5 Temmuz 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

5 Temmuz 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

HABERLERi ;BON POSTA Filistinde vaziyet daha fenalaştı Arap - Yahudi kavgası, Arap - İngiliz mücadelesi mahiyetini alıyor Kudüs 4 (Husust) — Filistinde vaziyet henüz mübhemdir. | tattukları siyasetten memnun değildirler. İye henüz halledilecek bir eafhaya girmemiştir. Arap - Yahudi mücadelesi, Arap - İngiliz mücadelesi mahiyetini almıştır. İn- giltere fevkalâde komiseri bütün Filiştinin örfi rahtardır. Diğer taraft mak azmindedir. bü tolgraflar göndermiştir. Halihazırda Araplar da, Yahudiler de İngilizlerin - Filitinde | skkeseeeee İ an Arap yüksek komitesi de sonuna ka- “dar mücadeleye devam etmek ve kıyamı besleyerek hızlandır- Hey'et İngiltere kralına, parlamentosuna ve kümetine İngilterenin tuttuğu siyaseti şiddetle protesto eden! ae sAkesAAAAş. ler, saatlerce devam idare ilânına ta- lardır. Filistinde hüküm bebiyet vermiştir. Yeni kabineyi tekrar Köse İvanof Aleşkîl etti, kabine Kralın Başkanlığında bir toplantı yaptı Sofya, 4 (ALA.) — Kabine istifa et- Miş ve başbakan — İvanof yeni kabineyi teşkile memur edilmiştir. Kral tarafından Pasdik edilmiş olan yeni kabine şu şekilde teşekkül etmiştir: Başbakan ve Dış işleri Bakanı: Köze İvanof, İç Bakanı: Kranovski. Sü Bakanı: General Çukov. Kültür Bakanı: Profesör Mikailov, Tüze Bakal ATAgözov. Finana Bakanı: Gunev, Tecim bakanı: Valev, Tarım Bakanı: Radi Vaaliev, Demiryollatı Bakanı: Kopukarov, Bayındırlık Bakanı: Ganev. Kral saat 16 da yeni kabine — azasını kabul etmiş ve müteakiben kralın başkan- lığında bankalar toplantısı yapılmıştır. Kral bazı tavsiyelerde ve yoni kabine- nin müstakbel faaliyeti hakkında temenni- lerde bulunmuştur. İngiliere Mısıra büyük imtiyazlar Verlyor Londra, 4 ( A. A. ) — Siyasi mahafil Sir Miles Lampson'un Mısıra çok büyük imtiyazlar ver- mek için talimat almış olduğunu beyan etmektedir. İngiltere hükü- meti, 1 — Ordusunun kuvvei külli- yesini yalnız Süveyş kanalı mın- takasında hhışşücr etmeği, 2 — Mısırlılara İngiliz - Mısır Sudanının - idaresine geniş mik- ı“h iştirak hakkını vermeği abul etmektetir. Selânikte bir hâdise Mnkeı_iogıya umumi Valisi istifasını verdi Atina, 4 (Hususi) — Selâniğin eski muhariplerinden bir çokları dün hükümet kon:ğlm. giderek umumi validen kendilerinin Selâ- nik beynelmilel sergisinde istih- lam edilmelerini istemişler, Vali- nin bu hususta salâhiyeti olmadı- söylemesi üzerine de yanın- çıkmışlardır. Fakat hüîümet dairesinin civarından ayrılmayıp oralarda doplaşmıya başlamışlar|ve sergi direktörü ile villıîıt hukuk müşavirinin daireden çıktığını gö- rünce üzerlerine hücum ederek her ikisini de dövmüşlerdir. Bu hâdiseden müteessir olan Makedonya valisi telgrafla Baş- bakanlığa istifasını göndermiştir. Salkan antantının iktısatîonseyi Belgratta toplanıyor Belgrad, 4 (Hususi) — Balkan An- tantına dahil devletlerin iktısat kon - seyi Temmuzun onuncu günü Belgrat- ta