3 Haziran 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

3 Haziran 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

vağ i , ; $ » , » — Şimniştir, ş "F“lmw—__r. yçland halline -İngiltere yeni bir (Baş tarafı 1 inci sayfada) kalmak müsaadesini almıştır. Mesele Lâhey adalct divanına mı havale edilecek? Londra 2 (Hususi) — İspanyanın Mil- — İetler Cemiyetindeki daimi mümessili Delvayo, bugün, Cenevrede söylediği bir Hutukla Döyçland ve Almerta hâdiseleri- hin Lehey adalet divanına tevdi edilece- Bini ve ancak bu suretle asıl mesullerin — Meydana çıkarılacağını bildirmiş Millet- Cemiyetinin gevşek hareketini tenkit Etmiştir. Afrikanın Oran şehrinde, Almerlanın tarafından — bombardımanını Protesto maksadı ile, rıhtun amelesi iki Alman gemisini yüklemekten imtina et- Tiştir. Dün gece, Londrada, Alman - sefaret- hanesi ününde yapılan nümayişe iki bin İştirak etmiştir. Nümayışçileri dağit- için polis müdahaleye mecbur ol- Teklifler Londra, 2 — Tedkik edilen teklifler 'Yanında muhtelif karakol gemileri - Din daha sıkı bir şekilde teşriki mesal Ölmeleri de vardır. Bununla beraber Müşterek mukabelet bilmisi! tedbirleri alınması hakkındaki teklifin İngiliz TMahfellerince iyi bir şekilde karşılan - iğı söylenmektedir. Zannedildiğine , Almanya ileride çıkabilecek hâ- Üselere karşı müştereken harekete ge- Silmesi hakkında bazı ihtimalleri ileri #ürecektir. Kontrol plânındaki noksanın ne su - : . Orta tedristat . ... Mu_allımlıgı Ankara, 2 (Hususi) — Kültür Ba » mlığı orta tedrisat mekteblerine mu- — Ülim tayin edilmek üzere bir ehliyet - 2 imtihanı açacaktır. İmtihanlara Yaşından aşağı ve 45 yaşından yuka- Olmıyan muallim mektebi mezun - ile lise ve yedi yıllık idadi mezun- Vveya buna mukabi! tahsil görenler Birebileceklerdir. İmtihanlara bir ey - İülde başlanacaktır. Gümrükler Genel Direktörü Fransaya gidiyor Ankara, 2 (Hususi) — Gümrükler Genel Direktörü Mahmud Gündüz tet- Kikaf'için Fransaya gidecektir. . . .e . Hancıye Vekilinin 'e . İyanada temaslari , Viyana, 2 (A.A.) — Türkiye harici- 'ıu Vekili Dr. Aras buraya gelmiş VA hafta sonuna doğru Ankara'ya ha- €t etmesi muhtemeldir. Viyana, 2 (A.A.) — Avusturya ajan- idiriyor: Dış bakanı B. Shmit, hu- ŞS surette Viyanada bulunun Türkiye iye vekili Dr. T. R. Arası kabul Mülâkat, Avusturya ile Tür- BK Hdandaki münüzebar vazıtağı'ı Giran samtimi dostlük havası içinde ce- Teyan etmiştir. “Alman Harbiye Nazırı Romada Mmm.' 2 (AA.) — Blomberg, bura- ' Belmiş ve Mussolini tarafından kar- tamamlanacağı ve İspanyol mu -| hâdisesinin doğru teklifte bulunacak hasım taraflarınca verilecek leminatın neden ibaret olacağı keyfiyetleri hara- retle tedkik edilmektedir. İtalyanın vaziyti — Londra, 2 (A.A.) — Reuter ajansının istihbarına göre, dün Londra'da sarfe- dilmiş olan diplomas: faaliyellerinin İtalya'nın ademi müdahale komitesine avdetini Intac edeceği haberi mevsim- sizdir., İtalya, harb gemilerinin bombardı « manı