17 Eylül 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

17 Eylül 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

380N POSTA Ordu Ordu bakımdan çok ileri şehirlerinden ve i-- kelelerinden biridir. Vali Baran bir yıl içinde şehirde birçok yenilikler ve gü- zellikler vücude getirmiştir. Orduda 30 fındık fabrikasından başka birçok ticarf ve sınai müesseseler vardır. Bu meyan- da 2 müskirat ve 2 gazoz fabrikasile bir gok milli ve ecnebi limited şirketleri de sayılabilir. Ordunun fındık, yumurta ve mandali- na ihracatı ile hayvan satışları her yıl mühim yekünlar tutmaktadır. Şehirde spor işleri de validen görülen himaye sayesinde bir hayli inkişaf et- Karadenizin işlek ve ekonomik | miştir. Gençleryurdu ve Sporyıldızı şekkülleri gençliği spor sahasında orga- pize eden iki mühim müecesese halinde- şiddetli kışları ile tan: HABERLEHığ_x ** & Eleşgirtte senenin altı ay kış, altı ay yaz olarak geçiyor. Kışın yollar kapanıyor, gedikler doluyor ve münakalât kesiliyor Eleşgirt (Hususi) — Eleşgirt Trab- zon « İran transit yolu üzerinde Ağrı vi- lüyetine bağlı 1700 nüfuslu bir kaza merkezidir. Bundan sekiz sena evvel ka- za merkezi olmuştur. Hiç nahiyesi yok- tar. 84 köyü vardır, halkın ekserisi Ahıs. ka muhacirleridir, On senedenberi gelen bu muhacirler burada yerleştirilmiş, bir kasaba halini almıştır. Çoğu çiftçidir. Burada çok fazla kış olur. Senede tam #itı ay şiddetli kış devam eder. Rakımı bin sekiz yüzü geçer. Aylarca kar yağar. te Bazan olur ki yüksek gedikler kapanır, bir ay yol vermez, münakalât kesilir. Kösedağı ve Tahir gediği bu havalide unınış meşhur ge- dir. Son yıl içinde muhtelif vilâyet spor | giklerdir ve dağlardır. Erzuruma — 154, teşekkülleri ile yapılan maçlarda Ordulu gençler temayüz etmişlerdir. Halkevi köycülük kolunun mesaisi bil- hassa zikre şayandır. Belediyenin faaliyeti herkesi şevindir- Karaköseye — otuz kilometredir. Kasaba yeni ve küçük olmasına rağmen çok şirindir. Birçok yenilikler göze çarpmak- tadır. Bilhassa iki sene zarfında kayma- kamın ciddi çalışması sayesinde vücude mektedir. Şehirde itinalı bir temizlik gö-< | getirilen yeni binalar, bu meyanda Tay- ze çarpmakta, köy yolları da yapılmak- tadır. Şehir kanalizasyonu ikmal edil. yare Cemiyeti binası, hükümet konağı, belediye binası, dört köyde dört tape miştir, Şimdi de iskeleler tamir edil- mekteb nazarı dikkati celbetmektedir. mektedir. Yurtta spor hareketleri —KEşan panayırı münasebetile at yarış- ları ve güreş müsabakaları yapılmıştır. YAt yarışlarında fabrikatör Yakubun hây- vanı birinci gelmiş, pehlivan güreşle! de bnşa güreşen Kavaklı Remzi ile Mal- karalı İsmall berabere kalmışlardır. Hususf bir maç yapmak ÜUzi Keşana davet edilen Uzunköptü Ergenespor ta- kımı ile Keşanspor bir maç yapmışlardır. M'ı; 241 Keşansporun galibiyeti ile neti- Resimde Keşan ve Uzunköp- rü sporcuları bir &arada görülmektedir. Dirikspor idare heyeti Muradlı (Hususi) — Dirikspor klübü idare heyeti reisliğine Talât Bige, kap- tanlığa Halil Koçan, muhasibliğe Nazif Yıldız, tahsildarlığa Ahmed Yarama, ida- re memurluğuna Zeki Balcı seçilmiş- lerdir. Kütahya avcılarına bir sürpriz Kütahya (Hususi) — Kütahya avcıla- rı 50 kişilik bir grup halinde dağlara çı- karak avlanmışlar ve akşam üzeri av- Gdetlerinde Halkevi bando muallimi Ta- Bando müuallimi Talât avcı grupunu şehre girerlerken medhalde Halkevi ban- dosu ile karşılamıştır. Ankara-Çatalağzı tren tarifesi Çankırı (Hususi) — Ağustosun 16 ndı gününden itibaren Ankara ile Çatalağızı arasında işliyen trenlerin tarifesi değiş. tirilmiştir. Evvelleri sabah 8,50 de Çankırıdan kalkan yolcu katarı, yeni tarifeye göre 7,55 de hareket edecek ve akşamları da saat yirmiyi on geçe gelecekti. Nedense bu yeni tarifenin tatbike