23 Aralık 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Aralık 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

23 Birinci Kânun Hergün “iResimli Makale NE Ki Gömü İ F.R. Atay mm Bu satırları yazdığım masanin” üs- tünde 35 milyon lira var. Sakın bir altın gömüsü bulduğumu zannet- meyiniz: Muharrir arkadaşımın getir- diği sekiz bez parçasından bahsediyo- rum. Yerli mallar pazarında Kayse- ri'den ilk gelen bu dokumaları siz de görmüşsünüzdür. Pamuğunu saman fiyatına atan Türk köylüsünün kesesinden, bu ba - sit bezler için yılda 35 milyon lira çık- makta idi. Meselenin ne kadar kolay halledilmiş olduğunu biliyorsunuz. Beton bir fabrika kurduk; | tezgâhlar satın aldık; Sovyet Rusya'da bir kaç Usta yetiştirdik ve senesinde bezimizi dokumağa (başladık. o Cümuriyetin 1934 - 35 yılında bu kadar kolay ba- şardığı bu dava, 1914 yılında imkân- sızdı, Gümrük istiklâlinizin her hangi bir yerinde küçük bir gedik açınız. Damping fiatlarının hücumu altında bütün eserin nasıl temelinden sarsıldı- ğını görürsünüz, Kalitere Japon * bezinden! “yüksek, ondan on santim daha enli ve ilk mad- desi, Türk köylüsüne vatandaş emeği kıymeti ile ödenmiş ölan bezimizi, yalnız 6 kuruş farkla satıyoruz. Bunun mümkün oluşunun sebebi de, endüst- rimizi yabancı kapitalin karışık sömür- ge hesaplarına teslim etmemiş olmak- liğımızdır. Eğer milli istiklâl mi. bakımından, milli kapitalle olsaydı, memlekette gene fabrikalar kuruldu - ğunu görürdük: Fakat pamukçular ve işçiler zenci gündeliği ile çalışmakta, köy fakir kalmakta, hazne boşalmakta devam edip giderdi, Milli endüstrimizde her şeyde geri ile © işlenmektedir; hiç bir şey sömürülmekte değildir . İşçilerimize en medeniğ şartları vermeğe çalışıyo- ruz; ilk - madde fiatlarının tarlaya refah götürmesini esas tutuyoruz; fab- rikalarımızın yanında işçi ve usta ev- İeri, lokanta ve kooperatifler, mektep ve her türlü spor meydanları birlikte kurulmaktadır. Millt endüstirinin maksadı, yalnız kullandığımızı memlekette yapmak değildir. Cemiyetin medeniğ seviyesi- ni yükseltmek, tarladan lâboratuvara iliki kadar, bütün sây adamları için hayat| Kızılay Cemiyeti Kapalıçarşı kolu ta- istandardını ilerletmek, makine ve tek-İrafından dün Beyazıtta dört yüz küsur niği cemiyetin refahı hizmetinde kul-| yoksul çocuğa ayakkabı dağıtılmıştır. lanmaktır. Burada yerli malı edebi -| o Yapılan tasnife göre 2 inci mektep: yatı, âdeta mistik kuvvetini alıyor; (ten 26, 5 inci mektepten 25, 6 ıncıdan Göğsümüzün bir milli zafer gururu ile | 25, 7 inciden 55, 20 inci mektepten 10 kabardığını hissediyoruz. çocuğa, Anadoluhisarı mekteplerinden Sanatınızın güzel eserlerini, tarihi -!10, kız orta mektebinden 25 muhtelit nizin güzel hâdiselerini, meydanlarda | mekteplerden 32, musevi mektebinden İSE, omre senar: fakir Socuklatından 170 yavruya çift ayakkabı tevzi edil - miştir. Kurum kolu bu suretle 408 çocuğa bayram arifesinde büyük bir sevinç ver- miştir. ekono - milli sây ve tamamlanmamış Sevindirdi ki anıtlarınızı seyrederken veya göste rirken hangi hissi duyuyorsanız, giy- diğiniz, kullandığınız eşyanın yerlisini görür ve gösterirken aynı hissi duy - caksınız. Ancak bu suretle devam etmekte o-| SUT aşi gi lan istiklâl savaşının her sene yeni bir) Göçmenler İzmit Köy- Zaferini tadacaksınız. Kayıtsızlık ve ii Mari öralcalğudaniğinı lerine Yerleştiriliyor BI vurunuz; Terbiye ve şuur, makine| (İzmit, (Özel) — Şehrimize gelen ve tekniğin muvaffakıyetine yardım, #öşmenlerin İzmit köylerine | sevkleri| edecektir. - Ulus « Tan başlamıştır. Belediye ve sıtma müca- güni dele doktorlarının iz tedbirleri saye yi Bir Ibtilâl Teşeb- sinde göçmenler arasında baş gösteren büsü Meydana ufak tefek hastalıkların önüne geçil « Çıkarı'dı miştir. Tallinn «Estonyada» 22 (A.