1 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

1 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ĞY 4 ON YEDİNCİ YİL. NO: 5542 Başbetke | 1937 illetler Cemiyetinin en Habeşistan davası, o- tir. İtalyan işgal kuvvteleri son sı nır noktalarını tutar ve âsi Ras ço- cuklarmı kurşuna dizerken, Negüs Londra'da gümüş tabaklarmı satıyor. ve onun sifatmı ve tacmı İtalya ki- ralı taşıyor. Habeşistanı fethetmek istiyen Musolini demişti 'enevre ile, Cenevresiz, veya Cenevre'ye kar- Hi Geişçtni canlık gazeteleri- iz veya Musolini: şimdi, Cenev- Te'ye rağmen Habeşistanda, - Habe- gistana rağmen Cenevre'dedir ve Âkdeniz'de ingilizlerle münasebeti ünliğinden çıl Ren 1936 da işgal edilmiştir. Hit- ler'in silahlamış olduğu — Almanya, hukukça Versay'ın bütün diktalarm- dan kurtulmuştur. Şimdi toprak da- vası için çalışıyor. Bu hâdiseler, harbçılar ve reviz- yoncular cephesine şevk verdiği ka- dar, Milletler Cemiyeti fikrine bağlı kalan barışcı devletleri, olanca hız- ları ile silahlanmaya sevketti. Avru- Baya bir harb hazılığı havası hâkim- İi büyük cereyan, — komünizm ye faşizm (nasyonal - sosyalizm) “Avrupayı, eski din aşrılıklarma ben- zer, iki ideoloji cephesine böldü. Hattâ italyanlarla almanlar ve al- manlarla japonlar arasında mücade- 1 Btifakları yapılmıştır. İspanya e cerevanlar arasmdaki banış- iaazlığın büsbütün belirmesine yar: dım etti. Burgos zabitleri Madrid si- perlerinde rus ölülerini, ve Madrid zabitleri Burgos siperlerinde alman ve italyan ölülerini” saymaktadır. Bir tarafa orak - çekiç, bir tarafa şengelli - haç markalı bombalar dü. yor. Bu cepbiler, biribirlerine kar- #4, ilk hıristiyanları arenlerde yırtı- ci hayvanlara parcalatan erki Roma- 'nın kin ve gayzı içindedirler. Mıdnd hükümeti halk cephesi ri idi. Fransa'da ikti. gil mokrasileri, durluklarımı korumakta. dırlar, Sovyet / diktatöryası, kenı demokrasisini teşkil etmek teşebbi sünde bulunmuştur. Orada yeni anayasa bir dereceye kadar mülkiyeti, hattâ veraseti kabul ederek, Lenir in parolasmı yerine getirmi Nazariyeyi hayatın içine atınız, en doğru şeklini orada bulur ! Dünya buhranmın ekonomik ve sosyal meselelerini, kendi demokra- yıflarken, ıımıl ve cenub amerikan cümhuriyetleri arasında kollektif em- niyet davası ilerlemektedir. durlük - örne; cü hükümdarı görü; Mmünasebetlerini mişleten barışçı Türkiye, 1936 da Sekizinci Edvard tarafından edilmiş ve iki devlet arasımda mi ve kuvvetli bir dostluk kurulmuş- Tarın enternasyonal her türlü müna. sebetler karşısmda hürriyet ve em- temin eden Montrö konfe- ransı bu yıla tesadüf eder. Aynı za- menda bu zafer, Türkiye - cümhuri- in on üç yıldanberi - gütmekte olduğu insaniyetçi ve medeniyetçi politikanın bütün dünyaca tanınmış olduğunu isbat eder. Bizi Lozan'da itimadsızlıkla uğurlayanlar, Montrö- de hürmetle karşıladılar. Lozan har- bumuzın eseri idi. Montrö sulhumu- zun eseridir. İçerde endüstri ve bayın: lerimize her seneden — daha muvaffakıyetlerle devam ettik. 1936 sayın Başbakanım geçen parti toplantısında izah ettiği, ziraat plânı ile bitiriyoruz. Her köylünün toprağı olacaktır; ziraat - toprakları Türkiye sularmdan istifade edecek, makina — toprak cak ve kıymetlendirecekt düstri ve şehirlerde ileri bir ziraat ekseriyeti üstünde ir f edemez ve tutunamaz, Biz bir vatan inşa etmekteyiz. Bir vatanın her türlü sây unsurları arasmda bir - cinsdenlik şarttır. Hatay davası 1936 da çıktı. Bu bizim ıstırabımızdır ve şeref mesele- mizdir. 