24 Temmuz 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Temmuz 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

BON POBTA İngiltere İspanya işinde azimkâr davranacak (Baş tarafı 1 inci sahifede) hakkının tanınması meselelerinin her şey den evvel müzakeresinde ısrar ettikleri ,takdirde, İngiliz hükümeti son defa ha- darlamış olduğu plânını geri almak meac- ,buriyetinde kalacak ve İspanya işinde ,kendisine mahsus bir hattı hareket ta - |kip edecektir. | Hariciye nazırı Eden bugün Fransız ,Befiri Korbenle uzun boylu görüştü. i “Tüli komitenin toplantısı için henüz bir ,tarih tesbit edilmemiştir. Vaziyet pek endişe verici bir mahiyet almıştır. İngil- ,terenin pek azimkâr davranacağı açıkça Börünmektedir, Mülteci gemisine torpil Londra 23 (AA.) — İçinde İspanyol “Nakle mültecileri bulunan Maç Gregor adında-| bilyeti meçhul bir gemiyi bombardıman ki İngiliz vapurunun bir İspanyol gen si tarafından torpillenmiş olduğuna dair olan haberi teyiden amirallık dairesine bir güna malümat gelmemiştir. Mac Gregor vapurunu tevkife teşebbüs |. şeden Almirante Cervera kruvazörünün üç torpll attığı ve fakat isabet vüki ol - madığı tasrih edilmektedir. Bir gemi batırıldı Londra 23 (A.A.) — Reuter ajansı Ce- belüttarıktan istihbar ediyor: Romadan gelen bir habere göre İspan- .yol âsilerinin elinde bulunan Canariss kruvazörü, Bagur limanı açıklarında ta- | ederek batırmıştır. Hükümetçiler müşkül mevkide Rabat 23 (A.A.) — Radio Verdad, bil- diriyor: Brunete mıntakasında her taraftan nasyonalistlerin taarruzuna uğrıyan hü- kümetçiler, gitgide müşkülleşen bir va- ziyette bulunmaktadırlar. Noguera ve Tranacastillanın işgalin - den sonra nasyonalistlerin ileri hareket- leri durmayıp devam etmiştir. Bombardıman Barcelona 23 (AA.) Şehir, âsilerin gemisi tarafından bombardı » r. Haşaratın çok mühim ve telefatın fazla olduğu söylenmektedir. — dilen ve maaşı artan hâkimlerin isimleri Ankara 23 (Hususi) — Yeni adliye ta-| Yinleri şunlardır: Gireson ceza hâkimli - Gine Adana âzası Kâzım, Elbistan hâ - kimliğine Konya âzası Necati terfien ta- Yin edildiler. 70 liraya terfi eden hâkimler Niğde reisi Nesip, Malatya hukuk hâ- kimi Mehmet Ali. 55 liraya terfi edenler Çanakkale hâkimi Sadullah, Fethiye Bukuk hâkimi Mehmet, Severek hukuk hükimi Mehmet Ali, Erdek hâkimi Şevki, Niğde müddelumumisi Tevfik, Kü'tahya Müddeiumumisi Mehmet. 55 liraya terfi edilerek nakledilenler Elbistana Konya üzası Necati, Kay - Beriye Balıkesirden Sırrı, İskelibe Ubut- dan Mustafa, Bilecik müddelumumiliği- he Muğladan Orhan. 45 liraya terfi edenler Fethiye ceza hâkimi Avni, İzmir sor- Bu hâklmi Basri, Erzincan âzası Hanıdi, Bolu âzası İsmail, Karaköy âzası İbrahim, Araç hâkimi Fahreddin, Şarkikaraağaç *hükimi Lütfi, Midyat hâkimi Ragıp, Ö - demiş hâkimi Emin, Göksun hâkimi Ha- H, Gemlik hâkimi Vahit, Ankara sulh hâ- |kimi Nazif, Karaköy müddelumumisi hsan, Çangırı müddelumumisi Gültekin, | sı Şefi mi Hakkı, Sivas gorgu hâkimi Kadrı ,İs-|? Kızılcahamam müddeiumumisi Cevdet. 