21 Aralık 1937 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1937 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

i TELGRAF HABERLERİ İngiltere Uzakşarka 46 parça harb gemisi gönderecek Londra 20 (AA.) — Times hariç ol-|da Amerikan notasına cevab verimek |ğinî ra alan Çin kuvvetleri, Hankaw'u mü- Mmak üzcere sureti umumiyede İngiliz ga- | mütemmim malümat beklediği zannolun-| dafaa etmek üzere büyük bir faaliyete zetelerinin noktat nazarı şudür: «Tokio, İngiliz hükümet aâamları ta- rTafından derpiş edilen tedbirlerin tatbik edilmesine meydan vermemek için garb devletlerinin infialini mucib olacak şe- kilde hüreket etmemeğe ve Çinde yeni hâdiseler çıkmasına mâni olmağa karar vermiştir. Times gazetesi ise, cerevan selerii vahim olduğunu ve rın bu hâdiseleri büyük bir ciddiyetle na- zarı itibara almakta haklı aldukları nok- tasında :srar etmektedir. Bundan başka 'Times gazetesinin Vaşington — muhabiri, bu hususta yazdığı makaleye «Gerginlik artıyor» başlığını koymuştur. Daily Telegraphe gazetesi, Mauticus imzasile neşrettiği bir mektubda İngilte- Tenin Uzakşark filosunun 5 zırhlı, T bü- Yük kruvazör, 9 halif kruvazör, bir tay- yare gemisi, 9 torpido mulıribi ve 15 de- nizaltı gemisile takviye edilebileceğinl yazmaktadır. Amerika ile Japonya arasında vaziyet Vaşington *0 (ALA.) — Yarı resmi me- hatilden elde edilen intıba, gazelelerin sükünetine ve hariciye nezaretinin de Babırlı vaziyetine rağmen Panay lılıiı'.sr-ı sile Amerikan - Japön münasebatında hâsıl olan gerginlik vahim olmakta de- vam ettiği merkezindedir. Bu mesele hakkında mufassal bir ra- por bekliyen hariciye nazırı Hull her türlü beyanatta bulunmaktan imtina ey- lemektedir. Diğer taraftan Japonyanın a seserces maktadır. Japon elçisinin Amerika radyosundaki SĞ Londra 20 — (Hususi) — Japonyanın Vaşingtan büyük elçisi Saito, radyo vası- tasile Amerika halkına hitab ederek Pa- nay hâdisesinden dolayı hükümeti namı- na tarziye vermiş, mes'ullerin cezalandı- lmış olduğuru bildirmiş ve bu kabil hüdiselerin tekerrür etmiyeceğini beyan eylemiştir. Eden krala izahat verdi Londra 20 *A.A.) — B. Eden, bugün kral tarafından kabul edilmiştir. B. E- den, krala Uzakşark vakayil hakkında malümat vermiştir. Bu kabil, istisnai kabullerin, yalnız pek ciddi ahvalde yapılmakla — olduğu söylenmektedir. İyi malümat almakta olan mehafil, B. Eden'in Kral ile mülâkatının başlıca mevzuunu Singapura bir İngiliz filosu gönderilmesi ve Japonyanın Hongkong mıntakasındaki tehdidleri teşkil etmiş olduğunu beyan etmektedir. Kabine âzasının ekserisinin ve Bah- riye mütehassıslarının, ancak büyük bir filonun bir tesir icra edebileceği mütaleasında olduklarından dolayı, bir filo gönderilmesine muarız — oldukları kaydedilmektedir. “Hankaw'u müdafan etmek için alınan tedbirler Londra 20 (Hususi) — Japonların muhtemel bir taarruzunu nazarı itiba- ... spanya harbi yeniden kanlı bir devreye girdi Hükümelçil; Teruel şehrîne_şiâde bir hücum yaptılar, ihtilâlci tayyareler de Barselonu bombardıman eitiler Tervel cebhesi 20 (A.A.) — Havas a- jansının muhabiri bildiriyor: Cumhuriyetçilerin Teruel şehtine kar- Şt dün saat 18 de başladıkları taarruz muvaffakiyetle neticelenmiştir. Bütün | bil hücumlarla hava akınları geri püs- kapı seferini yaparken ve Lâleli yoku- gün milisler şehri müdafaa eden Franco- guların mevzilerine taarruz - etmişlerdir. Cumhuriyetçiler, Escandon — kalesi ile mevzlerini ve Castrellen sırtlarını zap- tettikten gonra şehrin «mezarlığına gire- rek Teruelin ilk evlerinin önüne kadar gelmişlerdir. Her tarafta anudane ve pek - şiddetli çarpışmalar olmuştur. Gecenin ilk saat- lerinde kuvvetli projektörlerin ışığı ve bormbardıman nelicesinde çıkan yangın- Jarın âlevleri içinde şehrin surları önün- de muharebeler olmuştur. Hükümetçile- rin, şehrin tahliyesi için sivil ahaliye mühlet vormiş oldukları malümdur. Hükümetçilerin tebliği Barcelonne 20 (A.A.) — Teruelin mu- | hasarası muayyen bir sistem — dahilinde | devam etmektedir. Tarafımızdan mühim mikdarda hazb Tokyo olimpiyat kineye verilirken malzemesi iğtinam edilmiştir. Bu meyan- 'a birkaç tane de top vârdır. Birkaç yüz esir alınmıştır. Frankistler tarafından yapılan muka- kürtülmüştür. Muharebe esnasında — iki tayyaremiz ziyaa uğramıştır. Barselon'un bombardımanı Barcelonne 20 (AA.) — Evvelki gece âsilerin tayyareleri, Barcelonne'u bom- bardıman etmiştir. 20 kişi ölmüştür. 30 kadar yaralı vardır. Fransız ve Âmeri- kan konsoloshaneleri yakınına iki bom- ba düşmüşse de patlamamıştır. Şehirde tahribat Barcelönne 20 (A A.) — Asilerin gece şehir üzerinde yapmış oldukları hava se- ferleri esnasında şehrin merkezine atmış oldukları bombalar, nüfusça telefata se- irçok evleri hasara uğ- ratmışlır. İki hastane binası da hasara uğrıyan binalar arasında bulunmaktadır, Hava seferleri, güzel bir ay aydınlığın- da yapılmıştır. ları 24 ağustosta açılacak, 8 eylülde kapanacak 'Tokyo 21 (AA) — Olimpiyat komitesi 'Tokyo olimpiyatlarının açılış ni M a- Bustos 1940 olarak tesbit elmiştir. Olimpi - | yatların kapanması $ eylülde olacaktır. Habeşistanın yeni umumi valisi Roma 21 (AA) — Hgboşistanın yeni u . Mumi valisi Aoste dükü Zara kruvazörü ile Massauaya varmıştır. Çekoslovak reisieumhuru Fransaya gidecek Parls 21 (AA) — Çekosloyakya relsicum- huru Benes Franza harleiye nazırı Delbasun davetini kabul ederek Ukbaharda Pransayı Tesmen ziyaret edecektir. Fransız - reisicumhuru — ftayyare mürettebatını kabul etti Le Bourgot 21 (AA) — Relsicumhur Leb- Tun bava meydanında denizaşırı hava ma - nevralarında bulunmuş olan — layyüarelerin Mürettebatını kabul etinişlir. Relsicumhur bu münasebetle söylediği nu- tukta Pransanın utak müstemlekeleri üze- rinde Pransanın bayrağını şerefle dalgadan- dıran bü müretlebatı hararetle tebrik eyle- miştir. General Ludendorf Tanenberge gömülmüyor Berlin 21 (AA) General Lüdendor”'un evvelce bildirildiğinin hilâfına olnrak Tan - nenberg'e gömülmiyeceği anlaşılıyor Doyçe Algemanya Çaytung bu hu Ludendorf'an mareşal Hindenburg için pilan merasimde hazıt bulun. ve Tannenberg — âbidesini bir remzi olarak telâkki eti maktadır. Ludendor?f'un cesedi Münihte Hitler de ha- zır olduğu halde 22 kânunucrvyelde yapılacak merasimden sonra Tutzing'e gölürülerek o rada cömülecektir. v geçmişlerdir. Sarı nehrin yukarı kismında yeni bir baraj daha yapılmıştır. Bu suretle Ja- pon gemileri nehrin daha yukarı kis - mına çıkamıyacaklardır. Çin