18 Aralık 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Aralık 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

MELERDE | | Bir Kumbara Davası Yaşının geçkinliğini dinçliği miş bir kadın: Makbulenin ağzında iki sıra aktın dizili. Fakat onun zenginlik derece sini sırtındaki kürk daha isabetli belli © diyor. Bayan Makbule bir dikiş atelyesinin sa- maskele - hip ve direktörü! Nişan adında bir adamdan davacı gö- Tülerek mahkemeye çağırılmış. Duruşması ikinci sulh cezada yapılıyor Hâdise yu: Bu patron bayanın atelye deki odasından bir kumbarası Kumbara içindeki para da pek az sayıl maz: 300 liral Makbulenin işçileri arasında Annik adlı (9) yaşında bir kız çocuğu var, Nişan bu çocuğun babası. Kumbara kaybolmuş amma, nasıl ve kimin tarafından?.. İşte burası meçhul! Şahit olarak dinlenen Elizabet: Bayan Makbulenin do - ; daha — kumbarasını nereye saklar onu bile bilmem. Diğer hir şahit: — Oda içinde, küçüğü, beyaz, parlak ve madeni bir kutu ile oynarken gördüm; diyor. Kiz çocuğuna sorulüyor: —Ne dersin yavrum? — Şapkam kaybolmuştu. Makbule ha- nımdan anahtarı alarak orada — aramağa gittim. Bulumayınca tekrar — kilitledim ve anahtarı iade ettim. Başka bir şey bil - miyorum. Bayan Makbule hâdiseyi etraflıca anlat- fıktan sonra: — Vak'ayı zabıtaya bildirmiştim; sonra mahkemenize çağırıldım. Fakat ben kim- seden davacı değilim. Nihayet üç yüz li - yakk cüz'i bir paral, Beni asıl muztarip e- den nokta bu adamın tuttuğu yoldur: Kı - zımı kendi elile fenalığa sevkediyor. , — Ne diyeceksin Nişan? — Kabul etmem efendim! Ziraat Bankasına ait olan bu kumbara- nin numarası Üğrenilecek, en son ne za - raan boşaltıldığı tahkik. ve suçluya dair deliller araştırılacak... Edirnede Tasarruf Haftası .. Tezahüratı Edirne (Özel) — Altıncı arttırma ve | yerli mallar haftası Edirnede - sevinç | içinde kutlulanmaktadır. Bötün dük - kânlar bayraklarla süslenmiş, sokakla- ra bugüne ait levhalar dikilmiş, mek - teplerde ve Halkevinde müsamereler ve konferanslar verilmiştir. Halkevi salonunda karışık orta okul okurları tarafından verilen müsamere çok güzel olmuştur. Şar muzıkası da müsamere arasında güzel parçalar çal- mak suretile halkın neşesini bir kat da- ha fazlalaştırmıştır. çalınmış. ettirilecek; suça Konyada Atlı Spor Gezintisi Yapıldı Konya — Konya Atlı spor kulübü ü- yirmisi vali Cemal Bardak- Şının başkanlığı altında ath bir gezinti yaparak Silleye gitmişlerdir. Atlı apor kulübü büyük bir av tertip etmektedir, Bu avın üç gün süreceği baber verili . yor. Nöbetçi ! Eczaneler Bu geceki nöbetçi eczançler önledet Eminönü: (Ali Rıza), — Küçükpazar: (Yorgi). Alemdarı (Eşrel). Beyazıt: (Cemil). Şehzadebaşı: (İsmail Hak - kı). Fener: (Hüsameddin). Kuragüm- rük: (M. Fuat). Şehreminiz (Ahmet Hamdi). Aksaray: (Sürm). Samat . ya: (Erofilos). Bakırköy: — (Merkez), Galatar (Karaköy). Hasköy: — (Yeni 'Türkiye). Kasımpata: (Yeni Turan), Beşiktaş: (Nail). Beyoğlu: (Dellâ g., da, — Ertuğrul, — Barı ). — Sişbi: (Nargileciyan). Sarıyer küdar: (İttihat). Kadıköy Üçler). Büyükada: (Şinasi) (Yusul). (Asaf). ( Nn!r&i Heybeli SON POSTA İzmitte Göçmenler Halkla Kaynaşıverdiler, Çok Itib Görüyorlar İzmit (Özel) — İzmit sokakları iki gün- dür yeni kan kardeşlerimizle dolu.. Başla - rında, kulaklarına kadar