1 Ocak 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Ocak 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ŞEHİR HABERLERİ SON POSTA Komünistlik tahrikâtı yapmaktan |Gümrükkaçakçılığı suçlu olanlar tevkif edildiler Suçlular 13 kişi, idi mahkemede kendilerine isnat edilen — suçları genişletilmesi Zabıtanın Komünistlik tahrikâtı et rtafında yaptığı tahkikat sona ermiş, suçlu olarak 13 kişi dün saat 16 da Ad liyeye tevdi edilmişler ve ikinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmiş lerdir. Bunların haklarında tevkif ka- rarı verilmiştir. Tevkif edilenlerin isim leri şunlardır: Bastoncu Fevzi, esnaftan Süley- man, Hasan Basri, Zeki, Mustafa Re fik, Bekir Ali, Cenap Şahabettin, İh- san, Kemal, Şükrü, Süleyman Kadri, Dr. Hikmet, Şair Nâzım Hikmet, Hâkim Salâhattin evrakı tetkik et- tikten sonra suçlulara hitaben: — Komünistlik tahrikâtı yapmak, beyanname neşretmek ve bu işler için bir cemiyet teşkil etmekle suçlusunuz. Ne dersiniz? dedi. Doktor Hikmet — Ben iki sene ev- vel Marksizm Bibliyoteği adlı bir seri kitap neşrettim, Bu kitaplardan bazı- ları burada bulunan kimselerin yastık Jarı altından çıkmış. Beni polis bunun için yakaladı. Bu kitapları ben kanun dairesinde neşrettim. Bu eserlerin bü- tün vatandaşların evlerinde bulunma sını temenni ederim. Kimseyi Komü- nistliğe tahrik etmedim. Hâkim — 1 Mayısta tevkif edildiği niz zaman Nâzım Hikmete kitap ver- Mişsiniz. Doktor Hikmet — Hayır... Nâzım Hikmet hâkimin auallerine Yeni idhalât rejimi Bugünden itibaren tatbik mevkiine giriyor Yeni ithalât rejimi bugünden itiba- ren tatbik mevkiine girmiştir. Rejim Histesi Resmi Gazete ile ilân edildik- ten sonra birçok itiraz vâki olmuş ve listeler üzerinde değişiklikler yapılma- " istenmiş, Vekâlete müracaat edilmiş ti. Bu itiraz ve istekleri Vekâlet tara- findan lâzım gelen cevap verilmiştir. Piyasada bir canlılık başlamıştır. Tatbik işine gelince, bir kısım eşya fi- yatlarında düşüklük görüleceği ve re- jimin muhakkak en istifadeli bir şekil olduğu meydana çıkacaktır. Yerli Mallar Pazarında yangın Beyoğlunda Yerli Mallar Pazarında S gelektrik tellerinin kontak yapması yü ytünden yangın çıkmış, fakat derhal ye Gişilerek söndürülmüştür. EKSELSYOR Büyük elbise mağazası SAHiİPLERIİ Sayın müşterilerinin yeni senelerini kutlularlar. —— Küçük Haberler — Ölçülü şişeler Ölçüler nizamınamesinin şişelere ait faslı Buçünden itibaren tatbik edilmeğe başlan- mıştır. Bu işle uğraşan bazı tüccarlar vekilete mü Yacnat ederek tatbik işini tehir etmelerini istemişlerse de kendilerine henüz ne menfi, 'ne de müsbet bir cevap verilmemiştir. Kiz Orta mektebinde çay Tatanbul Kır Orta mektebi talebeleri, yil- Başı vo birinci tahriri yoklamalarının sanu Münasebetiyle dün öğleden sonra mekteple- Tinde muallimlerine bir çay ziyafeti vermiş- ——eilllllltlllike — — red ettiler. için müddeiumumiliğe iade edildi Evrak tahkikatın şu cevabı verdi: — Doktor Hikmetten 1 Mayısta tev kifhanede kitap almadım. Almış ol- sam bile bu bir cürüm teşkil