hükümetinin beyannamesi Hankeo 20 (A A.) — Çin hükümeti Çunkkeind'den neşvettiği bir beyanna- mede diyor ki: Japonlar, binlence vatandaşımızı ö dürmek ve bir çök Çin şehirlerini İ: etmekle kanaat etmiyerek Mançuri'de yaptıkları gibi Çinin hâkimiyetini ıhıaıı edecek bir takım şüpheli adamlara müracat etmişler, ve ellerinde oyuncak olacak bir Muvakkat idare de Pekinde kurmuşlardır. Bu idarenin gerek dahili gerek ha I rici siyasete aid bütün hareketleri hü - kümsüzdür. Ve bu hareketlere iştirak edecekler vatan haini addolunacaklar ve o suretle cezalandırılacaklardır. Japon hükümetinde değişiklik mi olacak? | Deyli Eksprese göre: Şimdiki Japon Hariciye nazırı Hirota istifa ederek ye- | rine, şiddetli İngiliz aleyhtarı politika- gı kullanacağı muhakkak olan General Yuşitsuğu Tatekava gelecektir. Ordu nazırlığına da General Sadao Araki tayin olunacaktır. Bu karar, harb kabinesini kuvvet - lendirmek programını tatbikten başka bir şey değildir. Lâlelide korkunç bir tramvay faciası atlatı!dı Dün akşam saat 17 de Lâleli yoku « şunda feci neticeler verebilecek — bir tramvay kazası, daha doğrusu bir Şiş - hane faciası atlatılmıştır. Ş Kazayı atlatan tramvay, Topkapı |hattında işleyen 48 numaralı araba - |dır. Bu araba saat 17 de Sirkeci - Top-| şundan inerken birdenbire sür'atlen - miş, vatman fren yapmış, fakat frenin tutmadığını görmüş. el freni, elektrik freni ve saire ile arabanın sür'atini a - zaltmak mümkün olamayınca, vâtman yolculara: ; — Fren tulmuyor, arabadan atlayın, |mıştır. Yolcular telâş ve heyecan içinde o - turdukları yerden fırlamışlar, vatman da alabildiğine giden arabanın 'ati- ni kesehilmek için — tıpkı Şişhane yo- kuşu faciasında olduğu gibi — paltosu-| nu arabanın tekerlekleri altına atmış ve yolculardan bir kısmı yavaşlar gibi o - lan tramvaydan atlamaya başlamışlar- dır, 7 - 8 yolcu bu şekilde canlarını kur tarmaya muvaffak olmuşlarsa da bu| yolculardan üçü düşerek yaralanmış - fır. Bunlardan ikisinin yarası çok ha - fif ve ehemmiyetsiz olduğu için ilk te- davileri yapıldıktan sonra serbesi bıra- kılmışlardır. Fakat yolculardan Sabri Öksüz ismindeki tıbbiye talebesi ba - şından ve vücüdünün muhtelif yerle - rinden ağır surette yaralanmıştır. Bu genç Cerrahpaşa hastanesine nakledil- miştir. yamvaydan' atlayamıyan l da mukadderata tevdii nefs ederek el- "lerii zlerine kapamışlar, halı vecan içerisinde mukadder âkıbe' evvel tecellisini -beklemişlerdir. | ük bir hi tesadüf, müd - ira Fakat İlide camii önündeki düzlüğe indiği za- man, vatmanın temkinli idaresi neti - cesinde sür'ati azalmış, tesadüfen Ak - 'seray deposuna giden makas da açık bu lunmuş ve tramvay bu makasa girmiş, virajı dönerken bu hareketin — verdiği ağırlık tesirile durmuştur. Geri kalan yolçular burada inmiş - Jer, araba da Aksaray deposuna çekil - lmiştir. İcanınızı kurtarmaya çalışın, diye bağır-|b hiş facianın önüne geçmiş, tramvay Va- | Bu Sabahki Gazetelerde Gördüğümüz Fikirler Kurun — Asım Uş yol meselesi - başlıklı makalesinde bugün tatbik edilen yol yapma sistemlmizin neden muvaffak olmadığını mü- nakaşa etmekte yol parası diye halktan alı- nan paralafın mühim bir kısmının Bbaşka maksatlara sarfolunduğund yazmakta, yöl