27 Aralık 1936 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

27 Aralık 1936 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Kırklareli kısa zamanda büyü bir inkişaf arzediyor Şehirde güzel bir parti binası inşasına başlandı, köylerdede en mübrem ihtiyaçları sür'atle karşılayacak bir program tatbik ediliyor Kırklarelinden Kırklareli (Hususi) — Son tahrirde vilâyetin umumi nüfusu 172,344 ola - rok tesbit edilmiştir. Şehirde 21.000 hüfus oturmaktadır. Vize, Demirköy, Babaeski, Lüleburgaz isminde dört ka- zası vardır. Vilâyet dahilinde 18 bin göçmen yerleştirilmiştir. Köycülük kalkınma programının tat- bikına başlanılmıştır. Nüfusu binden yukarı olan nahiye ve köylere hamam yapmak, mekteb ve muallimi bulunan köylerde muallimin nezareti altında #- Miç dolabı bulundurmak, etüd sandığı yapmak, her köye köyün haricinde u- mumi gübrelik, mezbelelik yeri ayır mak, bataklıkları kurutmak, köylerde, nahiyelerile müşterek ebe ve sağlık imemürü bulundurmak, mektebi olmı- yan köylere behemehal mekteb yap - mak, nüfusu kalabalık olan köylerde okuma odaları, konferans salonları, vücuda getirmek, köyün içindeki yol ları kaldırımlamak, köyden merkeze giden yolları köy kanununa göre yap- mak, damızlık hayvanları islâh etmek, Rodeylan, Legorn cinslerinden her köy de birer tavuk istasyonu yapmak, iktı- Sındırgı yolunda bir kaza Balıkesir (Hususi) — Sındırgı ş0- sası üzerinde bir otobüs kazası olmuş, bir genç ağır surette yaralanmıştır. Sındırgı ve Bigadica işliyen 53 nu- maralı Balıkesirli şoför Ömerin idare- sindeki otobüs Çayırhisar hududundan şehre doğru gitmekte iken ayni cadde üzerinde şehire gitmekte olan Man - yasa bağlı Darıca nahiyesinin İşıklar köyünden 18 yaşında Muhsin otobü- se takılmıştır. Otobüsün arka merdi- venine eğreti olarak asılan o Muhsin bir ara muvazenesini kaybederek düş- müştür, Sağtarafı üzerine düşen gencin kolu ve çens kemiği kırılmış, alnından yaralanmıştır. Kendisi hastaneye bay- gın bir halde götürülmüştür. Adapazarında bir katil yakalandı Adapazarı (Hususi) — Muharrem adında birini vuran ye izi üzerinde yürünen Çakır Emin yakalanarak ad- liyeye teslim edilmiştir. — Ne garib vak'a Ha - san Bey... rinde yangın çıkmış. ... Amerikanın bir şeh- bir görünüş sadi büyük ehemmiyeti olan tavşanci- lığı taammüm ve islâh ettirmek, fenni arı kovanları ve köyleri ağaçlamak i- çin her nshiyede kollektif birer fidan- lik yapmak, köy sandığına gelir temin etmek için sulak köylerde beş ilâ on bin arasında kavaklıklar vücuda getir- mek bu Programın icablarındandır. Hususi muhasebe idaresi köylülere to- hum Kalburlama, yağ, peynir, ot balye makineleri mübayaa etmiştir. Köylü - lere tevzi edilmektedir. Vilâyetin va- satında iki yatı mektebi açılıyor. Bu mekteblerde köy fidanlık mektebleri i- çin muallim yetiştirilecek ve vilâyâtin ziraat fidanlığında da kurs görecekle - re fenni istifadeler temin edilmiş ola - caktır. Şehrin şerefile mütenasib ve 50,000 lira bedel keşifli mükemmel bir parti binasına başlanılmıştır. Vilâyetin u « mumi vâridatı bir milyon üç yüz yet - miş bin liradır. Hususi muhasebe büt- çesi de 370 bin liradır. İstihlâstan son- ra vilâyette hayvanatta büyük bir faz- lalık vardır. Bu da köylünün seneden seneye, zenginliğini fade eden bir de lildir. Vali bu işe ciddiyetle sarılmış, bilhassa göçmenlere geniş yardımlar yapılmıya başlamıştır. Krıklarelinde 6160 at