etmez. Benim Taksimde buradaki şahıslarla «kibritin var mıw diye anlaştığım ve bir pastahanede şapkamın üzerine ga zetemi koyarak diğer arkadaşlarla an laştığım asılsızdır. Böyle birşey vüki değildir. Ben altı gündür polisteyim. Bana bu bususta bir tek sual sorulma di. Mevzuu bahis Manifeste adlı ki- tap Babiâlide satılır. Oradan bu kita- bı herkes alabilir. Diğer suçlular da kendilerine isnat edilen suçla alâkaları olmadığını söye lediler, Mustafa Refik — — Biz vilâyete müracaat ettik. Ve (Endüstri Doku - macılar Cemiyeti) adlı bir cemiyet kurmak için müsaade aklık. Bu teşek külün komünistlikle Aalâkası yoktur. dedi. Maznunlardan Kemal — Benim e- vimde bulunan evrak iki sene evvel ö- len bir arkadaşa aittir. Benim bu ev- rak ve kitaplarla alâkam yoktur. de- di. Neticvede mahkeme hâdisenin ma - hiyetine ve kâğıtların yazısına göre ceza usulü muhakemeleri kanununun 125 ve 128 inci maddelerine göre maznunların tevkifine, tahkikatın ik- mali için evrakın da müddeiumumtli- ğe tevdiine karar verdi, Bir çiftlik tamamen yandı Alemdağında Baltacı ormanı civa - rında Halimpoşa çiflliğinde yangın çıkmış, ateş sür'atle genişlemiştir. Sarfedilen gayretlere rağmen yangın ancak bütün çiftlik yandıktan sonra ıundumlmuıtuı Şoförler Cemiyeti Iıılıkıııdıkı tetkikat Şoförler cemiyetinde vüki olan ve is tifa eden idare heyeti tarafından Tica ret odasına yapılan sulistimal ihbarı ce miyetin mürakabe heyeti tarafından tetkik edilmektedir. Ticaret odası şimdilik müdahaleye lüzum görmemiştir. Şoförler Cemiye- tinin mürakabe heyeti keyfiyeti aydın latacak ve odaya bildirecektir. Ondan sonra oda müdahale edecektir. Gebze Sulh Hukuk Hâkimliğinden: Gebze mahkemesi eski zabıt — kâtibi olup bâlen ikametgâhı meçhul bulunan Salm a- leyhine hazine tarafından açılan 68 lira 96 kuruş alacak davasının muhakemesinde Sa- ime ilânen tebliğat yapıldığı halde gelmedi- Hinden gıyap kararının da ilânen tebliğine ve muhakemenin 20/1/937 çarşamba günü saat 11 e bırakılmasına karar verildiğinden © gün gene gelmediği takdirde veya bir ve- kil göndermediği takdirde — vükaları tabul ve Ikrar etmiş sayılarak gıyabinda muhake- .menin bitirileceği ilân olunur. lerdir. Dört saat kadar süren bu toplantıda muallimlerle — talebeler samimi hasbihaller yapmışlardır. Türk - İsveç ticaret anlaşması 'Türk « İzveç ticaret anlaşması bugünden itibaren bir sene müddetle uzatılmıştır. Herkesin eğleneceği yeni bir Bar Yılbaşı haftasında Elektrik şirketi memurları hakkındaki evrak ihtisas müddeiumumiliğine verildi Elektrik şirketinin gümrük kaçakçı- lığı meselesinde suçları tesbit edilen dokuz memurdan sekizi hakkındaki tahkikatı evrakı dün dokuzuncu ihti - sas mahkemesi — müddeiumumiliğine tevdi edilmiş, oradan da istintak daire sine gönderilmiştir. Suçlulardan biri halen Yunanistan- da bulunmaktadır. Bankaların tabi olduğu mali kayıtlar Memleketimizde cari ahkâmı kanu- niyeye göre teşekkül eden bankalar, sermayelerinden bir kısmı ecnebi mem leketlerde istimal edebilmektedirler. Fakat, bu