17 Nisan 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

17 Nisan 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

——— İngiliz - İtalyan anlaşması imzalandı (Baştarafı 11 inci sayfada ) ralarında bir anlaşma yapmışlardı. İki devlet anlaşmanın herhangi bir şüphe doğurmamasını temin — için de bunun Bizli tutulmasına ve Milletler Cemiye- tine sevkedi memesine karar vermiş - "Jerdi. Bugün bu gizli anlaşmanın orta- Ga sadece iki tarafın mutabık kaldıkla- rı zabıtları mevcuddur. Londra 16 (AA.) — İngiliz - İtalyan anlaşmasının protokolunda — İngiliz ve İtalyan hükümetlerinin, aralarındaki mü nasebetleri seğlam ve devamlı bir esasa Teati olunan mektublar şunlardır: 1 — Libya: İtalya, Libyadaki kuvvetlerinin azaltıl- masını emreylemiş olduğunu ve her haf- ta bin kişinin geri alınmasına da baş - lanmış bulunduğunu beyan etmektedir. Bu geri alınma işi oradaki mevcud sulh zamanı kadrosuna ininciye kadar devam edecektir. 2 — Londra deniz mukavelesi: İşbu anlaşma meriyete girer girmez İtalya Londra deniz mukavelesine işti- rak edecektir. O zamana kadar da İtal- Beti: üeüti | eli J Bi istinad ettirmek ve umuml sulh ve em- ya mezkür mukavele ahkâmına riayet a hâdim olmak arzusu ile faat meselelerinin halli hu çerelere giriştikleri kayde- niyet dav karşılıklı mı susunda mü dilmektedir. Protokola merbut vesikalar ikl hükü- met tarafından tesbit olunacak bir tarih- te mer'iyete girocektir. Bu vesikalar mer'iyete girer girmez, Sudan, Kenya, İngiliz Somalisi ve şarki İtalyan Afrikası arasındaki hududlar ve bu toprakların münasebetleri hakkında kat'i bir anlaşma yapılmak üzere İtalya ile İngiltere aramında müzâkerelere giri - şilecek ve Mısıcı alâkadar eden hususlar da Misir hükümeti ile bu müzakerelere davet olunar ır. a merbut sekiz vesika şunlat- ! — Akdeniz hakkındaki 2 kânunusani 37 tarihli deklârasyonu ve 31 kânunu- evvel 1938 da teati edilen notaları teyid eden bir dekleresyon. 2 — Askeri malümat teatisi hakkında anlaşma: Her iki iaraf Akdenizde, Kızıldenizde, Aden körfezinde, Mısırda, Sudanda, şar- ki İtalyan Afrikasında, İngiliz Somali - sinde, Kenyada, Ugandada ve 'Tanga - nikanın şimal mıntakasındaki kuvvetleri hakkında muayyen zamanlarda malümat teati etm ve Akdenizde 19 uncu tül dere nda, Kızıl denizde ve Kı- zil denize g ve çıkan yollar üzerinde bahri ve havaf yeti bazlar vücude getir- mek niy eylemeği taahhüd eylemektedir. Arabistan hakkında 8 — Ya kta muayyen topraklar Üzerinde anlaşma: Sekiz maddeden ibaret olan bu anlaş- ma mucibince İtalya, Suudi Arabistanın ve Yemenin şark ve cenubunda bulunan topraklarda, Aden mıntakası, siyast bir nüfuz araştırmamağı taahhüd eylemek -« tedir, İngiliz hükümeti de bu mıntaka - da Suudi Arabistanın veya Yemenin is- tiklâl ve tamamiyetlerine dokunacak hiç bir harekette bulunmıyacağını beyan et- Mmektedir. Gene bu anlaşma her iki tarafa Kızıl denizde adalar ilhakını, tahkimat yap - mağı, Suudi Arabistan ile Yemen arasın- da çıkabilecek ihtilâflara karışmağı ya - sak etmekte ve bu civarda bazı araz! me- selelerini halletmektedir. 