hakkında lâyıkı veçhile teminat alır almaz mezkür komite ile mesai bir- liğinde bulunmağı arzu etmektedir. İtalyan gemileri Roma, 2 (A.A.) — Ademi müdahale kontrolüne bakmakta olan İtalyan ge- mileri, İtalyanın Londra komitesinden çekilmesine rağmen, kontrol etmekte oldukları mıntakalarda kalacaklardır. Portekizin talebi Lizbon, 2 — Resmti bir tebliğe göre Portekiz hükümeti, Londra elçisi vasi- tasile hariciye nezaretine ve ademi müdahale komitesine bir nota göndere- rtek kontrolü temin eden harp gemile - rine yapılarak taarruzlara karşı Al - manya ve İtalya tarafından teminat ta- deb edilmesini haklı bulduğunu bildir- | miştir. Bombardımanlar devam ediyor | Saint Jean de Luz, 2 (ALA.) — Ma-| Jorkadan bildiriliyor; Hükümet tayya- releri Palma şehrini yeniden bombardı- Msan etmişlerdir. 20 ölü ve yaralı var. dır. Hava topçuları bu tayyi rden birini yere düşürmüştür. Vindosr Dükü Bugün evleniyor Tours, 2 (AA.) — Cande şatosu -| yav nun etrafında büyük bir faaliyet ve| hareket hüküm sürmektedir. Şaloda Dük de Windsor'un izdivacına mütcal- lik hazırlıklar yapılmaktadır. Bütün davetliler, şimdi buraya gel « miş bulunuyorlar. Dük ve Düşes de Windsor, yarın ak- şam otomobille Laroche - Migennes'e gideceklerdir. Kendilerinin Carinthic'e gitmek üzere orada trene binecekleri zannolunmaktadır. Dayetliler Paris, 2 (ALA.) — Yarın saar 11.30 da Mants belediye reisi, Cande şato - sunda Dük dö Windsor ile Bayan Vallis Varfield'in evlenme törenlerini icra edecektir. Bu merasime pek 4Z ki- şi davet olunmuştur. Yalnız beş gaze- teci bulunacaktır. Davetliler arasında, 17 senedenberi Dük'ün yanında çalışan şoförü de vardır, Tours, 2 (ALA.) — Medeni mkâh, şa- tonun salonunda kıyılacaktır. Dini ni- xâh ise müsiki salonunda yapılacaktır. fahnmış. Orada diğer çocuklardan ayrı taylıkken, yani henüz bir ınsan hamuru AÂvrupadaki Talebenin Aylıkları Ankara 2 (Hususi) — Yabancı memle- ketlerde okuyan Türk talebesine bu mali yılda verilecek aylıklar tesbit edilmiştir: Belçika ve Almanyada tahsil görenlere 94,50, Avusturya, Çekoslovakya ve Maca- tistandakilere 105, Fransadakilere — 100, Paristekilerle İtalyadiklere (111,50), İn- Rülteredekilere 147, İsviçredekilere — 126, Rusyadakilere 19950, Amerikadakilere (115,50) Jira verilecektir. İnanılmıyacak Şey! (Baştarafı 1 inci sayfada) Aycılar, bittabi silâhlarını kullanma- Maşlar, Fakat bu azgın insan yavrücuğu- nu vurmadan ele geçizimek 1çin de, hayli Zahmet harcamışlar. Avcılar, yakaladıkları çocuğu şehre Retirmişler. O zaman hafızaları kuvvetli olanlar, gekiz sene evvelki hâdiseyi an- Tatmışlar. Fakat ne aymın kaçırdığı ço- cüğun, ne de köyünün ismini hatırlıya- mafmışlar. Merhametli avcılar, bir teraftan çocu- Bu, tedavi için İstanbula göndermişler, bir taraftan da çocuğun ailesini arattır- maya ı"":lm.