-A.) — Dün de ihtilâl | hareketine iştirakten Mmaznun bir çok kimseler tevkif edil -' miştir. Tevkif edilenlerin yekünu yüze | Yarmaktadı Diğer taraftan Helsinskiden bildiril. ! diğine göre Finlandiya polisi, Finlandi- Ya ve bilhassa Helsinskideki komplo - İSTER İ neşriyatından: «BON POSTA e Deniz kadın gibidir, inanmak olmaz, derler, En sakin havada denize açılırsınız, enginlerde sizi bekliyen tehlikenin ne oldu- ğunu bilemezsiniz. Kuytu karanlıklar içine gizlenmiş bir fırtına, bir bora, geminizi altüst edebilir. En emin sandığınız bir anda en büyük tehlikelerle muhatsmız. Bu tehlikelere karşı koyacak iki vasıta vardır: Usta bir kaptan, sağlam bir gemi ken her an fırtma, MB Hayat Denizinde bir tayfun, bir kökremiş denizle karşıla - şacağınızı hesaba katmak ve ona göre hazırlanmak mecburiye- tindesiniz. Önce usta bir kaptan olmalısınız, sonra da bindi- iniz geminin sağlam olmasına dikkat etmelisiniz. O vakit pervasızca hayat denizine açılabilirsiniz. Yoksul çocuklara ayakkabı NAN Bulgarca Nvo Dni isimli bir Bulgar gazetesinin efsanevi «1934 senesinin mart ayının 26 smda (Nercasit) isminde «Iİ» bir Türk Burgaza gelmiş ve bir kaç gün sonra bura Türk halkından İ. Niyazi, 29 yaşlarında Müeyyet, 50 yaşında Hasan ve 67 yaşında avukat İsmail Celil ve Cemal namların- daki Türklerle temasa geçerek bunlara maksadını anlattıktan e dağıtılırken 408 Çocuğa Ayakkabı Kızılay Yoksul Çocukları m Yoksul bir yavra sevindiriliyor İSTER harekâtı hakkında muşlardır. Elde edilen bu askeri malümal, şifre ile ve telgrafla bildiril. mekte imiş, bu da şöyle yazılıyormuş: «Elbiseler 90 dan 140 liraya kadar satıldılar», bu da: «9 dan 14 üncü kur'a efradı | Çekoslovakyanın İç Ve Dış Siyasası | Gumhur Eaşkanı Eenes Diplomatları Kabul Etti Prag, 22 (A.A.) — Kor diplomati- ği kabul eden Benea, gerek iç ve gerek İ i Sözün Kısası | Yazı Çok Olduğu İçin Bugün Konamadı Aylık Bir İstatistiğe Göre Cihan Ekonomisi Cenevre, 22 (A.A) —Milkiiler Ce. miyeti ekonomi bü redilen aylık ii sinde esaslı olduğunu (göstermektedir. memleketlerin endüstri sahasındaki faaliyetinin 1935 senesinin son on ayı içinde geçen senin ayni devresine na - zaran önemli bir surette artmış oldu - e G Xu görülmüştür. Hayek : “lr mina ve ri yam Sovyet Rusya, İtalya, Almanya, Şili, Macaristan ve Japonya yüzde on iki - den yüzde yirmiye kadar çıkan bir te- rakki © kaydetmişlerdir. £ Teşriniev « vel ayındaki cihan ticaretinin değeri - nin yekânu da bazı mühim mahsulât se | fiyatlarının yükselmesi sayesinde his- solunacak derecede artmıştır. Mançuko Mogol Sınır Karakollarında Moskova, 22 (A.A.) — Japon ve Mançuko kuvvetlerinin Mogol halk cu- muriyeti sınır karakollarına yaptığı son taarruzun gizli sebepleri hakkında sinking'den şu haberler gelmiştir! Japonya, Mançuri ile Mogol halk cu- muriyeti arasındaki müzakerelerin ke- silmesinden sonra, Kvantung ordusu - nun Mançurya şubesi Mongolistana mü» tenddit hücumlar yapmak ve hattâ memleket içerisine doğru ilerlemek dış işlerinde Mazarik tarafından çizi -| için Tokyodan münsmade almağa teşeb- len siyasayı takip etmek istediğini te - min