melesi teşkilâti yapılmasını- tavsiye etmek- tedir. * Cumburiyet — Yunus Nadi «Millf hayat müvazenesinde iki unsur: Ziraat ve endüs - trls serlevhalı makalesinde her memlekette milli hayatın bu iki unsura dayandığını ya- zarak : «Yaratılan endüstriyi yaşatmak için bir taraftan binnefis endüstrinin maliyet fi- Atlarını negari hadlerile temin etmeğe bak - mak, diğer taraftan da ziraatte verimi ço - Baltacak tekâmülleri temin ederek bilhassa çiftçilerden Ibaret halk çokluğunun — iştira kuvvetini arttırmak Jâzımdır. Bütün dünya memleketleri - ve ezcümle şimdiye kadar da. ha ziyade ziruatçi olan memleketler işte ha- len en makul şekillerde halli lâzim böyle bü- İyük Ixi mesele karşısında bulunuyorlar.» de- mektedir , General Ludendorf dün sabah öldü Münih 20 ÇA.A.) — Birkaç hafta - danberi Münih'de bir klinikde tedavi edilmiş olan General Dudendorf, son demine kadar akli melekâtını muhafa- za etmiştir. Kalbihin bindenbire durması, mües- sir surette Müdahale edilmesine mani olmuştur. Hitlerin telgrafı Münih 20 (A.A,) — General Luden- dorf, pek yakında hükümet hesabına Şarki Prusya'da Hindenburg'un med - fun bulunduğu Tannenberg muharebe imeydanında bir türbeye defnedilecek- gir. Führer, Generalin refikası Mathilde Lüudendorl'a derin sempatisini ifade e- den bir telgraf göndermiştir. Bu te 1 - grafı Führer, şöyle yazmaktadır: «Büyük asker ve General Ludendor- fun şahsında Alman milleti, en iyi, en sadık evlâdlarından birini kaybetmiş FT S , ALEMİ © Tarziye rekoru: Çin harbi başlayalıberi Japonlar Amerikalılarla İngilizlere on dört tarziyename verdiler Yazan: Selim Razıp Pmo! inlilerle Japonlar arasında cere- yan eden muharebe sırasında Ja- ponların slelümum Avrupa devletlerine ve Avrupalı devletlerin menfaatlerine karşı takındıkları tavır ve hareket bu mıntakada büyük meniaatlere sahib bu- lunan İngiltere ile Amerika başta olmak üzere bazı müstemlekeci devletleri ve bu arada Fransayı ciddi bir endişeye sevket miştir. Nankinde sefirinin Japon tayya- releri tarafından tecavüze uğramasını dahi hazmetmiye çalışan İngiltere için, Hiç olmazsa hazimkâr bareket etmesini mazuür gösterecek bir nokla mevcud-bu- lunuyordu. Japonlar suiniyetlerini isbat edebilecek delilleri crtadan yok etmek gibi maharetli bir tabiye hareketi takib ediyorlar ve bunda muvaffak oluyor - lard. Fakat son hödise, batdağı — ta- şıran son damla vazifesni gördü. Çünkü !Nankin bombardıman edilirken, bu şe » hirden kaçan ecnebileri nakletmekle meşetl bulunan — İngiliz ve Amerikan harb gemileri, Japon tayyarelerinin hü - eumuna uğradı. Japonlar, tu hücumu dâ mazur göstermek nalığını ileri — sür Fakat — davacı mevkiünde bulunanlar isbat ettiler ki, gemileri bambardıman eden tayyareler yalnız hava' bombardımanile kalmamış, denize de inmiş, gemilere yaklaşmış ve bunlara mitralyözlerle ateş açmışlardır. , Bu son deli) karşısında Japonlara sus « mak düşüyordu. Nitekim sustular ve bu münasebetle İngilizlerle Amerikalılara birer mazerelname sunup tarziye verdi. ter, Japonların, şimdiye kadar verdik * İleri ba nevi mazeretnamelerin sayısı ta. tir. İsmi, Alman tarihinde ölmiyecek "İrnam on dördü bulmuştur. Bundan âtü- tir. Nasyonal - Sosyalist hareketi kadar ben