ve kısrak, 9400 manda, 65,200 sığır, 240,000 koyun vardır. M. Asım m am a ge Edirnede yeni Bir ortamektep Şubesi açılıyor Edirne (Hususi) — Talebelerin faz- lalığından dolayı artamektep binası kâfi gelmediğinden bir kısım (talebe lisenin orta kısmına devam etmekte ve bir kısım talebe için de halk partisi binasında ayrılan mahalde tedrisat yâ- pılmaktadır. Bu cihetle Edirnede ortamektep ih- tiyacına tamamen tekabül edecek yeni bir ortamektep binasının yapılmasına kat'i bir lüzum ve zaruret görülmekte- dir. Ancak bu sene için buna imkân olmadığından yeni bir ortamektep şu- besi açılmasına karar verilmiş ve mek- tep için müsait bir binada bulunmuş- tur. Bu binanın mektep haline sokul masi İçin icap eden tamir ve tadilâta da hemen başlandırılmış olduğundan pek yakında Halk partisi binasındaki talebeler bu yeni binaya nakledilmiş olacaklardır. Aladağ tahsildarının zimmeti Karaman © (Hususi) — Karaman maliye tahsildarlarından Aladağ mın- takası tahsildarı Saffetin yaptığı sul - istimal etrafındaki tahkikat ikmâl e - dilmiştir. Neticede Saffetin hazineden 6700, köylülerden .de 3300 lirayı zim- metine geçirdiği tesbit edilmiştir. Kırklareli parti kongresi Kirklareli (Hususi) — C, H. Par- tisi Kırklareli kongresi vali Hasibin başkanlığında toplandı. Yüpılan'soğimde yeni'iiyön” kurula şu zevattar”teşekkül etmiştir: Huriye Umay, avukat Tahir, Şev- ket Dingil oğlu, Ahmet Ziya, kâğrtçi Ahmet, avukat Nuri, eczacı Feridun, ve bankacı Ömerdir. Kongrede müşa- hit olarak Muğla meb'usu Nuri hazır bulunmuştur. Gönen talebelerinin müsameresi Gönen (Hususi) — Gönende birinci ilk okul talebeleri tasarruf mevzuu üzerinde gayet güzel bir müsamere ve rmişler ve muvaffak bir temsil yap - mışlardır. Mini minilerin bu muvaffa kıyetleri büyülderi üzerinde fevkalâde bir tesir bırakmıştır. Resim talebeleri müsamereden sonra temsil kılıkları ile ve muallimleri ile birlikte gösterm ektedir. bir ilkmektebde polarından süt yangını söndürmüş. .. ... İtfaiye sü bulamadı- | EB: için civardaki süt de - Hasan Bey — Orada da su tükendiğine bakılırsa, bizim sütçüler gidip de - po açmış olacaklar! alarak Sayfa 5 İzmit balıkçılığı himayeye muhtaç bir halde Kocaeli mıntakasma yerleştirilen göçmenler bilgiç ziraat usulleri ile köylerimize rehberlik edecekler İzmit körfezinden bir görünüş İzmit (Hususi) — Bu sene, İzmit ve mülhakatında ziraf vaziyet iyi Veü - mid verici bir safhadadır. Köylü vak- tinde tarlasına tohum atmış ve bu su- retle güz ekimi de normal seyrini tâ» kib etmiştir. Arifiye tohum islâh istasyonunun iki senedir Kocaeli çificisine dağıtmakta olduğu cumhuriyet buğdayı mıntaka- nın her tarafımda eşsiz bir rağbet ka » zanmak'tadır. Verimi ve bereketi, baş- ka cins buğdaylarla kıyas kabul etmi- yecek derecede çok olan Cumhuriyet buğdayı tipini Arifiye tohum islâh is- tasyonunda çalışan değerli bir Türk genci bulmuştur. İzmitte yeni yıl tütün rekoltesi, ev- Kırşehirde Atatürk günü Kırşehir, 1919 da Atatürk Sivastan o Ankaraya (giderken Kır- şehire ilk ayak bastığı 24 ilkkânun gü-| nü çok canlı tezahürlerle kutlandı. Nutuklar söylendi.. müsamereler ve - rildi. Gönende müsamere ve konferans Gönen (Hususi) — Birinci mekteb telebesi tasarruf ve yerli mallar mev- zuu etrafında güzel bir müsamere ver- miştir. Müsamere seyirciler üzerinde fevkalâde müsaid bir intiba bırakmış, fakir çocuklar menfaatine bir piyango tertip