25 Temmuz 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

25 Temmuz 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Kaplıcalarımız haricdede' Maarif Vekili büyük alâka uyandırıyor| bugün geliyor Bükreş kaplicalanna' giderken Bursayı tercih eden İOrta tedrisat müdürü Avni Uruguvay ticaret ataşesi, kaplıcalarınız seyyahları tatmin edecek vaziyettedir, diyOr Cenubi Amerika hükümetlerinden Uruguvay ticaret ataşesi Antonio Cia - non ile Madam A. Cianon'un Bükreş kaplıcalarına gitmeklen sarfınazar e * derek Bursaya gitmiş olduklarmı yaz - miştik. Ticaret ataşesi karısile memle- ketine dönerken ihtisaslarını bir mu - harririmize şöyle anlatmıştır: «— İstanbulda bir hafta kaldıktan sonra Bükreşteki kaplıcalara gidecek- tim, Belediye Turizm Şubesinin tav - siyesi üzerine Bursa kaplıcalarına git- meği tercih ettim. Bursa — ve Yalova kaplıcaları seyyahları tamamen tatmin edecek vaziyettedir. Amerika gazeteleri umumiyetle her memilcket hakkında malümat vermek- tedir. Ben, eskidenberi Türkiyeye aid yazılan yazıları okurum, Bilhassa Ata- türkün hayranı idim. Şehirlerinizde A- tatürk'ün heykellerini görmek, Bursa- da sabah akşam heykel önünde yapı - lan merasimde bulunmak beni ziyadesi le mütehassis etti. On aydanberi seyahatteyim. Memle ketinize üç gün kalmak üzere geldim. On beş gün kaldıktan sonra dönüyo - Camilere aid binalar tamir edilecek Eski Türk mimarları, camileri y: parken etrafını muhtelif binalarla süs- lemişlerdir. Bu binalar camilere ziynet verdiği gibi onların temel ve duvarla- rını da harici tesirattan korumaktadır. İnkılâbdan önce ihmal gören camile! etrafındaki bu gibi binaların y sına ve başkalarına satılmasına izin ve- rilmiştir. Bu yüzden camiler güzelliği- ni kaybetmiş, bir takım yersiz inşaat yüzünden önleri kapanmıştır , Maarif Vekâleti, tarihi kıymette o- Jan camilerin etrafındaki binaları tes- bit ettirecektir. Maarif Vekâleti mi - marları ellerindeki plânlara — bakmak suretile her camiin etrafında bulun - ması iktiza eden binaları meydana çı- karacak, bu binaların kimler tarafın - dan işgal edildiğini araştıracaktır. Ve- kâlet, başkaları tarafından işgal edilen binaların tahliye edilmesini, harab o - dJanların tamir olunmasını Vakıflar U- mum ünden istiyecektir, Kalaycı çırağı ile kasab çırağının kavgaları Kadıköyünde Söğüdlüçeşme cadde- sinde 85 numarada kasap çırağı Kâmil le ayni caddede 197 numarada kalaycı Hüseyin arasında bir kavga çıkmış, Hü seyin Kâmili güğümle başından yara- lamıştır. v Uruguvay ticaret ataşesi eşi ile beraber rum. Gümrüklerinizde gürdüğüm inti- zam beni çok memnun etti.» Haricde lehimize yapılan propagan- dalar sayesinde bu sene bilhassa uzak memleketlerden Türkiyeye seyyah gel- meğe başlamıştır. istanbulda yeniden elli ilkmekteb açılacak İstanbulda beş yüze yakın ilk mek - teb mevcuddur. Son senelerde yeniden inşa edilen mekteblerin sayısı yüz yir- midir. Yapılan tedkiklerde elli mekteb daha açıldığı takdirde ancak o zaman İstanbulun ilk mektebe olan ihtiyacı giderilebilmiş olacağı kanaatine varıl - mıştır. Her sene ilkokullara devam eden ço- cukların sayısı artmakta olduğundan İstanbul Maarif Müdürlüğü önümüz - deki senelere aid tedris ihtiyaçlarını tesbit etmiş, maarif vekâletine gönder- miştir. Diğer vilâyetlerin — de gelecek senelere aid ihtiyaçları birkaç sene ev- velinden tesbit edilip gönderilmesi ma- arif Vekâleti tarafından istenmiştir. Hariec vilâyetlerden İstanbula nak- detmek isteyenler bu sene diğer sene - lere nisbetle daha — fazladır. Yalnız, şehrimizde yeniden açılacak ilk mek - teblerin sayısı az olduğundan — ancak meşru mazeretleri olanların İstanbula nakilleri yapılacaktır. Çocuk kavgası Fatihte Gureba Hüseyinağa ma - hallesinde Külhan sokağında 7 numa - rada oturan ÖOsman kızı Revideyi ay- ni sokakta oturan 15 yaşında Haldun sopayla dudağından yaralamış yaka - Janmıştır. Ankara polis enstitüsünün yeni mezunları Ankarada Emniyet Enstitüsünde me zunlara merasimle diploma ve mükâ - fat tevzi edildiğini yazmıştık. Merasim de Dahiliye Vekili ve Cumhuriyet Halk Partisi Genel Sekreteri Şükrü Kaya bir lerde Şükrü Kaya söylevini verirken ve mezunlara diplomaları tevzi edildiği esnada Dahiliye Vekili ve davetliler gö rülmektedir. vekile izahat verecek Doğu vilâyetlerinde yaptığı teltiş - leri bitiren Maarif Vekili Saffet Arı kan, yakında teftiş hey'eti reisi Cevad, ilk tedrisat umum — Müdül İsmail Hakkı, Kalemi Mahsus müdürü Nihad Adil, Güzel San'atlar Akademisi mi - mar ve profesörlerinden Arif Hikmet olduğu halde bugün saat 12.5 da lima- nımıza vasıl olacak Güneysu vapuri- le şehrimize gelecektir. Maarif Vekili rıhtımda İstanbul Vali ve Belediye Re- isi Muhtddin Üstündağ, İstanbul ko - mutanı, Maarif Vekâleti umum tedri - sad müdürü Avni, Maarif —Müdürü Tevfik Kut ve maarif erkânı tarafın - dan karşılanacaktır. Bir iki gün İstan - bulda kalacak ve Atatürk'e arzı tazi- mat edecek olan Vekil şehrimizde ted- kikler yapmakta olan orta tedrisat u- mum müdürü Avniden bu tedkikleri etrafında izahat alacak ve bilâhare An karaya gidecektir. Seyahatte Vekile refakat eden yük- sek tedrisat umum müdürü Cevad on gün kadar İstanbulda kalacak, Üniver- site ve Güzel san'atlar Akademisinde meşguül olacaktır. Vekil Ankaraya dön- dükten sanra doğuda kurulacak üni - versitenin teşkiline ve doğuda uyan -| dırılacak maarif hareketine dsir büyük bir proje hazırlanacaktır. Lozan günü Bugün üniversitede saat 16 da merasim yapılacak Lozan muahedesinin imzalandığı gü nün yıldönümü münasebetile bugün sa at on altıda üniversite konferans salc- nunda merasim yapılacaktır. Merasime itfaiye bandosunun çalacağı — istiklâl marşile başlanacak, açış sözünü hukuk fakültesi dekanı namımma bir profesör söyliyecektir. Bilâhare doçent doktor Yavuz Abadan tarafından Lozan barı - şına ald bir konferans verilecek, hukuk fakültesi talebe mümessilleri de Loza- nın ehemmiyeti hakkında hitabede bu- hunacaklardır. Merasime herkes iştirak edebilecek, misafirler hukuk fakültesi tarafından hazırlanan büfede ağırlanacaktır. Yerli Mallar Sergisini Dün 50 bin kişi gezdi Onuncu yerli mallar sergisi, şimdiye kadar dokuz serginin görmediği büvük bir rağbete mazhar olmaktadır. Dün, pazar olmasına, havanın sıcaklığına ve halkın fevç fevç deniz — kenarlarına, kırlara akım etmesine, şehrin de bom - boş olmasına rağmen sergiyi 50 bine ya kın ziyaretci gezmiştir. Dün gezenlerle beraber üç günde sergiyi gezenlerin yekünu 100 bini aş- mıştır. Geçen sene 500 bin kişi tara - fından gezilen yerli mallar — sergisini bu sene ziyaret edeceklerin adedinin bu yekünun çok fevkine çıkacağı şim- diden anlaşılmaktadır. Hamidiye Karedenize Gidiyor Hamidiye mekteb gemisi yarından sonra Karadenize bir seyahate çıkacak tır. Seyahat bir ay kadar devam edecek Hopaya kadar gidilecek, Burada Kara- deniz iskelelerine uğranarak birer iki - şer gün kalmacaktır. Hamidiye Kara- deniz iskelelerinde gedikli erbaş mek- tebine talib olanların kayıd ve kabul işleri ile meşgul olecektir. —— Ege Tiyatrosu Temsilleri ve arkadaşları 25 Temmuz 7.