3 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Festivalin ikinci günü Türkiyede ilk defa olmak üzere Balkanlararası yüzme yarışı yapılıyor, amatör pehlivanlarla karşılaşmak üzere Peşte muhteliti getirtiliyor Dördüncü İstanbul festivali devam et deceklerini Belediyeye bildirmiştir. Ge- mektedir. Bu akşam Üsküdar Kızkuım,çcıı seneki festivalde Türkiyede ilk defa parkında san'atkâr Naşid ve arkadaşları | olmak üzere muazzam amatör güreşleri tarafından Pembe Kız opereti temsil edi- lecektir. Yarın akşam Üsküdarda Bağlar- başında Hâle bahçesinde Halk opereti tarafından Leblebici Horhor oynana- caktır. Bayram günlerinde akıtılan Taksimde- ki su fıskiyesi tadil edilmiş, daha mü- kemmel şekle sokulmuştur. Festival mü- nasebetile su fıskiyesi her çarşamba ge- cesi akıtılacaktır. İstanbul festivali ağus- tosun otuzuncu günü akşamı Tarabyada- ki Sümerpalas otelinde verilecek kostüm- Tü muazzam balo ile sona erecektir. Yunan su sporları federasyonu festi- val münasebetile yapılacak yüzme ya- yapılmıştı. Onun yerine bu sene gene 'Türkiyede ilk defa olmak üzere Balkan- lar arası bir yüzme yarışı tertib edilmiş- tir. İstanbul Türk yüzücülerini Balkan memleketlerinin yüzücüleri ile ilk defa olarak bir arada görecektir. Profesyonel güreşlerde Amerikalı Jak güreşler ziyadesile alâka uyandırmıştır, Şerinin Türk pehlivanları ile yapacağı Önümüzdeki pazar günü eski Türkiye profesyonel güreş şampiyonu Kara Ali, Jak Şeri ile yenişinciye kadar devam et- mek üzere bir güreş yapacaktır. Amatör Türk pehlivanları ile karşılaş- mak üzere Peşte muhteliti getirilecektir. Bu müsabakalar 22, 24 ve 26 ağustos ge- larına Elen Jcülerinin de iştirak | celerinde Taksim stadında pılacaktır. Müteferrik : Şehir işleri: Eminönünde dükkân kiraları — |Şehrin bir çok kazalarında tahrir gımkçı artıyor faaliyeti bitti ö meydanlarının Dahiliye Vekâleti meb'üs ve bele - açılmasını vesile ittihaz eden ve kendi dükkânlarının yıkılmıyacağını — bilen bazı irad sahibleri dükkân kira bedel- lerini arttırmışlardır. Bunların arasın- da yüzde 300 nisbetinde kirayı tezyid edenler bulunduğu için esnaf alâl darlara müracaat ederek — bu ihtikâra müsaade edilmemesini istemişlerdir. Vesaiti nakliye talimatnamesi yakında tatbik edilecek Şehirle vilâyet sınırları içerisin - deki kazalar arasında muntazam sey - Tüseferle yolcu ve eşya nakliyatı ya - pan otobüs, omnibüs, otamobil, kam - yon ve kamyonetlerle — yük arabaları hakkmda hazırlanan yeni tallmatname vilâyet idare hey'etinde teğkik ve tas-| dik edilerek belediyeye gönderilmiştir. Yeni talimatnameyle yolcuların faz- la para vererek aldanmamaları, sıhhat | ve rahatlarının gözetilmesi temin edil diği gibi, kestirme yoldan veya si le gidilerek kazaya sebebiyet verilme - sinin önüne geçilecektir. Yeni talimatname yakında tâtbik mevkiine konulacaktır. Esnaf cemiyetleri merkezinde kütübhane açılacak Exsnaf Cemiyetleri Birleşik Merke - zinde bir kütübhane tesisine karar ve- rilmiştir. Bu kütübhanede bütün esnafı alâkadar edecek eserler bulundurula - cak ve herkese açık olacaktır. İzmir belediye reisi bugün şehrimize gelecek İzmir fuarı ve fuar hazırlıklarile ya- kından meşgul olan İzmir belediye re- isi Behcet Uz; bügün saat 16 da İzmir vapurile İzmirden şehrimize gelecek - tir, İzmir Belediye Relisji Atatürke ta - zimlerini arzettikten sonra Başvekili - Mizi de ziyaret edecektir. Bundan son- ra biri gün şehrimizde kalarak şeh- rimizde İzmir fuarı hazırlıklarile meş- Rul olan zevatla ve sanayi erbabile fu- ar etrafında temaslarda bulunacaktır. 