baş- lâtın bir sürprizi fle karşılaşmışlardır. Kastdmonu ’l Daha bazı yeni yapılan işler hep kayma- kamın elile vücude getirilmiştir. Başlıca ticareti çiftçilik, koyunculuk, yün ve ya- pağı ihracatıdır. Mühim mikdarda ihra- | cat yapar, merkezde tam teşkilâtlı bir ilk mekteb vardır. Köylüler ve kasaba halkı maarife çok heveskârdır. Vanda bir memur hakkında ihbar yapıldı Van (Hususi) — Hakâri mahkeme başkâtibi iken terfian Süird iera memuru muavinliğine tayin edilen Sadeddinin evinde kaçak Mmal bulunduğu zabıtaya Adanayı ikide bir feyezanı ile tehdid eden Ceyhan Adana (Hususi) — Dört ay kadar ev- vel gelen bir sel yüzünden Ceyhan ırma- ği denize dökülecek semtlerde Hurma boğazı dalyanının 150 metre kadar şar- kından bir yıztık açmış ve zamanla bu yırtık büyüyerek bugün elli metre ge- nişliğinde ve ırmak halinde Hurma bo- ğazı dalyanına #akmakta bulunmuştur. Daha ilk günden itibaren defterdar H. Eroğlu bu mesele ile yakından meşgul olmuş, bizzat mahalline kadar giderek bu yırtığın kapatılması çaresini araştır- maştır. Şu işleri dairesinden götürülen mühendisler vasıtasile burasına yapıla- cak beni ve sairenin plân ve haritası ve keşfi yaptırılmış ve Uk gözüşte bin kü- Bur Dira sarfolunacağı anlaşılmış ve ha- valesi de celbedilmişse de bilâhare vas ziyet değişmiştir. Çünkü bu yırtığın Cey. han ırmağından ayrıldığı kısımda niha- yet bir buçuk metre derinliğinde iken biraz ileride dört metre kadar derinlik meydana getirdiği anlaşılmıştır. Bu da yine su içlerinden götürülen sandal ile yapılan ölçme sonunda anlaşılmıştır. Bi- naenaleyh bir buçuk metre derinlik üze- rinden yapılan ve bin lira kadar tahmin edilen keşif hesabının şimdikı vaziyete nazaran değiştirilerek ve daha büyük bir haber verilmiş ve evinde yapılan araş- | tahkimat ve tesisat için keşif icab etmek- tırmada birçok kaçak ipekli kumaş ile |tedir. Ceyhan ırmağının, böylece akması şeker, halı ve saire bulunmuştur. Bünla- rın kaçak ve ihbarın doğru olup olmadı- gı tahkik edilmektedir. aressereseR AAA AA Ka dalyanda oldukça büyük bir zarar busu- le getirmiştir. Tuzlu su balıkları bu karışan tatlı sudan hoşlanmadığı ve vererereeeeeEAAAARAESASARAALAAA apishanesi mükemmel bir atölye haline getirildi İnebolu muhabirimiz yazıyor; Kasta- monu hapishanesi vüsi bir atölya halin- | dedir. Marangozhane, kınap ve organ, de | mircilik, kundura, terzilik atölyeleri ol- mak üzere beş kısma ayrılan atölyeler- de müteaddid tezgüklarda çalışlmakta- dır. Atölye şefi İbrahim Baltacıdır. Ma- rangozhanede 33 mahküm usta ve çırak olarak çalışmaktadır. Hapishanenin mevcudu 523 dir. Bun- lardan 372 si mahküm, 153 ü de mevkuf- landığı gündenberi trenler intizamını |tur. Mahkümlardan cezasının üçte ikisi- kaybetmiş ve bir aya yakın zaman içinde ni bitirmiş ve hüsnühali görülmüş olan- iki defa olsun trönler zamanında hareket |lar Kastamonudaki inşaatta — çalıştırıl. ve muvasalat edememiştir. maktadırlar. Bunlar 107 kişidir. Adliye Hele birkaç gündür üç, dört saat teahe | Vekâleti atölyeleri 500 lira sermaye ve- hürle gelmekte ve Filyostan rötarla ge- |rerek «Kastamonü cezaevi iş yurdu» na- Jen trenler yüzünden Ankaraya gidecek | mı altında mütedavil sermayeli bir mü- yolcular da Istasyonda saatlarca intizar. da kalmaktadır. essese haline ifrağ etmiştir. Bu müessese 500 lira sermaye ile 6 ay gibi kısa bir za- Pızır Ola Hasan Bey Diyor Klı — Radyo müdürlüğünün, * istenilen şarkıları. ** Halkın radyoya bildir. ınıı için bir servis, <Bi ne olabilir acaba? —— * manda 1500 lira kâr temin etmiştir. Ha- pishane müdürü Tahir Oskaydır. Koğuş- lar çok temizdir. Hapishane dahilinde umumi bir mutfak ve bir hamtar. inşa tir. Fakir mahkümlar meccanen, yıkanmaktadırlar. Bir koğuş Tsekteb ittihaz edilmiştir. Burada da