16 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

16 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

16 Eylâl TELGRAF HABERLERİ SON POSTA San'at okulları öğretmenleri Akdenizde emniyet tertibatı arasında tayinler Pazartesi günü başlıyacak Italyanların kontrole müsavi şartlarla iştirakinin temini şüpheli görülüyor, iki İngiliz hava filosu da Akdenize hareket etti, hazırlıklar devam ediyor Londra 15 (Hususi) — İtalyanın, Ak - deniz anlaşmasına iştirakden imtina et- tiği yolundaki cevabı, Avrupanın siyasi merkezleri tarafından muhtelif şekiller- de tefsir edilmektedir. Bazıları, yapılan anlaşmanın cuma gü- nü Londrada toplanacak olan ademi mü- dahale komitesinde, İtalyan ve Alman müurahhaslarının huzurunda tekrar mü- zakere edileceğini tahmin etmektedir - ler. Diğer taraftan İtalyan gazeteleri, Ak- Gdenizin umumi kontrolü işinde İtalyaya müsavi haklar verildiği takdirde, Roma Hükümetönin anlaşmaya işibyuke hazır uğunu ihsas etmektedirler.. nlo Gayda, — Jiornale d'İtalyada yazdığı bir makalede diyor ki: — Şimdi artık sıra İngiltere ve Fran- sanındır. Eğer bu iki devletin, İtalya ile teşriki mesal arzusu samimi ise, bunu is- bat etmelidirler, İtalyanın Akdenizdeki TMevkiini nazarı İlibara alarak, müsavi haklara istinad eden bir yol tutmalıdır- lar.» İngiliz hava kuvvetleri Londra 15 (Hususi) Akdenizde kontrol vazifesini gören torpido muhrip- lerile teşriki mesai etmek üzere, iki tay- yare filosu bugün Akdenize hareket et- miştir. İtafyanın vaziyeti ve emniyet tertibatı Cenevre 15 (A.A.) — Havas ajansı mu- habirinden: İngiliz Başvekili hâdiselerden çekiniyor Londra, 15 (A.A.) — Star gaze- tesi yazıyor: Öyle zannediliyor ki, başvekil Chemberlain harici siya- set üzerinde devaml: kontrolda bu- lutduğunu bir kere daha göstere- eektir. Kuvvetle muhtemeldir ki Chemberlain Akdenizde kontrolün ifasında İtalyaya tam bir müsavat verilmesini istesin. Chemberlain İngiliz-İtalyan müzakerelerini boz- mamıya ve İngiliz ve Fransız kon- trol gemilerile İtalyan harb gemile- ri arasında hâdiseler çıkmasına ma- ni olmıya çalışmaktadır. cevabını Nyon itilâfını kabulden imtina mahiyetinde addetmektedir. Romanın teşriki mesai için ileri sür - mekte olduğu şartların kabulü, itilâfna- menin değiştirilmesine muadil olacak - tır. Şu halde meselenin halli, tekrar bir mesele halinde ortaya atılmış olacaktır. Halbuki alâkadar devletler, Akdenizde serbest münakalâtın tesisi keyliyetinin müstacel mahiyette olduğu noktasında it- tifak etmişlerdir. Bu sebepten dolayı ken- di namlarına derpiş edilmiş olan neza - ret ve tarassut vekâletini almış bulu - nan Fransa ile İngiltere, bu varifelerin! ifa için hemen muktezi tertibatı almış - Akdeniz konferansı mehafili, İtalyanın ' lardır. #essesecerARAAAA AA AAAA AAA AAA A Japonlar iki Çin kruvazörünü batırdılar Çinin şimalinde (80) kilometrelik bir cephede şiddetil muharebeler oluyor Londra 13 (Husust) — Japon kuvvet- leri, Şanghay şehri He nehir arasındaki dar bir arazi parçasını nihayet işgal ede- bilmişlerdir. Bu