2 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

BAŞORE KD TEER PZ OK İRENE AAA YA ĞŞT AT P LLÜĞ ÖÇEEEAREEREÜ UD GERLERA ee K ŞN AT MÜY ST MEYOĞN S NB AĞ y K ı-ıABı:'Rı.ERı Sebze ve meyva bu sene bol olduğu halde gene pahalı satıldığı anlaşıldı Pahalılığa perakendecilerin sebeb olduğu ileri sürül- mekte olduğundan ticaret odası ve belediye tedkikata başlamışlardır. Toptan üç kuruşa olan domates perakende 12,5 kuruşa satılıyor Son zamanlarda şehrimize hariçten fazla mikdarda sebze gelmesi toptan sa- tış fiatlarında büyük bir düşüklük husu- le getirmiştir. Tüccarlar, toptan fiatlar- daki bu düşüklüğe rağmen perakendeci- lerin sebze satışlarında ihtikâr yaptıkla- rımı ileri sürmektedirler. Bu yüzden hem mallarının ellerinde kaldığını, hem de kazanç temin edemediklerini söylemekte ve misal olarak toptan en iyi damatesi üç kuruşa sattıkları halde, aynı domatesi perakendecilerin ön, an iki buçuğa sat- makta olduklarını göstermektedirler. Seyyar sırt satıcılarının olmanıası yü- zünden bu sene vişne sonu tüccarların e- linde kalmıştır. Bu sene kavun ve karpuz mahsulü iyi- dir. Fakat gerek mahsulün günden güne fazlalaşması ve gerekse yakında üzümün çıkacağı nazarı itibara alınarak fiatlarda fevkalâde bir düşüklük olacağı tahmin ediliyor. Üzümler de mahsylün iyi olma- sına rağmen seyyar sırt salıcılarının bu- lunmaması yüzünden büyük bir kazanç bırakmıyacaktır. Üzüm fiatları düşük o- Tacaktır. Ticaret Odası ve Belediye tüccarların müracaâtları etrafında tedkikat yapmak- tadırlar. — ..-.-—ER ae T Deniz işleri : Yeni İstanbul liman nizamnamesi için bir komisyon teşekkül etti Deniz Ticareti Müdürlüğünde, Gümrükler Başmüdürü Mustafa Nuri Ami, Deniz Ticareti Müdürü —Müfid Necdet Deniz, Gümrük Muhafaza Baş Müdürü Hasan ve Emniyet Beşinci Şu be Müdürü Hasan Şükrüden müteşek- kil bir komisyon toplanmıştır. Komis - yon İktısad Vekâleti tarafından proje balinde hazırlanmış olan yeni İstanbul liman nizamnamesinin polis, gümrük ve deniz kontrolü noktalarından tatbi- kat şekli üzerinde tedkiklere başlamış- tır. Gemi komiserleri vazifelerine başladılar Denizbank, Akay işletme vapurlarında yeni ihdas edilen gemi komiserleri dün- den itibaren çalışmağa başlamışlardır. Gemi komiserleri hariçten tayin edilme- miş, tecrübeli vapur memurları arasın- dan seçilmiştir. Akay işletmesinin yeni vapuru Denizbank Akay işletmesi için Al - Kültür işleri: Lise muallimliği imtihanlarına » eylülde başlanacak Lise muallimliğine talib olanlar ara- sında Üniversitede yapılacak olan ehli- yet imtihanları için birçok müracaatlar vaki olmaktadır. Bu imtihanlara eylülün birinde başlanacak, evvelâ, yazılı olarak imtihan yapılacaktır. Yazılı imtihanlar- da muvaflak olanların sözlü imtihanları, yazılı imtihanlardan üç gün sonra yapı- lacaktır. İmtihanların mevzuu Üniversi- te talebelerinin okudukları mevzular ve yaptıkları araştırmalar olacaktır. İkmale kalanlara kurs açıldı Eminönü Halkevinden: Orta okul ve İl- selerde