1 Nisan 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

1 Nisan 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

E - M y Kızılma' küreste fabrikası kapanmaklehükssindgj Aksaray (Hususi) — Aksarayda köy kalkınması için hızlı bir çalışma göze çarpıyor. Üç veya dört köyün bir araya bağlanıp birlik vücude getirmesi projesi kaymakamlıkça hazırlanmış ve -| vilâyete yollanmıştır. Bir çok köylerde yeni yatı mektep- leri inşaatı devam etmektedir. Niğde valisi Faik Üstsnün halkın kalkınması yolunda attığı mektepçilik adımı kay- öi “ HABERLERİ Aksarayda sineması, konferans salonu olan modern bir köy kuruluyor Kızılcahamam ke reste fabrikası Kızılcahamam (Hususi) — Kazar mızın dört çevresi Aliç, Güllüpınar, Balaban, Kurumcu, Osmaniş, Alakoç, Elmadağı, Kanlıpınar, Kavaközü, EL- delik, Yıldırım, Kavakdağı isimlerin - deki cesim ve namidar ormanlarla mu- hattır. Evvelce kazamızda bir çok ke- restekeşler, müteahhitler, eski orman intifa kanununa tevfikan ruhsatname alırlar, işledikleri tomruklardan hasıl olan keresteleri Ankara piyasasına arzederlerdi. Ormanlarımız. nümune ormanları meyanına — dahil edilerek kat'iyat menedilince bir sene evvel ka- Zamızda teşviki sanayi kanununun ver" diği müsaade ve halka bahşettiği ko - faylıktan istifade etmek — ümidile üç yüz metre murabbaı dahilinde elektrik istihsal eder makinelerle mücehez ve yevmi vasati 25 metre mik'ap muhte- lif eb'atta kereste imaline kabiliyeti olan bir fabrika kurulmuştur. Fakat bu £: kerestelik eşcar kat'ına mü- Kayın biraderler Eniştelerini Yaraladılar Nevşehir (Husust) — Kurugöl kö- yünde İhsan ve Mevlüd isminde iki kardeş Esad ve Veysi ismindeki eniş- telerini yaralamışlardır, iki kardeşle e- nişteleri arasında uzun zamandanberi bir tarlanın vergisi yüzünden ihtilâf varmış, Esadla Veysi bu ihtilâfın halli için İhsanla Mevlüdun evine çağrıl - mışlar, bu işi görüşürlerken aralarında kavga çıkmıştır. Kavga neticesinde İhsanla Mevlüd enişteleri Fandla Vey- siyi yaralamışlardır. Eniştelerin yara- ları ağır olduğu için Niğde Memleket hastanesine kaldırılmışlardır. Mevlüd ve İhsan tevkif edilmişlerdir. Bigada iki boya değirmeni işlemeğe başladı Biga (Hususi) — Burada iki boya değirmeni işlemeğe başlamıştır. Bu değirmenlerde, şehrimizin — muhtelif yerlerinden muhtelif cins ve renkte külçe halinde çıkarılan boyalar öğü - dülmekte ve İstanbul piyasasına sev- kedilmektedir. Şehrimizin — muhtelif semtlerinde bulunan boya madenleri kaza merke- zine azami beş saatlık bir mesafede * dir. Madenlerin yolları düzgündür. A* raba ve kamyon işleyebilmektedir. saade verilmediği takdirde kapanmağa ve iflâsa mahküm olacaktır. Her sene kış ve yaz fırtınaları dola- yısile bir çok yaşlı ağaçlar rüzgârlara mukavemet gösteremiyerek — devril - mekte ve bunlar orman satıhlarını kap- lamakta ve binlerce metre mik'abını bulmaktadır. Bugün bu ağaç gövdeleri hep ormanlarda yatmakta devlet hazi- nesine beş para bir fayda temin etme- mektedir. makam Cenap Aksu tarafından ehem- miyetle kavranmış ve başarılmıştır. Ulukışla, Kırkıl, Amarat, Sultanhanı ve Eşmekaya mektepleri ikmal edil- miştir. Aksarayda halen üç kooperatif faa- liyete geçmek üzeredir. Köy kalkın ması ve köy işleri, köylüye tohumluk tevzii ve kooperatiflerin bir an evvel faaliyete geçmesi işlerinde ziraat ban” kasının kıymetli müdürü Baki Özdalın yüksek hizmetleri kayda lâyiktir. Aksaraya Romariya ve Bulgaristan