etmiş ve bu siyasanın, muhtemel müşkülleri atlatmak ve mâzide bina e- dilen eseri sağlamlaştırmak için en iyi bir teminat olduğunu söylemiştir. Dış siyasa hakkında izahatta bulu- nan Benes, her şeyden evvel sulhun te-| minine matuf çalışmalara devam edil- meesi dost ve komşu milletlerle iş bir - liğinde bulunulması lâzım geldiğini söylemiştir. Amerikadan İtal- yaya İhracat Arttı büs etmiştir. Fakat Tokyonun bir cevap vermek- te acele etmemesi üzerine, Kvantung ordusu bu hareketleri kendi mes'uliye- İt altında yapmağa karar vermiştir. Çinli Talebeler Nankine Yürüyorlar Tien Çin, 22 (A.A.) — 200 kadar ta- lebe milli hükümeti düşmanlara karşı harekete getirmek için Nankine doğru yola çıkmışlardır. BELÇİKADA Almanya Hesabına Vaşington, 22 (A.A.) — Tecim of. Casusluk Yapan 4 sinin son teşrin ihracati hakkında neş- rettiği son raporun işarel ettiğine gö- re, Amerikan teciminin gerek | İtalya ve gerek İtalyan doğu Afrikasiyle ©- lan faaliyeti mahsus bir derecede art- muştur. Tecim ofisinin raporuna göre, son teşrinde İtalyaya yapılan ihracatın ye- jkünu 9.055.000 dolara çıkmaktadır. İ Geçen senenin ayni ayında bu ibracat müştekatı, 1.054.000 dolarlık bakır, dolarlık traktör ve 71.000 dolarlık ta otomobil İtalyaya ve doğu Afrikasına ihraç olunmuştur. Muğlada Yağmur Ve Dolu göz açtırmamıştır. 40 #ilimetreden fazla yağmur yağmıştır. Bu müddet içinde an - cak bir iki gün güneş görünmüştür. Bir de- fa da dolu yağmıştı MA! İNAN ve plânlarile Bulgar askeri mıntakalarınn malümatı buna temin etmeğe koyul - 8.519.000 dolar idi. Son teşrin ayı için-| de 1.252.000 dolarlık petrol ve petrol! (323.000 dolarlık hurda çelik, 192.000 Mun ipuçlarını ele geçirmek için tahki- katına devam etmektedir. Helsinskide “Siyah Ayı» adındaki kahve başlıca Müttehimlerden Nazbinin umumi ka - targâhı idi. Bu adamın muhakemesi, Yubat aymda Tatlinm'de başlıyacaktır. ; sonra Sofyaya gitmiştir. Bundan sonra da Bulgaristanı terket - miştir. Casusluk maksadile Bulgaristana gelen bu Türkün arka- İSTER İNAN İSTER silâh altına alındılar» manasını vermekte imiş.» INANMA! i Kişi Yakalandı Liege, 22 (A.A.) — Almanya hesa-s bına Belçika ordusunun topçu teşkilâ- tı ile harita şubelerinde (o casusluk e- den ve öğrendiklerini Lüksenburg va- sıtasiyle Almanyaya bildiren dört Bel- gikalı yakalanmıştır. Suçlular itirafat- ta bulunmuşlardır. Mühendis Mekte- binde TahkikatBitti Önaya'x Olan ar Mektep- tei Tardelilecekler Mühendis mektebindeki o grev hâdisesi Muğla, 22 (A. A.) — Havalar 25 gün-| dolayısile, mektepte tetkikat yapan iki denberi çok yağışlı gitmiştir. Yağmur hiç| kişilik teftiş beyeti Ankaraya dönmüş- Anlaşıldığma göte, tahkikatm neticesi talebenin temamen aleyhinedir. Her sı - mftan iki üç talebenin tamamen tardolun - mas ve yine her sınıftan beş kadar talebe- İnin de leylilikten nehariliğe çıkarılması ka- rarlaştırılmıştır. Maamalih son kararı Nafia Bakanlığı sından yukarda isimleri geçen Türkler, Burgaz sevahilinin ve || verecektir. Talebe, yemekleri eskisine nis- betle düzeldiğini söylemektedir. Dün Senelik Kongre Yapıldı Dün saat 14,30 da Mühendis mektebi i Talebe Cemiyeti Halkevinde senelik kon - gresini toplamış ve bi: yıllık çalışma rapo- ru İle yapılan itler görüşülmüştür. Bu arada som grev bâdiesi dolayısi- İe vaziyeti eikâni urumiyeye tavzih etine- diğinden do'ay: idare heyeti tenkit olun - muş, meticede, yeni idare heyeti seçimi yar ,pılarak kongre bitirilmiştir.