Tarih, Coğrafya, Yurd, Fizik, Kimya, Biyoloji, Fenbilgist ve Matematik grupla - rından ikmale kalan talebeyi hazırlamak ü- zere kuralar açılmasi kararlaştırılmıştır. İh- tiyacı olan talebenin 6 Ağustas kadar adlarını Evimiz Bekreterliğine yaz - dırmaları rea olunur. amanyada yaptırılan iki vapurdan Ülev vapuru yakında yola çıkacak, — bu ay sonlarına doğru limanımıza gelmiş bu- lunacaktır. Festivalbuakşam başlıyor Bu sene festival F programında buyuk değişiklikler yapılmış, Bükreşten bı[yuk bir rövü temin edilmiştir Birkaç senedenberi İstanbulda tertib edilmekte olan festivallerin dördüncüsü u akşam başlamaktadır. Geçen seneler- - deki festivallerde milli raks ve oyunlar büyük bir yer kaplamakta idi. Festival komitesi bu seneki festivalde milli raks we oyunları programa sokmamış, bunla- rın yerine başka numaralar ikame etmiş- tir. Programa nazaran artistik bakımdan bu senenin en mühim numarası Buheş- ten getirtilecek olan Tanasa röv ür, Bu rövü, Foliberjer ve Kazino dö Pari gibi meşhur rövüler ayarındadır. Tanasa ekibi kırk kadar balet ve ayrıca kırk ar- tistten ibarettir. Şehrimize şimdiye ka- dar bu rövü kıymetinde bir balet heyeti gelmemiştir. Festival programında spor hareketleri de mühim mevki almaktadır. Boğaziçinde iki büyük deniz yarışı yapılacaktır. De- dan yüzücüler gelecektir. Güreş müsaba- kaları programı da ehemmiyeti haizdir. Bütün dünyada oldukça şöhreti olan Ali Baba ve Cim Londosu yenen Amerıkalı ağır sıklet güreşcisi Cek Şeri sureti mah- susada festival için İstanbula getirilmiş- tir. Bunların haricinde olarak Şehir ti- yatrosu artistlerinin bilhassa Hazım ve Behzadla Naşidin iştiraki ile bir orta v- yunu takımı vücude getirilmiştir. Orta oyunu heyeti dört defa orta oyunu oynı- yacaktır. Bu sene ilk defa olarak Tarab- yada Sümerpalasta muazzam kostünili bir balo verilecektir. Bu akşam Karagümrükte orta oyunu gösterilecek, san'atkâr Naşidin — Iştiraki âile Kanlı Nigâr piyesi temsil edilecektir. Yarın akşam Üsküdar Kızkulesi parkın- da gene Naşid ve arkadaşları tarafından “miz yarışlarına Balkanlardan ve Mısır-| Pembe Kız opereti oynanacaktır. akşamına | Çocuk Esirgeme Kurumu dün ilk çocuk parkını açtı ** Vali: «Çocukların tramvaya ası- lıp otomobil taşlamaları gibi bi- zim için hacalet mevzuu manzaralara şahid olmamak için en iyi çare çocuk bahçe- leridirn dedi. Dizdariye mahallesinde, Çocuk Esirge- me Kurumu Eminönü kazası ocağı tara- fından hazırlanan Dizdariye çocuk par- kı dün merasimle açılmıştır. Saat tam on dört buçukta, İstanbul Vali ve Belediye reisi Muhittin Üstündağ unahtarla buh- çenin kapısını açmış, evvelü vali, sonra da davetliler çocuk parkına dahil olmuş- tur. Vali ve davetliler, muntazam ve te- miz olan parkı gezdikten sonra, Çocuk Esirgeme Kurumu Eminönü kaza ocağı başkanı Dr. İhsan Sümi bir nutuk söyle- miş, doktor, nutkunda, çocuğun, çocuk bahçelerinin terbiyevi, sıhhi vesair ba- kımlardan ehemmiyetini toebarüz ettir- miş, bu bahçenin İstanbul taratında ku- rumun açtığı ilk bahçe olduğunu