1 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 7

1 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 7

936 nin Eİıeınınıve li !YURD iÇi İkincikânun * 1 — Konyada Alüettin tepe #inde kurulan şehitler anıtı törenle a- sıldı. *2—C.H.P. Genel Yönetim Ku- Fali, yaz tatilinde Yapılıp aeticeler. dirilen parti teftişlerini tetkike devam et — Yeni yıl dolayısiyle yurdun her tarafından gelen kutlama yazılarına Atatürk teşekkür etti. * 3 — Çam altı tuzlasında türkiye- nin ilk ince tuz fabrikasının temeli atıldı. — Kamutay Tünceline aid af kanu- u kabul etti. — B. Beneşin cumhur reisi olması dolayısiyle Jış işler bakanları arasında tarihen >n eski olmak şerefi Dektor Aras'a geçi * 5$ — İçalya Büyük Elçi — Adana kurtulüş bayramının yıl dönümünü heyecanla kutladı. * 6 — Mersin kurtuluş gününü bü- yük törenlerle kutladı — Afgan Dış İşleri " Bakanı Ekse- Jans Serdar Feyzi Mahmud Han bu sa- bah Ankara y geldi. * 7 — Başbakan İsmet İnönü, Ser- dar Mahmud Han şerefine bir ziyafet verdi. —C. H.P Kamutay Grupu Diş İş- der. Bakanının izahlarını dinleyerek tasvib etti. * 9 — Parti Genel Başkuru boş - lan sekiz mebusluğa namzetlerini gös- terdi. — Türkiye ile dost İran arasında havadis alıp verme servisleri Anadolu ve Pars Ajanslarr vasıtasiyle başladı. * 11 — Milli şef Atatürk'e karşı suikast yapmak için aralarında silâhlı cemiyet kurmakla maznun - olanların mahkemesine başlandı. — 1300 Beyaz Rus Türkiye tabiye- tine alındı. * 12 — Boş olan sekiz mebusluğa parti namzetleri oy birliğiyle seçildi. — Afgan Hariciye Veziri Eksetans Serdag Mahmud Han bu akşam İstan- bula Bareket etti ve uğurlandı. * 13 — Hayvan vergisini indiren ka- nunu kamutay kabul etti. * 15 — Doktor Aras Cenevreye git- miştir. * 16 — Milit şef Atatürk'e suikast yapmak için silâhir cemiyet kurmakla maznun olanların muhakemesine devam edildi. — Afgan Hariciye Vesiri Ekselans Mahmud Han Viyana'ya gitti. * 17 — Dış Bakanımız Anadolu ve Pars Ajanslarına iş birliğinden mem- nuniyetle bahsetti. * 20 — İkinci beş senelik plânım irınt hazırlamak üzere davet edil- yarın reisliği altında toplandılar. * 21 — C. H. P. Kamutay Grubu ların taksitlerinin 20 seneye çıkarıl- mast hakındaki projeyi kabul etti. — 936 üzüm mahsulünün memlekte 10 lyon lira sokacağı anlaşıldı. * 24 — Kamutay arazinin tahririne kanun projesini kabul etti. * 26 — Boş olan Sivas saylavlığına parti namzeti General Akif Öztekin seçildi * 27 — Veni Yunan Elçi âVi Atatürk kabul etti. — Cumhur Başkanı Atatürk Türk- kuşu sahasını şereflendirmiş ve çalış- maları takdir etmiştir. * 29 — Kamutay Askerlik Kanu nunun 36 mer maddesinin ve Askeı Ceza Kanununun bazr maddelerinin değiştirilmesine projeyi kabul etti. * 30 — C. H. P. Genel Yönetim Ku- rulu yurdun 32 yerinde halkevi açılma- Ssına karar verdi. — Milli şef Atatük'e karşı suikast yapmak üzere silâhlr cemiyet kurmak- tan suçlu olanların mahkemesine de- vam edildi. * 