30 Nisan 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

30 Nisan 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

TELGRAF-HABERLERİ Ucuzluk için tedbirler Toptan ve perakende satış fiatlarındaki farklar daha ziyade azaltılacak Dahiliye Vekâleti önümüzdeki günlerde bütün vilâyetlere esaslı ve geniş talimat verecek Ankara 29 (Ht ğünün temini yolu usf) — Dahiliye Vekâleti yaşayış ucuzlu-! nda yeni tedbirler almak kararındadır. | bulunmaktadır. belediyelerimizin tedbirler almaları tasavvurlar arasında Bu Sabahki Gazetelerde Gördüğümüz Fikirlgj Kurun — Asım Us Atina tezahüratı baş - lUklı yazısında Başvekilimize Atinada yapı- lan tezahüratı kaydederek llk muahede im- zalandığı zaman veki Başbakan general met İnönüne Venizelosun bu dostluğun ge- lip geçici bir dostluk olmadığına dalr söyle- diği sözleri yazmakta ve: 'Türk-Yunan dostluğu bugün artık ci- han tarihinde en güzel yakınlık ve komşu- luk misalerinden birlai teşkil etmek gibi bir kiymet ve mahiyet almakla iftihar edecek bir hale gelmiştir. Gemektedir. aa Cumhuriyet — Yunus Nüdi general Mo- taksas idaresinde Yunanistan serlevhalı ma- kalesinde ezcümle diyor ki: — General Metsksas komşa devlet Yuna- nistana aklını ve aklı telmini muhafaza et- tiren bir meliktüasıyane oldu, işe kıymet ver- di işelyi elinden tuttu, memlekette haklı ve Xiyatetr DT KER AM MRL KDA LN | € Londra müzakereleri | Yazan: Selim Ragıp Emeç İıînn daîet üzerine İngilte« n reye giden Fransız başvekili | ye nazırı İngiliz meslekdaşlaril umumi vaziyeti gözden geçirdiler, lin - Roma mihverinin bir icabı olarak hâsıl olan değişiklikleri ve bu me!: <et leri alâkadar eden meseleleri gözden ge- çirdiler. Ajans haberlerinin kısaca, müzakereler münasebetile tarafeyn sında-tam bir görüş birliği bulunduğunu haber vermeleri, Londra görüşmelerini n lek ahenkli bir hava içinde cereyan ettiğini | büyük bir prestiş kazandı. Milletler arası ü- gösteriyor. Fakat cuma günü de yi Jerimizden ekmek, et ve sebzelerin îup'.an! Bayar hükümetinin programında yer al | |lemi için de kadız ve itibarı hergün daha 2i- ları arasındaki farkların azaltılması, pa -| ğunun temini için alınacak bu tedbirler h hayat ucuzlu- miz için b lülması, seyyar satıcıları ve diğer satıcı-| bir ehemmiyeti haiz bulunacaktır. Jarı mürak, luğunda mücssir rinin bir düzene konulması, mesken, gi- için | bütün vilâyotlere gen Dahiliye Vekâleti olan maddeler bu işler hakkında önümüzdeki günlerde ve osaslı talimat ver: r Japon tayyare leri Çinin yeni merkezini bombardıman ettiler 1000 kişi öldü, Çinliler Japonların 20 tayya- resini lalırip Ltğilılerlnl lddia ediyorlar Londra 29 (Hususi) — Adedi elliden fazla tahmin edilen Japı gün Çinin yeni merkezi olan Hankau'yu şiddetle bombardıman etmişlerdir. - Çin membalarına Japon imparatoru - nun yıldönümü münasebetile yapılacağı tahmin edilen bu bombardımana karşı ev- velce tedbir alkmış olan Çin makamları, Japon tayyarelerini takib etmek üzere derhal 50 avcı tayyaresi çıkarmışlardır. Romada Hitlerin tayyaresi bu - | Çin tayyareleri, kendildrine terettüb eden vazifeyi muvaffakiyetle bışar:ımk,’ Japonların 12 bombardıman . ve 8 avcı tayyaresini tahrib etmişlerdir. Çinlilerin zayiatı üç tayyare olmuştur. * Japon tayyarelerinin ilk hücumuna maruz kalan Hankaunun civar mahallele- rinde, 1000 kişinin öldüğü bildirilmkete - dir. Yaralıların sayısı da pek fazladır. önünde yapılacak geçid resminin provası yapıldı Hitler ve Mussolini birer makale yazarak Roma - Berlin mihveri arasındaki bağlılığı tebarüz ettirdiler Roma 29 (A.A.) — Mussolini bugün Za fer caddesinde, B. Hitlerin şerefine ya - pılacak geçid