28 Nisan 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Nisan 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

j f | TeT SÖON POSTA A Ş HABERL Çiftlik köy cinayetinin içyüzü anlaşıldı, fai 'Katil, köyün en zengin adamı olan Hüseyindir. Cinayeti gören bir köylü tarafından ihbar edildi ve tevkif olundu Çatalcanın Karacaköy nahiyesine bağ- h Çiftlik köyü çobanı 45 yaşlarında Mu- Tadın köy civarındaki ormanlar arasında vücudü balta ile parçalanmış bir halde bulunduğunu ve cinayetin failinin aran- makta olduğunu yazmıştık. Bugün de hâ- disenin tafsilâtını veriyornz: Vak'a etrafında jandarma ve müddeciü- mumilik tarafından yapılan tahkikattan ilk defa hiç bir netice hâsıl olmamış, yal- Bız ölümünden birkaç gün evvel ayni köy balkından Ahmedle maktul Muradın kav- ga ettikleri nazarı dikkate alınarak Ah- med zannaltına alınmıştı. Bununla bera- ber Karacaköy jandarması boş durma - Miş, tinayetin hakiki failini bulmak için bütün köy halkını isticvaba başlamıştır. Nihayet ayni köyde oturan Rıza vak'ayı bizzat gördüğünü itiraf ederek aşağıdaki izahatı vermiş ve katilin Çiftlik köyünün €en zengin adamı olan Hüseyin ağa nami- le maruf bir şahis olduğunu ilâve etmiş-| tir. Rıza vak'ayı şöyle anlatmakladır: —| — Ben o gün hâdise mahallinden biraz mzakta kendi tarlamda çalışıyordum. Bir aralık köyün inekleri o civardaki Hüse - yin ağanın mer'asına girmişti. Çoban Mu- rad inekleri çayırdan çıkarmağa çalışır- ken 20-30 adım ileriden Hüseyin ağanın elinde bir balta ile çobana doğru ilerle- diğini gördüm. Hüseyin ağa çobanın ya- duna varır varmaz hiç bir şey söyleme - Poliste : Bir kız karpitle yaralandı Kadıköyünde Celâl Mubtar apartımanında oturan Hüseyin kımı Ferda, arkadaşları ile beraber Haydarpaşa çayırında oynarken tren yolunu tâmir eden ameleler tarafından bura- Kılmış bir mikdar karpit bulmuştur. Bu kar- pit parçalarını bir kutunun içine koyarak ay- namıya başlamış, fakat bir aralık karpitler Mteş almış, Kutu patlıyarak Ferda alnından yaralanmış, tedavi ullına alınmıştır. Bir otomobil bir tramvaya çarptı Şoför Baldin idaresindeki 3402 numaralı Kurtuluş - Beyamıd otobüsü Harbiyeden ge- gerken tramvay şirketinde müstahdem Da- vud oğlu Yusufa çarparak başından yarala- mış, şoför yakalanmıştır. Bir kız çocuğu mangala düşüp yandı. Şişllde, Bahçe sokak, 27 numarada oluran Kevserin 1 yaşındaki kızı Hidayet mangala düşerek vücudünün muhtelif yerlerinden yanmış, Şişli Çocuk hastanesinde tedavi al- fina alınmıştır. Konferans - Konser Kadıköy Halkevinden! Cuma saat 21 de lide bulundu den baltayı kaldırarak ilk defa sol ku- lağı arkasına, daha sonra da koluna va omuzlarına vurdu. Murad yere düşmüş çırpınıyordu. Onu kurtarmak için koş - tum. Fakat Hüseyin ağa bu sefer de bal- tasını kaldırarak benim üzerime gelmeğe başladı. Ve gördüklerimi kimseye söy - lersem günün birinde benl de öldürece- ğini söyledi. Ben korku ile geri geri ka- çarken Murad da çok ağır yaralarına rağ- men sürünerek kaçmak istiyordu. Bunu gören Hüseyin ağa tekrar onun arkasın- dan koştu ve bultayı tekrar vurmıya baş- ladı, artık kaç defa vurduğunu bilmiyo- rum. Önu âdeta bir et parçası gibi kıyı- yordu. Ben doğruca köye geldim ise de Hüseyin ağanın tehdidini yapmağa müuk- tedir bir adam olduğunu bildiğim — için bügüne kadar hâdiseyi söylemektenr kork- tum. Bu itiraf ve ihbar üzerine Hüseyinin evinde yapılan aramada kanlı balta sak- lanıldığı yerde bulunmuş, kendisi de müddelumumiliğe teslim olunmuş ve