22 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

TCC SN KN YN Şehirde apartıman inşaatı, Âdalar açığında ie İ HABERLE mütemadiyen artıyor Altı ayda İstanbulda 305 yeni bina yapıldı, 20 yıl | Dün, kaybolduğu sanılan İstanbulun muhtelif semtlerinde mü - temadiyen yeni binalar yapılmaktadır. Yeni yılın ilk altı ayı içinde İstanbulda 169 ev, 87 apartıman, 25 dükkân ve ma - ğaza, 24 diğer inşaat olmak üzere yeniden 308 bina ve 1074 tamirat yapılmıştır. Son senelerde bilhassa apartıman inşaatı art- maktadır. İstanbul kapıcılar cemiyeti, — İstanbul, Beyoğlu ve Kadıköyündeki apartıman mikdarını tesbit etmektedir. İstanbulda €en ziyade Beyoğlu kazası dahilinde apar- tıman bulunmaktadır. Bu apartımarılar Ayaspaça, Taksim, Şişli taraflarında te- küsüf etmiştir. Beyoğlunda bin beş yüz kadar apartıman mevcuddur. İstanbul ci- hetinde apartımanların Divanyolu ile Be- | yazıd arasında, Aksaray ve Fatih civa - rında toplanmış oldukları görülmekte -« dir, Eminönü ve Fatih kazaları dahilinde bulunan apartımanların sayısı sekiz yüz kadardır. Kadıköyünde ancak otuz ka « dar apartıman mevcuddur. İstanbul vi - lâyeti dahilinde iki bin beş yüze yakın apartıman vardır. Devam eden inşaata nazaran yürmi sene sonra bu mikdarın iki misline baliğ olacağı hesablanmaktadır. Taksim meydanı civarındaki aparlıman inşaatı yersizlik yüzünden huzinı kay - betmiştir. Sermaye sahibleri daha zi de işlek yerlerde ve istikbali parlak say- fiye yerlerinde inşaat yapmağa yanaş - maktadır. Nakil vasıtaları için | Bir Ali diğer bir Aliyi yeni bir talimatname Vilâyet merkezile vilâyet sınırları için- de muntazam seyrüselerle yulcu ve eş - ya nakliyatı yapmakta olan otobüs, om- nibüs, otomobil, kamyon ve kamyonet - lerle yük arabaları hakkında yeni ve e- sazslı bir talimatname hazırlanmış, bu ta- limatname dün vilâyet idare heyetine ve- Tilerek tedkikine başlanmışlır. Talimat - name vilâyet idare heyetince tasdik dildikten sonra derhal mer'iyet mevkiine konacaktır. Bundan sonra da, bu nevi makliyatın mürakabesi belediyeler tara - fından yapılmıyarak hükümetin müraka- besi altına alınacak bundan sonra tesis olunacak bu şekildeki seferler için de vi- Jâyet ruhsat verecektir. Hazırlanan talimatnamede ruhsatna - menin kimlere verileceği, nasıl verileceği, nakil vasıtalarının haiz olmaları Vâzım gelen fenni, kanunt ve sihhi serai - tin nelerden ibaret olacağı, işletmeye müsaade edilecek olan hatlarda güzergâh ve durak yerlerinin nereleri olacağı, üc- retlerin mesafe ile nasıl mütenasib ola - cağı, yolcuların riayete mecbur oldukları şerait, şoförlerin ve yedek şoförlerin tâbi olacakları şerait, seyrüsefer esnasında ta- kib edilecek beynelmilel kavaid, alına - cak yolcu mikdarı, yük mikdarı vesair hu- suslar pek esaslı bir şekilde tesbit edil - miştir. Talimatname bugünlerde vilâyet idare heyetince tasdik edilerek met'iyete gire- cektir. Kültür işleri : Bursa muallimlerinin tedkik gerileri Şehrimizde bulunan Bursa — muallimleri dün Yıldız Sarayını ve müzeleri gezmişler - dir. Muallimler bu akşamki trenle Edirneye hareket edecekler, bilâhare Gelibolu, Çanak- kale, Balıkesir yolile tekrar Bursaya döne - ceklerdir. bıçakla yaraladı Dün gece saat 20.30 sularında Anadolu- hisarında ağır bir yaralama vak'ası ol - müuş, Ali isminde bir şahıs