20 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

ci Berlin 18 (A A.) — Korrespondans manik gazetesi bugünkü başma - inde Amerikanın harici siyasetile Meşgul olmaktadır. Bu gazete diyor ki: Amerikada sulhün korunması ar - Yalnız demokrat devletlere mal €- ürek isleniyor ve cebir (siyaseti de pi olmıyanlara yükletiliyor. tg Amerika Hariciye nazırı melhuz ih- ların muslihâne bir tarzda halli i - âyni hislerle mütehassis yani de - içn k devletlerle teşriki mesâi e - Dal manevi küdretini o kullanmağa , 3de olduğunu söylemek suretile sa- bir hattı hareket çizmiştir. Bu, va - eği” herhalde bitaraf olarak görmek Diğer taraftan Nevyork Taymis ga- i de Amerikan mehaflinin korun- vücude k Kühire, 19 (AA) — Şimdiye kadar yen liğin takibile meşgul olan ve ma My Mezaretine merbut bulunan deniz s8- im Muhafaza teşkilâtı mezkür nezaret- a “nam ve harbiye nezaretine rabte- Bu ei hükümetin bir harb filosu Roma, 19 (A.A) — Kastellon'dan gelen lere göre gönüllü İtalyan layyare ki leri Valim ordusu önünde hare- İtirake devam etmektedir.. Balear > vi de keza faaliyetlerine 1 dey ederek sahil boyundaki askeri he- by, ti ve bu meyanda Valansiya, Barse- eği Tatagoneyi bombardıman etmek- Fransızların yardımı Ni Burgoa, 19 (A.A) — Fransaya iltica e- vi kümetei 43 üncü fırkanın erkânı erine ele geçen vesikalardan an- kün ğına göre, bu fırka son zamanlarda hasan Fransadan aldığı erzak ve “immat ile tutunabilmiştir. 4bonlar Çin sahillerine Yeniden asker çıkardılar ,, ankeu 19 (A,A,) — Santral Ni- öy Tesmi bir tebliğ (o neşretmektedir. iş tebliğ, 50 kadar Japon harb gemi - Hanhuei eyaletinde Yangçe neh- i iki kıyısındaki Çin mevzilerini eyi Bündenberi de 30 kadar Japon İn, afesinin Matang'ı bombardıman et Olduklarını bildirmektedir. yg iğde Japonların Yangçe sahil - Kine âsker çıkarmış oldukları ilâve e- ektedir. Dün Japon harb gemile - Ye veni kıtaatın karaya ihracını hima - ğin gerek için Vuşaşa ve Şeyçlacmino- ' li büs atmışlardır. Çinliler, müs Sri püskürtmüşlerdir. Sa Şanghayda suikasdler hehay 19 (A.A) — Akşam, enter nal imtiyazlı mıntakada, Japon tolü altındaki yeni belediye daire- dastro direktörü Jeng Jaoang, tada yemek yerken — tabanca İs Öldür hemen kaçmışlar ve tu - amışlardır. K,,, Su altında kalan yerler ipin, 10 (A A.) — Dömel ajansının İn göre, Kiukiang şe A4 'DEtSe nehrinin taşmı kalmıştır. Hankeu şehri de müm- ' Sika #untıkasının tamamile dışın- TELGRAF HAB Almanlar Amerikalıları itham ediyorlar Nevyork Taymisin makalesine cevab veren bir Alman Bazetesi : “Bu neşriyat sulh içinde bir ilânı harbden başka birşey değildir,, diyor ması hakkında hükümetin düşüncele - rini hayret edilecek bir tarzda tefsir e- diyor, Bu gazete Amerikanın müstak - bel bir harbte Almanyaya karşı Fran - sa ve İngiltere yanında harbetmesi lâ- zım geldiğini çünkü aksi takdirde kuv- vet müvazenesinin bozulacağını ya - zıyor. Büyük demokrat gazetenin