4 Ağustos 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Ağustos 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA İzmir belediye reisi dün şehrimize geldi Belediye reisi Atatürke ve Başvekile İzmirlilerin tazimlerini arzederek kendilerini fuarı açmak üzere İzmire davet edeceğini İzmir belediye reisi Dr. Behçet Salih Uz, dün saat on altıda limanımıza gelen «İzmir» vapurile İzmirden şehrimize gel- miştir. Behcet Uz, vapurda kendisini kar- şılıyarak görüşen bir muharririmize şun- ları söylemiştir: « Atatürke ve Başvekilimiz Celâl Ba- yara tazimlerimi ve İzmirlilerin tazim ve bağlılıklarını arzettikten sonra, İzmim liler namına kendilerini İzmir fuarıni açmak üzere İzmire davet edeceğim. İs- tanbulda dört beş gün kadar kalarak fuar hazırlıkları hakkında alâkadarlarla te- maslarda bulunacak ve tekrar İzmire döneceğim. İzmir enternasyonal fuarı hazırlıkları 10 ağustasta bitecektir. Bu yıl, fuarımız, her itibarla, iyi hazırlanmış ve kabili takdim bir halde meydana Fuarın kurulacağı saha olan Kültürpark, bütün Avrupadaki enternasyonal fuarla- rın kuruldukları sahalardan ziyade sergi kurulmasına müsaiddir. Gerek memleke- timiz dahilinde, gerekse Türkiye hari- cinde yapılan geniş mikyastaki propa- gandâ ile fuarımız her tarafa tanıtılmış olduğu için, bu sene sergiye cenebi firma ve devletlerin iştiraki geçen senekinin iki mislidir. Sergi, pavyonları ve deko- rasyonu itibarile de, geçen yıllardaki ser- gilerden çok mükemmeldir. Parkın mü- him bir kısmı ikmal edildiği için, bu se- ne eğlenceler de daha fazladır. Birçok yenilikleri de ihtiva eden fuarı, ziyaret edecek yurddaşlarımızla diğer memlke- ketlerden gelecek ziyaretçilerin çok be- feneceklerini ümid etmekteyiz. Gazino re büyük antrede yapılan tesisat, her ralde, merkezi Avrupadaki fuarlarda rastlanamıyacak kadar güzel ve munta- zamdır. Evkaf pavyonu, gerek stili, ge- sek ihtiva ettiği harikulâde /eserler iti- sarile geçen senekinden çok mükemmel- dir. Sümerbank, İş Bankası ve Etibank ta fuara vâsi tesisatla iştirak etmekte- dirler. Bu sene, sanayi müesseseleri de İuara daha ziyade iştirak etmişlerdir. 48 ımatte hariçte yapılarak derhal yerine konulan portatif pavyonlarla, icab ettiği çıkacaktır. | söyledi ve fuarı anlattı zaman, pavyon ihtiyaçları derhal tatmin edilmektedir. Hülâsa, İzmir enternasyo- nal fuarı, Türkiyenin medeniyet ve sa- nayi halindeki kudretini meydana koya- cak ve bütün dünyaya anlatabilecek bir şekilde tertib ve tanzim edilmiştir. Gerek memleketimiz dahilindeki, ge- rek Balkanlar ve Avrupadaki nakil vası- talarının, vapurların, irenlerin, fuara eşya ve ziyaretci naklinde yüzde yetmişe kadar tenzilât yapmaları temin edilmiş- tir, Bu itibarla, ziyaretci adedinin bu se- ne geçen senekinden çok fazla - olacağı düşünülmüş, icab eden bütün tertibat a- lınmıştır. Bu sene fuara gelenlerden pan- siyoner olarak kalacakların çok fazla o- lacağı, İzmirde evlerde yapılan pansiyon hazırlıklarından anlaşılmaktadır. Gerek pansiyonlar, gerek oteller ve lokantalar- da halkın aldatılmaması, fazla para alın- maması için tarifeler tanzim edilmiştir. Belediye, bu hususta gayet titiz bir kon- trol için şimdiden