-şîıx. | Çocuk, İstanbulda kendisini muayene eden doktorların tavsiyeleri üzerine Ba- | kırköy emraz: akliye ve asabiye hastane- | sine gönderilmiş, ve orada tedavi altına bit yere konulmuş, tamamen vahşi bir halde imiş. Tıpkı bir ayı yavrusu gibi homurdan- makta, etrafını çevirenlerin yüzlerine bakarken, tehdidkâr bir tavırla dişlerini Bösterip gıcırdatmaktaymış. Yedi sekiz halinde iken inşanlardan uzak kalan tam sekiz yil bir ayı ininde yaşıya: tmal ayı sütile beslenen yavrucağız, in- san vüzü gördükçe âdeta hırslanmaktay- * 8 Mş. Üşimdi hekimler, bu vahşi kalmış insan ıcağına, medeniyeti telkin ler. etmiye işmakta Doktorlara zengin canlı ve yepyeni bir telkik mevzuu teşkil eden bu yavrucağız, hiç farkına varmâdan tababete büyük bir de hizmöotte bulunmaktaymış! * Bize; Adresi bizde mahfuz bulunan iki Zat tarafından anlatılan bu hikâye, ha. kikaten ne dereceye kadar uygundur? İşte bu sualin cevabımı bulabilmek için- dir ki dün, bu hususta malümat sahibi olduklarına kani olduğum kimselere baş vurdum. Emrazı akliye ve asabiye haslanesin- de çalışan doktorlardan bazıları, hasta- nelerinde böyle bir çocuğun bulunduğu- nu tasdik etkiler Hattâ içlerinden birisi: — Bu çocuk, dedi, bir aralık, kışın, ço- cukları ateşten korumak için koğuş so- bası etrafına, Çevrilmiş olar, demir bir parmaklık içine konulmuştu! Fakat son- ra biraz sükün bulduğu için, daha ser- | best bırakıldı. | Gene hastane hekimlerinden birisinin, Bu maksadla salona bir mihrab kan - müuştur. Gelin de dahil olmak üzere merasimde bulunan bülün kadın'ar şapka giyeceklerdir. Paris 2 (AA.) — Ankligan kilisesi ra- hibi Anderson Jardine, Vinasar dükünün evlenmesine ait dini merasimi yapmak üzere Cande şatosuna muvasalat etmiş ve öğle yemeğine davet edilmiştir. Bundan eski kral ile Anglikan kilisesi arasında uzlaşma olduğu anlaşılmaktadır. Londra 2 (A.A.) — Rahib Jardineini yarın Vindsor dükasının evlenme mera- simini ifa edeceği haberi Anglikan kili- sesi mahfellerinde az çok heyocan hâsıl çocuğun bir resmini aldırmak istememiz üzerine bize, başhekimden izin almamızı tavsiye etmesi. çocuğun Meveudiyetini isbat etmez mi? Fakat bunlara rağmen, hastane sertabibi Mazhar Osman, anlat- tığımız maceranın âdsız ve vahşi kahra- mancağızını henüz görmediğini bildir- mektedir. Biz, bu küçüğün, herkeste, hiç bir za- rar vermeden alâka uyandırabilecek olan macerasının gizli tutulması için bir sebep göremiyoruz. İlmi ve içtimai bakımlardan da dikka- te şayan bulduğumuz bu hâdise etrafın- | da hepimizin tenvir edilmemiz faydalı değil midir? Sabah Ankaradan şehrimize geldi Maverayi Erdün Emiri Abdullah, bu Babahki trenle —Ankaradan şehrimize gelmiştir. Emir Abdullah vali muavini, generaller taralından istikbal edil - imiş ,askeri merasim yapılmıştır. İstan- bul valisi de aymı trenle gelmiştir. Emir Abdullahın ikametlerine Bey- lerbeyi sarayı tahsis edilmiş olduğun - dan muhterem misafirimiz Haydarpa- şadan Sakarya motörüne binerek doğ- ruca Beylerbeyi saraymna gitmiştir. Emir Abdullah, İstanbulda ikamet - leri esnasında şehrin görülmeğe değer yerlerini ziyaret edecek ve Alemdağına giderek Taşdelen süyuü tesisatını göre- cektir. Misafir Emir, şehrimizde dört beş gün kadar kalacaktır. Vapur olursa, bu- radan deniz yolunu tercih edecektir. Oingıısı. 