toplanacaktır. Bu içti. a müşte - rek iktısadi meseleler müzakere edile- cektir. Badoglio Habeş harbi hakkında bir eser yazıyor Roma, 4 (Hususi) — Mareşal Ba- doglio İtalyan - Habeş harbi hakkında bir eser yazmaktadır. Kitap Birinci Teşrinde intişar edecek ve Musolini bu kitaba bir mukaddime yazacaktır. Fransız meclisi 26 saat süren bir * İgü ıçtima yaptı Paris, 4'(ALA:) — Meb'ükün mac: lisi milli bir buğday ofisi ihdas eden kanunu 215 reye karşı 357 reyle kabul etmiştir. Bu ofis fiatların — istikrarını temin maksadiyle buğday satışları inhisarına malik olacaktır. Bu mesele hakkında meclisin akdetmiş olduğu celse, parlâ- mento tarihinin en uzun celsclerinden olmuştur. Filhakika meclis hemen hemen fa- sılasız olarak 26 saat içtima halinde kalmıştır. Lol;e;;ı_ıo_ _dqvİâlerî 20 Temmuzda Belçikada toplanacaklar Cenevre, 4 (ALA.) — Lokarno devletlerinin yeni görüşmeleri — üzeri- ne Lokarno toplantısının 20 Temmuza doğru Brükselde ve yahut bir Belçika kaplıca şehrinde yapılacağı anlaşıl - maktadır. Van Zeclan davetiyeleri göndere- cek ve diğer alâkadarlarla prensip iti- bariyle dün anlaşma vaki olduğu için, İtalya ile istişareye girişecektir. Almanya, İngili allerine cevap vermedikçe, kendisinin davet edilmesi mevzuu bahis değildir. Almanya Lo - karno devletlerinin - toplanmasından evvel cevap verdiği takdirde bu dev - letler Almanyayı müzakereye davetin muvafık olup olmayacağı meselesini görüşeceklerdir. Yunanistanın ısmarladığı gemiler Atina, 4 (Hususi) — Yunanistan için dört açık deniz torpito muh- ribinin inşasını deruhte eden İn- giliz tezgâhları mümessilleri dün buraya gelmişlerdir. Mümessiller Yunan hükümetinin gemilerinin inşası hakkında vazet- tiği şartları kabul etmişlerdir. Yalnız bu gemilerin silâhları baş- ka bir yere, belki Almanyaya sipariş edilecektir. Araplar bogün Nablus'da bir İngiliz kuvvetine hücum etmiş- | dükten eden şiddetli savaştan sonra ancak tank- lar ve zırblı otomobiller karşısında gerilemeğe mecbur kalmiş- süren ümitsizlik bir sürü mühaceretlere se- Kahire, 4 (Hususi) — Elazam gazetesinin verdiği malüma- ta göre Şarki Erdündeki Arap bedevileri Emir ihtar göndererek Filistin işlerine müdahale etmesini ve Filistin araplarına karşı yardım etmesini istemişlerdir. seesarerAArAA KA AA Bulgar kabinesi istifa etti | Ttrusta Yahudi Abdullaha bir * aleyhtarlığı Bir jandarmanın tedbirsiz- liği yüzünden hâdise çıktı bildirildiğine göre, bu gehirde Yahudi a- leyhtarı bazı tezahürat olmuştur. Bir Jan- darma, «kahrolsun Yahudiler» diye bağı- ran bir Tunusluyu tevkif etmiş, fakat bu adamı bırakman için balkin tehdidi - kar- şısında, silâhini çıkararak tuttuğu luyu öldürmüştür. Bu hâdise üzerine kan- Tunus- şıklıklar olmuş ve hâdiseyi haber alan mi lüman ahali Yahudi mağazalarını yağma- ya başlamışlardır. Askeri kıt'alar müdaha- leye mecbur kalmış ve biri Senegalli nefer olmak üzere müteaddit eşhas yaralanmış- tır. Fransada bazı nazırlıklar kaldırılıyor Paris, 4 (A.A.) — Hükümet, bazı