bir müddet - tenberi arası açık olan diğer Ali isminde | birisini bıçakla sol küreği üzerinden ağır ve tehlikeli bir surette yaralamıştır. Vak'anın tafsilâtı şudur: Anadoluhisarındaki halat fabrikasında gece bekçisi olan Rizeli Ali ile âyni fab- rikada sandalcılık yapan Osman oğlu Ali arasında eskidenberi bir geçimsizlik var- dır. Bunun sebebi de bekçi Alinin müte- vali ısrarlarına rağmen sandalcının o - nun sandalile tenezzüh ricasmı kabul et- memesldir. Dün akşam üzeri bekçi bermutad san - dalcıy'a müracaat elmiş ve beraberce bir gezinti yapmalarını istemiştir. Alinin ge- ne bu ricayı kabul etmemekte ısrar etti - Bini gören bekçi ona külür ctmeğe başla- mış ve bu yüzden başlıyan ağır kavgası bir boğuşma halini almıştır. Bu sırada bekçi Ali bıçağını çekerek olanca kuv - vetile hasmının sol küreği üzerine sapla- muştır. Alinin feryadı üzerine bekçi ve zabıta memurları yetişerek çağırılan sıh- hi imdad otomobili ile baygın bir halde bulunan yaralıyı Nümune hastanesine kal dırmışlardır. Vak'ayı müteakib firara muvaffak olan bekçi bir kaç saat sonra bi. çağı ile beraber yakalanmış, tahkikata başlanmıştır. Toplantılar; Ankara milli tıb kongresi toplanıyor Birinctteşrinin 26 sında Ankarada topla- nacak ve üç gün sürecek olan milli tıb kon- gresine şehrimizden bir çok doktorlarımız iştirak edeceklerdir. Bu doktorlardan bazı - ları, muhtelif hastalıkların şekilleri ve te - davileri hakkında kongreye vermek — üzere rapotlar hazırlamaktadırlar, Müli tıb kon - gresinde neslin islahbı meselesi de münakaşa | edilecektir. İda dört defadır yangın zuhuru, SÖON POSTA betan kotra kimin ? kotra geri döndü, batan kotranın kime aid olduğu henüz anlaşılamadı Büyükadada oturan Miço isminde biri- in, denizde bir kotranın battığını gördü- ü haber vermesi üzerine polisin der- 1 faaliyete geçtiğini dün yazmıştık. Bu kime aid olduğunun tahkik e - kotran dildiği bir sırada ranın da mutad fına iskelesine dön - memesi zabıtanın pek tabif olarak nazarı dikkatini celbetmiş ve batan kotranın bu kotra olmasına ihtimal verilmekle bera- ber tahkikata da ehemmiyetle devam e- dilmişti. Dün haber aldığımıza göre battığından erbahçede bir kot-| kilo tuz satıldı. İçki, barut İnhisarlar idaresinin — istatistiklerine | göre, son bir yıl içinde satış hasılatı 57 milyon lirayı bulmuştur. Evvelki yıl sa- tışları 54 milyon lira idi. Buna göre son bir sene içinde hasılat üç milyon lira art- mıştır. Geçen mali yıl içinde mamul tütün sa- fışı 11,616,490 kilo ve 38,946,137 Jiradır. 'Tütün satışı evvelki seneyo nazaran mik- dar itibarile 533,177 kilo, bedel itibarile de 1,704,373.Hira daha fazladır. Memleket içinde bir yıllık tuz satışı 148,642,206 ki - lodur, Tutarı 5,005,175 Tirayı bulmuştur. Tuz satışı flat ucuzluğundan dolayı ge - çen seneye nazaran altı milyon kilo art- mış olmasına rağmen bedeli ön bin lira kadar eksilmiştir. Harice yapılan tuz satışları da hemen bir misline yakın artmıştır. Bir gene ev- vel tuz ihracatımız 67 milyon kilo iken bu mikdar 124 milyön kiloyu bulmuştur. endişe olunan İzoninin kotrası sabaha karşı Feflerbahçeye avdet etmiş ve için- de bulunan beş kişi saliman karaya çık- mışlardır. İzoni ve arkadaşlarının”çok a - gıklarda dolaştıkları ve rüzgârın muha- de vaktinde avdetlerine mâni ol- anlaşılmıştır. Şu