'Toros ekspresile gidecektir. Ankaradan ayrılış Aukara 2 — Altes Emir Abdullah bu- gün öğleden evvel Harbiye okulunu gez- mişler ve saat 13,30 da Başbıkan İsmet İnönü tarafından Anadolu — Kulübünde şereflerine bir öğle ziyafeti verilmiştir. Altes Emir Abdullah saat 16 da İngiliz sefaretinde maslahatgüzar tarafından ve- rilen çayda hazır bulunmuş ve bu akşam eksprese bağlsnan hususi vagonla İstan- bula harekot etmiş, istasyonda Başbakan İsmet İnönü, Hariciye Vekil vekili, İngi- liz sefareti erkânı, Irak elçisi ve elçilik erkânı tarafından uğurlanmış ve bir ih- tiram kıt'ası resmi selâmı ifa eylemiş ve bando muzıka Erdün ve İstiklâl marş- larını çalmışlardır. Alman Harc;ve Nazırı Belgrad ve Sofyaya geliyor 2 Berlin, 2 (ALA.) — Hariciye nazırı B. Von Neurath, önümüzdek, hafta i- çinde Yugoslavya, Bulgaristan ve Ma- caristan payitahtlarını ziyaret edecek- tir. Roma, 2 (A.A.) — Mareşa! Fon Blom berg buğgün saat 17 de kral tarafından kabul edilmiştir. Mülâkat yarım saat sürmüştür. Mareşal Blamberg mütea- iben Venezya sarayın giderek Kont Ci no hazır olduğu hâlde B. Mussolini ile bir buçuk saat görüşmüştür. Almanya ile Papalığın arası açıldı Berlin, 2 (A.A.) — Papalık nezdin « deki Alman maslahatgüzarı tevdi etti- ği notada Kardinal Mundelinin Hitlere karşı yaptığı hücumlardan dolayı Pa - palhık makamınca tarziye verilmedikce Almanya ile Papalık arasındaki normal diplomatik münasebatır münkati olaca: Banı bildirmiştir. Kieltibe aMMaN aNGüN TANMTANEZ ! ea © V -ziyet gerginliğini bir parça kaybetti Yazan: Selim Ragıp Emeç ajorka adası civarında taarru- zâa uğrıyan Alman harp gemisi hâdisesi ve bunu müteakip, muka- belei bilmisil olmak üzere müstah- kem bir İspanyol limanı olan Al- merla'nın — Alman — donanması — la- rafından bombardıman edilmesi neticesi hâsıl olan gergin vaziyet, yavaş yavaş zail olmaktadır. Bir ara, umumi bir sl- lâhlhı ihtilâf doğurmak istidadını göste- ren bu hâdise, Almanyanım devamlı mu- kabele tedbirleri almakta ısrar etmemesi neticesi kapanmak yoluna girmiştir. Maa- mafih vaziyet henüz tamamile pürüzler- den ayıklanmış sayılamaz. Zira, İspanya işlerinde tamamen müşterek hareket et- miye karar vermiş görünen Almanya ile İtalyanın Londradaki ademi müdahale komitesinden istedikleri bazı şeyler var- gdır. Bunların başlıcası, kontrol kuvvet- lerinin selâmetlerinin temini, kendileri- ne emniyet mıntakaları gösterilmesi, bunlardan birisi tecavüze uğrarsa, bu kuvvetlerin müştereken ve mütesanit bir surette hareket etmeleri ve sairedir. Eğer bu iki devlet, sordukları bu sual- lere ikna edici cevap almazlarsa köntrol kömitesinden — çekileceklerdir. Onlarla beraber Portekiz hükümeti de aymı hattı hareketi takip edeceğini bildirmektedir Şu halde, vaziyet, İspanya etrafında mu- rakabe tesiş edilmeden evvelki şekle gel- miş olacaktır. Bu hal, İtâlyan ve Alman donanmalarının kendi hesaplarına kot> trol işlerine devam etmiyecekleri demet olmadığına göre, bunlarla İspanyol kuv- vetleri âarasında ve belki de diğer dev letler ve ezcümle Fransız donanması & rasında bazı hâdiseler çıkması kuvvetle melhuzdur. 