21 Ağustos 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

21 Ağustos 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

21 Ağustos SON POSTA Sayfa 8 MEMLEKET HABERLERİ Gençlerbirliği Taraklının ı imarına çalışıyor Kasabaya su getirilmesi için para hazırlandı, bütün malzeme tedarik edildi, fakat bir mühendis bulunamadığı içi iş başarılamıyor Taraklı Gençler Bi rliği müeesisleri , Taraklı (Husust) — Taraklı Geyve-Jokulu yapılmak üzeredir. Ankara şo- Ankara şosesi üzerinde 1400 nüfuslü|sesi üzerinde olması buranın ehemmi- bir nahiye merkezidir. Arazisi dağlık Olduğundan ziraat yapılmaz. Kasaba kâmilen san'at ve ticaretle iştigal €der. Kasabanın etrafı meyva bahçe- '_"ile doludur. Burada meyvacılık çok İyidir. Ve bu yüzden külli varidat te- Min edilmektedir. Buranın kuru mey- Vaları bilhassa Felemenk ve Almanya- Ya gönderilmektedir. Sanayide çiftçi- lik aletleri burada yapılır, bütün mak Zemesi bura ormanlarından temin edi- İr, burada yapılan döven, yaba gibi thşap çiftçi aletleri bütün Anadolu vi- , Gyetlerine gönderildiği gibi şark vilâ- Yetlerine de sevkedilir . : u iba mamurdur muazzam ve mü- k."""'d bir mektebi vardır. Gençler Birliği faal bir çalışma — ile kasabanın "_"'!m"inc tuğraşmaktadır. Haftada bir pazar kurulur, pazar - bir panayır halindedir. Civar kazaların başlıca toplantı yeridir. Kasabada bir de yatı yetini bir kat daha arttırmaktadır. Nahiyenin yirmi altı parça köyü var- dır. Bütün köylü ormancılık ve mey- vacılık ve bağcılıkla meşguldür, bu civarın arıcılığı da meşhurdur. Pek ne- fis bal yetişir. Bu kasabacığın yalniz bir derdi vardır. O da içecek sularının olmamasıdır. Bu da düşünülmüş, civar dağlarda içecek su bulunmuş, tahlil ettirilmiş, en muvafık olanın kasabaya fennt bir şekilde isalesi kararlaştırılmış, beş bin lira tahmin edilen parası hazır- lanmış, lâzım gelen boruları getirilmiş, bütün malzemesi hazırlanan bu hayırlı işin başarılması için bir su mühendisi her nedense getirilememiş, bu yüzden bu iş de sürüncemede kalmıştır. Hü- kümetin bir mühendis göndererek 6642 nüfuslu bir nahiye halkını bu dertten kurtarılmasını candan temen- ni eylemektedirler. Denizaltı Gemilerimiz Akdenizde ç İzmir 20 (Humusi) — Limanımızda bu- an donanmamızdan denizaltı gemileri Akdenize açılmışlardır. Yavuz li - Manda kalmıştır. Akdenize açılan gemi - ümiz tekrar İzmire geleceklerdir. Donan- Ma erkânı şerefine belediye tatafından bir Biyafet verilecektir. Kahraman denizcilerimize İzmir namına ve üzüm hediye edilmektedir. İzmir lisesi genişletiriliyor İzmir, 20 (Hususi) — İzmir erkek Tuallim mektebi Balikesire nakledil - Miştir. Karataştaki erkek muallim mek- i binası da erkek İisesinin ihtiyacı- Ha tahsis edilmiştir. Kültür Park ya - ftundaki erkek İisesi yalnız yatılı talebe İçin olacak; gündüz talebesi Karataş- faki binada ders görecektir. Bu suret- liseye daha bin talebenin kabulü Mümkün olacaktır. Merzifonda lekeli humma ., Merzifon (Hususi) — Taşan dağın- taki köylerden birinde iki kişi lekeli bi aya yakalanmıştır. Bu hasta- çıkış yeri de Çorumdur. Hükümet tababeti . J: . Bir İngiliz Heyeti İzmirde üzümlerimizin ha- zırlanışını tetkik edecek İzmir 20 (Hususi) — Tanınmış İn- giliz kooperatifçilerinden altı kişilik bir hey'et ay sonunda şehrimize gele- rek