12 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

* Ekaf Tepebaşında büyük bir bina yaptıracak Bu binanın altı muazzam bir sinema ve tiyatro salonu, üstü de büyük Vakıflar idaresi bu sene yeniden bir milyan iki yüz bin liralık akar inşa et - tinecektir. Ankarada iki yüz bin lira har- canmak suretile borsa ve vakıf paralar müdürlüğü binası, iki yüz bin lira ile gene Ankarada bir bina, İzmir enternasyonal fuarında iki yüz bin İlraya daimi vakıf paviyonu, iki yüz bin )Jiraya İstanbulda Yenipostahane karşısında yeni Valide hanı, Eskişehirde yetmiş bin liraya bir sıcaksu hamamı, Zonguldakta bir apar - fıman, Tepebaşında vakıf arsasında üç yüz elli bin liraya bir sinema binası ve bir apartıman yapılacaktır. Belediye asri sinemadan itibaren Galatasarayda İngiliz sefarethanesine kadar imtidad eden cad- Müteferrik : İnbisarlar idaresi bira imal ettirecek 'Yılbaşından itibaren bira imal etmiyen Bomonti şirketinin stoku tükenmek üze-| ., redir. Piyasada daha yedi sekiz ay kifa- yet edecek şişe birası vardır. Bununla beraber çişe birasının satışı mahdud ol- duğu için bir iki ay sonra sıcaklar dola - yısile bira istihlâki artacağı cihetle fıçı birası mevcudu kalmıyacaktır. Ankaradaki bira fabrikası, memleket - te bira buhranı olmamasını teminen tam Tandımanla imalâta başlamışur. Fabrika şimdiye kadar eksariyetle piyasay şişe birası çıkarmakta idi. Şimdiden sonra kü çük ve büyük fıçılar hazırlıyacaktır. Ayrıca fabrikanın Haydarpaşada yap- ftırdığı büyük depoda da stok toplanma- Ba başlanmıştır. Diğer büyük şehirlerde de birkaç ay kifayet edecek büyük stok- lar hazırlanacaktır. İnhisarlar idaresi de bira imal etmek hususunda mütehassıs - lara tedkikler yaptırmaktadır. Bu tedkik- lerden sonar verilecek karara kadar mem leketin bira ihtiyacı Orman çiftliği bira fabrikası tarafından — temin edilecektir. İnbisarlar idaresi ayrıca yakında — bira fiatlarını da yüzde yirmi nisbetinde u - cuzlatmak için çalışmaktadır. Mısırdan seyyah gelecek Mısırda bir firma Yalova kaplıcaları ve otelleri hakkında malümat istemiş - tir. İstenilen malümat bugünlerde gön- derilecektir. bir apartıman olacak deyi genişletecektir, Yeni sinemanın an - tresi bu cadde üzerinde bulunacak ve| bina arkaya doğru imtidad edecektir. Si- nemada her türlü yenilik yapılacak, bu- rası istenildiği zaman asri bir tiyatro o- larak da kullanılacaktır. Şehir içinde evkafa aid birçok arsalar | bulunmaktadır. Bunlar peyderpey satıla- cak, buralardan elde edilecek paralarla yeni akar inşa olunacaktır. Vakıflar idaresi şehirlerde yapacağı ye- | ni binalarla hem akar elde etmektı,! hem de şehrin güzelliğine yardım etmiş olmaktadır, Her sene bir çok yerlerde ye- ni akar yapılacaktır, Şehir işleri: İstinyede bir amele mahallesi yapılacak İstinyedeki sabih havuzun genişletile - . yazmıştık. Belediye havuz tevsi o- lunduktan sonra bu sahada vücude geti- rilecek amele evlerinin inşaları e ya - kından alâkadar olmaktadır. Buradaki &- mele evleri belediye imar şubesinin tes- bit edeceği bir plân dahilinde yapılacak- tır. Bebekten İstinyeye kadar uzatılacak on yedi buçuk metrelik asfalt yol üzerine isabet eden bu saha ileride modern ame- le evleri ile güzel bir manzara arzede - cektir. Otel yaptırılacak yerler tesbit ediliyor Belediye turizm şubesi şehir dahilinde otel yapılması