24 Eylül 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül SON POSTA | x î TELGRAF HABERLERi -Madridin bütün erkekleri Londra 23 (Hususi) — Madrid. den ahnan haberlere göre, Alkazar ka- lesinde mukavemet etmekte olan sön kule, bu sabah hükümet kuvvetleri ta- Tafından şiddetli bir top ateşine tutul- duktan sonra işgal edilmiştir. Kulede mevzi almış olan - âsilerin bir kısmı kaçmağa muvaffak olmuş fa- kat diğerleri katledilmiştir . Madrid hükümeti Başvekili Kaba- Tello, kalenin tamamen işgalini müte- akıp bu akşam Toledoya giderek taar- Tuzu idare eden kumandanı ve asker- leri tebrik etmiştir. Diğer taraftan Madridin vaziyeti Bittikçe vehamet kesbetmektedir. Âsi kuvvetlerin pek yaklaşmış ol- duğu payitaht şimdi kısmen muhasara edilmiş bir vaziyette bulunuyor. Cumhurreisi Teslim Olmak İstemiş Paris 23 (Hususi) — Alman D. N. Paris, 23 (A.A.) — Övr gazetesi, Me- kues garnizonundaki bazı Fransız Za- bitlerinin ihtilâlkârâne harekâtı hak - kında bazı haberler neşretmektedirler. Bu haberlere göre, bu zabitler, Eylü! or taşında şimdiki Fransız rejimi hakkın- da memnuniyetsizliklerini izhar etmiş- lerdir. ana, baba arıyor Polis bu garip gencin hü- viyetini tahkik ile meşgul Rumelihisarında kendisine ana ve baba arayan bir genç zuhur etmiştir. Bu genç bir gün Hisar kahvesinde otu- Turken kendisinin 12 sene evvel yedi Yyaşında iken buradan çalınarak Roman- Yaya götürülüp satıldığın: ve muhacir Olarak Kırklareline geldiğini, ana ve babasının kim olduğunu bilmediğini, Yalnız bir tahta köprü üzerinde oynar- ken kaçırıldığını - hatırladığını söyle- Miştir. Macerayı duyan mahalle bekçisi Os- Man bu çocuğun 12 sene evvel Göksu köprüsü üzerinden kaçırılan Fuat Pa- Şanın oğlu olması icap ettiğini düşün- Müş ve gidip merhum Fuat Paşanın Tefikası bayan Rablaya haber vermiştir. Fakat gerek bayan Rabia, gerek kız- ları bu genci teşhis edememişlerdir. Gencin boynunda küçük iken yapılmış bir boğaz ameliyatının eseri bulunması İcap ederken bu da bulunamamıştır. Nihayet hüviyetinin tesbiti için polise Müracaat edilmiştir. Polis bu gencin Ramanya muhacirle- Tinden Recep isminde biri olduğunu, Kırklarelinden İstanbula gelerek tay- fahık ettiğini, bir müddet de Bursada Oturduğunu, orada da kendisine ana ve ba aradığını tesbit etmiş, maamafih üz söylediklerinin doğru olup olma- diğını öj ememiştir. Tahkikata de- Vam edilmektedir. Bir vapurda yangın çıktı Londra 24 (A.A.) — 15,000 tonluk | B. ajansı bildiriyor: Âsilerin elinde bulunan Seville rad- yosuna nazaran, İspanya Cumhur Baş- bakanı Azana âsilere teslim olmak is> temişse de, Başvekil Kaballeronun mü- manaat ve tehditlerinden dolayı — vaz- geçmiştir. Berlin 23 (Hususi) — Âsilerin de- vamlı ilerleyişi üzerine gittikçe müş kül vaziyete düşen Madridin müdafaa- sı için fevkalâde tedbirler alınmakta- dır. Sokaklarda kurulan barikatlardan sonra, şehrin bütün erkekleri de seter- ber edilmiştir. Bunlar talim görmeden cepheye gönderilmektedir. Âsilere kaçmak üzere olan Kata- lonya valisi Kampanis, Marksistler ta- rafından öldürülmüştür. Katalonya valisi tayyare ile âsilere İspanya ihtilâlinin Fransada tesirleri görüldü Övr gazetesi bazı Fransız zabitleri arasında ihtilâlkârane hareketler baş gösterdiğini haber veriyor Övr gazetesi, bu hâdiseden, İspanya dahili harbinin Fransa mıntakasında bazı tesirler uyandırmaya başladığı ne- ticesini çıkarmaktadır. Gazete, İspanyol askeri grupları ta- rafından kazanılan her zaferin bazı Fransız mahafilinde ümitler uyandır - dığını ilâve etmektedir. Bir genç kendisine | Rusyada üçüncü maç bugün Sporcularımız dün Leningrada vardılar Leningrat, 24 (A.A.) — Hususi mu- habirimiz bildiriyor: Saat 10,30 da Leningrada geldik. Futbol maçı 24 Eylül saat 16,30 da öy- nanacaktır. 