1 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

1 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

(Başı 1. inci sayfada) huriyet ordusu ile mücadele eden — âsi küvvetler kahir bir ekseriyetle ecnebi amsurlar tarafından müteşekkil olup ve ispanyolların bu kuvvetlerle pek ehemi- iyetsiz bir rol oynamaktadırlar. Mücadelenin başlangıcından itibaren Ai kuvvetlerin başlıca unsurları faslılar 'Ye ecncbi lejiyonu askerlerinden müter Şekkildi. Bu itibarla, ispanyol general: Jerinin ilk ayaklanması, fas kuvvetleri ve diğer yabancı elemanların yardimiyle bütün ispanyol milletinin iradesiyle Kü Yulan mevcut parlmanter rejiminin dev- rilmesi için yapılan bir teşebbüsten iba- retti. Daha sonraları alman ve italyan vatandaşları âsi kuvvetlerle birleşerek bu küvvteler mıktarını mühim bir şe kilde arttırmışlardır. Son zamanlarda bu vatandaşlar kesif kütleler - halinde İtalyaya gelmeğe başlamışlardır. Bu al- man ve italyanların toplanması, silâh- Janması ve vapurla İspanyaya gönderil- mesi hakkında sovyet hükümetinin e- Hinde mevcud olan delillerden anlaşıl yör ki, hiç bir şekilde bir gönüllü ilti hakı hâdisesi karşısında bulunmamakta- yız. Bu hal, İngiltere büyük elçi de işaret eylediği gibi, sulh için haki- Ki bir tehlike teşkil etmektedir. Sovyet hükümeti Ispanyadaki - kav- ga neticesinin bizzat ispanyol kuvvetli tarafından tanzim edilişinin doğru ve baklr olacağı kanaatindedir. Eğer mu- harebe eden tarafların hatlarından ya- bancı unsurları uzaklaştırmak hakika- 'ten mümkün değilse, bundan sonra vu. ku bulacak yabancı iltihaklara bir set gekmek için lâzım gelen tedbirlerin a. Jımması çok rasyonel bir hareket - ola- caktır. Teklif edilen yasaklar Londra komitesindeki sovyet mü- mmessili, daha dört ilkkânunda, sözde gö- müllülerin İspanyaya gitmesini yasak etmeği ve bu yasağın tatbikinin kontrol edilmesini teklif etmişti. Ispanyaya si- lâh ihracı yasağı hususunda ilân edilen beyannamenin başına gelenden anlaşı. Jiyor ki, bugün bazı memleketler tara- fından alınan vaziyet karşısında, yapı» Jan bu gibi anlaşmalar, onların tatbiki için derhal bir kontrol tesis etmedikçe iç bir neticeye varamıyacaklardır. Sovyet hükümeti, Londra anlaşma- #ına iştirak eden devlet tebaasından o- Tup İspanyadaki askeri hareketlere iş- tirak etmek istiyen vatandaşların ken- di hududlarından çıkmalarının meni hu- Susunda yapılan fransız - ingiliz tekli- fine iştirak etmeğe amadedir . Bununla beraber sovyet “hükümeti aşağıdaki noktaların göz önüne alınma- sını elzem adetmektedir : 1 — Anlaşmaya iştirak eden devlet- ler, bu anlaşma tatbikinin fili bir şekil- de kontrol edilmesine razı olduklarını beyan etmelidirler. 2 — Alınacak şu veya bu kontrol tedbirlerinin mümkün olduğu kadar ça- buk ve âsi generallerin izin alınmak sızın tatbik edilmesi lâzımdır. 3 — Anlaşmaya iştirak edenler, kon-| trolun konulmasından evvel, İspanyada- ki resmi veya resminin gayri vasıtasiy- de, sözde gönüllü naklini kontrol etme- ği manen teahhüd etmelidirler ve bu kontrolün tatbiki hakkında elde edecek. leri heberlari neşir ve kamoya bilidir. melidirler. 