bu neşri- yatı sulh içinde bir ilânı harbten baş- ka bir şey değildir. Bu gibi indi tefsirlerin önüne geç- mek için Amerika hariciye (o nazırının siyaseti hariciye fikirlerini daha açık - ca izhar etmesi lâzımdır. Aksi takdirde Amerika devlet adam- larını kendilerine sulhcü diyen ve fa - kat harbi körüklüyenlerin arasında gör mek iktiza eder. Mısır bir harb filosu getiriyo yor gs etmek projesile alâkadardır, Filha- kika Mısır, İngiltereye !ki torpido muhri- bi, iki denizaltı gemisi, iki mayın gemisi ve iki de destroyer sipariş etmiştir. Hü- kümet bir de mekteb gemisi satın almak fikrindedir, İtalyan gönüllü tayyareleri Barselonu bombardıman ettiler Bu fırka nisan sonundanberi Fransadan 40 bin kilo un, 1000 litre yağ, 50.000 kilo sabun, 1000 kilo kahve, 2 bin çift çizme, 1000 kilo şeker ve mühimmat ile birlikte 200 hafif mitralyöz almıştır. Frankocuların tebliği Salamanka, 19 (A.A) — Umumi ka- targâh tebliğ ediyor: «Teruel cebhesinde düşmanın mukave- metine rağmen kıtaatımız ilerlemektedir. Muhtelif mıntakalarda düşmanın yaptığı muksbü taarruzlar ağır zayiatla tarde- dilmiştir. Kastellon cebhesinde Seco nehrine ka- dar ilerledik ve Burriana civarına kadat geldik. iran veliahdi nişanlısına gerdanlık hediye etti Kahire, 15 (Hususi muhabirimiz yazı- yor) — İran Veliahdi ile Prenses Fevzi- yenin nişanlanma merasimi artık bir em- rivakidir.«İran Başvekilinin riyaset ettiği heyet buraya vasıl olarak İran âdetince nişan takma demek olan hediyeleri getir- miştir. Nişan hediyeleri elmas bir yüzük- le gayet kıymetlar bir ayna ve bir de Kur'anı kerimdir. Fakat bunun haricin- de gayet kıymetli, emsali kolay bulun- maz gerdanlıklar da vardır. Majeste Şe- hinşah İran hazinesinde bulunan fevka- lâde kiymetli üç inci gerdanlık gönder- miştir. İran velishdi de müstakbel refi- kasına gene pek büyük bir kıymeti haiz bir zümrüd gerdanlık göndermiştir. İran heyeti Mısırda büyük bir izaz ve ikram görmektedir. Bu münasebetle İskenderi- ye ve Kahirede şenlikler yapılmakta, Mı- sır ile İran arasında akdedilen bu sıhriyet rabıtası halk tarafından kutlanmaktadır. Hitler Viyanada Viyana, 19 (AA) — Salâhiyettar Vi- yana mahfellerinde Hitlerin ziyareti hak- kında tam bir ketumiyet gösterilmekte- dir. Bununla berâber Fühter'in şimdi mütenekkiren Viyanada bulunduğu zan- nedilmektedir, Hitlerin Viyanada bulun- duğu resmen bildirilecektir. ERLERİ Sovyet - Mançuko hududunda müsademeler Tokyo, 19 (A.A.) — Hungçung civarın- daki hudud hâdisesi hakkında Doömei ajansı aşağıdaki tafsilâtı vermektedir: 20 kişilik bir Mançuko devriye kolu Hangçung civarındaki tepeler üzerinde dolaşırken 30 kişilik bir Sovyet müfre- esinin mitralyöz ateşine uğramıştır. 