31 — Yüksek ziraat enstitüsünde, kütüphane memuru - yetiştirmek üzere bir kurs açılmıştır. B. Refa- dair Hadiseldi 936 nın öyle günleri olmuştur ki, Loyid Corc, Van Zeland, Duf Kuper, Çorçil, Göbels gibi politika a- damları, bu yılı, dünya için 1914 kadar tehlikeli saymışlardır. Habes, İspanya, Çin hâdiseleri bir tara- fa bırakılırsa, 936 yı, dünya sulh ve sükünu lehine olarak kendisine benz mesud bir yıl olarak kabul etmek lâzımgölmektedi Bununla beraber 936; yaşattığı hâdiselerin gerginl vahim ihtilâtlara yol açma ilmek istenen 914 den daha idadı bakımından dünya tarihine binbir vak'a ile dolu bir yıl olarak girmektedir. Bunu, en ehemmiyetli hâdiselerini seçip aldığımız bu sütunları okuduğunuz zaman hatırlamış olacaksınız. Buna mukabil 936; genç Türki ye Cümhuriyetinin tarihine bir feyiz, kalkınma, ve inkişaf yılı olarak geçmektedir: On üç yıldır, her geçen yıl, kendisinden bir evvelkini aratmamakta ve bir ilerleme, re - Ffah rekoru vermektedi Yurd içi Şubat * 1 — Trakyada göçmenler içinku. rulacak döct hestahaneden birincisi ku- ruldu. — Haydarpaşa hastahanesi açıldı. * $ — Kamutay Memurlar Kanunı 'nun bazı madelerini değiştiren projeyi kabul etti. * 6 — Antalya'da sel oldu, — Kamutay 11 marta kadar toplan- tısını tatil etti. — Bolu'da zelzele oldu. * 8 — Kartacalı Anibal'ın mezarına bir heykel dikilmesi kararlaştı * 12 — İzmir'de şiddetli yağmurlar yağda, şehri sel bastı. — Ankara'da ve yurdun bir çok yerlerinde şiddetli fırtınalar oldu. * 14 — Gediz nehri taştı. — Ankara — Eskişehir arasında ro- morkla bires tur uçuşu yapıldı. * 17 — Milli şef Atatürk'e suikast yapmaktan suçlu olanların hepsi beract. ettiler. * 18 — Dış İşler Bakanımız İstan- bula geldi. * 20 — Başbakanımız, yanlarında Adliye Bacant Bay Şükrü Saraçoğlu olduğu halde İstanbul'a gitti. * 22 — İzmir ovasını su bastı. * 23 — Halkevlerinin kuruluş ve ye- mi 32 halkevi açılışı kutlandı. * 26 — Çerkeş'de eski bir Bizans şehri bulundu. * 29 — Nahiye Genel Direktörlüğü tarafından hazırlanan fotograf sergisi 16.880.000 Tira olarak hazırlandı Mart * 1— Türkkuşu'nun tayyareleri Es- kişehirden döndü. * 2 — Türkiye - Danimarka daimi uzlaşma ve hakem komisyonu çalışma- ya başladır. * 6 — Anzkara'da Halkevliler Reşid Galih, Sami Çölgeçen ve Ali Rıza Çan- kaya'nın mezarında tören yaptılar. * 7 — Almanya Büyük Elçisi hükü- metinin aldığı kararlar hakkında hükü- metimize izahat verdi. * 8 — İç İşler Bakanı B. Şükrü Ka- ya Avrupadan döndü. * 10 — Dış İşler Bakanımız Cenev reye giti * 11 — Cumhur Reisir Başbakanımız İnönü Ankarayı şeref- tendirdiler, * 14 — Alman Büyük Elçili; asılsız haberleri tekzib etti. * 15 — İran Şeyhinşahın Rıza'tanın doğum yıl dönümü dolayısiyle şehri- İran Büyük Elçiliğinde bir suvare verildi. * 16 — Parise gitmekte olan R. de Martel Ankara'dan geçti. z Atatürük, bazı mizdeki — İstanbulda 16 mart ihtifali yapıl- d. — Bışbakan İnönü fotograf