muvaffakiyet 10 bin Ja- pon askerinin telef olmasından sönra te- min edilmiştir. Dünden itibaren yeni müdafaa hatla - rina çekilmiş olan Çinliler, şimdi vazi- yetlerinden emin olduklarını beyan et - mekte ve Japonların yeniden ilerleme - sinin pek güç olacağını söylemektedir - ler. Filhakika, Çinliler yeni mevzileri mü- dafaaya çok müsaittir. Japoti —motörlü kıt'aları bu sahada li müşkülât çekeceklerdir. Japon Doömel ajansına göre, Japon kuvvetleri şimali Çinde de büyük bir taarruza geçmişlerdir. Bu taarıuz 80 ki- lömetre uzunluğunda bir cephe üstünde yapılmaktadır. Pekin - Nankin demiryolu taarruzun hedeflerinden birini teşkil etmektedir. Lieuli nehri boyunca 80 kilometrelik bir cephe üzerinde 300 bin Çinlinin ya- yılmış oldukları söylenmektedir. Diğer taraftan şimali Chansi cephesin- den bildirildiğine göre Çin ordusu Ta - toung mıntakasını terkederek mevzile - rini buranın cenubunda Seddi Çinde mü him bir sevkülceyşi geçit olan Yenmen Kouang'de tesis etmiştir. Japonların muvaffakiyeti Tokyo 15 (A.A.) — Son haberlere gö- Te Japonlar Nankin - Hankow ve Tiyen- Çin - Pukow demiryolu arasında Yang- ting nehrintin şimalinde Çinlileri mev- zilerinden çıkarmışlardır. İki Çin kruvazörü batırıldı Formos, 15 (A.A.) — Domei: Mako deniz makamatından bildirildiğine gö- re Japon harb gemileri dün öğleden sonra Kanton açıklarında iki Çin kru- vazörüne hücum ederek bu kruvazörle- © ri batırmışlardır. Japon harb gemileri müteakiben Boccatiğres ve Kanton is- tihkâmlarını da topa tutmuşlardır. Bir şehir daha zaptedildi Pekin, 15 ÇALA.) — Röyter: Japonların bildirdiğine göre, Japon kıtaatı Pekinin elli kilometre ilerisin- de ve Huvan nehrinin cenubu garbi- sinde kâin Kuvanı zaptetmişlerdir. Bu işehir Çin mevzilerinin anahtarı mesa- besindedir. Hava muharebesi Tiençin, 15 — Dömei ajansı tebliğ e- diyor: Japon ve Çin hava kuvvetleri ara- sında ilk muharebe şimali Çinde vu- ku bulmuştur. Amerikada endişeler Vaşington, 15 (ALA.) — B. Ruzvoelt, dün B. Hull ve bahriye encümeni reisi ile görüşerek Çin'e 15 tayyare naklet- mekte olan bir geminin tevkif edilmesi çarelerini tetkik etmişierdir. İdare, Ja- ponların bu gemiyi zaptetmelerinden korkmaktadır. Böyle bir hal, beynelmi- lel bir hâdise teşkil edecektir. Başvekilin Kastamonu Seyahati Ankara 15 (Hususi) — Başvekil İsmet İnönünün Kastamonu seyahatini no za » man yapacağı belli değildir. Tarih kon- gresinden sonra * müsait bir zamanda Kastamonuya gideceği anlaşılmaktadır. Başvekil bu sabah Ankara civarında atla bir gezinti yapmıştır. İzmir valisi Selâniğe gitti İzmir, 15 (Hususi) — İzmir - valisi Fazlı bugün panayırda bulunmak üze- Selaniğe hareket etmiştir, Alınan emniyet tertibatı, pazartesin - den itibaren işlemeğe başlıyacaktır. Bu şerâit altında İtalyan müracaatının Nyon konferansının meseleyi yeniden Tmevzuubahs ve tesvi etmesine yol açma- sına ihtimal verilmemektedir. Sigorta fiatlarının ariması yüzünden Nevyork, 15 (A.A.) — American Export Lines, bir geminin tayfası, 250 bin dolar prim