söyle- miş, bunu diğerlerinin takib edeceğini de sözlerine ilâve etmiştir. Bundan sonra valiye, davetlilere ve bahçe için insan tartan bir baskül hediye eden Trabzon saylavı Hasan Sakaya teşekkürle aözle- rini bitirmiştir. Dr. İhsan Samiden sonra Vali ve Bele- diye reisi Muhittin Üstündağ: — Çocuklar.. arkadaşlar.. bugün, ru- hum, engin bir sevinç içindedir! diye sö- ze başlamış, Cumhuriyetten evvel çocu- ğun nasıl ihmal edildiğini, Cumhuriyet devrinde, Cumhuriyet hükümetinin ço- cuğa verdiği ebemmiyeti ayrı ayrı. bü- tün etrafile anlatmış, evvelâ mekteb bi- nası yapılarak çocukların gayri sıkhi, kö- tü şartlar, ahşab veya rütubetli taş bina- lardan kurtarıldıklarını İstanbulda — ve köylerinde, şimdiye kadar 160 mekteb binası yapıldığını söylemiş, ilk — çocuk bahçesi tecrübelerinin müsbet neticeler verdiğinden bahseden vali, sında demişlir ki: sözleri ara- — Sokaklarda, okuma çağında çocuk- ların tramvaylara asıldıklarına, - otomo- billeri taşladıklarına, birbirlerine kavga edip toz ve topraklar içinde yuvarlandık- larına şahid olmaktayız. Bizim için bir hacalet mevzuu teşkil eden bu manzara- lara bundan sonra şahid olmamaklığımız için en iyi vasıta, bu çocuk bahçeleridir! Vali, nutkunu bitirdikten sonra, arada bulunan minimini ilkmekteb çocuklarına dönerek ikinci bir hitabe irad etmiş, biri- birlerile, iyi geçinerek, gürültüsüz, kav- gasız, güzel güzel bu bahçede oynamala- rını tavsiye etmiştir. Poliste : Bir çocuk merdivenden düşüp yaralandı Beyazıdda Çiftesaraylar karşısında otu - ran Tevfiğin kızı 10 yaşında Mes'ude, Yeni- postane elvarındaki SMemişoğlu hanının mer divenlerini inerken ayağı kayarak düşmüş, bacağından ve çenesinden yaralanmıştır. Ya Yahı Çocuk, Btfâl haştanesine kaldırılmıştır. Bir motör bir sandala çarparak devirdi Receb kaptanın idaresindeki 120 numa - ralı Aslan motörü, Köprüden Südlüceye gi- derken, Eyüb oclvarında — dolâşmakta olan 2912 numaralı sandala çarparak devirmiş - tir. Bandal içindeki iki yolcu denize düşmüş- lerse de kurtarılmışlardır. Bir bisiklet bir ihtiyara çarparak yaraladı Buadiyede Şaşkınbakkalda oturan Yaşar, idare ettiği bisikletle Bağdad — caddesinden geçerken o civarda oturan 65 yaşında Reşi- deye çarparak başından — ağır ve tehlikeli bir surette yaralamıştır. Suçlu yakalanmış, yaralı tedavi altıha alınmıştır. Bir otomobil bir kadına çarptı Şoför Rıfatın idaresindeki 1751 numara- l otobüs Harbiyeden geçerken 60 yapman Terfok adlı bir kadına çarparak kolundan ve başından yaralamıştır. Yaralı Şişli Btfal hastanesine yatırılmış, şaför yakalanmış - tır. Bir ihtiyar tramvaya binerken düştü Şişli Değirmen sokağında 17 numaralı ev- de oturan 60 yaşında Toşido binmek istediği Kurtuluş - Beyazıd tramvayının basama - #indan yere düşerek sol kolundan yaralan - mış, todavi altına alınmıştır. Almanyaya | Türk - Alman ticaret anlaşmasından sonra Alman permi dairesi Türkiyeden Almanyaya ihraç edilecek mallara fiat tesbit etmeğe başlamıştır. Almanlar ince kepek için