halde bu kotranın avdeti ile hüdise- nin bir kısmı uydınlanmış ise de diğer hası hâlâ esrarını muhafaza etmektedir. İstanbulda mevcud bütüa kotralar birer birer sayılmış ve hepsinin tamam olduğu anlaşılmıştır. O halde bu batan kotra ki- mindir? Ve içerisinde kaç kişi vardı? Bu sualler dün geç vakte kadar cevabsız kal- mıştır. Zabıta İstanbulda noksan kotra olma- dığını öğrenince tahkikatını tevsi etmiş, bütün Marmara sahilindeki şehir, kasa - balara kayıp kotraları olup olmadığını sormuştur. Hâdisenin bugün aydınlana- cağına ihtimal verilmektedir. Dun_gene üniversite kimyahanesinde yangın çıktı Dün akşam saat on dokuzda Cağaloğ - lunda Alemdar mahallesinde Yalak soka- ğında Üniversite kimyahanesinden — bir yangın zubur etmiştir. Yangın başlar baş- lamaz kesif bir dumanla beraber bütün civar halkı sersemleten bir koku da etra- fa yayılımıştır. Yangını haber alan Fatih itlaiye grupu gelerek derhal tertibat almış ve itfaiye âmir ve memurları gaz maske- leri takarak yangını söndürmeğe başla - mıştır. Sıkılan suların kimyevi madde - leri söndürmemekte olması üzerine ci - var inşaat yerlerinden cl arabalarile kum taşınarak yanan maddeler üzerine ser - pilmiştir. Bir aralık koku şiddet kesbet - miş ve yangına civar caddelerde biriken haik ve gelip geçenler mendillerle bu - runlarını tiıkamak zaruretini hissetmişler- dir. Ayni zamanda kısa bir müddet zarfın- burada yangına karşı alınan tahafluz tertibatı - nın noksanlığını ve hattâ mühmel kal - dığını göstermektedir. Amerikalı terbiyecilerin dünkü tedkikleri Sık sık bu civar halkını telâş ve endi - şeye düşüren bu yangın tehlikesinin ber- taraf edilmesi için alâkadar makamların lâzım gelen tertibatı tedkik etmleri za - Turidir. Zabıta yangının sebebleri hakkın- da tahkikata devam etmektedir. PazarTıksız alış verişe Eylülde başlanacak Satışlarda maktu fiat usulü — eylülden itibaren tatbik edilecektir. Dahiliye Ve - kâletinden gelen bir emirde eylüle kadar tedkikat yapılması ve neticenin İktısad Vekâletine bildirilmesi yazılmaktadır. Belediye, maktu fiat şeklinin şümulü dahiline girecek, bilhassa gıda madde - lerini tesbit edecek, bunların perakende 937 malf yılı içinde inhisarlar ldırm.l 5,5 milyon Jiralık içki, 2 milyon liralık da| barut, fişek ve av malzemesi satmıştır. Meriç nehrinde su istasyonları yapılacak Vekiller heyeti tarafından taadik olu - nan ve Meriç nehrinin iki tarafında su Müteferrik : Yurdda dünkü hava vaziyeti Evvelki gece yarısından sonra baş- lıyan şiddetli yağmurlar — dün öğleye kadar devam etmiş, öğleden sonra ha- va açılmıştır. Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alınan malümata göre dün yurdda ha- va: Trakya, Kocaeli, Karadeniz kıyıla- rile kismen Örta Anadolüda ve Ege bölgesinde çok bulutlu, yer yer yağış- | <ÜLEKONOMİİR . İnhisarlar varidat ve satışları artıyor Bir senede 11,616,490 kilo mamul tütün 148,642,296 |hanında İzak Kamhi adlı satışlarında da artış vardır işlerinin tanzimine dair olan Türk - E- len itilâfnamesi tatbikatına aid proto - kol, dün alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Meriç - Evros nehrinin iki tarafındaki su içlerinin tanzimine aid mukarrerat iki ay evvel Edirnede Trakya umumi fettişi General Kâzım Dirikin reisl tında toplanan Türk ve Yunan heyet « leri tarafından