verilmesini ve 25 bin |dolara sigorta edilmelerini istediklerin- |den dolayı bu vapurun Akdenize yapa- cağı seferleri ilga etmiştir. İtalya-Almanya mutabık Milâno, 15 — Şimali İtalyada çıkan bütün gazeteler, İlalyanın Nyon anlaş- masına iştirak davetine verdiği red ce- vabı ile alâkadar olarak İtalya ile Al- manyanın bu hususta lamamile muta- bık bulunduklarını kaydeylemektedir. Paris, 15 — Temps gazetesi İtalyan cevabını mevzuu bahsederek bu ceva- bın kat'i bir red mahiyetinde telâkki e- dilemiyoceğini, çünkü İtalyanın Fran- sa ve İngiltere ile her türlü müzakere- yi reddeylemediğini yazıyor. Ademi müdahale koamitesi Loandra 15 (A.A.) — Salâhiyettar ma- kamlarından bildirildiğine göre ademi lanacağı henüz belli değildir. Bu toplan- tının önümüzdeki baftaya muhtemeldir. saca Mareşal Fevzi Çakmak Belgrada gidiyor Sonbahar manevralarına ehemmiyet veriliyor Genel — kurmay başkanı — Mareşal Fevzi Çakmak dün Ankaradan — şeh - rimize — gelmiştir. Dost ve müttefi- kimiz Yugoslavya orduları - tarafın - dan bu ayın yir - misinden sonra büyük manevra - yapılacaktır. Genel kurmay başkanımız bu manevralara da - vetli bulunmak - - tadır. Mareşal — Fevzi Çakmağın riyase - tindeki heyefimiz manevralarda bu- lunmak üzere cu - Çakmak martesi akşamı ekspresle Belgrada hare- ket edecektir. Mareşal Fevzi Çakmak, ayın sonuna doğru Yugoslavyadan dönecek ve ordu- muzun Aydın havalisinde yapacağı bü - yük manevraların hazırlıklarını tetkik e- deceklir. Sonbahar manevraları İzmir 15 (Husust) — Milletimizi ya « kından alâkalandıran sonbahar manev - ralarına süel makamatça büyük ehem - miyet verilmektedir. Vaziyet şudur: Ya- pılacak askeri harekât esnasında büyük ve küçük Menderesler arasında sahil kıs- mına bir ihraç hareketinin muvaffakiyeti kabul edilerek harekât cereyan ettirile - cektir. Topraklarımıza sokulabilmek fır- satı kazanıldığı takdirde bunun ne su - lar retle boğulacağı, ihraç yapan kuvvetin (” nasıl kovulacağı esasları üzerinde inoe- lemeler yapılacaktır. kalması da ' Ankara, 15 (Husust? — Kültür Bakanlığı bölge san'at okullurı İle akşamı san'at okul- ları ve enstitülerdeki öğretmenler arasında şu tayin ve nakilleri yaptı: Bursa Necati Bey enstitüsünden Mefha- ret, İstanbul san'at okulundan Umran, İz- mirden Melek, Selçuktan Tevbide, Bursadan Adalet, Ankara İsmet Paşa enstitüsüne. İsmet Paşa enstitüsünden Lütfiye ve Sa- adet Bursa Necati Bey enstitüsüne, İstanbul akşam kız san'at okulu direktörü Halide Set- tuk san'at okulu direktörlüğüne, İst. akşam kız san'at okulu yardirektörü Fehamet Sel- Çuk kız enstitüsü yardirektörlüğüne, İsmet Paşa enstitüsünden Dürdane Selçuk kız enst- Ütüsüne, Selçuktan All Üsküdar enstitüsü- ne, Selçuktan Pesahat, Üsküdardan Afife, İzmir kız enstitüsüne. Adaradan Nimet İzmir akşam kız san'at okuluna, Bursadan Enika İst. kız san'at o- kulundan Saadet, Üsküdardan Cemile, İsmet paşa Enstitüsünden Nimot, Üsküdardan Fah- riye Kadıköy kız enstitüsüne, İst. terzilik okulurdan Ragıb, Kadıköy kız enstitüsü