca, Hoca: — Ne tarafta soyundun ise © tarafa dön- dür ki elbiseni almasınlar! cevabını vermiş, * Bir Bektaşi, camide vazeden bir hoca - nm: — Ahlâki umumiye fesada vardı. Böyle gidetse, dünya yıkılicak, altüst olacak! Dediğini işitince, yerinden kalkıp: — Daha iyi be hocam! Ne bilirsin? Bel ki altı üstünden iyi çıkar! Diye haykırmış, Th senaseszns0i unvan uğatünoaniiunevnsonsteyosurummyanaayınana Türkiye yemiş memleketidir. Yemiş, en faydalı gıdadır. Türk! Türk yemişlerini bol, bol ye, fay- dalan. Ulusal Ekonomi ve Artırma Kurumu