13 Aralık 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

13 Aralık 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

A E Kt AA deyiz. “Yüsetinin Ümize 13 Birinciteşrin İsmet İnönünü (Baş tarafı 3 üncü sayfada) Müsbet neticeler alacağımıza Önümüzdeki sene içinde temel ihtiyaç SON POSTA SS rap milletine ilân ediyorlar, Daha çok | eminiz. | tafslât vermiyeyim, Bizi inciten nice|lileri müstakil! bir devlet olarak in Işal ettiren Fransaya karşı tebrik duy- acı sözleri bizden esirgemiyarlar. dünkü nutku leri söyledikleri vakitler dahi Suriye- Maddelerinden daha bir ikisi üzerinde| Sancağı Suriyelilere vermiş değiliz! | gularını ve Suriyelilere karşı sevgileri Hcuzlük tedbirleri alacağız. Ucuzluk mücadelesi yaparken bir noktaya memleketin dikkatini celbede teğim: O da merkezde, Büyük Miltet Meclisinde devletin ucuzluk yapmak için fedakârlık yaptığı mevzular üz2 - rinde kolaylıkla işidemiyeceğimiz, mem leket köşelerinde diğer şekillerde resim ler alınmaya kalkınmasıdır. Meselâ bu Bene sayım için hazine varidatından t&saslı fedakârlık ettik. Dolaştığufı e- nada türlü şekilde hayvan üzerinden Tesim alınmak temayülleri gördüm. Bundan sonra B. M. Meclisinde ucuz- luk tedbirleri aldığımız maddeler üze- tinde diğer makamlar tarafından her hangi bir euretle resim konulmasını kanuni mücyyideye bağlamak fikrin- Harici borçlarımız Döviz sarfiyatı memleketin umumi idaresinde iyi bir kontrole alınmıştır. Harici borçlarımız üzerinde bu bir se- he zarfında başka bir anlaşma yaptık, bu anlaşmaya göre borçlarırmzın yarısı a mal İle ve yarısını şimdiye kadar ol Guğu gibi dövizle tediye edeceğiz. Bun tdan başka yaptığımız ciddi kontrol bu sene bizi döviz bakımından daha mü- Bait vaziyette bırakmıştir. Önümüzde- ki senelerin ihracat maddeleri için de bilhassa açtığımız mevzuların inkişaf #ttirilmesi sayesinde döviz vaziyetimi- zin daha müsait olacağını umuyoruz. Maden işletmesi Bize döviz temin edecet mevzular ü- Zerinde başlıca ehemmiyet verdiğimiz birisi maden isletmesidir. Zannediyo- Tuz ki maden işletmesi için de bir iki tenede alacağımız neticeler bu mem- Teketi hariçten ithal edilecek kıymetli Vasıtalarla cihazlanmak için bize geniş fırsat verecektir. Umumi olarak mem leketin bu geçen bir sene zarfında iyi çalştığını, huzur içinde emniyetle ve geniş bir istikbale doğru yürek ferahı içinde yürüdüğünü hülâsa olarak söylü bilirim. (alkışlar). Memleketin vaziyetini — sevinçli bir Razarla görürken büyük Cumhurreisi- Mmiz Atatürkün adımı sevgilerle ve say Blarla anmak bizim için tatlı ve şe- Tefli bir borçtur. (alkışlar). İskendermn ve Antakya meselesi Şimdi arkadaşlar, harici bir mesele- TMize, bugün içinde bulunduğumuz mü milli meseleye temas edeceğim... Murahhas heyetinizin müzakere ye- Tine gitmek üzere yolda bulunduğu İs- kenderun ve Antakya meselesi (şiddet Ni alkışlar). Bu meselenin Fransa ile olan cephe- ti şudur: Bizim 921 ve 923 muahede- leriyle hususi şartlar altında bıraktığı- Tz İskenderun ve Antakya mıntakası- hın tekâmül eden hâdisat içinde istik- kavuşmasın: istiyoruz. Bu mesele- Yi Fransa Cumhuriyeti ile Cemiyeti Ak Vamda görüşeceğiz. Evvelâ bu