sergi- ü gezdi. * 17 — Parti grubunda Dış Bakan vekiller B. Seraçoğlu politika durumu hakkında irahat verdi. * 19 — Trakya'da fazla yağmurlar- dan nehirler taştı. * 22 — Ankara'da kutlandı. * 23 — Menemen'de şehit Kubilây için büyük bir ihtifal yapıldı. * 24 — Başbakan İnönü yanlarında vekiller ve mebuslar olduğu halde za- fer anıtr ve Afyon » Karakuyu; Bozan önü » Isparta hattını açmak için Anka- radan ayrıldılar * 15 — Başbakanımız Afyon - Ka- rakuyu hattını açtı. toprak bayramı * 26 — Başbakanımız Bozanönü - Asparta hatanı açtı. — Türkiye İş Bankası Umumi Hey- eti toplandı. * 27 — Kağızman'da zelzele oldu. * 28 — İzmit kâğıt fabrikasının ka- zanları ilk defa işletildi. * 29 — Uşak'da yeni elektrik sant Falı şehre işık verdi. Trakya'da 63 ziraat kredi koope- ratifi açıldı. * 30 — Çankırı'da bir zelzele oldu. * 31 — Anadolu Ajansı on birinci umumt hey'eti toplandı. Nisan * 2 — Eğe bölgesi böcekcili u açıldı. — Köyceğiz krom madeı ya başladı. * 3 — Uşak'ın İmroz köyünde üç bin senelik bir su tası bulundu. — Dış Bakanımız İstanbul'a geldi. — Kamutay açık encümen âzalıkla: rına üyeler seçti ve Milli Müdafaa büt- gesine bir milyon liralık tahsisat koydu. — Kühür Bakanlığı, ilk öğretmen Okulu mesunlerı arasında orta okul öğ- han açtı. * 7 — Türkiye ile Almanya arasın- da ticaret görüşmelerini yapacak heyet Ankara'ya geldi * 9 — Ankara Halke Sinan ihtifaci yapıldı. * 10 — Karı'ta zelzele oldu. * 12 — Türk Tarih Kurumu Ashaş- :an Bayan Afet, halkevinde Alacahö. yük kazısı hakkında bir konferans verdi. — Sekizi fandı. * 14 — Kamutay Grubu toplandı ve Doktor Aras dış politikay anlattı. * 16 Ergani tahvilleri çekildi. * 17 — Baladız - Burdur demiryo- funun ray döğenmesi başladı. — Bay Numan Menemenci oğlu bi mayıs bayramında bulunmak üzere Sove yet Rusya'ya gitti. * 18 — Türk Spor Kongresi çalış. malarını sona erdirdi. Seçimler yaptı. ve partiye bağlılığını bildirdi. * 19 — İzmit kâğıt fabrik; di yaptı. *23 — Milit hâkimiyet ve çocuk bay- ramı bütün memlekette kutlandı. * 27 — Giresun ile Şebinkarahisar arasında Egriheldağı yolu açıldı. * 28 — C. H. P. Kamutay Gurubu toplandı. Doktor Aras boğazlar nota- sına devletlerin vermiş oldukları ce- vabların müsbet mahiyetini, düyunu. umumiye hakkında Paris müzakerele. rinin son safhasını anlattı. * 30 — S. M. Mısır Kralının ölümü dolayısiyle Dış Bakanımız Müsir Elçi- liğine giderek hükümetin taziyelerini bildirdi. oku- çalışma. 'de Mimar ci spor kongresi top- ilk kâ- Mayıs * 2 — İktisat Vekâleti çivi fiatla- tanı tesbit etti. — Ergani bakırı şirketi cenebi his- sedarlariyle bükümet arasında satınal- ma anlaşması imza edildi. — Modern Alman sanat ve Alman tezyin sanatları sergisi bugün açıldı. * 4 — Doktor Mustafa Enver adına İzmir'de bir heykel dikildi. — Kamutay, mübadele ve taviz kanu- nuna ek lâyihayı kabul etmiştir. * 7 — Kızılay umumi merkezi top- dandı. * 9 — Bir gün içinde İspanya'ya