20 dakika süren bir müsademeden sonra Sovyet devriye kölu tardedilmiştir. Her iki taraf da takviye kuvvetleri alarak karşı karşıya mevzilerini muhafaza et- mektedir, Ölen Mançuko askerinin cese- dini Sovyetler kaldırmıştır. Alman Dahiliye Nazırı Çekoslovakya aleyhinde tehdidlerde bulunmuş Königsberg 18 (A.A.) — «Havas»; Dahiliye Nazırı buradu (e söylediği bir nutukta Çekoslovak tayyarelerinin Al- man hududunu gene ihlâl etmeğe baş - ladıklarını mevzuubahsederek Çekos - lovakya aleyhinde tehdidlerde bulun- muştur, Milli müdafaa için Prag 19 (A.A) — Mili omüdafaa için açılmış olan ianeye bir hafta için- de 300 milyon kuron mikdarında işti - rak edilmiştir. B. Beneş, 100.000, naz'r lar da 200 bin kuron vermişlerdir. Macarlar ve Lehliler Prag 19 (A.A.) — Başvekil Hodza, ! Muhtariyetci Macar ve Polanyalı' par- tilerin liderlerini kendisile görüşme - ğe davet etmiştir. Bu mülökatın. tari - hi henüz kat'i olarak tesbit edilme - miştir, italyanlar dünya futbol şampiyonu oldular (Baştarah 1 inci sayfada) B. Löbrön stada muvasalatında Fransız milli marşı çalınmış, Macar ve İtalyan marşları da bunu takib etmiştir. İtalyan takımının hücumu ile başlanan ilk devre, Macarların şiddetli mukaveme- tine rağmen, İtalyanların hâkimiyeti al tında cereyan etmiş ve bunların lehine olarak 1 e karşı 3 golle neticelenmiştir. İkinci devrede Macarlar bir müddet sa- haya hâkim olmuş ve muhscimlar İtalyan kalesini hayli sıkıştırmışlardır. Fakat İ- talyan takımınm müdafaz hattı, yapılan bütün akınları defetmiş ve bu devrede iki takım ancak birer gol atabilmişler- dir. Seyircilerin göklere yükselen gürültü- leri ve alkışları arasında İtalyan takımı 2 ye karşı 4 golle galib ilân edilmiş ve takımın kaptanı, bizzat Cumhurreisi B. Löbrön'ün elinden dünya şampiyonluğu kupasını almıştır. Bu suretle İtalya birinci, Macaristan i- kinci, Brezilya üçüncü olmuşlardır. Bu maçta hasılât, Fransada oynanan maçlar için bir rökor teşkii eden 900 bin irangı bulmşutur, Japonyada irsi kusurları olanlar kısırlaştırılacak Tokyo, 19 (A.A) — Irkı koruma ofisi irsi kusurları olanların kısırlaşlırılması- ne ve bu babda bir kanun çıkarılmasını hükümete tavsiyeye karar vermiştir. Bu babdaki kanun lâyihasının meclisin önü- müzdeki içtima devresinde çıkacağı ü- mid ediliyor. Venedik mülâkatından sonra Roma, 19 (AA) — Venedik'e gelen Kont Ciano, Reca Della Caminate'de otu- rarak Yugoslav Başvekili Stoyadinoviç ile yaptığı mülükat hakkında Mussolini. ye izahat vermiştir. Verdön harbinin yıldönümü Verdön, 19 — Bahriye nazıri B Kım- pinki bugün Verdönde zaler âbidesi ö- nünde, Verdön zaferinin 22 nci yıldönü- mü merasimine riyaset etmiştir. İriandada seçim Düblen, 19 (A.A.) — Semiçin saat 18 de bilinen neticeleri; Devâlora: 58, Kosgrav: 32, İşci: 5, Müs- takil 6 dır, idi Vekiller heyeti bugün Atatürkü başkanlığında toplanıyor Dün Ankaradan hareket e - den Genel Kurmay Başkan: Mareşal Fevzi Çakmak, Milli Müdafaa Vekili Kâzım Özalp ve Hariciye Vekâleti umumi kâtibi Naman Menemencioğlu | busabah İstanbula gelmişlerdir. Ankaradan bildirildiğine gö- re Vekiller Heyetinin bugün İs- tanbulda