göçmenlerinden 400 hane iskân edil- Aksarayda yerleştirilen göçmenlerden bir gençlik grupu adı verilen bu köyün plânları çok gü- tmiş ve hükümetçe muvakkat iskânları yapılmıştır. Halen Sıtma mücadele *İteşkilâtı tarafından kurutulan Karasaz bataklığından meydana gelen araziden yer tevziatı yapılmaktadır. Hükümet büyük fedakârlıklarla bu araziyi bir müteahhide sürdürmüş ve sürülmüş halde tevzüne başlamıştır. -Aksaraya bir saat mesafede kurulacak 400 evlik göçmen köyünün plânları Sağlık Ba- kanlığından gelmiştir. Sağlık köyü zel olup sineması, konferans — salonu mektebi hasılı medeni bir yerin muh- taç olduğu bütün ihtiyaçlar düşünül - den Azmi elektrik verecek, bu müştür. Aksaray elektriğini idare e « milli şirketi bu köye de suretle bir köy değil pek canlı jikinci bir şehir kurul- muş olacaktır. Hükümet göçmen evle- rini 937 yılı mali yılı bütçesinden yapr tıracaktır, Uzunköprü Yakında elektriğe Kavuşuyor İzmit kâğıt fabrikası Altın madalye İle taltif edildi İzmit (Hususi) — İkinci kâğıt ve sellüloz fabrikaları inşaâtına bu ayın 15 inde başlanacaktır. İnşaat gece ve gündüz durmaksşızın devam edecek Pazar Ola Uzünköprü Belediyesi Uzunköprüden yazılıyor: Birbirini istihlâf eden iki kaymakam, kayma - kam Nami Ünal ile ondan evvelki kaymakam Necmettin Uzunköprülü- lerin hatıralarından silinmiyecek eser- | vazitesine başlamıştır. Trakya umumi mü - ler bırakmış, kazanin imarı için canla başla çalışmış iki şahsiyettir. Kayma- kam Nami, kaymakam Necmettinin hazırladığı eserleri tamamlamış, yeni parkı islâh etmekten başlıyarak bir çok işler başarmıştır. Bu meyanda itfaiye tesişatı yapılmış, kasaba ağaçlandıml. miş, nümuüne bahçesi - tesis edilmiş, kasabanin elektriğe kavuşması için de teşebbüse girişilmiştir. Uzunköprü ya- kında elektriğe kavuşacaktır ve bu eser bugün Mihalıççık kazasına tayin edil- miş olan kaymakam Nami Ünalın ese- ri vaziyetinde kalacaktır. Bu iş için belediyeler bankasından 30 bin lita j momurlarından ve bir sene zarfında bütün noksanları ikmal edilmiş ve işlemeğe hazırlanmış bir vaziyette bulunacaktır. Bilhassa sellüloz fabrikasının inşa - atı daha sür'atle bitirilecektir. Evvelce Çekoslovakya ve Rusyadan - getirilen sellülozun bugün barut imalinde kul- lanılmakta ve harice de sevkedilmekte olması, bu fabrikanın daha sür'atle ik- malini zarur! kılmaktadır. İzmit kâğıt fabrikası mamulâtı Şam sergisinde | Küçük memeet haberleri | Uzunköprü kaymakamlığı Üçüncü umumi müfettişlik iskân müşavir muavini Sadettin, Uzunköprü kaymakamlığı na tayin edilmiştir. Demirköy kaymakam vekilliği Demirköy (Hususl) — Kasamız kayma - Kam vekületine tayin edilen Edirne maiyet Tevfik Akkutay gelerek fettişliği hususl kalem müdürü Nâzım Edir- neden şehrimize gelmiştir. Kütahyada konser Kütahya, (Hususi) — Münir Nurettin dört arkadaşile Halkevine gelmiş ve bir konser yererek gitmiştir. Gönende kaçakçılık vak'aları Gönen (Hususl) — —Akçapına” — köyünde ÇolakAhmette bir havan, 25 kilo tütün, Tu- zakçı köyünde bir havan, Babuyaka köyüne de Keçi Eminde 60 kilo tütün, Malkoç ma - hallesinde İsmall oğlu Ali de bir havan ya- kalanmış, müsadere edilmiş, sahipleri haka kında takibata başlanmıştır. Ayvalıkta kız kardeşini vuran İstanbula gönderildi. Ayvalıkta hemşiresini yaralıyan Mehmet çavuş akli müvazenesinde bozukluk görül- düğü için tedavi edilmek üzers İstanbula gönderilmiştir. istikraz yapmaya muvaffak olmuştur. |edilmiştir. Yakında