25 Eylül saat 17,30 da es- krim, ayni gün saat 20 de, güreş müsa- bakaları yapılacaktır. 26 Eylül saat (| de bisiklet müsabakası olacak ve o ge- ce Kief'e hareket edilecektir, Sporcularımıza ziyafet Moskova, 23 (A.A.) — Voks Cemi - yeti başkanı Arssev, Türk spor heyeti şerefine bir kabul resmi tertip etmiş- tir. Leningraddaki maçlar Moskova, 23 — Türk misafirler Le- ningradda 24-9 tarihinde Leningradın Siklistla bisiklet klübü ile yüz kilomet- re üzerinde koşacaklar ve Leningradın Dinamo ve Krasnala Zarla takımların- dan müteşekkil bir muhtelit takımla futbol maçı yapacklardır. İki yaralama vak'ası Dün Kadıköyünde bu sabah da Gala- tada olmak üzere iki yaralama vak'sı kaydedilmiştir. Kadiköyünde Osman isminde bir makinist karısı Hayriyeyi tabanca ile ağır surette yaralamıştır. Vak'anın sebebi geçimsizliktir. Galatada da Yusuf isminde biri mer- sür'atle cepheye gönderildi Yeniden 100 kişi daha kurşuna dizildi, Madridin müdafaası güçleşiyor kaçarken yakalanmış ve idam edilmiş- tir. 100 kişi daha kurşuna dizildi Londra, 23 — Times gazetesinin Ce- belittarıktan haber aldığına göre, Ma- lagadaki Marksistler, Nasyolistlerin ha va hücumlarına bir mukabele olmak üzere, rehinelerinden yüzden fazlasını kurşuna dizmişlerdir. Bilbao, 23 — Askeri müşahitler, ihti- lâlci kuvvetlerin dün Bilbaonun şar - kında elde etmiş oldukları muvaffakı- yetler dolayısile bu şehrin vaziyetinin ümitsiz olduğunu beyan etmektedirler. İtalya konsolosuna taarraz Roma, 23 (A.A.) — Barcelondan bil- dirildiğine göre, müsellâh bir komünist grupu İtalyâ konsolosunun otomobilini durdurarak, konsolosun derhal hüviyet vesikasını göstermesine rağmen, ara - mışlardır. Konsolos müsellâh komü - nistlerin hareketlerini Katalonya oto - riteleri nezdinde protesto etmiştir. Hrsenenmesene ea d kene senenenenene İngilterenin Akdeniz Siyaseti — Samuel Hor'un beyanatı derin bir tesir bıraktı Poris 23 (Hüsust) — lngiliz Bahriye Nazırı Sir Samuel Hor'un, İngilterenin Akdeniz siyasetine dair dün yapmış olduğu beyanat Avru- panın bütün merkezlerinde derin bir tesir bırakmıştır. Samuel Hor, gelecek hafta İn- gilterenin müdafaa işlerine dair parlâmentoda izahat verecektir. Bu izahatın, Milli Müdafaa Nazırı Tomas İnskip'in vermesi i- <€ap ederken Hor'a tevdi edilmesi çok mânidar sayılmaktadır. Baldvin kabinesi z Çekiliyor mu? Paris 23 (Hususi) — Baldvinin ka- bineden çekileceği ve Nevil Çemberla- yn'ın yeni hükümeti teşkil edeceği şayia ları tekrar ortaya çıkmıştır. Bu tebed- dülün pek yakında vuku bulacağı söy- lenmektedir. 'Ayni haberlere göre yeni kabine de Samvel Hora mühim bir ne- zaret verilecektir. Habeşistanın Paris Elçisi İtalyaya Dehalet etti Paris 23 (Hususi) — Habeşistanın eski Paris elçisi Volde Maryam, bugün, Paristeki İtalyan sefaretine giderek, sefir Çerutinin ve bütün sefaret erkâ- ninın huzurunda İtalyaya dehalet etti- ğini bildirmiştir. Çankırıda zelzele durmadı Çankırı, 23 Ç(ALA.) — İki gündenbe- ri şehrimiz havalisinde fasıla ile müte- addit sarsıntılar duyulmuştur. Dün öğ- leden beri üç yeni sarsıntı daha olmuş- tur. Zarar yoktur. Sarsıntı İlgazda ça- tıların kiremitlerini uçurmuştur. Mısır nazırları Berline gidiyorlar Berlin 24 ( A.A. ) — Masır elçiliği, V Merşhrı—ıt ;u;lrar kanunu Adliye Vekili polislere vazifelerini nasıl yapacak- larını anlattı Adliye Vekili Şükrü Saraçoğlu Emniyet Direktörlüğü Müdür ve âmir- lerini Vilâyette toplayarak kendileri- ne bir