20 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

20 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

6 Sayfa SON POST Memleket meselesi ramvaya Karaköyden bindim. | Sahanlıkta biri zayıfca, biri şişmanca iki kişi" vardı. Ben üçüncü ol- #um. Eminönüne yaklaştığımız zaman Kki kişiden zayıfcası, şişmancasına dön- Hü. Elile, köprünün Eminönü cihetinde ki eski para toplama kulübelerin! gö terdi: — Bunlara iyi bak! dedi. Zayıfcası baktı: — Yıkacaklardı ama, nedense Gdaha yakmadılar. — Niçin yıkmadılar biliyor musun? — Yool, — Merak etmedin mi? — Yool, — İnsan merak eder, sorar öğrenir, — Bana ne? Zayıfca adam kızıyor gibi idi: — Memleket meselelerine karşı bu ka- dar alâkasızlık doğru değildir. — Köprünün başındaki iki kulübenin yıkılmış, iki kulübenin yıkılmamış olma- larını memleket meselesi mi telâükki edi- yorsun? — Hem de en mühim bir memleket me- selesi.. Şişmanca, zayıfcanın yüzüne — şaşkın şaşkın baktı, doğrusunu isterseniz ben de “şişmanca kadar hattâ andan fazla şaşır- mıştım. — Bu iki kulübenin burada kalmış ol- maları fena bir zihniyetin göze görünür timsalleridir. Şişmanca bir şey anlamamıştı. Bense hakeza. Fakat o devam etti: — Ben buradan her geçişte, bir işe baş- layıp o işi yarım bırakma zihniyetini ha- tırlıyorum ve memleket namuna üzülü- yorum. Ne demek istediğini anlar gibi ölmüş- tum, Tramvay da durmuştu. Onlar indi- ler ve ben matbaaya geldim, işittiklerimi bir kelime eksiltmeden, bir kelime ziya- deleştirmeden aynen yazdım, İsmet Hulüsi D Bunları biliyor mu idiniz? — | On sekizinci asrın erkek şıklığı ÖOn sekizinci as- sırda — Avrupanın Şık erkekleri, tıpkı kadınlar gibi ya- kalarına — dantelâ koyar ve elbisele- rinde yuvarlak ta- bak büyüklüğün- da düğmeler taşır- Jardı. En uzun Bir nevi balıkçıl kuşu vardır ki ba hayvanın ömrü su kenarlarında ge- gor. Dünyanın en uzun bacaklı ve boylu kuşu bu hayvandır, * Balıkları kıran meşhur kolera 1882 senesinde büyük denizlerde bir balık kolerası olmuş ve bazı yerlerde ge- bacaklı kuş miler milyarlarca balık ölüsü arasından | Pül, geçerek sefer yapmaya mecbur - olmuş- lardır. Halli hem güç, hem Kolay bir mesele Ankarada oturan bir okuyucum, Bay M. E. kendi kendisini çapraşık bir vaziyetin içine atmış, şimdi kur- tulmanın çaresini aramakla meşgul. Hikâyesi şöyle hülâsa edilebilir: — Bir kadınla evlenmek istiyorum, yaşı benden 5 yıl fazladır. Bu bayan bir başka erkekle 10 yıl evlilik hayatı yaşadı, bir de erkek çocuk sahibi ol- du, fakat bir geçimsizlik yüzünden mahkeme kararile kocasından ayrıldı, da terketti. Maamafih gizli gizli onunla alâkadardır. Benim de bir kız çocuğum var, Ha- yatım onun içindir. Fakat hissediyo- rum ki alacağım kadın kızıma karşı üvey anne gibidir. Şimdi evlenme mu- amelesinin yapılmasının tacilini isti- yor, ben ise bugün hissettiğim güçlü. ğün artmasından korkuyorum, ne der siniz? * Bu mektubun satırları arasından an. Tapılan hakikat okuyucumun akıl da- nışmakta geciktiğidir. Zira bir defa kadın ile metres hayatı yaşamıya baş- lamıştır, bu itibarla da kendi kendisi- ni çapraşık bir vaziyetin içine atmış- tır. Bu arada o kadar sevdiğini söyle- diği kızına da «gayri meşru> bir rabi- tanın fena misalini göstermiştir. İnci avcıları nasıl denize girerler ? Seylân adasında yaşıyan