geçirdikleri uzun |kalpaklar, yakası tüylü, az uzunca ceket - İlerle, yassı burunlu, çökük gözlü Romanya | göçmenleri çok sıcak kanlı insanlar. Türkçeyi hafif bir dil peltekliği ile, öyle luuı konuşuyorlar ki... | — Hoş geldiniz, nasılsınız? diye soran: lara: — Hoş bulduk; çok iyi, çok rahatız. Hü- kümet bize bir baba gibi bakıyor, diyorlar Ve bilmam eklemek te ister mi ki, Gözle - rinde dost büyüklerine karşı okunan derin SEVgİ ve saygı izleri var. İzmit İlbayı, gelecek olan göçmenlerin her türlü istirahatlerini temin etmek ve yer- leştirmek için gereken işleri daha önceden | bitirmişti. ken, kalpaklar havada sallanıyor, güler yüz- | İü göçmenler taşkın bir neşe ile kaynaşıyor- du. Derincede İlbay Hâmit Oskay, emniyet | let demiryolu memurları vardı. Köy, köy, | kafile kafile vapurdan indirilerek hazırlanan | husasi trenlerle İzmite gönderiliyordu. — İz- mitte hazırlanan hanlara, depolara yerleşti- riliyor, ağırlanıyorlardı. Cumhuriyet vapuru gece geç vakit De - rinceye gelmişti. Başta vali olmak üzere alâ- kadarlar bu kafileyi de ayni intizam içinde İzmite sevkediyor. Yorgunluktan pelle pel-| b ölüğ ünlberii ülerükeek için eai | başlı bir çalışma göze çarpıyordu. | Göçmenlerin yanlarında at, inek, koyun | gibi hayvanatları da var. Bunlar içik de a-| bır, saman, arpa temin edilmişti. Kızılayın şehrimizde kurduğu aşhane - nın sıra sıra kazanları göçmenlere sıcak etli ve çok İezzetli yemekler yetiştiriyor. Ye - mekler hâlis sade yağ ve koyun eti ile pişi- riliyor. Sıcak sıcak yemekleri midelerine indi - ven misafirlerin sevincini kaydederken Kı- zlay teşkilâtmın yüksek adını saygı ile an- mak bir vatan borcudur. Göçmen kadınlarından — doğuranlar da var. Bunların bir kaçı vapurda ve bir ikisi lâh için belediye tarafından bir ekmek 'den demirci Abdullah ile arabacı Mus- şehrimizde doğurmuştur. Türk suları ve fabrikası yaptırılması kararlaştırılmış- | tafa arasında bir kömür alım satımı me- de Türk topraklarında hayata gözlerini ıı;ınW bu bahtiyar yavrulara y kdlar konmuş İ Naziıme — - Akçakoca - Cumur - Türk. Halk yavrulara türlü türlü hediyeler ver- mektedir. Anneleri memleket hastanesine kaldırılmıştır. Diğer taraftan İzmit halkı misafir göç - Romanyoalı göçmenlerden bir kafile |menlere, göçmenler onlara büyük bir ya - / yaza kadar köylünün misafiri olacak. Ken- Derinceye illk önce (Nâzım) vapuru ya- ; kınlık göstermektedir. Esnaflar çay, kahve, | dilerinin ve hayvanlarının iaşeleri hükümet maştı. Vapur demir atar, iskeleye yanaşır - |sigara ikram ediyor. Kadınlar, kadınlarını | tarafından temin edilecektir. ağırlıyarak ziyafetler veriyorlar. Bir kardeş sevgisi ve kardeş kaynaşması var. ar İ kümet şimdiden ev yaptıracak, toprak ve- HİŞLERİN Ev Kızı Nasıl Evlenebilir ? «Uzun zamandır aramızda bir türlü hak ledemediğimiz bir meşeleyi nihayet size yâ* zarak fikir ve tecrübelerimizden istifadeye karar verdik: «Bizler lise tahsili görmüş, muhafazakât bir aileye mensup kızlarız. Evlenme çağında bulunuyoruz. Gerek ailemizden — aldığımız terbiye, gerek muhit ve tahsilimiz neticesi olaral aklımız! evimizde geçiririz. Bu suretle hayat arkada: gımaz olabilecek bir erkekle tanışmak fare satından mabrum bulunuyoruz. Çahştığımız dairede erkek arkadaşlarımıza karşı da cid? di ve çekingen