rashkümlara hergün muntazaman ders- ler verilmektedir. Müddelumumi — İlha- meinin mesaisi hapishanenin bugünkü mükemmeliyetinde âmil olmuştur. | Küçük memleket haberleri | Refahiyode çarçaf yasak edildi Refahiyede çerşaf ve peçe yasak edllmiş, zobıtaya da yasağa rlayet etmiyenler hak- kında takibas yapılması için emir verilmiş- tir. Yasağa riayet etmiyenlerden beş İira- dan 25 İlrüye kadur ceza almacaktır. Vanda kaçak un işliyen değirmenler hakkında takibat yapıldı Van (Hususi) — Koruma vergisinden ka- gınarak kaçak un işliyen değirmenler yaka- lanmış, unları devlete mal ve kendileri pa- Fra cozasına çarpılmıştır. Kırılcabamamda serinlik başladı Kızıleahamam (Husüsl) — Bundan birkaç gün evvel gölgede $0-35 dereceye kadar yük- selen sıcaklar birdenbire havaların soğuması üzerlme gündüsleri 15-20, geçeleri de on'a ka- dar düşmüştür. Geyve belediye binası Geyve (Hususd) — Belediyenin oturduğu bina çok viran olduğundan ve ihtiyaca KâfI gelmediğinden yent bir. bekediye binasının yapılmasına karar ve binanın plânı Kocaeli Nafia Direktörü Devletkuşu tabil | iki | Br tesiş olunmuştur. Bu fidanlık dahi ayni zamanda bu koldan Ceyhan ırmağlı- na da geçtiği görülmüştür. Tabit bu hal dalyan için bir zarar olduğu gibi ileride daha büyük zararlar da doğuracaktır. Soönrâ herhangi bir feyezanda Ceyhan ırmağı bu dört metre derinlik ve 50 met- re genişlikteki yerden daha fazla mik- darda Adalı ve Bedeli çiftlikleri arazi- sile bu havalideki diğer, köy arazisini de kâmilen basarak telâfisi mümkün olmu- yan hasarat meydana getireceklir. Bu meyanda dalyanın da göreceği zararın gçok büyük olacağı muhakkaktır. Zaten şimdiden dalyan mütcahhidi zarar gör- mekte olduğunu da bildirmiştir. Adananın sel baskınından kurtarıl- masi ve ovalarımızın sulanması hakkın- daki faaliyet bütün hızıyla devam — et- mektedir. Bu iş için yapılan etüdler bit- miş olduğundan buna aid plân ve hari- talar tasdik edilmek üzere su işleri şube müdürü mühendis Hikmet tarafından Ankaraya götürülmüştü. Henüz bu mu- amele ikmal edilmemiş olduğundan mü- bendiş Hikmet şehrimize gelmedi. Adana nafıa dairesi son günlerde mem- leketin yol durumuna çok dikkat göster- mektedir. Bu bakımdan bozuk bir hale gelen Pozanti, Gülek, Feke, Şambeyli ve Kozan yollarının tamiri için büyük gay- retle İşe başlanmış ve bu tamir işi hayli ilerlemiştir. Diğer taraftan Adana . Cey- han arası yolundaki yıkılan ve tamire muhtaç olan köprülerin de tamir edil- mesine başlanmıştır. Samsunda bir meyva fidanlığı tesis edildi Samsun (Hususi) — Masrafı hususl bütçeden verilmek üzere Matosyan çift- Liği arazisi dahilinde istimlâk olunan 200 dönümlük bir sahada bir meyva fidanlı- de 12 bin lira sarfile bir binanın yapıl. ması da takarrür etmiş ve plâni da hâ- zırlanmıştır. Fidanlık civarında bir de muntazam hara vücude getirilmiştir. Vi- lâyetin meyvacılık ve hayvar. nesillerini aslah yolunda gösterdiği alâka çok yakın- da müsbet şemeresini verecektir. Bigada toprak yazımı Biga (Hususi) — Burada şehir kuru- lahberi belli başlı bir toprak Yyazımı ya- pılmış değildir. Bu yüzden ihtilâflı arazi davaları çoğalmış bulunmaktadır, Bunun bir gün önce hitama erdirilmesi lmekte olduğundan dört ko- dört koldan arazi yazımına gi- rişilmiştir. Dört numaralı tahrir komis- yonu reisliğine tayin edilen Abdülfettah ta yanına yeni tayin olunan eski beledi- ye azalarından Ahmed Çarıkcıyı da alıp köylere çıkmış ve bu işi önümüzdeki mâ- yıs gayesine kadar bitirmek şartile faa- liyete geçmiştir. Mevcud dört komisyona ilâveten ya- kında yardımcı olarak bir komisyon da- ha gelecek, bu da başka bir koldan işe Birişeceklir. Yapılan arazi tahriri çok e- saslı bir şekilde olacak, ilerde hiçbir gü- na dedikoduya meydan bırakılmıyacak- tır. *AA_&“—_J