iktiza eden semtleri tes - bit etmekle meşguldür. İşe evvelâ Bo - ğaziçinden başlanmıştır. Halkı ve sey - yahları Boğaza celbetmek ve günlerce, haftalarca burada kalmalarını temin et- mek imkânları aranmaktdır. Paşabahçede Mısır Hidivinin satın a- hnan ve halen belediyenin elinde bulu - nan büyük bir bina İle geniş bahçesi bu işe en elverişli görülmektedir. Tedkikat sona erdikten sonra otellerin yerleri belli olacaktır. Bu yaz mevsimi içinde Mısırdan şehri- mize birçok kimselerin gelecekleri ve ya- zı burada geçirecekleri anlaşılmaktadır. Küçükmustafapaşada bir mektebin temeli atıldı Istanbulda yeniden yapılması karar -| laştırılan ilk okul binalarından — birinin daha temeli dün Küçükmustafapaşada mmerasimle atılmıştır. Saat on beşte ya- pılan temelatam merasiminde İstanbul vali ve belediye reisi Muhiddin Üstün - dağ, vali ve belediye reis muavinleri, maarif müdürü Tevfik Kut Fatih kaza kaymakamı, şehir meclisi Azaları, Parti, vilâyet, belediye, maarif erkânı ve halk bulunmuştur. Vali Muhiddin Üstündağ bir nutuk söylemiş, cumhuriyet hükümetinin maa- Tif sahasında göstermekte olduğu yük - sek âlicenablıktan bahsetmiş, temelatma törenlerinin sık sık tekrarlanacağın:, İı-l ai aa tanbulun ilk okullara olan ihtiyacının pek çabuk giderileceğin! anlatmıştır. Va- linin nutkundan sonra ilk balçık temele alılmış ve merasime son verilmiştir. Yakında iki orta mekteble birkaç ilk mekteb binasının temeli atılacak, inşaat yeni ders yılı başına kadar tamamlan « mış olacaktır. Bu-şene maarif büdcesine bu işlere har- eanmak Üzere yüz yirmi bin'lira kon - muştur. Büdcede başka taraflardan her türlü tasarruflar yapılmak suretile ye- niden inşa olunacak bina sayısı çoğaltı- lacaktır. İlk okullar mahallelere göre tak sim edilmiştir. Bir mektebe isabet eden mahallede oturanlar başka mektebe a - lınmıyacaktır. SON POSTA Büyük bir Türk san atkârının mezarı bulundu Bu san'atkâr 110 kadırgayı 3 ayda inşa etiiren tersane mimarı Mustafadır Sokullu Mehmed Paşa zamanında vu - kua gelen İnebahtı mağlübiyetinden son- ra düşmanlar, Türklerin bir daha belle- rini doğrultamıyacağı zehabma kapılmış- lardı. Fakat Türk donanmasınım yeniden inşasına kışın başlanmış ve yüz ön ka - dirganın bir günde omurgaları tezgüha konmuş ve inşaatı baharda tamamlan - mıştır. Yüz on parça kadirgayı tersane mimarı Mustafa yapmıştır. Mimaz Mus- tafanın türbesi soh zamana kadar bulu- namamıştı. Müzeler mimarı Kemal Al- tan türbeyi Kasımpaşada Mevlevi Türabi baba dergâhında bulmuştur. Eski eserle- ri koruma cemiyeti, mimar Mustafanm türbesini tanzim edecek ve muhafaza al- tına aldıracaktır. Kartalda bir adam üvey kardeşini vurdu Kartal kazasına bağlı Yayalar köyünde eski muhtar 42 yaşlarında İbrahim kah- vede oturmakta olan baba bir, ana ayrı kardeşi 20 yaşlarında Zekeriyaya tab: €a ile ateş etmiştir. Çıkan kurşun Zeke- riyanın sol böğründen içeri girerek da - hilde kalmış ve carih firar etmeğe başla- puştır. Bu arada Zekeriyanın kardeşi 18 yaşlarında Müustafa da kaçmaktı — olan ağabeysi İbrahimin arkasından iki el si- lâh atmışta dâ isabet ettirememiştir. Vak'aya zabıta el koymuş ve yaralı - nn ilk tedavisi yapılarak yarasının teh- likeli olmasından Nümune hastanesine kaldırılmıştır, firar eden carih takib e- dilmektedir. Vakıf sular müdürü işe başladı Yeni ihdas