resmine iştirak edecek as - kert kıt'aları teftiş etmiş ve geçid prova- Bında hazır bu imuştur, Dört saat güren bu prova, 30 bin as - ker, 2500 at, 600 otomobil, 320 tırtıllı trak- tör, 400 zar! obil, 400 top ve 200 havan topu işi Mussolini bugün bu münasebetle ilk Gefa olarak impı orluk.birinci mare - Şali üniformas giymiştir. Roma 29 (AA.) — Nasyonal sosyalist teşkilâtinin İtalya şuhesi, Hitlerin Ro - Mayı ziyareti münasebetile hususi bir nüs ha neşretmiştir. Bu nüshada Hitler ve Müussolininin de birer makalesi vardır. Atina - Selânik - İstanbul hava battı Atina 29 (Hususi) — Yunanistan hava nakliyatı ku yası hava hat - larını temdide karar vermiştir. İlk ola- Tak Atina - Selânik hattı İstanbula ka- dar uzatılacakltır. Bu seferlere bu yaz başlanacaktır. Milletler Cemiyeti umumi kâtibi istifa mı ediyor ? Londra 29 (A.A.) — Niyüs Kronikl ga- Zetesi, Milletler Cemiyeti umumi kâtibi Avenol'un yakında istifa edeceğini bil - Girmektedir. Mumaileyh Fransa hükümeti tarafın- Yüksek bir diplomatik memuriyete tayin edilecektir, Â Londradaki'resmi Fransız mahfelleri bu h“lılutı ademi malümat beyan etmekte- ler. Amerikada yeni bir fırka Madison <«Viskösen» 29 ÇAY l Yündan Rober Lafolet'in kardeşi vali Fi- lip Lafolet, kendisinin 1640 da yapılacak İntihabata iştirak edebilmesi maksadile Yeni bir fırka teşkil etmiştir. Yeni fırka «Amerika milli terakkiper- Ver fırkast» adını alacaktır. BRL » Hitler diyor ki: Nasyonal sosyalist ve faşistlikle mümasil bir enerji kazanan ve derin bir dostlukla birbirlerine Bağlı bu- lunan Alman ve İtalyan makamları Av - rupa kültürünü ve sulhu himaye husu - sunda müşterek azimlerini gösteriyorlar. Mussolini de şöyle yazıyor: Roma - Berlin mihveri, siyast zaruzetlerin geçi - €i kaymetlerine bağlı bir diplomatik an- laşmadan büsbütün başka bir şeydir. Bu mihver, son âsrın ve bilhas umümi harb sonu devresinin gösterdiği inkişafın her iki millet ruhunda kök gsalan derin duygunun bir Hfadesidir. Bu mihver, her iki milletin garba veya şarka karşı kon- di medeniyetlerini müdafaa ve takviye etmek azmine istinad eylemektedir. Yumurta büyüklünde dolu düştü Ankara 29 (Hususi) — Bugün Kay- seri merkez kazasına bağlı Himmetde- de nahiyesine, on dakika devam eden yumurta büyüklüğünde dolu yağmış - tır, Resmi ve hususi binaların cam ve kiremidleri kırılmıştır. | Sigorta şirketlerinin teftiş ve mürakabesi Ankara 29 (Hususi) — Adliye En- v rta şirketlerinin teftiş ve hakkındaki kanunun bazı maddelerinin değiştirilmesine — ve bu kanuna bazı hükümler ilâvesine — dair olan lâyihayı müzakereye — başlamış - tır. Henderson'un Çekoslovak- yadaki temasları Prağ 29 (A.A.) — İngiliz parlâmento- su erkânından Henderson, Çekoslovakya reisicumhuru ile hariciye nazırı tarafın- dan kabul edildikten sonra Karlsbada gitmiş ve orada Alman partisi reisi Hen- layn ile görüşmüştür Hataydâ V Fesadcılar | Faaliyete geçti “Adana 29 (Hususi) — Hatayda seçim faaliyeti devam etmektedir. Bu arada fe- sadcılar da böş durmamakta, Suriye ve Lübnandan para ile kandırdıkları — bazı adamları getirlterek nüfusa kaydettir « ropagandaları üzerine kontrol ko- unun nazarı dikkati celbedilmiş « fir. Delege Garonun yakında Ankarayı zi - yaret edeceği söyleniyor. Bulgar Nazi partisi kapatıldı Sofya 29 (Hususi) — Gayri kanun! faaliyette bulunduğu anlaşılan — Bulgar Nazi partisi, hükümet tarafından dağı - tılmıştır. Parti şefleri hakkında tahkikata baş » landığı ve bunlardan bazılarının - tevkif edilecekleri anlaşılmaktadır. Çekirge civarında bir çöküntü oldu Bursa 20 (Telefonla) — Çekirgenin üç kilometre kadar batısında Çatalderesi ci- varında Süleymana aid tarlada son yağ- murlardan sonra bir çöküntü olmuş, ara- zinin meyli istikametine bir mikdar kay- mıaştır. Kayıntının durduğu yerde 30 'san- im kadar bir kayıntı husule gel tr. Çöküntünün derinliği bir metreye yakın- dır. Uzunluğu 60 metre kadar vardır. 