4 Mayıs 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

4 Mayıs 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

SON POSTA Sayfa 8 — ÇU LA B L Nİ / Çubukta 50 bin (a Çubuk Çubuk, Ankaraya 40 kilemetre uzaklık- ta yeşil bir ova müntehasında güzel bir kasabadır. Çubuk barajına kadar asfalt Ve barajdan Çubuk kasabasına kadar Mmuntazam yol yapılmıştır. - Ankaraya yakınlığı ve imara fevkalâ- de kabiliyeti bulunan Çubuk kasabası, garbdan akan ve baraj gibi muazzam bir eser vücude getiren Çubuk çayından ci- Var köylerile beraber çok istifade etmek- tedir. Kasabanın müstakbel harita ve plânı Nafia Vekâletince tasdik edilmişlir. Bu Pplâna göre yeniden inşa odilecek hükü - Met konağı için vilâyetten elli bin lira tahaisat verilmiş ve ayrıca belediye için liraya yeni bir — hükümet konağı _'3""""',”4 Barafğı modern bir bina yapılması kararlaştı - lnıııııır. Hazirandan itibaren caddelerin geniş- letme işine de başlanacaktır. Belediye yeni bir fidanlık tesis etmiş ve yeni ya- pelan beton köprünün yanında bir bahçe meydana getirerek buraya binlerce çam, akasya vesair ağaçlar diktirmiştir. Son bir ay içinde Çubuk kasabası içinde ve An- kara şosesi etrafımdaki köylerde binler- ce ağaç dikilmiştir. Çubuk kasabası bayındırlık ziraat ve teşcir faaliyetlerile günden güne değeri- ni arttırmaktadır. Kasabanın imarı yo - Tunda kaymakam Nebil Özoğuz ve bele- diye reisi Hamdi Gedik, büyük bir gay- İzetle çalışmaktadırlar. Ağrı hapishanesinden Karabükte belediye Kaçanlar gahalandılar| Teşkilâtı hurulacak Ağrı (Hususi) — 1482 yılmda şekavet Yüzünden merkez hapishancsinde mev- kuf bulunan Amat köylü Ali gece yarısı arkadaşları ile beraber hapishaneyi de- lip kaçmıştır. Şakiler firarları esnasın- da hapishaneye mensub jandarmalarla Müsademe yapmışlar, vurulan bir jan- darmanın da tüfeğini alarak ortalıktan kaybolmuşlardır. İlk takibde Alinin dört Arkadaşı yakalanmış, fakat Ali bir türlü yakalanamamiştır. Bunun üzerine Jandarma başçavuşu Tevfik bir müfreze İle Alinin evinde araştırma yapmıştır. Ev aranırken jandarmalardan birinin Ayağı bir çukura batmıştır. Çukur açık- Muş ve bir mahzen meydana çıkmıştır. Bekçi mahzene indirilmiş, bu sırada bek- Çinin sesi duyulmuştür: *— Ali burada!» Bekçinin mahzenden fırlaması üzerine jandarmalar mahzene leş açmışlar ve Ali kurtulmak imkânı kalmadığını #nlayınca silâhı ile teslim Olmuştur. Bigadiçte hayır kurumları faaliyeti Bigadiç (Hususi) — Nahiye müdürü İbrahim Aran Kızılay ve Çocuk Esirge - Me kurumları ile gençlik teşekküllerine büyük bir ehemmiyet vermektedir. Yeni İntihabda Çocuk Esirgeme kurumu baş - lığına öğretmen Hıfzı Öner, âzalıklara etmen İsmall Akyaz ile Mes'ud Çöm- lek, Kızılay kurumu başkanlığına öğret- Men Yavuz Gürbüz, âzalıklara da Os - Tman Turfal ve Hasan Gülümser ile Nuri Dereli intihab edilmişlerdir. Bu iki kurumun idare heyetleri birle- #erek 25 nisan 938 de bir pehlivan güreşi fertib etmişlerdir. Halk - biletleri daha iden memnuniyetle almaktadır. Gü- Teşe memleketimizin namh pehlivanları- Bin iştiraki temin edilmiştir. ZafranBolu (Husus!) — Karabükte in- şaat günden güne ilerlemektedir. Müs -|X takbel şebrin kurulacağı sahaya evler, dükkânlar yapılmaktadır. Daha şimdi - den bina ve dükkân adedi üç yüze yak- Laşmıştır. Hususf inşaatın plânlaştırılma- sı için teşebbüsler yapılması kararlaştı - rılmıştır. Karabükte belediye — teşkilâtı kurulması da kararlaştırılmış bulunmak- tadır. Boluda sağlık kursları açıldı Bolu (Hususi) — Burada sağlık