hususta verilen müsaadenin her muamele için alınması icap ettiği ve dışarıdaki işlerde kullanılacak para mikdarının da Maliye ve İktısat Ve - kâletlerinin kontrolünden geçmesi lâ- zım geldiği bildirilmiştir. Ayni zamanda, ecnebi sermayeli o- lup ta memleketimizde icrayi faaliyet eden bankaların işlettikleri paralar, di ğer memleketlere tevdi olunamıyacak ve bilhassa Türkiye borsalarında mu- amele görmiyen esham ve tahvilât ü« zerine yatırılamıyacaktır. Belediyenin 937 bütçesi 937 senesi Belediye ve idarei hu susiye bütçesinin tanzimine devam ©o- lunmaktadır. Şehir Meelisi Daimi En cümeninin mesaisi netitesinde bütçe- nin Ziraat ve Nafia müdürlüklerine ait fasılları intaç olunmuştur. 937 senesinde Ziraat Müdürlüğün ce tesis olunan meyve ve ağaçlar fi « danlıkları tevsi edilecektir. Nafia tah- sisatı meyanına da, yol inşaatına ve ta miratına kifayet edecek mikdarda meb liğ ilâve olunmuştur. MEVLÜD Merhum General Şükrü Naili Gök- berk'in ruhuna ittihaf edilmek üzere l 3 İkinci Kânun 1937 Pazar günü öğle namazından sonra Beyazıt camii şeri- finde mevlüdu nebevf okutturulaca - ğından arzu buyuran zevatın gelmele rini dileriz. Ailesi FERAH SINEMADA Pr.ZATİ SUNGUR temsilleri. Yalnız son iki gün Sinemada yeni program LUİ: SÜTÇÜ BOKSÖR Bizde neşelenelim zevklenelim ma gidelim... HENRY GARAT _IEANNE MONİGUE COŞKUNLAR BAR Barada bulı.ııııukhr (Baş tarafı 3 üncü sayfada) hiş anlayan küçük, hiç düşünmeden ce vap veriyor: — Parayıl. — Babanla ananı bir tarafa, parala ı bir tarafa koysalar hangisini alır- an) Gene hiç düşünmüyor : — Parayı... Ve ilâve ediyor: — Fakat bir tarafa da piyango bile- tini koyarlarsa, ikisini de bırakır onu ahrım! Ben gülüyorum, küçük kızıyor : — Alay mı ediyorsun benimle sen? — Ne haddime? 50 bin lirahık a - damla alay etmek ne haddime? — Ne yapacaksın paralamı? — Bebek alacağım! — Hastayım... Ayağınızın altını ö- peyim doktoru kaldırın! Bu sözü, yolda rastlayıp ta peşime düşen iki gazeteci arkadaştan - birisi; 500;000 lirayı kazanan biletin bir par- çasına sahip bulunan doktor Orfani - disin hizmetçisine söylüyor. Çünkü, piyango bayiinin söylediğine göre, iz- minin duyulmasını istemiyen dokto - run, huzuruna girebilmek için, böyle basit bir hileye baş vurmak icap edi - yor. Hizmetçi kadın, bu hileyi yutmak Bafletini göstererek, bizim ahbabı içe- ri alıyor. Andından ben de kapıya da- yanıyorum: — Madam... Aç kapıyı... Bizim bi- raderi ne yaptınız? Benim ardımdan da öteki meslek - daş zile sarılıyor, ve haykırıyor: — İnsaf yahu... Bizim halazadedir hasta olan... Ben de başında bulun - mak isterim elbet! Doktor, üçümüzü karşısında görün- ce, merakla soruyor: — Nedir? Derhal cevabı bastırdım: — Piyangodan muztaribiz üstadım! 