der hal tevkif edilmiştir. Beri tarafta bigü - nah olarak zannaltında bulunan Ahmed serbest bırakılmıştır. Hüse jJandarma- ya verdiği ifadede suçunu itiraf etmiş ve| Muradı öldürmek için ortada başka bir sebeb olmayıp yalnız arasıra inekleri, kendi çayırına salıvermesinden dolayı bu cinayeti yaptığını ilâve etmiştir. Müteferrik: Manda zebhiye resmi indiriliyor Mezbahada kesilen muhtelif kasablık hay- vanlardan evyelce cinsine göre hayvan büşi- | na mozbaha resmi alınırken, mart, bidayetin- denberi kilo başına yüz para alınmıya başlâ- nılmıştir. Fakat buü şekilde mandalar daha çok resim tahakkuk elliği, bunun ne- ticesi olarak da, mandaların şehir hududları haricine götürülerek oralarda keslidiği ve şehre kaçak olarak girdiği görülmüştür. Bu- nun önüne geçilinesi için, ayakta mandadan Kilo başina 50 para, mezbahada kesildikten sonra da 100 para alınması muvafık görül- mektedir. Bu yoldaki teklit umumi meclis büdce en- eümeninde tedkik edilmektedir. Encümenin hazırlıyacağı mazbata bugünlerde şehir mec- Hsinde müzakere edilecek, bu iş bir karara bağlanacaktır. için | Eminönü Halkevinde konferans Eminönü Halkevinden: Cuma günü saat (1730) da Evimizin Cağaloğlundaki merkez Evimiz salonunda Dr. Ziya Ökten (Mikrobla- rın hayatı) isimli bir konferans verecektir. Konferanstan sonra mandolin konseri. Her- kes gelebilir. Eylülde şehr salonunda Üniyersite Tıb Fakültesi Doçent- lerinden Dr. Şinasi tarafından (Istırab kar- şısında cerrah) mevsulu bir konferans veri- lscektir. Davetiye yoktur. Herkes gelebilir. seşasaasan in su ihtiyacı tamamen karşılanacak İngiltereye sipariş edilerek gelîrlilen makinenin yakında montajına başlanıyor. Hamamlara ucuz su veriliyor Şehir suyu abonelerinin günden güne arttığı ve eski abonelerin de gittikçe da- ha fazla su istihlâk ettikleri için, sular idaresi, Şişli ve Nişantaşı gibi bazı yük - &ek yerlerde her gün muayyen bir zama- na münhasır olmak üzere bir kaç saat su- yu kesmektedir. Mevcud tesisat ve makineler, bu gibi yerlere bilâinkita su verilmesine müsaid olmadığından şimdilik bu vaziyetin de- vamı zarur! görülmektedir. Ancak, İngiltereye büyük bir makine gipariş edilmiştir ki, bu tesisata aid par- çaların kısmı azamı gelmiştir. Yakında bu makinenin montajına başlanacak ve tın alınmıştır. Pek yakında kuyuların sondajına başlanacak ve önümüzdeki yaz bu semtte su sıkıntısı çekilmemesi temin edilecektir. Hamamcılara ucuz su verme meselesi 'Tasarrufları altındaki kırkçeşme sula- rı üzerindeki haklarından vüazgeçmeleri mukabilinde, belediye hamamcılara ter- kos suyunun metre mikâbını 15 kuruş ye- rine on kuruşa vermeğe razı olmaktadır. Ayrtıca, tarifede umum! tenzilât yapıldığı takdirde, hamamların sarf ve istihlâk e- decekleri terkos suyunun metre mikâbın- nihayet eylülden sonra, hiç bir semtte ve|da da yeniden üçte bir nisbetinde ten - hiç bir zaman su kesilmesi mevzuu bah-| zilât yapılması düşünülmektedir. Fakat solmuyacaktır. bir kışım Şehir meclisi âzaları bu nisbe- Bakırköyünün su ihtiyacı ve halkın ge-|tin üçte bir değil, yarı yarıya olmasını çen yıl çektiği sıkıntı gözönünde tutula- | istemektedirler. yak, Bakırköy semtine o civarda açıla -| Meşelenin şehir meclisinde görüşülme- €âk artezyen kuyularından ihtiyaca kâ-|st kararlaştırılmıştır. Umumi meclisin fi su verilmesinin bir an evvel temini| bugünkü veya yarınki toplantısında bu de takarrür etmiştir. Burada — artezyen mesele mevzuu bahsolacak ve bir karara kuyusu açılacak arazi