17 Nisan 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

17 Nisan 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa Tarihten sayfalar; Tarihin en korkunç muhasarası * * * Kale dibine sokulan Haçlıların tepelerinde birdenbire demir çengel- Bunlar birer bBalık oltası gibi, hattâ ondan çok ler — sallanıyordu. daha kullanışlı olarak Haçlıların rek mazgallara yükseliyordu. Biraz sonra da bir kaç Haçlı can çekişe- rek kırk elli metre yüksekten müdhiş kalabalığın ortasına atılıyordu Yazan: 1097 senesiydi. Avrupanın on dokuz milletine mensub beş yüz bin seçilmiş muharib İznik kalesinin önünde göz ala- bildiğine kadar uzıyan her tarafı iğne a- tılsa yere düşmiyecek kadar doldurmuş - tu. Bunlar (Kudüs) ü müslümanlardan al- mak için y kan Haçlılardı. O zaman İznik Selçuk devletinin mer- keziydi ve Kılıç Aslan burada oturu - yordu. Bu muhasara, tarihte meşhuru ve müdhişidir, 'a geçenlerin €en Kalenin duvarları yüksek, mazgalları | sağlam ve küleleri heybetliydi, Beş yüz bin kesif ve tepeden tırnağa kadar zırh Biymiş olan asker kolları hücuma geç - mişti. Uzun merdivenler duvarlara dı - yatılıyor; askerler birbiri ardından bu merdivenlere tırmanıyorlardı. Fakat hiç biri mazgallara varamıyordu. Duvarlatın üstünden ok, taş, gülle ya, kaynar zeytinyağı dökülü le duvarlarından daha kuleler yapmışlardı. ine çıkan muharibler Ürk askerlerine ok ve ateş yağ- dırıyorlardı. Bulundukları yerden kale - nin içini, orada olup bitenleri bile gör « mek mümkün oluyordu. Türkler hların Üstlerine kükürt, zilt ve güherçele gibi şeylerden yapıl - makta olan ve hattâ su değdiği zaman da- ha çok parlıyan ateşleri — yağdırıyorlar, bin ermekle yapılan o yüksek kuleleri ca- yır cayır yakıyorlardı. Kale dibine sokulan Haçlıların tepe - sinde birdenbire sağlam urgana bağlı de- mir çengeller sallanıyordu. Bunlar birer balık oltası gibi, hattâ ondan çok daha kullanışlı olarak Haçlıların elbiselerine takılıyor, takılır takılmaz yukarıdan hız- la çekilerek mazgallara yükseliyordu. Biraz sonra da bir kaç Haçlı can çekişe - Tek kırk elli metre yüksekten aşağıdaki müdhiş kalabalığın ortasına atılıyordu " Bazan uzun boöylü bir Fransız şöval - yesi tek başına hendekleri geçiyor, bile - bile Allah yolunda ölmeğe gidiyordu. Fil- hakika çok geçmeden müradına nali ola- — gak cansız yere seriliyordu. Bazan kocaman (koçbaşı) larla kalenin zayıf bir noktasına vuruluyordu. Orada bir delik açılıyordu; fakat deliğin ardın- a taştan daha sert ve daha dayanıklı 'Türk askerlerile karşılaşıyorlardı. Çok geçmeden de bir kaç saat içinde orası es- kisinden daha sağlam olarak tamir edil- —miş bulunuyordu. İznik kalesinin bir tarafı göl olduğun- dan Türkler oradan imdad alıyorlardı. Haçlılar buna mâni olmak için Gemlik körfezinin ucundan göle kadar olan düz- lükte, her biri yüzer kişi alacak kadar büyük olan gemileri tekerlekler üzerin - e geçirdiler. Kılıç Aslan, adına uygun bir kahra - mandı, Denizden de kuşatılması üzerine kaledekilerin biraz sarsılan — imanlarını pnlara rehber olmak ve güzel sözler söy- lemek suretile kuvvetlendiriyordu. Şehrin yetmiş kulesi vardı. Bunun hiç ru iniyor; — plmazsa en büyüğünü almak lâzımdı. O | zamana kadar kaleye yukarıdan girmek — için harcanan emekler boşa gitmişti. Ka- | — e duvarlarının altına lâğam açmak ve — Aleşlemek