edilen vakıf sular idaresi müdürlüğüne tayin edilen Salâhaddin An- karadan şehrimize gelmiş, Üsküdarda, Balabanda vakıf suları deposu üstünde- ki dairede yeni vazifesine başlamıştır. Alemdağında Taşdelen suyu memba - ında evkaf idaresi tarafından yaptırılan bina bugünlerde bitecek, yeni getirtilen makineler gümrükten çıkarılarak bu binada montajına başlanacaktır. Bu ma- kine evkaf idaresinin kendi şişelerine su yu el değmeden doldurup kapıyacaktır. genlz işleri : Sus vapuru teslim alındı Almanyada yaptırılan Sus vapuru Ki- yelde Türk kaptan ve mürettebatı tara - fından teslim alınmıştır. Vapurun Al « manyada yapılan tecrübeleri çok iyi ne - tice vermiştir. Bandırma hattında İşli - yecek olan bu vapür temmuzun ilk haf- tasında gelecektir. Toplantılar: Yoksul çocukları koruma birliği kon, ©. H. P, İstanbul İlk okullarındaki yok - sul gçocukları koruma birliği Emli ) kaza kolunun senelik kongresi Eminönü Halke - vinde toplanmıştır. Köongreye lit okullardan ikişer — kişllik ımnurahhas iştirak elmiştir. — Köngreyi meza başkanı Agâh Sırrı Levend açmış, kısa bir söylevden sonra relaliğe vilüyet Idare hey - etinden BSabri, sekreterliklere 44 Üncü llk ©- krldan İhsan, 4 üncü ilk okuldan Nazif in- tihab edilmiştir. İdare hey'eti çalışma raporu okunmuş, bu rapora göre kaza dahilinde $799 lirahk yar- dım parası toplanmış, 840 çocuk hergün g- cak yemek verilmek suretile — doyurulmuş, bakılamıyan 330 çocuk daha olduğu — tesbit edilmiştir. Parti yoksul çocuklar adıma 392 çuval pi- rinç, 136 kilo muz, 18 palto, —40 mintan, 40 erkek elbisesi göndermiştir. Kımlay 806 llra, aosyal yardım şubesi 95 şişe mürekkeb 50 lt- ralık defter kalem vermiştir. Ayrıca 48 inci mekteb 52 çocuğa nisan ve mayıs — ayında bakmıştır. İânre bey'etine Kızılaydan Necib Hatemi, Çocuk Esirgemeden Şevki — Sözbir, — Soeyal yardımdan Doktor Feyzi Öğet, Okul hima - yeden Mustafa Nevzad, Galib, Müzeyyen, A- dâalet, Hayri, Mehmed Ali seçilmiş kongreye nihayet verilmiştir. EKÖO Mısır ve Filistinden getirilece k hami maddeler takasa tabi değil Evvelce neşredilen kararnameler - le sanayiimizin muhtaç — olduğu bazı ham maddelerin memlekete sokulmas takasa tabi tutulmuştu. Bunun neticesi olarak, Suriye, Fi - listin, Misır ve Birleşik Amerikadan getirilen ham maddeler takas farkı se- bebile yükselmiş ve bunlardan bazıla- da darlıklar hasıl olmuştur. Bu vet karşısında İktisad Vekâletine müracaatlar vaki olmuş — ve Vekâlet ham maddelerin takasa tabi tutulma - lan neticeler — hakkında ni tedkikler — yapmağa memur etmiştir. İktısad Vekâleti memleket sanayii- nin muhtaç olduğu maddelerin — daha kolaylıkla memlekete girmesinin fay- dalı olacağı neticesine varmış olduğu cihetle Mısır ve Filistinden gelecek o- lanların takasa tabi tutulmamasına ka- rar vermiştir. Mısır ve Filistinden bil- hassa pamuk ipliği, ağır sığır dertleri, çuval ve kanaviçe gelmekte oldu; dan mensucat ve deri — sanaylimizin muhtaç olduğu ham maddeler ko Lıkla gireb batf yağlar maddei iptidaiyesini teşkil eden kopra da takas haricinde bırakıl- mıştır, Bazı fabrikalar faaliyetlerini artırdılar Son zamanlarda mevsim dolayısile ipekli mensucat, konserve ve gazoz fab rikalarile tuğla vesair malzemei inşa iye yapan toprak sanayii imalâthane lerinde büyük bir faaliyet başlamış tır. Konserve fabrikaları kışın