mühim miktarda yumurta gönderildi. * 10 — İnönü şehitliğinde tören ya- pildi. hâdiseferimizin eyiye, güzele, dogruya doğru akan seyri, dünya muvacehesinde, Kemalist Türkiye'nin bahtiyar ve mesud karakterini çizmektedir : * 12 — Nansen Ofis, 1200 Beyaz Rusu tabiyete alındığından doalyı cum- huriyet hükümetine teşekkür etti. —C. H. P. Kamutay Grubu husust idareler ve ilk tedrisat encümenlerinin zaporlarını tetkik ett — Kültü: Bakanlığının açtığı alfa- be müsabakası neticelendi. * 14 — Atatürk İran büyük elçi: kabul etti. * 16 — Bütün memlekette hava şe- hitleri ihtifali yapıldı. — Atatürk İngiliz ve Fransız bü- yük elçilerini kabul etti. * 17 — Atatürk bu akşam hususi trenle İstanbul'u şereflendirdi. * 18 — Errurum - Sivasdemiryolu- 'nun inşasına başlama töreni bugün saat 12.30 da Aşkale'nin beş kilometre gar- binde yapıı * 19 — Parti Kamutay Gurubunda Dış Bakan vekili Şükrü Saraç oğlu umumf politika vaziyetini anlattı. — Atatürk'ün Samsuna ayak bas- tığı günün 17 inci yıl dönümü bütün yurdda kutlandı. — Ankara'da idman - şenlikleri ya pildi. — Türk - Alman ticaret anlaşması imzalandı. * 20 — Atatürk 19 mayıs dola- yısiyle vatandaşların yüksek duygula rını bildiren yazılara ve gençliğin he- * 23 — İstanbul - Ankara hava se ferleri yeni plâna göre başladı. * 27 — Kamutay, Orduya yeni yil askeri büdcelerinin kabulü dolayısiyle inan ve selâmını bildirdi. — Atatürk İstanbul'da Lord Loyd'ı kabul eti * 28 — İstanbul'da harb akademi tarafından yapılan ve 28 mayısta baş- Jayan tümen tatbikatı sahasını Atatürk. şereflendirmiş ve harekâtı tal der — Dış İşler Bakanımız Cenevre'den Ankara'ya döndü. * 29 — 22 haziranda Montröde top- Janacak boğazlar komisyonuna murah- haslarmı yollamayı devletlerden iste- dik. — Alman tezyini sanatlar sergisi İstanbul'da açıldı. * 30 — Türkiye şampiyonu Fener- bahçe, muhtelif maçlar yapmak üzere Sovyet Rusya'ya davet edildi, Haziran * 1 — Berlin Olimpiyadlarına iş- tirakimiz kararlaştı — Kamutay yeni büdceyi kabul ve İsmet İnönü hükümetine oy birliğiyle güvenini bildirdi * 3 — Kamutay bankalar kanununu kabul eti — Muhafız alayının onuncu yıl dö - nümü kutlandı. * 3 — Kamutay gurubunda Doktor Aras dış politikayı anlattı. * 4 — Atatürk Muradlı ve Çorluya giderek göçmen köylerini gezdiler. * 7 — Atatürk Bursayr şereflen- dirdi. — Yagoslavya bakanlarından Bay Şevki Behmen Ankara'ya geldi. * 8 — Kadın tayyarecimiz Sabiha Gökçen İstanbul'dan Bursa'ya muvaf- fakiyetli bir uçuş yaptı. * 9 — Kamutay İş Kanununu kabul etti. — Kamutay meşhud cürümler kas Rununu kabul etti. * 10 — Cumhur Reisi Atatürk An- kara'ya döndüler. — Kamutay Sihihat ” Bakanlığı teş- kilâtı ve tağşişin men'i- kanun projele- rini kabul etti. *l — Kamutay İstanburl telefonu. nün satın ve İstanbul İzmir Timan idareleri hakkındaki kanun projes ini kabul etti. 1 * 12 — Kamutay çeltik kanunu, cex za kanununun bazı maddelerini değiş tiren kanunnu ve 25 