icab ediyordu. Bunun için iki büyük makine yaptılar. Bunlar amele - nin lâğam mak için çalıştıkları hen - — gdeğin ağzını kapatıyorlardı. Onların sa- yesinde, kaleden atılan oklar, taşlar, kay- * yağlar, askerlere zarar ver- dirisine (Tilki) ve diğerine de ) adiını verdiler. (Tüki) umulduğu kadar dayanıklık — göstermedi. Türklerin kalenin tepesin - — den attıkları büyük taşlarla yıkıldı. Onu yapan üç usta ile altında çalışan yirmi kadar amele diri diri gömüldüler, (Kaplumbağa) daha sağlam çıktı. Onun — altında çalısanlar kale duvarlarının altı- na kadar golebildiler. Orada açtıkları tü- melin tepesine kocaman kalaslar koydular müdhiş, en elbiselerine takılıyor; hızla çekile- Kadircan Kaflı Saonra daha çok kazdılar. Kalasların al - | tına tahta ve odun parçaları koyarak tu- tuşturdular. Kalaslar da yanınca istinad- sız kalan duvarın bir kısmı büyük bir gürültü ile yıkıldı. Etrafı toz toprak ve duman kapladı. Kılıç Aslan yılmıyordu. Yıkılan — yere derhal askerlerini gönderiyor; hücumla- rı geri tepiyordu. Bununla beraber onun da imanı biraz sarsılmıştı. Böyle devam ettikçe yanın - daki bir kaç bin kişi ile bu yarım mi cenkçiyi önlemek mümkün olmıyacaktı. Çünkü Haçlılar kale duvarlarının dibin - de yığın yığın ölü bıraktıkları, bu ölü -| ler geniş ve derin hendekleri doldurduğu halde gene hücumlarının şiddetini azalt. muyorlardı. Kilıç Aslanın karısile iki çocuğu da ka- | lede bulunuyordu. Kendisi, asker. h.lnlı bırakıp da gidemezdi. Hiç olmazsa onları kurtarmak istedi. Bir gece onları kayığa bindirdi, göl ta- rafından karşı sahile gitmek üzere gi derdi. Fıkat ©o tarafta olan Haçlı gi ciler kayığı gördüler. Hepsini esir ettiler. Bu haber kaleye vardığı zaman gerek Kılıç Aslan ve gerek Türk askerleri çok müteessir aldular. Bizans imparatoru da Haçlılarla bera- berdi. İznik gölüne geçirilen dananma esasen onundu ve Tatisyos adında bir a- miralin kumandasına verilmiştir. İmparator Aleksiyos uzun zamandan- beri İznik kalesii y du. Fakat alamıyordu. Şimdi onua Haçlı « ların eline geçmesini Türklerin | katmasından daha kötü buluyordu. Çün- kü bu yarım milyonluk müdhiş sürü;ora- yı yağma ve yerle bir ederdi. Kılıç Aslanın sıkışık vaziyette olmasın- dan istifade etmeyi unutmadı. Onunla gizlice muhabereye girişti ve şu te klıi yaptı: — Eğer bizim askerlerimizi kalenin göl tarafından ve Haçlıların haberleri ol- maksızın içeri alırsanız ben de sizi ve as- kerlerinizi sağ ve sağlam olarak karşı sa- hile çıkarır, kuztarırım. Hiç olmazsa kendisini ve askerlerini kurtarmak Kılıç Aslan için bir kazanç- tı. Zira burada sonuna kadar sebat et - mekten bir fayda çıkmıyacaktı. Bir defa kurtulduktan sonra da Anadoluda yeni küvvetler toplar; Haçlıları Bozkırlarda ve geçidlerde yakalıyarak tepelerdi. Bizans imparatorunun teklifini kabul etti. Haçlıların hiç haberi olmaksızın nskor- kerile 'birlikte gemilere bindi. Diğer ta -; raftan Bizans askerleri kaleye girdiler. Ertesi sabah güneş doğarken Haçlılar gene kocaman kuleleri, müdhiş mancı - nıkları, lâğam makineleri ve merdiven- lerile hücuma hazırlanıyorlardı. F büyük bir hayretle bakakaldı!'ar kalenin yüksek kuleleri üzerinde impa -| ratorun bayrakları dalgalanıyor, mazgal- | ların arasında Bizans askerlerinin uzun | mızrakları, sivri tolgaları görün Orası artık müttefik bir