16 Ağustos 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Ağustos 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Gümrük ambarlarının limana devrine başlandı Ambarlarda 20 milyon lira kıymetinde 80 bin parça eşya var, devir muamelesi 3 ay sürecek Devir muamelesinden bir intıba Gümrük ambarlarının Liman İda *|kıymeti 20 milyon lira kadar tahmin resine devrine başlanmıştır. edilmektedir. Depolarda 80 bin parça Bunun için merasim yapılmış ve| mal bulunduğuna göre devri teslim üç - Liman İşleri Müdürü Raufi Manyasi |ay devam edecektir. Dünden itibaren 1 numaralı ambara birinci kilidi tak -| muvakkat talimatnamenin - tatbikine mış ve kısa bir söylev vermiştir. Devir ve teslim muamelesinde iki taraftan da heyetler -bulunmaktadır. Liman işleri heyeti 2 tiptedir: Birinci üp heyet, sabit olarak her ambarı gümrükten teslim alacak, ikin- €i tip heyet de, Liman İdaresine tes - lim edilen ambarın içinde kalacak olan heyettir. Devir muamelesi akşamları saat dörde kadar devam edecek, dörtte tanzim edilecek cetveli iki taraf da imza edeceklerdir. başlanmıştır. Talimatname icabatına nazaran Li- man İdarcaj gümrüğe aylık muayyen taksitlerle senevi 150 bin ve İzmir li- manı da 50 bin lira verecektir. Lima -» nn gümrüğe vereceği para her sene 200 bin liradır. Yeni liman tarifesi Ankaradan ge- miş ve tab'edilmeğe başlanmıştır. Tab işi iki üç gün sonra ikmal olu - saat (pacaktır. Yeni liman tarifesinde hamaliye ücretlerinde mühim tenzilât yapılmış » Bütün depoların içinde bulunan malın |tır. İktısat fakültesi Üniversite fakültenin programını tesbit etti Üniversite fakültelerinde yapılması ka- rarlaştırılan islâhat sırasında bukuk f tesine bağlı iktisadi ilimler — ensti: ilkönce ele alınması daha münasip görül- müştür. Maarif Vekili Saffet Arıkan bundan bir müddet evvel yüksek mekteplerde tet- kikler yaparken üniversite — rektörlüğüne | iktısad enstitüsünün müstakbel şekli hak-| kında bazı direktifler vermiştir. Vekâletinin iktısad ilmine verdiği büyük ehemmiyeti gözönünde tutan Rektörlük bir aylık bir çalışma sonunda profesörler- le birlikte iktısad enstitüsüne verilecek şeke Ki toabit etmiştir. Buna göre İktısad Fakültesinin tedris müddeli dört sene olacaktır. Diğer fakül- telerde olduğu gibi İktısad Fakültesine de lise mezunları alınacak, bundan başka Ti- caret ve İktisad mektebinin lise kısmını bitirenler de bu fakülteye kabul olunacak- lardır. İlerde bu fakülte için Avrupadan profesörler getirilmesi de düşünülmekte- dir. Yeni Fakükenin diğer teferrüatı hak- kında bir rapor hazırlamak üzere İktisad profesörlerinden mürekkep bir komisyon teşkil edilmiştir. Komisyon bir iki güne kadar raporunu Vekâlete arzedecek ve ye- ni fakülte önümüzdeki ders senesinden i- tibaren faaliyete geçecektir. İktisnd Fakültesine cİşletme — iktısadı» adlı yeni bir kürsü ilâvesi de takarrür et- miştir. Bu dersde iktısadi hareketler bütün teferrüatile talebeye okutulacaktır, «Ekonomi Teorileriv «Para iktısadıs gibi bahisler de evvelki gibi müştereken değil, ayrı birer ders olarak okunacaktır. Halkevinde talebe ve yazı sergisi Eminönü Halkevinden: Orta Anadolu çocuklarımızın resim ve yazı alanındaki — kabiliyetlerini — İstanbul gençliğine tamıtmak ve talebesini teşvik et- mek gayesile