inci av - cıları, — yüzlerine dalış maskesi tok- maz, yalnız bu - runlarına su gir - mesin diye kanad- larını bir rabtiye ile sıkıştırırlar. Kamerun — avcıla- rı da, başlarıma gaz tenekesi giyer ve gözlerine bir nevi maske geçirirler. * Dünyanın en büyük gölleri hangileridir ? Hazer denizi 340.000 kilometre mu- rabbaı, Süperyör gölü 62.400 kilomet- re murabbaı, Viktorya Niyaza gölü 52.400 kilometre murabbar, Aral de- nizi 48.800 kilometre murabbar, Huron gölü 47.600 kilemetre murabbat, Mi- şigan denizi 44.900 kilometre murab- bar, Çad gölü 40.000 kilometre murab- Niza gölü 28.400 kilometre murab- bar, rabbar. Meselenin halli hem kolay, hem de güçtür. Bir defa bir erkeğin yaşca ken- disinden büyük bir kadınla evlenmesi- nin bir felâket olduğunu kabul ediniz, menfaatiniz rabıtayı mümkün olduğu kadar kısa bir zaman içinde kesmek- tedir. Kadın metresiniz, tek kelıme ile bir. leştiğiniz gibi, tek kelime ile ayrılabi. Jir, bu itibarla meselenin hallini kolay görürüm, fakat bazı metresler vardır ki kolay kolay bırakılamazlar. Güçlük bu noktadadır. Münasebetin devam edebilmesini bir saniye için bile kabul etmediğim için sadece bu yaş farkının üzerinde durmakla iktifa ediyorum, Çocuk me- selesi daha sonra gelir ki, sandeti im- kânsız hale getirmekte oynıyacağı rol yaş farkının rolünden daha az değildir. * Beyazıdda Bayan Leylâya: 2 temmuz tarihli nüshada çıkan Tanca imzalı mektubun anlattığı ve- ziyete karşı alâkadarlık gösteriyorsu- nuz, 27 yaşında, orta tahsil görmüş, Bgüzel bir dulun teselli edemiyeceği derd yoktur, diyorsunuz, Mümkündür ve işte arzunuzu yerine getirerek bu satırlarla alâkadar dikkatini celbedi yorum, Sorarsa söylerim. TEYZR Baykal gölü 22.160 kilometre mu- | Gençler için iki rop Tan sahibi Ahmed Emin Yalman ile neşriyat müdürü Sabri Salimin 4. er ay 25. er gün hapislerine, 250. şer lira ağır para cezasile tecziyelerine, cezalarının te- ciline karar verildi. Avni Bayer 3 ay hapse 50 lira para cezasına, Recai Nüzhet bir buçuk ay hapse, 25 lira para cezasına mahküm oldular Uzun müddettenberi — Asliye 1 inel ceza mahkemesinde devam edip giden otobüs neş riyatı davesi dün neticelenerek, nihal karar verilmiştir. Davanın esası Ahmed Emin Yalman - Ba- bur Bami, Ahmed Emin Yulman - Avni Ba- yer ve Recai Nüzhet arasındaki — kargılıklı hakaret davalarıdır. Babur Sami hariç, di - gerleri hem davacı, hem suçlu; Babur Sami ise, yalnız davacı mevkiinde idi. Tefhim olunan kararda, Ahmed Eminin davacı Sabur Samiye neşren bakarette bu - Tunduğu sabit görülmüş ve gerek Ahmed E- minin, gerekse bu neşriyatın yapıldığı Tan gazetesinin neştiyat müdürü Sabri Salim 6 çar ay hapse mahküm edilmişler, neşriyâa- tın devamı sebebile de coza kanununun 82 net maddesi hükmünce bu cezaları yedişer aya çıkarılmıştır. Ancak, neşriyatta gözeti - len âmme menfâati malıkemece nazarı dik- kate alınmış, cezaları hafifletilerek, 4 der ay, 25 ger gün hapislerine, 250 şer lira ağız pa- Ta cezasile tecziyelerine, yalnız — suçluların sabıkaları bulunamadığı cihetle, bu cezala « rinın da teciline karar verilmiştir. Davanın diğer cephesine — gelince: Avni Bayerin 1000 lira verdiği idedlasile, Ahmed Emine çektiği protesto ile hakaretle bulun- duğu ve Recat Nüzhet Babanın da suça iş - tirak ettiği sabit