4 — İki tan hiç birinin diğerinin menfaatlerini muziır veya iyi münase betlerle telif edilemiyecek basın veya propağanda üsüllerine müracaat edemi- yeceklerine dair deklârasyon. B — Tsana gölü mıntakasında İngiliz menfaatleri hakkında İtalyan teminatı- nı teyid eyliyen deklerasyon. 6 — İtalyanın şarki İtalyan Afrikasın- daki yerlileri polis hizmetlerinden gayri askeri hizmetlere mecbur etmiyeceğine dair verdiği 29 temmuz 1936 tarihli teml- natını teyid eden Aeklerasyon. 7 — Şark İtalyan Afrikasında din hür- riyeti ve İngiliz dini teşekküllerine ya- pılacak muamele hakkında deklerasyon. 8 — Süveyş kanalında sulh ve harb zamanlarında bütün devletlere geçiş ser- bestliğini garanti eden 20 — teşrinlevvel 1888 tarihli kanal mukavelesinin hü - kümlerine rfayet edileceğini mübeyyin deklerasyon. Munzam bir protokolda bu dekleras - yonların mer'iyete girmesini müteakib İtalya ile Mısır arasında bu memleketi slâkadar eden bütün mesclelerin halli hususunda müzakerelere girişileceği ve diğer taraftan şarki İtalyan Afrikası ile Büyük Britanya imparatorluğu arasın - daki Hearet münasebetlerini en kıza bir müddet içinde tanzim eylemek üzere İn- giltere ve İtalyanın ticaret müzakere - (lı:ine başlıyacakları beyan olunmakta - n en birbirlerini haberdar edecektii 3 — İspanya: İtalya, ecnebi gönüllülerin nisbi bir tarzda geri alınması hakkındaki İngiliz formülünü kabul etmekte ve mezkür geri alma işini ademi müdahale komi - tesine tayin olunacak zamanda ve şart- lar altında yapmağı taahhüd eylemek- tedir. Eğer gönüllülerin çekilmesi da - hili harbin hıtamında henüz bitlmemiş olursa, İtalya o zaman bütün gönüllü - lerini hep birden ve bütün İtalyan mal zemesini geri alacaktır. İtalya, İspanyada, Balear adaların - da, deniz aşırı İspanyol topraklarında veya Fasda hiç bir mülk! — veya siyasi maksad gütmediğini ve mümtaz hiç bir vaziyet araştırmadığını ve mezkür yer lerde müsellâh kuvvetler bulundur - mak fikrinde olmadığını teyld eyle - mektedir. İngiltere hükümeti bu teminatı se - ned ittihaz ederek İspanyol meselesi - nin hallini işbu anlaşmanın meriyete / kerek, rüzgâr altında rakib takımı bekle- girmesi için şart koşmaktadır. 4 — Habeşistan: İngiltere, Milletler Cemiyeti konse - deki toplantısında, İtal - beşistanın üzerindeki hukuk sı meselesin - vletlerin vaziyetlerinin ta « vazzuh etmesi için teşebbüsde bulun - nde olduğunu beyan .. mekte ve bu meselede âza devletlerin hürriyetini tahdid edecek maniaları ber taraf eylemek arzusunu teyid eylemek- | tedir. Mısır ile İtalya arasındaki iyi kom - şuluk mukavelesi kat'1 anlaşma meri - yete girinciye kadar iki memleket mü- nasebetlerinin tanzimini istihdaf et - mektedir. Bu mukavele esarete karşı olan kanunlara riayet ve yerli askeri kuvvetlere yerlilerin alınması mese - leleri hakkındadır. Mısır hükümeti İngiliz - İtalyan an- | Jaşmalarına muttali olduğunu beyan et mektedir. Nihayet anlaşma, Çemberlayn ile Mu - solini