de, milletin büyük bir ümidsizlik içinde bulunduğu bir sırada kendini tehlikeye atarak Almanyanın daha iyi bir istikbale kavuşması için mücadele- ye girişenlere iltihak ettiğinden dolayı kendisine ebediyen minnettar kalaca - Bim.» >(General Ludendorf'un hayatı hak - kındaki yazımız 7 inci sayfamızdadır.) Erzincanda esrarlı bir hâdise Erzincan 20 - (Hususf) — Şimendifer köprülerinde su çeken makinede çalışan bir motörcü ve bir makinist ölü olarak bulunmuşlardır. Hâdise tahkik edilmek- tedir. Saadâbad paktı Mecl'ste Ankara, 20 (Hususi) — Saadâbid pak- tının tasdikme dair lâyiha, Meclise verilk miştir. Sabahtan Sa rüdür ki İngilizler, Uzakşarytaki men * faatlerinin bu nevi teminat ile koruna - mıyacağını anlıyarak Çin denizlerin « deki kuvvetlerini fazlalastırmıya karar vermişlerdir. Fakat bunu yapabilmek' için de Akdeniz müvazenerinin bozul -, maması icab eylediğinden, bu sahada, Fransızlarla daha sıkı bir teşriki mesal- ye karar vermişlerdir. Fransız donan « masile İngiliz donanmasının ana gemi « leri Okyanus ile garbi Akdenizde karakol vazifesi görecekler, bunlardan ayrılacak bir donanma Singapura giderek Uzak- şarktaki İngiliz donanmasını takviye e- decekter. Faka' bu tedbirin Japonları da- ha makul hareket etmiye sevkedip et - miyeceği kestirilemez. Hatt daha ileri giderek söylenebilir ki Uzakşarkta Ame- rikanın teşriki mesaisi temin edilmeden” alınacak her karar neticesiz. kalmıya mahâümdur. — Selim Ragıp Emeç ea Elbette radikal " Radikal iş yapınak fikri ileri, geri jddialara yol açtı. Dün bir başka kafis imden aldığıın mektubda şöyle garib bir sual var: e— Radikal iş yapalım, inkılâbın ana hatlarında olduğu gibi meselâ bir yol açarken de önümüze çıkan engelieri yıkıp devirelim, diyorsunuz. Fakal bu zahmetli, bu masrafli işleri hep bu nısle yükletmek doğru mu?» Bu sualle karşıma çıkan meçhul karlim öyle tahmin ediyorum ki 1908 den- — bori iskambil kâğıdları gibi devrilip giden Türkiye hududlarında nasılsa ' kendine sakin ve münzevi bir saadet yuvası kutmuş ve Balkan, Trablusgarb ve büyük harb gibi memleket evli larını kana ve ateşe gölüren felâketler. den uzak kalmanın siperini keşfetmiş ve muhakkak ki istiklâ! harbi gibi çetin bir hayat savaşındâ yer almanın ve böylece bugüne kavuşmanın zevkini tat. mamışlır. Eğer bu zevki tatmış olsaydı bir yol üzerine çıkar iki çürük tahta salaşın — yıkılması kerdisini rahatsız etmiyecekti. Eğer kadavrası düşman mahmuzlâ- — rile didiklenen Csmanlı imparatorlu, çer hir Türk Cevletinin nasıl çıkabil olmadığı Boğaziçi gibi bir tabiat şahesı gemiyecekti. İstiklâli için canını veren bir neslin feragi bütün bir imparatorluk hayatında bir okma imar görmiyen bu toprak- lardan birkaç bin liralık istimlâk masrafını kıskar Türk bugün inkılâbın zaruri kıldığı bütün medeni ve kendi emeği ile sahib olmak için todla muvaffak eluyor. andan medeniyet Günyazında sözü ge- — ünseydi dünyanın eşine sahib azamı kavramış ol. yacaktı. On yedi milyon lara kendi parası r ve büni çalışış Bu masraf, bu külfet elbette bu neslin omuzlarındadır. İnkılâbı yapmış, yes niden dünyaya doğmuş, mağrur nesil bu şerefi ancak o kur yesinde kazanmadı mı? rıcı feragatli sü- Bürhan Cahid - ancak radikal me- — E