hristiyan hü- | kümdarın kalesiydi. Bunu hiyanet say - | mak ve hücum etmek istiyenler çoktu. Fakat başta bulunanlar müslümanlara Şancak hristiyanların birliğile zafer ka - | zanılacağinı söyliyerek yatıştırdılar. Kılıç Aslan gerçekten bir aslan hizile memleketi dolaştı; her tarafa haberler saldı; her taraftan binlerce yiğit koşarak | onun bayrağının altında toplandı. Ana - dolunun ortasından geçerek Kudüse yol- lanan yüz binlerce Haçlıyı dar boğarlar. da, nehir kenarlarında, susuz Bozkırlarda | durmadan, dinlenmeden avladı. Marma- | radan İskenderun körfezine kadar giden yol üzerinde dört yüz binden çok ölü kal- | di. Kılıç Aslanın garbdan şarka doğru şuursuz ve azgın bir sel halinde akan | Haçlılardan bir milyon kadarına Türk | vatanını mezar ettiği rivayet olunur. Bu, İznik muhasarasındaki kayıpların müdhiş ve eşsiz intikamıydı. Kadircan Kaflı eliade |. Y akında Egeden De kasablık Hayvan gelecek Dün Seyhan mıntakasından yeniden İş- tanbula yirmi vagon koyun getirilmiştir. Kasablık hayvan celbine devam edile - |cektir. Ege mıntakası hayvanlarının İstanbu- |a getirilme zamanı gelmiştir. Egeden İstanbul belediyesi fiat istemiş, bu hu suşta istenen malümatı İzmir belediyesi derhal göndermiştir. Belediye, Ege mıntakasındaki lik hayvanlarının fiat vaziyetini |por halinde İktısad Vekâletine cevab o - Jlarak göndermiş, ayrıca Dahiliye Vekâ- imat verilmiştir. İktısad ket olunacaktır. Halen Seyhan mıntakasından İstanbu- Te satın alınan koyun Si inin arkası kesilmemiştir. Yakın- da belediye Ege mıntakasından da ka - sablık hayvan getirmek üzere faaliyete Reçecek, yakında İstanbul piyasasında |Egenin koyunları görülecektir. Mezbaha etlerin üzerine cinslerini gos- teren damgaları vurmağa yeniden başla- | | mıştır. Bu suretle kasabların kilosumu 40 | kuruşa vermeğe mecbur tutuldukları ka- raman etini, dağlıç diye 47 kuruşa ver - melerine mâni olunmuş bulunmaktadır. Kalay fiatları yükseliyor San günlerde kalay fiatları yüksel « meğe başlamıştır. Piyasamızda 170, 190 kuruşa satılan kalay 200 kuruşu bulmuş-| tur. Memleketimize takasla idhal edilen kalayın libresi 26 sentten 37 sente yük - seldiği için fiatların bu nisbette yükse- leceği memuldür, İzmitte tütün piyasası İzmit (Hususi) — İzmitte tütün piya- sası pek durgundur. Mahsul 40 ile 20 ku- ruş arasında isteksiz muamele görmekte- dir. AUA GRLKATELA DAi Ankara Borsası kapanış fiatları 16-4-1938 ÇEKLER Kapanış 630, 0.75444 25,0178 150878 4..015 66,7460 3,4410 63.4920 1,4244 12,6981 12 6584 19705 4 1560 3S00 Açılış 60, 0,790760 25,10/5 16,00 4,5986 66,7460 ) 634730 AA 226 81 A ğer & 60 vadeli Bomonti - Nektar Aslan çimento Merkes bankası İş Bankası Telefon ittihat ve Değir. Şark Değirmeni Terkoa DiDV S1 İSTİKBAZLAR Perakende eşyada mak iat esası derhal tatbik edilecek Ticarette maktu fiat esasını kuyıcak - ylan sekiz maddelik kanun projesi Mec « liste yakında görüşülecek, derhal tat - bikata geçilecektir. Tatbikan başlangı - cının hazirana kadar uzatılmasından sar- fınazar edilmiştir. Yeni kanun projesinde belediyelere bü- yük vazife tahmil olunmaktadır. Konun- dan sonra belediyelerin bu husustaki va- zilelerini gösteren bir talimatname ha - zırlanması muhtemeldir. Kanunun abkâ- mına riayet etmiyenlerden beş bin liraya kadar ceza alınacağından belediyelerin vazifeleri