15 Mayıs 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

15 Mayıs 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa . a— SON POSTA e Hergün Eski ve yeni Roma . Zeecri tedbirlere Niçin devam ediyorlar? * Eski ve yeni Roma R omulus devrinde Roma büyük — bir imparatorluk we milâttan bir yıl sonra Truvalılar zamanında Avru - panın bir kısmını, Yakın Şarkı — ve şimali Afhikayı istilâ etmişti. Roma, o devrin en büyük, devleti idi. Nüfusu 100 milyona varmıştı. Benito Musolini eski Romayı ihya ile meş- guldür. Evvelâ Roma şehrindeki eski en - kazı meydana çıkardı. O vakitten kalan olmuş, en kudretli binaları tamir ettirip güzelleştirdi. Mey - danları genişletti. Ve büyük Piyaza mey - danını yeni Roma kuruluşu için verilen nu- tukların sahnesi haline getirdi. Bu iş bittikten sonra büyük Roma im - paratorluğunu yeniden kurmak — bülyasına düştü. Ve bu işe Afrikada bir müstemleke kurmakla başladı. Habeşistanın ilhakı bu programın ilk maddesini teşkil ediyordu. Onda da muvaffak oldu. Yeni Roma im - paratorluğunun — arazisi 5000 — kilometre murabbar genişledi. Kral ayni zamanda Amparator oldu. Şimdi programın ikinci maddesini tat - bik için hazırlıklar başlamıştır. Habeşis - tanda yerlilerden mürekkep bir buçuk mil- yon kişilik yeni bir ordu ihdasına teşebbüs edilmiştir. Bu ordu Afrika ve Asyada yeni topraklar fethi için kullanılacaktır. Roma zamanındaki şeranit bugün mev - cut değildir. Dünya büsbütün başka şartlar içinde bulunmaktadır. Eski Roma impara- torluğunun yerini İngiliz imparatorluğu al- mıştır. Eski Romayı kurmak, bugünün Ro- ma imparatorluğile çarpışmayı göze al - madıkça mümkün değildir. Binaenaleyh bugünün meselesi İtalya ve İngiltere meselesidir. İngiltere bu tehlikeyi hissetmiştir ve da- ha şimdiden kendisini yarın mukadder ©- lan tehlike için hazırlamağa başlamıştır. Er geç bu iki devlet karşı karşıya kalmak imecburiyetindedir. * Zecri tedbirler devam ediyor B talyan ordusu Adisababaya girdikten I sonta zecri tedbirlerin iflâs edeceğine ve terkedileceğine hükmedilmişti. Fakat İngiltere zecri tedbirleri bırak - madı. Bilâkis mesele halledilinciye kadar bunların devamında ısrar etti. Nihayet Milletler Cemiyetinin pazartesi günü toplanan konseyinde de on beş ha - ziranda yapılacak toplantıya kadar zecri tedbirlerin devamı kararlaştı. İngiltere niçin buna devam ediyor? Çünkü bütün rivayetlere ve zecri ted- birlerin müsbet netice vermediği iddinları- na rağmen, İtalyanın mali ve iktisadi va - ziyeti pek düzgün değildir. Zeeri tedbirlerden sonra İtalyanın altın stoku dörtte bire inmiştir. Hariçten geti teceği malların parasını altın olarak öde meğe mecbur olduğu müddetçe, elinde ka- lan stok altın ona üç ay daha ancak yeti - gebilir. İtalyanın ithalât ve ihracatı, zecri ted- birlerin tatbikindenberi, yarı yarıya in - miştir. Bu yüzden İtalyada kıtlık ve buh - ran vardır. Fakat zafer neşe ve sarhoş - Tuğu şimdilik halkın bu hakikati görmesi- ne mâni olmaktadır. Fakat sarhoşluk ge » çip te İtalyan millı yıldığı zaman karşı- Taşacağı acı hakikat onu her halde sevin » dirmiyecektir. Bugünkü harpler yalnız silâh harbi de- Bil, silâhtan ziyade iktisadi ve malidir. İk- tisadi harp bir milletin elini kolunu bağla- yıp âciz mevküne düşürmeğe kâfi gelebi - bir. İngilterenin zecri tedbirlerin - devamını isternesinin sebebi budur, Özlü sözler: Ölüm, bir erkeğin bir kadından evvel geçebildiği yegâne kapıdır. Dumas Fils Ölüm! Güzel dediğimiz şeyleri senin karanlığında kaybetmeseydik seni — bilme- yecektik, M. Morgan Ölüm... Karanlık, daracık soğuk bir toprak yığını içine bapsolmaktır. Goethe Ölüm, bizim bitişimiz, fakat —hayatın devam edişidir. 