Büyük Şefin Başkan- lığında mühim bir toplantı ya- parak Hatay meselesini görüşe- ceği zannolunmaktadır. - Vekiller Heyetinin toplantı- sında Hataya giden askeri heye- tin görüşmeleri ve Paris sefiri- miz Suad Davasın dün Fransız Hariciye nazırı Bonne ile mülâ- katının tetkik edilerek mühim kararlar verileceği zannedil - mektedir. Diğer taraftan şehrimizde yapılan tahminlere göre Başve- kil ve ( Vekillerimiz, Hatay meselesine, kai bir istikamet öerilinceye kadar Büyük Sef Atatürkten direktif almak üze, re şehrimizde kalacaklardır. Türk - Fransız askeri heyetleri arasındaki müzakereler Antakyadan bildirildiğine göre, Hatayda Türk ve Fransız askeri heyetleri arasındaki müzakereler son safhadadır. Bugün veya yarın bir anlaşmıya varılarak resmi bir tebliğ neşredilecektir, Bu suretle Hatayda inzibatı Fransızlarla müştereken temin e- decek olan 'Türk askeri kıt'aları Hataya gireceklerdir. Bu haber, Hatayda halk arasın- da büyük bir sevinç ve neş'e u - yandırmıştır. Bütün Antakya ve İskenderun baştanbaşa bayraklarla donatı) - muş ve ışıklarla süslenmiştir. Ayni günde bir Türk tayyare'fi- Josu da Hataya gidecektir. Sinema ve gazino fiatları ucuzluyor Sinema ve gazinocular dün Dahiliye ve Maliye Vekillerinin nezdinde bir toplantı yaptılar Şehrimizin sinema ve gazinocuları, dün Dahiliye Vekili ve Parti genel sek- yeteri Şükrü Kaya ile Maliye Vekili Fuad Ağralının nezdinde bir toplantı yapmışlar, bu toplantıda sinema ve eğlence yerlerinin dühuliyelerile ga - zinolarda yenilen ve içilen şeylerin u- cuzlatılması çareleri araştırılmıştır. Tetkikat neticesinde vergilerden ya- pılacak tenziller ve alınacak bazı ted- birler sayesinde sinema dühuliyelerin- de yüzde 40 a yakın bir ucuzluk te- min edilebileceği ve gazinolardaki fiat- ların da bayli ucuzlatılabileceği anla- şılmıştır. Bundan başka, halkımızın ve genç- lerimizin sinemalardan azami istifade- lerini temin için cumartesi ve pazar günleri ucuz halk matineleri ve hafta- da bir gün de mekteblilere gayet ucuz olarak öğretici ve eğlendirici filmler göşlerilmesi kararlaştırılmıştır, Gazino ve bahçe tarifeleri, bu ucuz- luk için yeniden tetkike tâbi tutulacak- tır. Yeni ucuz tarifeler temmuzda tat- bik mevkiine konulacaktır. Sinema ve gazinocular, halkımızın sinema ve gazinolardan ucuzca İslifa- delerini temin için kolaylıklar göster- mişlerdir, Vekillerimiz bundan mem - mun olarak kendilerine teşekkür et - mişlerdi ieiike o nd yangınının tehlikesi atlamadı © Meksikada ecnebi sermayesinin oynadığı kötü rol Yazan: Selim Ragıp Emeş spanyadaki mücadele Franko kuvvel- lerinin lehine inkişaf ederek nihayr- tine doğru mukadder seyrini takib ef- mektedir. Fakat zaman zaman hususi bar nezaket ve ebemmiyet gösteren bu mü- cadele sonuna yaklaştıkça Avrupayı #- teşe vermesi ihtimalleri de maalesef ar- tiyor. Frankonun mücadelede muvaffak olmasile Pirenelerin ötesinde kendisine dost olmıyan