1921 de Sancağı fransızlara türk olarak, kayıd ve şartlarla dev. retmiştik. 1936 ya kadar bu kayıd ve şartlara riayet olunmamıştır. Üs- telik Fransa bir türk bölgesini - Su- riye'ye maletmek hayalinde bulun- muştur. Ne Hatay, ne Türkiye türklüğü böyle bir haksızlığı, biç bir sebeble asla kabul edemez. İstirabimiz. öyledir ki yeni yılı kendimize kutlamak arzusunu duy- mıyoruz. Bir sual, türkler arasımda her konuşmayı zehirliyor ve her dü- şüncemizi takib ediyor: — Ya Hatay? Şahıslar gibi, milletler için de iki türlü mesele vardır. Bu meseleler- den bir kısmı hiç bir ölçüye ve hiç bir fedakârlığa tahammül etmez. Bunlar şeref. ve hak meseleleridir. Hatay bu meseledir 1936, harbsonrası — tarihinin en tehlikeli yılı olarak geçti. İnsanlar 1937 seensine meşhur. bininci yıl vehimleri ile girmektedirler. Felâket kâhinlerinin aldanmış olmalarını di- leyelim. Ortada garb medeniyetinin talüi oynuyor. Tarihi, ortaçağ karan- , yeni zamanların Falih Rıfkı ATAY İspanya iç harbrna karı: ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Cumhur reisimiz İstanbulda büyük tezahürle karşılandı İstanbul, 31 (Telefonla) — Reisi Cümhurumuz - Atatürk'ü hamil tren saat tam 20,30 da Haydarpaşaya girmiştir. Ata- türk'ü, ordu. müfettişlerinden orgeneral Fahreddin, Ali Said, korgeneral Ali Fuat, General Osman Tufan, Kemal, Rüştü, Nureddin, Salih, devlet demi yolları genel ü B. Ali Rıza Erem, Üniversite rektörü Cemil Bilsel karşılamışlardır. İstanbul Vülisi Muhiddin Üstündağ ve İstanbul komutanı Halis Atatürk'ü İzmitte istikbal etmişlerdir. İstanbul'un aylardanberi has-i retini çektiği - releri Bayan Makbule, dırlık Bakanı B. Ali Ç mebuslarımızdan Ali mmail Müştak Mayakon, Mustafa Mecdi Boysan, Ziya Naki Nal- tırım refakat ediyorlardı. İstasyonu dolduran büyük > ULUS Dış bakan Aras Atina Dış Bakanımızı kabul edel Dış Bakanımız, B. Metaksas ve Stoyadi! bir kalabalık Atatürk trenden inerken coşkun tezahürler yap- tılar. Büyük Şef, kendilerini bekliyen Kalamış vapuruna bi diler. Vapurda orgeneral Ali Said ve Fahreddini yanlarına a- larak görüştüler. Kalamış vapuru — doğruca Dolmabahçe rıhtımına yanaştı. Atatürk sardya yıktı. Fahet ga bir istirahattan sonra yanla- rındaki zatlar ile birlikte akşam yemeğini yemek üzere Park O- telini teşrif etti. Bugün Devlet demiryollarının ilk treni törenle Edirneye gidiyor İstanbul 31 — Devlet demiryolları- 'nan idaresine geçen şark demiryolları. 'nin İlk katarr bugün törenle - sirkeci- den Edirneye hareket edecektir. Loko motif ve vagonlar douatıLurştır. T rende Vali de bulunacaktır. şmazlığın yeni safhası B. Litvinof Sovyet Rusyanın gönüllü meselesi hakkında- ki görüşünü bildird İtalya cevab verdi. Fakat Romadan verilen haberler 1 ile karşılanıyor. Pariste kaygı Moskova, 31 (A.A.) — Gönüllüler me selesi hakkında fransız ve inigliz hükü- metleri tarafından yapılan tekliflere ce- vab olarak, B. Litvinof sovyetler birli- hükümeti namına 29 ilkânunda fran- #ıIz ve ingiliz büyük elçilerine hitaben şunları beyan etmiştir. “— Sovyet