4 — İspanyaya - yabancı küvvetler maklinin artırılınasını önlemek ve Ü- çüncü maddenin derhal meriyete geçme- sini temin etmek için bir anlaşmanın yapılması hususunda m'imkün olduğu kadar yakın bir tarihin tespit edilmesi düzemdir. hendis Serpire, fabrika müdürü — kon. Sovyet hükümetinin kanaaaine göre, fransız - ingiliz tekliflerinin varmak i tediği maksada ancak bu şartlar içinde vasıl olmak mümkün olacaktır.,, İtalya, gönüllüler - hakkındaki teklife cevab hazırlıyor Roma, 31 (A.A.) — İtalyanın gö nüllü meselesi hakkındaki fransız - in - Bilir notasına dair olan cevabı pek ya- kında gönderilecektir Siyasi mahfillr, bu aotanın alman Mzasının ayni değilse de notaya uygun İspanya iç harbına karışmazlıgın yeni safhası el “-ğmr boyan etmektedirler. İtalyan notası, karışmazlık — prens pinin gönüllü gönderilmesi - meselesine teşmilini kabul edecekse de bu prensip, bazı realist mülâhazalarla — tadil edile- cektir. İalya cevab verdi Londra, 31 ÇALA.) — İtalya, karış- Mazlık komitesinin geçen hafta sıkt bir kontrol tesisi hakkında göndermiş ol- duğu notaya müsaid bir cevab vermiş- tir. Evelce olduğu gibi şimdi de İtalya, Yilvasıta karışmazlık meselesinin top- tan tetkik ve halledilmesi asrar etmekte, yalnız bu aeuhtelif şekillerine aid tetkiklerin sı- raya konulmasını ve gönüllüler mesele- Sivin, umumt plânda, ilk olarak tetkik edilmesini kabul eylemektedir. Gönüllüler meselesinde İtalya, pren- sib itibariyle komitenin tekliflerini di ğer devletlerin de kabul — etmeleri şar- tiyle kabul etmeğe hazırdır. Ancak, İs- panya hususi şahısların gitmelerinin me- nedilmesine kadar ileri varılmak sure- Tüzümünda müdahalenin tiyle bu memnuiyete harfi harfine ri- ayet edilmesini — istemektedir. — İtalya bundan başka yebancı memleketlerdikci İspanyanın altın mevduatır lize edilmesini ve İspanyadaki iki taraf- dan her hangisi lehine olursa olsun ya- pilacak istikrazlara iştirükin men olun- masını da istemektedir; Gönüllüler ve maliye tali ” komitesi, bugün dış bakanlıkta toplanarak - İtalk yanın cevabını tetkik edecektir. Zannolunduğuna göre İngiltere ile Fransa, hususi şahısların İspanyaya git- melerinin menedilmesini kendi memle- ketlerinin kanunları ile uzlaşır bulma- maktadırlar. Altın meselesinin halli de güç ola- caktır. Çünkü Paris ve Londradaki is- panyol altın mevduatı İspanya hüküme ti namına yatırılmış olmayıp husust şa- hıslar namıma yatırılmştır. Bu şahıslar, Londra bankalarına paralarını itimadla tevdi edilebilir ve bu bankalar da mes- leki ketumiyete riayet mecburiyetinde- dirler. Fransada mevduatı bulunan şahıslar, bir hileye müracant etmişler ve kasalar kiralamışlardır. Bu kasaların açılması yapılacak şikâyetler üzerine adliye ma- kamları tarafından emir- edilebilir. Şu balde ameli bakımdan bir takım müş- küller vardır. İtalyanın — politikasının uyandırdığı inkisar Paris, 31 (A.A.) — Siyasi mahfiller, İtalyanın — politikasındaki soğukluğu gösteren Roma haberleri yüzünden ha- yal inkisarına uğramıştır. Şimdi Almanya ve İtalyanın fran- sız - ingiliz teşebbüsüne karşı verecek- deri cevabın aynı kaçamaklı mahiyette olması beklenilmektedi B. Ciano ile B. Fon Hessel arasın. daki görüşmelerin yeni vaziyete sebeb olmuş olduğu söylenilmektedir, B. Ruzvelt'e verilecek salâhiyet Vaşington, 31 (ALA.) — B. Ruzvelt yaptıkları görüşmeden sonra, senato ve parlamento dış işleri komisyonları reis- leri, ambargoya aid kararnamelerin ha- zır olduğunu ve 6.1.937 de kongreye ar- zedileceklerini söylemişlerdir. Kapital mahtilleri bu usullerin Şa- ko barbında tatbik edilen usüllerin aynı alacağını - söylemektedirler. - Fakat, barb halinde bulunan bir memlekete kar- $t ambargoya devam / salâhiyeti kayıt