//;, Pazartesi akşamı Z Yeşilköy istasyon / bahçesinde CĞ )) LOKMANZADE Ayrıca Sabriye Toksesin konseri Zahire bor HİELONOM sasında bir haftalık vaziyetin hülâsası Zeytin yag“— flâl!arı düşı'ı;yoi', bbrsaya her taraflangyeni mahsul arzedilmektedir Bugünlerde borsaya memleketin her tarafından gelen yeni mahsul arzedil - mektedir. Buğday satışları iyi durumunu muhafaza etmemektedir. Arpalara eski mahsulün bitmesine rağmen fazla istek vardır. Her gün mühim mikdarda bakla satışları yapıldığı gibi Edirne, Bursa ve diğer civar kasabalarda koza satışları 0- lanca hararetile devam etmekte ve bu sene iyi fiatla müşteri bulmaktadır. Hat- tanın son günü de Sovyetler 300 ton gibi külliyetli mikdarda yapağı mübayaa et- mişlerdir. Bugün borsada yeni idare heyeti âza - larının seçilmesine başlanacaktır. İdare heyetine yeni zevatın seçileceği söylen- mektedir. BUĞDAY : Trakyanın yeni mahsul buğdayı piyasaya arzedilmeğe başlandı - ğından sert buğdaylarda hissedilecek de- recede bir gerileme kaydedilmiştir. Bir hafta içinde bu sukutun beş altı para ka- |dar olduğu görülmüştür. Yumuşak buğday fiatlarında bir tebed- dülât olmamıştır. Maahaza yakında Ana- doludan yeni mahsul geleceğinden fat - ların bir mikdar geriliyeceği tahmin olun- maktadır. Ekstra birinci beyazlar , yumuşak buğ- daylar 528, sertler S.08, mahlüt buğday- lar 5.25 paradan satılmıştır. ARPA : Geçen seneki mahsulün tama- men istihlâk edilmiş bulunması ve yeni mahsul idrak edildiği halde tamamen pi- yasaya dükülmemesi yüzünden arpa pi - yasası sağlam gitmektedir. Anadolu ekstra biralık cinsleri 4.10 paraya kadar yerli ve ihracatçı tacirler tarafından aranmaktadır. Trakya malla- rı da 4.22! paradan satılmaktadır. KUŞYEMİ : Trakyada yağmursuzluk yüzünden bazı mıntakalarda kuraklık hissedilmişse de bu haberlerin izam e - dildiği kadar olmadığı son yapılan tah - kikattan anlaşılmıştır. Geçen seneden | müdevver 30 bin çuvallık stoktan maada bu sene de geçen sene Syarında ve belki de biraz daha fazla mahsul alınabileceği anlaşılmıştır. İngiltereden talebler olma- makla beraber fiatlar 6.25-7 kuruş arala- rında temevvüç etmektedir. KOZA : İstihsal mıntakalarında bu se- ne umumiyetle gerek kalite ve gerek mikdar itibarile geçen seneden yüzde on, on beş kadar bir fazlalık görülmektedir. Bursa ve eivarında mahsulün büyük bir kısmı elden çıkmıştır, Piyasa açıldığı za- man 70-75 kuruş arası muamele gören kozalar bugün 90-93 kuruşa kadar fir - lamıştır. Bu seneki koza rekoltesi iki milyon kilo kadar tahmin edilmektedir. Poliste ; Bir Musevi odasında ölü bulundu Kasımpaşada, Camiikebirde Safra sokağında 4/1| numaralı evin bir oda - sında oturan ve dellâllık yapan altmış yaşlarında Musevi Çolak — Levinin iki gündür odasından çıkmadığı görülmüş, gün,kapısı kırılarak — içeri girilmiş ve ölü olarak bulunmuştur. Belediye tabibi tarafından yapılan muayenesinde cesedin morga kaldırıl- masına lüzum gösterilmiştir. Bir genç kadın boğulurken kurtarıldı 22 yaşlarında Müeyyed isminde bir kadın dün Floryada denize girmiş, bir müddet sonra kesilmiş boğulmak üzere iken bir motör tarafından kurtarılmış, tedavi edilmek üzere hastahaneye kal- dırılmıştır. Kendi tabancasile kendisini yaraladı Pangaltıda oturan Yusuf oğlu Ömer isminde bir genç tabancasile oynarken silâh ateş almış, kaba etinden yaralan- mış, tedavi edilmek üzere hastahane - ye kaldırılmıştır. Görünmez kaza Beşiktaş Yenimahalle, çeşmeyoku - şunda !0 numarada oturan 53 yaşında Olimpiye pençereyi açarken başına çerçeve