görülmüştür. Mahkeme, Avnl Bayerin 8 ay müddetle hapsine, 80 lira ağır para cezamı vermesina, Recal Nüzhetin ge bir buçuk ay müddetle hapsine ve 25 lira ağır para cezasına çartprsmalman — -El ağır para cezasına çarplırılmasına, suçlula - rın bu ceralarının tecil edilmemesine karar yerilmiştir. , Fakat, Ahmed Eminin de gazetesindeki neşriyat Ile Avni Bayeri ve Recal — Nüzheti tahkir ettiği sübut baknuştur. Ba sebeble Ahmed Emin ve Sabri Salimin, Recat Nüz- het ve Avni Bayere hakaretten müştereken 2 ger sene, 2 şer ay hapislerine, yalnız vükl neşriyalın, karşı tarafın tahrikleri netlce - sinde vuku buldüğu cihetle de, cezalarının askatına karar verilmişlir. Ayrıca, Ahmed Eminin Sabur Samiye 100 Mra tazminat, 100 Hra yekâlet Öcreti, Avnl ve Recainin de Ahmed Emine- müştereken 100 Hlra tazminat ve 100 llra da Ücreti ve - kület vermeleri karar altına alınmıştır. Derbend fundalığı yanıgını tahkikatına başlandı Geçen püzar günü Derbend — ciyarında Metris atış sahasında 1700 dönümlük funda- hklar yanmıştı. Hâdise etrafında müddelumumllikçe tah- kikata başlanmış, yangının — bir sigaradan çıktığı anlaşılmıştır. O civdrdaki bazı çöp - cülerden de şüpbe edilmektedir. Sahte yüzbaşı elbisesi giyen bir suçlu Bahte yüzbaşı elbisesi giymekten — suçlu Şükrünün davasına dün Ağırcezada bakıl - dı. Maznunun evvelce işlenmiş suçu olup ol- madığını tahkik için muhakeme düne bıra- kılmiştıi. Gelen evrakda Şükrünün Ağırceza- da sahtekârlıktan bir şece iki ay ve ayrıca silâh taşımak ve yaralamaktan iki mahkü- miyeti olduğu tesbit edilmiştir. Suçlu buna itiraz ederek enerede bir Şükrü varsa mah- kümiyetini bana yüklüyorlar» demiştir. Müddelumumi muavini Şükrünün Asliye birinci cezadan tekrar sabıkalarının sorul - masını istemiştir. Muhakeme başka bir gü- ne bırakılmıştır. Dişçi Avni Bayerin diğer bir muhakemesi ti. Mahkemet temyiz keşif raporunun tan « zim edilmemiş olduğunu nazarı itibara ala- rak bu hükmü nakzetmiştir. Müddelumumi muavini Fehmi, dün iddiae namesinde Avnli Bayerin dikkatsizlik yüzün den kazaya sebebiyet verdiğinin — şahidlerle sabit olduğundan kendisinin 459 uncu made deye göre cezalandırılmasını taleb etmiştir. Suçlu vektil yapmış olduğu — müdafaand$ ezcümle Temyiz Mahkemesinin — bu işi bir fen meselesi telâkki ettiğini ve fenne istl « nad ederek tanzim edilen keşif Traporunda müvekkilinin hiç bir suçu tesbit edilmemiş olduğunu söyliyerek Avni Bayerin beraetini istemiştir. Muhakeme evrakın tedkikl için başka bir güne birakılmıştır. İzmirde bir dedikodu yüzünden çıkan dava İzmir 19 (Telefonla) — Asliye ceza mah kemesi, mücssif bir dedikodu yüzünden bo- zulan bir nişan davasını rüyete başlamıştır. Davanın mevzuu şüdür: Meliha isminde on sekiz yaşlarında bit kız, bundan iki ay evvel bir delikanlıyla ni- şanlanmıştır. İki genç, nişanlı, nikâha hazır lanırlarken, Halil İbrahim adında bir tü « tün amelesi bu müstakbel âile yuvasını boze muştur. Halil İbrahim, nişanlanan Melihayı bun- gdan iki sene evvel, başka bir gençle sevişir- ken gördüğünü söylemiş ve nişanın bozul « masına sebebiyet vermiştir. Derken nişanı bozulan dellkantı, — gerele bir dedikodu yüzünden ağır bir çüphe al « tında altında kalan genç kız ndliyeye mü « racâaatln «madde tasrihi suretile hakaret vel kurulmak üzere bulunan