yardirektörlüğüne, Adana orta ti- caretten Hilmi, İzmirden İsmet, Adana ens- titüsüne, “İst. san'atlan Hikmet, Kadıköy kız enstitüsünden Hikmet, İs. san'at oku- landan Münevver, Selçuktan Patma, Beyoğ- l san'at okulundan — Mihrünnisa, Beyoğlu san'at okulundan Muazsez, Elâz'a kız san'at okuluna, Beyoğlu kız san'attan Hayriye, İs. met paşadan Sabri, Selçuktan Şariye, İsmet paşadan Pervin, Beyoğlu akşamdan Aliye, Üsküdardan — Nebahat, İst. akşam okuluna Beyoğlundan Nezahat Selçuk'a, Beyoğlundan Bemiha, İst'den Müzeyyen, Semiha Aksum, Beyoğlundan Selma, Trabzon akşam okulü- H, İsmet paşadan Sam!ye Konyaya, Afyondan Remziye aynı mekteb müdürlüğüne, İstan- İbuldan Şaziye Afyona, İzmir ticaretten Ma- ide İzmir enstitüsüne, Samsun kâlibi Sarım 'Trabzona, Kadıköyden Menkibet Elâzize, İs- met paşadan Enver Elâzize, Kadıköy 10 ! cu ortadan Meliha Selçuğa, Edirne san'attan Kadri, Aydından Reşad Bidki Ankaraya, Kastamonudan Necmi Edirneye, Diyarıbe- kirden, Şükrü Kastamonuya. Ankaradan Hikmet Koayaya, Kastamonu- dan Muharrem, Salçaktan Asım, Ankaradan terzilik meklebine, Selcuktar — Kâzam — İst. san'ala, Kabataştan Memduha Bursa Necati Beye, İzmet paşadan Saliha, Ankara tica- rete, Bursadan Sami Adanaya, Ankara ticn- retten Hamdi İzmire, Ankara kığ erkek öğretmen okuülu ihtisas kısmundan mezun olanlar stajyer olarak çu mektebdlere tayin edilmişlerdir. Nafla İst. akşam san'at okuluna, İclâl Ka- dıköyüne, Semiha Kadıköyüne, Güzin İzmi- re, Hikmot Kadıköye, Zekâvet Kadıköye, Sa- ime Beyoğluna, Betül İsmet paşaya, Nezaha! Bursaya, Adalet Bursaya, Saniha İsmet pa” şaya, Aynı okuluün orta kısmından mezun olan- lardan Nevin ve Safme Adanaya, Ulya Üskü- dara, Nuran İst. san'at okuluna, Lütfiye Ka. ““âvüne stajyer olarak tayin edilmişlerdir. Yugoslav Ordusunun Manevraları Belgrad, 15 — Avala ajansından: Yugoslavy ordusunun eylül ayının kinci yarısında yapılacak olan bü; manevralarında ecnebi birçok askeri heyetler ve bilhassa Çekoslovakya, Ro- ımanya, Fransa, İtalya, Türkiye ve Yu- nanistan heyetleri hazır bulunacaktır, | Bu manevraların gayesi, Yugoslav ordusunun asri hazırlıklarını göster- mektir. Hususi teknik kıtaat ile, motörlü kı- taat, tayyareler vesaire vâsi mikyasta bu manevralara iştirak edecektir. Ma- Levralara yüksek askeri çüra reisi Ge- neral Milovanoviç kumanda edecektir. takriben 50 bin kişi iş- t Manevralara tirak edecektir. STTLE LAT AM GETER © Çekoslovak milli lideri azarik ve ölümü 'âzan: Selim Ragıp Emeç ekoslovakyanın sabık Cum- hurreisi M. Mazarik öldü. Her faninin mukadderi olan bu akıbetle ih- — tiyar Mazarik te sırasını savuşturmuş oluyor. Filvaki Mazarik epey ihtiyardı. Doksanı bulmasına dört sene kalmıştı. Bir müddettenberi de hasta idi. Son gün« lerde vaziyeti ağırlaşmıştı. Bütün bun- lar kadar tabii ne olabilir? Mazarikin şahsına ehemmiyet verdi- ren şey, evvelâ bu adamın bir millet muh'yisi olması, sonra da halk arasından yetişerek sırf kendi zati sâyi ile Çek cumhur riyasetine kadar irtika edebilmiş bulunmasıdır. Mazarikin