hazırlanmıştır. Fuarı bir günde gezmek mümkün de- ğildir. Şöyle biraz iyice görmek için, hiç olmazsa üç gün lâzımdır. Biraz daha et- raflı tedkik içinse, bir hafta bile kifayet etmez. Bunun için, fuarı ziyaretçilere na- kil vasıtalarile dolaştırmayı, bu suretle | zamandan kazanmalarını temin de düşünmekteyiz. Yarından (bugünden) itibaren, fuar için, haftada iki tenzilâtlı vapur tahrik edilecek, bunlardan başka, belki de, hu- susi vapurlar da tahrik olunacaktır. Ban- dırma yolunun da ayrıca çok kısa ve ü- cuz olması dolayısile İstanbul halkının İzmiri ziyaretlerinin de bir misli daha zi- yadeleşeceği anlaşılmaktadır. Fuara İngiltere Sovyet Rusya, Alman- ya, İtalya, İran, Yugoslavya, Yunanistan ve Filistin resmen ve vâsi mikyasta işti- rak etmektedirler. Bundan başka, Polon- yadan, Macaristandan, Yugoslavya ve İngiltere ile diğer birçok memleketlerden de birçok firmalar fuarda yer almışlardır. Başta İstanbul olmak üzere, bütün ti- caret odalarımız da fuara iştirak etmek- tedirler. etmeyi Sus yarın Bandırma seferine başlıyacak Denizbank Denizyollarının Alman- yada yaptırdığı yeni Sus vapuru ya- yından itibaren Bandırma hattında iş- lemeğe başlıyacaktır. Sus yarın sabah 8.15 de kalkacak ve 12.30 da Bandır- maya varacaktır. Akşam da İzmirden ekspresle gelecek yolcuları -aldıktan sonra 17.30 da Bandırmadan hareket edecek ve 22.15 de İstanbula dönecek- tir. Sus'un yarın Bandırma seferine başlaması münasebetile eski tarifeye göre bugün akşam kalkması lâzim ge- len Bandırma postası yapılmıyacaktır. Bayan Âfet dün isviçreden döndü i - a p Bir vapur Geliboluda karaya oturdu Yunan bandıralı Atküy vapuru O- desadan yüklediği 7000 ton mikdarın- da buğday ve arpa hamulesini İngilte- reye gölürmekte iken evvelki gün Ge- libolu çivarında Vergili baba mevki- inde karaya oturmuştur. Vapur evvelâ kendi vesaiti ile kurtulmıya çalışmış, muvaffak olamayınca Türk Gemi Kur- tarma Şirketinin yardımını istemiştir. Gemi Kurtarma Şirketi vapur kapta- nile Loyd mukavelesi yapmış ve Alem- dar tahlisiye gemisini kaza yerine gön- dermiştir. Alemdar - tahlisiyesi, dün kurtarma 'ameliyesine başlamıştır. inhisarlar Vekili bu hafta izmire gidecek Bir müddettenberi şehrimiz inhisarlar idaresinde tedkik ve teftişler yapmakta olan Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Tarhan, bu hafta içinde İzmire gi- decektir. Vekil İzmirde beynelmilel fua- rın açılış töreninde bulunacak ve Ege mıntakasında bazı tedkikler yaplıktan sonra Ankaraya dönecektir. İstanbul zabıtasının yeni bir muvaffakiyeti Birkaç günden- beri — gehrimizde misafir — bulunan Amerikalı — profe- &ör Yofliston An« ker, evvelki gün emniyet ikinci şu- be müdürlüğüne - üracaat — ederek ynetli bir fotog- raf — makinesinin kaybolduğunu söy — Profesör Anker lemiş ve bulunmasını rica etmiştir. Makinesini nerede kaybettiği hakkın- hem cevablar vermiş, muühtelif tramvay ve otomobillere bindiğini ve makineyi |nerede bıraktığını hatırlamadığını söy- lemiştir. $ Zabıta üç saat devam eden bir araştır- ma neticesinde profesörün fotografını u- muştur. Dün sabah Emniyet Direktörlüğüne |davet edilen profesör, makinesinin bu- lunduğunu görünce