Kırşehir orta okul resim öğ- retmeni Şahin Özgür tarafından Evimizde bir (talebe resim ve yazı sergisi) açılmış- te, Herkes görebilir. Anadolu banliyo servisi Hattın İzmite kadar uzatıl- ması için tetkikat yapılıyor Nafia Vekâletinin. Haydarpaşa - Pendik arasındaki banliyo servisini İz- mite kadar uzatmak için tetkikat yap- tırdığı haber alınmıştır. » İzmitle İstanbul arasında gidiş geliş fazlalaştığı — için buna lüzum görül - müştür. Haber, İzmitte, Gebzede ve İzmitle Haydarpaşa arasındaki istas - yonlarda sevinçle karşılanmıştır. Ban- Tiyo ücretlerinin ucuzlatılacağı, bunun için ayrıca tetkikat yapılmakta oldu- gu da söylenmektedir. Gümrük müamelelerinde ıslâhat Şehrimizde bulunan Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Râna, Sirkeci gümrüğüne giderek tetkiklerine de - vam etmiştir. Gümrüklerdeki muamelelerin iş sa- hiplerinin ve komisyoncuların takibi- ne lüzüm kalmadan kendi kendine te- kemmül etmesi ve mal sahiplerine pa- ket postanesinde olduğu gibi mallarını gelip gümrükten almaları için ihbar - name gönderilmesi usulü muvafık gö- rülmüştür . Badema muamelesi az olan güm - rüklerde bu usul tatbik edilecektir. Belediyenin otobüs servisleri Belediye şehirde bir otobüs servisi şebekesini kurmağı kararlaştırmış, bir komisyon kurmuş ve bu komisyon tet- kiklere başlamıştır. Otobüs Fiatları tramvay ücretlerin - den pek az farklı ve hattâ ayni mikdar- da olacaktır. Fiat meselesi için ayrıca bir heyet tetkikat yapmaktadır. Otobüsler gelir gelmez ilk — olarak Yedikule - Sirkeci, Topkapı - Sirkeci, Edirnekapı - Sirkeci, Harbiye - Beya- zıt, Ortaköy - Karaköy aralarında işle- y izmirden İstanbula Uzüm getli temeyon tüccar, Türkiyeden Avrupaya meyva yollagyamaz stanbulun belediye reisi, İzmirin be- lediye reisi ile konuşurken bu — sene herkesin gözüne çarpan bir hakikat üzerinde durmuş: Piyasamızda kâfi derecede yoktur, demiş, ve: Tahmin ediyoruz ki İzmirin belediye reisinden hemşerilerinin nazan dik- katlerini celbetmesini rica etmiş! üzüm Biri riyaset ettiği şehrin — ihtiyaçlarını söyliyen, öteki başında bulunduğu mıntakanın halkına yardım etmenin mümkün olduğunu işiten bu iki be- lediyecimizin muhavereleri tama - men yerindedir. Fakat yekdiğerinden on beş, yirmi saatlik bir mesafe ile ayrılan — iki şehrin birinde üzüm bulunmaz, öte- kindeyse alımsızlıktan çürüyecek 0- hırsa ortada iki belediye reisinin kar- şilıkli hasbihalleri ile iyileştirilmesi mümkün olmıyacak kadar büyük bir dert var, demektir. Bu dert nakil vasıtalarımızın yokluğu değildir. Denizyolları işletmesi İstanbul — ile İz- mir arasında haftada iki üç posta tahrik eder. Bandırma yolu ise İz- miri bir kurşun atımı mesafeye ge. tirmiştir. Sabahleyin İzmirde kopa - rılan meyva gece yarısı İstanbulda bulundurulabilir. Göze batan dert nakil — vasıtalarının yokluğu değil, İzmirle İstanbul ara- sandaki mübadeleyi temin edeme - miş iken Avrupaya meyva ihracını düşünen tacirlerimizin henüz işlerini kavrıyamamış olmalarıdır. diyoruz. Hakkımız yok mu? Boğazlarda memnu mıntakalar Boğazlar mukavelenamesini tasdik eden kanun dün sabahtan itibaren mer'iyete girmiş ve boğazlardan geçiş rejiminin tatbikına başlanmışlır. Bu münasebetle gemilerin boğazlardan geçmeleri ve tabi oldukları muayene