27 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Otel ücretleri bir mikdar indirilemez mi ? Otelciler cemiyeti reisi* “Bugün İstanbulda her sınıfa göre, her fiatla yatak bulmak mümkündür. Rekabet de otel ücretlerini asgari Eğlence yerlerinin ucuzlatılması hak- kında tedkikler yapılır, tedbirler alı - Mrken İktısad Vekâleti Turizin Ofisi Belediyeden ötel ücretleri üzerinde ted kikat yapılmasını istemiş, Turizm pro- pagandası bakımından yatak, banyo ve salre ücretlerinde tenzilât yapılmas: çin tedbir almağı da faydalı bulmuştu Dün bu hususta kendisile görüştüğü - müz otelciler cemiyeti reisi Karesi ole- Ji sahibi Şevket bir muharririmize şun- İstanbulda otel ücretleri hiç paha- h değildir. On liraya yatak oduğu gibi, yirmi beş kuruşa kadar da İstanbulda yatak bulmak mümkündür. On liralık otellerde, müşteriye, kabul salonu, ban yo dalresi ve yatak odası olan bir daire açarlar. Vale döteller, müstahdemler emre âmadedir. Üstelik de, iki bin lira- bk mefruşat mevcuddur. 25, 50, 60, 80, 100, 150, iki yüz ve daha ziyade kuruşluk oteller de fiatla- rına göredir. Meselâ, Sirkecideki ma - yuf bir ötelde kalorifer, banyo vaesaire vardır. Öyle olduğ uhalde, 80 kuruşa kadar da yatak bulabilişsiniz. — Hattâ, tarifelerinde yatak ücreti 200, 250 ku- ruş olan otellerin, işsizlik ve rekabet yüzünden 150, hattâ 125 kuruşa yatak verdiklerini duyuyoruz. ki, bu vaziyet karşısında otel ücretleri fazladır, de - mek, bilmem ne dereceye kadar doğru olur? hadde indirmiştir,, diyor Sirkeci atellerinde birinin kapını İstanbulda, bugün, her sınıf halka göre, her flatla yatak bulmak mümkün- dür. Bugün on lira olan Beyoğlunun en maruf atellerinde, sekiz on sene ev- vel bir gecelik yatak kirasının 20, 25 lirayı bulduğu olurdu . o — Bir kadın ıhlamur Toplarken beyin üstü Düştü ve öldü Kartalda Müstahkem caddesinde 4 nümaralı evde oturan 40 yaşlarında Mu azzez Yakacık yolunda Remzinin bah- çesindeki ihlamur ağacından — ıhlamur toplarken müvazenesini — kaybederek beyin üstü yere düşmüş ve derhal öl - müştür. Vak'aya Kartal sulh hâkimi ve hü - kümet doktoru el koymuşlardır. Poliste : Tramvay - kamyon çarpışması Şoför Munis idaresindeki — 177 numaralı belediye kamyonu dün — Bahçekapıdan E - minönüne giderken önüne bir at çıkmış, bu gırada şoför Munis atı çiğnememek için di - Teksiyonu çevirmiş ve Patih - Harbiye tram- vayına çarpmıştır. Çarpışma sonunda tram- vaya bir hasar olmamış, yalnız kamyonun ön çamurluğu ezilmiştir. Bir balıkçının sandalı battı, kendisi kurtarıldı Kartalda balıkeilik yapan — Fehmi dün sandalı ile yelken açıp Pendiğe gitmekte | - ken bora yüzünden sandal alabura olmuş ve batmıştır. Bu sırada denize düşen — balıkcı | Bir adam sokak | Ortasında Karısını bıçakladı Beyoğlunda oturan — başcı Ali dün Bostanbaşında Kadiriler yokuşunda i - ki aydır dargın