sular idaresince sa- ' bağlanacaktır. Rumen bahriyesine mensub iki gemi geliyor Bunlar Haliçteki havuzları- mızda tamir edilecek Bugün Köstenceden. limanımıza — bir Rümen torpidosu ve bir mekteb gemisi gelecektir. Rumen gemileri yarın sabah Haliçteki havuzlara alınarak temizlene- ceklerdir. Gemiler limanınızdan bir kaç gün sonra ayrılacâklardır. Yeni Valide hanı beş katlı olacak İcarei müccceleli vakıflar tasfiye edil- mektedir. Tasfiye işleri on sene zarfında sona erecektir. Vakıflar idaresi bu gibi vakıflardan para toplamakta müşkülüta uğramakta, tahsildar ve diğer memurlar kullanmak yüzünden masrafa girmekte- dir. İcarci müecceleli vakıflar tasfiye e- dildikten sonra bu gibi müşkülât orta- dan kalkmış olacak, ve tahsildar kulla - mılmaktan sarfı nazar edtlecektir. Bu gibi vakıflardan yirmi senelik ica- re tutarı peşin olarak evkaf idaresi ta - rafından alınmakta ve yirmi sene! 1 vwermiş olanlar bir daha vakıflar idar ne para vermiyeceklerinden — vakıfları mülke tahvil edilmiş olmaktadır. Paylaşılamıyan çocuk davası İki kardeş bir çocuk yüzünden birbirlerine düşman ol- dular, iki mahkeme arasında mekik dokuyup duruyorlar Ayni çocuğun kendisine ald olduğunu id- dla ederek bu yüzden mahkemeye badar gi- den Emilya ve Plumi adındaki iki kıs kar- deşin duruşmaları dün üçüncü hukuk mah- kemesinde yapılmıştır. Aleksandr adındaki bu çocuk henüz 5 ya- gındadır. ve Yugoslavya tebaasından babası Civan! Galaya ve annesi Emilyanın yanın- dadır, Çocuk Büyük Ziba sokağında 33 ntıma- rada doğmuş; kaydı yapılmış ve bir yaşında iken Yugoslavyaya gilmiş ve bir müddet kal- diktan sonra buraya gelmiştir. Plumi evli değildir ve şimdiye kadar da ev- lenmemiştir, fakat iddiasını tevsik için de Haseki hastanesinde bir çocuk doğunduğuna dair bir küğıd ibraz etmektedir. Ayni zaman- da: — Çocuğun babası yoktu, bukacak halde değildim. Kardeşime verdim. Onlar da bana ayda on İki llra veriyorlardı. Şimdi artık ço- cuğumu geri istiyorum.. Jddıasını iİleri sür- mektedir. Diğer taraf ise; — Kü kardeşim bizden öc almak için büy- le yapıyor. Evvelce ona yardım ederdik, biz- den gene yüz lira para istedi, vermedik. O da bize: «Ben size bir iş açayım da görün» diye bisi mahkemelere kadar getirdi. Çocuğumuzu elimleden almak istiyor.. İddiasını serdet- mektedir. Bu yüzden birbirine düşman kesilmiş olan iki kardeşin adi!ye koridorlarında dolaşirken bile birbirlerini fırsat buldukca itip kakış- tırmaları husumetlerinin sönmez bir şekil aldığını göstermektedir. Duruşmaya başlandığı zaman latenllen gösyaların asliye ikinet cezadan gelmediği görülmüş ve getirildiği takdirde gene duruş- ma yapılacağı tebliğ edilmiştir. Bunu işiden | Plumi koşarak gidip dosyaları getirmiş ise de bu defa da bu dasyanın onlara ald olma- Alkoliktir. Onun tuttuğu defterlere itimadınmı yoktur.., demiş, Ağırceza relsi de: Ölenlerin vefat tarihlerinin tesbitinin bu işle ne alâkazı var.. sen ölmüş olan adam- ları sağ göstererek parayı verdim diyorsun. Diyerek iddie makamının mütaleasını sor- muştur. Makamı iddis suçu alâkadar eder defterlerin tedkiki yapıldığını ve bunların yeniden getirtilmesine lüzum olmadığını bil- dirmiştir. Okunan karardan anlaşıldığına göre suçlu Şevket muhtelif samatlarda hastaneye yulıp ölen hastaları taburcu edilmiş şeklinde göz- termişlir. Ve bunlar hakkında huruç vesikası yaparak para ve oşyalarını kendilerine tek- Hm edildiğini parmak irleri ve okunmiyan mühürlerle verilmiş gibi gösteren cedveller