'Tarlanın muhtelif yezlerinde çatlak - lar da husule gelmiştir. Barselonda birçok Sübaylar Kurşuna dizilmişler Biülbao 29 (A.A.) — Barselonadan ge - len haberlere göre albay Garcla ve diğer bir çok sübay firara leşebbüs cürmün - den dolayı kurşuna dizilmişlerdir. Ali - kantevde de 7 kişi casusluktan idam o - lunmuştur, Alman diplomatları üniforma giyecekler Berlin 29 (A.A.) — Resmen bildirildi- ğine göre, Alman diplomatları bundan böyle, tesbit edilmiş olan üniforma gi - yeceklerdir. Bu üniforma ilk defa olarak Hitlerin İtalyayı ziyareti münascbetile kullamlacaktır. Derince fabrikasının . . el yeni direktörü Ankara 29 (Ht — Nafia Vekâ. leti neşriyat müdürü Ferid Erten De - rince fabrikası direktör! dilmiştir. Kazanç vergisi' Ankara 29 — ( Hususi ) Dş - hiliye — Encümeni — küçük — sân'atlar kanunu asının müzakeresine de - vam etmiş, İktisad Encümeni -de ka - zanç vergisi kanununun değiştirilme - sine dair projeyi tedkike başlamıştır. yade yükselen mümtaz bir şahsiyet oldu. aran 'Tan — Ahmed Emin Yalman baro: İlyilik istidadı serlevhalı. mak: 501 yakınlaşmasından bahsede - ömetrenin gidiş Istidadı herhalde iyiye doğrudur. Biz kendi hesabimıza barış istikametindeki her istidadı sevinçle karşi- larız. Başkalarının ihtilâfı sayesinde gün ge- girmeğe uğraşan milletler zayıf ve kazarsız milletlerdir. Türk milleti, menfaatini dünya- nin ahenk vo İstikrarında arıyan, her türlü maceralardan uzak duran sağlam bünyeli ve açık görüşlü bir millettir. Sabiha Gökçen, yapacağı uçuşlara hazırlanıyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Dünkü uçuşlardan dönen Sabiha | Güki kendisile görüşen bir muhar - tirli n suallerine şu cevabları ver - miştir; «— İstanbuldaki uçuşlarınız ne ka- dar devam edecek? «— Uçuşlarımın biteceği günü he - nüz kararlaştırmadım. Bir hafta ka - dar devülim edeceğini zannediyorum. U çuşlarımı müteakib Ankaraya dönece - ğim.» «— Türkkuşu ile dost Balkan dev- letlerinin hükümet merkezlerine yapa- cağınız seyahat ne zaman başlıyacak- |tır?> «— Haziran başında bir tayyare ile | şehirlerine gideceğim, Bugünden ren başlamış olan uçuşlarım bu seyaha- te hazırlık mahiyetindedir.. Ben Balkanlardan döndükten sanra 'Türkkuşu filosunun Balkan — seyahati başlıyacaktır,» | e— Bu seneki seyahat programınız- da nereleri vardır. «— Balkan türnesine çıkmadan ev - vel Mayıs ayı içinde Anadolu şehirle - rinden gitmediklerime gideceğim. Bu seyahatlerin başında Karadeniz turnem ! gelmektedir. | Anadoludaki uçuşlarım — bittikten sonra Ankaraya dönecek ve oradan da Balkanlara gideceğim.» «— Türkkuşunun bu seneye mah -| sus olan propaganda uçuşları için ha - zırlıklar başlamıştır. Yakımnda uçuşlar başlıyacaktır. Türkkuşu filasunun Bal- kanlara gitmeden evvel memleket da- hilinde yapacakları uçuşlar tecrübe ma hiyetinde olacaktır.> Sabiha Gökçen bugün Eskişehire gidip gelecektir. Şehrimizde yapılan ilk tayyare Beşiktaşda Nuri Demirağ tayyare 3- tölyesinde inşa edilmekte olan A.L 2[ Salâhadin modeli tayyarenin inşası ta- mamlanmıştır. Tayyarenin uçuş tecı beleri bugün yapılacaktır. Pilot mü -| hendiz Salâhaddin tarafından yapılan | İbu tayyarenlin malzemesi ve işcisi yer-| HNdir. Yalnız motör aksamı haricden ge- tayyare ,ile |terenin isteği, İtalya İle olduğu kadar / tirilmiştir. Tayyare, Türkkuşuna sa - tılmıştır. ALL. 2, 150 beygir kuvve - tinde sekiz silindirli ve dört saat