mınta- Ka için emniyet tedbiri alınmasını iü- Zümlu buluyoruz. Sinirler o kadar ger — Bin olmuştur ki, ansızın vuku bulacak liseler arzu edilmiyen akisler ve çok Ukuntlı vaziyetler husule. getlirebilir. Sükünet içinde konuşabilmek için #vvelâ bu mıntakada bir emniyet vazi- r"ti husule getirilmesini ehemmiyetli luyoruz. Cemiyeti Akvamda bunu bir madde olarak mevzuu bahsedeceğiz ciddi olarak dost olan iki mem- İtketin çetin bir meseleyi konuşması gi bi Fransa ile konuşacağız. Dostluk si- ve dostluk hislerinin zihniye- hâkim olduğunu söylemek be - Bim için bir zevktir. Biribirinin dost- a ciddi olarak kıymet veren iki “emleketin Cemiyeti Akvam sinesin - bir anlaşma ile çıkmasını samimi- Yetle ümit ve temenni ediyoruz. * — Meselenin Suriyeye mütcallik cephesi Bir de meselemizin Suriyelilere ta- Ülük eden cephesini izah etmek isti- im: . Arkadaşlar, Bazı Suriye siyaset adâmları bu me- vesilesile son zamanlarda sinirlilik mdiler, İskenderun Ve Antakya ha "“lmîn Suriyeden ayrılmasına itiraz iyorlar, Asırlık Arap düşmanlarının ) —:ti bizim, Türklerin, Suriyeden kıy- li bir parça almak istediğimizi A- Evvelâ şunu söyliyeyim ki, biz İsken derun ve Antakya muntakasını hiçbir va man Suriyelilere vermiş değiliz. (şid- detli ve sürekli alkışlar). Hukuki tasviye esnasında malı ve- | ren biz olduğumuza göre hiç olmazsa | malı kime ve nereye verdiğimizi bizim | iyi bildiğimizi kabul etmek lâzımdır. | Ondan sonra bizim Arap milletine kar şı hayırhah ve iy! dost hislerinde lunduğumuzu görmemek haksıztıkt Osmanlı imparatorluğunda — Arapla fena idare edildiğini, zikretmek, bize, | milliyetçi Türklere, Türk Cumhurziye- | ti evlâtlarına karşı ortava sürülecek bir sitem değildir. Huuetçi Osmanlı İmparatorluğunun son yüz senesindeki fena idaresinden Araplar hiç olmazsa Türkler kadar mesuldürler. Biz pek ivi hatırlarız, memleketin başında resmen | bir Arnavut sadrazam ve Sultan Hami | din yanındasmemleketin hakikf sadra- zamı tamlan Şamlı bir vezir bulunur du. (Bravo sesleri). Bu zatların İmparatorluk idaresinde ki ehliyetlerini ve devletlerine olan sa- dakatlarınmı münakaşa mevzuu etmek fikrimden uzaktır. Tebarüz ettirmek is tediğim nokta, İmparatorluk idaresinde Arnavutların da Arapların da hiç ol- mazsa Türkler kadar mes'ul oldukları- dır, İmparatorluk çöktüğü zaman Suri- yeyi Anadoludan ve Şamı Ankaradan daha mamur bıraktığımızı sanıyoruz. Misakı milli Milü devlet ilk temellerini atarken, Arap memleketlerini Arap milletine bı rakmayı kendi siyasetine esas tutmuş- tur, Bunu resmi olarak misakı millide ilân ettik. Misakı mitltyi o zamanki güç | şartlar içinde zaruri olarak yapılmış saymak yanlıştır. Misakı millf şuurlu bir siyasetin ve derin bir kanaatin ifa desidir. Çünkü misakı millide zikredi- len Türk memleketlerini bize hazır ver mediler. Biz onları istihsal etmek 'çin dünyanın galip devletlerine karşı da- ha dört sene harbettik. Daha dört se ne harbettikten sonra kazamlan muzaf | feriyet neticesinde Arap memleketteri | ne karşı olan vaziyetimizi ve zihniyeti mizi değiştirmedik. Lozan muahedesin de birçok mücadelelere ve birçok taz- yiklere karşı Türk milletinin istiklâli- ni