45 liraya terfi ve nakledilenler Adana âzalığına Cebelibereketten Ke - | #rasında bazı meselelerin halli için baş | nan, Cebeliberekete Geyve hüâkimi Sa - lâhaddin, Avanosa Merzifondan Muhar- rem, Yozgat müddelumumiliğine Ubur müddeiumumisi Rükneddin, İstanbul â- zalığına Obur âzası Kâşif, Kocahisar hâ- kimliğine Ayancık müddelumumisi Ma- cit. 40 liraya terfi edenler İzmir müddeiumumi muavini Fehmi, Yalova hâkimi Fazıl, Voyvat hâkimi C mil, Gemlik hâkimi Vefik, Elâziz hâk'mi | Hüseyin, İstanbul sulh hâkimi Ali, Pı-[ narbaşı sorgu hâkimi Remzi, Yozgat - Of hâkimi İ Merzifon hâ tanbul sulh hâkimi Nail, İzmir müddeiu- mumi muavini Nadir, İstanbul müddeiu- mumi muavini Meliha, Andrin hâlümi Rıza, Tarsus hâkimi Hüsrev. 40 liraya terfi ederek nakledilenler Merrzifondan Etem, Mucura, Kayseri- den Ali Rıza Balıkesire, İneboludan Ce- mil Taşköprüye, Kayseriden Fahri Diya« rıibekire, Giresondan Vehbi İneboluya, Düzceden Tevfik Şileye, Silvandan Tev- fik Mucura, Çatalcadan Edip Havzaya. | Çinde vaziyet tekrar tehlikeli safhaya girdi (Bastaratı 1 inci sayfada) » Çin erkânı harbiyesine mensup yük- Bek rütbeli bir subay, yapılan anlaşmanın Mahiyetini tetkik etmek üzere Hopeye hl!'ekct etmiştir. Esasen Tiyen-Çin mın - fakasında bulunan 37 nci Çin fırkası bu Mıntakayı tahliye etmek istememektedir. 1 Yaponlara karşı hiç bir fedakârlığa ta- Taftar olmıyan Pekin belediye retsinin İstifa ettiği söylenmektedir. Fakat bu ha- ber teeyyüt etmemi: » Şimdilik tehlike safhasını Beçirmiş gö- Tünmekte ölan Çin - Japon ihtilâfının, şartlar altında tekrar patlak vermesi Beklenebilir. Singapurda Diğer taraftan Çin - Japon gerginliği- Din akisleri Singapurda da görünmüştür. 'urada meskün Çinliler ve Japonlar dün akşam birbirine geçmiş, bazı hâdiseler Olmuştur. Çinliler, bir YJapon balıkçısını hırpala- ve mektebe giden Japon kızlarına Aarruz etmişlerdir. Singapur makamatı gerek Çin, gerek *Pî!nl;ırı ihtarda bulunmuş ve bu kabil üdiselerin — te ründe — kendilerini TMes'ul edeceğini bil ir. Ayril makamlar tarafından, Çin ve Ja- Orduları için para toplanılması da ilmiştir. Anlaşmanın esasları uh'h;ıkyo 23 (AA.) — Harbiye nezareti - v bir tebliğine göre Japon makamlarile e'h Mahalli makamları arasında aktedi- 'N anlaşma üç maddeyi ihtiva etmekte- dir: 1 — Çin - Japon münasebetlerini ihlâl eden bütün kimseler nefyedilecektir, 2 — Komünizm lâğvolunacaktır. 8 — Japon aleyhtarı teşekküller de, Japonya aleyhine müteveccih mektep programları üzerine sıkı bir kontrol ko- nacaktır. Ayrıca 37 inci Çin fırkası Pekinden u- zaklaştırılacaktır. Çin mahalli makamları mücrimleri ce- zalandırmayı, komünistleri takip etmeği | k. ve mavi gömlek milli Çin teşkilâtını feg. hetmeği vâdeylemişlerdir. Yeni müşküller Şanghay 23 (A.A.) — Çin gazetelerinin almış oldukları haberlere göre Swatovda Çinlilerle Japonlar arasında yeni bir ta- kım müşkülât zuhur etmiştir. Japonlar, 155 inci fırkanın geri çekil- mesini istemektedirler, Kwantung eyaleti memurlarının Ja - ponların .taleplerini ret ve hattâ 158 ün- gü fırka