bakanlıklar ve müsteşarlıkların ilgasını başbakanlık teşkilâtlarının kuvvetlen- dirilmesini kanuni şekle koyan kanun lâyihasını meclise vermiştir. Lâyiha 2.010.278 frank masrafı der- piş etmekte ise de bilhassa gizli tahsi - satların kaldırılması — sayesinde 2.512.133 frank tasarruf temin edil - mektedir. Lehistanda iki Finlandiya tahtelbahiri Gdinya, 4 (A.A.) — Bir zırhlı ve iki denizaltı gemisinden mürekkep bir Finlandiya filosu gayri resmi ziyaret için buraya gelmiştir. Muğlada yağmurlar dindi Muğla, 4 (A.A.) — Üç gündür. de- vam eden yağmur tehditleri geçmiştir. Bugün hava çok scak idi. Bazı yerlerde hararet otuzu bulmuştur. Bu sıcaklar ü- Tün için çok faydalıdır. Afyonda iki zelzele Alyon, 4 (A.LA.) — Gece saaı 24, 15 geçe şiddetli bir yer saraıntısı oldu. Bunu sabaha karşı hafif bir sarsıntı daha takip etti. Zayiat yoktur. l— İki ahbap çavuşlar I j Türk dostluğu Türkiyeye gelip giden Yugoslav nazırı intıbalarını anlatıyor Belgrat, 4 ( Hu- susi) — Türki - yeye hüsusi - su - rette giden Yu - goslav devlet na - zın Şevki - Beh - men buraya döh- sonra matbuata beya - natta - bulunmuş ve şu sözleri söy- lemiştir: — Türkiyede devletin — misafiri Şevki Behmen oldum, ber a- dımda gördüğüm teveccüh ve sem -| pati — nişanelerinden hassis çok — müte - Türkler, şah - şımda Yugoslav milletine karşı besle- dikleri sevgiyi izhar ettiler. Türkiye ittifak ve dostluğumuza büyük - kıy - met vermektedir ve bu fikir Türkiye- de umumidir. Türkiyede hâkim olan yeni zihni - yet, gençleşti oldum, tir. Atatürk milletine yeni bir ruh nefh- etmiştir. Avrupadaki Tehlike Noktaları: İzvestiyanın tahliline göre Avrupanın garbı, şarkı ve Akdenizdir Moskova, 4 (A.A.) — Tas Ajansı bildiriyor: Litvinof Milletler Cemiyeti Asamb- lesinde söylediği nutku tahlil eden İz- vestiya diyor ki; «Milletler Cemiyeti Habeş mesele - sindeki mağlübiyeti neticesi olarak bir umumi emniyet davası karşısında bu- lunmaktadiır. Litvinof nutkunda yalnız Milletler Cemiyetinin bu mesele dolayısiyle için- de bulunduğu vaziyeti tam doğru su - rette göstermekle kalmıyor, fakat ayni zamanda cemiyetin mağlübiyeti neti- cesi yükselen tehlikelerin önüne geç- mek için lüzumlu tedbirleri de göste- tiyor. Litvinof bu nutkunda mü - tecavize karşı müsmir bir mücadele açma işini hal için takip edilecek yolu çizmiştir. Bu yol ,dünya cephesinin her hangi bir mıntakasında sulhun idamesiyle a- lâkadar bütün devletleri içine alan mıntakavi paktlar vücuda getirilmesi- dir. Bu hususi tehlike mıntakaları ma- lâmdur. Mevzuu — bahsolacak — yerler Avrupanın garbı, şarkı ve cenubi şar- kisi ile Akdenizdir. Milyonlarca insanın Milletler Ce - miyetini sulhun idamesi için kuvvetli bir silâh haline koymak arzusunda bir. leşmiş bulunmalarını bildiren Litvino- fun bunda tamamen hakkı vardır.x Yugoslav ve yapıcı bir zihniyet- | ALEMİNDE EADANE | E İngiliz politikasında göze çarpan tereddütlerin başlıca sebebi azı İngiliz nazırlarının son günlerde ka arkaya siyasi hâdiselere sebep