milyon Hiralık feva kalâde tahsisat kanunlarını kabul etti. * 13 — Kamutay yaz tatiline girdi, * 14 — Boğağlar Konferansında bu- Tunacak olan murahhas heyetimiz dün akşam şehrimizden hareket etti * 16 — Atatürk dün İstanbul'a git tiler, — Bulgar elçisi Bay Hiristof beyas natta bulundu. * 18 — Başbakanımız ve üç baka- nımız İstanbul'a gittiler. — İktisat Vekâleti iplik fiatlarını ekonomik şartlarına göre tesbit etti. * 19 — Cumhuriyet Halk Partisis 'nin memleketin giyasi ve içtimat hayas 'tında görterdigi yüksek maksatların tas hakkukunu kolaylaştırmak ve partinin işafını artırmak ve hızlandırmak şin bundan sonra parti faaliyeti ile hükümet idaresi arasında srkt bir yas kınlık daha ameli bir beraberlik temin edilmesine genbaşkurca karar verildi. — Başbakanımız ve - bakanlarımız — tayyare ile İstanbul'dan döndüler. * 22 — Boğazlar Konferansı Mont- 1ö'de toplandı. Dış Bakanımız tezimizi izah etti z * 24 — Montrö Konferansı müsait bir hava içinde devam ediyor. — Karabük demir ve çelik fabrikası anlaşması dün imzalandı * 25 — Montrö'de anlaşma projemiz görüşülmeye başlandı. * 26 — Boğazlar Konferansı projes mizin ilk okunmasmı bitirdi. * 27 — Montrö'de teknik kemite ça- Jışmalarına devam ediyor. * 29 — Boğarlar Konferamsınm müs- bet akisleri devam ediyor. K * 30 — Montrö'de Bay Menemenci- oğlu verdiğimiz mukavele metmini tef- ir eden beyanatta bulumda. ” — İzmitin kurtuluşu kutlandı. Temmuz * 1 — Montröde teknik komite pros jenin ikinci kısmının tetkikine başladı, * 4 — B. Şiikrü Kaya, Edirnedeki valiler toplantısına reislik etti. * 5 — Yeni çocuk bakıcılarma dipe tomaları dağıldır * 6 — Sovyetler birliğindeki ilot kurslarını muvaffakiyetle bitire *7 — Monttö konferansı mülkslü bir — e çalışmalarına devam edi. * 8 — Montrö konferanez, ingilir projesini tetkika başladı. * Başbakanımız İstanbula gitti. * 9 — Montrö / konferansı - ingilis geejesinin ön büş anddeini ĞÜL NÜ “ * 10 — Başbakanımız Ankaraya a—v ğ * 11 — Monttö konferansında muli — telif delegeler hükümetleriyle — temat etmek üzere Montrö'den ayrıldılar. Kızılay haftası başadlı. x * 13 — Türk » yugoslav milli fut — bol takımları berabere kaldılar. * 14 — Atatürk, Tarım kredi koc peratiflerinin ilki olan Tekir kooperi tifinin bir numaralı ortağı oldu. * 15 — fngiltere kabule hazır old — (u şartları bildirdi. * 16 — Boğazlar komisyonu birç esasir maddeler'kabul etti. * 17 — Boğarlar konferansı büt noktalar üzerinde mutabık kaldı. * 18 — Tahrir komitesi, boğaz mukavelesinin kati metnini hazırlar —— — * 19 — Boğazlar komisyonu y projeyi ittifakla kabul etti. * 20 — Yeni boğazlar rejimi bu e sant 22 de Montröde imzalandı. * 21 — Atatürk Türkiyesinin ; zaferi Montrö Boğazlar anlaşması 'tün memlekette emsalsiz tezahi kutlandı. Kamutay 30 temmuzda topl ya çağırıldı. * 22 — Boğazlar bölgesini işgi tik. * 23 — Yeni anlaşma, bütün € matbuatnca dostça karşılandır. .2.5— in yıldö dü.