ve haklarını müdafaa ederken Arap | mülleti üzerinde bir manda tesis olun- maması için, yani Arap istiklâline mü- Dafi bir vaziyeti muahedede kabul et- memek için de çok eziyetler çektik. En nihayet kabul ettiğimiz bu mmtakala rın alâkadarlara burakılmış olmasıdır. Alâkadarlardan maksat eğer manda sa hibi devletler olsaydı, bu kadar müca- deleye Jüzüm olmaksızın onların adını | sadece zikretmek kifayet ederdi. Alâka | mizi ve iyi komşuluk hislerini tebarüz ettirmeğe çalıştık. Bizim bu kadar ha rhab ve dürüst vaziyetimize karsı Suriyenin istiklâle giderken bir Türk inine hükmetmek arzusu göstermesini yanlış, haksız ve çok şalimane buluyo- ruz. (şiddetli alkışlar). Asla muvafakat etmiyeceğiz Yüzlerce kilometre uzunlukta hu - içinde bulundukları huzur havası, en cazibeli - mücadelelerin — verebileceği menfaatlerden üstündür. Muhtelif kam şularla tecrübe ettiğimiz için bu bahti- yar neticeyi salâhiyetle söyliyebiliriz. Biz kuvvetle kamiz ki — Suriyelilerin Türklerle iyi komşuluğu esas tutma'la- rı, Arap milletinin de menfaatine daba çok yarayacaktır. Fakat bir noktayı a- çık yürekle söylemek isterim, bizimle hem hudut olan bir Türk memleketi- nön Arap devleti tarafından dini , harsf ve iktısadi türlü vasıtalarla milliyetin den uzaklaştırılabileceğini zannetmek yanlış bir hesaptır. Bu, bütün 'Türkiye memleketini huzurundan mahrum et - | Ankara stadı Salı günü merasimle açılıyor Türkiyenin en ehemmiyetli turnuvası yapılacak Memleketimizin en büyük spor sa- hası olarak yapılan Ankara stadyumu bu-|butlarda yanyanayız. İyi komşuların ' iki gün sonra büyük merasimle açıla- caktır. Türkiye birincilikleri vesilesile bü- yük spor hareketlerine sahne olan An- karanın yeni ve büyük bir stada sahip olması memleket sporu bakımından bü tün nazarları üzerinde tolayacak bir meseledir, l 1924 de Paris olimpiyadından dön- dükten sonra jlk Türkiye birincilikleri vesilesile Ankaradaki İstiklâ) sahasın- da toplandığımız zaman hükümet mer kezinin muazzam bir stada olan ihtiya- cını sezmiştik. Büyük, küçük birçok hareketlerin toplandığı Ankaranın da bir gün spor merkezi olacağını da biliyor ve hattâ mek ve Onu çıldırtmak için, işkence içi | hissediyorduk. Çok şuurlu bir şekilde ne atmak demektir. Buna asla muvafa | ilerliyen Ankaradaki spor işleri büyü- kat eîm'yğcığu. (alkışlar). Böyle bir ihtimali niçin kabul etmi- yeceğimizi vicdanımızın bütün kanaati | le söylemek için soğuk kanlılıkla, her kese kanaat verici deliller bularak iza- ha çalışıyoruz. Büyük heyecan günle - Tinde bazı siyaset adamları, memle- ketin vatanperverliğini değerli özlerin de topladılddarını zannederler ve ifrat- h mülâhazalara düşerler, Ümit ediyo- rum ki hâdisatı daha soğuk kanlı mü talea etmek mümkün olduğu vakit Türkler ve Arap milleti arasındaki iyi komşuluk ve iyi dastluk faydaları müf rit düşüncelere hâkim tutulacaktır, Suriye devletini doğarken muhabbet le selâmlıyoruz. Fakat onun daha do- ğarken Türk illerini elde etmek heves- leri göstermesini doğru bulmuyoruz. Türk mıntakasında İskenderun limanı- Na Suriyenin mühtaç olacağını düşün- mek, bu mıntaka üzerinde Suriye dev- letinin hâkimiyetine