'Tarihi medrese, sebil ve çeşmeler tamir edilecek Maarif Vekâleti, İstanbuldaki bilü- mum eski eserlerin tezelden tamirini ve muhafazasını temin etmeğe çalış - maktadır. Medreseler, sebil ve eski çeşmeler bakımsızlık yüzünden harab olup git- mekte olduğundan Mharif Vekâletinin müracaatı üzerine belediye İstanbulda bulunan tarihi medrese, sebil ve çeşme- Jeri tamir ettirmeğe karar — vermiştir. Yakında müzeler ve belediye fen hey- eti mimarlarından mürekkeb bir hey- et, bu gibi tarihi eserleri — birer birer tesbit edecek, tamir keşiflerini yapa - caktır. Yenicamiin tamirine başlanacak Yenicami, “Vakıflar idaresi tarafın dan esaslı surette tamir — edilecektir. Camiin evvelâ dış duvarları ile Hünkâr mahfeli tamir olunacaktır. Tamirata bu sene içinde başlanacaktır. diye intihablarında büyük kolaylık te- min edecek olan tahrir işleri etrafın - da İstanbul belediyesinden — malümat istemiştir. İlk defa İstanbul belediyesi tarafından yapılan bu usulün, diğer vi- lâyetlere de teşmili muhtemeldir. Beyoğlu, Eminönü, Beşiktaş, Sarı - yer, Bakırköy kazalarındaki fişlerin da Bitilması ve toplanması, kontrol ve tas- nifleri bitmiştir. Bu kazalarda ikinci kısım defterlerin hazırlanmasına baş « lanmıştır. Diğer kazalardaki tahrir fa- eliyeti de ilerlemektedir. Vali ve Be - lediye Reisi Muhiddin dağ sık sik kazaları gezmekte, faaliyeti yakin- dan teftiş etmektedir. Eti ucuzlatmıyan kasaplar tesbit edildi Et fiatlarının bir mikdar indirildi - ğgini yazmıştık. Evvelki gündenberi tat bikine geçilen yeni fiattan haberdar ol- madıkların; ileri süren — kasaplardan bir çoğu etleri eski tarife — üzerinden satmakta devam etmişlerdir. Dün ya - pılan kontröller esnasında bu gibi ka - saplar tesbit edilmiş, haklarında zabıt varakası tanzim olunmuştur. Kontrol- lere devam edilmektedir. Çemberlitaş etrafında yapılacak park Çemberlitaş civarmın tanzim edi - leceğini ve burada Vakıflar İdaresi ta- rafından park vücude — getirileceğini yazmıştık. İstimlâk edilecek yerlerin istimlâki tamamlanmışsa da, yalnız — cami ile Çemberlitaş arasında bulunan bir bina satın alınamamıştır. Bu binanın suhibi ile uzlaşılamadığı takdirde mecburi is- timlâk kanunu tatbik edilecektir. Deniz işleri : Dün sekiz yüz seyyah geldi Dün limanımıza İtalyan bandıralı Rorna vapurile 500 ve Markopulo va - purile 300 sşeyyah gelmiştir. Seyyah - lar bugün limanımızdan ayrılacaklar - dır. Avcılar bayramı İstanbul avcılar kurumu tarafından her sene tertib edilen avcılar bayramı bu sene de Ağustosun 28 inde Ambar- h Çobançeşmesinde kutlanacaktır. Bu sene bayramın geçen senekinden da - ha canlı olması için Kurum Hey'eti İ- daresi çok çalışmaktadır. Atış müsa - bakalarına fazla ehemmmiyet verilmiş ve alâkadar vekâletler taraâfmdan atış birincilerine verilmek üzere Kiymetli kupalar hediye edilmiştir. Bilhassa