mahsul mıntakalarını gezecektir. Heyet üzüm ve incir mahsullerimizin tarlada ve Fümnige müesseselerinde hazırlanışını gözden geçirecek ve mü- bayaatta bulunacaktır. İngiliz. kooperatifçileri, — merkezi Londrada olan (Inglish Whole Sale Society Coop.) firması adına Balkan- larda tetkikler yapmaktadır. Heyet Patrasta da Yunan üzümlerini tetkik etmektedir. Türk-İngiliz ticart müna- sebatının inkişafı bakımından heyetin İzmirde yapacağı temaslara büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Karamanda belediye doktorluğu Karaman ( Husust ) — Hükümet doktoru M. Turgay belediye doktor- luğuna da tayin edilmiştir. Lokantaların, hamamların her hafta muayyen günlerde kontrol — edilmesi kararlaştırılmıştır. sirayetine mani olmuş ve her iki has- i derhal gereken tedbiri alarakitayı da kurtarmıştır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: — Yahu, Hasan Bey! Oldu taa, bu böyle?! ** Gazetenize beni öldü di- ye yazmışsınız.. İzmirde amele yevmiyeleri arttı Geçen yıl 60 kuruş olan yevmiyeler bu yıl 120 kuruştur. İşçi buhranı var İzmir 20 (Hususi) — Bu hafta İzmir- de işçi buhranı baş göstermiştir. —Nazilli fabrikası inşaatı için angaje edilan 2000 den fazla amele ile maden işlerinde istih- dam edilen ameleler İzmirden uzaklaşınca ücretler artmıştır. Bu hafta incir ve üzüm hanları açılınca 25000 ameleye ihtiyaç hâ- ©İ olmuştur. Ayrıca Çamaltı tazlasına 25 ağustosta tuz yığınlama işlerl başlıyacağı için 1200 ameleye ihtiyaç vardır. Geçen yıl bu mevsimde 60-80 kuruş o« lan yevmiyeler 120-130 kuruştur. İncir iş- lerinde çalışan usta işçiler dört « beş lira Gcret almağa başlamışlardır. Tarlalarda ve bağlarda çalışan gündelikçilerin de yevmi- yeleri artmıştır. İngiltereye kavun ve Patlıcan ihraç edilecek İzmir 20 (Husust) — Bu yıl İzmirden İskenderiye ve Hamburga mühim mik - tarda kavun ihracı için tertibat alınmıştır. İktesat Vekâleti standardizasyon mütehas- a Dr. Bade'nin de dahil bulunduğu bir heyet kavun ihracatı işini tanzime başla - mmıştır. Tecrübe mahiyetinde yapılacak olan ka- vun ihracatı en az 600 sandık — olacaktır. Gönderilecek kavunların bir partisi de İn- giltereye sevkedilecektir. İngiltereye pat- hcan ihracı için de tertibat alınmaktadır. Zile (Hususi) — Burada bir cina - yet olmuş, bir demirci, diğer bir de- mirciyi öldürmüştür. Cinayetin sebe - bi şudur: Bir köylü döğen demirini tamir et- tirmek üzere Subaşı Hüseyinin oğlu 18 yaşında Hacı Ahmede götürmüş - tür. Hacı Ahmet bu demiri 20 kuruşa tamir edeceğini söylemiş, köylü razı olmamış, üst tarafındaki 60 yaşında demirci Tevfiğin dükkânına gitmiştir. Demirci Tevfik de beş kuruşa demiri tamir etmeğe razı olmustur. Hacı Ahmet bunu öğrenince Tevli- ğin dükkânma gitmiş: — Benim 20 kuruş istediğim bir işi sen beş kuruşa nasıl yaparsın, diye kavgaya başlamış, bu kavga esnasın- 'da da hâmil olduğu kama ile adamca- Bızı bir kaç yerinden yaralayarak öl- dürmüştür. Katil yakalanmıştır. Tev - Zile ahalisi tarafından se- vilmiş, iyi kalpli ve herkese yardım et- mesini seven bir adamdı. İnhişarlar idaresi şaraplık üzüm alıyor İzmir, 20 (Hususi) — İnhisarlar |- daresi Burnovada şaraplık üzüm mü - bayaatına devam etmektedir. Dün ak- şama kadar 2,250.000 kilo misket ü - zümü mübayaa edilmiştir. Fiatlar mü- saittir. İnhisar