23 Mart 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

23 Mart 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa SON POSTA Musolini ansızın Romaya döndü (Baytarafi İ inci sayfada) hararetle karşılanmış olan Musol'ini, derhal makamına gitmi Musolini, Napoliye gelişi esnasında, İtalyan donani ni başladığı manevralar! re ir, Londr. (A. A.) — Daily He rald gazetesi, Romadan istihbar edi- yor: Musolininin alelâcele Trablusgarp- tan dönmesine kum fırtınaları resmi bir maszeret teşkil etmektedir. Fakat şurasi muhakkak ki, İspanya hâdisc- leri Musolini'nin bir an evvel Roma- ya avdet etmek kararında çok müessir olmustur. Musolini (o askeri rüesa ile İspanyadan gelen son tebliğleri tetkik eyliyecek ve Frankoya vesayada bulu- nacaktır. İngiliz donanmasının manevraları Londra 22 (AA.) Cebelüttarıktan alınan malümata göre Galthea gemisi ile İngiliz Akdeniz filosunun ikinci distroyer filotillası Tunus'a hareket et mek üzeredirler. Dispatch, Arethusa ve Penelope kruvazörleri bugün Cebelüttarık açık- larında manevra yapacaklardır. İngiliz ve İtalyan donanmaları B. Musolininin Trablus zıyareti mü nasebetile İtalyan filosunun İtalya ile Trablus Garp arasında büyük manev- lâr yaptığı malümdur. Bu manevra- ların âdeta İngiltereye karşı bir hevi gösteri; teşkli edeceğini yazan ecne- bi gazeteleri de bulunmaktadır. a Bay Musolininin bu msmevra ; naktan maksadı, hakikaten İngiltereye karşı bir gösteriş midir ve yahut sadecee icabı halinde, İtalyan de nanmasınin Akdenizde İngiliz donan - masının yolunu kesip kesemiyeceği hakkında, İtalyan erkânı harbiyesince bir fikir hâsıl edilmek için mi yapılır yor? Bize kalırsa bu manevraların ya- pılmasında her iki maksat ta, yani hem siyasi, hem bahri maksatlar istihdaf ediliyor. Zalen iki üç günden beri urtaye çı- kan (Pantellârya) adası meselesi, ber halde Bay Musolininin bugünlerde İn- gillereye karşı bir gösteriş yapmak ar tusundan büsbü'ün uzak olmadığına da bir delildir. Tunusla Sicilya arasında hemen he - inen tam yarı mesafede bulunan (Pan tellarya) adasının tahkimi, kismen de İngilterenin bu defa donanmasını fev- kalâde takviyeye karar vermiş olması na bir cevap ta teşkil eder, Hakikat halde de bu ada, meselâ ikin ci bir Cebelütlarık ve ikinci bir Malta adası haline getirilecek olursa, İngiliz- lerin Akdeniz yolları hemen hemen ta mamiyle kesilmiş olur. Maamafih bu adanın tahkimi henüz bir proje halinde olsa gerektir ve ih- timai ki Bay Müsolini bu kararı, İn- lizlerden yeni birtakım siyasi men- faatler koparmak için ortaya atmıştır, Şimdiki halde haizi ehemmiyet olan cihet, bugün manevra yapmakta olan İtalyan donanmasının hakiki kıymeti ne olduğunu bilmektir. Bav Musolini İtalyan donanmasına da, hava ve kara kuvvetleri kadar ol- mumski beraber, son senelerde hayli ehemmiyet atfetmeğe başladı, Bilhassa Habes harbinden ve Fransızların 26 bin tonluk Dönkerk ve İstrazburg zırh |kâin Varaza havalisinde bir kaç kası klarının inşasından sonra İtalyan Baş-| vekili de , İtalyan donanmasını takvi- ye siyasetini birdenbire arttırdı. Bu arttırma kararından evvel ise İtal! ya donanması beş binle on bin ton ara- sında yaptırmış olduğu gayet seri ve oldukca büyük toplarla mücehhez vir miye katip kruvazöre rağmen, pek kor kulu bir donanma addedilemezdi, Hat lâ bizim 23 bin ton cesametinde ve 