1914 harbinin müseb. ibi Sa- raybosnada patlıyan bir tabanca kurşu- nu oldu. Temenni etmek Jâzımdır ki İş- panyada patlıyacak her hangi bir $ilâh, 1937 de bir yeni dünya felâketine s»bep olmasın. Çünkü bu seferki harp, şindi- ye kadar olanların hepsine birden taş çıkartacağa benzer. — Selim Ragıp Eneç Bazı Yunan Adalarının Almanyaya Verileceği asılsız Paris, 2 (Hususi) — Londrada, A - vam Kamarasının bugünkü toplanlı - sında yapılan suallere cevab veren ha« riciye nazırı Eden, Ege denizindeki Yu: nan adalarından bazılarının Alman - yaya terkedileceğine öair şayiaları tek: zib etmiştir. İtalya, İrlanda da elçilik ihdas etti Roma, 2 (A.A.) — Serbest İrlanda hükümeti nezdinde bir İtalyan orta el- çiliği ihdas olunmuştur. / ı SABAHTAN SABAHA: lardır, edilen bir ihtisas haline gelmiştir. Kız bahçuvanlar İstanbul, Büyükdere fidanlığındaki kursta ders görüp diploma alan ik! 'Türk kızı Nazilli belediyesi tarafından kırkar lira aylıkla vazifeye alınmış 'Türk kadını kafesten ve peçeden kurtulduğu gündenberi yeni hayata uy: makta ve yeni meşleklere girmekte erkeklerden daha üstün olduğunu isbat etmiştir. Bugünün insanı muvaffak olmak için her şeyden evvel mesleğinin ilmini öğrenmiye Mecburdur. Eskiden alaylı dediğimiz bir sınıf meslek er « babı vardı ki çekirdekten yetişmiş olmaları kâfi bir meziyet ve ihtisas vesikası sayılırdı. Fakat hayat öyle makineleşmiş ve yaşamak öyle maddi - leşmiştir ki ustadan, babadan görme, ağızdan kapma bilgi ile muvaffak ol - mağa imkân yoktur. Kundura boyacılığı bile nazari ve ameli bilgilerle elde Yeni rejimle hayata giren Türk kadını her şeyden evvel bunu ıdrak ettiği için muvaffak oluyor. Türkiye havalarında uçan Türk kızı nasıl ve makinenin idaresini öğrendikten sonra göklere yükselmişse, aylıkla belediye bahçıvanlığına başlıyan Türk kızı da bahçecilik fenninin ameli ve nazari bilgilerini öğrendikten sonra işe başlamıştır. her ikisine muvaffakiyet ve emniyet veren yalnız ruhlarındaki kud- ret değil, kafalarındak! bilgidir. Türk kadınının atıldığı meslek hayatında motörün kırk lira muvaffak oluşunun başlıca sebebi budur. Türk kadını anlamıştır ki bugünün hayatında hâkim olan bılgidir, tekniktir, ihtisastır. Bu kanaat onün bünye - sindeki fizyolojik zaafı yenecek kadar kuvvetli olduğu için her sahada ve her meslekte erkekle rekabet edebilecektir. n Temenni edelim ki bilgiye ve ihtisasa karşı kadınların gösterdiği bu hür- meti meslek seçmekte tereddüt ceden ve kendilerini tesadüfün seyrine bıra - — kıp, tavsiye ve iltimas yollarile ekmek kapısı aramağa uğraşan erkekleri - miz de göstersinler, Burhan Cahit