hayretler içinde kal- mıştır. Bundan sonra büyük bir mem- nuniyetle Amerikan konsolosluğuna giden profesör, Türk polisinin mehareti hak- |kındaki takdirlerini izhar ederek konso- Tosluk vasıtasile İstanbul Emniyet Direk- törlüğüne teşekkür etmiştir. Poliste : Beygirin kuyruğundan kıl koparan genç kör oldu Dün Mecidiyeköyünde 19 yaşında bir gen- €in bir göztünün kör olmasile neticelenen fe- ©l bir kaze olmuştur. Vak'anın tafsilâtı şudur: Saat on ikide seyyar ekmekci Ralf, Meci- diköyündeki Mehmedin fırınının önüne ge- lerek beygirini bir köşeye bağlamış ve kendi hrinma girmiştir. Bu sırada oradan geç- mekte olan ve Meetdiyeköyü caddesinde 32 numaralı evde oturan 19 yaşında İbrahim |beygirin kuyruğundan kıl kopuzmak istemiş ve canı yanan beygir de olanca hizile çifte İgavurmıya başlamıştır. Bunlardan birisi İb- İrahimin s0l gözüne rastlamış, delikanlıyı ye- İre sermiştir. Hâdise mahalline yetişen zabila tarafın- dan çağırlan sıhhi imdad atomobili ile İb- rahim Etfal hâstanesine kaldırılmış ke de yapılan muayenesi neticesinde sşol gözünün tamâamen kör olduğu anlaşılmıştır. Kartal zabıt kâtibi üç gündenberi bulunamadı Kartal kazası zabıt külidi Bay Sadi üç gündenberi meydanda yoktur, vazifes'ne git- mediği gibi evline de dönmemiştir. Bay Sadi ayni zamanda maaş mütemedi oldüğü için bu gaybubeti hayalı hakkında endişe uyan- dırmıştır. Bir sulkasde uğramış olmasından korkulmaktadır. Bir apartımanda çıkan yangın söndürüldü 'Tepebaşında Kılavani sokağında — Doktor Fahreddin Kerime aid apartımanın — ocak bacasından sıçrıyan kıvılcımlarla üst katta yangın çıkmış ve tavan tahtaları kısmen yandıklan sonra itfalye tarafından söndü- rülmüştür. Bir tramvay bir kadına çarpıp yaraladı Vatman Mustafanın idaresindeki 150 nu- maralı tramvay arabası Nişantaşı caddesin- dan geçerken Nişantaşı Teşvikiye enddesin- de Sipahi apartımanında oturan 55 yaşında Praşgüye adında bir kadına çarpmıştır. Praş- güye, vücudünün muhtelif yerlerinden yara- lanmış, vatman yakalanmıştır. Bir hırsız suç üzerinde yakalandı Galatada Zürelfa sokağında oturan sabı- kalı Hasan, dün saat 12 de Hasköyde Kızıl- minare caddesinde Temele aid yedi numara- li evde kimşe olmadığını görerek bahçe du- varından atlamak suretile içeri girmiş, evin bahçeye açılan kapısını da kırdıktan sonra İsviçrede toplanan beynelmilel tedrisat kongresine iştirak eden Türk Tarih |eşyaları toplamağa başlamıştır. Hirsız eşya- Kurumu Asbaşkanı Profesör Bayan Âfet, dün sabah İtalyan bandıralı Piyero |!Sri çuvallara doldurup savüşmağa bazırla- foskai vapurile şehrimize dönmüştür. R esim Bayan Âfeti vapurdan çıkarken göstermektedir. nirken bahçeye birdenbire pollslerin doldu- gunu görerek kaçmak istemişse de derhal yakalanmıştır. nuttuğu otomobili tesbite muvaffak ol-| uzum Yaş ihracı içi hazırlıklar tamamlandı Geçen senelerden alınan tecrübelerle bu yıl dış piyasa- lara külliyetli mikdarda yaş üzüm gönderilecek ve ihracatcılara büyük kolaylıklar gğıterilecektir’ Bu yıl memleketimizden yapılacak yaş üzüm ihracatı için hazırlıklar ta- mamlanmıştır. Ege mıntakasında yeti- şen üzümlerin İzmire götürülerek fri- gorifik tesisatlı vapurlara yüklenmesi hemi