ihalesi yapılacak * Tesisatın proje ve keşfnameleri ikmalltır. Diyor Kli: Bey Nureddin Fikri Ertürk Nevşehirde Damat İbrahim | Pş. kütüphanesi Kütüphanenin kapısı Nevşehir (Husust) — Damad İbra- him paşanın doğduğu memleket olma- 81 itibarile Nevşehirde yaptırdığı eser- ler pek çoktur. Kütüphanesi bu eserler meyanında zikre şayan bir mevcudi - yettir. Bina teknik bakımdan mükem” mel bir kütüphane olduktan başka Türk ressamlarının en ince zevklerle işledikleri ve kendi yaptıkları solmaz boyalarla nakşettikleri tezyinat gün - lerce tetkik ve temaşa mevzuu olmak- tadır. Kütüphane kitab muhteviyatı i- tibarile de zengindir. Mukavva ve de- ri cildlerle fevkalâde iyi muhafaza edilmiş, zatjf ve gayet nâdide minya - türlü kitablar bilhassa göz çekmekte - dir. Kütüphanede 760 yazma, 717 yeni Türk harflerile yazılmış, 395 Arap har- fi ile yazılmış, 24 Farist, 9 Fransızca, 2 ingilizce matbu kitab vardır. Kütüp - hanenin tasnifi mükemmeldir. Kütüp- hane memuru Arif Demirtaş kütüpha- nenin hüsnü muhafazası için kıymet- Ki mesat sarfetmektedir. Ğ Sivas itfaiyesi takviye edildi Sivas (Husust) — Belediye itfaiye kadrosunu çok mükemmel bir hale koy muştur. Memleket içinde çıkan yan - gin hemen söndürülmektedir. Son haf — Şimdi bunu yedi buçu ğa çıkarmış, — Ziraat müdürü eski - den karganın tanesine beş kuruş verirken. — Karga fiyatlarının art tığından haberin var mi Hasan Bey? Hasan Bey — İhtikârla|ta içinde çarşı içinde çıkan bir yangın #lâkası olmiyan yegâne fi - da etrafa sirayet etmeden hemen ye- yyat arlması işte bu olsa ge-|tişen itfaiye tarafından söndürülmüy rek ! tür, Sapanlı köyünde 3 ev yandı Yangın Gerede de minare- den görülerek haber alındı ve söndürüldü Gerede, (Hususi) — Geçen çarşamba günü Camiikebir müezzini İbrahim Öz- türk öğle ezanını okumak için minare. ye çıktığı zaman kasabaya beş kilomet re mesafede bir köyde yangın çıktığı- nı görmüş, derhal minareden inip Ge- rede belediyesini ve itfalyey; haberdar etmiştir. İtfaiyo derhal yangının çıktı- ği Sapanlı köyüne gitmiş, sıkı bir çalış madan sohnra yangını söndürmüştür. Köyde üç ev, bir samanlık, bir beygir, * bir inek, 30 arı kovanı, yanmıştır. Yangının, çocukların ağzına kadar dolu bir samanlığın kenarında oynar- ken ateş yakmalarından ve çift zama- nı olduğu için köylülerin tarlada bu- lunması dolayısile gteşin görülmeme « sinden çıktığı anlaşılmıştır. Okurken AÇIKSÖZ — İspanya vaziyeti. Si perlerde paskalya eğlenceleri — Eğlencesiz İstanbulda bu yazı- yı okumak insanın içine dokunuyor. SON TELGRAF — Kadıköy ve Haydarpaşa vapurlarında kalabalık. — Tramvayı kalabalık, tüneli ka« labalık bir şehirde vapurlar tenha olursa insan yerini yadırgamaz mı? * KURUN — Hitler umumi harp | generali ile görüştü. — Bu haber erbabının eline geç. seydi, umumi harp ilân edildi tar. zında serlevha kayardı. KURUN — Yemek için mi yaşıyo- ruz, yaşamak için mi yiyoruz? — Ölmiyecek kadar yiyecek bu- lanların çokluğuna - bakılırsa yağa - mak için verdiğimiz muhakkaktır. SÖON TELGRAF — Çikolatacı ve çiviciler toplandılar. — Bumndan sonra çivileeri çikola« tadan mı yapacaklar, yoksa çikolata lara çivi mi karıştiracaklar? AÇIK SÖZ — İnhisarlar niçin 150 sene yaşamıyorlar? — Yüz elli sene sefalete taham: mül edemiyecekleri için. AKŞAM — Basamak yolcuları. — Alt basamaktan üst basamağa çıkıyorlarsa iyi, fakat üst basamak- tan alt basamağa iniyorlarsa o zaman fenâ ! S <