İdaresi bu yıl mühim miktarda hurda incir satın alacaktır. yolu Gemlik (Husust) — Umurbey yo- lunu şose halinde Bursa - Gemlik, Cdi F vaRDa Şöhlürme Veğir mak üzere faaliyete başlanmıştır. Yo- lun inşasına pek yakında başlanacak- tır, ederiz; ikisi bir kapıya çıkar, Sigorta rezaleti tahmin- den çok büyük (Baştarafı 1 inci sayfada) OÖnnik ve Vuçino anlaşması Sahtekâr —kumpanyasının reisi — Onnik İplikçiyan Vuçinoyu büyük ve mühim rüş wetlerle iğfal etmiş ve Vuçino da Onnik İplikçiyana Nevyosk sigorta şirketinde po- liçeli olan adamların poliçe numaralarile, isim ve adreslerini bildirmiştir. Bundan sonrta da Onnik İplikçiyan işe başlamış ve dolabını döndürmeğe koyulmuştur. Bu kumpanyaya sigortak — olanlardan mühim bir kasmı buradan firar eden Türk- lerden olduğu için Onnik burada bunların varislerile anlaşarak iş yapmıştır. Bu işler- de de aslan payınt kendi almış, varisle - Tin sigorta kumpanyasından VO bin Tira al- maları lâzım gelirken Önnik vurisdere üç yüz veya dört yüz Hire vererek mütebaki parayı kendi kesesine atmıştır. Warisler bu açık haksızlığa kansı bir şey yapmamak ıztıtarında kalmışlardır. Paralar bükümete ait Önmtük İplikçiyanın varisleri — sonturamak sigorta kumpanyasmdan aldığı paraların tesmen hükümete ait olunu icap etmekte- dir. Çünkü Türkiyeden kaçam Ermenilere ait olan bu paraları mevduatı koruma ka- munu mucibince sigorta kumpanyasının hü- kümete tediye etmesi lâzımdır. Tahkikatla meşgul salâhiyettar bir za- tın verdiği malâmata nazaran: Ontik İplikçiyanın evinde zakur eden evrakın asılları ile Ünyon sigorta kumpan- yasından alınan sütetleri, ele geçizilen ölü vesikaları ve doktor saporları — tamamen sahtedir. Bunların sahteliği bir bakışta an- Taşılabilecek derecede bellidir. Bu zat de- miştir ki: «Eğer şirketiy alükadar memuru bu ve- sikaları tam bir ciddiyetle tetkik etseydi. Taporların sahte olduğumu derbal enladı. Sathi yapıdan bu tetkikler anlatmakta - dar ki ya girketteki memuma mes'el, zükel etmiştir. yahut ta bu işte alâkadardır. Her ne şekilde olursa akun bau paraların ka - nunen girket tarafından oshabına verilme- mesi İâzım gelmektedir. Binaenaleyh, görket be sahte vesikalarla iği paraları tekrar hükümete ödemek Mmecburryetindedir. » Yapılan sahtekârlıklardan Meselâ Zahi isminde bir Ezmeni vatan- daş 338 senesinde ölmüştür. Fakat bunun sigortasını Onnik İplikçiyan tam iki sene evvel, yani 336 senesinde kumpanyadan Vuçino da Beyoğlunda İstiklâl caddesine de Vuçino apartımanını inşa etlirmiştir. Bu apartmman beş katlı muazzam bir binadır. Fakat bilâkare bu adam sefahâte dal- mış, bu yüzden apartımamı — ve servelini kaybetmiştir. En son olarak ta yakalanmasına sebep olan bu hâdiseyi yapmağa yeltenmiştir. Omnik işi sağlam tutuyor Önnik İplikçiyanın Ünyon sigorta şir ketine ibraz ettiği bütün vesikaların su « retleri noterlikçe müsaddaktır. Onnik bü - fün vilâyet erkânınm imzalarını büyük bir maharetle taklit ederek bir nüfes kaydı vücuda getirmekte ve bunları notere tasdik ettirmektedir. Noterler: «Biz sahte oldu- bunu bildiğimiz bir vesikanın da suretinl alırız. Bunun sahte veya sahta olmadığını tayin etmek bizim vazilemiz değildize de- mektedirlor. Yeşil kaplı defterin esrarı Tahkikatla meşgul olan salâhiyettar zar bunları anlattıktan sonra