23 mil süretinde olan, 28 Tik toplarla m cehhez bulunan Yavuzumuz bile rlerle büyük iş görer r etmiş olan Fiy M ur) sistemindeki isteminde ski zırhlıyı yenileştirmeğe ka-) dit ameliyesi bile de bitmek üzeri dit edildikten sonra hayli hatırı sa bir kuvvet teşkil eylemektedirler, Çün kü bir kere dört rırhlının dördünün de süratini 27 mile çıkarmak kabil olmuş tur. Her birinin de 305 milimetrelik 13 to pu vardır. Bu toplar da tecdit edildik- leri cihetle endaht menzilleri ve isabet sıhbatleri çok artmıştır. Bundan başka Bay Musolininin Lit- torio ve Vittorio Veneto isminde iki büyük dritnot yaptırmakta olduğu ma- Tümdur. Bu iki dritnotun her ikisi de 35 bin tonluktur. Sür'atleri 30 mildir. Her birinde 380 lik dokuz top vardır. İkinci derecedeki toplarile tayyare top ları da pek kuvvetlidir. Bu itibarla bu iki dritnotu İngilizler de kendi Nelson ve (Rodney) dritnotlarına faik görmek tedir. Vâkıa Nelson ve Rodneyin lopia rı 406 lıktır, fakat İlalyanların (380) lik topları menzil itibarile bu toplarü muadil addedilmektedir. Hattâ Deyli Telgraf gazetesi geçen - lerde bu iki İtalyan dritnotundan bâ- his bir yazısında şu catibi dikkat süz- ler! söylemiştir: «İtalyanın iki dritnotu bugün için ol duğu gibi, bundan sonra uzun bir müğ det için dünyanın en kuvvetli ik: zırh ısı olacaktır.» İtalyan dritnatlarının bu sene yazın hazir olacakları söyl r. İste o 7a man İtel ? 7 mil tinde dört tane 22 bin tonluk zı le bir donanmanın ya adası, (Pan- tellârya) adası ve Trablus Garb üs bahrilerine at ettiği takdirde ise, İngiliz doi ; çok, hem pek çol düşündüreceğini tabii görmek lâzım - dır. İtalyanın hafif kruvazör filosura ge lince, bunun, bütün y liz donanması karş smda bir hük Bu krurazör filosu evvelâ 10,000 tonluk yedi parça gemiden, sonra da ikinej sınıftan 12 parça gemiden mü- rekkeptir. İtalyanlar bunları daha 3i- yade Fransızlara karşı ve icabında Fransızların Cezayirle olan muvasala- larını tehdit için yapmışlardır. Bugün Sicilya İle Trablus arasında manevra yapan donanmanın ise, tecdit edilen (Kavur) sistemindeki iki zırhlı le bu kruvazör filosundan ibaret ol. duğu tahmin edilebilir. Bu donanma bu haliyle, İngiliz donanması karşısın- da tabif en ufak bir kıymeti haiz değil dir. Fakat bundan meselâ bir sene sonra İtalyanın 35 bin tonluk dritnot- ri yakından ;| Mesele basit: Seçilen resmin sahib; idi liğine rağmen! Adanada 15 çocuklu Bir baba Adana (Hususi) —Karaisalı kaza- çİsının Karsantı nahiyesinin o Kellebaşı köyünde oturan yoğurtçu oAhmedin İon üçü erkek ve ikisi kız olmak üzere lirlon beş çocuğu vardır. İki anadan doğ- ma olan bu çocukların hepsi de hayat- tadır. Yoğurtçu Ahmet Başvekilimize bir istida ile baş vurarak önceden köy adına verilen bazı ruhsatnamelerle iş görüp çocukların kimseye muhtaç ol- maksızın geçindirildiğini, şimdi ise ih- tiyarladığı cihetle iş göremediğinden bunların sefalete uğramamaları çin bü kümetin nakdi yardımda bulunmasını rica etmiştir. Çocukların en büyüğ 333 doğumlu ve en küçüğü sekiz ay ıktır. İhtiyar baba bunlara nakdi yar- dım yapılamadığı takdirde hiç olmaz- sa mekteplerde okutulup büyütülme- lerinin teminini istemektedir. Çocuk- ların adlarını sırasile yazıyorum: Salâhattin, Hatice, Mustafa Ke- mal, Cumhur, İsmet, Refet, İhsan, A- ki, Nuri, Fevzi, Güngör, Bayram, Mah mut, Güzide, Kâzım. Bu resim sizin mi ? Son Posta okuyucuları arasında bir eğlence tertip etti: Hergün şehrin bir semtinde kalaba. lık bir halk kitlesini gösteren bir fo- toğfaf çekliriyoruz. Bu fotoğrafı dör - düncü noter B. Galip Bingöle göster İ mekte, içinden tek bir simayı ayır» .