hükümeti, ispanya hadi- selerinin inkişafı ve bu inkişafın avru. pa sulhu için mühim bir tehlike teşkil etmesi hususunda fransa ve ingiltere tarafından beslenen endişelere tamamiy le iştirak etmektedir. İspanyol âsilerinin kuvveti Sovyet hükmeti şuna muhakkak na- zariyle bakmaktadır ki, ispanyol cum- (Sonu 3 üncü sayfada) YILBAŞI 500.000 Lirayı 34.417 (Di numaralar beşinci sayfamızdadır). kazanan | *| selerini: piyankosu çeaildi Numara kazandı — Dün akşam neş- deniliyor ki: “Türkiye dış işleri bakanının Ati- 'na'da bulunması sırasında dost ve müt- tefik iki memleketi ve Balkan antantını alâkalıyan muhtelif meseleler büyük bir #samimiyet havası içinde tetkik edilmiş- dir. Balkan antantı konseyi başkanı B. Rüştü Aras tarafından verilen izahlar, Balkan müttefikleri arasındaki mühase- betlerin kuvvet ve tesanüdünü bir kerre taksas ile Rüştü Aras arasında tam bir görüş birliği olduğu tesbit edilmiştir., B. Antonesko geliyor Atina, 31 (A.A.) — S şubatta tesbit edilmiş olan Balkan antantı konseyi top- Jantısı aynı ayın 15 ine bırakılmıştır. B. Antonesko şubat başlangıcında An- kara'yı ziyaret edecek ve sonra B. Rüş- '*tü Aras ile birlikte Atinaya gelecektir. Dr. Aras İstanbul'da İstanbul, 31 (Telefonla) — Dış Bakanımızı getiren “Romanya,, vapuru bugün saat 22.5 de geldi. Dok- 'tor Arası büyük bir kalabalık karşıladı. Gazetecilere “— Dost Yunanistanda gördüğüm iyi kabülden çok mütehas- Bir fransız diyor ki *... Pransa; Anadolu ve Trak- ya kadar bütün vasıflariyle türk olan İskenderun Sancağı- nt Türkiyeye iade etmelidir. Fransa ile Türkiye arasında bir “Alsas - Loren meselesi yara- tılamaz.” (Dördüncü sayfamızda okuyunuz) 936 yılının : En ehemiyetli iç ve dış hâdi- icmali. (7, 8 ve 9 uncu sayfalarımızda okuyu- nuz). Avrupa'da bir harbı önlemek için En büyük rol Britanyaya düşüy Yazan: Wickkann Steed: ÇAltncr sayfamızda okuyunuz) Son haberler : (Beşinci sayfamızdadır) BKEKARAARTTARARAANCA Bugün gazetemiz 12 sayfadır Balkan Antantı Konseyinin, geçen defa, inoviç ile beraber. (Köşede şubat — başlar — zında Ankaraya gelecek olan Romen dış bakanı B. Antonesko) D HER YERDE 5 KURUŞ ımız geldi görüşmelerinden çok memnun olduğunu söyledi Romen dış bakanı B. Antonesko şubat başlarında Ankaraya geliyor n Atatürk, Dr. Aras'ın vezife ifa edişind.n bir daha memnuniyet izhar eyledi Belgrad - toplantısından — bir hatırar sisim. Çok memnun oldum. Görüşleri. mizde tam bir birlik vardır., dedi. Atatürk Dış Bakanımızı kabul etti İstanbul, 31 (A.A.) — Cümhur Reisimiz Atatürk Dr. rakılmış ve şartlarından mahrum varlık gibi o da cümhuriyetin ol yan, koruyan ve kurtaran himn bekliyor. Seyhan ağaç, ağaçlık — u ve orman istiyor. Ağaç ve su, yaratıldıkları denberi biribirinden doğan, bi ni tamamlıyan, biribi iki tabiat unsurudur. Birinin « sinirli yapar. Ve rir sebebi biribirinden ayrı düşmel — Ağaç, yapraklariyle bulutla lar, ve kökleri yıimıu suların nucıdır. | Eğer başka yerlerde seller — 'da olduğu gibi birden ve Z hamle ile saldırmıyorsa, se ağaç ordularının mükaven . Başka görüşle, aj deleri büyük caddelerde yüri akışı idare eden işaret mem benzerler. Dağ başlarında — her sel dalgası, ancak, onlar ti hızla ve işaret € — 'Sen'in ve Elbe'nin ortal (Sayfayı ç | Ki b l AĞA