arasında iki memleket anlaşma - sının tahakkukundan dolayı me mnuni- | yet beyan ederek teati eyledikleri tel « grafları ihtiva etmektedir. Bulgaristandaki Türk Mekteblerinde tedrisat Yeni harflerle vapılıyor (Baştarafı 1 inci sayfada) tihaz edilmiş olan karar bu delfa maarif nezaretinde bütün maarif müfettişlerine kat'i olarak tamimen tebliğ edilmiştir. Bulgar hükümetinin Türkiyeye karşı bu çok dostane jestinden Ankara hükü- met mehafili ve bütün Türkiye efkârı u- 'mumiyesi çok mütehassiş ve müteşekkir olmuştur. Bu hissiyatı Hariciye Vekâleti - vekili Şükrü Saracoğlu bugün Bulgar setirine ifade ederek dost Bulgaristanın Türki yeye karşı gösterdiği hissiyatın kıymetinin burada hissedilmiş olduğunu bildirmiş ve hükümetine bu hissiyatı ib- lâğ etmesi ricasında bulunm! Kardeşimi arıyorum Denizlinin Çalgömce köyünden Kara Müstafa kızı Gülsüm ve İstanbulda mir- Hva Hamdi Paşanın ailesi olup 15-20 ge- nedenberi hayatından baber âalamıyorum. Bilenler ve tanıyanlar varaa insaniyet namına İstanbulda P. 'T. T, Müdürlük ambarında Osman Oktaya bildirmeleriai rica ederim. — (1064 9UN KFudım $4 F$) SPOR Först Viyena takımı İstanbul muhtelitini 3 - 1 mağlüb etti Maçın başlangıcında hâkim oynıyan İstanbul muhteliti beşinci dakikada ilk ve son golü atabildi. Viyenalılar Viyananın tanınmış takımlarından olan Först Viyena dün birinci maçını Taksim stadyomunda İstanbul muhteliti ile yaptı. arasında Doğru ortaya gelerek Nazi selâmı ile halkı se - Viyanalı futbolcular — alkışlar merdivenlerden sahaya indiler, ılâmludıhr. Sonra uzun müddet bir kaleye çüt çe- y diler. Nihayet İstanbul muhteliti de kır- mızı beyaz yollu formalarile sahaya gel- diler. Oyun başladı. İlk dakikalarda muhtelit güzel anla - | şarak hâkimiyeti bir müddet için elde ti. Bu ağır basma nihayet 5 inci dakika- da meyvasını verdi. Necdeı çok güzel bir ortalayış yaptı. Rebil boş kalan kaleye |kafa ile İstanbulun gölünü attı. Muhtelitin güzel oyunu devam ediyor. Fakat ne Salim, ne de Cihad henüiz topa dokunmadılar. Nihayet ikisinin de oyu- na güzel hareketlerile dahil olduklarını görüyoruz. Viyanalılar yavaş, yavaş açıldılar. İs- sonra müavin hattı arasında top uzun müddet dolaştı ve lüzumlu, lüzumsuz bir çok paslaşmalar oldu. Nihayet muhacim- İler topu alabildiler. Necdetin ayağına geçen top dalma tehlike oluyor. Viyana kalesi şüt yağmuruna uğradı. Birbiri ar- kasına kornerler ve avutlarla savuştu - ruldu. 28 Inci dakikada soliç Parileyin olduk - ça uzaktan ve yerden çektiği şüte Cihad :plonjun yaptı. Fakat top altından kaleye 33 üncü dakika.. Necdetin gene fevka- lâde bir ortalayışı, gene Rebil kafa ile ya- kaladı, vurdu.. Avut, 87 nci dakika İstanbul aleyhine bir kor- ner.. Cihad kaleden çıktı. Hofman boş kaleye kafa ile ikinci golü attı ret solaçık, Yusuf sağ muavin, Mehmed Roşad sol muavin.. İlk daffkalarda Cihadın bir kurtanışile İstanbul kalesi bir tehlikeyi atlatl. Ar- kasından bir kırmızı beyaz hücumu., Fa- İkat Fikret ve Melih muhakkak bir gol İfırsatını