beher bin kiloluk tona 45 'Türk lirası, dökme bakla için de 56 Türk Hirası fiat koymuştur. Yalnız ince kepek göndermek istiyenler dökme bakla da göndereceklerdir. Her iki maddeden ay- ni nisbette göndermek mecburiyeti de vardır. Bunların yükleme şeraitine göre her iki madde ayni vapura yüklenecek, konşimentolar ayni tarihte - ve birden bankaya ibraz edilecektir. İnce kepek miksetile bakla ayni vapura konulduğu takdirde baklada 1,5 şilin, miksette bir şilin noksan navlun alınacaktır. » Alman- ithalât dairesi gönderilecek maddelerin vapur navlunlarını da tesbit etmiştir. Arpa, mısır, bakla, buğday Haydar- paşa ve İstanbuldan tahmil edilmek şar- tile Hamburga kadar 19 şilin, Bandırna ve Tekirdağdan 19 şilin, Karabiga, Geli- bolu, Çanakkaleden 21 şilin, çuvallı kuş yemi, ince kepek miksetinden İstanbul- dan 20 şilin, kalın kepekten 22,5 şilin nav- lun alınacaktır. Kuş yemi ve kepek Marmara limanla- rından tahmil edildiği takdirde bir şilin fazlalık vardır. Mersinden arpa tahmili 19, Samsun- dan 21, yapak tiftik ve keçi kılı Hambur- ga kadat 80 şilindir. Almanlar navlunu peşin vermek istiyenlerin mallarını ka- bul etmemektedirler. Navlunlar yükün boşaltılacağı yere havale edilmektedir. Ayrıca koanşimetolarda malın evsaf, mik- dar ve fiatı birbirine uygun olmadığı takdirde malların derhal fade edileceği bildirilmektedir. Bu şerait dahilinde ihracatçılarımızla, Almanya ithalâtçıları arasında ağustos Ayı içinde Almanyaya (250) bin ton ince kepek mikseti, 250 bin ton da dökme bak- la gönderilmek üzere mukavele yapıl- mıştır. Bu yüzden fiatlarda son günler- de hayli yükselme olmuştur. 'Ziraat Vekili Yerli Mallar Sergisini gezdi Yerli mallar sergisi önümüzdeki pazar Müleferrlk t Belediyenin benzine zam teklifi reddedildi Ötedenberi plâka ücretinin tahsilin- 'de güçlük çekilmektedir. Belediye plâ- ka resminin kaldırılmasını ve onun ye- rine benzinin şişesine bir mikdar zam yapılmasını Vekâletten — istemişti. Bu hususta tedkikat yapan İktısad Vekâ - leti, her ne tışlarda ucuzluk yapıl» ması düşünüldüğü ve tedkik - edildiği şu sırada benzinin şişesine bir mikdar zam yapılması yolundaki teklifi red - detmiştir. Vakıflar idaresinin yaptıracağı inşâat Vakıflar idaresinin Yenipostane bi- nası karşısındaki arsada yaptıracağı 80 odalı ve altında on beş dükkân bulu - nacak olan «Yeni Valide hanı» nın in- şası münakasaya konmuştur. Müna - kasa Ağustosun on beşinde yapılarak, ihale edilecektir, Bu takdirde, Eylül iptidalarında in- şaata başlanması mümkün — olacaktır, Mayısa kadar Yeni Valide hanının in- şa edilmesi kararlaştırılmıştır. Gene vakıflar idaresinin, Şişhane yokuşu başındaki Jale bahçesi arsasın- da iki yüz küsur bin lira sarfile yap - tıracağı muazzam sinema binasının da keşfi yapılmış, projesi hazırlanarak va- kıflar umum müdürlüğüne gönderil - miştir. Projenin tasdik edilerek bugün- lerde*gelmesi beklenmektedir. Sinema- run üzerinde üç veya dört katlı bir bi- na bulunacak, bu muazzam bina, ya i- kamet için