bir yuvayı — boz « mak» tan ötürü dava İkame etmişlerdir. Muhakemenin ilk celsesi — kalabalık bir dinleyici kütlesi huzurunda yapılmış ve bü yük bir heyecüanla takib — edilmiştir. Genç kız, göz yaşları arasında — bir dedikodunun nası) bir yuvayı bozmıya kâfi geldiğini ga« yet beliğ bir ifade iİle anlatmış ve: — Bent muayeneye sevkediniz, eğer kız « lik hasletlerinden mahrum isem mesele yoka tur. Öna hak verizim. Fakat söylediği çık « mazsa kendisinden şerefimle oynadığı için tazminat isterim, demiştir. Mahkeme, genç kızın muayenesine karan vermiştir. Kocasını balta ile öldüren kadın 14 seneye mahküm oldu Bursa (Husüst) — Kocasını balta ile öl « dürmekten suçlu Mis köyünden Patmanın muhakemesi neticelenmiştir. Katil kadın L sene 8 aya mahküm olmuştur. Kararın tet himinden sonra maktal Halilin kardeşi sa« mllin arasından: 4 — Rels Bey, kardeşime hiç acımadın mıf) diye bağırmıştır. Para yüzünden işlenen cinayet Dün Ağırcesa mahkemesinde Yeniköyde gece yarısı para âlmak maksadile girdikleri mandırada Mohmedi öldürmek Xastile ağın bir surette yaralıyan Emin All ve Ramizin muhakemelerine başlanmıştır. Mahkemede okunan son tahkikat açıl « ması kararnamesinden suçlularm Mehme « din parası olduğunu öğrenerek, gece yınıq yatak odasına girdikleri ve adamcağızı bı « çaklamağa başladıkları anlaşılmıştır. Ayni mandırada yatan Hasanın gürültüm. yü işlterek, Imdada koşması Üzerine, suçlu « lar kaçmış, zavallı Mehmed de mutlak bis ölümden bu suretle kurtulabliimiştir. Buçlları, delillerle sabit olan Emin Ali ve Ramizin hareketleri öldürmeğe tam teşeb « Sağda: Bu rop şantungdandır. Göğsü- nün yanlarındaki kuplar kalçalardaki cepleri sarıp eteğe iniyor. Benekli ipekli- den bir jilesl var. Cebindeki mendil de benekli. Solda: Göğsün iki yanındaki cep ka- paklarının altından pliler başlıyar. Kor- saj önden düğmeli. Kollarda da cepleri andıran plili kapaklar var, Yaka dik devrik, Z Çocukları plâjda ve bahçelerde nasıl giydirmeli? Bu üç model 4-10 yaş arasındaki çocuk- lar içindir. Solda: Yünlü jerseyden mavi bir pantalon, beyaz bir güneşlik, panta- lon bu güneşliğe düğmeleniyor. Yaka pantalonun parçasından, Ortada: Bu rop' keten, kreton, pike, vual bütün serin kumaşlardan yapılabi- lir, Bütün süsü yakasını, eteğini, robası- mı çerçeveliyen ufacık sivri dilimlerden ibaret. Sağda: Bu, daha şik, daha süslü bir el- büs mahiyetinde görülmüş, ceza kanunu « bun 448 ve 62 Inci maddelerine tevfikan A « Barcezaya sevkedilmişlerdir. Her iki suçlu da mahkemede yapılan sor« gularında hâdiseyi tamamen inkâr ederek, yak'a gecesl başka yerlerde bulunduklarını söylemişlerdir. Müuhakeme, şahidlerin celi GÜlmlştir. bi için talik &e bise. Çocuğu gezmeye götürürken de giy- direbilirsiniz. Delik veya dolgu benekli herhangi bir kumaştan meselâ vualdan çok şık olur. Önü plilidir. Robasının di- limlerini saran, biye omuzlarında fiyon- galarla bitiyor. Dün Aaliye üçüncü cesa mahkemesinde dişel Avni Bayerin diğer bir davasına bakıl- mıştır. Bundan birkaç ay evvel Avni Bayer İstinyeden otomobille gelirken caddede ka- zi bir çukur içerisinde çalışan — İsmall ve Neş'et adında iki ameleye çarparak yara » lanmalarına sebebiyet vermiş ve bu yüzden altı ay hapis ve 150 liraya mahküm edilmiş- Bacaksızın maskaralıkları : Terazi