ihtiyaç göstermez, İskenderun muntakasına liman olarak bugünkü Türkiye Cumhuriyeti arazisin den muhtaç bulunman sahalar, şimali Süriyeden muhtaç olan kısımdan daha bü; tür. (Bravo sesleri). Dünyanan her yerinde sahili olmuyan veyahul arzu ettiği sahil kısmı haşka memleketlerin elinde bulunan yerler- de, milletlerin biribirleriyle iktısadi münasebetlerini kolayca tanzim edecek çareler bulunmuştur. Demek istiyorum İki iktısadi mülâhazalar devlet hâkimi- yeti mülâhazasından tamamen ayrı ola rak mütalea edilehilir. Bu mülâhaza- darlar, herkesten evvel, biz!m, nazarı- | farla Suriye halkına ve Arap milletine muzda, bıraktığımız memlekoetlerin hal | karşı dostluk hislerimiz! hal ve istikbal kı idi. Türk - Erak dostluğu Arkadaşlar, Cumhuriyetin harici siyasetinde bü- tün komşulariyle iyi olmak arzusu zan nediyoruz ki üzerinde tereddüt edilme- si mümkün olmıyan bir siyasettir. Bü- tün komşularile iyi münasebet kurmak ve bütün eski düşmanlıkları tedavi e- derek sıkı ve samimi dostluklara çe- virmek için Türk milleti elinden gelen her fedakârlığı yapmıştır. Komşumuz olan Irak memleketinin müstakil bir devlet olarak kurulmasını biz herkes- ten evvel ve Cemiyeti Akvamdan ev- vel arzu ettik. İrakın müstakli bir dev let olması muahedesi ilk olarak bizim tarafımızdan imza edilmiştir. Ondan sonra da bu memleketle komşuluğu - muz o kadar iyi hislerle ve o kadar iyi istikamette inkişaf etti ki çok zaman hudut hödiselerinde iki memleket bir vücut gibi hareket etti. Tam bir emni- yet havası İrak - Türk hududunda hâ- kim bulunmaktadır. Suriyı de biz kıymetli bir' kom- şu gözi bakmak istiyoruz. Suriye- Klerin 1&li ihtimalinden bahsedil - dikçe biz bunu dajma âşikâr bir sevinç le karşıladık. Cemiyeti Akvamda Fran sanm Suriyelilere istiklâl yolunda in- kişaf ettirmek için bulduğu her fırsat bizim tarafımızdan büyük sitayişe uğ- radı. Son defa resmi notalar teati eder- için ifade etmeğe ve bizim İskenderun, Antakya ve havalisi meselesini ne ka- dar mülli ve ciddi görmeğe mecbur ol- duğumuzu izah etmeğe çalışlım. Ümit ederim ki bu sözlerim haklarımızı cid- di ölçülmüş bir çerçeve içinde nasıl anladığımızı da göstermiş olacaktır. Biz Cemiyeti Akvam prensiplerine bağtıyız. Cemiyeti Akvam makanizma- sı dahilinde milletlerin ciddi mesele'e- rini müzakere edebileceklerine ve bu Ulusal ekonomi ve arttırma Tasarruf haftasınınilk günü heT - < i ye büyüye bu hale geldiği içindir ki bu stad ihtiyacı her taraftan evvel orada hissedilmiş, gerek hükümetin ve gerek se spor teşkilâtının büyük yardım ve himmetlerile yalnız bizim değil, bütün Balkanların iftihar edecekleri Ankara stadı böylece vücude getirilmiştir. Memlekete şeref verecek bir şekilde büyük merasimle açılacak olan Ankara ştadı Türkiyenin en kuyvetli takımları olan Galatasaray, Fenerbahçe, Ankara Gücü ve Altınordu klüplerinin arala- rında yapacakları mühim bir turnuva- ya sahne olaocaktır. Bu dört büyük klül Bi takım birinci olursa olsun kendi renklerini müdafaa için yapacakları bu maçlarda ayrı ve çok şerefli bir hususi yet vardır. Memleket sporunun en asri bir sta- dında açılış merasimine işlirak edecok olan bu klüplerin