5. Pinar Resimli Makale Müânialı at yarışı hiç seyrettiniz mi? Da- ha birinci mâniada bir kaç kişi yere seri- lir. Her mâniayı geçişte yarışçıların adedi azalır, Gitgide sona ya bir, ya iki kişi ka- be. Mânialı yarışta kazanmak için hem iyi bir at sahibi, hem de iyi bir binici olmak lâzımdır. Hayat ta buna benzer bir mânialı ya- rıştır. Hepimiz kör topal bu yarışa karışı- va. Kimimiz ilk müniada düşeriz, her mâ- niayı atlayışta bir kaç şehit veririz. Son mâniayı atlıyarak muvaffakiyet — kazanan- lar parmakla gösterilecek kadar azdır. Hayatta muvaffak olmak — için de iyi bir karak'er, ve bu karakteri iyi kullanmak için kuvvetli bir bilgiye ihtiyaç vardır. Ha- .yıı— mânialı yarışına ancak bu — şartlarla iştirak edersek muvaffak olabiliriz. Bir tırnak parçası Neler yapabilir ? Finlândiyada bir hastahanede - tırna- Şanı yuttuğu İçin a- meliyat — yapılmak Küzumu — hissedilen afak bir çocuğu bir #peratör kesip bi gerken, çocuk — na- tlsa öksürmüş, ve yutulan tırnak, —©- peratörün — gözüne giddetle — çarparak adamcağızı kör et- miştir. Halk tarafından — niçin tanınmamışlar Almanyada Göring, Göbels ve Doktor Şaht, kır lokantalarının birinde — bir gün yemek yemişler. Fakat şayanı hayret bir şey olmuş, bu üç lideri kimse tanımamış, bunun sebebi şu imiş: Göring o gün üni- formasını giymemiş, Göbels konuşmamış, ve doktor Şaht ta hesap yapmamış. * Almanya: sevilmeyen #ampiyon Almanyanın meşhur otomobil şampiyon- Jarından Stück bir yahudi kızını sevip al - dığı için halkın nazarından düşmüştü. Es - ki şampiyon geçen hafta zarfında Bavye- rada yapılan bir otomobil müsabakasına iştirak ediyordu. Yollara, «Stücke tükürü- müz, ırkımıza hiyanet eden kahpes şeklin- de yazılar yazmışlar ve kazanamamasını te- min için de etraftaki çığırtkanlar, bütün gayretlerle uğraşmışlardır. Buna rağmen Stück birinci gelmiş, ve birinci mükâfat olarak, Hitlerin imzalı bir resmini almıştır. * Öküzleri ve Mandaları için yeni bir usül Bir Franmız mühendisi, kurunu ülüdan zamanımıza kadar intikal eden bir usulü değiştirmek teşebbüsüne girmiştir. Bu te- şebbüs şudur: — Malümdur ki, çiftçiler ve sürücüler, öküzleri mandaları, eşekleri, ya değnekle ya kamçı ile yahut ta çivili — bir değnekle dürterler. Bunun gayri medeni olduğunu gören bir Fransız mühendisi bir vcu demir bir elektror — vasıtasiyle bu işi gördürmeği münasip görmüştür, hayvanın istenilen tarafa, elektrikli bir demirle doku- nuyorlar, ve bu temas, çividen, kamçıdan fazla tesir ediyormuş. * İngilterede yen! bir hastalık İngilterede yeni bir hastalık meydana çıkmış ve şimdiye kadar on tanesi çocuk- larda ve iki tanesi büyüklerde olmak üzere 12 vak rülmüştür. Bu hastalığın ismi Adenite Crebrale'dir. Ârâzı, birdenbire ateşin yükselmesi, sesin kısılması, badem- cikler şişmesi ile görünüyor ve dimağda bazı teşevvüşat yapıyormuş, bu — hastalık bilhassa kalabalık mühitlerde görünüyor- p HERGÜN BİR FIKRA Asansör Meşhur çikolata rengi artist Jozefin Baker geçen sene Pariste, hususli oto - mobili ile bir gezinti yaparken, kaza ile, başka bir artistin arabasına çarptı. Bu çarpışma neticesinde, hâsıl olan sarsıntıdan midesi düşen artist Joze - fin Bakeri mahkemeye verip, kendi - sinden 150,000 frank tazminat istedi. Mahkemede, Jozefin Baker bu id- diayi işitince: — Allah Allah! dedi; bu kadar çok tazminatı ne diye istiyor? Yoksa, mi - desini yukarı kaldırtmak için asansör mü yaptıracak ) b Paraşütle