büyük ehemmiyet almaktadır. Kanunun tatbikatı başladıktan — sonra belediye iktısad müdürlüğünün teşkilâtı tevsi edilmiyecek, mevcud kadro ile ik - tifa olunacaktır. Belediyeler, kanunun vecibelerinin tat- Hayat pahalılığını tedkik eden mütehassısın fikirleri Hayat pahalılığını tedkik etmek üzere memleketimize getirilen İsviçreli müte- | hassıs tedkiklerine devam — etmektedir. Mütehassış İstanbul, Ankara ve diğer ba- İzi vilâyetlerde yapmış olduğu tedkikle - rine dair bir rapor tanzim etmiştir. Ra- por, İktısad Vekâleti tarafından tedkik e- | dilecek, hayatı ucuzlatmak için icab e - den todbirlere tevessül olunacaktır. Mütehassısın hazırlamış olduğu tapo - ra göre alış verişlerde perakende satış- lar intizama sokulacaktır. Mütehassıs, İ|perakende satışlardaki intizamsızlığı ve perakende fiatlarda fazla kâr edilmek is- lıı—ı-ı iğini işaret etmiştir. Alış verişte mütevassıtlar ortadan kal- dırılacak, perakendecilerin kolayca — ve en kısa tarik ile mal almaları temin edi - lecektir. Hayat pahalılığını tedkik etmekte olan mütehassıs, raporunu izah ettikten sonra memleketine dönecek, eylülde tekrar Türkiyeye gelecektir. Bu müddet zarfın- da hayat pahalılığına karşı alınacak ted- birler tanzim edilecek, mütehassıs tat - bikata nezaret edecektir. Denizbank faaliyeti | Denizbank İstanbul şubesi teşkilâtı ya- kında tamamlanacaktır. Deniz yolları müdürlüğüne tayin edilen Raufi Man - yasi, Denizbank materyal komisyonu re- isliğine tayin edilen Sadeddin ve liman müdür vekilliğine tayin edilen Hâmid Sa- racoğlu dünden itibaren yeni vazifeleri- ne başlamışlardır. Bankanın İzmir şubesi de Körfez yol - culuğunu daha iyi şartlar içinde yapmak için bazı yenilikler yapmıştır. Karşıyaka vapur yolculuğu on beş dakikaya indiril- miş, Foça ve Karaburun vapur seferleri- nin nizam altına alınması ve haftanın muayyen günlerinde yakın iskelelere vapur tahriki muvafık görülmüştür. Denizbank tarafından İzmirde meyda- na getirilen Konak vapur iskelesinin a- çılma töreni de yapılmıştır. 60 bin liraya inşa edilen Konak vapur iskelesi, Tür - kiyede mevcud iskeleler arasında en mo- dernidir. Betan iskelenin alt katında ge- niş bir salon, iki tarafında holler ve yol- cuların vapura inip binmelerini temin edecek kısımlar üst katta geniş bir ta - rasa ve bir gazino vardır. Üstü açık olan bu gazino derhal işlemeğe açılacaktır. Mensucat fiatalrı usuzlayacak Müuhtelif devletlere ahdi anlaşmalarla verilmiş olan gümrük tarife tenzilâtı 15 nisanda bitmişti. Bu tenzilâtın son gü - nüne kadar piyasaya mühim mikdarda idhalât yapılmıştır. Bu idhalât bilhazsa mensucat sanayünde memıke( fabrika - Tarına uzun zaman ticari sipariş vermek- ten müstağni bıurakacak bir miktarda - dır. Mensucatın pek çoğunu ise yazlık çeşidleri teşkil etmektedir. Yerli fabri - kalar ise yaz için bekledikleri siparişleri karşılamak üzere hazırlık yapmış olma - larına tağmen bu vaziyet dolayısile yerli mensucat fabrikalarına yapılacak sipa - rişin az olacağı kaydedilmektedir. Maa - mafih stok fazlalığı fiatlar üzerine de müessir olacak ve önümüzdeki mevsim- | de bilhassa mensucat fiatlarında bir dü- | şüklük kaydedilecektir. bikalını zabıtal belediye ile temin ve | tiş edeceklerdir. Zabıtai belediye talimatnamesi yen (den tadile uğrıyacaktır. 