kaçırdılar, 15 inci dakika. Çiz- gi üzerinde bir frikik.. Fikret çekti. Neti- ce yok.. Biraz daha uzaktan bir tane da- ba.. Gene Fikret çekti. Kaleci yerinden Çıktı. Avula giden topu Nocdet çizgi ke- narında yakaladı. Melihe gönderdi. Yazık ki o baş kaleyo golü atamadı. İki dakika sonra Necdetle Haşim arasında güzel bir anlaşma.. Haşim dalıyor. Sol müdafli Smos yetiştit. Sağdan körner. -Necdet çekti. Kaleci bu kere soldan kornere attı. Fikret çekti. Netice yok. İstanbul, beraberlik golünü atmak için ğ yor. Viyana sahasına yerleşti. 28 dakika.. Cihadın güzel bir kurları « şını görüyoruz. 43 üncü dakikada İstan- bul Viyana kaâlesini sardı. 'Top kurtul « du. Sağ açık kaptı, sürdü. Sol açığa ge - çirdi. O da Cihadı şaşırtarak üçünecü golü sol köşeden attı. Maç da İstanbulun 3-1 mağlübiyetile bitti. İstanbul. muhtelitinde en iyi oynıyan | Hüseyin, Kenan, Yaşar, Ahmed, Yusuf| Gazetemiz namına müsabakaları ( Fikretle Necdetti. İkisi de kabil olduğu | Aslan, Mersinli Ahmed, Mustafa, Meh -| etmek üzere Ömer Bosim Koşalay dâ İkinci devrede Rebil takımda yok.. Fik- | LrEŞ ı*ff e tâdiye 8 Först Viyena takımı şim çalıştılar. Melih fena id. Rebli iyi idi. Mehmed Reşad ne sağda, ne de solda pek o kadar parlak değildi. Muhterem, tanbul müdafaası bir müddet oynadıktan | ,, Reşad çok bozuktular Cihad durma - dan tehlikeli çıkışlar yaptı. Hareketle - rinde garib bir acemilik vardı. Fakat bu- na rağmen çok güzel kurtarışları da ol- du. Viyanalılara gelince pek © kadar mü- him bir takım değil... Hele o kaleci nasıl oldu da bir tek gölle kurtuldu. Şaşılacak şey-. Sol müdafii uzun boylu Smos, sağ açık Moltzer, merkez muavin Hofman ta- kımin en iyi oyuncuları idiler. Fişer de çalıştı. Mohu da Fikretin gölgesi gibi do- laştı. Şayed İstanbul takımı biraz daha iyi teşkil edilseydi veyahud Fikreti işlete - bilselerdi, ve Üç orta da Necdetin pasları- ni kullansa idi Viyana takımı muhakkak mağlüb olurdu. Först Viyena Havliçek - Kaler, Smov - Lovdon, Hofman, Mohu - Molt « zer, Hartman, Fişer, Pariley, Kardint| İstanbul muhteliti — Cihad - Salif Reşad - Mehmed Reşad, Muhterem (A7) kara), Fikret, Necdet, Niyazl (GI Melih, Haşim, Rebil. Hakem — Ahmed Âdem (Kasımpast)| Yan hakemleri — Tarık (Süleymani | ye) - Adnan Akın (İstanbulspor). CR. $ Viyanalılar Ankaraya gittiler Först Viyena takımı dün akşam sonra ekspresle Ankaraya hareket etti | ler, Buğün Şehir stadında Ankara müf| telitile bir maç yapacaklar, sonra hafti şehrimize gelerek Şişli - Pera ile bir "j yun oynıyacaklardır. Bugünkü maça iyi oyuncuları olan Avusturya milli t kımı sağ müdafil Rayner ve Geşvayö çıkaracaklardır. ( Spor haberlerimizin devamı 15 inci sayfada ) Güreşcilerimiz dün gittiler Dün hareket eden güreşçiler bir arada Güreşcilerimiz dün Daçya vapurile Es-|raberdir. Federasyon kâtibi umumlsi Ş tonyaya hareket ettiler. Kafilede küçük nasi Özdemir idareci olarak buhnn::, ai kadar muvaffak oldular. Niyazi ve Ha-|med, Saim vardır. Antrenör takımla besİni vapurla harekot etmiştir.