bulunduğu ve ayrı ya- şadığı karısı 26 yaşındaki Ayşeye rast- gelmiş ve kavgaya başlamış ve bıça - ğını çekerek karısını birkaç yerinden bıçaklamış ve kaçmıştır. Yaralı kadın imdadı sıhhi otomobili ile Haseki has - tanesine kaldırılmıştır. Carih koca za- bıta tarafından aranmaktadır. ——— —— —— Fehmi boğulmak üzere iken Ahmed kaplan idaresindeki motör tarafından kurtarılmış » tır. Arkadaşını yaralamış! Pangaltıda Bilezikci sokağında oturan şo- för Refik Gürbüz dün arkadâşı — Hüseyinle Taksimde gezerken bir alacak yüzünden bir- birlerile kavga ctmişlerdir. Hüseyin — Refiği yüzünden ağır sürette yaralamış, yaralı te - davi altına alınmış, suçlu yakalanmıştır. Çocuk kavgası Haydarda Müftü mahallesinde oturan Os- man oğlu 19 yaşında Mehmed, İmaretiatik mahallesinde oturan 18 yaşında Abdurrah- man ile kavga etmiş ve Abdurrahman tara- fından başından çakı ile yaralanmıştır. Ya- râh tedavi altına alınmış, suçlü — yakalan - mıştır. Şirketi Hayriye vapurlarından birinin üst güvertesindeki kalabalık Dün İstanbullular yazın k sıcak günü dört tarafındaki mesirelere, sayfiyelere ve (ramvaylarla akın edildi. Sıcağın şidı Şirketi Hayriye müteaddid ilâve seferler Demnebilir ki dün İstanbul baştanbaşa Mmanzara arzediyordu. nü geçirdiler. Sabahtan itibaren şehrin ve eğlence yerlerine vapurlar, trenler deti gün ortasında 29 u buldu. Akay ve yaptılar, taşınmıştı ve şehir âdeta boşalmış bir Dört arkadaş bir gazinoyu altüst ettiler Hulüsi ve Salâhaddin isminde iki arkadaş evvelki akşam Yenika fer gazinosuna gitmişler, içki başlamışlardır. Biraz sonra arkadaşia - rından Ahmed ve Hamdi de gazinoya gelmişler, selâmlaştıktan sonra, karşı tarafta bir masaya oturmuşlardır. Salâhaddin de arkadaşı Hulüsiyi yal nız birakarak bünların masasına git - miş, bir müddet konuşmuşlardır. Biraz sonra, canı sıkılan Hulüsi arkadaşı Sa - lâhaddine: — Konuştuğun kâfi.. gel de, biraz da biz konuşalım! demiştir. Biraz sertce söylenen bu söze Âh - med kızmış, Hulüsi ile aralarında bir kavga başlamıştır. Kavga esnasında, ka labalık olan gazinodaki bütün müşteri- ler telâşa düşmüşler, kaçışmağa ba mıişlar, bu arada masalar, — iskemleler devrilmiştir. Hâdiseden zabıta haber - dar edilmiş, gazinoya gelen — polisler kavgacıları şlar ve karakola gö- türmek istemişi . Bu sırada dâa, id- diaya göre, Hamdi, polis İsmaile küf - retmiştir. Ahmoedle Hulüsi barışmışlar, Ham - di, polise hakaret suçile, dün akşam as- liye ikinci ceza mahkemesine verilmiş- tir. Çekmece civarında Bir kamyon devrildi, İki kişi yaralandı Evvelki sabah, Çekmece civarında Büyük Haramidere mevkiinde bir kam yon devrilmiş, iki — kişi yaralanmıştır. Hâdise şöyle olmuştur: Edirne ile iş yapan bakkaliye ko- misyoncusu Baruh'un Edirne ile İstan- bul arasımda eşya nakliyatı yapan kam- Arpa yüklü olduğu halde, r yon a İshakın #daresinde Edirneden hareket etmiştir. Şoförün yanında da, Barulun adamlarından Aron ile Edirneli 25 yaş larında Hüseyin oturmaktadır. Evvelki abah kamyon Çekmieceden geçi Bü - yük Haramidere mevkiine geldiği za - man birdenbire lâstik patlamış, kam - yon sağa doğru kaçmış, yolun kenarın- ;!:ıki hendeğe yuvarlanmıştır. Bu devri- liş neticesinde Edirneli Hüseyin muh - telif yerlerinden ağırca, Aroen da kolu kırılmak suretile yaralanmışlardır. Şo för İshaka bir şey olmamıştır. Yaralılar, sıhhi imdad — otomobilile dün sabah Güreba hastanesine gnır.n- mişlerdir. Hüseyin Gureba hastanesi - ne yatırılmış, kolu kırılan Aron da Cer rahpaşa hastanesine gönderilmiş, ora- da tedavi altına alınmışlır. Mahkemelerde: Bekçiyi döven bir delikanlı mahküm oldu Azar oğlu Kirkor isminde bir deli - kanlı evvelki gece bir mikdar rakı iç- tikten sonra evine gilmek üzere, saat 24,5 da, ağabeysi ile beraber yola çık mıştır. Kirkor yolda ağabeysi ile kav » gaya tutuşmuş, bu ari ık gel « Fahri ka mış, düdük gezen mahalle beki İsmail düdük ge- sine koşmu len, iki kardeşi a- yırmışlardır. Bu aralık, Kirkor, kendi sini tutan bekçiye küfretmiş, bir ara e- linden kurtularak göğsüne bir de yum- rTuk indirmiştir. Kirkor, dün, nöbetçi Asliye Mahke- mesi olan ikinci ceza mahkemesine ve- rilmiştir. Şahidler dinlendikten sonra suçu sabit görülmüş, bekçiyi dövmuek ve hakaret etmekten ve sarhoşluktan, ce sarhoşluktan sabıkası — olduğu se alınarak 53 lira para, 31 gün de hapis cezasına mahküm edil - miştir, Kirkor hakkında tevkif müzek- keresi kesilmiş ve derhal tevkifhaneye günderilmiştir. Yurddaş; Sağlığa sağlık katan meyvayı yuvandan eksik elme, Bol bel ye ve çocuklurma yedir. Zahire borsasında bi' i haftalık vaziyetin hülâsası Yağ fiatları düşmeğe meyyaldir, hafta içinde yapağı ve tiftik piyasası gevşek geçti Son günlerde bazı mahsullerin alivre|ettikleri ufak parti Trakya yapağıların satışı istisna edilirse piyasada yeni mah- sul üzerine büyük işler henüz başlama - mıştır, Geçen hafta Bursada senelik ilk ko- za mahsulü piyasaya çıkarılmış ve Trak- yada da yeni koza mahsulü idrak edil - miştir. . BUĞDAY : Fiatlar tamamen müsta - kar bir vaziyet aldığından piyasada e- hemmiyetli bir tebeddül olmamıştır. Ge- çen hafta içinde Anadolu ve muhtelif li- manlardan şehrimize 3 bin ton kadar buğ- day gelmiştir. Hafta içinde birinci beyazlar 6.20, ikin- ci beyazlar 6.05, yumuşak buğdaylar 5.28, ekstra sertler 6, beş altı çavdarlı sertler 534 paradan satılmıştır. ARPA : Sıcak mmtakalardan sonra Trakya ve civar vilâyetlerden de yeni mahsul arpa gelmeğe başlamıştır. Geçen hafta içinde ilk defa olarak Trakyadan mebzuülen gelen arpalar piyasaya arze - dilerek 4.20-4.22 paradan satılmıştır. M fiatları talebsizlikten gerilemek- tedir, Geçen hafta içinde beyaz Adapa -« zarı malları 4, sarı Adapazarı — malları 4.10, Bandırma ve âyarı mısırlar 4,20 pa- radan gatılmıştır. KUŞYEMİ : Bu sene mahsulün fevka- lâde müsaid olmasına rağımen rekolte tâ- mamen tesbit edilememiştir. Bu sebeble ihracat tacirleri rekolte neticesi belli o- luncıya kadar seyirci vaziyette kalmak- tadırlar. Yalmız bazı spekülâtörler yeni mahsul üzerine kendi aralarında 610 kuruştan Tekirdağı teslimi bazı işler yap- maktadırlar. Ketentohumu da bu sene fevkalâde su- rette yetişmiştir. Bu mahsulün stoğu ga- yet az olduğundan yeni rekoltenin iyi fiatlarla — satılacağı — zannolunmaktadır. Daha şimdiden 100 ton kadar ketentohu- mu gelesiye olarak 835 paradan satıl - maştır. Susam üzerine alivre muameleler baş- lamıştır. Geçen hafta içinde kilosu 17 ku- ruştan 25 ton kadar Antalya malı satıl - mıştır. Ajyon : Mevsim iptidasındanberi ha - valar müsaid gittiğinden bu sene afyon mahsulü gayet iyi surette — yetişmiştir. Son günlerde yeni mahsul idrak edilmiş- se de uyuşturucu maddeler inhisarı he - nüz faaliyete geçmediğinden mahsul, müştahsilin elinde kalmaktadır. Yalnız bazı alıcılar kilosu 225-240 kuruş arala - rında afyon toplamaktadırlar. KOZA : Bu sene Bursa ve Trakyada yeni koza mahsulü gerek kalite ve ge - rekse mikdar itibarile geçen seneden da- ha üstündür. Bursada geçen hafta içinde koza pi - yasasının açıldığı: ve yaş koza üzerine 70-75 kuruş aralarında muamele yapıl - dığı öğrenilmiştir. Edirnede de yeni koza mahsulünün id- rak edildiği ve piyasanın 60 kuruştan a- çıldığı haber alınmıştır. PAMUK : Bundan bir müddet evvel Almanların Iğdırdan aldığı standardize edilmiş olan bir buçuk milyon kiloluk pamuk mahsolü Trabzona sevkedilmiştir. Üç milyon kiloya baliğ olan Iğdır pamuk rekoltesinin diğer yarısı da yerli fabri - kalar tarafından alınmaktadır. Adanada Akala pamuklarının kilosu 40 kuruştan satılmaktadır. Bu sene İzmir ve havalisinde pamuk mahsulünün gayet iyi surette yetişmekte olduğu haber a - Immıştır. Yeorli abcı ve ihracatçılar Klevlând ne- vilerini 4041 kuruştan mübayaa elmek - tedirler. YAĞLAR : Diyarbakır, Urfa yağları piyasadaki eski mevkiüni kaybetmeğe başlamıştır. Fiatlar düşmeğe'meyyal ve muameleler gevşek gitmektedir. Diyar- bakır malları 87, Urfa malları 88-00 ku- ruş aralarındadır. Yeni sene zeytin rekoltesi hakkında gayet müzaid haberler gelmektedir, İlk tahminler, bu seneki mahsulün fevkalâ- de bereketli alacağı merkezindedir. Ye- meklik zeytinyağı 38-3950 kuruş arala - rındadır. Yapağı, tiftik piyasası gayet gevşek Bgitmektedir. Yerli fabrikaların mübayaa dan başka bir iş olmamıştır, Trakya ya- pağıları 62, İzmit malları 52 kuruştan iş- lenmiş, Anadolu malları vâdeli olarak 4? kuruştan bir mikdar satılmıştır. DERİLER : Yerli fabrikalar oğlak v? kuzu derileri mübayaa etmektedirle; Oğlakların çifti 115-120, kuzu derileri - nin çifti 9 10 ikinci