ile 155 inci fırkayı takviyeye da- vet etmiş oldukları söylenmektedir. Haber yok Tokya 23 (AA.) — Hari nezareti namına söz söylemeğe salâhiyettar bir zat, bir Japon membamdan gelen ve Nankin hükümetinin şimali Çindeki Ja- pon ve Çin makamatı arasında aktedil. miş mahalli itilâftarı kabul etmiş bulan- duğuna dair olan haberi teyit eder bir güna haber almamış olduğunu beyan et. miştir. Tienisin 23 (A.A.) — Japon askerlerini Türkiye - Iran Arasında yeni Bir mukavelename 'Tahran 23 (A.A.) — Bir kaç zaman. danberi İran hü ü y'eti lamış olan müzakereler, yakın bir is- tikbalde imzalanacak olan bir muluıve-w lename projesinin parafe edilmesile ne- ticelenmiş! Fransa yeniden istikraz yapacak Paris 23 — Maliye nazırı Böne ga- | zetecilere beyanatta bulunarak, tasar- ruf kararnameleri, önümüzdeki haf inde neşrolunacaktır, demiştir. min edilmek- tedir. Fazla olafak masariften 2 mil . yar tenkihat yapılması derpiş edilmek- ve olduğu gibi mükellefilerden de bir kaç milyar talep olunacaktır. 1938 genesi için 47 milyarlık istik - razlar akdi mutasavverdir. Fakat na - zır, hazinenin 24 milyardan fazla is - tikraz akdedemiyeceği mütaleasında ©- lup mütebaki miktar ya tasarruflarla veya vergilerle temin olunacaktır. yar hafıf Yaralı İspanyol Zabitleri Almanyada Salamanka 23 (AA.) — Alman eski muharipleri birliğinin daveti üzerine, a- ralarında Toleda müdafil Mendez Para- da da dahil olmak üzere bir çok yaralı İs- panyol zabitleri Almanyaya hareket et - mişlerdir. Bu zabitler, iyileşmelerine kadar Almanyada kalacaklardır. İkalyan gazetecileri Londraya dönüyorlar Roma 23 (A.A.) — İstefani ajansı - nn Londra ile doğrudan doğruy: visinin | Ağustosta tekrar başlıyacağı bildirilmektedir. Burada mevcut int:ıbaa göre, diğer İtalyan gazete muhabirleri de pek ya- hâmil olan ve dün Tangkuya gelmeleri beklenen nakliye vapurları henüz vüsıl olmamıştır. Malüm olduğu veçhile bu vapurlar Ja- ponyadan ayrılmışlardır. Şimali Çindeki vakayin inkişafına intizaren Dulrena uğrayıp orada beklemekte olmaları muh temeldir. Japonya harbiye nazırı ne diyor? Tokyo 23 (A.A.) — Harbiye nazırı Su- güyama, kabinenin bu sabahki içtimam- da 29 uncu Çin fırkasının çekilme hare- ketinin evvelce imza edilmiş olan mahal- l itilâfta derpiş olunduğu veçhile inti - zam içinde ve Japon kıtaatının kontrolü altında icra edilmekte olduğunu beyan etmiştir. Japon meclisi toplandı 'Tokyo 23 — Diyetin TI inci fevkalâde içtima devresi, bugün başlamıştır. Hükümetin, şimalt Çinde takip etmek- te olduğu hattı hareketin diyet tarafın- dan tasvip edileceği zannolunmaktadır, Amerika Filistin mandasını kabul etmek istemiyor. Vaşington 23 (A.A.) — B. Huli, A- merika Birleşik Devletlerinin Filistin üzerinde bir manda kabule âmade ol - duğu hakkında İngiliz menabiinden ve- rilen haberler etrafında kat'i beyanat. ta bulunmaktan imtina etmiş ve yalnız şunları söylemiştir: «Bu, olsa olsa, nazari bir düşünüş - tür, yoksa kat'i bir teklif değil.» Hükümet mehafilinde söylendiğine ington, üzerine bir manda al- mak