piya saya arzedecekleri konserveleri szbıel ve meyvanın bol ve ucuz olduğu mev- simlerde yapmak zaruretinde oldukla- n gibi diğerleri de mevsimin icab et -| tirdiği talebleri karşı İlyetlerini teksif etm Buna mukabil çikol karna, yünlü mensucat trikotaj ve su- samlı imalât fabrika ve müesseseleri imalâflarını tahdid etmişlerdir. Trakyada mahsul vaziyeti Edirne (Hususi) — Alınan haber - ler bu yıl mezruatın çok iyi olduğunu göstermektedir. & Kışlık mezruattan arpanın hasadına başlanmıştır. Bugünlerde çok bekle - nen yağmur da yağdığı takdirde yaz - hik mezruatın da çok iyi olacağı mu - hakkaktır. Yeni sene koza mahsulü de birkaç gün içinde idrake başlanacak - tır. Rekoltenin bu sene diğer yıllardan fazla ve kalite itibarile de iyi olacağı tahmin edilmektedir. Çilek ziraati Edirnede çok rağbel_ görmüş ve son birkaç sene içlnde'ıyı neticeler elde edilmiştir. Bilhassa zira- at fidanlığındaki çilek tarlalarında ne- fis çilekler yetiştirilmiştir. İlk defa ©- larak bu yıl piyasada satılan yerli çi- lekler 40 - 50 kuruş arasında fiat bul- muştur. 1938 yılı dünya şarab istihsalâtı Paristen bidiriliyor: — Anlayan! tahmin ettiklerine göre 1938 — yıkmır şarab istihsalâtı vasat dereceyi geç - miyecek, buna mukabil cinsi — evvelki senelerinkine faik olar - Dünya rekoltesinin yüzde 40 ını te- min eden Fransanın istihsalâtı 50 mil- yon hektolitre olacaktır. Cezayirinki 15 milyon hektolitredir. Şarabcılık - ta 2 incilik İtalyadadır. İstihsalâtının takriben 40 milyon hektolitreyi bula- cağı tahmin edilmektedir. Bir haftalık ihracatımız Haziranın ilk haftasında memleketlere bul yabancı limanından ektir. Bundan başka ne-| | | 1,142,216 kilo, 223734 Jiralık mal İ" 'ac edilmiştir. İhrac maddeleri arâ * | sında un, kepek, arpa, kuşyemi, n0 ” hud, ceviz, kuru meyva, zeytin, tart balık, tuzlu balık, tütün, barsak, Ğd' aV derisi, yün, tiftik, halı, ipekli met | sucat, koza, paçavra, afyon, ceviz k,_ tüğü, durbin glafı ve civa vardır. emtianın en çoğu Almanya, İtalya, # — merika ve İngiltereye ihrae edilmişti İhrac maddelerinden mikdar itibafi a 414,052 kilo olarak kepek başda göl” mekte ve kıymet itibarile 32,057 Hf olarak afyon birinci işgal etmeki dir. Ankara borsası Açılış- kapanış fiatları 11 -6- 938 | Londra Nev-York Parla Milâno Cenevre Amsterdam Berlin Brüksel Atina Bofya Prag Madrid Varşova Budapeyte Bükreş Bolgrad Yokohamı Stokholm Moskova Anadolu gm, © 60 peşin A Şm. © 60 vadsll Bomonti - Nektar Aslan çimento Merkea Bankası 1 Bankası Teleton İttihat ve Değir. Şark Değirmeni 'Terkos Türk borcu I peşin » » İovadel » » Iİ vadeli » / Memleketin en kuvvetli spor gazetesi ( lan Top, yarından İtibaren yepyeni bir Ü — kilde, zengin yazılar ve resimlerle ve DU rada Cemal Nadir'in nefis-bir. xarikatüfi” t MUTLAKA OKUYUNUZ * Şehzadebaşı «FERAH» sinemada —| Bugünden lübaren üç büyük film birdtk ) 1 — Aysel Bataklı damın kıi (Türkçe sözlü böyük film) 2 — Petrel muharebesi (Büyük heyecan ve macera filmi) 3 — Tayfım (Büyük dram) TRUFLEX Oyuklu Tras Bıçağı AT DT D L L en eyisidir Avrupa Binicilik müsabakalarından muzaffer olarak avdet eden UVARİ EKİPİMİZİ İstanbula muvasalatları, halkın ecoşkun tezahüratı v. s. filmi, sesli olarak çevrilmiş ve MELEK - SARAY ve İPEK Sinomalarında programlarına ilâveten gösterilmektedir - rrr zz * - - DA T e