atlıyan İnm Ne duyuyormuş? Fransız — kadın p a raşütçülerinden biri bir. muharrire tayyareden paraşüt- le ilk defa atladığı zaman neler düy- duğunu şöyle anlat. maştir T İama b tü ASA lü aşağıya atlamak istemiyor. -Nihayet (N '/ /> bir şuursuzluk âmı geliyor. Ve — kendinizi koyuveriyorsunuz, bir müddet — boşlukta yuvarlanıyorsunuz. O zaman hemen hemen hiç bir şey histetmiyorsunuz. Biraz sonra dehşetli bir sarsıntı ile kendinize geliyor- sunuz paraşütünüz açılmış. siz de ağır a- Gır yere iniyorsunuz. Paraşütçülüğün — en zevkli Amı işte bu zamandır. O zaman bü- yük bir marifet yapmış gibi, göğsünüz ilf- tiharla kabarıyor. * Flandenin hatası Fransız Dış İşleri Bakanı Mösy& Flan- den, Musolini'nin Habeşistanı ilhak etmek niyetinde olduğunu öğrenince telefonu a- çıp bizzat Musoliniye bunun imkânı olma- dığını, ancak Habeşistan üzerinde İtalya- min himayekâr bir vaziyet takınması lâzım geldiğini söyleyecekken, bu iş için — daha dolambaçlı bir yol bulmuş ve «Roma sc Gönü bu işe tavassut etmiş, Şambrön rayına gidince, Musoliniyi, kabi- nesile hali içtimada bulmuş ve yanına soku- Tamamış, Musolini içtimaı bitirir. bitirmez, derhal pencereye çıkarak, ilhak — kararını ilân etmiş. Bu satırları yazan Fransız gazeteleri si- yasette bazan acele etmemek, tamiri müş- kül neticeler tevlid eder» diyor. Geğree ee İA Fransız doktorları bu hastalığın Manş denizini geçmemesini temenni etmektedir- ler. SÖZ ARASINDA Çiçek koklamanın da Usulü varmış l Güzel bir çiçeği, bir Tâvantayı kok- lamak, için — derin derin nefes alır, kokuyu — ciğerleri- j mize olanca kuv- | 4 vetimizle — çekmek | Mt isteriz, Almanların tesbit — ettiklerine nazaran bu çok hatalı imiş, kokunun tam zevkine varabilmek için kısa ve yavaş ne- fes almalı imiş. * Hastaya gitmeyen bir doktornn ölümü Gece vakitleri, tehlikeli — zamanlarda hastaya çağrılıp ta, uykularını terkedemi- yerek içtimal vazifelerine koşmayan dok- torlar dünyanın her tarafında tcessür — ve asabiyetle tenkit edilmektedir. Avrupa gazetelerinin birinde okuduğumu za nazaran, geçenlerde Paris civarında bir gece yanrısı, bir hasta için, civardaki meş- hur dektorlardan birini çağırmak — İâzım gelmiş. Doktor, derhal gelemiyeceğini, an- cak isterlerse, sabahleyin hastayı — muaye- me edeceğini bildirmiş, hasta, kalb krizi geçiriyormuş ve evdekiler ümitle doktoru bekliyorlarmış. Doktora giden adam, — eli boş dönünce, hep beraber beddua etme- ge başlamışlar, garip bir tesadüf — neticesi olarak © gece hastaya gelmek istemeyen doktor sapasağlam bir insanken birdenbi- ve bir kalb ânzasına tutulmuş, derhal bir arkadaşını çağırmış, fakat kimseyi — bula- mamıştır. Neticede hasta kurtulduğu — hal- de, imdadına yetişmek istemeynn doktor | ölmüştür. * Dünyanın atlattığı tehllke Delport isminde Belçikalı bir Astro- nüm, şimdiye kadar kimsenin keşfedeme- diği bir yıldızın dünyaya aydan daha faz. la yaklaştığını ve küremizin iki milyon ki- lometre civarından geçtiğini tesbit — etmiş- tir. Bu yıldız. dünyaya çarptığı — takdirde büyük bir felâkete maruz kalacağımız mu- hakkak ise de, (Delport) un yaptığı tet- kiklere nazaran komşumuz haddini — bili- yor ve dünyaya lüzumundan fazla yaklaş- miyormuş. * Boşanmada sür'at rekoru Los Ancelos dünyada işleri süratle ba- şarmakla maruf bir yerdir. Ceçenlerde hâ- kim sekiz saniye zarfında on senelik bir yuvayı dağıtmıştır. Kadın mahkeme huzurunda: — Kocam hoşuma gitmiyor, demiş. Ve hâkim de: — Sizi boşadım demek suretile mesele- yi bitirivermiştir. İ | STER İNAN İzmit muhabirimiz yazıyor: Kâğıt