düşmüş, şakağından yaralan - mış, Beyoğlu hastanesinde tedavi altı- na alınmıştır. Edirnede de vaziyet aynidir. Mahsulün |fazla olmasına rağmen 70-75 kuruşa ka « dar satışlar yapılmıştır. Trakya mintaka- | sında da bütün kozaların satıldığı ve müs- itahsilin satış fiatlarından memnun kal « diği anlaşılmıştır. Bügünlerde Fransız alıcılarının koza piyasasile alâkadar olduğu görülmekte. dir ve Fransaya da mühimce mikdarda ihracat yapılacağı ümid edilmektedir. Koza fiatlarının yükselmesile beraber ipek fiatları da kıymetlenmiştir. Kilosu 1025 kuruştan satılan ipekler geçen hafta içinde 1150 kuruşa kadar yükselmi ştir, Piyasa istekli olarak kapanmışlır. BAKLA : Piyasa sağlamdır. Geçen bafta içinde Gelibolu, Bandırma iskele teslimi 4.20-1.24 paradan muameleler ol« muştur. Almanyadan da baklalarımıza iştek çoğaldığından fiatlar bir kat daha sağlamlaşmıştır. YAĞLAR : Zeytin mahsulünün bu ne de fevkalâde bereketli olm yüzünü güldürmektedir. Pok yakın« da yağ istihsaline başlanacağından şim« diden zeytinyağ flatlarında düşüklükler kaydedilmektedir. Kars ve Diyarbakır yağları pıyasada az bulurmasına rağmen fiatlar sakindir, Kars yağlarının kilosu 82, Diyarbakın malları 84 kuruştan muamele görmekte « dir. Bu sene yağ istihsalâtının azlığından fiatların bir hayli yükseleceğini ümid e- den tacirler mallarını kış için buzhane « lerde saklamağı tercih etmektedirler. TİFTİK : Geçen hafta içinde piyasada bazı yeni alıcıların türemesi piyasayı biraz harekete getirmiştir. Bütsön alışe lar büyük miktarda olmamakla bezaber bir takım yeni taliblerin piyasâda görü « Tüşünü tacirler alüka ile karşılamışlardır, Geçen hafta içinde 600 balye kadar tir- tik satılmıştır. Oğlaklar 115. Fskişehir âyarı mallar 107, Konya malları 100, dâ« ri cinsleri 70-80 kuruş aralarında satıl « mıştır. YAPAĞI : Yapağıların Trakya cins « lerine eskisi gibi talebler devam etmek « tedir. Merinos fabrikasının da Trakya ya- pağıları üzerine tedkikatta bulunması bu kabil malların fiatlarının biraz daha can- lanmasına yardım etmiştir. Haftanın son günü Sovyet ticaret mümessilleri $00 ton mikdarında işlenmiş iyi mal Anado« lu yapağı mübayanr etmişlerdir. Uzun za- mandanberi hazekeltsiz giden yapağı yasasının da bu suretle canlandığı görül- müştür Soövyetlere satılan yapağılar 42-46 kuruş aralarındadır. Trakya malları 58- 60, Çanakkale cinsleri 48-52 kuruş ara « larında satılmıştır. | Müteferrik : Kilise mütevellileri seçiliyor Evkaf idaresi bundan bir müddet evvel |İstanbuldaki kiliselere birer mütevelli konulmasını kararlaştırmış ve bir imtihan açmıştı. Bu imtihana yüz elli kadar ta- lib iştirak etmiştir. Yakında imtihan ev- rakının teâkiki bitirilecek ve alâkadar « lara tebligat yapılacaktır. Yüz kadar mü- tevelliye ihtiyaç olduğundan imtihana iş- tirak edenler arasından yüz mütevelli seş çilecektir. Dün sabahki sis Dün sabah limanda ve Marmarada kesif bir sis olmuştur. Bu münasebet < le Adalara gidecek vapurlar ancak sa< at dökuzdan sonra kalkabilmişler, A < dalardan İstanbula gelen altı buçuk vâ puru bir saat on beş dakika teahhürli hareket edebilmiştir. Moda vapuru s yüzünden bir kazaya sebebiyet verir ken kaptanın yerinde yaptığı mane: <4 ile kurtulmuştur. j Tramvay - kamyon çarpışmas. Vatman Mehmedin idaresindeki * numaralı Şişli - Tünel tramyay arab 'Taksimde Stadyom önünde, Beşikta: Ihlamurda 142 sayılı evde otua şofür Mustafa idaresindeki 4243 nu maralı kamyona çarparak kamyonı arka tarafını hasara uğratmış, tramvi yın sol ön taralı hasara uğramıştır.