hazırlanmıştır. Verilen kararlara göre Türkiye hükümeti Mer - Evros üzerinde Kapıkulu — karşısındı 'Tunca ve Ergene üzerinde, üç su istas < yonu tesis edecektir. Arda, Meriç - Evroş üÜzerinde Nafia köprüsünde ve Kızildeli deresi üzerindeki su istasyonları da Yus nan hükümeti tfitaftndan yapılacaktr. Her iki hükümet tarafından Meriç ne TÜ sahasının haritası alınacak, Meriç üzer'n« de bulunan Ve onun rejim dokunan te- sisat yıkılacak, nehri tıkıyan ağaç ve ça« hlar kesilecektir. Yapağı ihracatcılarının toplantısı Yapağı ihracat tacirleti dün de içti« €aret umum müdürü Mümtaz Rekin buş- kanlığında toplanarak, yapağı standar « dizasyon talimalnamesi ön projesi etra- fında müzakerelere devam etmişlerdir. Toplantıların daha bir kaç gün devam deceği anlaşılmaktadı Poliste : Bir çocuk pencereden düştü Dün Çengelköyünde eski Denizhamamı $0- kağında 6 numaralı evde oturan 7 yaşındaki Milmet pencereden düşerek çenesi altından, yaralanmıştır. Mihnetin todayisi yapılmış ve tahkikata başlanmıştır. Bir kaçakçı deposu meydana çıkarıldı Evvelki akşam Asmaaltında Sabunciyari bir Muzeviye ald depoda inhisarlar İstihbarat memurları ta « h, cenup ve doğu Anadolu bölgelerin- |rafından yapılan bir araştırmada fındık çus de bulutlu, cenup doğusunda açık geç- ( YAlları arasında 60 sandık kaçak kibrit, 40 miş, rüzgârlar cenubi Anadoluda ve E - | Andık muhtelif kaçak sigara kâğıdı ve 10 rabyadaki Tokatliyan otelinde bir çay zi-| fiatlarını göz önünde bulunduracaktır. yafeti verilmiştir. Başda kafile reisi Prof. | Bu hususta İzmir, Ankara ve İstanbul vi- Vatson olmak üzere Amerikalı terbiyeci- | lâyetlerinin tanzim edeceği raporlar İk - lerin bir kısmı dün akşam Ankaraya git-| tısad Vekâleti tarafından tedkik edilecek, mişlerdir. Resim kafile âzasından bir kıs- | Vekiller heyetinden karar alındıktan son- mını göstermektedir. ra eylülde hemen tatbikma geçilecektir. Cumhuriyet rejiminin içt!mal ve fikri başarılarını yakından tedkik etmek üze- Te şehrimize gelmiş olan 27 Amerikalı profesör, dün de Üniversiteyi ve diğer ir- fan müesseselerimizi ziyaret etmişlerdir. Profesörler şerefine dün akşam Ta - genin cenup kısmında garb, ve diğer | yerlerde umumiyetle şimal istikame - | tinden orta kuvvette esmiştir. Dün İstanbulda hava çok — bulutlu | ve yağışlı idi. 24 saat zarfındaki yağı- | şın metre murabbalna bıraktığı su mik darı 13,6 kilogram olarak ölçülmüştür. Ruzgâr, şimali şarki istikametinden sa niyede | - 3 metre hızla esmiştir. Saat 14 de hava tazyiki, 757,6 milimetre idi. Sühunet en yüksek güneşde 59,4, göl- gede 26 ve en düşük 18,8 — santigrad kaydedilmiştir. Bebek- İstinye yolu inşaatı dolayısile deniz vasıtaları sahilden uzak geçecek ı Deniz Ticareti Müdürlüğü dün bütün va- 'pur idarelerine bir tamim göndererek, bu - I:hdm itibâren Bebek - İstinye yolu ara sında yolun tevsil için belediyece yapılacak hafriyat esnasında kayalık yerlerde hergün Baat ©, 12, 18 sularında lâğım atılacağını ve tir kazaya meydan vermemek fÜzere mera - Kibin bu sahadan 200 metre açıktan geçme- lerini bildirmiştir. İş dairesi reisi Samsunâ gitti Bir müddettenberi şehrimizde bulunmak- ta olan İktısad Vekâleti İş Dalresi Reisi Enis Behiç dün Tarı vapurile Samsuna hareket etmiştir. Bay Enis Behiç Samsun ve Trabasonda 1; dairelerinde teftişler