edilmiş, oldukca iyi bir hasılât temin olunmuştur. Bu müsamere €s - nasında zehirli gazlar hakkında biz de konferans verilmiştir. Geredede bir hırsız kadın mahküm oldu Gerede (Hususi)— Dörtdivanın Küçükler köyünden Hakkının karısı Hatice Kabiller mahallesinden yeme- nici Osmanın sergisinden bir çift ayak- iki ay hapse mahküm e- Edirnede yılbaşı balosu Edirne (Hususi) — Edirne spor bölgesi tarafından (yılbaşı gecesi bir balo verilecektir. Balonun Edirnede şimdiye kadar yapılanlardan üstün olması için hum- malı bir fanliyet sarfedilmekte ve bu maksad için memleketin tanınmış şahsiyetlerinden teşekkül eden bir ko- mite çalışmaktadır. Balonun hâsılâtı Edirne *spor böl « gesi tarafından yaptırılmakta olan spor salonuna tahsis edilecektir. Gönen belediyesinin yerinde bir yasağı Gönen (Hususi) — Belediye ev - lerden sokaklara çamaşır ve bulaşık suları dükülmesini, tavukların sokak- Jara saliverilmesini yasak etmiştir. Trakyada ruam mücadelesi Edirne (Hususi) — Trakyanın bü- tün bölgesinde ruam mücadelesi devam etmektedir. Bu iş üzerindeki heyetler çalışmalarına germi vermişlerdir. kadar nefis yetişmiş Ve nefis bir şekil de kurutulmuştur. Tütün zürrar, şim di denk ve demet yapmakla meşgul « dür. İzmit eskidenberi meyvacılığı ile büyük şöhreti olan bir yerdir. Derbentde kurulan meyva islâh is « tasyonu Kocaeli meyvacılığı için ge “ niş bir inkişaf yolu açmıştır. X Önümüzdeki sene de pamuk Ziranti acaktır. Da körfezi, iyi cins balıkların kay; nağıdır. o Eskiden büyük dalyanlarn bulunduğu İzmitte bugün balıkçılık bir kaç küçük esnafın günlük geçim * İerini temine kalmıştır. Balıkcılık kongresinde, bir delege bile istenmiye lüzum hissedilmiyen Körfez balıkcılığı, o kadar inkişafa mü; sait bir safhadadır ki, üzerinde ısrarls durmak bir memleket borcudur. İzmitde süt ve yoğurt da ayrı bir da* va halindedir. Ve gelişi güzel idare e * dilmektedir. İzmitte 4 bin küsur göçmen iskân ©; dilmiştir. Bu göçmenlerin müstahsil bir hale konulması için tehalük göste rilmiştir. Derince, (oAslanbey, (Karamürsel, Kandıra, Adapazarı ve köylerinde ya 4 pılan göçmen evleri,inşası nihayet bül muş ve bir senedir köylülerimizin şef kat ve muhabbetle bağırlarına bastık- ları yeni vatandaşlarımız sicak birer yuva sahibi olmuşlardır. iş Kendilerine arazi ve tohum da veris göçmenler, bilgiç ziraat usulleri le köylülerimize rehberlik yapacaklar» dır. Vi in çok sevilen valisi Hâmi Oskay köy ve köylünün kalkınması ü- zerinde büyük bir emek sarfetmekte- dir. «5» senelik programın ana hatlar) üzerinde büyük çalışmalar göze çarp- maktadır. .. © ERAS FALA <3 y Karşısındalır/ Karagözün doğru sözü Hacivad — Nakşı sun'un remze - der büsnünde rüyet perdesi Hacei hükmü ezeldendir hakikat perdesi! Sireti surette mümkündür temaşa eylemek" Hâil olmaz didei irfana suret per -. desi Karagöz — Aman Hacivad bu ne hal, nereden çiktın?. Hicivad — İşbu şebbi mütaleni ceraidle meşgulüm. Derken bir ce- ridenin sahaifi içre işbu havadisi gördüm. Karagöz — Hee. Hacivad — Seninle beni hanei halka davet ediyorlarmış.. Sali ce « ibaren orada icrayi lübiya- cakmışız. — Kah, kah, kah, kah. — Ne güldün Karagö - Karagöz — Gülmez olur muyum 'Hacivad.. Senin hanei halk dediğin Halkevlerine biz bu Kıyafetimizie, bu dilimizle bu zamanda nasil'gi - debiliriz? Sen Hacı Evhad, ben de Çeşmisis © İ yah bu zamanda müzeden başka ye” re pek yakışmayız. İMSET ;