1 Mart 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

1 Mart 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

1t Meart SON POSTA Kütüphanelerimiz Halk ve mekteplilerin okuma ihtiyaçlarını karşılayan birer kültür yuvası haline gelmiş bulunuyor $ z Samsun Gazi kütüphanesi Samsun kütüphanesi Samsun (Husust) — Samsunun gö- rülmeğe değer yerlerinden birisi de kütüphanesidir. Atatürkün 19 mayısta Samsuna ayak bastığı gün ilk uğrad- &1 bina şimdi Halk partisidir. Bu bina- nın altkatı 930 da kütüphane haline konmuştur. Kütüphane gittikçe zen- ginleşmiş ve bu gün kitap adedi 10 bini geçmiştir. Halk ve mektepliler kütüp- haneye muntazaman devam etmekte- dirler. Burası temiz, konförlü ve ne - Zih bir okuma yuvasıdır. Okuyucula - Tın ekserisi inkılâba âit eserlerle, mek- tep kitaplarını okumaktadırlar İzmirde köu Kültür programı İzmir (Hususi) — Vilâyet beş yılk- lhk bir kültür programı hazırlamıştır. Raporda İzmir köylüsü çok güzel bir şekilde anlatılmış ve İzmir köylerinin €v istihsal devrinden kurtularak pazar iatihsal devrine girdiği tebarüz ettiril- mirir. zmirde 101447 nüfustan mürek. kep köy halkının okulu ve tek mualli- mi olmadığı anlaşılmıştır. Köylerde Okul birlikleri kurulması ve yakın köy- çocuklarının bir araya toplanarak Yatılı mekteplerde ilk tahsillerini ta- mamlamaları kararlaşmıştır. Hazırla- han program tetkik edilecek; Kültür nlığınca tasdikten — sonra icraata şlanacaktır. İzmirde köy çavuş öğretmenler kur- u açılması da muvafık görülmüştür Portakal sevkiyatını -kontrol Payas (Husust) — Ticaret odası İmanyaya gönderilen portakallara ton derece dikkat etmektedir, Her gön- ilen mal memuru mahsus ile ayrı Ayrı kontrol edilmekte ambalajlar göz- n geçirilmekte, noksan vasıflı gö - Tülenlerin sevkine müsaade edilmemek- tedir. Bu işe memur İbrahim Havran İtmindeki zat sedakatle çalışmakta ve Vazifesini cidden büyük bir dikkatle Yapmakta, hile ve hata görülen malla- D sevketmemektedir . .. Zile kütüphanesi Zile (Hususi) — 1307 yılında Hacı Süleyman ağa zade Hacı Ahmet tara- fından tesis olunan ve © zaman 500 cikd kitabı bulunan kütüphane 926 yı- lına kadar Abdüllatif adında biri fından idare olunmuş ve 926 da Kül- tür Bakanlığının emrine geçmiştir. Bugün kütüphanede 500 dil eseri ol » mak üzere 2266 eser vardır. Kütüpha- ne hergün okuyucularla dolup boşak maktadır, Bilhassa bu okuyucular içinde bu- Tunan gençler, genç mektepliler ki » taplardan azami istifadeyi temin et - mektedirler. aa —— « Somada su işi Hallediliyor Soma (Hususi) — Gelecek yıl açı- lacak Halkevi için yapılacak binanın yeri tasbit edilmiştir. Vali Somaya ge- lerek bu işle bizzat meşgul olmuş, ge- lecek yıl başarılacak işlerin başına da su işinin alınmasını tavsiye etmiştir. Bu iş için yeni yıl bütçesine de 8 bin lira tahsiszat konulmuştur. Sürek avları devam etmektedir. Bir ay zarfında 300 den fazla domuz öldürülmüştür. Antalya umumi meclisi toplantısı Antalya (Hususi) — Vilâyet meeli- si umumisi Dahiliye Vekâletinin em - rile fevkalâde olarak toplanmışlır. Meclise vali Sahib Örken riyaset et - mektedir. İkinci reisliğe Hasan Ak - seki, kâtibliklene Sabriye Yetkin ve Gani Kaplan seçilmişlerdir. Bütçe en- cümenine Hasan Zihni, Gani Kaplan, Hüsnü Karakaş, Mehmet Keskici, Ma- ârif encümenine Hüsnü Şifa, Pakize Tevfik, Âlim Mehmet, Tevfik Manav- gat, Sabriye yetkin, Zirsat ve Sıhhat encümenine Sabri Antalya, Ahmet To- Bgay, Hilmi Kaplan, Fuad Yürük, Da- hiliye encümenine Fuad Dal, Celâi, Osman Yerebakan seçilmişlerdir. Sarıköyde pamuk ekimi Sarıköyden yazılıyor — Şimdiye kadar nahiyemizde pamuk ekilmiyor- du. Bu sene 200 zürra pamuk ekmiş- tir. Sivasta Yellice nahiyesi Nahiye ile köyler arasında yeni yollar açtırılıyor, bir d spor kulübü kuruluyor Sivas (Husust) — Yellice Kangal kazasına bağlı de- , 5 niz yüzünden bin yedi yüz metre yükseklikte, ikli- | mi soğuk bir na- | hiye merkezidir, — Arisi - dalgeh 3 satıh mailler ve vadiler ile dağ - lJardan müteşek . kildir . Mer'ala - rında fazla hay - Nahiye müdürü van yetiştirilmek- — Faruk Erçevik tedir. Sivastan Erzuruma giden ve Ma- latyadan Sivasa kadar olan şimendifer hattı kismen yapılıp nahiye güzergâ- hından geçmektedir. Bu hal köylüyü çok sevindirmiştir. Nahiye müdürü Faruf Erçevik köy işlerile yakından alâkadar olmakta, köy lerin imar edilmeleri ve köy kanunu- nun tatbik sahalarında azami faaliyet göstermektedir. Beş yıllık köy kalkınma plânı tatbik sahasında Yellce ve köylefine daha başka bir renk verecek ve köylüyü da- ha fazla bir refaha kavuşturacaktır. Nahiyede iki kat ve sekiz oda üze- rine ye 190 metre murabbalık bir saha üstüne güzel bir hükümet konağı yap- tırılmış ve ikmal edilmiştir. Nahiyeden köylere doğru giden ana caddeyi ge: nişletilmekte ve etraflarına ağaç dikti- rilmektedir. Yakında Yellice gençlerinden mü - teşekkil bir de spor kulübü açılacaktır. Mudanyanın kadastro haritaları Bursa (Hususi) — Mudanyanın kadastra haritaları hazırlanmağa baş- lamıştır. Belediye reisi bu işle yakın- dan meşgul olmaktadır. Balıkesir (Hususi) — Türk zey - tinciliğinin inkişafı yolunda son gün- |lerde büyük bir faaliyet başlamış bu |lunmaktadır. Geçenlerde Ankarada Bay Rahmi « hin reisliğinde Ziraat Vekili, şube mü- dürleri, saylavlar ve zeytincilik mü |tehassıslarının iştirakile yapılan bü - yük zeytincilik kongresi memleket dalı kararlar vermiştir. Şehrimize dö- nen mütehassıs ve kongrenin rapor - törü Nizameddinle Son Posta namına konuştum. Zeytincilik üzerinde İtal - yada tahsilini yapmış ve diploma al - miş olan Bay Nizameddin Balıkesizin Zeytincilik hususundaki mevkiini, do- layısile Türk zeytinciliğini ve istikba- Eni şöylece hülâsa etti: Ziraat Vekâletine bağlı olarak zi » raat mütehassıslığı namı altında — on vilâyette mıntaka kurulacaktır. Bun- lar İzmir, Balıkesir, Bursa, Aydı Çanakkale, İzmit, Manisa, İçel, Muğla, Antalyadır. Ziraat Vekâleti, mahsuldar zeytin- İliklerin bakım işlerini, yabant zeytin- Hklerin aşılanmasını, yeni zeytinlikler ihdasını, zeytin yağhane ve fabrika - larını, zeytin salamura imalâthanele - Balıkesir Halkevinin balosu Balıkesir (Hususi) — Halkevlerinin yıldönümü münasebetile şehrimiz Halkevinde büyük şenlikler yapılmış, gündüz çok güzel bir müsamere