külfetli, hem de masraflı olduğu için geçen yılki tecrübelerden istifade edilerek bu yıl Urla ve Karaburun is- Kelelerinden ihracat yapılması karar- laştırılmıştır. Bu yerlerde nakliye, a- mele ve yükleme işleri için icab eden tedbirler alınmıştır. Gümrük idaresi de ihracatcılara her türlü kolaylığı göste- recektir. Birkaç gün evvel İzmirden şehrimize gelen Tariş üzüm kurumu u- mum müdür Sinop saylavı Bay Hakkı Yeral, üzüm nakliyatı için - buradan frigorifik tesisatı hâvi vapurlar temin etmiştir. Bu vapurlar Urla ve Karabu- run iskelelerine yanaşacak ve doğru- da sorulan suallere Mister Anker müb- |dan doğruya üzümleri yükliyerek dış memleketlere götürecektir. Ağustos a- yında üçer, beşer gün fasıla ile altı va- |purla üzüm sevkiyatı yapılacaktır. Memleketimizde iklim mmtakaları- nın değişik olması dolayısile, haziran- dan teşrinievvele kadar daima yaş sof- ralık üzüm bulunmaktadır. Şimdiye kadar, bu sayede elde etmiş olduğu- muz birçok çeşid üzümlerimizden bir kısmı yalnız kuru olarak ecnebi piya- salara ihrac, diğer bir kısmı da yaş 0- larak dahilde istihlâk, pekmez, sucuk, bulama, şarab, rakı ve diğer bazı müs- kirat ile sirke imalinde kullanılmakta idi, Bugün dünyanın her köşesinden asri tesisat sayesinde taze tutularak cihan piyasalarına arzedilen üzüm ve mey- valar büyük bir ticarf hareket ve kıy- met teşkil etmektedir. San - Fransisko le New-York arasında 4000 kilomet- relik bir mesafe bulunduğu halde her sene 50-60 bin vagon sofralık üzüm bo- zulmadan, New-York piyasasına sev- kedilmektedir. 'Türkiye topraklarında dünyanın en nefis üzümleri yetiştiği halde, bunları memleket dahilinde ya sofralık veya müskirat imali için kullanmanın mem- leket ticareti için büyük bir zarar teş- kil etmekte olduğunu nazarı tibara â- lan alâkadar Vekâletler 1936 da müte- hassıslar tarafından tedkikat — yaptır- mış ve bunun neticesinde sofralık ü- züm ihracatına başlanması için terti- bat alınmıştı. 1937 senesinin temmuz ayında Lon- draya frigorifik tesisatlı vapurlar ve trenlerle yapılan ilk iki tecrübe mu- vaffakiyetle neticelenmişse de üçüncü partl Hamburga tamamen çürümüş o, larak vasıl olmuştur. Bu da vapüurdâ soğuk hava tesisatının iyi olmamasın- dan ileri gelmiştir. Dördüncü parti ola- rak Londraya, beşinci parti olarak Al- manyaya gönderilen sofralık üzümler frigorifik tesisatın mükemmeliyeti sa- yesinde bağdan yeni koparılmış hissini verecek kadar taze ve yüzde yüz sağ- lam olarak satışa çıkarılmıştır. Yaş üzüm ihracının artırılması mem- leketin ticari vaziyetinde bir genişlik tevlid edeceği gibi bu sayede bağcılık da inkişaf edecektir. Şu hale nazaran bu sene tüccarlarımızı endişeye düşü- ren üzüm çokluğunun doğuracağı fiat düşüklüğünün önüne geçilmesi için şimdiden ihracat için hazırlıklara baş- lanmış ve müsbet faaliyetlere geçil- miştir. Küçük sanayicilerin muamele vergileri Muamele vergisinin, kanunda son yapılan tadilâtla beş beygirden aşağı muharrik kuvvetlerle çalışan sanayi erbabına da teşmili üzerine bu kabil sanayicilerden bir kısmı motörlerini çıkarmışlar ve ayni zamanda alâkadar makamlara da müracaat etmişlerdi. Dün bu hususta malümatına müra- caat ettiğimiz