Siz şartsız bir surette cumhur başkanı. na verilecektir. Amerikadan giden tayyareler hakkında Vaşington, 31 (A.A.) — Havas: Dış bakanlığı memurlarının ifşalarına göre, İspanyaya tayyare ve motör çıkarılma- &1 için müsaade almış olan kumpanyanın adı, Amerikadaki komünist - faaliyetleri hakkında kongre tarafından 1930 da ya- pılan tahkikat dosyasında gözükmekte- dir. Bu kumpanyanın Amerikada, motör kullanıl- sevket- Satın alarak tamir ve orduda mak üzere Sövyetler birliğine mek için kurulluğu bildiriliyor. Dış bakanlığı memurları, kumpanya bu defa kanuna uygun olarak İspanya i- HAVASIN BİR HABERİNE GÖRE Alman - Japon paktına Polonya- nın da girmesi mhutemel ise de... Londra, 31 (ALA.) — Havas ajan. sının muhabiri, Almanya ile Japonya- 'nın son zamanlarda Varşova hükümeti- 'ne müracaat ederek komünist aleyhdarı misaka Lehistanm da iştirak etmesini istemişler ise de Varşova hükümeti bunu kabulden imtina eylemiş olduğu bildirilmektedir. Çalınan vzsikı Almanyanın, Fransaya harb ilân ettiği hakkm- daki vesikalar kayboldu Paris, 31 (A.A.) — Maten gazetesi- nin verdiği bir habere göre, linder me- selesi üzerinde dış işleri bakanlığı ha- zinesinde yapılan araştırmalar netice- sinde Almanyanın Fransaya harb ilân ine dair vesikanın ortadan kaybol- duğü anlaşılmıştır. Çang-Su-Liang Altı sene hapse mahküm oldu Nankin, 31 (A.A.) — Mareşal Çang Su Liang, Çan ay Şek'i esir etmiş oldu. ğundan altı sene hapse mahküm edilmiş ise de yarın affedilecektir. Havptman öldükten sonra Meydana çıkan izler Filadelfiya, 31 (A.A.) — Öğrenildi- ğine göre Lindberg'in çocuğunun fid- yei necatının bir kısmı olan 21.650 do- Jar Nev - Jersey zabrtası tarafından bu- Tunmuştur. Bu keşfin Lindberg'in çocu- gu meselesinde yeni bir takım sırları meydana çıkartacağı söylenilmektedir. İNFORMATİON GAZETESİNE GÖRE: Almanyanın Baltık filosu baş kumandanının istifası sebebleri nelerdir ? 31 (AA) — Havas ajansı Pariş bildiriyor: Berlinden gelen bir telgrafta 21 bi- rinci kânun'da Baltık filosu kumandanı Aamiral Rişard Forster'in tekaüdünü is temiş olduğu bildirilmektedir İnformation gazetesi, dün Berne' deki muhabirinden almış olduğu bir tel- grafı neşretmektedir. Bunda deniliyor “Almanyanın — deniz — kuvvetlerinin baş kumandanı Vis amiral Forster, se ifa etmiştir. B. Fors- ter, istifasını mucib sebebleri bildiren kiz gün evvel mektublarında alman küvvetlerini is- panyol sahillerinde muhataralara maruz birekamıyacağını beyan etmektedir. tahkikat yapmağa karar vermediklerini ilâve et- mişlerdir. çin lisans almış olduğundan Vaşington, 31 (A.A.) — Dış bakan- lık, Paris, Londra, Berlin, Moskova ve Valensiyadaki elçilerine bu hükümetle- ve Amerikanın İspanyaya tayyare gön- d #unu izah etmelerini bildirmiştir. İmesine niçin müsaade etmiş oldu. Meksiko, 31 (A-A.) — Amerikadan gelen ve İspanyaya gidecek olan dokuz tayyare elyevm merkezi tayyare istas- yonunun hangarlarında beklemektedir. B.H itlerin Alman ordusuna yeni yıl hitabesi Berlin, 31 (A.A.) — B. Hitler, yeni sene münasebetiyle, orduya karşı aşaj daki hitabeyi neşretmişt '— Askerler, alman ordusu tarihinin ehemiyetli bir senesi bitmiş bulunmak- tadır. 7 mart 1936 danberi alaylarımız yeniden Ren kıyılarında - bulunmakta- dırlar. İki senelik askeri hizmet, ordu. 