teşrinievvelde tatbik edilecek o- lan meşhud suçlar kanununun tatbiki etrafında izahat vermiş ve polise dü- şen vazifeleri, bu vazifelerin nasıl ifa edileceğini anlatmıştır. — Yeni talimatnamenin hükümleri Meşhud cürümler kanununun tat- bikina dair âli bir komisyon tarafından hazırlanan talimatname neşredilmiştir. Bu talimatnameye göre, kanun yal- niz ceza mahkemeleri usulü kanunu- nun 127 inci maddesinde tarif edilen moşhud suçlar hakkında tatbik - edile- cektir. Talimatname bu maddeyi tefsir etmekte, meşhud suçları dörde ayır- maktadır. Kanunun tatbikı için suçlunun ya- kalanması şarttır. Kanunun tatbik sa- hası adliye teşkilâtı yani asliye mah- kemesi olan yerlerdeki belediye hudut- larının içidir. Bu kanun nahiye ve köyler kanu- nunun tatbik edildiği yerde tatbik edil- mez. Ve kanun, panayırlarda da işlenmiş suçlar hakkında da tatbik edilir. Siyast mahiyeti haiz olan suçlar, hususi mu- hakeme usullerine ve 'takibi izin veya |karar istihsaline bağlı olan suçlar hak- kında bu kanun hükümleri tatbik edil- |mez. Zabıtanın Vazifeleri Zabıta suç failini derhal yakalaya- cak, hırsızın üzerinde elde edilen ça- lınmış eşya ile suçun işlenmesinde kul- lanılmış olan anahtar, bıçak gibi suçun maddi subut delillerini teşkil eden bü- tün eşyaya €l koyacaktır. Bundan son- ra bir zabıt varakası tanzim edecek ve derhal suçluyu Cumhuriyet müddeiu- umumfliğine teslim edecektir. — Zabıt varakası tanzim edilirken işin bir an evvel ikmal edilmesine çalışılacaktır. Cumhuriyet Müddeiumumisinin tah- kikatın gecikmemesi için İstanbul ve İzmir gibi muhtelif semtleri telefonla merkeze bağlı olan şehirlerde zabıta su- çun failini yakalıyarak delillerini tesbit eder etmez, telefonla C. Müddeiumu- misine hâdiseyi etraflı surette izah ede- cektir. Suçtan zarar görenler olursa zabıta bunların şikâyetlerini de zabıt varakasına yazacaktır. Davacılar şikâyetlerinden — feragat ettikleri takdirde zabıta suçun mahiye- tle feragati derhal bir zabıt varakasile tesbit ederek suçluyu serbest bırakacak zabıt varakasını — müddeiumumiliğe gönderecektir. Müddeiumumilik am- me davası açtığı takdirde şahitlerin celbini zabıta zorla yapabilecektir . Müddeiumumilerin — Vazifeleri Müddeiumumtler kendilerine veri- len suçluyu ayni gün mahkemeye sev- kedeceklerdir. Bu kanuna göre (gün) kelimesin- den maksat suçlunun yakalandığı za- mandan itibaren geçecek olan yirmi dört saattir. Müddeiumumtler — muha- keme usulü kanununun 154 üncü mad desi mucibince bütün suçlarda doğru- dan doğruya tahkikat yapmak salâhi- yetini haiz olduğundan tesadüfen vak- a mahallinde bulunduğu veya suçtan haber alarak oraya geldiği takdirde dördüncü madde mucibince zabıtanın haiz olduğu salâhiyetleri- kullanabile- ceklerdir. Şahsi dava yolü ile takip suçlarda C. Müddelumumisi — suçluyu sorguya çektikten ve lüzumunda işi ay- rıca inceledikten sonra suçun suçluya isnat kabiliyetini görmekle beraber am- me menfaatini alakalandırır bir mahi- yeti haiz olmadığı kanaatine — varırsa amma davası açmıyacaktır. Müddeiu- olunan Sayfa 3 ALE E maramı © Belçikanın iç sıkıntıları © Yunanistanda Komünizmle mücadele © Ceymiyeti Akvamda neler oluyor ? elçikada da bir hayli zamandan beri dahili sıkıntılar Var. Parlâ- mento harici bir başvekilin riyaset et- tiği bir hükümetin eliyle tedvir olunan işler pek kolay kolay yürümüyor. Çün- kü sağ ve sol partiler, bu vaziyetten is- tifade ederek bazı hareketler vücude getirmeye çalışıyorlar, Ayni zamanda mühim bir sanayi memleketi olan Bel- çikanın, İspanyaya silâh ihraç etmesini temin için uğraşanlar görülüyor. Bu gayretler daha ziyade