en salâhiyettar bir zat, bir muharririmize: «— Dofterdara atfen, dün, bir gaze- tede, birkaç söz heşredilmişti. Defter- darın böyle bir şey söylemiyeceği ve söylemediği bence yakinen malümdur. Bugünkü neşriyatile de, ayni gezete, vaziyeti te'vile uğraşmaktadır, İşin aslı şudur: Müuamele vergisinin teşmili, bu nevi- den küçük sanayiciler arasında, biri vergi vermek, diğeri de defter tutmak külfetinden mütevellid olmak üzere, i- ki noktadan sızıltlıya meydan vermiş- tir. Halbuki, İstanbıulda, bu işlerin ted- kiki için teşekkül etmiş bir komisyon vardır. Defterdarın da dahil olduğu bu komisyon, yapılan itirazları tedkik ete mektedir. Kanundaki sarahat müucibin. ce, defter tutmak istemiyenler —için makluan vergi tarhetmek mümkün ol- duğu gibi, vergi veremiyecek halde ve himayeye mühtac bulunanları bu ver- giden tamamen istisna dahi edebilmek Maliye Vekâletinin salâhiyetleri cüm- lesindendir. Binaenaleyh, sanayi erba- bi için, her iki noktadan da endişeye mahal yoktur» demiştir, Barsak ihracı da kontrol edilecek İktısad Vekâleti buğday, arpa, tiftik ve yapaktan başka barsak ihracatının da kontrol altına alınmasına akrar ver- miştir. İktisad Vekâleti İstanbul bağ kontrolörü Hakkı Nezihi, dün bu mak- sadla barsak ihracatcılarını davet ede- rek standardizasyon nizamnamesi osasa, ları hakkındaki mütalealarını sormuş« tur. Barsak standardizasyon — nizamna- mesinin hazırlanmasına yakında başla- nacaktır. İngiliz sefiri dün yerli mallar sergisini gezdi İngiltere sefiri Sir Pers Loren, bera: berinde ticaret ataşesi Kolonel Vut ol duğu halde dün Galatasaraydaki onun- cu Yerli Mallar sergişini gezmiştir. Ser« gideki bütün paviyanları ve bu meyan« da Sümerbank, Etibank ve İş Bankala« rı paviyonlarile Nuri Demirağ tayyara atölyesi paviyonunda dikkat ve alâkay- la duran sefir, sergi bürosuna gelerek yarım saat kadar kalmıştır. Bu esnada, Yerli Mallar sergisi komiseri Halid Gü“ leryüz kendilerine sanayiimiz ve son, on sene zarfındaki tekâmülü hakkında izahat vermiştir. Sefir bu jzahatı., alâe kayla dinlemiş, takdir ve memnuniyet» lerini bildirerek sergiden ayrılmıştır. Cibalide bir sandal devrildi Cibali açıklarında dolaşmakta — olan, 4063 numaralı sandal, hatanın , muhalefetinden dolayı devrilmiş, içinde bulunan sandaleılaş xihyası Yüsuf ile, sandalın sahibi İsmâli de« nize düşmüşlerdir. Etraftan yetişenler tarar fından her ikisi de kurtarılmıştır, Alacak yüzünden bir adam yaralandı Dün Feriköyünde Civelek sokağında otu« ran Nusret ile ayni evde mukim Fazil arae sında alacak yüzünden çıkan -bir kavgada Fazil Nusreti bıçakla çenesinden yaralanıışa tır. Yaralı tedavi altına alınmış, suçlu ya« kalanmıştır. verereereee eee kenAeecAK ACIKLI BİR ÖLÜM 936 senesl Galatasaray mezunlarından ve Tıb Pakültesi üçüncü Bömestr — talebesinden Oğlu 22 yaşında Bayri Azsebük ölmüştür. Ce« | nazesi bugün suat o birde Beyazıdda, Bo« Banağa — mahallesinde« ki hanesinden kaldırı« dJarak Beyazıd camline de namazı kılınacak vö Eyüb'deki aile mezarlığına gömülecektir. süledülreneremme Üniversite Tıp Fakültesi Cerrahi Profesörü Dr. Operatör AHMED KEMAL ATAY Seyabatlen avdetle bastalarını kabule başlamıştır.