kursu açılmaş, bizzat vali kursun açılışında bu işin ehemmiyetini anlatmıştır. Kursta sıhhat müdürü doktor Kemal, memleket hastanesi operatörü Taki, bakteriyolağ A- rif tarafından ders verilmekliedir. Mardinde ço Mardin — (Hususi) Mit Hâkimiyet ve çocuk bayramı şehrimizde — emsalsiz bir tezahüratla kut « luland. — Geceleyin yeni Halkevi bina « sında Gezi okulu ta- rafından çok güzel p rildi, O gün şehrimiz. de bulunan birinci u. mumi müfettiş Bay Abidin Özmenin hu- zurlarile yapılan bu baloyu, halkım arzu ve isteği üzerine bü- yükler balosu takik etti. Bu balo, yeni | Halkevi — binasında * Çanakkalede bir kamyon kazası 42 yolcudan sekizi ağır, yedisi hafif surette yaralandı Hatayda yeniden iki vak'a (Buştarafı ! mci sayfada) caktı. Hataydan gelen haberlere güre, orada Arablar arasında bir hayli ihtilâf- İar zuhur etmiş görünüyor. Ütedenberi Arab olarak geçinen veyahud Arablarla elbirliği yapmış görünen bir takım Ha- taybılar, asıllarına rücu etmektedirler. Kayıdlar başlarken bunlardan — mülüm Çanakkale 3 (Hususi) — Çanakkale|bir kısmın kendilerini Türk olarak kay- yolunun Erenköy virajında bir kamyon'| dettirdikleri anlaşılıyor. Şam. müfritleri- kazağı olmuş, 8 kişi ağır, T kişi de hafif surette yarlanmıştır. Kazaya uğrıyan kamyon 28 kişiliktir, Çıplakköylü şaför Halil tarafından idare ne nazaran, malüm ya, herkes Arabhlır. Hattâ: hiç arabea bilmiyen Türkler bile. DAncak, hiç türkçe bilmiyen — Arabların pdahi kerdilerini Türk yazdırmaya toşeb- edilerek Çanakkaleye gelmekte iken E-| büs ettiklerine dair gelen haberler Şa- renköyde kazaya uğramış ve iki taklak atmak suretile kapaklanmıştır. Bu esna- laşılmıştır. Kazanın sebebi şaförün ace- miliği ve virajı dönerken telâş ve şaş- kınlık göstermiş olmasıdır. Kazazedeler, Ezineye gitmek üzere vak'a mahallinden geçen hükümet doktoru Fahri Özkan ta- rafından derhal tedavi altına alınmış, bir kasmı da hastaneye nakledilmişlerdir. Kaza etrafında tahkikala başlanılmıştır. Bigada çömlekciler şehir haricine çıkarıldılar Biga (Hususi) — Şimdiye kadar ma - halle aralarında çalışan göçmenleri çü- müurdan yaptıkları testi, küp, künk, çöm- lek, çanak vesaire gibi toprak mamulâ - tını evlerinde yakılan fırınlarda pişir - mekte idiler. Belediye, şehir içinde bu şe- kilde fırım yakmakta yangın tehlikesi mevcud olduğunu düşünerek Bu imalât» hanleri şehir haricine çıkartmıştır. Hamzallıda hayvan - hastalığı Nazilli (Hususi) — Hamzallı köyünde bir yıldanberi muhtelif hayvan hatalık- ları olmuştur. İki aydanberi hayvan sıt- ması denilen bir hastalık öküz, inek. ve mandalara müsallat olmuş, birkaç aydır adar manda, öküz, buzağı ölmüşe € hükümet baytarlığına yatırı- tür lan para ile bir nevi ilâç getirtilerek köy- | de hayvanlaza şırınga edilmiş ise de has- man: müfritler muhitini hayli heyecana ,veriyor. Bunların. arasında şimdider if- da da kamyonda 42 yolcu bulunduğu an- tiraklar başladığı ve bilhassa seçilerek mebuslar için. çekişmekte oldukları an- la or. Bundan dolayıdır ki El Kales gazelesi, yazdığı bir makalede <Evvelâ Ancablıkta ittihad ediniz ki mebus seç- mekte ihtilâfa düşmeğe mahal ve imkân kalsın!» diye derin bir bedbinlik gösteri- yor. Hakikatte bu bedbinlik umumidir. Hatay Arablarının büyük bir bozgun- culuk havası içinde bulundukları muhak- kaktır. Bunun ne dereceye kadar ileri gi- deceği ve ne gibi neticeler verecği henüz belli olamazsa da Şamın müftitler muhi- ti çok Bedbindir. Bunlara göre Frarsa, Türkiyenin dostluğunu kazanmak için .Hatayda Arablığı «kurban vermeğe» bile razı olmuştur. Hattâ Bay Garonun Am- karaya gidişi, orada cereyan eden müza- kerelere iştirak edişi de bu bedbinliği ar- |tıran. âmillerden. biridir. Rüvayet edildi. |ğinte göre Bay Garo Ankaraya kendisi- nin Türkiyeye karşı dostluk hislerini göstermeğe gitmiştir; hattâ, orada Tür- kiyenin bu meselede memnun edilmesi “için neler yapılmak lâzım geldiğini amla- İmak vazifesile gönderilmiş “olduğunu ,söyliyenler de. vardır.. Bu rivayetlerin ne deveceye kadar doğru veya yanlış o'abi- leceğini buradan kontrol etmeğe imhân yoktur. Fakat, müfritler arasındaki bu be vayetler umumildir. * Yeni El Cerire hâdisesi de yavaş yavaş talık tamamen zail olmamıştır. Şimdi de | ynutulup gideceğe benziyor. Şam hükü- inekler yavurlarım düşürmektedirler. İki hafta içinde gebe manda ve inekler. den idrarı kanlanıp gözleri sararan on m; beş kadarı yavrularını düşürmüşlerdir. İzmirde modelcilik kursu bitti İzmir, (Hususi) — Yüz ilk okul öğret meninin devam ettiği tayyare modelcili> ği kursu bugün neticelenmiş ve talebe- Jerin meydana getirdikleri modeller tec> rübe edilmiştir. Tecrübelerde tam bir muvaffakiyet elde edildiği anlaşılmıştır. verilen ilk balodur. Resimde bayrama tş tirak eden Mardin merkez okulu talebo- lerinden bir grup görülmektedir. Pazar Ola Hasan Bey Diyor klı —“ Hasan Bey çok sevindim *« Çocüuklara — büyüklerin »»« Hattâ büyüklere de ter- Hasan Bey — Peki ama ba- Brusu bu işe... 5 gördüğü filmler gösterilmi- — biyevi olmıyan filmlerin gös- yecekmiş ıılıpmeiıl istiyenler var, — miye çalışırlar? meti, ne eski mücrimleri muhakeme edip ndırabilecek, ne de yeni hâdisenin diblerini yakalıyacak kuvveti haiz görünmüyor. Şu günlerde böyle bir hâ- disenin zuhuru da Hatay meselesine kar- ş$ı gösterilen alâkanın kuvvetini kaybet- mesine sebeb olmuştur. Pek çok Suriye vatanperveri, bu hâdise karşısında derin dercin düşünüyar. Bunlar, bir Suriye vi- lüyetinde bir Suriye valisine karşı yapı- lan hakazeti cezalandırmak kudretinden. mahrum bir memleketin Hatay üzerinde iddialara kalkmasını ve bu yüzden Türk- lerin darıltılmasını tamamen manasız bulmaktadırlar. Bunlara göce Süuriye ev- ce oldu velâ kendi evinde bizzat hâkim olmayı temin etmelidir ki andan sonra başka id- dialar yapmaya yüzü olsun. Dr. Arasın Suriyeden geçerken: «Suriye — müstakil alur olmaz, onu resmen ziyaret edecek olan ilk ecnebi Hariciye Vekili ben ola- gağım!» demesi vatanperver Suriyelile- rin yüreklerinde derin bir his Bıraktı. Bunlar «Bizim aklımızı başımıza almamı- zL ihtar için bundan daha iyi bir söz söye lenemerdi!» diyorlar. B. Garo şerefine verilen ziyafet Ankara 3 (A.A.) — Hariciye Vekâleti genel sekreteri Numan Menemencioğlu, bugün Fransanın Hataydaki delegesi B. Garo şerefine Anadolu kulübünde bir öğ- le ziyafeti vermiş ve bu ziyafette, Harici- ye Vekili Dr. Tevfik Rüşdü Aras, Dahili- ye Vekili Şükrü Kaya, Fransız büyük ek çisi Ponso, Hariciye Vekâleti ve Fransız büyük elçiliği erkânı ve Emniyet Genel Direktörü hazır bulunmuştur. Ziyafet samim! bir hava içinde geç vakte kadar dostane görüşmelerle geçmiştir. İntihap propagandası yüzünden iki vak'a Dörtyol (A. A.) — Anadolu ajansının busust muhabiri bildiriyor: Bugün An- takyada intihab propagandası yüzünden olduğu bildirilen iki vak'a olmuştur: Harbiye nahiyesinden Eti Türklerden Alevi Şeyh Mahmud, Antakyanın Sa- ray Hükümet caddesinde Türk aleyh- tarmı bazı Aleviler tarafin 'an sopa ile ba- gından yaralanmıştır. Yine Antakyanın Orhaniye