renkleri kadar isin- leri de tarihe geçecektir. Ömer Besim Tekirdağda spor Tekirdağ (Hususi) — Tekirdağın- da spor faaliyeti artmaktadır. Burada «Yılmazspor», «Tekirdağspor», «Halk- spor» isminde üç klüp vardır. Fakat sahasızlık yüzünden spor faaliyeti in - kişaf edememektedir. Bir futbol sa - hasına şiddetle ihtiyaç vardır. Saha için teşebbüse girişilmiş ve bir proje hazır- lanmıştır. En eski klüp Halkspor'dur. Diğer klüpler de gittikce inkişaf etmektedir. Halkspor gelecek sene Trakya şampi- yonluğunu kazanmak için — şimdiden ekzersislere başlamıştır. Geçen hafta Tekirdağsporla Yıl - mazspor arasındaki maç beraberlikle neticelenmiş, Halkspor Tekirdağsporu bir sıfır yenmiş ve Tekirdağ şampiyonu olmuştur. yoldan mesut neticelere varılabileceği- ne inanıyoruz. (alkışlar). haftası- lanarak muallimleri tarafından verilen nın ilk günü dün geçmiştir. İlk gün ol -| öğütleri dinlemişlerdir. ken ve Suriyede siyasf adamlar Türk | mak münasebetile talebeler konferans Tayyareler İstanbul üzerinde uçu ler için hoşa gitmiyecek her türlü söz- İsalonlarında, mekteb bahçelerinde top- =k îııitgyı ığd öğütler yazılı wıı.l f Sayfa 7 wWPO Kiryako Melihi İkinci defa çağırıyor Boksörün “Son Posta,, ya gönderdiği mektup İstanbulun kuvvetli boksörlerinder Kiryako gazetemize yaptığı müraca: atla maruf boksör Melihi bir müsaba kaya davet etmişti. Hangi şerait içinde olursa olsur Melihle çarpışmağı arzu eden Kiryâke yaptığı davetin kabul edilmediğini ve bu güne kadar bir cevap çıkmadığıni görerek ikinci bir teklif daha yapmış tır. Kiryakonun gönderdiği aynen neşrediyoruz: «8/11/936 tarihli gazeteniz vası tasle tanınmış boksörlerden Bay Me lihi bir boks maçına davet etmeme rağmen şimdiye kadar kendisinden bı hususta bir cevap alamadım. Bu açık davet üzerine Bay Melihin yve menecerinin ses çıkafmamasını sportmenliğe yaraştıramıyorum. Ecne- bi ve profesyönel boksörlerle maç ya- pıp galip çıkmak bir marifet değildir. Son defa olarak Bay Melihe meyi dan okuyorum. Bu davetimi kabul e deceğini ümit ediyorum.2 B takımları Maçları İstanbul Lik şampiyonası B takım ları maçlarına dün âevam edilmiştir. Beşiktaş — Topkapı I l Şeref sahasında yapılan Beşiklaş Topkapı arasındaki müsabaka çok he yecanlı olmuştur. Maç iki tarafın büyük kuvvet sarfına rağmen | - | berabere bitmiştir. Güneş Süleymaniye ) 0 mektubu Taksim stadyomunda yapıları B ta - kımları arasındaki bu müsabaka Gü - mneş takımının büyük sayı farkile ne - ticelenmiş. — Güneş takımı 6 - ÜO maçı kazanmıştır. Galatasaray — İstanbulspor l l Taksim stadyomunda yapılan bu ma- çın ilk devresi müsavi bir oyunla, ikin- ci devrede tamamile Galatasarayın ha- kimiyeti altında geçen oyunda İstan - buülspor kalesine çekilen namçenahi şütlardan bir tanesi gol olmamış, buna mukabil İstanbulsporun yegâne hücu- mu bir gol ile neticelenmiştir. - Yurttaş: Ekonemik savaş bitmedi. Bu savaşta da mavaffak olmak için bütüm milletin elbirliği ve ruh birliği şarttır. Ekonomik savaştaki el ve ruh birliği- mizin parolası: Yerli mah ye tasarruf tur. Yerli malı kullanmak ve tasatrruf et mek ulusal ve şerelli bir vazifedir. Sen de ekonomi savaşında bu vazifeni yap.