istememektedir, Filistin meselesine şayanı memnu - niyet bir hal sureti bulmak, manda sis* temini icad eltmiş olan devletlerin va- zifesidir. Medine, 23 (A.A.) — İbnissuud'un idaresinde bulunan Arabistanın bütün şehirlerinde bugün Filistinin taksimi plânı aleyhinde protesto nümayişleri yapılmıştır. Banka Müdürünün evinde mühimmat deposu bulundu Amman 28 (A.A.) — Bir Arap ban - kası direk! ün evinde bir bamba ve mühimmat deposu meydana çıkarılmış olduğundan zabita, bu bankayı kapamış ve müdür muavinini tevkif etmiştir. Di- rektör, hudut harici edilmiştir. Almanyada askeri Bir vergi İhdas ediliyor Berlin 23 — «Askeri» bir vorgi ihdası- nı derpiş eden bir kanun neşredi!m İki senelik mecburi askeri hizmet miyen bütün Alman vatangışlar datlarına göre, hususi bir vergi verecek- | i | lerdir. «Askeri» vel ilk iki sene zarfındı irat vergisinin yüzde ellisine baliğ ola- caktır. Kereste ihtiyacı hakkında Ziraat Vekâletinin tamimi Ankara 23 (Hususi) — Maden sü - tünlarile travers, köprü ve tünel kreste- si, telgraf ve telefon direkleri hakkın- da memleket ihtiyacatının karşılanma- sı için lâzım gelen muamelelerin ne su- retle yapılacağına ve ormanlar civarın- daki köylülerimizin ev, ahır, saman| gibi zati ihtiyaçları ve mektep ve köy yollarındaki köprüler gibi müşterek ih- tiyaçları, veya göçmenlerle herhangi bir felâket dolayısile meskenleri harap olan köylülerimizin kerestelik ağaç ih. tiyaçları hakkında Ziraat Vekâleti ilgi- dairelere sarih tümimler gönderilmiş- tir, Bir İngiliz tayyaresi düştü, 6 kişi öldü Londra 23 (A.A.) — Bir bombardı- man tayyaresi, djn akşam Derbyshire- | | miştir. Ve bu yüz on altı sene 3 " Şayla 3 S : ) ALE E K mmı © Meksikayı marksizme - sevkeden âmül: Kilise ve irtica Yazan: Selim Ragıp Emeç ) T spanya hükümetçilerinin davasına müzaharet gösteren devletlerin ba- Jşında Sovyet Rusya geliyorsa, bu aevlet kadar bu davaya müzaharet gösteren biz diğer memleket te Meksikadır. Meksikanın, hükümetçi İspanyol kuv « vetlerine gösterdiği bu müzaharetin se- bebi, Meksikada siyast hayata Marksist bir fırkanın, milli ihtilâl komitesinir hâ- kim bulunmasıdır. Meksikanın bu vazi- yele düşmesinin başlıca sebebi katolik kilisesinin yanlış hareketidir. Malüm olduğu üzere Meksika eski bir İspanyol müstemlekesidir. Asıl ahalisi ca- mer derili insanlardır ki bazıları, ismen, bunları Hindlilerle karıştırırlar. Meksi « kada İspanya hâkimiyeti cereyan ettiği zaman yerli halka hemen hiç bir hak ve- rilmemişti. Bu yüzden halkın memnuni- yetsizliği gittikçe artıyordu. Halkın, bu iddiasında ne derece haklı olduğunu an- 'lımık için yerli ahaliden, o ara, yüz âai- leden doksanının müstakilen arazi — ve emlâk sahibi olmadığını bilmek kâfidir. Memleketin varidat kaynaklarına, İs « pariyol asilzadelerile beraber piskoposlar vaziyet etmişti. Bunların senelik maaşla- rı, vasati olarak (130) bin Meksika Pe- zosu tutuyordu. Bir Pezos takriben 27 ku- ruş olduğuna göre, bir piskopos senede (35) bin lira alıyor demekti. Buna muka- bil yerli halktan soçilen köy papazlaı