mahallesin- den Eti Türklerden Mehmed Derviş, E- dib Galib, propaganda için gittikleri ve Antakyaya on kilumetre mesafede bulu. nan Karamurad nahiyesine bağlı Tavla köyünde köyün Eti Türk Şeyhi tarafın- dan kabul edildikten sonra Türk aleyh- tarı Alevilerin taarruzuna uğrıyarak baş- larından ve muhtelif yerlerinden yara- lanmışlardır. Yanlarında bulurlan, Zeki Kasım, Abdullah Fevzi, Mehmed Sinak ve Şeyh Mustafa Esad da tecavüze ve tahkire uğramışlardır. Yaralılardan ikisini gördüm. Vak'ayı nahiye müdüzrü Köse İhsanın. tertib etti. ği kanastindedirler. Bunun üzerine Türkler adına bir he« yet, Milletler Cemiyeti komisyonu reisl- ne müracaat etmiştir. Heyet azasile gö rüştüm. Reis, kendilerine komisyonu yaâs rın saat 10 da toplıyarak — şikâyetlerini dinliyeceğini bildirmiştir. Bu toplantıyı müteakib, mümkün O« lJursa kornisyon reisinden beyanat alaca- ğum. Antakya 1 (ALA.) — Anadolu ajansı. nın husust muhabiri bildiriyor: Kayıd, İskenderun mıntakasında salı günü baş- hyor. Diğer mıntakalarda başlama tari- hi sonradan ilân edilecektir. Başvekilin tebrik telgrafları (Baştarafı 1 inct sayfada) Cevdet Başvekil Bay Celâl Bayara a- şağıdaki telgrafı göndermiştir: Roma: 2 mayıs 1938 Başvekil Celâl Bayar Ankara Bugünkü milletler kupası müsaba- kasında Müussolini altın kupasını eki- pimiz kazandı. Kendi namını taşıyan kur payı bizzat ekipe verdi. Almanlar ikin- ci, İrlandalılar üçüncü, İtalyanlar dör- düncü, Romanyalhılar beşinci oldular. Za- fer direğine çekilen sancağımız İstiklâl marşımızla selâmlandı. Atatürke minnet, sayın büyüklerimize gükranlar. CEVDET Başvekilimiz gu cevabı göndermişler- dir: Albay Cevdet Bilgiş Roma Milletler müsabakasında Mussolini al- tn Rupasımı kazandığınızı bildiren tel- grafimzı sevinçle aldım. Parlak muvaf- Sakiyetinizi ve minnet duygularınızı A- tatürke Aarzettim. Şefimiz hepinizden memnun oldu. Tebşir ederim. Ben de e- kipimiz? hararetle tebrik ederim. Ayni muvaffakiyetin bundan sonraki müsaba- kalarda da tecellisini diler, ayrı ayrı he- pinizin görlerinden öperim. Başvekil CELÂL BAYAR Parti adına tebrik inelmilel at koşularında Türk ekipinin, Müussolini kupası müsabakasında birin« ciliği kazanması dolayısile, Dahiliye Ve kili ve Cumhuriyet Haik Partisi Genel Sekreteri Şükrü Kaya, Türk ekipi ku - mandanı Albay Cevdet Bilgiş'e fırka a- dına şü tebrik telgrafımı göndermiştir. Büyük uluslarının binicilik kudret- lerini beynelmile! Roma at koşularında göstererek Romada Türk bayrağını şe- ref direğine çektiren — süvarilerimizin muvaffakiyetlerinden göğsümüz ka « bardı. Tebriklerimi sunar, sübay arka- daşlarımın gözlerinden öperim. (AA.) İtalyan gazetelerinin takdirleri Roma 3 — Anadolu ajansının hu « susi muhabiri bildiriyor: Bugünkü Rama gazeteleri beynelmi lel at koşularının dünkü en büyük mü- sabakasında Mussolini allın kupasını kazanan süvarilerimizin — muvaffaki - yetlerinden hararetle bahsediyorlar, Messagero gazetesi diyor ki: 'Türk süvarileri büyük — tecrübe ve şöhreti halz ekipleri yenmekle umum! takdir ve hayranlık uyandırmışlardır. Giornale d'İtalia şöyle yazıyor: 'Teknik, atletik ve moral yüksek va- sıfları haiz olmadıkça hiç bir — ekipin Müussolini kupası yarışı gihi en çetin bir Jimtihanı kazanması mümkün değildir. |Bu sebebledir ki, Türk süvarileri dün- lynmn en kuvvetli ve mahir süvarileri |arasında haklı olarak mevki almışlar « yanlar o zaman kime benze-| — Ankara 3 — Romada yapılan bey -|dır. Bunu yüksek bir Hiyakatle muhafa. (AA) ) za M. lerdir. |