| maktayız. Dikkat ediniz: Bu seçilen sima belki belki bir dostunuzu, belkı uzaktan bir tanıdığınız gösteriyor, remize müracaat etliği zaman kendisi- ne üç liralık bir hedi F cektir. Yukarıda gör müş şekli ayrıca yuvarlak içinde gö“- terilen mektepli Bayan matbaamıza müracaat ederse hediyesi derhal tak - dim edilecektir. Bundan evvel neşrettiğimiz fotoğraf larda kendilerini tanıyan okuyucula - rımız malbaamıza müracaat ederek hediyelerini almaktadırlar. Vindsor Dükü hakkındaki emirname ' Londra 99 (A A.) — Eski Kral i emirname filen mer'iyete girmiş bulunmaktadır. Diğer (o dükalıklarda mer'i usul hilâfına olarak bu yeni dü- kalığa başkaca bir imtiyaz o verilme- mektedir. Vindsor Dükasının çocuk- ları. prens ve prenses ünvanlarını ala- ları hazırlandıktan ve diğer iki 21,500) caklarsa da bunların çocuklarına Kral tonluk Andrea Dorya'lar da itmam edil dikten sonra, yukarıda da dediğimiz gi bi, İtalyan donanması yalnız İngik Teti düşündürecek heybetli bir kuvvet olacaktır #k* Bulgaristan'a kasden çıkarılan yangınlar Sofya 22 (A.A.) — Gecen pazar günü Bulgaristanın şimeli garbisinde bada birden yangın çıkmıştır. Yalnız Strupen kasabasında 15 ev yanmıştır. Umumiyetle zannedildiğine göre yangınlar, ayni günde yapılan in- tihabat fanliyetini baltalamak maksa- dile müfrit unsurlar tarafından kasden çıkarılmıştır. Bir kaç senedenberi bu şehirde Marksist nüfuzunun gittikçe oçoğal- makta olduğu görülmektedir. Yeni fahri konsoloslarımıy Ankara Resemim, Cava adasında o Batavyada ihdas olu- eruvazör e, (Andrea nan fahri konsolosluğumuza da Bru- < 21,500 tonluk di yemin'in tayinleri Vekiller heyetince kararlaşmıştır. 22 (Telefonla) — Rotr.| damda ihdas olunan fahri beş konso-! İlosluğumuza Cerbo Von daha yüksek bir mevki vermezse yal “İniz nezaketen lord veya lad'y dene- cektir. Ticari eşya nakliyatı hakkında yeni bir talimalname Ankara, 22 (Telefonla) — Marmara havzası dışında ve yalnız Türk liman- ları arasında nakledilecek yeri. veya gümrük resmi ödenmiş ecnebi eşyası- nın dahili ticaret muamelelerine âit ta Lmatname alâkadarlara bildirilmiştir. Bir Nisan 1937 tarihinde meriyetee gi- recek olan bu talimatnameye göre bir limandan diğer bir limana > cak eşyayi sahipleri gümrük idareleri- ne bildireceklerdir. Kuvvetli şüphe uyandırmad'kça güm rük idaresi bu eşyayı muayene etmiye- cek ve eşya sahiplerine bir beyanna- me verecektir, Bu suretle vapura nak- ledilen eşya, vardığı limanaa gümrü- Ze uğramadan, tüccara teslim edilebiie cektir, Vapurlardan başka, merakiple naklolunacak eşya da ayni muameleye tâbi tutulacaktır." Yolcu beraberinde ve el bileti ile nakledilen eşya man. festo ve beyannameye tâbi tutulmıya- caktır. Bir Türk limanında. diğer bir Türk limanına giderken ecnebi bir li- manâ uğrayan vapurlarla nekledilecek Iç ticaret eşyası şimdiye kadar yapıl makta olan muameleye tâbi tutulacak- ur. “İdisesi*dolay Mert 23 Sancakta tazyik artıyor Hama, 22 (Hususi) — Sancağa ye niden Demirgömiekliler gönderilmek- tedir. Şamdan ve Halepten gelen De- mirgömleklilerin