pun varidalı (100) pezosdan fazla değildi. Meksikanın İspanyaya karşı açtığı is- yan bayrağı işte bu yüzdendir ve o gün- den bugüne kadar yüz on altı sene geç - içinde, (|Meksika muhafazakârlarla liberallerin mücadelesine sahne olmuştur. * Meksikanın hakiki, müstakil bir idare- ye sahip oluşu otuz altı senelik bır mese- ledir. Memleketin ilk teessüs anlarında başlamış olan mücadeleler, bu devrede en hâd bir şekil almış ve 36 yılda, Mek- gikada tamam (55) hükümet değişmiş, (250) askeri isyan vukua gelmiştir. Mern- leketin geçirdiği bu dahili kargaşalıklar- ,dan bilistifade Meksika bir haydutlar ya- tağı haline gelmişti. Şakavet, bir meslek olmuştu. Bir ara liberallere galebe eden General Porfiryo Diyaz, bilhassa mühim bir dert olan bu felâketi şu suretle orta- ,dan kaldırdı: Haydutları maaşlı jandarma yazdı. Fil- vaki bu hal, Meksika için bir parça nefes almıya imkân verdi. Fakat General Di- yazın daima müuhafazakârlara ve kilise- , ye müzaharet göslermesi, iç davanın şid- detle devam etmesine vesile verdi ve kuvvetli bir isyan (1910) da bu hükümeti devirdi. O gün, bugün, Meksika, her gün bir parça daha artan bir solculuk tema- yülile kiliseye ve muhafazakârlığa cidal açtı. Kiliseler kapatıldı, papazlar hapse « dildi. Memleketin kanunlarına rlayet et- miyenler dışarı sürüldü. Bugün iktidas mevkini ele alan milli ihtilâl fırkast da, halkın kiliseye karşı duyduğu büyük nef- de kâin Edale'de yere düşerek yan - retten kuvvet alarak genişledi, durdu (Devamı 11 inci sayfada) mıştır. Altı kişi ölmüştür. Sabahten Sabaha : palıların pek hoşuna gider. Hemen rir lelerin kurdukları sitelerde su, Buna rağmen şark şehirleri şehirlerinden çok az temizdi Göz oyluklarında binlerce sinı uyku kestiren Camil Ezher bekçisi kar ne bırakan sebeb nedir? râahat rah varma yapıştıran şark köylüsüne kadar bül —. Şark şehirleri Geniş saçaklı şadırvanlarından şarıl şarıl sular akan şark şehirleri Avru- her mabedin yanı başında somaki sütun- lar ve mermer basamaklar arasında kuruyan dudaklara ve kirlenen ellere açılmış pirinç musluklar görmek mümkündür. Üzerlerinde üstat senktraşla« nat eseri nefis kitabeler taşıyan zarif çeşmeler her şark şehrinin en göze çarpan ziynetidir. Buharadan Tirana kadar ayni ruhani akideyi taşıyan küt« çeşme ve şadırvan bolluğu daima göze çarpar. suları o kadar mebzul olmayan Avrupa dat kir ve çapak yerken tatlı tatlı ineğinin tezeklerini evinin du- bir şark dünyasını suya bigü- fe Bunun tahlilini yapmak mümkün fakat faydasızdır. Yalnız bütün tarihi gafletlerini terkeden yeni Türk cemiyetinin hakiki bir medeniyet unsuru olan suyu bugünün vasıtaları ve bugünün ihtiyaçlarile hayatma kabul ct meğe başlaması bu güzel memleketi şark kapılarına mıhlanmış o elim sefalet yaftasını taşımaktan kurtarmıştır. Muhakkak ki ruhu temiz, kanı temiz Türk cemiyeti köylerinden şehirles rine kadar kapısının dışını çatısının altı kadar temiz görmek ve temiz tut- mak ihtiyacını idrak etmiştir. Belediyeler bu tekâmüle yardımcı olsunlar, — Bürhan Cahit Morkaya , |