'nun yapısını ve Almanyanın emniyetini takviye etmektedir. Vazifenizde gi terdiğiniz sadakatten dolayı size teşeke kür ederim. Önümüzdeki sene içinde de ezeli parolaya hizmet ediniz: “Her şe) Almanya için!, A İngiliz -İtalyan Akdeniz anlaşmasının Üç veya dört ikincikânunda imzalanacağı sanılıyor Londra, 31 (A.A.) — İtalyan - ingi- liz Akdeniz anlaşmasının 3 veya 4 ikin. ci kânunda imzalanacağı iyi malümat alan mahfillerde zannedilmektedir. Bu anlaşma etrafındaki müzakereler müsa- id bir tarzta ilerlemektedir. Kısa dış haberler * Londra, — Diamond vapuru bat- miş ve üç kişi boğulmuştur. * Paris, — Bu ayın on dördünde Fransada işsizlerin adedi 1.628.719 idi. *& Milano, — Varase gaz fabrikasrı da gaz boruları patlamıştır. * Londra, — Kudüsten bildiri iine göre bir tayyare yere düşmüş, 4 kişi ölmüş ve iki kişi yaralanmıştır. * Londra, — Kudüsten bildirildiği- 'ne göre her birinde bin dinamit bulu- 'nan iki kasa dinamit çalınmıştır. 3& Montevideo, — Ayan meclisi ana- yasanın tadili hakkındaki kanunu kabul ires, — Polis, çok ge- niş bir komünist suikast teşkilâtı mey- dana çıkarmış ve 29 kişiyi tevkif etmiş- tir. *& Berlin, — Alman - Brezilya tica- ret ve tediye mukavelesi bir sene müd- detle uzatılmıştır. *& Viyana, — Meşhur musikişinas Rosonthal bugün - Viyanada ölmüştür. Rosenthal, 70 yaşında *& Varşova, — Polonya ile Danzig arasındaki müzakerelerin iyi bir netice vereceği tahmin edilmektedir. Dok amelesi, İndra lima. * Marsilya, — adlr alman vapurunun hamulı 'na indirmekten imtina etmişlerdir. *& Nevyork, — Dolar Leine kumpan- yasına aid 14 gemi amelesi grev yap. mışlardır. Bu hâdise 13 senedenberi gö- Tülmemişti. & Paris — Senato, ticaret ve endüs- i âleminde tatbik edilecek mecburi hakem kanununu büyük bir ekseriyet- de kabul etmiştir. * Danzij sebetiyle birçok nasyonal sosyalistlerin tevkif edildikleri hakkındaki haberler doğru değildir. — Noel yortuları müna- * Varşova — Lehistan, yeni yılı ka- patırken, diş sıyasası hakkında - sükü- netle hüküm verebilecek vaziyettedir. Fransa ve Romanya ile olan iki taraflı ittifakları canlılıklarını muhafaza et mektedirler. İtalya ile olan - dostluğu, zecri tedbirler devresinden sonra, tek- rar ananevi dostluk mahiyetini kazan- ** Paris — Paris mıntakasının bütün iaşe müesseseleri dün öğleden sonra hiç bir hâdise olmaksızın - boşaltmışlardır. Kendi e hemşerilik veren 1500 komüne Arşidük Ottonun yılbaşı beyannamesi Kendisini hemşeziliğe seçen komünlere bir beyanname neşreden Arşidük Otto Viyana, 31 ÇALA.) — Otto dö Has bsburg. yeni sene dolayısiyle, kendisi- 'ne hemşerilik hakkı vermiş olan 1.500 Avusturya komününe bir beyanname göndererek programını izah etmiştir: Arşi iç ve dış sulhu istemekte. çiftçilere yardım. edecek — işsizlere yardımda bulunacak, ticareti ve endüstriyi himaye edecektir Arşidük, mecburi askerlik hizmeti- 'nin ve imparatorluk ananesine göre bir Bu ordu, Avusturyayı bütün dış ta- 'ruzlara karşı muhafaza edecek kabi- iyette olacaktır. Maris Basti Cenub Amerikası seferinde rekor yaptı Natal, 31 (A.A.) — Kadın tayyareci aati Basti, dün ssat 7.29'de cenib A tetlkal gelerisi yapamık üK DA Öza'tanket. aai AAA İza do bEME'yüN HBA Natal, 31 (A.A.) — Mari Banti, At4 — das okyanosu cenub seferi neticesinde Jan Batten'la vekoruna 70 dekika mebl | Yeni bir rekor yapan kadın tay Maris Basti Bir çok mağazalarda muamelele, den başlamıştır. & Paris — Bay Blum, Cezaj buslarına cezairli bazı yerlilerin vatandaşı hakkını almalarına t 'eden kanun lâyihasının metnini miştir.