tahaşşüt mevkii şimdi lik Firatpaşa mevkiidir. Hudut civarında nazarıdikkati celbeden hareketler Şam, 22 (Hususi) — Tel ebyazda bu lunmakta olan, Fransız istihbarat zabi tinin maiyetindeki milis kuvvetleri ge tirilen yeni kuvvetlerle takviye edilmiş tir. Suriye hududu üzerinde gerek ma hevra, gerek garnizon teşkili suretiyle yapılan hareketler nazarı dikkati calip bir hal almıştır. İki gün evvel de iki za bit kumandasında 100 den fazla süvari Akçakalesinin üç kilometre cenubun - daki Aynaroz köyüne gelmişlerdir. Kırıkhanda taarruza Lâzkiye, 22 (Hususi) — Kırikhanda yeniden bazı Türkler milislerin taarru zuna uğramışlardır. Bazı Türkler, mi- İlisler tarafından, toplanarak istihbarat | dairesinde hapsedilmişlerdir. Müsellâh bir suretle dolaşmakta olan Taşnaklar, sokaklarda ve rastgeldikle- ri Türkleri silâhla ve bıçakla tehdit ve taarruz etmektedirler. Taarruza uğra- yanların şikâyeti polis tarafından, na- zarı itibara alınmmaktadır. Taşnak faaliyeti Halep, 22 (Hususi) — Fransızlar ta- İ rafından teşkil edilen Taşnak çeteleri- ne resmi üniformalar giydirilmektedir. Bunlardan zabıta kıyafetini haiz olan ve kollarında sırma bülunan çete başla ri « iki otomobil ile (Hasiç) den Ka- mışlıya gelmişler ve etrafı”teftişten sonra geri ü . teksif edilen milisler Humus, 22 (Hususi) — Son günler- de Sancaktaki milisler sık sik manevra lar yapmaktadırlar, Bu manevralar mü | nasebetiyle kıt'alar yerlerini değiştir - mektedirler. i Bu meyanda Kırıkhandaki milisler, Antakyaya teksif edilmişlerdir. Tevkifat hâlâ devam ediyor Hama, 22 (Hususi) — Reyhaniye hâ ile, hâlâ Türkler arasım- da tevkifat yapılmaktadır. Altunizade Halil, Neşet oğlu Ömer Şerusetlin, Ab durrahman, Şeyh Mehmet, Meh- met oğlu Abit, Mehmet oğlu Sıtkı Hi- mit, Arif zade Memduh, Reyhaniye be lediye kâtibi Hasan, ve Reşit, İhsan bir kaç gün evel tevkif edilen suçsuz insan Kubilây için Dün heyecanlı Tezahürat yapıldı (Baştarafı 1 inci sayinda) Merasime İstiklâl marşiyie başlan - miştır. Marştan sonra, ilk defa söz alan İz- nutuk söylemiş ve : «Türk inkılâp ve cumhuriyeti gayr. kabili inkisamdır. Hepimiz bunun uğu runda can vermeğe hazırız.» demiştir. Bundan sonra Manisa namına Söz &- lan Doktor Necdet inkılâp şehidinin va zifesini, fedakârlığın anmış ve hitabe sini şöyle bitirmiştir: «Atatürk ülkümüz, Kubilây bayrağı mızdır. Nerede ne halde nasıl olursak olalım, onlar için, Cumhuriyet prensip, leri için çanpışacağız. Tezahürat esna- sında hazin bir sahne olmuş, herkes bi 1â ihtiyar ağlamıştır. Kubilâyın anası ve hemşiresi âbidenin önünde gözyaşı dökerlerken başka bir ihtiyar kadın yan Irma sokulmuş : — «Ağlama hemşire! demiştir. Hiç olmazsa senin bir tesellin var. Oğlunu inlalâba bağışladım.» Bundan sonra izciter Menemen mey danında bir resmi geçit yapmışlar ve merasime böylece nihayet verilmiştir. Adnan Romanya Başvekili Pragda Prag 22 (A.A.) — Romanya Baş- vekili B. Tataresko, Milli Müdafaa Müsteşarı General Gladz ve hususi kalem Direktörü B. Sibiteanu ile bir- likte bu sabah buraya gelmiş ve istas- yonda Başvekil Doktor Hodza ve di- ğer hükümet âzası tarafından selâm- lanmıştır. B. Tataresko öğleden evvel Dok- tor Hodza ve Dış Bakanı B. Krolta i- le görüşecek ve öğle vakti Cumhur Başkanı tarafından kabul edilecektir. lar aarsında bulunmaktadırlar. Bir yurd kaçağının