Zi- raat Vekâletinin kupası çok kıymetli - dir. Bunlardan başka Kurumun kupa - sı, Barut inhisarı ve vilâyet - kupaları da vardır. Kurum bu sene (500) kişilik bir kır ziyafeti verecektir. SÖON POSTA (4 yaşında bir kız tramvay altında parçalandı Vatman : 'î;üıdür vat- manlık yapıyorum. Kaza beni çok sarstı ,, diyor Dün Şişilde Halkakâr Gazi caddesinde çok feci bir tramvay kazası olmuş, — 14 yaşında münevver isimli bir kız tramvayın tekerlek- leri arasında can vermiştir. Bâdisenin taf- silâti şudur: Halüskür Gazi caddesinde dokxtor Meleğin hizmetçisi olan Münevver — dün saal 9 da caddenin bir tarafından diğer tarafına geç- mek isterken Şişliden Pangaltı istikametine doğru sön sür'atle ilerliyen vatman Hakkt- nın idaresindeki 145 numaralı tramvay kiz - cağıza çarpmış ve bir anda ravallıyı teker- İloklerin altına almıştır. 'Tramvay çok hızlı gittiği için vatman her ne kadar fren yapmışsa da kazanın önüne geçmeğe muvaflak olamamıştır. — Kazadan sonra 15-20 metre daha ilerliyen tramvay durdurulunca tekerleklerin arasından çıkarı- lan Münvver, Şişli çocuk hastanesine kaldı - yılmak istenmişse de hastaneye varmadan ölmüştür. Vak'aya müddelumum! muavini — Orhan vas'ıyod etmiş, vatman Hakkı yakalanmış- tar, Vatman Hakkı kendisini Bomonli mer - kezl gören bir muharririmize şöyle de - mişt On gündür vatmanlığa başladım. Yeni olduğum İçin son derece dikkatle tramvayı kullanıyordum, Bu kaza beni pek müteessir etti. Kendimde değilim. Etfal hastanesi - Bo mönti arasındaki durak yerinde — durdum. Arka arabaya müşteri aldık. Tam — hareket etmiştim. Birdenbire soldan geçen bir ara - barun arkasından bu kiz çiklı. Koşuyordu. Aramiızda ancak bir buçuk Iki metre kadar bir mesafe vardı. Hemen fren yaptım. Fa - kat maalesef kazanın önüne geçemedim. Ço- suğu çiğnedik... Görmemiştim, önüme pek ân! ve koşarak çıktı Nafia Vekili bu hafta tedkik seyahatine çıkacak Evvelki gün Bursadan İstanbula dö- nen Nafja Vekili Ali Çetinkaya dün is- tirahat etmiştir. Vekil bir iki gün da - ha İstanbulda kalarak istirahat edecek, bu hafta içerisinde Doğuda bir tedkik seyahatine çıkacaktır. Bu seyahat esna sında, Nafia Vekili, Erzincana varmak üzere bulunan Sivas - Erzurum hattı inşaatını da tedkik edecektir. Ali Çe - tinkaya, Doğu seyahatiriden sonra İz - mir havalisinde de bir tedkik gezisi ya- pacaktır. İnhisarlar Vekilinin tedkikleri Şehrimizde bulunmakta olan Güm - rük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Tar- ban dün de İnhisarlar idaresine gele « rek öğleye kadar meşgul olmuş ve u « mum müdürden muhtelif işler hak - kında izahat almıştır. Bir sarhoş metresini altı yerinden yaraladı Dün Beyoğlunda Abanoz sokağında bir yaralama vak'ası olmuş, Artin işminde bir terzi metresi Emine Türkânı çakı ile vücudünün altı muhtelif yerinden yara- lamıştır. Vak'anın tafsilâtı şudur: , Taksimde Kireçhane sokağında 48 nu- maralı evde oturan terzi Artin, bir müd- dettenberi Emine Türkânla metres haya- tı yaşamaktadır. Dün biraz fazla sarhnş olarak metresinin evine gelen Artin tek- rar rakı içmeğe başlamış ve bu yüzden Emine ile arasında bir ağız kavgası çık- miştır. Münakaşa yavaş yavaş büyümüş ve bir âralık çakısını