tanrzim öetmiştir. Bu ve buna benzer şekilde tahrifat yaparak 98282 Hrayı ihtilâs etmiş- tir. Ve bu hile ve desiseli hareketleri! mülte- addid defalar tekerrür etmiştir. Bu cihet ae- bebi şiddet addedilerek Şevketin cezasının altıda birinin zammile 5 sene 10 ay müddet- Je ağır hapse konulmasına ve ihtilâs ettiği 952,82 llrayı ödemesine ve bunun bir mislt de ağır para cezasına mahkümiyetine karar verilmiştir. Bir kalp para sürücü mahküm oldu Dün sarraf Marko Ile Şerafeddin adında bi- rinin kalp para sürmek suçundan Ağırceza: da duruşmaları yapılmıştır. Suçlu Şerafeddin allın suyuna batırılmı, Adi bir penezi anltın beşibirlik diye Kemal â- dında birine vermiştir. Ve yakalandığı zaman dse bunu sarraf Markodan aldığını iddla et- miştir. Suçlular hakkında verilen karara göre Şe- rTafeddinin hüreketi kalp para sürmek mahi- Vakıflar umum müdürlüğü akar ola -|dığı görülmüştür. Riyaset, davacıların yanlış | , A L ai n amiştir ve rehin vermek süre- cak bir çok inşaat meydana getirecektir. | (0SYa numarası söylemiş olduklarını anlıya- Bu işlerin başarılması içit mühim mik - darda paraya ihtiyaç vardır. İcarci mü -|lerek duruşğma 33 mayıs tarihine bırakılmış- rak yenlden istenen dosyayı sormuş ve ikin- €l cezaya derkenar yazılmasıma karar veri- ecceleli vakıflardan toplanılacak para bu |ter. gibi akarın inşası için harcanacaktır. Mahkemeden ayrılan Plumi: «— Bir ay sonra çocuğuma kavuşacağım, Yenipastahanenin karşısındaki vakıf - |görürsünüz zizi> diye yanındakilere teminat lara aid saha Üzerinde inşa edilecek yeni 'vermekte idi. vakıf Valide hanmın projeleri hazırlan - Çoban Mehdi 6 yıl hapse konacak mış, belediye fen heyetine - verilmiştir. Geçen sene temmuzun yedinel günü He- Yeni han beş katlı olacak, altında ön iki İkimpaşa çiftliği mer'asında hayvanlarını 0t- dükkân bulunacaklır. Bu sahadaki dük - |latan çoban Mehdi, Habib puşa çiflliği mer- kânların yıkılmasına mayıs ayının son haftasında başlanacaktır. Valide hanının temelinin on beş haziranda atılması muh- temeldir. Maarifte kam bürosu kuruluyor Avrupa memleketlerinde ilk mekteb - lerin yaz kampları hakkında büyük teş- kilât vücude getirilmiştir. Her sene bu teşkilâtın genişletilmesine devam olun - maktadır. Kamplarda ders te gösteril - mekte, böylece, tedris müddeti zarfında okutulan derslerden tasarruf edilmekte- dir. * İstanbul maarif müdürlüğü Avrupa - daki kampların teşkilât ve idarelerine aid kitab ve raporları getirtmiş, mütehassıs bir heyete tedkik ettirmiştir. Buyaz açılacak kamplarda bu rapor - lardan istifade edilecektir. İstanbulda bulunan ilk mekteb talebelerinden — bir kısmının her yaz kamplarda toplanabil - mesi için yüz elli bin liraya lüzum var - dır, Bu hususta bir fapor hazırlanmış « tır. Ayrıca Avrupadan getirilen eserler- den elde edilen neticelerden sonra Türki- yede de bu gibi teşkilâtın meydana gel - mesi için neler yapılabileceği tesbit edil- miş, Maarif Vekâletine gönderilmiştir. Maarif Vekâleti bu raporu gözden ge- çirmiş ve muvafık bulmuştur. Maarif Ve- kâletine bağlı bir kamp birliği ihdas e - dilecek, maarif müdürlüklerine bağlı kamp büroları kurulacaktır. Kamplar, sahildeki şehirlerde ekseri- yetle deniz kıyısında, diğer şehirlerde de © civarın en mutena yorinde olacaktır. Sekiz sene içinde kamp birliği tamamen teşekkül etmiş ve faaliyetini genişletmiş bulunacaktır, «FERAH» Sinemada 3 Büyük Fitm Birden Besine erişilmiyen dünyanın en büyük tenoru Binjaminö Gigli'nin bu sene çe- virdiği