duruyoruz. Arkadaşlarımız* dan birçoğunun tanıştıkları erkeklerle nf feci âkibetlere sürüklendiklerine şahit oldu: ğumuz için erkeklere karşı lâkayıt bulunmas yı tercih ediyoruz. Şimdiki evlenmeler gö/ rücü usulü ile olmuyor. Bir kız hayat arka4 daşını ya baloda, ya çayda, ya sokakta se« çiyor. Bizler gibi maaşından başka - gelirl olmuıyan, az çok okumuş, fakat yukarıda ari” lattığım şerait dahilinde yaşayan bizler, na« sl evlenebilirler? » iş saatlerinin haricindeki Ankara : E.S. , İş yahatında bulunan kızların büyük derdi, erkeklere yüz verseler nasıl bir akie Bölgemize iskân edilecek göçmenlerin recek, yaza kadar tamamile müstahsil bir (, »|. xa Jaşacaklarını biliyorlar, vermes direktörü Şerif, polisler, jandarmalar, dev- | Sayısı — 3500 — küsurdur. Bunlar — ilk | hale koymaları için çalışacaktır. Tirede Su İşi Sona Erdi Tire — Kasabaya su getirme işini ü- Sin op Yolları Yapılıyor Sinap — Şehrin içindeki yollııl.ı-i seler evlenemiyeceklerinden korkuyorlar. Halbuki bence bu korkularında aldani« yarlar. Erkekler için iki yüzlü kadın var « dır. Biri eğlenilecek, öteki evlenilecek kas dn. Birincisini kendisine yüz veren kızlar' arasından seçer. İkincisini ciddiyetine, ve « karına, namusuna inandığı kızlar arasında zerine almış olan şirket inşaata başla -|mire muhtaç bir haldeydi. Bilhassa kış | arar. |mıştır. Yakında su havuzlarının temel 'mevsiminde yangın yerindeki yollar ge- atma merasimi yapılacaktır. Kasabanın ortasından geçen ve yağ- murlu havalarda taşarak bir çok evlere zarar veren dibağhane deresi de te - mizlenmiş ve taşma ihtimallerinin önü | |alınmıştır. Dere üzerindeki tahta köprü- nün yerine de beton köprü yaptırılmış - tır. Gaziantepte Gılccelı—YîlEr Ekmek Fabrikası Yaptırılacak Antep — Şehrin ekmek işlerini 1e- tır. Fabrika gelecek yıl — yaptırılacak- tır. Burdur Halkavinin Yeni Kolları Burdur — Halkevi musiki ve edebi - yat kolları teşkilini, bir de mecmua çı- karılmasını kararlaştırmıştır. ae Antalya Köylcrı'nile Spor Sevğisi YA Antalyada bir köy gezisinde köylü ile hasbühal Antalya (Özel) — hakkandaki bilgilerini arttırmak için her on tedir. Halkevi köycülük komitesi köylünün noksanlarını tetkik ve isteklerini dinlemek, htiyaçlarını karşılamak, hastalarını muayene etmek, ekim işleri beş günde bir köy gerintileri tertip etmek- Bu geziler sırasında köy sporları göz çekmektedir. Köylüler ecdattan kalma sporlar- dan bir çoğunu terketmemişler ve aralarında müsabakalar tertip ederek bu oyunlara |devam etmişlerdir. delikanlısı ciridi Bunlardan güreş ve cirit pek ileridedir. Süleyman adlı bir köy 45 metredeki hedefe tam isabetle atmıya muvaffak olmaktadır. Fa- İçilmez bür şekil alıyordu. Belediye bu meseleye ehemmiyet vermiş ve yolların yapılmasına başlamılmıştır. Bu arada şehir kenarındaki eeki me- İzarhk ta kaldırılarak geniş bir mey - danlık elde edilmektedir. Yeni caddeler açıldılça Sinep güzelleşmektedir. Havzada Bir Kavga Üç Kişi Biribirlerini Yaraladılar | Havza (Özel) — Pazar mahallesin- selesinden kavga çıkmış, Mustafa ka - yın biraderi Ali baba ile birlikte Abdul- lahın yolunu bekliyerek yakalamış ve dövmüştür. | Bu dövüşme sırasında Abdullah Ali | baba ile Mustafayı, onlar da Abdullahı | ağır surette yaralamışlardır. Yaralıla -| rın üçü de Samsun