yaptıktan sonra Ho - paya kadar gidecek ve Kuvarsan madenle - dünde tedkiklerde bulunacaktır. Bizanslılar zamanına aid mezar taşları bulundu Bebek ile İstinye arasında İnşasına baş- zanan asfalt yoldaki faaliyet İlerlemektedir. Buradaki mezarlıktan çıkarılan taşlar ara - sında Bizanslılar zamanından kalanlara di rastlanmıştır. Müzeler Umum Müdürlüğü be lediyeye müracaat ederek herhalde — tarihi Kkiymeti olan bu Bizans taşlarının — alelâde taşlarla beraber hir kenara — alılmamasını, mütehassıs bir hey'et tarafından gözden ge- |eirildikten sonra ayrılıp müzelere nakledil - mesini istemiştir. Müzelerin müracaatı bele- diye tarafından pazarı itibara alınmış oldu- Bundan yakında bir hey'et — Rumelihisarına gidecek, taşları tasnif edecektir. Seyyar satıcıların kullandıkları araba tipleri tahdid edilmiyecek Belediye, ekmekcilerle, seyyar satıcıların bin yaprak perakende sigara kâğıdı. bulun« müuştur. Kaçak mallar müsadere edilmiş ve depo bekçisi Mehmed yakalanarak tahkika«s ta başlanmıştır. Depo sahibi İzak Kamhi hâ- len Parisde bulunmaktadır. İnhisarlar ida « Tesi zabıta ile beraber müştereken tahkikata ehemmiyetle devam etmektedir. Bir hırsız balkondaki eşyayı çaldı Sabıkalılardan Mehmed Demirkan, Kü « çükmodada Şâir sokağında 52 numaralı ev- Ge oturan ve Kadıköyünde Sıtma Mücüdele doktoru Cevad Öge'nin evinin balkonunda asılı bulunan eşyayı çalmış, kaçarken ya - kalanmıştır. Bir amele düşerek yaralandı Dün, Fenerde Mürselpaşa caddesinde Ha« san Tahsinin tel ve çivi fabrikasında çalı « şan amele Reşid, kaynak makinesini götü« rürken ayağı kayarak düşmüştür. Bu sukut esnasında Reşidin kolu makinenin altında, Zaldığından bayılmış ve tedavi edilmek üze« re Balat Musevli hastanesine kaldırılmıştır. Karı koca kavgası Dün Anadoluhisarında — Yenimahallede Kapı sokağında oturan Zehra Kocabaş, ko- casından dayak yediği jddlasile — karakola müracatt etmiştir. Karı koca cürmü meş « bud mahkemesine sevkedilmişlerdir. Askerlik işleri: Şubeye davet 1 — Kadıköy yerli ve yabancı askerlik şu- besinde kayıdlı olup 937-638 ders yılında kıs sa hizmet şartını hâaiz llşe ve buna muadil okullarla ayni derecedekl Ecnebi mekteble - rinden mezun olan ve daha yüksek bir oku« la girmiyecek bulunan tam ehiiyetnamelile rin son yoklamaları 1/Ağustas/938 günün « den başlıyarak 15/Ağustos/938 — gününe ka« dar Beşiktaş askerlik şubesinde teşekkül e« decek alan askeri mecliste yapılacaktır. 2 — 334 (dahili doğumlulara kadar oları bu gibilerin nüfus hüviyet cüzdanları, aske« Ti ehliyetnameleri ve mezun oldukları mek« teb şahadetnamelerini alarak muümelelerini |yaptırmak üzece Du müddet içinde Kadıköy yeril ve yabancı azkerlik şubelerine gelmce ıJen Hân olunur. « Et komisyonu ay başında toplanı: <k Şehirde et fiatlarını değiştirmeğe salâr « yottar olan komisyon, aybaşında toplan: <« gak, yeni fiat tesbitine geçeceklir. Müva dat vaziyetine göre, flatlarda değişiklik pilacağı umulmaktadır. Gelecek ayın sör : « na doğru Karadeniz mıntakasından kasa, ll kullandıkları el arabalarının tipini — tahdid etmiyecektir. Ekmekçilerden bazılarının be - lediyeye gösterdiği nümunelik el arabaları - nm tipleri beğenlimemiştir. hayvan getirilmeğe başlanacaktır, İstanbula bugünlerde en ziyade Ege min« takasından kasaplık hayvan gelirilmekle « Üa i !