fabrikasının maddei asliyelerinden birisini teşkil eden göknar ağacı yabancı memleketlerden gelmektedir. Memleke timizde bol olan bu ağacın memleket dahilinden tedarik edil - İSTER İSTER İNANMA memesinde seböbini tetkök'etmek istodün. Verilm melâmat be- bi (4,5) lira olduğu İNAN İSTER İNA mi şaşırttı. Göknar ağacı Sivastopol teslimi Beher metre mik'a- halde bu ağacın memleketimizde ayni mik- tarın teslimi (12) Hra kadar bir para tutmaktadır, NMA! Rakıdn;ı iınzilj. Elektriğe zam! E. Ekrem-Talu ir ay içerisinde gazeteler iki t vagazı, elektrik ve telefon ücretlerine istemiş.. diğer taraftan ispirtolu içkileri sürümünü artırmak için bunların satış yatlarından tenzilât yapmak — tasavvurl varmış. Bu iki haberin ikisi de insanı şaşırtacall| #vurunu, mantıkını unutturacak, yerleşmik kanaatlerini altüst edecek Bir yandan, ana v medeniyetin nimetlerine bir an evvel vuşturmak, her vilâyetin her — kasabası her kasabanın her — mahallesine — elektril verdirmek, odun sarfiyatına nihayet — vef'i dirip ormanlarımızı tahripten — kurtarmali için kömür ve havagazı istihlâkini —artıf! mak, telefon gibi bu asırda mübrim bir iht* tiyaca tekabül eden medeni bir — vasıtı gümüllendirmek isteyen, bu maksadla mali fedakârlıklara katlanan, kıymetli gayretlei sarfeden bir hükümet.. sonra da bu karşısında, bu fedakârlıklarla bu gayret leri körleştirecek metalip serdeden bir bet lediye var. acaip haber neşrettiler: Yeni bemşerilere çok ağır gelecektir. Esasen muhtelif vergilerle çok bahalır . ya gelen elektrik kilovatı, havagazı metrd mik'abı ve telefon mükâlemesi, kâsenin gindeki suyu taşıracak olan bu yeni dami* la ile, İstanbul halkının bir kasmını meder niyetin bu suretle «külfet» haline gelecel |? «nimet» İerinden soğutacak, — vazgeçiret Diğer taraftan, zehirleyici mahiyeti #0 (i götürmeyen ispirto ve ispirtolu — içkilerit #örümünü artırmak için fiyatlarını indirif de, bu zehri harcılğlem kılmak, onu, baha hlığı yüzünden şimdiye kadar sokulamadıt d yerlere sokmağa çalışmak ta belki malf politika bakımından faydah, fakat bakımdan çok zararlı ve tehlikelidir. Onun içindir ki İstanbul şehrine İâzınt olan varidatı, havayici zaruriyenin bugüt ön safında yer alan elektrik, gaz ve tele fon gibi şeyleri bahalılaştırarak temin etr mektense, içki fiyatlarını olduğu gibi bıra« kıp, bundan belediyelere bir hisse ayırmali idare hikmetine daha uygun ve sosyal ba kımdan daha hayırlı olur sanırım. Bu suretle eski bir darbı meselin hüks münce: «Hem şamdan temizlenir, hem de pilâv yağlanırt» Biliyor Musunuz ? | — Eski Alman imparatoru Vilhelm umumi harpte Osmanlı ordusunda hangi rütbede idi? 2 — Meşhur Timurlenk nerede doğ « muştur? 3 — Madam de Stael kimdir? 4 — Amerika bayrağında kaç yıldız vardır? 5 — Gündüz uyuyan, gece gezen kuf hangisidir? (Cevapları Yarın) * Dünkü suallerin cevapları : | — Orangotan en çok Somatra ve Bore neoda yaşar. 2 — Tam öğle üstü güneş toprakta hiç bir gölge yapmaz. Fakat bu ancak kaç saniye sürer. Müteakiben hareket eden zi ya, gölge vermeğe başlar. 3 — Kız kardeşle erkek kardeşin, baba ile kazın, ana ile oğlun evlenmesi cari olan eski bir diyar Mısırdır. 4 — Ayin dünya etrafındaki hareketile, kendi mihveri etrafındaki hareketi müd « detleri ayni zamanda olduğu için ayın düne yadan yalnız bir yüzü görünür. Özlü sözler seraibramitiğilnizüz Kâinatta her şeye ilk defa isim verilir« ken, eminim ki ADEM hayvanlara, HAV: VA da çiçeklere isim koymuştur. W. L. Phelps Bir devir açan Bbütün — ihtilâl ha- reketleri yazı ile değil söz ile yaratılmış” | 4