şekilleri yeni esaslara göre yapılmış - tır. Her iki boğazdaki memnu mınta - ka ve mustahkem mevkileri tayin ve tesbit etmek üzere hariciye vekâleti genel sekreteri Numan Rıfatın riya « setinde toplanan komisyon bu husus- daki çalışmalarını tamamen bitirmiş ve raporlarını hazırlamıştır. Bu rapor yarın başvekâlete arzolunacaktır. Hükümet bu hususta ayrıca bir ka- nun İâyihasma lüzum görmezse ha - zarlanan kararname projesiyle tayin ve tesbit edilen memnu mıntakalar kı- sa bir zamanda ilân edilecektir. Nöbetçi Eczaneler Bu geceki nöbetçi eczaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler; — Aksarayda: (Ziya Nuri). Alemdardat (Ali Rıza). Bakırköyünde: (Hilâl) Beyazıtta: (Sıtkı). Eminönünde: (Meh- met Kâzım). Fenerde: (Arif). Kara- Bümrükte: (Arif). — Küçükpazarda: (Hikmet Cemil). Samatyada: (Teofi - 10e). Şehremininde: (Nâzım). Şehza « debaşında: (Üniversite). Beyoğlu cihetindekiler: Galatada: — (Sporidis). Hasköyde: (Barbut). Kasımpaşada: (Vasıf). Mer- kez nahiyede: (Kanzuk, Güneş). Şiş- lide: (Halk). Taksimde: (Taksim, Ni- hat). Üsküdar, Kadıköy ve Adalardakiler: Büyükadada: (Merkez), Heybelide: (Yusuf). Kadıköy — Muvakkithanede: (Saadet). Kadıköy — Söğütlüçeşmede: (Osman Hulüsi). Üsküdar Selimiye - de: (Selimiye). meğe başlıyacaktır. Her serviste 8 - 10 otobüs işletilecektir. Hakkımız yok mu? — DN Bigahların bir ricası ölü gömemezler. Pakat muayene İşi geç ya- yette kalmaktadır. Geçen gün bir muallimin cenazesi bakıl - Bize iş hakkfda bir mektup bırakan oku - yucularımızdan Muammere: Bü hususta Kızilay cemiyetine baş vu - runuz ve bize yazdığınız gibl derdinizi ve is- teğinizi anlalınız. * Ankarada N. B. ye: - Mademki 0 memurun âmirine müra - oaat ettiniz, şikâyetiniz nazar: dikkate alın- im'.q sayılır. O âmir, o memura lâzım gelen | ihtar) yapmıştır. * Saltanahinette M. Sabri: Borduğunuz rorman ve tefrikalar benüz ki- | | tap haline könulmamıştır.. tabedildikleri za- man gazetemisle ayrıca ilân olunacaktır. * Bir anket münasebetile Mardin okuyucularımızdan C. Adalı'ya : Mektubunuzun muhteviyatı — meslekdaşlık esaslarıma uygun düşmediği içindir ki neş - Tetmedik. Mamalfi, mektubu, — ulâkadarlara MEKTUPLARI Pildiği için cenasesi olanlar müşkül vazi - Sın diye saatlerce doktor beklenmiş, fakat ne|dan dilemektedirler. yazık ki cemaat hayli zaman ayakta ka) tan sonra doktarun gönlü olabilmiştir. Bu sıcak günlerde fazla bekliyen ölül kokmak ihtimali vardır. Bigalılar gerek lediyeden ve gerekse hekimlerden bu £ yene işlerinin geç bırakılmamasımı pek | Biga : Şevk Doktorumuzun cevapları Alpulluda $. F. muhasebe memuru İ Gültene: — Bahsettiğiniz şeylere göre mutlak ! yardır diye birden büküm verilemez. BU için mevaddı galtenin muayenesi Jâzılf Mevaddı gaitede (yumurtalar) süafeler lanursa ona göre İlâri alınır. Balgem me$ xine gelince: Bu hususta çok dikkatli bulunmak )Mf dır, Her halde zâfiyeti hazırlıyan sebepli den biri de balgam çıkarmanızdır. Şimi bir şişe Phospharsal ve iki şişe de Nevrof tin kullanınız. Bu ilâçların hususi ve Ü tesirlerinden istifade edecekşiniz. —a serenee eee sağeraaeci gönderdik.. Ümlt ederiz ki, haklı olarak | detmiş olduğunuz muhakeme hatasına daha düşmezler. * Bursada İnebey çarşısında sebzeci Emi Âkibetlerini