çeken Artin sevgi lisinin üzerine hücum ederek onun rast- gele yerlerine vurmağa başlamıştır. Ka- dının feryadına yetişen zabıta memurla- rı, carihi yakalamışlar, yaralıyı da Beyoğ- lu hastanesine kaldırmışlardır. CemalSahirOpereti Bu gece Şehremini İnşirâh Bahçesinde, yarın gece Kadıköy Yoğurteu Parkta AŞKIN ÖLÜMÜ Muhtelifyerlerde yenidleri haralar tesis edilecek Yeni haralarda binek hayvanlarının ve tiftik keçilerinin ıslahına büyük ehemmiyet verilecek Mevcud haralardan hayvan yetiştirme ve hayvan cinslerini ıslah hususunda bü- yük istifadeler edildiği görülmüş, muh- telif merkezlerde yeniden haralar tesisi- ne karar verilmiştir. Haralar, bilhassa hayvan yetiştiren mıntakalarda kurula- cak, 934 yılında Eskişehirde Mahmudiye merkezinde kurulan çifteler harası gibi aygır ve kısrak, sığır, inek ve boğa ve keçi şübelerini ihtiva edecektir, Bilhassa Trakyada Muradlıdaki haradan başka büyük hara kurulması ve Plevne cinsi boz ırk boğaların yetiştirilmesine bir kat daha ehemmiyet verilmesi Mmevzuu ba- histir. Hayvan yetiştirilen muhtelif merkez ve mıntakalarda kurulacak. olan bu ha- ralarda, bilhassa binek hayvanlarının ve tiftik keçilerinin cinslerinin ıslahına bü- yük bir ehemmiyet verilecektir. Yeni haraların kurulacağı yerler hak- İkında tedkikat yapılmaktadır. Bir ihracat birliği hakkında tahkikata başlandı Hükümet standardizasyon nizamname- lerile dünya piyasalarında Türk malları- na iyi mevkiler temin etmeğe çalışırken, şehrimizdeki birkaç tiftik tüccarının bir birlik kurmağa teşebbüs ettikleri ve bu birliğe asıl tiftikçilerin davet edilmediği hakkinda piyasada bir şayia deveran et- mektedir. Alâkadar makamlar bu mese- le üzerinde tahkikata başlamışlardır. Bir ay içinde dış piyasalara © yapılan ihracat 'Temmuz ayı içinde Yunanistana 10,347, İtalyaya 5366 liralık yumurta ihraç edil- miştir. Temmuzun sön haftası içinde en fazla mikdarı Almanya; Ru&tya, Amerika ve İngiltereye olmak-üzere memleketi- mizden 230 bin küsur liralık. muhtelif | mal ihraç edilmiştir. Almın(ayı ihraç edilecek malların ambalâjları Almanya idhalât dairesi bütün Alman idhalâtçılarına bir tamim göndererek Türkiyeden Alman topraklarına idhal e- dilecek çuvallı maddelerin ambalajları- nın gayet güzel ve temiz olmasını şart koymalarını ve Türk tacirlerile mukave- lelerinde bu huşusu ehemmiyetle gözö- nünde bulundurmalarını bildirmiştir. Dükkân ve mağazaların öğle tatili hakkındaki tedkikat Tiçaret Odası idare heyeti dün topla- narak mağazalar ve iş yerlerinin öğle ta- #ili hakkında Oda tarafından hazırlanan tedkik raporunu müzakere etmiştir. Oda idare heyoti iş yerlerinin sahib Ve müs- tahdeminin istirahat etmelerini temin için mağazaların hergün saat 13 den 14 e kadar bir saât mecburi tatil yapmalarını muvafık görmüş ve hazırlanan — raporü Belediyeye göndermiştir, Bursa ipekli fabrikaları İzmir fuarına iştirak ediyorlar İzmirde 20 ağustosta açılacak olan en- ternasyonal fuara bu sene Bursa ipekli fabrikaları toplu bir balde iştirak ede- bilmek için fuar komitesine müracaat et- mişlerdir. Önümüzdeki sene fuarda Bur- sa için ayrı bir pavyon inşasına karar verilmiştir. Bu pavyonda, Bursanın tu- ristik, iktısadi ve