diyor ki: — Önnük İplikçiyan evvelce bir han oda- Başım idi. Ve Biz bu işi tam iki ay idare e- derek meydama çıkardık. Onnik İplikçiya- tan evinde bulduğumuz yeşil kaplı deftcı delâilin en mühimlerinden birider. kaydi mevcuttur. Ve diğer bir sahifesinde de bundan sonra öldürülecek abonelerin isimleri kayıtlıdır.» Doktor Asaf tekrar tevkif edildi Evvelki akşam geç vakit kefaletle tah- liye edilen sahte ölüm raporu veren dök- tor Asal dün asliye üçüncü ceza mahke - mesi kararile tekrar tevkif edilmiştir. Bu dolandırıcıkğın meydana çıkmasın. da âmil olan son hâdisenin kabramanı pul ü muhasohecilerinden Şemseddin dün bir muharririmize demişlir ki: | «— Ben altı yıldanberi - sigortalıyım. (Onnik bana sigorta kumpanyasının böyle (6 yıllk müşterilerine İkrazatta bulundu - | gunu bildirdi ve istediğim kadar para istik- raz edebileceğimi söyledi. Ben de bir mik- tar para istikraz etmeği muvufık buldum ve Onniğe bu işi başarmasını söyledin, O bu işte kamizyoncu veya muakkip vaziyetin- de idi. Halbuki Onaik bana kumpanyadan borç para alacağı yerde beni öldürmüş ve sigerta bedelimin tamamını almıya kalk- mış. Benim bundan hiç haberim yoktu. İş zabıtaya aksedince haberdar oldum. Ben eski bir devlet memuruyum. Bu « almıştır. Eğer Zahi kadının 396 senesinde|rada bir tek imzam mukabilinde binlerce İalınan sigortam o zaman girketten almma-|lira ahp veriyorum. Şeref ve haysiyetimi saydı bu para doğrudan doğruya hükü - tehlikeye koyar da böyle bir sahtekârlığa mete verilecekti. Çünkü kadın 335 sene - teşebbüs eder miyim? Şüphesiz Onmik »: sindenberi kumpanyaya verilmesi — lâzım İeyhinde ben de şahsen dava ikame ede - gelen senelik taksitlerini ödememiş, mu - | ceğim.» kavelesi fesbedilmiştir. Şirketin içinde çalışan Vuçino, Onnik İplikçiyana meseleyi açmış ve senelerce bu gibi dalaverelerde meleke kesbetmiş olan Onnik te sahte vesikalar tanzim ederek Za- hinin sigorta bedelini kumpanyadan almış ve Vuçino ile aralarında taksim etmişler- dir. Vuçino Nevyork sigorta şirketinin Ün yon xigorta şirketinde tasfiyesine edilince mukaveleleri bozulan veya bo - tulmak üzere olan poliçe hâmillerini On- nik İplikçiyana bildirmiş ve Onnik te ih- tisası olan #ahte vesikalarla kumpanyadan muazzam bir servet elde etmiştir, Bu ser- vetin yarısı Vuçinanun kasasına girmiş ve Evvelki akşam Emisönü Hülkevi güz Halkevinde kutlulanan mes'ut bir evlenme Zilede fırtıma Zile (Hususi) — Bir kaç günden- beri Zilede devam eden şiddetli sıcak - lar gölgede otuz üçü bulmuştur. Fa- kat dün hava birdenbire bozulmuş ve anide çıkan bir fırtına ortalığı altüst etmiştir. -Fırtına üç dakikadan fazla devam etmediği için fazla zarar ver « memiştir. Burada mahsul vaziyeti geçen yıl- lara nazaran iyidir. Mahsullerin top - lanması işine, tahakkuk “ve - tahsilâta aidath memurlar intihap edilmiş ve bunlar vazifelere dağıtılmışlardır. zel bir gece yaşamıştır. Kıymetli arkadaşı« mız Mehmet Nureddin (Toplu İğne) nin kardeşi ve Bor Halk sczanesi sahibi Ahmet Cemaleddin He Bayan Nimet Aydarın evlenmeleri güzide bir heyetin işti- rakile kutlulanmış, davetliler sabaha ka: dar devam eden çok güzel bir geceden sonra yeni evlilere ve allelerine sonsuz bahtiyarlıklar diliyrek ayrılmışlardır. Resmimiz yeni evlileri ve aileleri erkâninı göstermektedir.