verilerek geç vakte kadar eğlenilmiştir. İkinci günü akşamı da gene Halke- | Yeni ve modern binalar yapılmakta « vinde bir kostümlü balo verilmiştir. Baloda şehrimizin tanınmış — aileleri |dır. İ hazır bulunmuşlar, sabaha kadar çok miştir. Bilhassa bayanlarımızın millt zengin bir programla vakit geçiril - kıyafetleri çok cazipti. Baloda kıyafet ve ayrıca kıyafeti kendine yakıştırma müsabakaları yapılmıştır. Resim, baloda bulunanlardan bir grupu göstermektedir. PAZAROLA HASAN DİYORKİ BEY " » — Avrupada yeni hazırlıklar var san bey. » Devletler dünyanın perişanlığı- na bakarak.. »» Sulhu korumak için hararetle hazırlanmağa başlıyorlar.. Hasan Bey — Gene top, tüfek, ze- hiyli gaz, tayyare, yarışı başlıyor de- sene şuna aziziml, Bürhaniyede M zeytin yağları zeytinciliğinin inkişafı için iyi ve fay-|; Türk Zzeytinciliği. İslâh va İnkişaf ettiriliyor Y_cni_ıeylin fidanlıkları işielmesi ve tesisi için 15 bin, istasyonlar kurulması için 40 bin lira tahsisat kondu. Yalnız Balıkesirde 5 milyon zeytin ağacı var rini kâmilen mürakabesi altına alacak- tır. Bu mürakabe heyetinin tavassutu le köylüye bu cihetlerin iyi işlemesi için Ziraat Bankası tarafından kredi a- çılacaktır. Aşılanacak ağaçlar için 15 ene vadeli ağaç başına | lira kredi ve» rilecektir. Bu sene içinde Balıkesir ve İzmirde birer zeytincilik ve Elaiotekni tecrübe istasyonları açılacaktır. Bu işler için Ziraat Vekâletinde bir zeytincilik ve yağcılık işleri bürosu kurulacak, bunun idaresine 5 mıntaka mütehassıslığı, 48 ze: bakım me - muru, 144 zeytin ustası bağlı olacak » tır. Fidanlıklar işletmesi ve tesisi için 15 Şer bin lira, istasyonlar tesisi için 40 ar bin lira tahsisat konmuştur. Zeytinciliğin müstakil ziraat ha « linde bulunduğu en kesif mıntaka Ba- hkesirdir. Tapu kayıtlarına nazaran Balıkesirde 5,000,000 ağaç vardır. Ha kikt miktar 8 milyona yakındır. Bun- lardan asgari 11, azami 18 milyon kilo yağ alınmaktadır. En iyi yağ kalitesi gene Balıkesir mıntakasındadır. Se - bebi ise ıklim, nevi ve toprağın uygun- luğudur. Yeni teşkilâtla buradan as - gart 11 milyon yerine 20 milyon kilo yağ ahnacaktır. Türkiye istihsalâtının 9o 57-62 sini Balıkesir verir. Bundan sonra sıra ile İzmir, Muğla, Bursa ve Çanakkale gelmektedir. Bay Nizameddin bir kaç güne kadar sıra ile Edremit, İzmir, Muğla, Milâs, ve Antalyaya gidecek, oradan Anka « raya dönerek Ziraat Vekâleti zeytin « cilik ve bağcılık bürosunda çalışacak « tır. Konya Ereğlisinde belediye faaliyeti Konya Ereğlisi ( Husust ) — Soz bir yıl zarfında belediye bozuk yollari tamir ettirmiş, yeni açılan yollara ağag diktirmiştir. Şehirde imar faaliyeti artmaktadığ Gazeteleri —— Z Okurken AKŞAM — Geçit yerleri asfalt ya pılacak, sonra boyanacak. — Bir hafta sonra boyası siline- yerleri cek ve kemafissabık - geçi: gene ortadan kalkacak. AÇIKSÖZ — Günde bin ton su — Süt yerine mi KURUN — Ha tılı beş meselesi kat't k. dik ne tarafı kaldı a birader? TAN — Gülünüz, eğleniniz. — Mizah yazısı ne doktor tav siyosi koymuşsun. CUMHURİYET — İhtilâleiler ikk Marita Madride gireceklermiş. — Evdeki pazarlıklır. Çarşıya uy-« mayabilir.