sınaf muhtelif faaliyet- leri gösterilecektir. Deri ve kösele fiatları yükseliyor Muamele vergisinin beş beygirden &- şağı kuvvei muharrikelere de teşmili ü- zerine Yedikülede evvelce büyük fabri- kalar tarafından kurulmuş olan küçük imalâthaneler tedricen kapanmağa baş- lanmiştir. Bu imalâthanelerin kapanmaları üze- rine bilhassa deri, kösele fiatları yükşel- meğe başlamıştır. Almanya ile ticaret anlaşmasının im- zası Üzerine küçük bacak deri fiatlarında da bir yükseliş göze çarpmaktadır. Zahire Borsasında dünkü satışlar Dün piyasaya tüecar namına Anadolu- dan 120 ton, Trakyadan 15 ton ve deniz yolile de 325 ton buğday gelmiştir. Gelen mallar kâmilen satılmış, Ziraat Bankası namına satış olmamıştır. Yüzde 1,2 çave darlı Pulatlı malı yumuşak buğday 6,75, yüzde 5-6 çavdarlı mullar da 5,75 kuruşd satılmıştır. Piyasada arpa için Mersinden ağuslos tahmili 4 kuruştan 400 ton, Urfa sert buğe daylarından eylül tahmili 5,12,5 kuruştari 400 ton Almanyaya muamele olmuştur. Son günlerde Almanya ve Amerikadan yapağılarımız için fazla taleb vardır. Takas komisyonu toplandı 'Takas komisyonu dün Türkofiste tope lanarak son günlerdeki takas muamelee lerini tedkik etmiştir. Limanda ehemmiyetli bir kaza atlatıldı Dün öğleden sonra, limanımızda Teci bir deniz kazasının vukuuna ramak kale mış, vaktinde yetişilerek alınan tedbirler sayesinde hâdise kazasız geçiştirilmiştin, Dün saat 12,30 da Galata rıhtımından Karadenize hareket etmekte olan Ankae ya vapuru şiddetli gün doğusu rüzgârlüm rının tesirile sulara kapılmış ve fazla d&« niz yüzünden Galata köprüsüne doğru sürüklenmeğe başlamıştır. Vapur kapta« nı, baş tarafı köprüye doğru olan vapüe run köprü üzerine düşmekte olduğunu görünce derhal tornistan yapmış ve bir tataftan da klavuz romorkörlerinden ime dad iştemiştir. Vapur bu sırada sulara kapılmış ve köprünün Üsküdar iskelesis ne doğru sür'atle sürüklenmiştir. Bu si rada Üsküdar İskelesinde bağlı bulunan” ve 12,50 postâsını yapmağa hazırlanari Şirketi Hayriyenin 58 ve 68 numaralı vapurlarının kaptanları Ankara vapuru«e nun Üzerlerine doğru sür'atle geldiğini görmüşler ve bir anda makineleri harce ket ettirerek vapurları meharetle gerl çekip muhtemel bir facianın önüne göçe mişlerdir. Hâdiseden haberdar olan kla« vuz romorkörleri de derhal yetişereli Ankara vapurunun baş ve kıç tarafıne dan atılan halatlarla vapuru aksi istikas mete götürmüşlerdir. Bu süretle bir fas cia halini alması muhtemel bir hâdise, vapur süvarisi ve şirket - kaptanlarırın soğukkanlılığı ve romorkörlerin yardı mile ufak bir hasar bile olmadan atlatılr desedeceleraeeLeLeeRA sesLAAE PARTİYE MİNNET VE ŞÜKRAN İstanbul Esnaf Cemiyetleri Müşterek Yardım Hey'eti Başkanlığından: Tesis olunan Esnaf cemiyetleri müâ e yene ve tedavi kliniğine lâzım olan ae meliyat masası ile cihazlarını alabilme« miz için Yüksek Partimizin genel sek « reterliğine nakden 1605 lira yardımda bulunduğunu alenen bütün esnafımıza tebşir ederken bu yoldaki çalışmamızıri C. H. P. Genel Sekreterliği ile İlyön kus rulunca yakından: takib edilerek bu suretle takdir ve taltif edilmiş olmaktan duyduğumuz minnet ve şükranı ilâveyi de borç ve vazife biliriz. TAKVİM...