müfrit sol parti- lerde göze çarpmaktadır. Bu sebeple- dir ki, Van Zeeland hükümeti, gerek sağcılara ve gerek solculara, meydana getirmek ister göründükleri kıyam mü- nasebetile göz açtırmamaya çalışırken tazyikını bilhassa solcular üzerinde his- settirmektedir. Şimdiye kadar en çok araştırmalara maruz kalan mahafil müfrit Sosyalist ve Komünist yuvaları olmuştur. Bu arada ele geçen birtakım vesikalar ve delillerden Madrit hüküme tine silâh tedarik etmek için birçok ça- relere başvurulduğu anlaşılmaktadır. Bu vadide Troçkinin de bır hayli me- saisi sepkettiği anlaşılmaktadır. Bütün dünyada büyük bir şiddetle başlayan sağ - sol kavgasına sahne olan memle- ketlerden biri de Belçikadır. * Yunan hükümeti, milli varlığını ko- — umak için birta- Yunanistanda |kım fevkalâde tod- komünizm |birlere başvuruyor. İKomünizmle müca- 'dele ve Komünizmi tanımamak, yeni mücadelenin başlıca esasıdır. Aç insanı tokun vaziyetine im- rendirmek ve ona karşı tahrik etmek kolay birşey olduğu için, başka yerler- de olduğu gibi Yunanistanda da sık sık grevler yapılıyor, işler bırakılıyor ve bu yüzden amele ile inzibat kuvvetleri arasında müsademeler oluyordu. Açı- lan bu mücadelenin neticesi olarak 1928 senesinden beri aranılıp ta bulu- namayan Yunan Komünistlerinin şefi, sokakta elini kolunu sallayarak gezer- ken tutuldu. Koca bir memleketi ihti- lâl ateşine yakmak için tahrik eden bir adamın sekiz senede tutulamamış ol - ması, Liberal Yunan idaresinin polisi için herhalde takdir uyandırabilecek bir hüdise değildir. * Cemiyeti Akvam konseyinin son top- lantısı da gösterdi Cemiyeti — İki Cenevrenin ku- Akvamda — Jruluşu ile beraber ynanmaya başla - yan komedi hâlâ devam etmektedir. Konsey toplantısında konuşulan mev- zular, üzerinde durulan sulh meselesi, bunu isbat 'or. İtalyanın Cemiyeti Akvama girmesi meselesi de, bu arada, nazarı dikkatte tutulan başlıca rol i- caplarından biridir. Bu meseleye bir formü| bulmak, Lahey divanına hava- le edilmiştir. Çünkü Cemiyeli Akva- mın salâhiyetnamelerle meşgul olan komitesi, bu işi halledememiştir. Lahoy adalet divanının vereceği karara inti - xzaren, devletler, hâlâ barıştan, bunun faydalarından bahsediyor ve her biri bu davaya yaptıkları hizmetleri sayı- yorlar. Demek lâzımdır ki: «Bizim şey- hin keramatı olur menkul kendinden» Selim RAGIP VEFAT Reisi meşayih Ayasofya kürsü şeyhi ve Evkaf müdüriyeti umumiyesi encü- men ve tevcih mümeyyizi Hafız İrfan Kızıltaş pederi Hacı Hafız Mustafa Kı- zaltaş sektei kalpten vefat eylemiş ol- makla Cuma günü Kocamustafapaşada Sünbül Efendi camünde cuma namazı eda edilerek Merkez efendide aile kab- ristanına — defnedileceğinden — Lâlelide Koska caddesinde 2 numaralı hanesin- den saat on buçukta kaldırılacağından merhumu seven ihvanlarının bulunma- Orman vapurunun bir kısun yükü çar- Şamba günü cenup Yeni Gali açıkların- da ateş almıştır. Vapur ani hir tehlike k—31”—îısmd.-ı kalmamışsa da, kaptan ihti- Yati bir tedbir olmak üzere Vapuru Vofold körfezine çevirmiştir, mumiler suçlu hakkında tevkif müzek- | İarını keresi verebilir. Duruşmanın bir cclıe—ı(eıwde hükme iktiran edecek bir va- ı de bitirilmesi esastır. ziyete girmediği takdirde mahkeme işi İ Kanuni zaruret dolayısile dava ilk'en yakın bir celseye talik edecektir. | mer imalâthanesinde Koçoyu sekiz ye- | Başbâkan Nahas Paşa ile Finanâ Baka- rinden biçakla vurmuştur. Hâdisenin Dı Makram Paşa ve maiyetlerinin res- ş N şız Ti olmuyan Üç günlük bir ikamet için sebebi ki amele arasında çıkan bir ağız Tlaide kavgasıdır. lcurn.ı akşamı Berline geleceklerini bil- dirmistir.