babası, Avusturya impara- torluk hanedanı emrinde çalışan bir &- yabacı idi. Tahsil hayatına girmeden ev- vel demirci çıraklığı yapmış, binbir mah. rumiyet geçirmiş, nihayet Viyana gim- nazyonlarından birini bitirerek hocalık hayatına atılmıştır. Mazarik, hocalıkta felsefeyi tercih etmişti. Otuz bir yaşında' — da İlk eserini meydana getirerek nazarı dikkati kendi üzerine çekmiştir. Mazarik bir taraftan müuhtelif felsefi, içtimaf eserler meydana gelirirken di- ğer taraftan da siyasetle meşgul oluyor- — du. Bunun neticesi olarak Avusturya par- Jâmentosuna Çek mebusu olarak seçildi. Fakat burada semereli bir iş göremiye- ceğini anlayınca parlâmento hayatını — bir tarafa bıraktı, liberal esaslara istina. — den bir Çek partisi vücude getirdi. Bun« dan maksadı, genç Çeklerde bir siyasi şu- — vr ve vicdan yaratabilmekti. Mazarik bu — emeline ancak bin dokuz yüz senosine doğru muvaffak oldu ve genç Çekleri etrafına toplıyan yeni bir fırkayla faas müdahale komitesinin bu cuma günü top- | Hayrettin, Bursaya, İst. san'attan cndgııliyıiîri texyide başladı. Bu arada Avus. — İturya - Macaristanın Balkanlara karşı takib ettiği siyaseti baltalamak bazı unsurlar Ağramda hiyaneti vatani- — ye ile itham edilerek muhakeme altına — jalınmışlardı. Mazarik, arkadaşlarile be- raber bu davada mühim bir rol aldı, Bu — muhakemenin ekseriyetle bir takım uy- durma vesikalara istinâden açıldığını ide dia etti ve bu muhakeme, böylelikle, hes j defini kaybeylemiş oldu. Mazarik, bu faaliyeti ile Avusturya - Macaristanı için  kemiren yabancı unsurlardan biri- nin mümessili idi. Nitekim 1914 de neş- — rettiği bir eserle Avusturya - Macarista- nı Avrupa nazarında itham etti ve İsviç. — reye kaçtı. Oradan Parise geçli. Orada Çekoslovakyanın istiklâlini ilân — ettiler — ve harbin devamınca Çek davasının ta- hakkukuna çalıştılar. Bütün bu mesai esnasında onun bera. berinde genç bir adam vardı: Bu Edvard Benestir ve bugünkü Çek Reisicumhu- rudur. a Büyük harbi müttefikler kazanınca, merkezi Pariste olan Mazarikin riyaset ettiği Çek milli konseyi Çekoslovakyaya nakletmiş ve bu konsey Çek milli hükü- metinin eşası addedilerek Mazarik Cum- hurreisi ilân olunmuştur. O zamandan- beri müstemirren bu vazifeyi ifa eden Mazarik geçen sene fazla ihtiyarladığını hissetmiş ve bu vazifeyi, milletin reyine müracaat etmek suretile mesai arkadaşı Benese devretmiştir. Mazarikin ölümü işine bu bakımdan ve bilhassa orta Avrupada küçük Çek milletine temin etmiye muvaffak oldu ğu mevkiden ötürü şayanı ehemmiyettir. Malüm olduğu Üüzere tarih, Çek diye bir millet kaydetmez, Mazarikin en bü- yük meziyeti de bu hakikati bilmesi ve kabul etmekten çekinmemesidir. O, bu. #âyi ile hakikaten hiç yaktan bir mille yaratmaya muvaffak olmuştur. Selim Ragıp Emeç Seyid Rıza Elâzizde Elâziz, 15 (Hususi) — Sergerde S yid Rıza bugün buraya getirilmiş, adli- .yeye teslim edilmiştir. Çok yorgun ol ,duğundan ifadesi yarın alınacaktır, Muhalefet harekâtına iştirak eden rin muhakemelerine yakında başianas istiyen