olmak şartile 135-145 kuruş aralarındadır. Geçen hafta içinde hayli mikdarda Kayseri, Mersin malı kuru sığır derisi kilosu 55-58 kuruştan satılmıştır. İç ticaret umum müdürü şehrimizde İktisad Vekâleti İç Ticaret U Müdürü Mümtaz Rek dün sabahki presle Ankaradan şehrimize — gelmi tir. Umum Müdür, bugün saat on b de Ticaret Odası salonunda — buğday, arpa, tiftik ve yapağı tacirlerini topla- yacak, bu dört mâddenin ihracının kon trolü hakkındaki vekâlet noktai naza - rın) kendilerine izah edecektir. Yarından itibaren de, buğday, arpa, tiftik ve yapağı tacirleri ayrı ayrı grup lar halinde hergün Odada toplanacak, bu maddelerin standard nizamnamesi - nin esasları üzerinde görüşülerek ni - zamnamelerin projeleri hazırlanacak - tır, Bu toplantılar 23 Temmuza kadar devam edecektir. Bugünkü program İSTANBUL 27 Haziran 1938 Pazartesi meşriyatı: ?ı..:): Plâkla Türk musikisi. 1250: Havas dis. 13.05: Plâkla Türk musikisi. 1330: Muh- telif plâk neşriyatı. Akşam neşriyatı: 18.30: Plâkla dans musikisi. 19.15: Çocuk- lara masal: Bayan Nine. 19.40: Piyano solo: Konservatuvarın küçük yavrularından yedi yaşında Gülseren Muhittin Sadak tarafın - dan. 19.55: Börsa haberleri. 20:- Saat âyarı: Grenviç rasadhanesinden naklen. Rifat ve arkadaşları tarafından Türk musikisi — ve halk şarkıları. 2045: Hava raporu. 2048 Ö- mer Rıza Doğrul tarafından arabca söylev. 21: Pasil saz heyeti: İbrahim ve arkadaşlari tarafından. 2145: Orkestra, 22.15: Ajans has berleri. 22.30: Plâkla solalar, opera ve öperet parçaları. 22.50: Son haberler ve ertesi gü- nün programı, ANKARA Öğle neşriyatı: 12.80: Karışık plâk neşriyatı. 1250: Plâk: 'Türk musikisi ve halk şarkıları, 13.15: Dahi- li ve harici haberler. Akşam meşriyatı: 1830: Karışık plâk neşriyatı. 1â.50: İn Mace dera (Azime İpek). 19.15: Türk müsiki- si ve halk şarkıları (Servet ve arkadaşları). 20: Bant âyarı ve arabca neşriyat. 20.15; Türk musikist ve halk şarkıları (Semahat ve ar- kadaşları). 21: Konferans: (Şevket Süreyya Aydemir). 2115: Stüdyo salon orkestması, 22: Ajans haberleri. 2216: Yarınki program ve İstiklâl marşı. Nöbetci eczaneler Bu gece nöbetçi olan eczaneler şunlardır: İstanbul cihetindekiler: Aksarayda (Sürun), Alemdarda: — (Surı Asım), Royazıtta: (Haydar), Bamatya « da; (Erofilbe), Eminönünde: (Salih Ne- çati), Eyüdde: (Arif Beşir), Fenerde: |£ (Hüsameddin), Şehremininde: (Nazım), Şehzadebaşında: — (Üniversite), Kara - (Kemal), — Küçükpuzarda: gümrükte: (Hikmet Cemil), Bakırköyünde: (Hilâl). Beyoğlu cihetindekiler: Tünelbaşında: (Matkoviç), Yüksekkal - dırımda: (Vingopulo), Galatada: (Mer- kez), Taksimde: (Kemal - Rebul), Şişli- de: (Pertev), Beşiktaşta: (Ali Rıza), Boğariçi, Kadıköy ve Adalardakiler: Üsküdarda: (Ahmediye), Barıyerde: (A- saf), Kadıköyünde; (Sıhhat, Rifat), Bü- yükadada; (Halk), Heybelide: (Halk),