1 «cevap> denilen ilâçla er ilâemmızı gidelim. Orfanidis, vaziyeti kavrayınca, ga - fil hizmetçisine dik dik bakıp bize dö- hüyor: — Size cevap yerine çokola versem olmaz mı? — Teşekkür ederiz. — Şarap? — Mersil — Rakı da içmez misiniz? — Bu gece, cevaptan gayri hiç bir müskirat kullanmıyoruz üstadım. Ve doktor, bizi ikrama boğarak sa - vuşturamıyacağını anlayınca, — dile & ğimizi yerine getirmek mecburiyetinde kalıyor: — Ben, eski İstanbul saylavı Orfa - nidisin oğluyum. Piyangodan kazan - diğım para, hayatımı değiştirecek de- ğidir. O para ile çok pahalı olduğu için getirtemediğim kıymetli meslek kitaplarını satın alacağım. Ve daha ge- niş imkânlar içinde, çalışmıya devam edeceğim! — Bayiin söylediğine göre, kazan - dığınız parayı tesellüm etmekten ka - Çınmışsınız? — Tabif... — Tabif mi? — Elbette... Acelesi ne? Bilet ce - bimde slduktan sonra, varsın Dâra o- | AUBERT MİREILLE PERRY ROLLAND İkincikânun 1 Yeni yılın en talihli simaları rada di ra k: n. Yarım saat evvel beş | ti olan biletin şimdi müuteber bir 1 haline girdi. Dilediğim zaman kullanırım! Doktor, bize resim vermek üzer cüzdanını çekti. İçndeki banknot telerini görünce, onun ikramiye, mak için ace mayişinin sırrını ladım, 150,000 lira kazanan 1221 nu: h bileti de satan Nimet gişesi Bay İsmail ve zevcesi Bayan Nime! — Talihli, Talimhane meydanmda, Dilek apartımanında tüccar Rıza a - dında bir zat... diyorlar. Ve terlerini sile sile ilâve ediyorlar: — Fakat mübareki koydunsa bul... İstanbul kazan, biz kepçe olduk. daha dolaşırsak, taksi parası, i ye miktarını bulacak! Bayilerin seli meti namına bir tamim çıkarılsa da, bilet sahipleri, keşide günlerinde ci « sun evlerinden çıkmasalar!.. Güldüm: — Sizin Bay liymiş... Hem hem de evinde retçi akınından Rıza, iki defa talih - ikramiyeyi — ka: ç bulunmamakla, ziya » kurtuldu! Naci Sadullah ilk Millt tren Bu sabah Edirneye gitti (Baştarafı 1 inci sayfada) tı ismini almıştır. Hattın müdür vekâletine «Devlet Demiryolları Avrupa hattı dokuzun- cu işletme müdürlüğü» ünvanı ile Şark Demiryolları başmüfettişi - Salâhattim tayin edilmiştir. Sirkeciden Edirneye ilk tren bu sa- bah saat 8,30 da kalkmış ve Sirkeci ise tasyonunda büyük merasim yapılmış. tır. Merasime valinin bir nutkiyle baş- lanmış, bundan sonra İstiklâl marşı ça lınmış ve tertip edilen hususi katar bay raklarla, defne dalları ile süslenmiş ol duğu halde alkışlar arasında Edirneye hareket etmiştir. Bu trenle Devlet Do« miryolları umumt? müdüründen başka İstanbul belediyesi namına bir heyet ve İstanbul matbuatı mümessilleri de Edirneye gitmişlerdir. Tren bütün is- tasyonlarda merasimle karşılanacak, her istasyonda duracak ve her istas - yonda merasim yapılacaktır. Edirneliler de bu mes'ut günü bü- yük tezahürlerle kutlulamaya hazır. lanmışlardır. Edirnede hazırlıklar Edirne, 31 (Hususi) — İstanbul- dan hareket edecek olan Devlet Demir yollarının ilk trenini karşılamak ve u- gurlamak üzere Edirneliler büyük ha- zırlıklar yapmışlardır. Edirnenin şehir ve Karaağaç istasyonları bayraklarla donanmıştır. Bütün halk tezahürata iş tirak edecektir. İstanbuldan tren ak - şam Üstü gelecek, belediye misafirler şerefine bir ziyafet verecek, ayni tren sabahleyin gene merasimle İstanbule uğurlanacaktır. Bugün Matinelerden itibaren TÜRK Sinemasında MA