apartıman olarak, — yahud da, iş için yazıhane veya daire şeklin- de kiraya verilecektir. Sinema binası- nın inşasına da yakında başlanacak - tar. kepek, kuru bakla ihracına başlandı Alman pirmi dairesi ince kepeğin beher tonuna 45 ve kuru baklaya da 56 lira fiat koymuşlar ve navlunları da yeniden tesbit etmişlerdir günü akşamı merasimle kapanacaktın Evvelki gün sergiyi pazar olmak münas sebetile 60 bin kişi gezmiştir. Serginin son günleri olduğu için ziyas retçiler günden güne artmaktladır. Dün Yülk sergiyi toplu bir halde şehrimi sek rütbeli sübaylar gezmişler Gene dün Ziraat Vekili Faik Kurdoğlu sergiyi gezmiş ve gördüğü —intizamdan dolayı sergi komiserini tebrik etmiştir. Motörlerini çıkaran küçük sanayiciler için yeni bir formül aranıyor Muamele vergisi kanununun bazı hür kümlerini tadil eden kanunun defter tube mağa mecbur ettiği ve vergiye tâbi tute tuğu beş beygirden aşağı kudretle ve oe dan az işci ile çalışan sanayi erbabıng verdiği mühlet dün bitmiştir. Defter tutmak “mecburiyetinde bırakte lan imalâthane sahiblerinin ekserisi eve velce de yazdığımız gibi motörlerini söle müşlerdir. Motörlerini söken küçük sar nayiciler, hem muamele vergisi vermeye kazançlarınm müsaid olmadığını, hem de defter tutma usullerini bilmediklerin- den çok zorluk çekeceklerini ve bu yüz- den motörleri sökmek — mecburiyetinde kaldıklarını söylemektedirler. Diğer taraftan marangozların toplu ve diğer esnafın da ayrı ayrı Maliye Vekâ- letine yaptıkları müracaata henüz bir ce« vab gelmemiştir. Bütün dünya sanayiinin motör kuvves tine gittikçe bağlandığı bir zamanda bis zim küçük sanayi erbabının cski iptidaf |şekle dönmesini alâkadar makamlar bü« yük bir ehemmiyetle tedkik etmeğe başk lamışlardır. Sökülen motörlerin tekral kurulmasını temin edecek yeni bir fore mül aranmaktadır. Zahire borsasında buğday satışları Dün zahire borsasında 210 ton tüccar malı, 125 ton da Ziraat Bankası namınâ buğday satışı yapılmıştır. Piyasaya yent buğday mahsulü gelmeğe başlamıştır. Askerlik işleri: Hesab ve muamele memurluğu mektebine talebe alınacak Bminönü As. Şubesi Başkanlığından: Ka« ra, deniz ve hava birliklerinde istihdam & « dilmek üzere bu yıl heşab ve muâmele mes imuru okülüna 100 yedek sübay alınacağın « dan isteklilerin Temmuz ayı içinde hemen yübeye müracaatlarile kabül şartlarını öğ « ruııeiıı'l Llın 1 olunur. Cemal Se Saherpe reti Bu gece Halıcıoğlu iskelobaşı tiyatro- sunda müstesnâ bir €ser: Bir Köpek Yazan: Cemsl Sahir, ayrıca Sahir caz könseri ağıza ferahlık, tazelik verir ve onu dezenfekte eder. ODOL çok iyi devenfekte eden bir şeydir. Opu kullananlar ağız yolu ile miksep almaktan keodilerini korumuş #lurlar, ODOL ağasuyunun mikreplarını öldürmekdeki kuvvetini dünyada herkes bilir. Be kuvveti sayesinde ODOL. apırdaki ekşiyip maya- Tanıcı yemek kırıntilarını ve bualardan diş * aralarında veyahut ağina içindeki derinin kat yerlerinde — kalan artıkları yekeder. ODOL ağıza ferahlatıcı hıı temizlik verir ve bu, ine bakan her