memleket hastane- sine kaldırılmışlardır. | Alpulluda İki Hırsız Yakalandı | Alpullu (Özel) — Burada ara sıra hırsızlık vak'aları olmakta idi. Zabıta pek kurnaz davranan bu hırsızları ya- kalamak için tedbir almış ve hırsızları kunduracı Mustafanın dükkânmı gece- | leyin soyarlarken cürmü meşhut halin- | de yakalamıştır. Hırsızların yakalan - masında komiser İhsan ile arkadaşları- nan büyük gayretleri görülmüştür. Hırsızlar Hayrabhplulu Ahmet oğlu |lbrahim ve Hasan oğlu Hasandır. Her likisi de adliyeye tevdi edilmişlerdir. İzmirde Bir Yelkenli Kazaya Uğradı İzmir — vİstanköy» e gelmekte olan bir yelkenli fırtımaya tutularak dalga - ların şiddetile Seferihisar sahillerine sü- rüklenmiştir. Bunun Marya adlı İtalyan bandıralı bir yelkenli olduğu ve Sıhx-. dan kireç yükliyerek çıktığı anlaşılmış- tır. Yelkenli içinde bulunan üç tayfa kurtarılarak İzmire getirilmişlerdir. Nazillide Muallimler Toplantısı Nazilli (Özel) — Beşeylül okulunda bütün ilk öğretim öğretmenleri ispekter | Hüsameddin Özelin başkanlığında bir toplantı yaptılar. 935-936 de: me- | kat bu sporlar kaideleri bilinerek yapılmamaktadır. Bunun için köy gençlerine spor İseleleri ve diğer önemli kültür işleri gö- kavaidinin öğretilmesine de çalışılacaktır. rüşüldü, kararlar verildi. Bana evlenememek tehlikesinden bah « seden bu kızlar, bilâkis en doğru evlenmi yolundadırlar. Erkek tanımak için ne ba « loya, ne çaya gitmeğe, ne de sokakta Hlort yapmağa mecbur — değildir. — İş ha - yatında onları bir çok erkekler tanır. Ve bul erkeklerden biri bir gün onlara talip ola « Onun için ciddiyetinizi bozmayınız. Tut- tuğunuz yoldan sapmayınız. Kismetinizi kendiniz aramayınız. Kısmet size gelecek - ür. TEYZE Bir Doktorun Günlük Çarşamba Notlarından (*) Donma Geçiren Hasta Soğukta Donmuya Karşı Yapılacak Tedavi Kar ve tipili bir gün, Anadolu şehirle - rinden birine yakın bir dağ hanında so- eçiren bir hns- nde hastalanmış. Hekimsiz yerde hastalığı artmış. Şehre getirmeğe karar vermişler. Şehir ve köy mesafesi uzun. Vesait bir saldan iba« rettir. Yarı yoldaki hana gelmeden yar yım saat evvel başlıyan bir tipi ve kar fırtınasında hastanın birden vücudunun üşüdüğünü ve nefesin hafiflemeğe ve kısalmağa başladığını görmüşler. Ta « yıyıcılardan biri omuzuna yüklemiş ve olanca süratile koşarak hana getirmiş. Tesadüfen gördüğüm bu hastanın kol. lam amunuü ve ayaklarım karla oğma - ğa başladım. Kalbini bir kâfüru şerınga- sile kuvvetlendirmeğe çalıştım. Başımı ve yüzünü soğuk su ile sildim. Sun'i te- neffüs hareketleri yaptım. Donmağa başhyan ve derince bir uykuya dalmış olan — hastam — harekete — başladı. Donmağa başlıyan kan harekete geçti. Kalp darbeleri kuvvetlendi. Teneffüs daha tabilleşti, sıcak bir tarçınlı çay ha- zırlattım ve ondan — sonra — kol ve el hareketlerini yaptırdım. Hafif sıcak ©- daya da iyice açıldıktan sonra — xirdi Sıtmadan sonra gelen kansızlığı ve asıl hastalığı için ayrıca kinin ve iyot şu « rupları yazdım. Sayın karilerim: Karda ve soğukta don- mak tatlı bir uyku getirir. Bu zaman sı- cak yere girmekten sakınmalı ve soğuk su ve karla vücudu ovmalıdır, (*) Bu notları kesip saklayınız, yar hut bir albüme yapıştırıp - kolleksiyon yapmmız. Sıkıntı zamanınızda bu notlar bir doktor gibi imdadınıza yetişe” “ir.