on beş dakika havada kalabilecek kabiliyette- dir. Bu tayyarenin -ikincisi bir hafta sonra tamamlanacak mekteb tayyaresi olarak kullanacak - tır. İki kişi taşıyan tayyare akrobasiye mü: di Anjel hastanede öldü Dün akşam Şişlide Çimen sokağında Robi isminde bir adam tarafından yaralananrak hastaneye kaldırılan Anfel isimli kadın has- tanede ölmüştür. Buna aid yazı dördüncü sayfamızdadır. vi ve Türkkuşuna | bir şeyin peşindedir ve herkesin mer: üne tayın e- | yerilecektir. Türkkuşu bu tayyareleri | beklediği de bu husustaki tafsilâttır. Yok- edeceği bildirilen görüşmelerin kat't süs rette nihayet bulmasından evvel ortay « |atılan bu haberler gösteriyor ki, İngiliz Fransız hükümetlerinin henüz görüşme leri gon bulmuş değildir. Bu sebeble, dra ile Paris arasında mutlak bir göl mutabakatı bulunduğunun vaktinden eve vel ilân edilmesi de, bir parça sizdir. Maamafih Berlin - Rama mih' rine karşı ayrı, ayrı durumlardan terek surette alâkadar bulunan bu büyük devletin yapmak ister leri şey, her şeyden evvel Roma ile lin tesanüdünün dün ve bugünkü faalik yetini mümkün 'olduğu kadar teskin € mektir, Daha doğrusu, eğer bir çare bi dunabilirse, bu mihveri işlemez bir hale getürmektir. Malüm olduğu üzere İtalya ile yanın ötedenberi müdafaa ettikleri İngiltere ve Fransa ile aralarında cud muallâk işleri hal ve tesviye ve dört devlet arasında bir misak yı rak bütün dünya işlerinde bu misak a sına göre hareket etmeyi temin eylem tir. Harbden evvelki kuvvet mut ve düveli muazzama sisteminin ihyası des mek olan bu formülü İngiltere ile Fran sa şimdiye kadar şiddetle reddetliler, Bunun başlıca sebebi, bu devletlerin, & niyet bahsinde kolektif esası kabul et miş olmaları ve siyasetlerini Cemij Akvam çerçevesi içinde yürülmek ta hüdünü yapmış bulunmalarıdır. Bu yet karşısında suya düşmüş görünen fikir muhtelif hâdiseler karş İtalya ile Almanyanın hep dörtlü hare- ket hedefini gütmeleri yüzünden, hük- men — değilse bile, — fillen — tahakkı etmek — istidadını gösteriyordu. Berlin ile Romanın bu manevralarında nö de« rece muvaffak olabildiklerini ve olal ceklerini son Londra müzaketeleri b Rösterecektir. İngiliz - Fransız nazırlarının henüz ferrüatı meçhul kalan görüşmelerine lince; dün olduğu gibi bugün de, İngille renin, şarisız ve peşin bir ittifak yapab leceği ümid olunamaz. İngiltere, bu sustaki hattı hareketini defatla tasrih et miş ve Belçika ile Fransanın hududları sebebsiz yere tecavüze uğradığı takdir- dedir ki bu devletlere otoamatik sure' yardım edeceğini ilân etmiştir. Bunun haricinde her hâdiseyi müstakillen kik ve hattı hareketini bu tedkikin hâdiselerin icablarına göre uyduracağını ilân etmiştir. Şu hale göre, Lond mevzuu bahsolduğu bildirilen azkeri fak müzakereleri, olsa olsa, böyle sebebsiz tecavüz halinde iki taraf e harbiyelerinin teşriki mesai plân berveçhipeşin tesbit ve gözden g matuf ihtiyati bir tedbir olabilir. ŞAG ERGEELEĞREYL İ manyar ile de Fransanın arasını bulmi ve bunu yaparken umum! ahengi mıyacak yollardan hareket eti Yoksa Berlinle Romaya karşı b harbetmek istemiş olsaydı, Londra, isteğini çoktan tahakkuk ettirebilir. ve Mmuharebe, bugün bir emri vaki ha gelmiş bulunurdu. Demek ki vaziyet, işae olunan şekilde değildir ve bütün me- sele, bu devletler arasında esaslı suretli kurulması istenen ahenge varmak İçin takib edilecek yollardır. Londra - böyl Kai sa Londra fle Paris ayni fikirde olsa dı, Fransız nazırlarının Londraya git lerine lüzum kalmazdı. ğ - Selim Ragıp Emeç Kont Ciano döndü Tiran 29 (ALA.) — Kont Ciano, Draç - dan Giovani Della Dandenere kruvazö DA X CAYAŞTAN TTTT TTE DAT A N SEMGİTİEE ZUNT he