'Tek terazi usulü de tatbik ediliyor İktısad Vekâleti bütün memlekette tip terazi kullanılmasına karar vermiş bu maksadla tedkikler yapmağa baş$ mıştır. Bilhassa seyyar satıcıların taş dıkları bazı teraziler, gerek hassasiyet gerek kullanıştaki mahzurları dolayıs tamamen terkedilecektir. Her tarafta sabit ve ayni cins tek İ nümuneye göre yapılmış olan teraziler timal olunacak, bu terazi imalâtı bül memleket ihtiyacını karşılıyacak yek nu bulduktan sonra bugün kullanılma ta olan muhtelif tip teraziler piyasad kaldırılacaktır. İnhisarlar umum müdürlüğü Ankaraya naklediliyor İnhisarlar umum müdürlüğünün İ yıl sonunda kat'i surette Ankaraya tâ şınması kararlaştırılmıştır. Evvelce in hisarlar umum müdürlüğü için Ankafi da inşa edilen bina İnhisarlar Vekâletif devredildiği için umum müdürlük i$İ yeni bir bina yapılmaktadır. Bu binaf! etrafına da memurlara mahsus aparti manlar inşa edilecektir. Yerli mallar sergisi hazırlıkla! Onuncu Yerli Mallar sergisinin, gtf sergilerden üstün olması için şimdide hazırlıklara başlanması hakkında İkti sad Vekâletinden milli sanayi birliğif talimat gelmiştir. Bu seneki sergi k: tesine İktisad Vekâleti teftiş heyeti rel Hüsnü Yaman, Güzel San'atlar Akadt misi müdürü Bürhan Toprak, Beyoğl makamı Daniş de dahil bulunmaktâ dır. Sergi gene Galatasarayda açılacaktil İştirak şartları geçen senekinin ayni © ktır. İnhisarlar idaresi bu yıl sergi)' mikyasta iştirak edeceğinden şif'| diden müracaatte bulunmuştur, Serg memleketimizdeki bütün ticari firmali rın iştiraki temin edilecektir. Bu mak sadla sergi komitesi yakında bir toplan'i yapacaktır. Ankaraya gitmiş olan milli sanayi bi liği reisi Halidi Güleryüz İktısad Vekâ letine deri sanayünin kalkınması hak kında birlikçe yapılan tedkikler üzerif de izahat vermiştir. Aksarayda koyunlarda hastalık çıktı Aksaray (Hususi) — Aksaray Türkiyetli koyuncu tanınan mubitlerindendir. Yap istatistiklere göre Pasinlerden sonra — ikiit gelir. Bu sene kışın fazla olması ve ilkbal da vaktinde ot bitmemesi — ve yağmurla! çok olması koyunlarda bir hastalık çıkma sına sebeb olmuş, otsusluk yüzünden kalan hayvanlar yüzde yirmi beş ilâ otuz b nisbetinde ölmüştür. Koşunların kuz vakti olan Martta kar yağması ve h.ıv.ılı rın soğuk gitmesi yeni doğan kuzuların € ölümüne sebeb olduğu için bu seneki döl d0 ğuma nazaran yüzde 10 nisbetindedir. Koyuncu tanınan Aksarayda bir bayt bulunmaması vte mevcud sağlık memurun! diplomalı bir baytarın görebileceği işleri mesine imkân olmaması yüzünden Ak: muhiti bu sene büyük zararlara duçar ol muştur. Hastalık ve bu hastalık yüzünd ölüm devam etmektedir. Bu yıl Iğdırda pamuk çok ne Iğdır (Hususl) — Iğdırın 938 yılı pamlf istihsali 2,500,000 kilo taranımış pamuk ol rak tesbit edilmiştir. Başköy, Taşburun, lucadak! fabrikalar yalnız çırçırlama am€ liyesi yapmaktadır. Balya ve standard Iğd merkezinde yapılmaktadır. Şimdiye kad standard balya yekünu — 11,797 olup bunefi 1282 g1 Iğdır, 1082 81 Başköy, 3138 1 Tağbü rün, 315 1 Tuzluca kooperatifleri hesabif Iğdır kooperatifter birliğine tesiim edilmi tir. Geçen yıl yeni tohum getirtilmiş ve hi valar da müsald gitmiş olduğundan bu 80 nek! pamuklar eşsla bir durumdadır. BÜt rekölte kooperatiflerde olup standardize © dilmiş olduğu için Almanya, Ramanya Bel çikadan pamuk alıcıları pamuklarımıza #' teri çıkmaktadır.