bir hükümetin meydana gelmesinden çekinen Fransa, ani bir mü- dahale ile Frankocuları perişan etmeyi düşünmemiş değildir. Hattâ geçen mayı- sın yirmi ikisinde bütün Fransız ordusu- nun seferber edilmesi kârarla Bu halde İngüterenin müd karardan sarfınazar edilmiştir, Franz ordusunun emniyeti ve takviye kadroia- rı, icabında Afrikaden getireceği siyahi kuvvetlere istinad eder, İspanya, Afrika ile Fransa arasındadır. Bu yarım adada mevki alacak kuvvetler, Fransanın Afri- ka ile olan muvasalasına her zaman mö- ni olabileceklerdir, Fransavı için için en- dişelendiren ve üzen mesele budur ve bu muadele bir çekle bağlanmamış olduğu içindir ki Fransanın alabileceği tedbirler- den korkulur. İspanyanın iç muharebe- leri sonuna yaklaştıkça yangının Avru paya sirayet ihtimalleri artıyor. Buna mâni olabilecek tek kuvvet İngilteredir. Fakat vakit ve zamanında haberdar olâ- bilirse. Bundan dolayıdır ki Avrupada bir harb tehlikesine bugünden yarına tz- mamile zail olmuş gibi bakamayız. * Meksika Cumhurreisi tarafından ya- bancı kumpanyaların ellerinde bulunan petrol kuyularının mübayaasına ka- rar verilmesi ve bu kararın tatbiki Meksikanın başına yeni bir belâ açtı. Memleketin terakki ve inkişaf seyrini normal bir surette takib edebilmesi bu tedbirin alınmasına vabes- te idi, Fakat bu iş öyle bir zamanda ya- pılmalı idi ki memleket için sarsıntısız geçsin. General Sedillo'nun isyan ve memleketin diğer noktelarında taraf ta- raf baş gösteren isyan hareketleri, bu işe mevsimsiz el konduğunu gösteriyor. Man- mafih yabancı sermayeye büyük nüfuz kazandırmanin bir memlekete nasıl be- Jâlar davet edebileceğini Meksikanın va- ziyeti gösteriyor, ergeç Meksika bu ka- rara varacaklı, Fakat ecnebi kumpanya- larının para İle yaptıracakları hareket- lere karşı da gelebilmelidir ki tedbir ta- mam olsun, aksi takdirde eski anarşi tek- rar boş gösterebilir ve Meksika, tekrar isyanlar ve kıyamlar memleketi haline gelir. — Selim Ragıp Emeç Gayrımübadiller işi kat'i surette tasfiye ediliyor Gayrimübadiller işinin kat'i su - rette lasfiyesi hakkında Maliye Vekâ - leti tarafından nazırlanan kanun lâyi - hası bugünlerde Vekiller ( hey'etinde görüşüldükten sonra Meclise verilecek ve yaz tatilinden evvel müzakere edi- lecektir. Haber aldığımıza (o göre yeni lâyihaya gayrimübadil bonosu bâmil - lerinin de haklarını koruyacak kayıd - lar konmuştur. Meksikada ©c- nebi sermayesi - nin kötü rolü Amerikada yeni Bitaraflık kanunu Vaşington, 19 (A.A) — Gazetecilere beyanatta bulunan âyan âzasından hari- diye encümeni i Pittman, Amerikan bitaraflık politikasında tam bir değişik lik vukua getirilmesi lüzumunu ileri sür- müştür. B. Pittamana göre, kongre, yeni bir bitaraflık kanunu hazırlamıya davet olu- nacaktır. Fakat daha evvel, kongre deniz- lerin serbestisi, bitarafların hukuku ve harb vasıtalarının tahdidi hakkındakı ka- nunları tedkik ve müzakere eyliyecektir.