merak ettiğiniz ramanlar nüz kitap halinde çıkmamıştır. Basıldiğ zaman ayrıca ilân olunacaktır. —a Ortaköyde bulunan ceset /gömülüyor Geçenlerde Ortaköyde liman ida « resi önünde bir cesed bulunmuş, bu, cesed hürriyeti tesbit edilmek üzere düne kadar da teşhir edilmiştir. Cesedin hüviyeti henüz tesbit edile- memiştir. Fakat cesed kokduğu için daha fazla teşhirine imkân görüleme- miş, görmülmesine müsaade edilmiştir. Robert Kollejde spor müsabakaları Robert kollej sahasında Rumelihisa- n İdman birliğinin senelik atletizm müsabakaları yapılacaktır. Birinci, ikinci ve üçüncülere madal yeler verilecek, bayrak yarışını kaza - nan takıma da bir kupa hediye edile - cektir. Herkesin müsabakaları seyre- debilmesi için tertibat alınmiştır . İzmir sergisi "İzmir beynelmilel sergisi için temas- larda bulunmak üzere şehrimize gel - miş olan İzmir belediye reisi Behçet Uz İzmire dönmüştür. Yapılan temaslar neticesinde Beh- çet Uz sergi için İstanbuldan bazı şey- ler temin etmiştir. Şehir Tiyatrosundan bir grup İzmi- ve gidecek ve açık hava tiyatrosunda muhtelif dram ve operetler temsil e - decektir. Sergi için Avrupanın meşhur sirk - lerinden biri de angaje edilmiştir. Bunlar Romanya tarakiyle İzmire gi- decekler ve avdette İstanbulda da 20 gün kadar kalacaklardır. Afyon İnhisarı da sergide bir pavi- yon kiralaygraktır. SAHiBiNiN SESi'nin Yeni bir muvaffakiyeti Ünlü muganniyemiz Bayan Safiye bugünlerde «Sahibinin Sesi» stüdyo « larında plâklarını okuduktan — sonra mühim bir angajman ile Balkanlarda Tüurneye çıkacağı haber alınmıştır. Bayan Safiye bundan böyle yalnız «Sahibinin Sesin ne okumak üzere mezkür müessese ile mukavele akdet- miştir. Taksim Bahçesinde Halk Opereti Bu akşam 21,45 de HALİME Yarın — Kadıköy Süreyya Bahçesinde HALIME Meğer — dolandırıcılık yapacaklarmış Yasef isminde bir Yahudi ile Ket isminde bir Rizelinin çarşıda —anli domuz heykeli satmak bahanesil kuyumcu dükkânlarını dolaştıklaf ve bu sırada yakalandıklarını yazıt tık. Zabıta bunların dolandırıcılık Y? mak istediklerini tesbit etmiş, ikit de adliyeye vermiştir. Hamallığın — kaldırılması için tetkikat Sırt hamallığının kaldırılması hi kında belediyenin yaptığı tetkik gözden geçirmek üzere parti de komisyon kurulmuştur. Komisyon arada bütün esnaf işlerini de in yecektir. Komisyonun — toplantı! belediyeden de mümessil iştirak cektir. Yeni Neşriyat Almanyada intişar eden Eyropel Revue ismindeki mecmua bir nüshasın! kiyeye basretmiştir. Bu nüshada Palih F Atay Altatürk isminde bir yazı — ya Bundan buşka Recep Pekerin, - ünivü profesörlerimizden Ömer — Celâlin, ” Bürayyanın, Esma Naymanın, Sami İşüi Nihat. İğribozun, Mümtez Fazlının da ları vardır . Almanyanın Türkiye elçisi Her nadöf” de hariel siyasetimiz hakkında mütel ni bildirmiştir. Alman muharrirlerinden Gotthard €hke, Türkiyenin merkezi Ankara Nü gayet güzel bir yazı kaleme almıştır. Mülkiyet hakları — Şakir Karaçay W nu medenimizin değişmesi üzerine müP hakları hakkında geniş bir etüd yap Kitap hakkında bir kaç söz yazan Fakültesi medeni hukuk profesörü ğuz oğlu kitap bakkında «medeni kanlf | muz karşısında gayri menkul mülkiyet " | harı adını verdiği bu ufak kitap öşle #i nedivorum ki mühln bir boşluğu | bil. -zlir. Demektir. KVIM l ”