marifeti “Trablusşam, 22 (Hususi) — İnküâp Türkiyesi aleyhine tahrikât yapmak i- çin gösterilen faaliyet devam etmekte dir, Bu maksatla İskenderunda yurd kaçaklarından Hâfız Mahmut Celâled- din, para ile Türkiye aleyhinde vâiz vermeğe davet edilmiş, bu hain de bu vazifeyi kabul ederek vaiz vermişse de halk tarafından hakarete mâruz kal mış. Ve kimse yobazın sözlerini dinle- e a : : Aleyhimizdeki neşriyat Şam, 18 Mart (Hususi muhabirimiz yazıyor) — Bugünlerde gene Türkiye aleyhindeki neşriyat şiddetini arttırdı. Buna sebep te Cenevredeki son müzake reler esnasında'Türk heyetinin birtakım mühim noktalarda tamamen ısrar et - mekle olduğu hakkındaki haberlerdir. Ezcümle Bayır ve Bucak nahiyelerinin 'Türklerle meskün olduğu hakkında mü şahitler heyetinin şahitliği buradakiteri sebile matbuat ta mütemadiyen gürül lü etmekledir. Bu gazetelere göre Su- dur. Türkiye, Osmanlı imparatorluğu- nun iadesi için fırsat bekliyor. En za” yıf Arap milleti Suriye olduğu için en evvel işe oradan başlamıştır. Bütün bu ahvale karşı yegüne çare gösterilen şey Arap milletlerinin itti- hat etmeleri, silâhlanmaları ve Türki- yeye karşı müttehit bir cephe teşkil ey lemeleridir. Cenevre müzakerelerinin ilerlememesi ve muvakkat bir tevak- kufa üğraması hasebile Türk gazetele rinde vâki olan bazı neşriyattan bah” sederek Türkiyenin umumi seferber - lik ilânma teşebbüs ettiği veya edece ği gibi haberler de neşre başlamış- lardır. Gazetenin biri bu nevi haber da yâveler de karıştırıyor. Bütün bu gürültülerin yeçine gaye si efkârı tehyiçtir. Bunu yazanlar da biliyorlar ki Türkiyede ne umumi, n6 de hususi seferberlik söz mevzuu de- ğildir. Bununla beraber, bu gazeteler, her fırsattan istifade ederek efkârı Tür kiyeye karşı tahrik etmek için emir al mışlardır. Aldıkları emirlerle hareket ediyorlar. Bütün Yunanistanda Dedikodu mevzuu Olan bir kehanet (Baştarafı 1 inci sayfada) Halk heyetleri, talebeler, izciler, Ma) hiyette hepsi hastadırlar ve garip rüya Edvardın Vindaor Dükalığı hakkında- Kn âbide etrafında toplanmışlar-| yar irler. Fakat mesele bununla bitmiyor. Bun Bu köylüler şimdi tıpkı Habeşistan harbinden evvelki hâleti ruhiyeyi gös bir adam, yahut bir kadın, veya bir 9 cuk Koromosun sokağından birden bir€ yere atılmakta, kıvranmakta ve şunls rı bağırmaktadır : — Umumi harp yaklaşıyor... Tarihi ni tesbit edemeyiz... o Dünya yüzünü felâket kaplayacak... Yeniden kanla” dökülecek... Kurbanlar çok, pek çok ? Jacak... Fakat... Aklı selime malik de“ Jet reisleri ve adamları milletlerini bU katliâmdan koruyacaklardır. Aya Kor? nos bunları hükümetimize bildirmen zi bizden talep eyledi...» Bu sözleri arka arkaya işiten Kor” nos köylüleri kâhinlerin ihtiyarların8 iman getirerek yüz kişilik bir heyf* seçmişler ve bu heyeti Atinaya reisi hükümet General Metaksasa gönder © mişlerdir. Maksatları Başvekili keyfiyetten b?” berdar eylemek; vatanlarının bu beli” , Gene Bağdat 22 (A.A) — Teşrinievvel ihtilâli esnasında öldürülen milli # n dafan nazırı Cafer paşanın kardeşi Ali Elaskeri, bu sabah evinde tabon* ile öldürülmüş olarak bulunmuştur. gır: bildir miş... Ayrıca Naksos adasına âlimle” den ve akliye mütehassıslarından b" heyetin izamını emreylemiş... Atina * kademisi bununla meşgul olmaya k? yulmuş... 2 Bağdatta eski milli müdafaa nazırının kardeşini ö dürduler