yeçüne Tilm: KALBİN SESİ Ayrıca; GECR ADAMLARI heyecanlı dram ve: KORKUSUZ SUYARİ Amerikan kovboy filmi Jasında otlattığı koyunları kendi —mer'asına geçiren çoban İbrahimi sopa ve tabanca ile öldürmüştü. Mehdi türkee bilmiyen 17 yaşında bir Ar- navud çocuğudur. Bu sebeble dün Ağırceza- da yapılan duruşmasında bir tercüman bu- dunmuş ve okunan karar da bu suretle tef- him edilmiştir. Mehdi evvelki celselerde İbrahimi namusu- na tecavür etmek istediği için evvelâ sopa Ne kafasına vurarak kaçtığını ve sonra ko- yunlarını toplamağa geldiği zaman da gene kendisine tecavüz ettiğinden tabanca İle öl- dürdüğünü lddla etmişti. Fakat şahidlerin ifadesi bunu teyid etme- miştir. Ayni zamanda cesedin üzerinde bu- dunan maktule gid bıçak da kininin içinde bulunmuştur. ve katil ne hazırlık tahkika- tındaki ifadesinde ve ne de sorgu hâkimli- Binde böyle bir iddlada bulunmamıştır. Bu elhetler varld görülemediğinden katilin 18 se- ne hapsine; ve yalnız ikamet tezkeresindeki kayda göre suçu işlediği zaman 18 yaşını ik- mal etmediği anlaşıldığından &€ sene müd- detle ağır hapis cezasına mahkümiyetine ve bu kadar müddet âmme hiszmetinden mahru- miyetine karar verilmiştir. Eski bir dava yeniden karara bağlandı Cerrahpaşa — hastanesi debboy memurü Şevket hastanede ölen hastaları taburcu e- dümiş gibi göstererek bunlara ald para ve zikiymet eşyayı ihtilâs etmiş ve bu yüzden evvelce mahküm olmuştu. Dün Ağırcezada temyizen yapılan duruş- masında maznun Şevket: — Verdiğim istida hakkında bir karar ve- rilmedi. Tahrifatın tesbiti için hastane teş- his defterlerini istiyorum. Corrahpaşa hasta- nesinde karantlse defterlerini tutan adam İPEK sinemasında 1-MEŞ 2-DiŞiİi Bugün Matinelerden itibaren 'UM GEMİi Tamamile tabil renkli ışkTheymın ve macera filmi, 'Türkçe sözlü büyük aşk ve macera filmi. 1MAYIS —- Bahar Bayramında TÜRK MAARİE CEMİYETİ Rozetlerini takınız tile dolandırdığı sabit olmuştur. Bü sebeb- den kendisinin 3 ay hapsine ve elli İlra ağır para cezazına Mmahküm olması lâzım iken sabıkası olmaması yüzünden bu ceza bir ay on beş güne indirilmiştir. Sarraf Marka isr beraat etimiştir. Silivri dispanserinin Temeli atıldı Silivride, Londra asfalt yolu üzerin - deki altı yataklı dispanserin temel atmı merasimi dün yapılmıştır. Merasimde İstanbul vali ve belodiye reisi Muhiddin Ustündağla belediye reisi muavini Rauf, İstanbul kültür direktörü Tevfik, umu- mi mecliş daimi encümen âzasından Se- lâmi İzzet Sedes ve Silivri mümessilleri bulunmuşlardır. Temele ilk taşı vali Mu- hiddin Üstündağ koymuş, bu dispanserin ehemmiyeti hakkında bir kaç söz söyle « miştir. Vali, temel atma moerasiminden sonra, kazaya sid bazı işleri tedkik ve teftiş etmiş, Silivride yapılan ilk mektebin ö- münde yapılacak park, Atatürk heykeli we mektebin cephesine asılacak Atatür- kün gençliğe hitabesini havi levhanır yeri hakkında bazı direkti'ler vermiştir. Münir Nureddin KONSERİ Kıymelii san'atkâr Münir Nured- din tarafından mayısın üçüncü salı akşamı Fransız Üyatrosunda bir kon- ger verilecektir. Konser Üç kısımdır. Birinci kasım eskilere, ikinci kisım ye- mil üçüncüsü de dagi eserlere ve Halk türkülerine ayrılmıştır. Fahire Rrsan, Refik Ersan, Reşad Erer, sülü- haddin Pınar ve piyanist Şefiğin işti- rak edecekleri bu könser, muhakkak ki, mevsimin bir musikl hâdisesidir. Münir Nureddin, bu konserinde itina Yde hazırladığı: « FERYAD » Adlı büyük şalr Hâmidin bir güfte- gini terennüm edecektir. 2 film birden ARZAN