oluyor. Ayni zamanda, İngiliz kabinesini teşkil e- den nazırlar. arasındı tam bir tesanüt mevcut bulunmadığı hissini veriyor. Bunlar, Sir Austen Çemberlaynin geçenlerde söyle- diği bazı sözler ve İngiliz harbiye nazırı - nn Pariste iral eylediği bir nutuktur, İn- giliz harbiye nazın, bazı İngiliz — ricaline göre, Sir Austenden de daha ileriye gitmiş ve #sizin hududunuz bizim — hududumuz demektir» gibi âdeta bir İngiliz - Fransız ittifakını ister eda takınmıştır. Bu hâdise, Avam Kamarasında çok büyük gürültüle- rte sebep olmuştur. Harbiye nazırının ha- reketini tenkit eden hatipler, umumiyetle İngilterenin Fransa ile askeri veya aske- ri olmiyan bir anlaşma yapmasına aleyh « tar bulunmamış. fakat, şahsı namına söz söyliyen bir İngiliz nazırının, sözlerinde, bütün bir hükümeti angaje edecek kadat ileri gitmesinin doğru olamıyacağına işaret etmiştir. Bu nutkun aleyhinde bulunan bir Tagilterenin münhasıran Fransa ile anlaşmasının doğru olamıyacağını ileri sürmüşlerdir. Bunların fikrine göre de, Fransa, Sov« yet Rusya ile müttefiktir. İngilterenin Fran» sa ile ittifak yapması, Sövyet “Rusyanın menfaatlerini desteklemesi demektir. —Bu ise, Almanyaya müteveccih bir hareket o- lur. Halbuki İngiltere Fransa ile anlaşırken Almanyayı da ihmal etmemeli ve bir İn- giliz - Alman « Fransız müsellesi vücuda kısim İngiliz meb'usları ise, getirmelidir. Şu hâdise gösteriyor ki, İngilterede, el kâr, hâlâ muayyen bir siyaset fikri etra -« fında temerküz etmiş değildir. Bazı İn - giliz nazırlarının münferit surette şurada, burada mütük söyl. de, İngiliz hü - kümetinin tecanüse nü iddin edenlere hak — verdirecek bir şekil arzetmektedir. Bundan çıkarılabilecek netice şudur: İngiltere, Fransa ile Almanyayı birbirile karşılaştığmaktan ibaret bulunan an'ane- vi siyasetinden hâlâ vazgeçmiş değildir Binaenaleyh, ne giş yansın, ne de kebap politikasına sarılmış, duruyor. Onun en büyük zaafı ve belki de kuv veti bundan ileri geliyor. Fakat muhak « kak olan şudur ki, bu şartlar — dabilinde İngiliz palitikasının tereddütten — kurtul « masına imkân yoktur. — Selim Ragıp Diyarıbekirde motosiklet kazası Diyarıbekir (Husust) — Sümeı tiyatrosu aktörlerinden”Halil motosik- letle düz bir yolda büyük bir sür'atle giderken yolda tesadüf ettiği bir taşa çarpmış ve yuvarlanmıştır. Düşme ne- ticesinde Halilin kafası 5 yerinden ağu surette yarılmış ve vücudünün muh telif yerlerinden ağır yaralar almıştır. Yaralı Nümune hastanesinde * tedavi edilmektedir. Rus sularında bir Japon torpidosu Moskava, 4 (A.A.) — Japon büyük Elçisi B. Ohta ile dün yapmış olduğu bir mülâkat esnasında, dış işleri halk komiser vekili B. Stomoniakof, Kamçatka civarında balıkçılık mıntakasında Sovyet suları da- hilinde bazı manâsız ve keyfi —hareketler yapmak cesaretinde bulunan bir Japon torpidosunun bu faaliyeli hakkında büyük büyük elçi de meseleden hükümetini haberdar e- deceğini bildirmiştir. elçinin nazarı dikkatini celbetmiş, irat ettikleri bazı nutuklar var ki, ar- e